Постанова
від 09.04.2024 по справі 420/11321/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 квітня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/11321/23

Головуючий в 1 інстанції: Корой С.М. Дата і місце ухвалення: 10.01.2024р., м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого Ступакової І.Г.

суддів Бітова А.І.

Лук`янчук О.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 січня 2024 року по справі за позовом Головного управління ДПС в Одеській області до комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі, -

В С Т А Н О В И Л А :

В травні 2023 року Головне управління ДПС в Одеській області звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна відповідача, що перебуває у податковій заставі.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» перебуває на обліку як платник податків в Головному управлінні ДПС в Одеській області. Станом на 29.03.2021р. податкова заборгованість підприємства по податку на додану вартість становить 1 437 723,00 грн. Здійснення заходів щодо списання податкового боргу з розрахункових рахунків відповідача, відкритих у банках, не призвело до погашення заборгованості у зв`язку з відсутністю коштів на відкритих рахунках підприємства. У відповідності до ст.89 ПК України Головне управління ДПС в Одеській області прийняло рішення про опис майна у податкову заставу №173/15-32-13-04 від 30.03.2021р., на підставі якого того ж дня було складено акт опису майна КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки». А відтак, у контролюючого органу виникло, передбачене п.95.3 ст.95 ПК України, право звернення до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 січня 2024 року позов задоволено.

Надано дозвіл на погашення суми податкового боргу у розмірі 1437723,00 грн. за рахунок майна комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» (код ЄДРПОУ 35303278), що перебуває у податковій заставі.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не повне з`ясування судом першої інстанції обставин справи, не правильне застосування норм матеріального права та невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення від 10.01.2024р. з ухваленням по справі нового судового рішення про відмову в задоволенні позову Головного управління ДПС в Одеській області.

В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не враховано, що КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» безперебійно виконує роботи з обслуговування та ремонту критичної інфраструктури Хаджибейського району м.Одеси, що є вкрай необхідним для підтримки належних умов життєзабезпечення населення в умовах військових дій. У разі погашення суми податкового боргу в розмірі 1 437 723,00 грн. за рахунок майна комунального підприємства, що перебуває у податковій заставі, забезпечення виконання покладених на підприємство функцій та обов`язків стане неможливим, наслідком чого буде зниження рівня забезпечення життєдіяльності населення району та відтоку висококваліфікованих, відповідальних працівників, що є недопустимим в період воєнного стану.

Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено судом першої інстанції, КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» (ЄДРПОУ 35303278) зареєстроване як юридична особа 27.07.2007р., номер запису: 15561340000028737.

Відповідач перебуває на податковому обліку як платник податків в Головному управлінні ДПС в Одеській області.

Відповідно до довідок про суми податкового боргу, розрахунку податкового боргу та інтегрованих карток платника, податкова заборгованість КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» перед бюджетом по податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) становить 1 437 723,00 грн.

Заборгованість у вказаному розмірі виникла в результаті нарахування по податкових деклараціях №9090362592 від 19.04.2021р. на суму 365 114,00 грн., №9130796230 від 19.05.2021р. на суму 305 205,00 грн., №9162674558 від 17.06.2021р. на суму 275 065,00 грн., №9197412246 від 19.07.2021р. на суму 76 334,00 грн., №9237726544 від 18.08.2021р. на суму 235 656,00 грн. та №9272970832 від 20.09.2021р. на суму 180 349,00 грн.

Податковим органом винесено податкову вимогу форми «Ю» №101209-13 від 28.12.2020р., яку було направлено на адресу відповідача та отримано останнім 19.01.2021р. Податкова вимога на збільшену суму заборгованості не надсилалася на підставі п.59.5 ст.59 ПК України.

30.03.2021р. Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято рішення №173/15-32-13-04 про опис майна КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» в податкову заставу.

На підставі вказаного рішення контролюючим органом складено акт опису майна №50/15-32-13-04-46 від 30.03.2021р. Вказаним актом описано майно підприємства на загальну суму 637 274,79 грн.

Податкова застава була зареєстрована в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна 08.04.2021р. за №28740005.

29.06.2022р. Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято рішення №81/15-32-13-02-39 про стягнення коштів платника податків КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу.

Головне управління ДПС в Одеській області здійснювало направлення до банківських установ, які обслуговують КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки», платіжні інструкції на примусове списання (стягнення) №3532-1307-1552 від 15.11.2022р., №3533-1307-1552 від 05.12.2022р., №3531-1307-1552 від 28.12.2022р., №3534-1307-1552 від 05.01.2023р., №3531-1307-1552 від 19.01.2023р., №3536-1307-1552 від 26.01.2023р., №3537-1307-1552 від 26.01.2023р., №3538-1307-1552 від 26.01.2023р., однак вони були повернуті без виконання, у зв`язку з відсутністю коштів.

Враховуючи те, що за відповідачем обліковується непогашений податковий борг, кошти, за рахунок яких можливо здійснити погашення заборгованості, відсутні, контролюючий орган звернувся до суду із цим позовом, в якому ставиться питання про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.

Задовольняючи позов суд першої інстанції зазначив, що Податковим кодексом України визначено черговість вжиття контролюючим органом заходів щодо погашення податкового боргу, а саме: спочатку вживаються заходи для стягнення коштів з платника податків та, у разі їх недостатності, погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі. Матеріалами справи підтверджено вжиття ГУ ДПС в Одеській області заходів щодо погашення податкового боргу відповідача, що не призвело до його погашення, а тому заявлені вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Згідно підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

За правилами пункту 54.1 статті 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Відповідно до пункту 57.1 статті 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно із пунктами 87.1, 87.2 статті 87 ПК України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених вказаною статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів. Сплата грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснена також за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника) або за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів, за рахунок суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (на підставі відповідної заяви платника) до Державного бюджету України.

Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених вказаним Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Відповідно до пункту 88.1 статті 88 ПК України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених вказаним Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.

Статтею 89 ПК України передбачено, що право податкової застави виникає у разі:

у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;

у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу;

у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.

З урахуванням положень вказаної статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 вказаної статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.

Відповідно до пункту 95.1 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Пунктом 95.5 статті 95 ПК України передбачено, якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов`язань та/або пені, визначених платником податків у податкових деклараціях або уточнюючих розрахунках, що подаються контролюючому органу в установлені цим Кодексом строки, стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків/електронних гаманців такого платника у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, за умови якщо такий податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати, та відсутності/наявності у меншій сумі непогашеного зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість. У разі наявності непогашеного зобов`язання держави перед платником податків у сумі, що є меншою за суму податкового боргу, ця норма застосовується в межах різниці між сумою податкового боргу та сумою зобов`язання держави.

У таких випадках:

рішення про стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців такого платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей є вимогою стягувача до боржника, що підлягає негайному та обов`язковому виконанню шляхом ініціювання переказу у платіжній системі за правилами відповідної платіжної системи;

рішення про стягнення готівкових коштів вручається такому платнику податків і є підставою для стягнення.

Пунктом 95.3 статті 95 ПК України передбачено право контролюючого органу звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Таким чином, стаття 95 ПК України встановлює послідовність стягнення податкового боргу за рахунок різних джерел: спочатку за рахунок коштів, а у разі їх недостатності - за рахунок майна, яке перебуває в податковій заставі.

Законом закріплено пріоритет погашення податкового боргу за рахунок коштів. Стягнення коштів в рахунок погашення податкового боргу може відбуватися або (1) шляхом звернення контролюючого органу до суду з відповідним позовом, або (2) шляхом прийняття рішення керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу про стягнення коштів: (а) за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або (б) коштів з рахунків такого платника у банках.

Другий спосіб реалізації контролюючим органом заходів щодо погашення податкового боргу має свої обов`язкові умови, при дотриманні сукупності яких такий спосіб реалізації є правомірним, а саме: 1) виникнення податкового боргу внаслідок несплати грошового зобов`язання, самостійно визначеного платником податків у податковій декларації або уточнюючому розрахунку, 2) несплата грошових зобов`язань протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати; 3) відсутності/наявності у меншій сумі непогашеного зобов`язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов`язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість. У разі наявності непогашеного зобов`язання держави перед платником податків у сумі, що є меншою за суму податкового боргу, ця норма застосовується в межах різниці між сумою податкового боргу та сумою зобов`язання держави.

При цьому, обидва способи реалізації контролюючими органами заходів з погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів можуть бути реалізовані при дотриманні вимог, передбачених п.95.2 ст. 95 ПК України щодо попереднього направлення (вручення) податкової вимоги, який не встановлює різниці між способами стягнення коштів контролюючими органами: за судовим рішенням чи шляхом прийняття самостійного рішення керівником контролюючого органу.

Як вже зазначалося колегією суддів, Головним управлінням ДПС в Одеській області вжито заходів щодо погашення податкового боргу платника шляхом стягнення коштів з рахунків у банку, обслуговуючого такого платника, проте відповідні інкасові доручення повернуті без виконання через відсутність на рахунках платника коштів. Також, погашення податкового боргу платником самостійно не здійснено, незважаючи на отримання ним податкової вимоги.

Зазначеним підтверджується обґрунтованість підстав звернення податкового органу із цим позовом про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про обґрунтованість позовних вимог Головного управління ДПС в Одеській області та наявність підстав для їх задоволення.

Доводи апеляційної скарги КП «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» не спростовують правильність висновків суду першої інстанції про задоволення позову, не дають підстав для висновку про відсутність у позивача обов`язку щодо сплати передбачених податковим законодавством податків (зборів, обов`язкових платежів), а тому підстав для задоволення скарги позивача колегія суддів не вбачає.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, тому постанова суду апеляційної інстанції, відповідно до ч.5 ст.328 КАС України, в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу комунального підприємства «Житлово-комунальний сервіс «Черьомушки» залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 січня 2024 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлений 09 квітня 2024 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук`янчук

Дата ухвалення рішення09.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118238957
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/11321/23

Постанова від 09.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 10.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 10.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 29.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні