Рішення
від 08.04.2024 по справі 560/2181/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2181/24

РІШЕННЯ

іменем України

08 квітня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Лісогринівецької сільської ради до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Лісогринівецької сільської ради, в якому просить: визнати протиправним та скасувати висновок Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області про результати моніторингу закупівлі "код ДК 021:2015:09110000-3- "Тверде паливо" (Гранули паливні з деревини хвойних порід)", оголошення UA-2023-11-01-004739-а.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав на протиправність висновку відповідача за результатами проведення моніторингу закупівлі, оскільки зазначені в ньому обставини та доводи є хибними та безпідставними. Позивач вважає оскаржуване рішення відповідача незаконним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено, що в ході моніторингу встановлено порушення позивачем законодавства у сфері публічних закупівель та зобов`язано позивача усунути такі порушення. Вважає, що оскаржуваний висновок прийнято на підставі, в межах повноважень і у спосіб, визначений законодавством України, тому підстави для його скасування відсутні.

Позивач подав до суду відповідь на відзив, де вказує про безпідставність тверджень відповідача, викладених у відзиві та обґрунтованість позовних вимог.

Від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, де зазначає про те, що відповідач правильно визначив спосіб усунення виявлених порушень. Вважаючи свої дії та прийняте рішення правомірним, у позові просить відмовити.

Дослідивши докази, суд встановив такі обставини справи.

Відповідачем на виконання доручення Держаудитслужби від 09.01.2024 №003100-18/303-2024 та на підставі наказу від 12.01.2024 №4-з "Про початок моніторингу закупівель" на підставі виявлених органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, проведено моніторинг процедури закупівлі: UА-2023-11-01 -004739-а, предмет закупівлі: Гранули паливні з деревини хвойних порід (ДК 021:2015:09110000-3: Тверде паливо) очікуваною вартістю 1 757 840,00 гривень.

Зазначений наказ оприлюднено відповідачем в електронній системі закупівель на сайті ПРОЗОРРО 15.01.2024.

Рішення про проведення моніторингу процедури закупівлі UА-2023-11-01-004739-а прийнято керівником Управління відповідно до доручення Держаудитслужби та на підставі виявлених органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, про що зазначено в наказі від 12.01.2024 №4-з "Про початок моніторингу закупівель".

Під час моніторингу відповідачем проаналізовано: річний план закупівель замовника на 2023 рік; оголошення про проведення процедури закупівлі; тендерну документацію, затверджену рішенням уповноваженої особи від 20.11.2023 №34; рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 14.11.2023 №18291-р/пк-пз, тендерні пропозиції ТОВ "КВАТРО ПЕЛЛЕТ", ТОВ "ЙОГРАЙТЕН", протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 29.11.2023 №35, протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 29.11.2023 №36, повідомлення про намір укласти договір, оприлюднене в електронній системі закупівель 29 листопада 2023 року; договір про постачання товару від 07.12.2023№0711, дані сайту https://www.007.org.ua/search за критеріями платник "Лісовогринівецька сільська рада", отримувач ТОВ "ЙОГРАЙТЕН", період платежів з 01.12.2023 по 02.02.2024.

За результатами аналізу правильності розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ "КВАТРО ПЕЛЛЕТ" встановлено порушення вимог п.41 Особливостей, в частині безпідставного відхилення тендерної пропозиції учасника з найменшою ціновою пропозицією.

Під час моніторингу встановлено порушення замовником п.40 Особливостей, в частині не оприлюднення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей.

Також встановлено порушення замовником статті 5 Закону, зокрема, об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, максимальна економія, ефективність та пропорційність, що призвело до зайвого витрачання коштів на суму 7890,00 гривень.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель та з огляду на відсутність механізму їх усунення, внаслідок виконання договору станом на момент проведення моніторингу, керуючись статтями 5 та 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" та статтею 8 Закону України "Про публічні закупівлі", Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області зобов`язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень в подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель звіт про виконання договору, інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Позивач оскаржив вказаний висновок до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до ч. 1 статті 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон №922), проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Згідно з статтею 8 Закону №922, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Відповідно до ч.6 ст.8 Закону №922 за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Згідно з ч.7 ст.8 Закону №922, у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Судом встановлено, що за результатом проведеного моніторингу встановлено недотримання замовником вимог п. 43 Особливостей №1178 при розгляді тендерних пропозицій, а саме тендерної пропозиції TOB "КВАТРО ПЕЛЛЕТ".

У висновку відповідачем помилково зазначено посилання на пункти 40 та 41 Особливостей №1178, які фактично є пунктами 43 та 44 Особливостей №1178 у чинній редакції із відповідністю встановлених правових норм, які застосовані відповідачем у висновку.

Так, учасника ТОВ "КВАТРО ПЕЛЛЕТ", який мав найменшу цінову пропозицію (1069260,00 грн) було відхилено згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей №1178, в частині відхилення замовником тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.

Відповідно до п. 43 Особливостей №1178, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Так, тендерну пропозицію ТОВ "КВАТРО ПЕЛЛЕТ" відхилено протоколом уповноваженої особи від 29.11.2023 №35 із зазначенням що тендерна пропозиція не відповідає технічній специфікації тендерної документації, а саме через відсутність гарантійного листа, який підтверджує можливість поставки учасником товару у кількості та в терміни визначені цією документацією та пропозицією учасника.

Враховуючи викладене, тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей №1178, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.

Поряд з цим, вищезазначена невідповідність не відноситься до відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.

Відсутність гарантійного листа не впливає на технічні та якісні характеристики предмету закупівлі гранули паливні з деревини хвойних порід та не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі.

Замовником в порушення п.43 Особливостей №1178 не розміщено у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, в частині надання учасником TOB "КВАТРО ПЕЛЛЕТ" гарантійного листа, який підтверджує можливість поставки учасником товару у кількості та в терміни визначені цією документацією та пропозицією учасника.

Отже, замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію ТОВ "КВАТРО ПЕЛЛЕТ", чим порушено п.44 Особливостей №1178, в частині відхилення тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель.

Замовником відхилено найнижчу цінову пропозицію на суму 1069260,00 грн, прийнято рішення про визначення переможця з тендерною пропозицією на суму 1077150,00 грн, різниця складає 7890,00 гривень, чим зайво витрачено коштів міського бюджету на тотожну суму та призвело до негативних наслідків використання коштів міського бюджету.

Таким чином, ненадання замовником можливості учаснику ТОВ "КВАТРО ПЕЛЛЕТ" з найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією усунути невідповідності в документах відповідно до п.43 Особливостей №1178, порушує також принципи здійснення публічних закупівель визначених статтею 5 Закону №922, зокрема, об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, максимальна економія, ефективність та пропорційність, що призвело до відхилення тендерної пропозиції, яка на 7890,00 гривень є меншою за суму тендерної пропозиції переможця.

Дослідженням даних сайту https://www.007.org.ua/search за критеріями платник "Лісовогринівецька сільська рада", отримувач ТОВ "ЙОГРАЙТЕН", за період з 01.12.2023 по 02.02.2024 встановлено факти перерахування коштів за договором від 07.12.2023 №0711 на загальну суму 1077150,00 грн (дата останнього платежу - 19.12.2023).

Таким чином, станом на 02.02.2024 договір виконано у повному обсязі, проте звіт про виконання договору не оприлюднено, чим порушено п.12 частини 1 статі 10 Закону №922.

Відповідно до абз. 2 ч. 8 ст. 8 Закону № 922, протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Так, відповідно до зазначених вище норм, у висновку відповідача міститься зобов`язання щодо усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області зобов`язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень в подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель звіт про виконання договору, інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Відповідно до правових висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 16.08.2023 у справі №640/26943/20 викладення у висновку за результатами моніторингу закупівлі зобов`язання усунути порушення законодавства у сфері публічних закупівель шляхом недопущення їх у подальшому відповідають принципу пропорційності та враховують співмірність виявлених порушень і наслідків, встановлених оскаржуваним висновком, та відповідно відповідають вимогам законодавства.

Також, у постанові Верховного Суду від 30.03.2023 у справі №420/11945/21, розглядаючи тотожні правовідносини щодо зобов`язання позивача здійснити заходи щодо недопущення в подальшому виявлених порушень, Верховний Суд зазначив правовий висновок про те, що із встановлених судами обставин вбачається, що суб`єкт владних повноважень, встановивши наявність порушень під час проведення спірної закупівлі, дійшов висновку про застосування до замовника превентивного заходу, що не вимагає розірвання договірних відносин, однак така вимога відповідача була скерована на дотримання в подальшому вказаних правових норм під час проведення закупівель.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає, що оскаржуваний висновок складений відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення та з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, у зв`язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому, частиною 2 вказаної статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги щодо скасування оскаржуваного висновку відповідача є необґрунтованими, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог, понесені позивачем судові витрати до статті 139 Кодексу розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

в задоволенні адміністративного позову Лісогринівецької сільської ради до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Лісогринівецька сільська рада (вул. Хмельницька, 29, с. Лісові Гринівці, Хмельницький район, Хмельницька область, 31340 , ідентифікаційний номер - 04403717) Відповідач:Східний офіс Держаудитслужби (вул. Володимира Антоновича, 22, корп. 2, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н, 49101 , код ЄДРПОУ - 40477689)

Головуючий суддя Я.В. Драновський

Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118233852
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/2181/24

Рішення від 08.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Драновський Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні