Постанова
від 02.04.2024 по справі 160/23671/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

02 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/23671/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),

суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпро

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2023 року

у справі № 160/23671/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ем Груп Україна"

до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України

про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2023 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Ем Груп Україна" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 19.06.2023 року №9015916/39836678;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН ПН Товариства з обмеженою відповідальністю "Ем Груп Україна" №8 від 29.05.2023р. датою її подання для реєстрації, а саме 13.06.2023р.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2023 року у справі № 160/23671/23 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ем Груп Україна" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задоволено.

Судом вказано, що оскаржуване рішення не містить жодного обґрунтування відносно того, які саме первинні документи, надані позивачем, складені із порушенням законодавства та в чому саме полягає таке порушення. Отже, позиція відповідача, зафіксована у спірному рішенні, щодо надання платником податку копій первинних документів, складених із порушенням законодавства, згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, є необґрунтованою, а в спірному рішенні не наведено належного мотивування причин відмови у реєстрації податкової накладної №8 від 29.05.2023, складеної позивачем. При цьому невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Суд вказав, що прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачами не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 24.09.2023 є необґрунтованим, протиправним та підлягає скасуванню. З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, суд зробив висновок про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №8 від 29.05.2023, складену позивачем, у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.

Не погодившись з рішенням суду, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу, згідно якої скаржник просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2023 року у справі № 160/23671/23, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Скаржник вказує, що після отримання квитанції платник податків має право на подання документів, які складені відповідно до закону №996 та які можуть підтвердити факт наявності чи відсутності господарської операції. Вважає, що позивач є обізнаним з тим, які первинні документи ним складено і які в силу вимог закону №996 підтверджують факт господарської операції. Зазначає, що комісія відповідача правомірно прийняла спірне рішення через ненадання позивачем копій первинних документів, а позивач ці обставини не спростував. Вважає, що скасування спірного рішення є самостійною підставою для реєстрації відповідної податкової накладної.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог ст. 311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, та зазначає:

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю "Ем Груп Україна" (код ЄДРПОУ 39836678, 49051, Україна, 49051, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, вул.Оцупа Олександра, будинок 4) зареєстроване у встановленому законом порядку як юридична особа - суб`єкт господарської діяльності 13.06.2015 року, номер запису: 10741020000054552.

Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами діяльності позивача є: 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами (основний); Інші: Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій, Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами, Неспеціалізована оптова торгівля, Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, Ремонт і технічне обслуговування готових металевих виробів, Оптова торгівля верстатами, Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткованням, Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами, Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням, Оптова торгівля хімічними продуктами, Складське господарство

30.01.2020 року між ТОВ «ЗАВОД КОЛЬОРОВИХ МЕТАЛІВ» (постачальник) та ТОВ "Ем Груп Україна" (покупець), укладеного договір поставки №1/2519 згідно предмета якого, постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується сплатити та прийняти продукцію кольорових металів відповідно до специфікацій, які оформлюються на замовлений обсяг товару і є невід`ємною частиною цього договору.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕМ ГРУП УКРАЇНА» за умовами Договору поставки з Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗАВОД КОЛЬОРОВИХ МЕТАЛІВ» (код ЄДРПОУ 40448794) від 31.01.2020 р., № 1/2519, Специфікації № 2 від 06.02.2020 р. отримало Трубу ДКРНМ 16*1*3150 МНЖ5-1 в кількості 5,776 тн. за наступними первинними документами: Рахунок на оплату № 64 від 06.02.2020 р.; Податкова накладна № 51 від 07.02.2020 р.; Рахунок на оплату № 120 від 02.03.2020 р.; Податкова накладна № 25 від 02.03.2020 р.; Рахунок-фактура № 145 від 31.03.2020 р.; Податкова накладна № 132 від 31.03.2020 р.; Видаткова накладна № 145 від 31.03.2020 р.; Накладна на відпустку матеріалів із зберігання № 2-145 від 13.04.2020 р.; Сертифікат якості № EN 10204-3.1 від 19.03.2020 р.; ТТН № 3908731 від 13.04.2020 р.

Згідно матеріалів справи, вказані податкові накладні без зауважень були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оплата ТОВ «ЗАВОД КОЛЬОРОВИХ МЕТАЛІВ» була проведена згідно платіжної інструкції № 4555 від 07.02.2020 р. на суму 702 630,00 грн., платіжної інструкції № 4648 від 02.03.2020 р. на суму 627 027,01 грн., платіжної інструкції №4780 від 08.04.2020 р. на суму 245 123,36 грн. та платіжної інструкції № 4788 від 10.04.2020 р. на суму 600 000,00 грн.

Оплата за транспортні послуги здійснена згідно платіжної інструкції № 4810 від 27.04.2020р. на загальну суму 6 500,00 грн. без ПДВ в повному обсязі.

25.05.2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕМ ГРУП УКРАЇНА» уклало з Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕМ ГРУП» (код ЄДРПОУ 38873373) Специфікацію № 3 до Договору поставки № 2101-20 від 21.01.2020 р. на отримання Труби ДКРНМ 16*1*3150 МНЖ5-1 в кількості 4,350 тн. виробництва ТОВ «Завод кольорових металів», м. Бахмут. Вартість Товару склала 3 393 000,00 грн. з ПДВ.

ТОВ «ЕМ ГРУП УКРАЇНА» згідно Договору поставки № 2101-20 від 21.01.2020 р., Специфікації № 3 від 25.05.2023 р. 29.05.2023 року реалізувало ТОВ «ЕМ ГРУП» Трубу ДКРНМ 16*1*3150 МНЖ5-1 в кількості 4,350 тн. за видатковою накладною № РН-027 від

29.05.2023р. та рахунком-фактурою № СФ-021 від 29.05.2023р., Сертифікатом якості №EN10204-3.1 від 19.03.2020 р. на загальну суму 3 393 000,00 грн. з ПДВ.

Згідно Специфікації № 3 від 25.05.2023 р. Товар поставляється на умовах поставки FCA - м. Дніпро, вул. Данила Галицького, 4К згідно з «ІНКОТЕРМС-2010».

Згідно Специфікації № 3 від 25.05.2023 р. оплата за Товар здійснюється по факту поставки, протягом 120 календарних днів.

У зв`язку з відвантаженням товару та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України була виписана та зареєстрована податкова накладна № 8 від 29.05.2023 р. на Трубу ДКРНМ 16*1*3150 МНЖ5-1 в кількості 4,350 тн. з кодом УКТ ЗЕД 7411220000 на загальну суму З 393 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 565 500,00 грн., за реєстраційним номером 9136778050 від 12.06.2023 р. та направлена для реєстрації в Єдиний реєстр податкових накладних.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено, що: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.05.2023 р. №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.6 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання пункту 5 та пункту 6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, 12 червня 2023 року Товариством були направлені на адресу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області письмові пояснення та копії документів в підтвердження правомірності реєстрації податкової накладної № 8 від 29.05.2023 року.

За результатами розгляду наданих пояснень, Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.06.2023 року №9015916/39836678, відповідно до якого позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної від 29.05.2023р. №8, із зазначенням таких підстав як надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. В графі додаткова інформація зазначено: встановлено ризиковість операцій.

10.07.2023 року ТОВ «ЕМ ГРУП УКРАЇНА» направлено скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 19.06.2023 року №9015916/39836678.

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРНП від 20.07.2023р. №58337/39836678/2, залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН без змін. В графі підстави зазначено: порушено вимоги п.3 Порядку розгляду скарги про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 №1165.

Вважаючи рішення відповідача №9015916/39836678 протиправним, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Переглядаючи рішення суду в межах доводів апеляційної скарги колегія суддів виходить із такого.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

У відповідності до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункти 6, 7, 10, 11 Порядку №1165).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Апеляційним судом досліджено, що реєстрація податкової накладної позивача від 29.05.2023 №8 була зупинена. Так, у квитанції до податкової накладної причиною зупинення реєстрації зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.6 Критеріїв ризиковості платника податку.

Крім того, контролюючий орган зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без зазначення переліку документів.

В свою чергу, платником податків з метою реєстрації податкової накладної подані контролюючому органу пояснення та документи на підтвердження обґрунтованості виписування податкової накладної, однак ці пояснення та документи контролюючим органом визнано недостатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Колегія суддів враховує, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено перелік документів, які є необхідними для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Так, надіслана позивачу квитанція не містить конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, а контролюючим органом лише пропонується надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Колегія суддів зазначає, що невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Зі змісту матеріалів справи вбачається, що позивач, одержавши квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної, з метою спростування сумнівів контролюючого органу в реальності господарської операції, направляв до контролюючого органу пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення операцій, зазначених у податковій накладній, реєстрація якої зупинена.

Натомість, комісія відповідача розглянувши надані позивачем пояснення та копії документів прийняла спірне рішення від 19.06.2023 року №9015916/39836678 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 29.05.2023р., без зазначення чіткого переліку документів, що не подані позивачем, однак які є необхідними для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної.

Таким чином, вищенаведене свідчить про необґрунтованість спірного рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, а отже це рішення є протиправними та підлягає скасуванню.

Натомість, доводи скаржника, що спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є правомірним у зв`язку з ненаданням позивачем копій первинних документів, свого підтвердження не знайшли.

Судова колегія наголошує, що оскаржуване рішення суб`єкта владних повноважень повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, що були б достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що перевірка первинної документації суб`єкта господарювання на предмет реальності господарської діяльності не входить до кола питань, які вирішуються податковим органом під час реєстрації податкових накладних. У випадку наявності обґрунтованих сумнівів податкового органу щодо реального характеру здійснення господарської діяльності та відображення її результатів в податковому обліку, контролюючий орган має низку повноважень щодо перевірки платника податків шляхом направлення запитів, призначення та проведення податкових перевірок тощо.

Суд апеляційної інстанції також зазначає, що в даному випадку належним способом захисту порушеного права є не лише скасування спірного рішення контролюючого органу, а й зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Підсумовуючи, апеляційний суд дійшов висновку, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права.

Керуючись ст. ст. 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2023 року у справі № 160/23671/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в порядку та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.

Головуючий - суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

суддяЯ.В. Семененко

Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118236096
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/23671/23

Постанова від 02.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 03.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Рішення від 14.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 21.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні