ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
09 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 280/9877/23(суддя Татарінов Д.В., м. Запоріжжя)
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чередниченка В.Є. (доповідач),
суддів: Шальєвої В.А., Іванова С.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року у справі №280/9877/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ФЕРРО-ІМПОРТ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ФЕРРО-ІМПОРТ» 24 листопада 2023 року звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, згідно з яким, просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області за №0026970407 від 01.08.2023.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що вказане податкове повідомлення-рішення повинно бути скасоване як протиправне, оскільки висновки відповідача щодо наявності підстав для притягнення позивача до відповідальності за несвоєчасну реєстрацію позивачем складених податкових накладних/розрахунку коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з переліком, зазначеним в акті перевірки є неправомірними.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року, у справі розглянутої за правилами спрощеного позовного провадження (ухвала від 29.11.2023 року), позов задоволено повністю.
Рішення суду мотивовано тим, що відповідачем не доведено правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, оскільки враховуючи дати граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, суд прийшов до висновку, що проведення камеральної перевірки та нарахування суми штрафу відповідачем здійснено поза межами 1095 днів.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач оскаржив його в апеляційному порядку з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволені позову відмовити повністю.
В апеляційній скарзі зазначає про неправильний розрахунок судом першої інстанції строків протягом яких відповідач має право провести камеральну перевірку щодо дотримання позивачем порядку реєстрації податкових накладних.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції з`ясовано та знайшло підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що 06 червня 2023 року Вознесенівським відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління у Запорізькій області на підставі підпункту 20.1.4, пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 у порядку статті 76 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755 (із змінами та доповненнями), проведено камеральну перевірку ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ФЕРРО-ІМПОРТ" з питань дотримання порядку реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з датою виписки вересень, жовтень, листопад 2019 року.
За результатами перевірки встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПКУ, з урахуванням вимог пункту 89 Підрозділу 2 Розділу XX Перехідних положень ПКУ, підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПКУ, а саме - перевищення термінів реєстрації ПН / РК до ПН в ЄРПН.
За результатами акта камеральної перевірки №1394/08-01-04-07/42675231 від 06 червня 2023 року контролюючим органом прийнято податкове повідомлення - рішення від 01 серпня 2023 року №0026970407 на суму 72183,36 грн.
Правомірність та обґрунтованість вказаного рішення відповідача є предметом спору переданого на вирішення суду.
Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при ухвалені оскарженого рішення, виходить з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами 1, 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За змістом абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
За приписами пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу.
Судом апеляційної інстанції з`ясовано, що згідно з актом перевірки №91394/08-01-04-07/42675231 від 06 червня 2023 року контролюючим органом встановлено наступні граничні та фактичні строки реєстрації наступних податкових накладних:
- № 2 від 05 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 30 вересня 2019 року, фактична дата реєстрації - 28 листопада 2019 року);
- № 3 від 09 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 30 вересня 2019 року, фактична дата реєстрації - 28 листопада 2019 року);
- № 4 від 10 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 30 вересня 2019 року, фактична дата реєстрації - 28 листопада 2019 року);
- № 5 від 10 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 30 вересня 2019 року, фактична дата реєстрації - 28 листопада 2019 року);
- № 6 від 11 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 30 вересня 2019 року, фактична дата реєстрації - 28 листопада 2019 року);
- № 8 від 13 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 30 вересня 2019 року, фактична дата реєстрації - 28 листопада 2019 року);
- № 9 від 17 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації -15 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 19 листопада 2019 року);
- № 10 від 23 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 15 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 28 листопада 2019 року);
- № 11 від 23 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 15 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації 28 листопада 2019 року);
- № 13 від 25 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 15 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 02 листопада 2019 року);
- № 14 від 27 вересня 2023 року (граничний строк реєстрації - 15 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації -12 листопада 2019 року);
- № 15 від 27 вересня 2023 року (граничний строк реєстрації - 15 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 02 листопада 2019 року);
- № 17 від 30 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 15 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 28 листопада 2019 року);
- № 16 від 30 вересня 2019 року (граничний строк реєстрації - 15 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 02 листопада 2019 року);
- № 1 від 01 жовтня 2019 року (граничний строк реєстрації - 31 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації 05 грудня 2019 року);
- № 2 від 02 жовтня 2019 року (граничний строк реєстрації - 31 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 05 грудня 2019 року);
- № 3 від 03 жовтня 2019 року (граничний строк реєстрації - 31 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 05 грудня 2019 року);
- № 5 від 04 жовтня 2019 року (граничний строк реєстрації - 31 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 05 грудня 2019 року);
- № 4 від 04 жовтня 2019 року (граничний строк реєстрації - 31 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 05 грудня 2019 року);
- № 7 від 11 жовтня 2019 року (граничний строк реєстрації - 31 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 05 грудня 2019 року);
- № 8 від 15 жовтня 2019 року (граничний строк реєстрації - 31 жовтня 2019 року, фактична дата реєстрації - 05 грудня 2019 року);
- № 9 від 16 жовтня 2019 року (граничний строк реєстрації -15 листопада 2019 року, фактична дата реєстрації - 05 грудня 2019 року);
- № 2 від 18 листопада 2019 року (граничний строк реєстрації -15 грудня 2019 року, фактична дата реєстрації - 17 січня 2020 року);
- № 3 від 20 листопада 2019 року (граничний строк реєстрації -15 грудня 2019 року, фактична дата реєстрації -17 січня 2020 року).
У примітці міститься інформація відносно того, що усі зазначені податкові накладні (після зупинення реєстрації) були зареєстровані у ЄРПН за рішенням суду датою направлення на реєстрацію).
Відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Тобто, предметом камеральної перевірки може бути як своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків), так і своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних.
Згідно зі статтею 76 Податкового кодексу України, камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.
Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.
Відтак, за діючою редакцією на час виникнення спірних правовідносин пункту 76.3 статті 76 Податкового кодексу України камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання, а камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Колегія суддів зазначає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не у цілях встановлення застосовності вказаної норми закону у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.
Тому проведення камеральної перевірки з питань реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних може проводитися протягом 1095 календарних днів з наступного дня після реєстрації податкової накладної, а не «у період 1095 днів, що настали за останнім днем граничного строку реєстрації податкових накладних», як помилково зазначив суд першої інстанції.
Проте вказаний строк відповідачем дотримано не було, оскільки, як правильно зазначив позивач у позові, від дати фактичної реєстрації у ЄРПН останньої із всіх спірних податкових накладних - 17.01.2020 року до дати проведення камеральної перевірки 06.06.20203 року пройшло 1235 днів, а до прийняття відповідачем оскарженого рішення - 01.08.2023 р пройшов 1291 день.
Отже, враховуючи зазначені дати граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, суд дійшов висновку про те, що проведення камеральної перевірки та нарахування суми штрафу відповідачем здійснено поза межами 1095 днів.
За наведених обставин оскаржуване податкове повідомлення-рішення №0026970407 від 01 серпня 2023 року, винесене Головним управлінням ДПС у Запорізькій області не ґрунтується на вимогах чинного законодавства, а також суперечить встановленим у справі обставинам, є протиправним та підлягає скасуванню, що є правовою підставою для задоволення позовних вимог.
Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Зазначений обов`язок відповідач не виконав.
Щодо доводів відповідача викладених в апеляційній скарзі щодо необхідності застосування до спірних правовідносин положень Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX, слід зазначити, що він не стосується порушень допущених позивачем у період вересень грудень 2019 року та січень 2020 року.
Також, суд погоджується із доводами позивача про те, що підпунктом 102.3.5. пункту 102.3. статті 102 ПК України передбачено, що відлік строку давності зупиняється на будь-який період, протягом якого здійснюється адміністративне або судове оскарження платником податків рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання. В свою чергу, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були оскарженні позивачем в судовому порядку та визнані протиправними і скасовані судом, не є рішеннями контролюючого органу про нарахування грошового зобов`язання.
Також, колегія суддів вважає необхідним зазначити наступне.
Повноваження вищих судових органів стосовно перегляду мають реалізовуватись для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду. Перегляд не повинен фактично підміняти собою апеляцію, а сама можливість існування двох точок зору на один предмет не є підставою для нового розгляду.
На підставі зазначеного, суд апеляційної інстанції вважає, за необхідне апеляційну скаргу відповідача задовольнити частково, рішення суду першої інстанції скасувати у зв`язку з неправильним застосуванням судом першої інстанції норм матеріального права та прийняти нову постанову якою позов задовольнити повністю.
Керуючись: пунктом 2 частини 1 статті 315, пунктом 4 частини 1 статті 317, 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області задовольнити частково.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року у справі №280/9877/23 - скасувати та прийняти нову постанову якою позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управлінням ДПС у Запорізькій області №0026970407 від 01 серпня 2023 року.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ФЕРРО-ІМПОРТ» (69001, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 2, ЄДРПОУ 42675231) суму судового збору у розмірі 2147,20 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166, ЄДРПОУ 44118663).
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складено 09 квітня 2024 року.
Головуючий - суддяВ.Є. Чередниченко
суддяВ.А. Шальєва
суддяС.М. Іванов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2024 |
Оприлюднено | 11.04.2024 |
Номер документу | 118237043 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чередниченко В.Є.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні