Постанова
від 08.04.2024 по справі 380/23354/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 квітня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/23354/23 пров. № А/857/894/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючої судді Хобор Р.Б.,

суддів Запотічного І.І., Шавеля Р.М.

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року, ухвалене суддею Крутько О.В. у м. Львові, за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін, у справі № 380/23354/23 за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Ю.Комодітіз» до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся в суд з позовом до відповідача у якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 29.09.2023 року № 7643300040201.

11 грудня 2023 року Львівський окружний адміністративний суд прийняв рішення, яким позов задовольнив.

Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 29.09.2023 року № 7643300040201.

Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Ю.Комодітіз» 2684,00 грн. судового збору.

Приймаючи рішення у цій справі, суд першої інстанції виходив з того, що позивач порушив строк реєстрації податкової накладної, однак, на час прийняття податкового повідомлення-рішення, діяли правові норми, які передбачали зменшений розмір штрафу, порівняно із статтею 120 ПК України. Отже, на думку суду першої інстанції, відповідач неправильно визначив розмір штрафу за порушення строків реєстрації податкових накладних.

Не погодившись із цим рішенням суду, його оскаржив відповідач, подавши апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та постановити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

У обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач зазначає те, що суд першої інстанції порушив норми матеріального права, а тому зробив помилковий висновок про задоволення позову.

Таку позицію відповідач пояснює тим, що штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, застосовуються до податкових накладних з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року, оскільки норма пункту 90 підрозділу 2розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, набрала чинності 08.02.2023 року. Водночас, спірна податкова накладна складена позивачем до цієї дати, а тому за порушення строків реєстрації цієї податкової накладної застосовуються штрафні санкції передбачені пунктом 120-1.1статті120 ПК України, а не пунктом 90 підрозділу 2розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Заслухавши суддю доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд при розгляді цієї справи виходить з наступних міркувань.

Суд першої інстанції встановив те, що відповідач провів камеральну перевірку позивача, за результатами якої склав акт «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТзОВ Ю.Комодітіз» від 07.09.2023 № 571/33-00-04-02-01/42601505.

Відповідно до Акта перевірки позивач порушив граничний строк реєстрації податкової накладної № 2802607 від 28.02.2022 року в ЄРПН на 366 і більше календарних днів на загальну суму податку на додану вартість 2630,1 грн.

За результатами перевірки відповідач 29.09.2023 року прийняв податкове повідомлення-рішення № 7643300040201, яким до позивача, відповідно до ст.120-1статті120-1 Податкового кодексу України,застосував штраф в розмірі 50% від суми ПДВ 2630,10 грн., тобто в сумі 1315,05 грн.

Надаючи правову оцінку правильності вирішення судом першої інстанції даного публічно правового спору, суд апеляційної інстанції виходить із такого.

Згідно з п. 52-1підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК України,за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Однак,Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 року, внесено зміни до підп. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК України, згідно з яким, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеногоУказом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підп. 69.1 п. 69 підрозділу 10розділу «Перехідні положення» ПК України, який застосовується з 27.05.2022 року, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинностіЗаконом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Підпунктом 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК України передбачено, що граничними термінами реєстрації податкових накладних в ЄРПН є:

- за податковими накладними складеними після 24.02.2022 року і до 27.05.2022 рокудо 15.07.2022 року;

- за податковими накладними складеними після 27.05.2022 рокуза загальним правилом, передбаченим до п.201.10 ст. 201 ПК України, тобто для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Апеляційний суд встановив, що податкова накладна № 2802607 щодо якої виник спір в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН складена 28 лютого 2022 року.

Отже, реєстрація вказаної податкової накладної в ЄРПН мала відбутися до 15.07.2022 року.

Однак, як встановив апеляційний суд, позивач зареєстрував податкову накладну від 28.02.2022 року № 2802607 - 17.07.2023 року.

Таким чином, позивач порушив граничний строк реєстрації податкових накладних визначений підпунктом 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК України.

Статтею 120-1ПК Українивизначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Згідно правовою нормою вказаної статті, платники податку на додану вартість за порушення граничного строку реєстрації податкової накладної несуть відповідальність у вигляді штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Разом з тим, суд першої інстанції вважає, що за порушення граничного строку реєстрації податкової накладної, на позивача необхідно накласти штраф не 50%, а 25%, згідно із нормою п. 90 розділу XX"Перехідні положення" Податкового кодексу України в редакції від 08.02.2023, яка діяла на момент прийняття оскарженого податкового повідомлення-рішення.

З цього приводу, апеляційний суд зазначає наступне.

Законом України«Про внесення змін дорозділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу Українищодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткуваннявід 12.01.2023 № 2876-IX (який набрав законної сили 08.02.2023) внесено зміни дорозділу XX"Перехідні положення" Податкового кодексу Українитакі зміни: а самепідрозділ 2доповнено пунктами 89 та 90.

Відповідно до п. 89 підрозділ 2розділу XX"Перехідні положення" ПК України, визначено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеногоУказом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Згідно з п. 90 даного розділу, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеногоУказом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року№ 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: - 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 366 і більше календарних днів.

Тобто,Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу Українидля реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд першої інстанції вважає, що у спірних правовідносинах, за порушення строку реєстрації податкової накладної, відповідач був зобов`язаний застосувати до позивача вищевказані норми права щодо розміру штрафу.

Однак, апеляційний суд не погоджується із такою думкою суду першої інстанції, оскільки, як зазначено у пункті 90 підрозділу 2розділу XX"Перехідні положення" ПК України, штраф, передбачений у цьому пункті, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкових накладних, що передбачений пунктом 89 цього підрозділу, а не абзацом 14 п.201.10 ст. 201 ПК України.

На думку апеляційного суду, штрафи передбачені у пункті 90 підрозділу 2розділу XX"Перехідні положення" ПК України мають застосовуватися за порушення строків реєстрації податкових накладних за новими правилами, тобто тими, які передбачені у пункті 89 підрозділ 2розділу XX"Перехідні положення" ПК України і введені в дію з 08.02.2023.

Отже, за порушення строку реєстрації податкової накладної від 28 лютого 2022 року № 2802607 (зареєстрована 17 липня 2023 року, кількість днів затримки - 366 днів і більше) необхідно застосувати штраф в розмірі 50 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній, на підставі п.120-1 ст. 120 ПК України.

Вказаний висновок свідчить про те, що податкове повідомлення-рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 29.09.2023 року № 7643300040201 є правомірним, що є підставою для відмови в задоволенні позову.

Таким чином, суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права, а саме пункт 90 підрозділу 2розділу XX"Перехідні положення" ПК України.

Відповідно до частини 1 статті 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:

1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;

2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;

3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;

4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Таким чином, апеляційний суд вважає доводи апеляційної скарги підставними та такими, що спростовують висновки суду першої інстанції, а тому апеляційну скаргу необхідно задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти постанову про відмову в задоволенні позову.

Оскільки апеляційний суд відмовив у задоволенні позову, то судові витрати несуть сторони.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 317, 321, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року в справі № 380/23354/23 скасувати та прийняти постанову, якою в задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «Ю.Комодітіз» до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених статтею 328 КАС України, за наявності яких постанова може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуюча суддя Р. Б. Хобор судді І. І. Запотічний Р. М. Шавель

Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118246093
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/23354/23

Постанова від 08.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 11.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні