ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
03 квітня 2024 року м.Дніпросправа № 340/4046/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Малиш Н.І., Шлай А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 вересня 2023 року у справі № 340/4046/23 (суддя Казанчук Г.П., справа розглянута в порядку спрощеного позовного провадження) за адміністративним позовом селянського (фермерського) господарства «Тучков» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Селянське (фермерське) господарство «Тучков» (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.03.2023 року №8533636/31715528, прийнятого Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головного управління ДПС у Кіровоградській області, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 21.02.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 21.02.2023 року, складену селянським (фермерським) господарством «Тучков», днем її подання, а саме 02.03.2023 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що після зупинення реєстрації податкової накладної позивач направив до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, які підтверджували здійснення господарської операції. На думку позивача, оскаржене рішення є необґрунтованим та таким, що не відповідає критеріям, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень, у зв`язку з чим є протиправним та підлягало скасуванню.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 вересня 2023 року адміністративний позов задоволено.
З рішенням суду першої інстанції не погодилося Головне управління ДПС у Кіровоградській області, була подана апеляційна скарга. У скарзі, посилаючись на помилкове застосування судом норм матеріального та процесуального права, скаржник просить скасувати рішення суду першої інстанції у даній справі та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що платником податків не доведено здійснення господарської операції, оскільки позивач не надав на розгляд комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області копії документів, а саме платіжних документів на реалізацію продукції (належним чином завірені рахунки, платіжні доручення, банківські виписки, тощо) у зв`язку з чим, підстави для скасування оскарженого рішення відсутні.
Позивач та відповідач-2 своїм правом на подання до суду апеляційної інстанції відзиву на апеляційну скаргу не скористалися.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
З матеріалів справи встановлено, що селянське (фермерське) господарство «Тучков» зареєстроване з 13.02.2002 як юридична особа та з 13.03.2003 зареєстроване платником податку на додану вартість, має статус сільськогосподарського товаровиробника - платника єдиного податку четвертої групи. Основним видом його економічної діяльності є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
З 13.03.2003 позивач є платником ПДВ (індивідуальний податковий номер 317155211100).
17.02.2023 між СФГ «Тучков», як постачальником, та ТОВ «Кернел-Трейд», як покупцем, укладено договір поставки №КРП23-3484 від 17.02.2023 (а.с. 87-90), згідно з пунктами 1.1, 1.2 якого постачальник зобов`язується поставити у встановлений договором термін товар у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах даного договору. Товаром, що поставляється за договором, є насіння соняшнику, остаточна ціна та кількість товару визначається сторонами у додаткових угодах до даного договору, і що є невід`ємними частинами цього договору.
Якість та кількості товару визначається в пунктах 3.1-3.6 договору поставки №КРП23-3484 від 17.02.2023 та остаточно узгоджується сторонами в додаткових угодах до даного договору.
Відповідно до пункту 2.2 договору поставка товару здійснюється однією або кількома партіями. Кількість товару в кожній партії та строк поставки партії товару вказується у специфікації. Датою поставки товару вважається дата приймання товару уповноваженим співробітником вагової підприємства згідно товарно-транспортної накладної.
Згідно з пунктом 4.1.1 договору оплата товару здійснюється покупцем шляхом перерахування грошових коштів на рахунок постачальника впродовж 3 банківських днів з дати поставки товару та після (за умови) надання постачальником покупцю документів та здійснення постачальником дій, зазначених у п.2.5 та п.5.5 цього договору.
Так, зокрема в пункті 2.5 даного договору визначається, при поставці товару Постачальник забезпечує:
1) надання покупцю: - оригіналу видаткової накладної (виписується датою поставки товару); - оригіналу посвідчення про якість (форма №42) на кожний вагон (при поставці залізничним транспортом); - копію свідоцтва платника ПДВ або копію витягу з реєстру платників ПДВ, (якщо покупцю цей документ ще не надавався або з останньої подачі якого відбулися зміни в реєстраційних даних);
2) реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) податкової накладної та/або розрахунку коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної у відповідності до вимог податкового законодавства, в тому числі при складанні податкової накладної та/або розрахунку коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної обов`язково вказує не менше перших 4 (чотирьох) цифр коду УКТ ЗЕД у відповідності до п.1.2 даного договору.
Згідно ж пункту 5.5 договору поставки № КРП23-3484 від 17.02.2023 року постачальник підтверджує, що він є сільськогосподарським підприємством-виробником товару та здійснює його першу поставку, і відповідно покупець є першим набувачем права власності на товар з моменту його виробництва постачальником. Постачальник, додатково, на вимогу покупця, зобов`язується надати останньому копії наступних умови є документів: 1) витягу з реєстру платників єдиного податку IV групи та витягу з реєстру платників ПДВ, 2) форми 4-сг "Посівні площі сільськогосподарських культур під урожай" (в період червень-січень) та форми 29-сг "Підсумки збору врожаю сільськогосподарських культур" (в період січень-травень). Якщо в подальшому виявиться, що така інформація не відповідає дійсності і внаслідок чого до покупця буде застосовано санкції з боку державних органів (нарахування з податкових зобов`язань, штрафів та т.п.), Постачальник зобов`язується відшкодувати покупцю суми сплачених останнім податкових зобов`язань, штрафів та збитків.
На виконання умов договору поставки №КРП23-3484 від 17.02.2023 року між СФГ «Тучков» та ТОВ «Кернел-Трейд» було укладено Додаткову угоду №ЗП23-46420 від 21.02.2023 (а.с.97), відповідно до якої сторони домовились про постачання насіння соняшнику в кількості 21,620 тонн по ціні 14192,83 грн. з ПДВ на загальну вартість 349807,84 грн., в т.ч. ПДВ 14% - 42958,86 грн.
Відвантаження продукції відбувалося 21.02.2023, що підтверджується видатковою накладною №ЗП23-46420 від 21.02.2023 (а.с. 98) та товарно-транспортною накладною №2 від 20.02.2023 (а.с. 99).
ТОВ «Кернел-Трейд» здійснено оплату за поставлений товар 24.02.2023 року в сумі 314 229,26 грн., що підтверджується випискою за рахунком від 24.02.2023 (а.с.107).
Поставка продукції відбувалась автомобільним транспортом, який перебуває в оренді у СФГ «Тучков» на підставі договору оренди транспортного засобу № 1 від 10.12.2021 (а.с.44), в місце поставки товару, визначеному у додатковій угоді, а саме - ТОВ "Придніпровський ОЕЗ", розташований за адресою: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Мурманська 53.
Відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 ПК України СФГ «Тучков» за наслідками виконання додаткової угоди № ЗП23-46420 від 21.02.2023 до договору поставки № КРП23-3484 від 17.02.2023 склало податкову накладну № 3 від 21.02.2023 на насіння соняшнику на загальну суму 349 807,84 грн., в т.ч. ПДВ 42 958,86 грн. та направило її в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (а.с. 109).
За результатами обробки вказаної податкової накладної автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" 02.03.2023 позивачем отримано квитанцію, у якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару /послуг 1206 відсутній у таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.110).
17.03.2023 позивачем направлено до податкового органу письмові пояснення та документи (кількість додатків - 28), яких на думку позивача, достатньо для прийняття рішення про реєстрацію поданої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 111-112).
Незважаючи на подані документи, комісією Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 30.03.2023 прийнято рішення №8533636/31715528, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 21.02.2023 у зв`язку з: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку (а.с.113).
Позивач оскаржив це рішення в адміністративному порядку до комісії центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України, якою 16.05.2023 прийнято рішення про залишення скарги СФГ «Тучков» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН - без змін з підстави ненадання платником податку копій первинних документів щодо постанчання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси (а.с. 114-117).
Не погоджуючись з рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарської операції, а також на те, що, запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку, відсутні підстави для відмови в реєстрації податкової накладної.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка набрала чинності 01.02.2020 року та якою зокрема затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Згідно з пунктом 2 Порядку №1165 у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
- автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
- комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС;
- комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС;
- критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;
- ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
У пункті 3 Порядку №1165 наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.
Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний зокрема вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Для здійснення своєї господарської діяльності позивач використовує працю найманих працівників, назви посад (професій), кількість штатних одиниць, посадовий оклад та місячний фонд заробітної плати яких визначено у штатному розписі, затвердженого наказом голови господарства від 31 грудня 2021 року №1 "Про затвердження штатного розпису".
Так, для придбання посівного матеріалу насіння соняшнику між СФГ «Тучков» та ПП «Агрохім» укладено договір купівлі-продажу № 216 від 15 березня 2022 року, до якого складено специфікацію № 1 від 15 березня 2022 року, згідно з якою ПП «Агрохім» зобов`язувався поставити на користь СФГ «Тучков» посівний матеріал, а саме: соняшник (насіння) Суміко круїзер в кількості 96 пакунків на загальну суму 500 640,00 гри. з ПДВ .
На виконання умов договору купівлі-продажу № 216 від 15 березня 2022 року ПП «Агрохім» надало СФГ «Тучков» рахунок на оплату №146 від 15 березня 2022 року на загальну суму 500 640,00 грн. з ПДВ, по якому СФГ «Тучков» 16 березня 2022 року здійснило повну оплату, що підтверджується платіжним дорученням № 42 від 16 березня 2022 року.
ПП «Агрохім» здійснило поставку соняшника (насіння) Суміко круїзер в кількості 96 пакетів на склади СФГ «Тучков» в с. Березівка, про що складено видаткову накладну № 226 від 16 березня 2022 року на суму 500 640,00 грн. з ПДВ. При поставці соняшнику (насіння) Суміко круїзер постачальник надав покупцю свідоцтво на гібридне насіння А00027234-1.
На підставі вищенаведеної видаткової накладної № 226 від 16 березня 2022 року, соняшник (насіння) Суміко круїзер оприбутковано та відображено в бухгалтерському обліку СФГ «Тучков» по рахунку № 208 «Матеріали сільськогосподарського призначення» (оборотно-сальдова відомість по рахунку № 208 за 2022 рік).
Розрахунки та операції з поставки соняшника (насіння) Суміко круїзер відображені в бухгалтерському обліку СФГ «Тучков» по рахунку № 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» (оборотно-сальдова відомість по рахунку № 631 за березень 2022 року).
Посів насіння соняшнику (насіння) Суміко круїзер відбувався в квітні 2022 року власною технікою СФГ «Тучков», а саме сівалкою універсальною вега-8 та трактором JONH DEERE 8400, про що по рахунку № 208 «Матеріали сільськогосподарського призначення» здійснено списання насіння ріпаку озимого (оборотно-сальдова відомість по рахунку № 208 за 2022 рік).
Для проведення польових робіт використано паливо, яке придбане у ТОВ «СП Лідер» (ЄДРПОУ 43893517).
Так, 11 квітня 2022 року між ТОВ «СП Лідер» та СФГ «Тучков» укладено договір поставки нафтопродуктів №202 від 11 квітня 2022 року, предметом якого є нафтопродукти. Згідно умов договору оплата за товар здійснюється на підставі виставлених рахунків на оплату товару.
11 квітня ТОВ «СП Лідер» надало СФГ «Тучков» рахунок на оплату № 104 від 11 квітня 2022 року на паливо дизельне ДТ-Л-євро 5-ВО в кількості 6000,00 літрів на загальну вартість 273042,60 гри. з ПДВ, який повністю оплачений, що підтверджується платіжною інструкцією № 62 від 14 квітня 2022 року.
14 квітня 2022 року ТОВ «СП Лідер» здійснило автотранспортом поставку палива дизельного ДТ-Л-євро 5-ВО в кількості 6000,00 літрів на загальну вартість 273042,60 грн. з ПДВ, що підтверджується товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів (нафти) № СП103 від 14 квітня 2022 року, видатковою накладною №103 від 14 квітня 2022 року.
Поставлене пальне зберігалось в резервуарах СФГ «Тучков», які знаходяться за адресою: Кіровоградська область, Маловисківський район, с. Березівка, на зберігання якого у СФГ «Тучков» наявна ліцензія для зберігання пального для власних потреб за реєстраційним номером 11100414202000055 від 28 січня 2020 року.
Дані господарські операції відображені в бухгалтерському обліку СФГ «Тучков», а саме: по рахунку бухгалтерського обліку № 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» (оборотно-сальдова відомість по рахунку № 631 за квітень 2022 року) та по рахунку бухгалтерського обліку № 203 «Паливо» (оборотно-сальдова відомість по рахунку № 203 за період квітень 2022 року).
Збирання вирощеного врожаю соняшнику у 2022 році здійснювалося СФГ «Тучков» власною технікою, а саме: комбайном зернозбиральним ClaasLexion 480, наявність якого підтверджується свідоцтвом про реєстрацію машин серія НОМЕР_1 . Транспортування зібраного врожаю з полів до місць зберігання СФГ «Тучков», що знаходяться за адресою: Кіровоградська область, Маловисківський район, с. Березівка, відбувалось власними вантажними автомобілями, що на праві власності належать СФГ «Тучков» згідно із свідоцтвами про реєстрацію транспортного засобу.
Збір врожаю та надходження його на склад СФГ «Тучков» відображено по бухгалтерському обліку в регістрах бухгалтерського обліку (реєстр складського обліку насіння соняшника за 2022 рік, оборотно-сальдова відомість по рахунку № 27 «Продукція сільськогосподарського виробництва» за вересень 2022 року) на підставі накладної від 19 вересня 2022 року на 67,5 тонн, накладної від 20 вересня 2022 року на 70,23 тонн, накладної від 21 вересня 2022 року на 68,32 тонн, накладної від 22 вересня 2022 року на 19,45 тонн (а.с.30-108).
Разом з тим, відповідачами не доведено, що на момент моніторингу податкової накладної №3 від 21.02.2023, поданої позивачем на реєстрацію в ЄРПН, той відповідав критеріям ризиковості платників податку або складені ним податкові накладні відповідали критеріям ризиковості здійснення операцій.
Попри те, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначено про відповідність її пункту 1 критеріїв ризиковості здійснення операції, відповідач-1 не довів, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у цій податковій накладній, дорівнював або перевищував величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару/послуги, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного в податкових накладних, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у ЄРПН, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції) та послуг, визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Також відповідачами не надано інших доказів виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з поставки насіння соняшнику дані про яке зазначене у податковій накладній, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Таким чином, відповідачами не доведено, а судом не встановлено наявність підстав для зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної №3 від 21.02.2023.
Між тим позивач, одержавши квитанцію про зупинення реєстрації цієї податкової накладної, все ж направив до контролюючого органу пояснення на підтвердження реальності здійснення операції щодо постачання насіння соняшнику, зазначеного у ній.
Комісія регіонального рівня - комісія ГУ ДПС у Кіровоградській області, розглянувши ці документи, прийняла спірне рішення №8533636/31715528 від 30.03.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З аналізу вищезазначеного видно, що є вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Відповідач-2 надав витяг з протоколу\засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області №64 від 30.03.2023, на якому прийняте спірне рішення (а.с. 130). Згідно з цим протоколом комісією розглядалося повідомлення позивача щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення господарської операції за податковою накладною №3 від 21.02.2023 року та вирішено відмовити у її реєстрації. Підставою цьому рішенню зазначено "не отримано Додаткових повідомлень про подання додаткових пояснень та/або документів".
Тобто, у спірному рішенні відмова у реєстрації поданих податкової накладної вмотивована ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН платнику податків.
Рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкової накладної, що свідчить про його необґрунтованість.
Таким чином, оскаржене рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано необхідні документи, які засвідчують підставу для реєстрації податкової накладної, а отже контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Як видно з матеріалів справи, позивач виконав вимоги контролюючого органу та надав відповідачеві-1 відповідні пояснення, та надав копії наявних документів.
З урахуванням наведеного, рішення відповідача-1 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 21.02.2023 не відповідає вимогам частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесено податковим органом не на підставі та не у спосіб, передбачений законодавством, та не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправним та підлягало скасуванню.
Враховуючи встановлену судом протиправність прийнятого відповідачем-1 рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 21.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних та відсутність законодавчо закріплених перешкод для її реєстрації, належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача в даному випадку є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН наведену податкову накладну датою її подання на реєстрацію.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об`єктивно, повно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22 вересня 2023 року у справі № 340/4046/23 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
суддяА.В. Шлай
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2024 |
Оприлюднено | 11.04.2024 |
Номер документу | 118238411 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні