Рішення
від 09.04.2024 по справі 460/28175/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

09 квітня 2024 року м. Рівне№460/28175/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» до Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «КП Тепло», про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішення в частині.

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» (далі позивач) до Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області (далі відповідач), в якому позивач просить суд:

визнати протиправними дії виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області про визначення ТОВ «КП ТЕПЛО» виконавцем послуг в частині постачання теплової енергії для опорного закладу «НОВООРЖИЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І ІІІ СТУПЕНІВ НОВООРЖИЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ» (37714, Полтавська область, Лубенський район, селище міського типу Новооржицьке, вулиця Освітня, будинок 3) та Новооржицький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «ДРУЖБА» НОВООРЖИЦЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ (37714, Полтавська область, Лубенський район, селище міського типу Новооржицьке, вулиця Освітня, будинок 2);

скасувати пункт 1 Рішення виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області №201 від 30 серпня 2023 року «Про визначення ТОВ «КП ТЕПЛО» виконавцем послуг з постачання теплової енергії» із врахуванням змін, внесеним Рішенням виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області №245 від 30 жовтня 2023 року «Про знесення змін до рішення виконавчого комітету №201 від 30.08.2023р.», яким визначено ТОВ «КП ТЕПЛО» код ЄДРПОУ 44352823 виконавцем послуг з постачання теплової енергії для об`єктів Новооржицької селищної ради відповідно до додатку (переліку) в частині для котельня «Новоорлжицьке ЗДО «Дружба» (37714. Полтавська область. Лубенський район, селище міського типу Новооржицьке, вулиця Освітня, будинок 2) та котельня опорного закладу «Новооржипьке ЗОШ І-ІІІ ступенів» (37714, Полтавська область. Лубенський район, селище міського типу Новооржицьке, вулиця Освітня, будинок 3).

Виклад позиції позивача.

Позивач зазначає, що листами від 18.09.2023, 20.09.2023, 13.10.2023 зверталося до органу місцевого самоврядування з пропозиціями щодо постачання послуг та щодо повідомлення про проведення конкурсних заходів. Переглядаючи електронний майданчик публічних закупівель «Прозоро» ознайомився з завершеною процедурою буз використання електронної системи, яка проведена Відділом освіти, молоді спорту, культури і туризму виконавчого комітету Новооржицької селищної ради по предмету закупівлі Теплова енергія, за підсумками якої укладено договір між відповідачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «КП ТЕПЛО». Однією з підстав намірів укладення договору з Товариством з обмеженою відповідальністю «КП ТЕПЛО» є Рішення Новооржицької селищної ради від 30.08.2023 №201, яким визначено виконавцем послуг Товариство з обмеженою відповідальністю «КП ТЕПЛО» та від 30.10.2023 №245, яким визначено виконавцем послуг Товариство з обмеженою відповідальністю «КП ТЕПЛО» по відповідних об`єктах. Дії відповідача про визначення ТОВ «КП ТЕПЛО» виконавцем послуг в частині постачання теплової енергії для закладів та рішення №201, №245 є протиправними, оскільки винесені з грубим порушенням норм законодавства та з перевищенням повноважень органом місцевого самоврядування. Позивач зазначає, що відповідно до наявних матеріалів справи, доказів та обставин спірні рішення відповідача є індивідуальним актом, який стосується визначення єдиного постачальника теплової енергії при цьому ігнорування (не зазначення) позивача як альтернативного постачальника теплової енергії у смт.Новооржицьке; позивач відсутній у переліку постачальників теплової енергії смт.Новооржицьке, зазначених у спірному рішенні, щодо яких вирішується питання визначення постачальника теплової енергії у смт.Новооржицьке. Також позивач зазначає, що такі дії виконавчого комітету Новооржицької селищної ради, щодо порушених прав позивача на отримання доходу і прибутку, шляхом позбавлення можливості участі у конкурентних торгах з продажу права постачати теплову енергію закладам, є протиправними та такими, що суперечать нормам чинного законодавства та грубо порушують право позивача на здійснення господарської діяльності, отриманні доходів, прибутку. Просив задовольнити позов у повному обсязі.

Виклад заперечень відповідача.

Відповідач зазначає, що на виконання вимог чинного законодавства та зважаючи на ситуацію, яка склалася в територіальній громаді щодо опалення навчальних закладів 06.07.2023 виконавчий комітет звернувся до ТОВ «КП Тепло» з проханням розглянути можливість співпраці у сфері інвестицій з наданням послуг з теплопостачання. Між Відділом освіти, молоді спорту, культури і туризму виконавчого комітету Новооржицької селищної ради та ТОВ «КП Тепло» укладений Інвестиційний договір №01. На виконання умов, зокрема, Інвестиційного договору, рішенням №201 та рішенням №245 виконавцем послуг визначено саме ТОВ «КП Тепло». Оскаржувані рішення прийняті у відповідності до норм чинного законодавства та є правомірними. Просив відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.

Виклад позиції третьої особи.

ТОВ «КП Тепло» зазначає, що 06.07.2023 на адресу товариства надійшов лист вих. №818/1/02.1-21 Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради з проханням розглянути можливість співпраці у сфері інвестицій з надання послуг з теплопостачання для опорного закладу «Новооржицька ЗОШ І-ІІІ ст.» Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області; Новооржицького ЗДО «Дружба» Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області та Лазiркiвського ЗДО «Ромашка» Новооржицької селищної ради Лубенського районy Полтавськоїобластi. 19.07.2023 між Відділом освіти, молоді спорту, культури і туризму виконавчого комітету Новооржицької селищної ради, Товариством з обмеженою відповідальністю «КП ТЕПЛО» та Новооржицькою селищною радою Лубенського району Полтавської області укладено інвестиційний договір № 01. Рішенням Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради від 30.08.2023 № 201 зі змінами від 30.10.2023 виконавцем послуг з постачання теплової енергії вирішено визначити ТОВ «КП ТЕПЛО» для 16 об`єктів Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області включаючи опорний заклад «Новооржицька ЗОШ І-ІІІ ст.» Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області та Новооржицький ЗДО «Дружба» Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області. На виконання Інвестиційного договору 06.12.2023 між Відділом освіти, молоді, спорту, культури і туризму виконавчого комітету Новооржицької селищної ради та Товариством з обмеженою відповідальність «КП ТЕПЛО» укладено договір № 210 про надання послуги з постачання теплової енергії. Вказує, що оскаржуваними рішеннями не порушено будь-яке право чи інтерес позивача, а такі рішення є правомірними.

Ухвалою суду від 19.12.2023 заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» про забезпечення адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» до Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії залишене без задоволення.

Ухвалою суду від 22.12.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю «КП Тепло».

Ухвалою суду від 09.02.2024 клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «КП Тепло» про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін у судове засідання залишене без задоволення.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності та з`ясувавши всі обставини, які мають правове значення для вирішення спору по суті, суд

В С Т А Н О В И В:

06 липня 2023 року на адресу ТОВ «КП ТЕПЛО» (третя особа) надійшов лист вих. №818/1/02.1-21 Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради з проханням розглянути можливість співпраці у сфері інвестицій з надання послуг з теплопостачання для опорного закладу «Новооржицька ЗОШ І-ІІІ ст.» Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області; Новооржицького ЗДО «Дружба» Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області та Лазiркiвського ЗДО «Ромашка» Новооржицької селищної ради Лубенського районy Полтавської областi.

19 липня 2023 року між Відділом освіти, молоді спорту, культури і туризму виконавчого комітету Новооржицької селищної ради (Замовник), Товариством з обмеженою відповідальністю «КП ТЕПЛО» (Інвестор) та Новооржицькою селищною радою укладено Інвестиційний договір №01 (далі Інвестиційний договір).

Відповідно до п. 1.1 Інвестиційного договору предметом є діяльність Сторін, спрямована на проектування, реконструкцію та будівництво котельних для роботи на природньому газу з метою забезпечення теплопостачання об`єктів соціальної сфери згідно з Додатком 1, які розташовані на землях комунальної власності Новооржицьої селищної територіальної громади.

Кінцевим результатом інвестиційної діяльності, що є свідченням реалізації сторонами Інвестицій та досягнення мети цього договору є: для Замовника отримання від Інвестора якісних послуг з проектування, реконструкції та будівництва котельних для роботи на природньому газу з метою забезпечення теплопостачання об`єктів соціальної сфери, зазначеним у Додатку 1; для Інвестора отримання права надання послуг на проектування, реконструкції та будівництва котельних з метою забезпечення теплопостачання об`єктів соціальної сфери, згідно з Додатком 1 (п. 1.2 Інвестиційного договору).

Згідно п. 1.3 Інвестиційного договору об`єкти інвестування належать Новооржицькій селищній раді Лубенського району Полтавської області та знаходяться на балансі Відділу освіти, молоді спорту, культури і туризму виконавчого комітету Новооржицької селищної ради.

В п. 1.4 Інвестиційного договору передбачено, що порядок поставки теплової енергії має бути встановлений окремим договором. Подача теплової енергії на об`єкти соціальної сфери має бути розпочата не пізніше початку опалювального сезону, визначеного відповідно до чинного законодавства України.

Відповідно до п. 1.6 Інвестиційного договору строк інвестиційної діяльності з 2024 року по 2029 рік включно, який може бути продовженим за погодженням між Сторонами шляхом підписання додаткових угод.

На виконання умов Інвестиційного договору ТОВ «КП ТЕПЛО» заключило договір поставки від 17.08.2023 №51 та придбало Теплогенератор модульний ТМ-Т-500 «OVK-KZOT»-Г-500 вартістю 1286600,00 грн, що підтверджується видатковою накладною № 89 від 21.09.2023 та товаро-транспортною накладною № 210902 від 21.09.2023.

Рішенням Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради від 30.08.2023 №201 «Про визначення ТОВ «КП Тепло» виконавцем послуг з постачання теплової енергії» (далі Рішення №201), постановлено: визначити ТОВ «КП Тепло» виконавцем послуг з постачання теплової енергії для: ОЗ «Новооржицька ЗОШ I-III ст», Новооржицький ЗДО «Дружба», Лазірківський ЗДО «Ромашка».

Рішенням Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради від 30.10.2023 №245 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету селищної ради від 30.08.2023 №201 «Про визначення ТОВ «ПК Тепло» виконавцем послуг з постачання теплової енергії»» (далі Рішення №245), постановлено визначити ТОВ «КП Тепло» виконавцем послуг з постачання теплової енергії для об`єктів Новооржицької селищної ради відповідно до додатку.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» звернулося до Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Полтавської області Відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму з листом від 18.09.2023 №18/09 (електронна пошта), в якому просив повідомити дату проведення закупівлі теплової енергії для забезпечення закладів Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради на опалювальний сезон 2023-2024; просив повідомити про дату та умови проведення тендера щодо передачі в оренду котелень, які будуть використовуватися для виробництва теплової енергії для закладів Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» звернулося до Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Полтавської області Відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму з листом від 20.09.2023 №20/09 (електронна пошта), в якому зазначило, що з метою уникнення конфліктних ситуацій та запобіганню порушення законодавства про публічні закупівлі просить провести процедуру закупівлі предмет закупівлі Теплова енергія, пара, гаряча вода та пов`язана продукція на опалювальний сезон 2023/2024, у відповідності до приписів законодавства про публічні закупівлі із залученням Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» у якості учасника у разі проведення переговорної процедури або іншої на предмет закупівлі Теплова енергія, пара, гаряча вода та пов`язана продукція на опалювальний сезон 2023/2024.

В листі позивач також зазначив, що гарантує для Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму найнижчу ціну за 1 Гкал ніж у інших можливих потенційних учасників, які планують брати участь у переговорній процедурі на предмет закупівлі Теплова енергія, пара, гаряча вода та пов`язана продукція на опалювальний сезон 2023/2024; звернув увагу на те, що за порушення норм ЗУ «Про публічні закупівлі» та невиконання рішень АМКУ передбачено санкції у вигляді штрафів від 25500,00 грн до 170000,00 грн.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» звернулося до Голови Новооржицької селищної ради з листом від 13.10.2023 №13/10, в якому просило повідомити дату проведення тендера на закупівлю теплової енергії.

08 грудня 2023 року Відділом освіти, молоді, спорту, культури і туризму Новооржицької селищної ради опубліковане Оголошення про проведення закупівлі Послуги, Класифікатор та його відповідний код:ДК 021:2015:09320000-8: Пара, гаряча вода та пов`язана продукція, Опис окремої частини або частин предмета закупівлі - 634.71 гігакалорія, Теплова енергія, Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 37714, Україна, Полтавська область, Лубенський р-н, селище міського типу Новооржицьке, вул. Центральна, будинок 4, Строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг:31 грудня 2023, ДК 021:2015: 09320000-8 - Пара, гаряча вода та пов`язана продукція (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-08-010673-a).

Уповноваженою особою складений Протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 01.12.2023 (далі Протокол) із зазначенням про те, що керуючись вимогами статті 4,-11 та 33 Закону України «Про публічні закупівлі», Положенням про уповноважену особу, що затверджене наказом в.о. начальника Відділу освіти, сім`ї, молоді, спорту, культури і туризму виконавчого комітету Новооржицької селищної ради №16 від 27.01.2021 р., та вимогами Постанови КМУ №1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» та Закону України «Про публічні закупівлі», встановлено:

відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», підпунктом 5 (3) пункту 13: придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 мли гривень, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб`єктом господарювання у випадку відсутності конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником. За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону. Відділом освіти, молоді, спорту, культури і туризму виконавчого комітету Новооржицької селищної ради згідно Рішення виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області №184 від 18.08.2023 року, та за результатами проведених Аукціонів, були укладені договори оренди нерухомого майна, що належить до комунальної власності Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області з постачальником теплової енергії ТОВ «КП ТЕПЛО» (44352823). Також ТОВ «КП ТЕПЛО» (44352823) було встановлено своє теплогенеруюче обладнання з метою виробництва теплової енергії для здійснення опалення у закладах освіти Новооржицької селищної ради. Зміна постачальника призведе до демонтажу котелень та відсутності опалення, відповідно - зриву опалювального сезону. У зв`язку з цим зміна постачальника теплової енергії є технічно не можливою, оскільки договір може бути укладено лише з єдиними постачальниками за відсутності при цьому альтернативи.

Посилання на експертні, нормативні, технічні та інші документи, шо підтверджують наявність умов застосування закупівлі без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу (закупівлі без використання електронної системи):

Закон України «Про публічні закупівлі»;

Рішення виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області №201 від 30.08.2023 року «Про визначення ТОВ «КП ТЕПЛО» виконавцем послуг з постачання теплової енергії»;

Рішення виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області №245 від 30.10.2023 року «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету селищної ради від 30.08.2023 року №201 «Про визначення ТОВ «КП ТЕПЛО» виконавцем послуг з постачання теплової енергії»;

Рішення Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області від 30.10.2023 р, №246 «Про встановлення тарифу на послуг} з постачання теплової енергії для бюджетних установ Новооржицької територіальної громади, що надається ТОВ «КП ТЕПЛО»;

Рішення виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області №184 від 18.08.2023 року «Про надання дозволу відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму виконавчого комітету Новооржицької селищної ради на передачу в оренду шляхом проведення аукціону, котелень ЗОШ та ЗДО»;

Договори оренди нерухомого майна, шо належить до комунальної власності.

У Протоколі зазначено, що замовник торгів, через відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником, не має можливості здійснювати закупівлю послуг з постачання теплової енергії в інших організаціях. Дані послуги за нашим місцезнаходженням можуть бути надані лише певним виконавцем, а саме з ТОВ «КП ТЕПЛО» (ЄДРПОУ 44352823). Інша альтернатива відсутня; у зв`язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, яка документально підтверджена замовником, на постачання теплової енергії, яка може бути надана тільки певним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи, прийнято рішення про укладення договору на підставі пп.5 (3) п.13 Особливостей з ТОВ «КП ТЕПЛО» (44352823); враховуючи зазначене, а також нагальність потреби у здійсненні закупівлі, уповноваженою особою прийнято рішення здійснити закупівлю без використання електронної системи закупівель.

За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до пункту 13 Особливостей, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 38 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. Пунктом 38 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).

Відповідно до 14 Особливостей, закупівля здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.

Таким чином, Замовник має підстави для здійснення закупівлі з ТОВ «КП ТЕПЛО» (44352823) через відсутність конкуренції з технічних причин, яка документально підтверджена замовником.

У Протоколі зазначено: (вирішено) здійснити закупівлю - Послуги з постачання теплової енергії (ДК 021:2015-09320000-8- Пара, гаряча вода та пов`язана продукція) шляхом укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу (закупівля без використання електронної системи) на підставі пп. 5 (3) п. 13 Особливостей, а саме відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Затвердити річний план закупівлі на 2023 р. щодо закупівлі Теплова енергія за ДК 021:201509320000-8-Пара, гаряча вода та пов`язана продукція з наступними умовами (…); направити ТОВ «КП ТЕПЛО» (44352823) повідомлення про намір укласти договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу на підставі пп. 5 (3) п. 13 Особливостей з обґрунтуванням підписаного такого договору; враховуючи Розпорядження селищного голови Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області №164а від 25.10.2023 року «Про початок опалювального сезону 2023-2024 рр. на території Новооржицької територіальної громади», в договорі передбачити пункт «Цей договір набирає чинності з дати його підписання і діє в частині надання послуг з постачання теплової енергії до 31 грудня 2023 року включно, а в частині проведення розрахунків до повного їх виконання. Дія Договору розповсюджується на правовідносини, що виникли з 01.11.2023 року.»; за результатами закупівлі Послуги з постачання теплової енергії (ДК 021:2015-09320000-8-Пара, гаряча вода та пов`язана продукція) здійсненої відповідно до пп. 5 (3) п. 13 Особливостей, оприлюднити в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 38 Розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

06 грудня 2023 року між Відділом освіти, молоді, спорту, культури і туризму Новооржицької селищної ради (Замовник) та ТОВ «КП Тепло» (Виконавець) укладений Договір про надання послуги з постачання теплової енергії №210 (далі Договір №210).

ТОВ «КП ТЕПЛО» відповідно до умов Договору №210 зобов`язується надати Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму виконавчого комітету Новооржицької селищної ради послуги з постачання теплової енергії, код 09320000-8-«Пара,гаряча вода та пов`язана продукція» за ДК 021:2015 ЄСЗ.

Відповідно до п. 5.2. Договору №210 місце надання послуги визначено Величківську гімназію Новооржицької селищної ради; Вишнівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Новооржицької селищної ради; Вишневий заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Сонечко» Новооржицької селищної ради; Лазірківську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів імені В.О. Підпалого Новооржицької селищної ради; Лазірківський заклад дошкільної освіти (дитячий садок) «Ромашка» Новооржицької селищної ради; Опорний заклад «Новооржицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Новооржицької селищної ради та Новооржицький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Дружба» Новооржицької селищної ради.

Згідно п. 11.1 цей Договір набуває чинності з дати його підписання і діє в частині надання послуг з постачання теплової енергії до 31 грудня 2023 року включно, а в частині проведення розрахунків до повного їх виконання. Дія Договору розповсюджується на правовідносини, що виникли з 01.11.2023 року. Продовження або припинення, дії Договору можливе за взаємною згодою Сторін шляхом підписання додаткової угоди.

Умови Договору №210 сторонами виконані, що підтверджується актами здачі-приймання робіт (надання послуг) №ОУ-0000067 від 15.12.2023 та №ОУ-0000075 від 22.12.2023. Сторони претензій по даному Договору одна до одної не мають.

У Протоколі міститься посилання на Рішення №201 та Рішення №245 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету селищної ради від 30.08.2023 №201», з якими позивач не погоджується та вважає їх протиправними (пункт 1 Рішення №201 щодо визначення ТОВ «КП Тепло» виконавцем).

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає таке.

Нормативно-правовим актом, який відповідно доКонституції Українивизначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, є Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від21.05.1997№280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР).

За правилами статті 29 Закону №280/97-ВР, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

а) власні (самоврядні) повноваження:

1) управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад;

2) встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад;

3) заслуховування звітів про роботу керівників підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад;

4) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо порядку та умов відчуження комунального майна, проектів місцевих програм приватизації та переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; організація виконання цих програм; подання раді письмових звітів про хід та результати відчуження комунального майна.

Відповідно до статті 30 Закону №280/97-ВР, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

а) власні (самоврядні) повноваження:

1) управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню; 1-1) забезпечення функціонування системи енергетичного менеджменту, зокрема щодо будівель бюджетних установ; 2) облік громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності; вирішення питань щодо використання нежилих приміщень, будинків і споруд, що належать до комунальної власності; 3) сприяння розширенню житлового будівництва, подання громадянам, які мають потребу в житлі, допомоги в будівництві житла, в отриманні кредитів, у тому числі пільгових, та субсидій для будівництва чи придбання житла; подання допомоги власникам квартир (будинків) в їх обслуговуванні та ремонті; сприяння створенню об`єднань співвласників багатоквартирних будинків; 4) прийняття рішень про організацію громадських вбиралень, стоянок та майданчиків для паркування автомобільного транспорту, здійснення контролю за їх діяльністю відповідно до закону; 5) забезпечення соціально-культурних закладів, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, а також населення паливом, електроенергією, газом та іншими енергоносіями; вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води; 6) організація управління побутовими відходами, відходами будівництва та знесення, знешкодження та захоронення трупів тварин; 7) організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян; 7-1) прийняття рішень про розміщення, обладнання та функціонування майданчиків для паркування транспортних засобів та стоянок таксі на вулицях і дорогах населених пунктів, здійснення контролю за дотриманням визначених правилами паркування транспортних засобів вимог щодо розміщення, обладнання та функціонування майданчиків для паркування; впровадження в межах відповідного населеного пункту автоматизованої системи контролю оплати вартості послуг з паркування, затвердження технічних вимог та завдання до цієї системи; уповноваження інспекторів з паркування здійснювати у випадках, визначених законом, розгляд справ про адміністративні правопорушення та проводити тимчасове затримання транспортних засобів; 8) організація місцевих ринків, ярмарків, сприяння розвитку всіх форм торгівлі; 9) встановлення зручного для населення режиму роботи підприємств комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад; 10) затвердження маршрутів і графіків руху, правил користування міським пасажирським транспортом незалежно від форм власності, узгодження цих питань стосовно транзитного пасажирського транспорту у випадках, передбачених законодавством; 10-1) прийняття рішення про впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті незалежно від форм власності та визначення особи, уповноваженої здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду; 10-2) встановлення порядку функціонування та вимог до автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті незалежно від форм власності, а також видів, форм носіїв, порядку обігу та реєстрації проїзних документів; 11) забезпечення утримання в належному стані кладовищ, інших місць поховання та їх охорони, крім випадків, передбаченихстаттею 23-1Закону України "Про поховання та похоронну справу"; 12) залучення на договірних засадах підприємств, установ та організацій, що не належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, до участі в обслуговуванні населення засобами транспорту і зв`язку; 13) надання дозволу в порядку, встановленому законодавством, на розміщення реклами; 14) сприяння діяльності Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; 15) розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами; 16) затвердження норм надання послуг з управління побутовими відходами; 17) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених законом; 18) організація недискримінаційного доступу постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, уповноважених ними осіб до інфраструктури об`єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв`язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності на договірній основі з підприємствами, на балансі яких перебуває ця інфраструктура; 20) призначення у випадках та в порядку, встановлених законом, управителя багатоквартирного будинку; 21) встановлення нормативів (норм) споживання комунальних послуг у порядку, передбаченому Кабінетом Міністрів України; 22) визначення одиниці виміру обсягу наданих послуг з управління побутовими відходами; 23) визначення у встановленому порядку суб`єктів господарювання, які здійснюють збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів; 24) прийняття рішення про початок та закінчення опалювального періоду з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами та іншими нормативними документами; 25) запровадження роздільного збирання побутових відходів та забезпечення виконання цільових показників щодо підготовки для повторного використання та рециклінгу побутових відходів; 26) забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів; 27) передача відходів, власник яких не встановлений, суб`єктам господарювання у сфері управління відходами для їх оброблення; 28) надання інформації та проведення просвітницької роботи серед населення щодо управління відходами; 29) встановлення тарифу на послугу з управління побутовими відходами та тарифів на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів як окремих його складових; 30) затвердження інвестиційних програм суб`єктів господарювання у сфері управління побутовими відходами;

б) делеговані повноваження:

1) здійснення заходів щодо розширення та вдосконалення мережі підприємств житлово-комунального господарства, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, розвитку транспорту і зв`язку; 2) здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, транспорту, зв`язку, за технічним станом, використанням та утриманням інших об`єктів нерухомого майна усіх форм власності, за належними, безпечними і здоровими умовами праці на цих підприємствах і об`єктах; прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об`єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці, екологічних, санітарних правил, інших вимог законодавства; 3) здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів; 4) встановлення за погодженням з власниками зручного для населення режиму роботи розташованих на відповідній території підприємств, установ та організацій сфери обслуговування незалежно від форм власності; 5) облік відповідно до закону житлового фонду, здійснення контролю за його використанням; 6) надання відповідно до закону громадянам, які потребують соціального захисту, безоплатного житла або за доступну для них плату; 7) здійснення контролю за станом квартирного обліку та додержанням житлового законодавства на підприємствах, в установах та організаціях, розташованих на відповідній території, незалежно від форм власності; 8) видача ордерів на заселення жилої площі в будинках державних та комунальних організацій; 9) облік нежилих приміщень на відповідній території незалежно від форм власності, внесення пропозицій їх власникам щодо використання таких приміщень для задоволення потреб територіальної громади; 10) облік відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форми власності та подання необхідних відомостей до бази даних національного фонду будівель відповідно доЗакону України"Про енергетичну ефективність будівель"; 11) вирішення відповідно до законодавства питань, пов`язаних з наданням Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України службових жилих приміщень, житлової площі та інших об`єктів, житлово-комунальних послуг; здійснення контролю за їх використанням та наданням послуг; 12) здійснення заходів щодо ведення в установленому порядку єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов; 13) здійснення контролю за дотриманням підприємствами комунальної власності вимог законодавства щодо забезпечення на договірній основі безперешкодного доступу постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, уповноважених ними осіб до інфраструктури об`єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв`язку, будинкової розподільної мережі, що перебуває у них на балансі, а також за правильністю обрахування плати за доступ. Виконавчим органам сільських, селищних, міських рад забороняється делегування цих повноважень з контролю суб`єктам господарювання.

Нормативно-правовим актом, який регулює відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг, є Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від09.11.2017№2189-VIII (далі Закон №2189-VIII).

Відповідно до частини третьої статті 4 Закону №2189-VIII, до повноважень органів місцевого самоврядування належать:

1) затвердження та виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та виконанні відповідних державних і регіональних програм;

2) встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону;

3) затвердження норм споживання комунальних послуг;

4) інформування населення відповідно до законодавства про стан виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, а також про відповідність якості житлово-комунальних послуг нормативам, нормам, стандартам та правилам;

5) здійснення моніторингу стану виконання місцевих програм розвитку житлово-комунального господарства;

6) встановлення одиниці виміру обсягу наданих послуг з управління побутовими відходами;

7) прийняття рішення про початок та закінчення опалювального періоду з урахуванням кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації теплових установок і мереж, державними санітарними нормами і правилами та іншими нормативними документами;

8) передача відомостей до електронного реєстру багатоквартирних будинків;

9) зберігання та забезпечення доступу до технічної та іншої передбаченої законодавством документації на багатоквартирні будинки та їх прибудинкові території, зокрема документів за обов`язковим переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства, документів, на підставі яких багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічних паспортів будинків, планів інженерних мереж, документів, що засвідчують право власності чи користування земельними ділянками, документації щодо проведення робіт з капітального ремонту в багатоквартирних будинках;

10) зберігання примірників рішень (протоколів) загальних зборів співвласників багатоквартирних будинків та розміщення на своїх офіційних веб-сайтах інформації про рішення, прийняті такими зборами.

За приписами частини другої статті 6 Закону №2189-VIII, виконавцями комунальних послуг є:

1) послуг з постачання та розподілу природного газу - постачальник, який на підставі ліцензії провадить діяльність із постачання природного газу, та оператор газорозподільної системи, до якої приєднані об`єкти газоспоживання споживача;

2) послуг з постачання та розподілу електричної енергії - енергопостачальник або інший суб`єкт, визначений законом;

3) послуг з постачання теплової енергії - теплопостачальна організація;

4) послуг з постачання гарячої води - суб`єкт господарювання, який є власником (або володіє і користується на інших законних підставах) теплової, тепловикористальної або теплогенеруючої установки, за допомогою якої виробляє гарячу воду, якщо споживачами не визначено іншого постачальника гарячої води;

5) послуг з централізованого водопостачання - суб`єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання;

6) послуг з централізованого водовідведення - суб`єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водовідведення;

7) послуг з управління побутовими відходами - адміністратор послуги з управління побутовими відходами, а у разі його відсутності - визначений у встановленому законодавством порядку суб`єкт господарювання, який здійснює збирання та перевезення побутових відходів.

Відповідно до статті 21 Закону №2189-VIII, одиниця виміру обсягу спожитої споживачем теплової енергії визначається правилами надання відповідної комунальної послуги, що затверджуються уповноваженим законом органом.

Виконавець послуги з постачання теплової енергії повинен забезпечити постачання теплоносія безперервно, з гарантованим рівнем безпеки, обсягу, температури та величини тиску. Параметри якості теплової енергії повинні відповідати нормативним документам у сфері стандартизації. Постачання теплової енергії для потреб опалення здійснюється в опалювальний період. Порядок визначення дати початку і закінчення опалювального періоду визначається законодавством.

Постачання теплової енергії на індивідуальні теплові пункти споживачів для потреб опалення та приготування гарячої води здійснюється безперервно, з урахуванням перерв, визначенихстаттею 16цього Закону.

Ціною послуги з постачання теплової енергії є тариф на теплову енергію для споживача, який визначається як сума тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії.

Органи, уповноважені законом встановлювати порядки (методики) формування тарифів на транспортування, постачання теплової енергії, визначають особливості врахування в тарифах на теплову енергію для споживача витрат на утримання та обслуговування теплових пунктів (індивідуальних та центральних) з метою недопущення подвійної компенсації споживачами таких витрат.

Тарифи на комунальну послугу з постачання теплової енергії, що виробляється суб`єктом господарювання за допомогою систем автономного теплопостачання, визначаються та встановлюються органом, що регулює діяльність такого суб`єкта господарювання, окремо для кожного багатоквартирного будинку, обладнаного такою системою автономного теплопостачання, як сума тарифів на виробництво та постачання теплової енергії.

Послуга з постачання теплової енергії надається згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та вимогами правил надання послуг з постачання теплової енергії, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбаченихЗаконом України«Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі Особливості).

Відповідно до пункту 13 Особливостей, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:

1) інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів та/або в тендерній документації, належить до інформації з обмеженим доступом або коли її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку, та/або безпеці об`єктів енергетичної чи газової інфраструктури, та/або об`єктів електроенергетики, та/або об`єктів розробки чи видобування вуглеводнів, за наявності відповідного обґрунтування;

2) замовник або його відокремлений підрозділ, що здійснює закупівлю згідно забзацом другимпункту 15 цих особливостей, перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю;

3) замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, що повинно бути документально підтверджено замовником, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:

проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;

будівництва, облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;

будівництва, поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, в тому числі споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів;

підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв);

4) існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

5) роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб`єктом господарювання в одному з таких випадків:

предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;

укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;

відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

необхідність захисту прав інтелектуальної власності;

укладення договору про закупівлю з постачальником останньої надії або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу.

За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно допункту 3-8розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

Відповідно до пункту 14 Особливостей, закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно достатті 4Закону.

Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження у річному плані закупівель, якщо поширення такої інформації несе ризики для їх безпеки.

Відповідно до пункту 3-8 Розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» від25.12.2015№922-VIII, установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).

Як зазначалося вище, у Протоколі зазначено, що замовник торгів (відповідач), через відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником, не має можливості здійснювати закупівлю послуг з постачання теплової енергії в інших організаціях. Дані послуги за нашим місцезнаходженням можуть бути надані лише певним виконавцем, а саме з ТОВ «КП ТЕПЛО» (ЄДРПОУ 44352823). Інша альтернатива відсутня; у зв`язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, яка документально підтверджена замовником, на постачання теплової енергії, яка може бути надана тільки певним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи, прийнято рішення про укладення договору на підставі пп.5 (3) п.13 Особливостей з ТОВ «КП ТЕПЛО» (44352823); враховуючи зазначене, а також нагальність потреби у здійсненні закупівлі, уповноваженою особою прийнято рішення здійснити закупівлю без використання електронної системи закупівель.

При цьому, оскаржуване Рішення №201 винесене 30.08.2023.

Оскаржуване Рішення №201 винесене на підставі поданих ТОВ «КП Тепло» документів від 28.08.2023.

Тобто, Рішення №201, яке оскаржується позивачем, прийняте до моменту звернення позивача до органу місцевого самоврядування з листами від 18.09.2023, від 20.09.2023, від 13.10.2023.

При цьому, суд зазначає, що оскаржуване Рішення №201 (зі змінами згідно Рішення №245) є актом індивідуальної дії.

Відповідно до пункту 19 частини першої статті 4 КАС України, індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, або адміністратор за випуском облігацій, який подає позов до адміністративного суду на захист прав, свобод та інтересів власників облігацій відповідно до положеньЗакону України"Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.

Відповідач - суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

Відповідно до частини першої статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Предметом оскарження до адміністративного суду може бути будь-яке рішення суб`єкта владних повноважень, яке порушує права, свободи чи інтереси позивача.

За правовою природою цих рішень виділяють два їх види: нормативно-правові акти і індивідуальні акти.

Нормативно-правові акти - це правові акти управління, які встановлюють, змінюють, припиняють (скасовують) правові норми. Нормативно-правові акти містять адміністративно-правові норми, які встановлюють загальні правила регулювання однотипних відносин у сфері виконавчої влади, розраховані на тривале застосування. Вони встановлюють загальні правила поведінки, норми права, регламентують однотипні суспільні відносини у певних галузях і, як правило, розраховані на довгострокове та багаторазове їх застосування.

Індивідуальні акти стосуються конкретних осіб та їхніх відносин.

Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер. Головною рисою таких актів є їхня конкретність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата - конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами.

В абзаці 4 пункту 1 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 23 червня 1997 року № 2-зп вказано, що «… за своєю природою ненормативні правові акти, на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію».

У пункті 5 Рішення Конституційного Суду України від 22 квітня 2008 року № 9-рп/2008 в справі №1-10/2008 зазначено, що при визначенні природи «правового акта індивідуальної дії» правова позиція Конституційного Суду України ґрунтується на тому, що «правові акти ненормативного характеру (індивідуальної дії)» стосуються окремих осіб, «розраховані на персональне (індивідуальне) застосування» і після реалізації вичерпують свою дію.

Ненормативні акти мають своїм предметом вплив на чітко визначеного суб`єкта права, якому надаються певні права або на якого покладається певні обов`язки. І об`єктом правового регулювання тут виступає потреба закріплення певної суб`єктивної волі щодо конкретної особи, що зумовлює виникнення певних змін у правовому статусі цієї особи. Тож адресат юридичних приписів ненормативного акта завжди чітко визначений, і залежно від обставин, ініціатором його видання може бути як адресат, так і видавник відповідного акта.

Тобто співвідношення між нормативними актами та ненормативними визначається, зважаючи на мету їхнього видання: ненормативний акт є актом реалізації норм права, який видається тільки задля розв`язання певної ситуації за індивідуально-визначених обставин та умов, тоді як нормативні акти містять приписи права, що стосуються прав та інтересів невизначеного кола суб`єктів, і яке реалізуються без темпоральних обмежень.

Тому, право на оскарження акта індивідуальної дії має лише особа, якої такий акт стосується.

У рішенні Конституційного Суду України від 14 грудня 2011 року №19-рп/2011 зазначено, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина 2 статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Конституційний Суд України встановив, що положення частини другої статті 55 Конституції України необхідно розуміти так, що конституційне право на оскарження в суді будь-яких рішень, дій чи бездіяльності всіх органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб гарантовано кожному; реалізація цього права забезпечується у відповідному виді судочинства і в порядку, визначеному процесуальним законом. Таким чином, конституційне право особи на звернення до суду кореспондується з її обов`язком дотримуватися встановлених процесуальним законом механізмів (процедур).

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі ЄКПЛ або Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України №475/97-ВР від 17.07.1997; Конвенція набула чинності для України 11.09.1997.

За приписами статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Відповідно до статті 6 Конвенції, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Згідно з позицією Європейського суду з прав людини, процедурні гарантії, закріплені в статті 6 Конвенції, гарантують кожному право подання скарги щодо його прав та обов`язків цивільного характеру до суду чи органу правосуддя. Таким чином втілюється право на звернення до суду, одним із аспектів якого є право доступу, тобто право розпочати провадження у судах з цивільних питань. Кожен має право на подання до суду скарги, пов`язаної з його або її правами та обов`язками; на це право, що є одним з аспектів права на доступ до суду, може посилатися кожен, хто небезпідставно вважає, що втручання у реалізацію його або її прав є неправомірним (рішення у справі «Голдер проти Сполученого Королівства» (Golder v. the United Kingdom).

Європейський суд з прав людини у своїй практиці неодноразово наголошував, що право на доступ до суду, закріплене у статті 6 Конвенції, не є абсолютним: воно може підлягати дозволеним за змістом обмеженням, зокрема, щодо умов прийнятності скарг. Такі обмеження не можуть шкодити самій суті права доступу до суду, мають переслідувати легітимну мету, а також має бути обґрунтована пропорційність між застосованими засобами та поставленою метою (рішення у справі «Перетяка та Шереметьєв проти України», заяви №17160/06 та №35548/06; п. 33).

Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях неодноразово підкреслював необхідність ефективного захисту прав заявників. Наприклад, у п. 75 рішення від 05.04.2005 у справі «Афанасьєв проти України» (заява №38722/02) ЄСПЛ зазначає, що засіб захисту, який вимагається згаданою статтею, повинен бути «ефективним», як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.

Конвенція призначена для гарантування не теоретичних або примарних прав, а прав практичних та ефективних. Це особливо стосується гарантій, закріплених ст. 6 Конвенції, з огляду на визначне місце, яке у демократичному суспільстві займають право на справедливий суд разом з усіма гарантіями за цією статтею (див. рішення у справі «Принц Ліхтенштейну Альберт-Адам ІІ проти Німеччини» (Prince Hans-Adam II of Liechtenstein v. Germany) [ВП], заява №42527/98, п. 45). У п. 54 рішення у справі «Креуз проти Польщі» (Kreuz v. Poland, заява №28249/95) Суд також погодився, що можуть бути справи, в яких майбутній позивач повинен мати попередній дозвіл до того, як йому дозволять процедуру подання позову (див. рішення суду у справі «Ашингдейн проти Сполученого Королівства» (Ashingdane v. the United Kingdom).

Стаття 13 Конвенції під назвою «Право на ефективний засіб юридичного захисту» проголошує: «Кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження».

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті і є підставами для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Зміст адміністративної юстиції ефективний судовий захист від порушень у публічно-правових відносинах.

Загальні способи звернення до адміністративного суду та захисту права у публічно-правових відносинах визначені частиною першою статті 5 та частиною другою статті 245 КАС України.

Для ефективного поновлення порушеного права необхідно, щоб існував чіткий зв`язок між правопорушенням та способом захисту права. Іншими словами, метою заявлених позовних вимог має бути усунення перешкод у здійсненні права, а її досягненням визначений спосіб захисту права, який би вичерпував себе.

Звертаючись до суду з позовом про визнання протиправним та скасування Рішення №201 (зі змінами згідно з Рішенням №245), позивач зазначає про порушення процедури їх прийняття та перевищення відповідачем повноважень при їх прийнятті.

При цьому, текст позовної заяви містить посилання на порушене право та інтерес позивача: «вважаємо такі дії виконавчого комітету Новооржицької селищної ради, щодо порушених прав позивача на отримання доходу і прибутку, шляхом позбавлення можливості участі у конкурентних торгах з продажу права постачати теплову енергію закладам, є протиправними та такими, що суперечать нормам чинного законодавства та грубо порушують право позивача на здійснення господарської діяльності, отриманні доходів, прибутку».

Суд зазначає, що позивач жодним чином не обґрунтував обставини щодо порушення відповідачем його права шляхом позбавлення можливості участі у конкурентних торгах, отримання доходу / прибутку, оскільки оскаржувані Рішення не стосувалися процедури конкурентних торгів, визначені нормами спеціального законодавства.

Позивач зазначає, що відповідно до наявних матеріалів справи, доказів та обставин спірні рішення відповідача є індивідуальним актом, який стосується визначення єдиного постачальника теплової енергії при цьому ігнорування (не зазначення) позивача як альтернативного постачальника теплової енергії у смт.Новооржицьке; позивач відсутній у переліку постачальників теплової енергії смт.Новооржицьке, зазначених у спірному рішенні, щодо яких вирішується питання визначення постачальника теплової енергії у смт.Новооржицьке.

Як зазначалося вище, оскаржуване Рішення №201 винесене 30.08.2023; таке Рішення винесене на підставі поданих ТОВ «КП Тепло» документів від 28.08.2023; при цьому, позивач звертався до відповідача з листами 18.09.2023, 20.09.2023, 13.10.2023, тобто після прийняття оскаржуваного Рішення №201.

Іншими словами, на момент прийняття оскаржуваного Рішення №201 відповідних звернень від позивача з пропозиціями не було; позивач не довів обставини щодо звернення до органу місцевого самоврядування з пропозиціями до моменту прийняття оскаржуваного Рішення №201.

Тобто, відповідач суб`єкт владних повноважень, не приймав відносно позивача жодних актів індивідуальної дії (рішень) та не вчиняв будь-яких дій при реалізації владної управлінської функції, що свідчить про відсутність спірних правовідносин між позивачем та відповідачем.

Вказане свідчить про відсутність будь-яких правових підстав для визнання оскаржуваних дій та рішень протиправними.

У відповіді на відзив позивач зазначає, що Інвестиційний договір №01 від 19.07.2023 укладено без відповідної процедури конкурсних засад чим було порушено ст.13-14 Закону №2404- VI, без прийнятого рішення відповідної ради: про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності; про передачу окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення; вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження договорів, укладених сільським, селищним, міським головою від імені ради, з питань, віднесених до її виключної компетенції чим було порушено ст. 26 Закону № 280/97-ВР; оскільки спірний Договір за відсутності для цього підстави, визначеної в абзаці другому частини другої статті 134 ЗК України, укладений без дотримання конкурентних засад, тобто спрямований на незаконне заволодіння земельною ділянкою комунальної власності, такий договір згідно з частинами першою та другою статті 228 ЦК України є нікчемним (близькі за змістом висновки щодо нікчемності договору через порушення конкурентного порядку набуття земельної ділянки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 29.09.2020 у справі №688/2908/16-ц та від 20.07.2022 зі справи № 923/196/20).

Суд відхиляє такі посилання позивача та зазначає, що Інвестиційний договір №01 не є та не може бути предметом спору в межах даної адміністративної справи; питання укладення Інвестиційного договору №01 (процедура, правові підстави, умови, обсяг повноважень сторін правочину тощо) не стосуються заявлених позовних вимог.

Посилання позивача на правові позиції Верховного Суду у постанові від 29.09.2020 у справі №688/2908/16-ц є безпідставними, оскільки предметом спору в межах даної справи було визнання наказу про надання у користування земельної ділянки на умовах оренди протиправним та його скасування, визнання договору оренди землі недійсним і скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, яка розглядалася за правилами цивільного судочинства.

Також є безпідставними посилання позивача на правові висновки Верховного Суду у постанові від 20.07.2022 (справа № 923/196/20), оскільки така справа розглядалася за правилами ГПК України та стосувалася питання визнання недійсним договору купівлі-продажу та застосування наслідків його недійсності.

За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідачем у повній мірі доведено правомірність оскаржуваних дій та рішень в порядку статті 77 КАС України, а тому заявлені позовні вимоги не підлягають до задоволення.

Питання щодо розподілу судових витрат у порядку статті 139 КАС України не підлягає вирішенню.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго» (вулиця Заводська, 1, селище міського типу Смига, Рівненська область, 35680; код ЄДРПОУ 37993043) до Виконавчого комітету Новооржицької селищної ради Лубенського району Полтавської області (вулиця Центральна, 4, селище міського типу Новооржицьке, Лубенський район, Полтавська область, 37714; код ЄДРПОУ 44021370), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «КП Тепло» (вулиця Сумська, 2Б, місто Пирятин, Полтавська область, 37002; код ЄДРПОУ 44352823), про визнання протиправними дій та рішень залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 09 квітня 2024 року

Суддя К.М. Недашківська

Дата ухвалення рішення09.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118231947
СудочинствоАдміністративне
Сутьпротиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу. Дослідивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності та з`ясувавши всі обставини, які мають правове значення для вирішення спору по суті, суд

Судовий реєстр по справі —460/28175/23

Рішення від 09.04.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

К.М. Недашківська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні