Постанова
від 03.04.2024 по справі 160/25560/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

03 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/25560/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Шальєвої В.А.,

суддів: Чередниченка В.Є., Іванова С.М.,

секретар: Корсун Ю.В.,

за участі представника позивача Корнієнка А.Г. (в режимі відеоконференцзв`язку),

представника відповідача Лейченко І.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Техремпоставка» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2023 року (суддя Ільков В.В., повне судове рішення складено 29 листопада 2023 року) в справі № 160/25560/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Техремпоставка» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Техремпоставка» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі ГУ ДПС) про визнання протиправним та скасування рішення від 30 травня 2023 року № 39235/6/04-36-07-03-14 про відмову у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2023 року позов залишено без задоволення.

В апеляційній скарзі позивач просить скасувати рішення з підстав неповного з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, неправильного застосування норм матеріального права, ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Апелянт вказує, що контролюючим органом, з яким погодився суд першої інстанції, у рішенні зазначені формальні підстави для відмови у задоволенні заяви позивача, рішення відповідача є необґрунтованим, відповідачем не дотримана процедура, встановлена для розгляду таких повідомлень, зокрема, щодо можливості прийняття попереднього рішення у разі недостатності документів.

В судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримав та просив її задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні просив в задоволенні апеляційної скарги відмовити.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача та представника відповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить до висновку, що апеляційна скарга має бути задоволена з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено що 02 травня 2023 року ТОВ «Техремпоставка» засобами поштового зв`язку до ГУ ДПС у Дніпропетровській області в порядку пункту 69.28 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України подано повідомлення № 38 (вх. ГУ ДПС від 02 травня 2023 року № 45617/6/екпп) про неможливість вивезення документів.

У вказаному повідомленні позивач зазначив, що є власником цілісного майнового комплексу Курахівської ТЕС, який знаходиться за адресою: Донецька область, Мар`їнський (Покровський) р-н, м. Курахове, вул. Енергетиків, буд. 34, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №225480675 від 24 вересня 2020 року.

На підставі договору оренди №184-ТРП від 30 квітня 2020 року цілісний майновий комплекс Курахівської ТЕС передано в оренду ТОВ «ДТЕК Курахівська теплова електрична станція».

У зв`язку із постійними артилерійськими обстрілами з боку російської армії частково пошкоджено, серед іншого: головна адміністративна будівля, будівля інженерного корпусу та службового корпусу.

Крім того, повідомлено про неможливість вивезення документів, що зберігаються у головній адміністративній будівлі за місцезнаходженням підприємства за адресою: Донецька область, м. Курахове, вул. Енергетиків, буд. 34, через ризик для життя та здоров`я працівників у зв`язку з бойовими діями на відповідній території.

30 травня 2023 року відповідачем прийнято рішення №39235/6/0436-07-03-14, відповідно до якого відсутні підстави для застосування підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Згідно з цим рішенням контролюючим органом за результатами розгляду повідомлення ТОВ «Техремпоставка» про неможливість вивезення та надання первинних документів та аналізу наданих до нього документів встановлено, зокрема про такі обставини:

«Згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року №309 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 року за №1668/39004) визначено точні назви міських та селищних територіальних громад із зазначенням районів та областей України, які включено до цього переліку.

Згідно баз даних ДПС України ТОВ «ТЕХРЕМПОСТАВКА» до 27.04.2023 року знаходилось на обліку в ГУ ДПС у Донецькій області (Мар`їнська державна податкова інспекція (Мар`їнський район)), податкова адреса: Україна, 85612, Донецька область, Покровський район, м. Курахове, вул. Енергетиків, буд.34.

З 28.04.2023 року податкова адреса підприємства: 51405, Дніпропетровська область, Павлоградський район, м. Павлоград, вул. Дніпровська, буд.213-/4, кв.(офіс)104.

Згідно поданого до контролюючого органу Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (за формою 20-ОПП), за ТОВ «ТЕХРЕМПОСТАВКА» обліковуються наступні об`єкти оподаткування:

Офіс (місцезнаходження об`єкта - Дніпропетровська область. Павлоградський район, м. Павлоград, вул. Дніпровська, 213/4; дата взяття на облік - 13.04.2022).

За результатами проведеного аналізу інформації, наведеної ТОВ «ТЕХРЕМПОСТАВКА» в Повідомленні, та інформації, що є в розпорядженні ГУ ДПС, встановлено таке.

ТОВ «ТЕХРЕМПОСТАВКА» в повідомленні не зазначено, до якої міської або селищної територіальної громади належить адреса: 85612, Донецька область, Марійський район, м. Курахове, вул. Енергетиків, буд. 34, та з якої дати виникли можливі бойові дії на цій території та/або ця територія є тимчасово окупованою Російською Федерацією.

Підприємством повідомлено, що документи підприємства зберігаються у приміщеннях цілісного майнового комплексу Курахівська ТЕС (головна адміністративна будівля, будівля інженерного корпусу, службові корпуси), розташованою за адресою: Донецька область, м. Курахове, вул. Енергетиків, буд. 34, при цьому вказана адреса не зазначена у Повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (за формою 20-ОПП).

ТОВ «ТЕХРЕМПОСТАВКА» в повідомленні чітко не зазначено податкові (звітні) періоди цих документів, як того потребує абзац 3 пункту 69.28 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.

Згідно заяви про вчинення кримінальних правопорушень від 04.01.2023 року №14-12 шляхом артилерійських обстрілів 31.12.2022 року були завдані пошкодження електроенергетичному обладнанню, головній адміністративній будівлі, будівлі інженерного корпусу, побутовим приміщенням та службовому корпусу ДТЕК Курахівська ТЕС. При цьому аналізом поданої податкової звітності встановлено, що в періоді часу з 01.01.2023 року по 18.04.2023 року підприємством подавалась податкова звітність до ГУ ДПС у Донецькій області, зокрема з податку на додану вартість з показниками діяльності, що потребують обов`язкового підтвердження первинними бухгалтерськими документами. Отже, зазначене свідчить про наявність у підприємства таких документів на час складання звітності. Документальне підтвердження обставин, що призвели до неможливості вивезення первинних документів після 18.04.2023, до повідомлення не надано.

Враховуючи вищевикладене, у контролюючого органу відсутні підстави для застосування положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, тому відповідно до вимог п.44.5 ст.44 Податкового кодексу України ТОВ «ТЕХРЕМПОСТАВКА» (код ЄДРПОУ 31366910) має право відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу».

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем до контролюючого органу документів на підтвердження причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, не надано, а судом на підставі матеріалів справи не встановлено наявності підстав, наведених у пп. 1, пп. 2, пп. 3, пп. 6 п. 1 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Суд визнає приведений висновок необґрунтованим, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що ТОВ «Техремпоставка» до 27 квітня 2023 року перебувало на обліку як платник податків в Головному управлінні ДПС у Донецькій області (Мар`їнська державна податкова інспекція (Мар`їнський район)) за податковою адресою: Україна, 85612, Донецька область, Покровський район, м. Курахове, вул. Енергетиків, 34, з 28 квітня 2023 року перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області за податковою адресою: 51405, Дніпропетровська область, Павлоградський район, м. Павлоград, вул. Дніпровська, 213-/4, кв. (офіс) 104.

ТОВ «Техремпоставка» 02 травня 2023 подано ГУ ДПС у Дніпропетровській області повідомлення про неможливість вивезення первинних документів (в порядку пункту 69.28 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України) (а.с. 25 т.1).

У повідомленні зазначено, що ТОВ «Техремпоставка» не має можливості вивезення первинних документів, які зберігаються за адресою юридичної реєстрації: Донецька область, Мар`їнський (Покровський) район, м. Курахове, вул. Енергетиків, 34.

Товариство є власником цілісного майнового комплексу Курахівської ТЕС, який знаходиться за адресою: Донецька область, Мар`їнський (Покровський) р-н, м. Курахове, вул. Енергетиків, 34, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №225480675 від 24 вересня 2020 року. На підставі договору оренди №184-ТРП від 30 квітня 2020 року цілісний майновий комплекс Курахівської ТЕС передано в оренду ТОВ «ДТЕК Курахівська теплова електрична станція».

У зв`язку із постійними артилерійськими обстрілами з боку російської армії частково пошкоджено, серед іншого: головна адміністративна будівля, будівля інженерного корпусу та службового корпусу.

Повідомлено про неможливість вивезення документів, що зберігаються у приміщеннях ЦМК Курахівська ТЕС через ведення бойових дій та оборонних заходів з боку Збройних Сил України, що пов`язане з ризиком для життя та здоров`я працівників.

У повідомленні вказаний загальний перелік документів, які неможливо вивезти у зв`язку з веденням бойових дій, ризиком для життя та здоров`я людей: договірна документація, видаткові накладні, акти прийому-передачі товарно-матеріальних цінностей (далі - ТМЦ), акти виконаних робіт, акти наданих послуг, платіжні документи, рахунки-фактури, касові книги, касові ордери, розрахунково-платіжні відомості, табелі обліку робочого часу, авансові звіти з додатками, акти введення в експлуатацію основних засобів, МШП, акти списання ТМЦ, необоротних активів, МШП, матеріальні звіти, протоколи інвентаризаційної комісії та акти дефектування основних засобів, товаротранспортні накладні та шляхові листи, картки обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини, картки напрацювання акумуляторних батарей, митні декларації та інші документи.

Документи належать до періодів з дати перереєстрації ТОВ «Техремпоставка» з тимчасового окупованої території та іншу територію України (24 червня 2015 року) до дати подання повідомлення.

До повідомлення позивачем додано: витяг з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, договір оренди, лист про фіксацію пошкоджень, руйнувань, заява ТОВ «ДТЕК Курахівська ТЕС» про вчинення кримінального правопорушення.

Рішення ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 30 травня 2023 року №39235/6/0436-07-03-14 (а.с. 35-37 т.1) відмовлено в задоволенні заяви через відсутність підстав для застосування підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а саме:

- не зазначення, до якої міської або селищної територіальної громади належить адреса: 85612, Донецька область, Марійський район, м. Курахове, вул. Енергетиків, буд. 34, та з якої дати виникли можливі бойові дії на цій території та/або ця територія є тимчасово окупованою Російською Федерацією;

- відсутність вказаної адреси у повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (за формою 20-ОПП);

- не зазначення в повідомленні чітко податкових (звітних) періодів цих документів, як того потребує абзац 3 пункту 69.28 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України;

- у підприємства наявні документи, оскільки в період з 01 січня 2023 року по 18 квітня 2023 року підприємством подавалась податкова звітність до ГУ ДПС у Донецькій області, зокрема, з податку на додану вартість з показниками діяльності, що потребують підтвердження первинними бухгалтерськими документами, хоча у заяві про вчинення кримінальних правопорушень від 04 січня 2023 року №14-12 вказано про пошкодження шляхом артилерійських обстрілів 31 грудня 2022 року електроенергетичного обладнання, головної адміністративної будівлі, будівлі інженерного корпусу, побутових приміщень та службового корпусу ДТЕК Курахівська ТЕС;

- відсутність документального підтвердження обставин, що призвели до неможливості вивезення первинних документів після 18 квітня 2023 року.

Спірним в цій справі є питання правомірності рішення контролюючого органу.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Статтею 16 Податкового кодексу України (далі ПК України) встановлено, що платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

З 24 лютого 2022 року відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено режим воєнного стану, який діє на час вирішення цієї справи.

Статтею 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Законом України від 12 травня 2022 року №2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27 травня 2022 року, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, згідно з якими тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного станув Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного станув Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Пунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.

Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.

У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Відтак, підставою для подання платником податків повідомлення про застосування підпункту 69.28 пункту 69 розділу ХХ ПК України є дві обставини: 1) провадження платником податків діяльності на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, 2) неможливість пред`явлення первинних документів, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань.

При цьому підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

Для реалізації положень підпункту 69.28 пункт 69 розділу ХХ ПК України законодавцем встановлено такий алгоритм дій платника податків: подання платником до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером; зазначення в повідомленні обставин, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Тобто, обов`язком платника податків є зазначення обставин, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, загальний перелік первинних документів.

В цьому випадку позивачем подано контролюючому органу повідомлення, в якому зазначено про неможливість вивезення первинних документів через ведення бойових дій та оборонних заходів з боку Збройних Сил України, що пов`язане з ризиком для життя та здоров`я працівників, руйнуванням приміщень, де зберігались первинні документи внаслідок артилерійських обстрілів; зазначені податкові періоди (з червня 2015 року по день подання повідомлення) та загальний перелік таких первинних документів.

Відтак, позивачем дотримано вимоги підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.

Надаючи оцінку підставам, за якими контролюючим органом відмовлено позивачу у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, суд виходить з наступного.

Стосовно не зазначення платником податків, до якої міської або селищної територіальної громади належить адреса: 85612, Донецька область, Мар`їнський район, м. Курахове, вул. Енергетиків, буд. 34, та з якої дати виникли можливі бойові дії на цій території та/або ця територія є тимчасово окупованою Російською Федерацією, суд зазначає наступне.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасового окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004, відповідно до якого Курахівська міська територіальна громада Покровського району Донецької області включена до цього переліку з 24 лютого 2022 року як територія можливих бойових дій.

При цьому Курахівська міська територіальна громада Покровського (раніше - Мар`їнського) району Донецької області включена у Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 (у редакції наказу від 15 грудня 2022 року № 297).

Цілісний майновий комплекс, який належить позивачу, розташований у місті Курахове Покровського (раніше - Мар`їнського) району Донецької області, тобто розташований на території Курахівської міської територіальної громади.

При цьому, як зазначено вище, Курахівська міська територіальна громада включена до переліку територій можливих бойових дій з 24 лютого 2022 року.

Відтак, ця обставина, зазначена відповідачем у рішенні, за якою відмовлено у задоволенні вимог позивача, не підтверджена в ході розгляду справи.

Стосовно зазначення контролюючим органом про відсутність вказаної адреси у повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, (за формою 20-ОПП) суд зазначає таке.

Загальні положення щодо обліку платників податків визначає стаття 63 ПК України, відповідно до пункту 63.1 якої облік платників податків ведеться з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з пунктом 63.3 статті 63 ПК України з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку). Об`єктами оподаткування і об`єктами, пов`язаними з оподаткуванням, є майно та дії, у зв`язку з якими у платника податків виникають обов`язки щодо сплати податків та зборів. Такі об`єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідним розділом цього Кодексу. Платник податків зобов`язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків. Заява про взяття на облік платника податків за неосновним місцем обліку подається у відповідний контролюючий орган протягом 10 робочих днів після створення відокремленого підрозділу, реєстрації рухомого чи нерухомого майна чи відкриття об`єкта чи підрозділу, через які провадиться діяльність або які підлягають оподаткуванню.

Отже, одним із способів податкового контролю є контроль за місцем розташування як платника податків, так і об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність.

Для здійснення такого податкового контролю застосовується Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Міністерства фінансів України 09 грудня 2011 року №1588 із змінами та доповненнями (далі - Порядок №1588).

Згідно з пунктом 8.1 Порядку №1588 платник податків зобов`язаний повідомляти про об`єкти оподаткування та об`єкти, пов`язані з оподаткуванням до контролюючих органів за основним місцем обліку.

Положеннями пункту 8.2 Порядку №1588 визначено, що об`єктами оподаткування і об`єктами, пов`язаними з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (далі - об`єкти оподаткування), є майно та дії, у зв`язку з якими у платника податків виникають обов`язки щодо сплати податків та зборів. Такі об`єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідними розділами Податкового кодексу України.

Повідомлення за формою №20-ОПП (додаток 10 до Порядку) повинні подавати всі платники податків - як юридичні, так і фізичні особи - підприємці в разі наявності, виникнення, зміни типу об`єкта оподаткування.

Основною метою запровадження форми №20-ОПП є отримання від платників податків інформації про всі наявні в них об`єкти майна, їх місцезнаходження, переміщення та стан, у якому вони фактично перебувають (використовуються, тимчасово не використовуються, не використовуються тощо).

Повідомлення про об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою №20-ОПП, подається до органу доходів і зборів протягом 10 робочих днів з дати оформлення договору купівлі-продажу, оренди чи іншого документа на право володіння, користування або розпорядження об`єктом оподаткування.

Згідно з пунктом 8.4 Порядку №1588 повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків. У повідомленні за формою № 20-ОПП надається інформація про всі об`єкти оподаткування, що є власними, орендованими або переданими в оренду.

Тобто, повідомлення за формою №20-ОПП є складовою облікових даних платника податків, оскільки стосується об`єктів оподаткування та/або об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, щодо яких здійснюється податковий контроль.

Згідно з пунктом 117.1 статті 117 ПК України неподання у строки та у випадках, передбачених цим Кодексом, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі, реєстрації змін місцезнаходження чи внесення інших змін до своїх облікових даних, неподання виправлених документів для взяття на облік чи внесення змін, подання з помилками чи у неповному обсязі, неподання відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складення податкової звітності, відповідно до вимог встановлених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 340 гривень, на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, - 1020 гривень.

Відтак, неподання платником податків повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП є підставою для застосування до такого платника штрафних санкцій, але жодним чином не впливає на ведення господарської діяльності.

Суд погоджується з доводом апелянта, що неподання повідомлення за формою № 20-ОПП вказує на порушення обов`язку повідомити про здійснення господарської діяльності за місцезнаходженням, але жодним чином не спростовує факту зберігання первинних документів на такому об`єкті.

Також суд повторно звертає увагу, що ТОВ «Техремпоставка» є власником цілісного майнового комплексу Курахівської ТЕС, який знаходиться за адресою: Донецька область, Мар`їнський (Покровський) р-н, м. Курахове, вул. Енергетиків, 34, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №225480675 від 24 вересня 2020 року, й ця обставина не спростовується відповідачем.

Відтак, відсутність у повідомленні за формою № 20-ОПП цього об`єкта не може бути підставою для відмови у задоволенні вимог платника податків при поданні повідомлення в порядку підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.

Також суд визнає цілком безпідставним висновок контролюючого органу, підтриманий судом першої інстанції, про не зазначення в повідомленні чітко податкових (звітних) періодів, до яких відносяться первинні документи, як того потребує абзац 3 пункту 69.28 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, оскільки в повідомленні чітко вказано, що документи належать до періодів з дати перереєстрації ТОВ «Техремпоставка» з тимчасового окупованої території та іншу територію України (24 червня 2015 року) до дати подання повідомлення.

Наступним зауваженням контролюючого органу та суду першої інстанції є те, що у підприємства наявні первинні документи, оскільки в період з 01 січня 2023 року по 18 квітня 2023 року підприємством подавалась податкова звітність до ГУ ДПС у Донецькій області, зокрема, з податку на додану вартість з показниками діяльності, що потребують підтвердження первинними бухгалтерськими документами, хоча у заяві про вчинення кримінальних правопорушень від 04 січня 2023 року №14-12 вказано про пошкодження шляхом артилерійських обстрілів 31 грудня 2022 року електроенергетичного обладнання, головної адміністративної будівлі, будівлі інженерного корпусу, побутових приміщень та службового корпусу ДТЕК Курахівська ТЕС.

Суд не може погодити такі висновки, з огляду на таке.

Позивач, маючи місцезнаходження провадження господарської діяльності у зоні можливих бойових (воєнних) дій, всупереч систематичним артилерійським обстрілам, втратам та пошкодженню майна підприємства, пошкодженню первинної документації, намагався виконувати податковий обов`язок щодо подання податкової звітності (з податку на додану вартість).

При цьому суд звертає увагу, що подання податкових декларацій з податку на додану вартість можливе із застосуванням для підтвердження показників електронних документів,

Тому висновок суду першої інстанції про те, що подання податкової звітності вказує на наявність первинних документів у розпорядженні позивача, є суто припущенням контролюючого органу, не підтвердженим жодними доказами.

За висновком контролюючого органу, підтриманим судом першої інстанції, відсутнє документальне підтвердження обставин, що призвели до неможливості вивезення первинних документів після 18 квітня 2023 року.

Дослідженням документів, поданих позивачем контролюючому органу разом із повідомленням, судом встановлено, що позивачем надано достатньо доказів, які підтверджують факт постійних артилерійських обстрілів міста Курахове, а також факт пошкодження цілісного майнового комплексу, що належить позивачу та в якому зберігались первинні документи.

Зокрема, повідомлення 7 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (а.с. 67 т.1) про реєстрацію інформації надзвичайної ситуації воєнного характеру щодо артилерійського обстрілу території ВП «Курахівська ТЕС» ТОВ «ДТЕК Східенерго» 02 червня 2022 року (м. Курахове, вул. Енергетиків, 34) містить інформацію про пошкодження в ході обстрілів майна (побутове приміщення станції, будівля побутового корпусу, службовий корпус електростанції, будівля інженерного корпусу, головна адміністративна будівля, будівля гаражу).

Крім того, в матеріалах справи наявні інші документальні підтвердження (заяви про вчинення кримінального правопорушення, витяги з Єдиного реєстру досудових розслідувань), які в достатній мірі підтверджують пошкодження цілісного майнового комплексу, що належить позивачу, а також обставини, за якими позивач немає можливості вивезти первинні документи через ведення бойових дій та оборонних заходів з боку Збройних Сил України, що пов`язане з ризиком для життя та здоров`я працівників.

Посилання суду першої інстанції на неподання позивачем до повідомлення сертифікату Торгово-промислової палати про існування форс-мажорних обставин суд визнає помилковими, як й не встановлення підстав, наведених у Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Порядок №225).

Суд погоджується з доводами позивача, що Порядок № 225 є незастосовним до спірних правовідносин, адже відповідно до пункту 1-2 розділу І Порядку № 225 цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Також не може застосовуватися до спірних в цій справі правовідносин перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225.

Як вказано вище, абзацом третім підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України встановлено, що у разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Підпункт 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України не містить переліку документів, які платник податків має подати контролюючому органу на підтвердження обставин, викладених у такому повідомленні, як й не містить приписів щодо подання платником сертифікату ТПП про підтвердження форс-мажорних обставин.

Відтак, зазначені висновки суду першої інстанції є помилковими.

Також суд зауважує, що в силу приписів абзацу дев`ятого підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган, а контролюючим органом в цьому випадку не доведено відсутності підстав для застосування цього підпункту до ТОВ «Техремпоставка».

Судом першої інстанції приведене не враховане, що призвело до неправильного вирішення справи.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, не відповідають обставинам справи, судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.

На користь позивача відповідно до частин першої та шостої статті 139 КАС України суд стягує за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати зі сплати судового збору.

Оскільки ця справа є справою незначної складності у розумінні частини шостої статті 12 КАС України, розглянута за правилами спрощеного позовного провадження та не відноситься до справ, які відповідно до КАС України розглядаються за правилами загального позовного провадження, судове рішення суду апеляційної інстанції згідно з п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених цим пунктом.

Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Техремпоставка» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2023 року в справі № 160/25560/23 задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2023 року в справі № 160/25560/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Техремпоставка» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення скасувати.

Ухвалити в справі № 160/25560/23 нове рішення.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 30 травня 2023 року № 39235/6/04-36-07-03-14 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю «Техремпоставка» у застосуванні положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ЄДРПОУ 44118658, вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49005) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Техремпоставка» (ЄДРПОУ 31366910, вул. Дніпровська, 213/4, кімн. 104, м. Павлоград, Дніпропетровська область, 51405) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 6710 (шість тисяч сімсот десять) грн.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 03 квітня 2024 року та відповідно п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених цим пунктом.

Повне судове рішення складено 08 квітня 2024 року.

Суддя-доповідачВ.А. Шальєва

суддяВ.Є. Чередниченко

суддяС.М. Іванов

Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118236175
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/25560/23

Постанова від 03.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Постанова від 03.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 05.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 29.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні