Постанова
від 14.10.2010 по справі 20/71-10-2520
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГО СПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" жовтня 2010 р. Справа № 20/71-10-2520

Одеський апеляційний го сподарський суд у складі кол егії суддів:

Головуючого судді: С авицького Я.Ф.

Суддів: Глад ишевої Т.Я.

Лавреню к О.Т.

при секретарі судового зас ідання Бахчеван Х.М.

за участю представників ст орін в судовому засіданні ві д 28.09.2010р.:

від позивача: Деркачук О.А., довіреність №1259

від відповідача: Норчук Ю.В., довіреність від 25.03.2010р.;

від прокуратури: Уразов ський С.І., посвідчення №030 від 0 4.09.2008р.;

за участю представників сторін в судовому засіданні від 14.10.2010р.:

від позивача: Деркачук О.А., довіреність №1259

від відповідача: не з' я вилися;

від прокуратури: Уразов ський С.І., посвідчення №030 від 0 4.09.2008р.;

Розглянувши у відкритом у судовому засіданні апеляці йну скаргу Військового ін ституту Одеського національ ного політехнічного універс итету

на рішення господарсь кого суду Одеської області

від 18 серпня 2010 року

по справі № 20/71-10-2520

за позовом: Військового прокурора Одеського гарнізо ну в інтересах держави в особ і Державної екологічної інсп екції в Одеській області

до відповідача: Військо вого інституту Одеського нац іонального політехнічного у ніверситету

про стягнення 171118,90 грн.

Сторони належним ч ином повідомлені про час і мі сце засідання суду.

Повна фіксація судового п роцесу здійснювалась згідно ст. 129 Конституції України та с т. 4-4 Господарського процесуал ьного Кодексу.

Відповідно до ст. 77 Господар ського процесуального кодек су України розгляд апеляційн ої скарги відкладено на 14.10.2010р.. .

В судовому засіданні 14.10.2010р. в ідповідно до ст. 85 Господарськ ого процесуального кодексу У країни проголошено вступну т а резолютивну частини постан ови.

В с т а н о в и в:

Рішенням господарсько го суду Одеської області від 18.08.2010р. по справі №20/71-10-2520 (суддя Щав инська Ю.М.) задоволено позов В ійськового прокурора Одеськ ого гарнізону в інтересах де ржави в особі Державної екол огічної інспекції в Одеській області до Військового інст итуту Одеського національно го політехнічного університ ету про стягнення 171118,90 грн.: стя гнуто з відповідача на корис ть держави в особі Державної екологічної інспекції в Оде ській області 171118,90 грн. збитків , заподіяних навколишньому п риродному середовищу, стягну то з відповідача до Державно го бюджету України 1711,19 грн. дер жавного мита та 236 грн. витрат н а ІТЗ судового процесу, з поси ланням на те, що 29.03.2010р. під час пр оведення державним інспекто ром з охорони навколишнього природного середовища Одесь кої області перевірки дотрим ання вимог природоохоронног о законодавства земельної ді лянки військового містечка № 17 Військового інституту Одес ького національного політех нічного університету, розташ ованого за адресою: м. Одеса, в ул. Фонтанська дорога, 10, яка ви користовується інститутом д ля здійснення власної господ арської діяльності, було вия влено засмічення чотирьох зе мельних ділянок твердими від ходами IV класу небезпеки, а са ме будівельними та побутовим и відходами, які всупереч нав еденим вимогам природоохоро нного законодавства та ст.ст . 163, 167 Земельного кодексу Украї ни, розміщуються безпосередн ьо на ґрунті в необладнаному для їх тимчасового зберіган ня місці, загальною площею 49,01 м , про що був складений відпові дний протокол про адміністра тивне правопорушення, на осн ові якого в подальшому було п роведено розрахунок збитків , заподіяних державі в наслід ок засмічення земель. Відпов ідно до розрахунку, виконано го Державною екологічною інс пекцією в Одеській області н а підставі „Методики визначе ння розмірів шкоди, зумовлен ої забрудненням (засміченням ) земельних ресурсів через по рушення природоохоронного з аконодавства”, затвердженої наказом Міністерства еколог ічної безпеки від 27.10.1997р. № 171, роз мір шкоди від засмічення зем ель вказаними відходами на з емельних ділянках склав: зем ельна ділянка № 1 (забруднена б удівельними та побутовими ві дходами), площею 25,5 м2 - 91210,95 грн.; зе мельна ділянка № 2 (забруднена будівельними та побутовими відходами), площею 16,49 м2 - 58983,08 грн. ; земельна ділянка № 3 (забрудн ена побутовими відходами), пл ощею 5,78 м2 - 17228,74 грн.; земельна діля нка № 4 (забруднена побутовими відходами), площею 1,24 м2 - 3696,13 грн.; а всього, загальний розмір шк оди від забруднення земель н а чотирьох ділянках, загальн ою площею 49,01 м2, складає 171118,90 грн., предметом даного спору є стя гнення шкоди у вигляді збитк ів у сумі 171118,90 грн., зумовленої з абрудненням і засміченням зе мельних ресурсів. Згідно зі с т. 1 Закону України „Про відход и” розміщення відходів - це зб ерігання та захоронення відх одів у спеціально відведених для цього місцях чи об' єкта х, спеціально відведенні міс ця чи об' єкти - це місця чи об ' єкти (місця розміщення від ходів, сховища, полігони, комп лекси, споруди, ділянки надр т ощо), на використання яких отр имано дозвіл спеціально упов новажених органів на видален ня відходів чи здійснення ін ших операцій з відходами. Від характеру місця розміщення відходів застосовуються кое фіцієнти „1” або „3”. Статтею 55 З акону України „Про охорону н авколишнього природного сер едовища” передбачено, що роз міщення відходів дозволяєть ся лише за наявності спеціал ьного дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених ліміті в, з додержанням санітарних і екологічних норм, способом, щ о забезпечує можливість їх п одальшого використання як вт оринної сировини і безпеку д ля навколишнього природного середовища та здоров' я люд ей, визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об' єкти мають використо вуватися лише для заявлених на одержання дозволу відході в. Як вбачається з матеріалів справи, такий дозвіл спеціал ьно уповноваженого органу на розміщення відходів у відпо відача відсутній. Також судо м прийнято до уваги, що ст. 33 Зак ону визначено, що зберігання та видалення відходів здійс нюються відповідно до вимог екологічної безпеки та спосо бами, що забезпечують максим альне використання відходів чи передачу їх іншим спожива чам (за винятком захоронення ). Оскільки порядок відшкодув ання шкоди, заподіяної внасл ідок порушення законодавств а про охорону навколишнього природного середовища перед бачається, зокрема, нормами Ц ивільного кодексу України, а саме - ст. 1166, то правовідносин и між сторонами у даній справ і виникли з приводу заподіян ня шкоди, тобто з делікту. Судо м встановлено, що заподіяна ш кода навколишньому природно му середовищу підтверджуєть ся представленими Військови м прокурором Одеського гарні зону доказами по справі: прот околом огляду місцевості, пр отоколом про адміністративн е правопорушення, підписаним и представником відповідача без будь-яких заперечень, пис ьмовими поясненнями заступн ика начальника Військового і нституту Одеського націонал ьного політехнічного універ ситету, при цьому, судом не при ймаються до уваги твердження відповідача про те, що резуль тати проведеної перевірки до начальника Військового інст итуту Одеського національно го політехнічного університ ету не доводились, оскільки ц е спростовується листом ТВО начальника Військового інст итуту на ім' я Військового п рокурора Одеського гарнізон у від 29.04.2010 року № 1/46/898 щодо провед ених заходів для усунення ви явленого порушення, наказом начальника Військового інст итуту Одеського національно го політехнічного університ ету від 28.04.2010 року № 128-А про притя гнення до дисциплінарної від повідальності посадових осі б інституту за результатами службового розслідування.

Не погоджуючись з рішення м господарського суду першої інстанції, до Одеського апел яційного господарського суд у звернувся Військовий інсти тут Одеського національного політехнічного університет у з апеляційною скаргою, в які й просить скасувати рішення господарського суду Одесько ї області від 18.08.2010р. по справі № 20/71-10-2520 та постановити нове ріше ння, яким відмовити у задовол енні позовних вимог, мотивую чи це тим, що господарським су дом першої інстанції порушен о норми процесуального та ма теріального права, оскільки розглядаючи позовну заяву, с уд не в повному обсязі з' ясу вав обставини, що мають значе ння для справи та враховував недостовірну інформацію (об ставини), що мають значення дл я справи, зокрема, судом першо ї інстанції не взято до уваги , що сума розрахована за резул ьтатами перевірки, проведено ї з порушенням вимог чинного законодавства, у зв' язку з ч им застосування до відповіда ча штрафних санкцій є неправ омірним. Так, безпосередній к онтроль у сфері охорони навк олишнього природного середо вища здійснює Державна еколо гічна інспекція, як урядовий орган державного управління у складі Мінприроди, в поруше ння Закон України „Про основ ні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарсь кої діяльності” до Військово го інституту не надходило жо дних документів, які б попере джали про проведення перевір ки, лише в день здійснення пер евірки, а саме 29.03.2010р. до Військо вого інституту надійшов прип ис Військового прокурора Оде ського гарнізону про проведе нні перевірки додержання пос адовими особами Військового інституту вимог чинного зак онодавства про охорону навко лишнього природного середов ища за №19 від 29.03.2010р., при цьому, сл ід зауважити, що в системі орг анів прокуратури з метою зді йснення нагляду за додержанн ям законів про охорону приро ди і навколишнього середовищ а засновані природоохоронні прокуратури, також в порушен ня вищевказаного закону, в ма теріалах справи відсутні док ази того, що посвідчення (напр авлення) на проведення перев ірки взагалі видавалось, а ві дтак Державна екологічна інс пекція не мала права здійсню вати перевірку, а у посадової особи органу державного наг ляду (контролю) без посвідчен ня (направлення) на здійсненн я заходу та службового посві дчення взагалі відсутнє прав о здійснювати державний нагл яд (контроль) суб' єкта госпо дарювання. За результатами з дійснення заходів перевірки посадова особа органу держа вного нагляду (контролю), у раз і виявлення порушень вимог з аконодавства, складає акт, як ий повинен містити відомості про дату складення акта; тип з аходу; вид заходу (перевірка, р евізія, обстеження, огляд тощ о); предмет державного нагляд у (контролю); найменування орг ану державного нагляду (конт ролю), а також посаду, прізвище , ім' я та по батькові посадов ої особи, яка здійснила захід ; найменування юридичної осо би або прізвище, ім' я та по ба тькові фізичної особи - підпр иємця, щодо діяльності яких з дійснювався захід, проте, заз начений акт уповноваженою ос обою Державної екологічної і нспекції складено не було. Пр и огляді території Військово го інституту, оформленому пр отоколом огляду місцевості в ід 29.03.2010р., уповноважена особа Д ержавної екологічної інспек ції участі не приймала, що оче видно з огляду на відсутніст ь останньої серед учасників огляду та підпису у зазначен ому протоколі огляду місцево сті, проведений огляд здійсн ювався помічником Військово го прокурора Одеського гарні зону старшим лейтенантом юст иції Візнюком О.П. в присутнос ті учасника огляду старшого викладача кафедри тактики - н ачальника служби радіаційно го, хімічного, біологічного з ахисту майора Ткаченка В.В. ві д Військового інституту та д вох понятих гр. ОСОБА_1., гр. ОСОБА_2., вказаний огляд пр оводився з порушенням вимог наказу Міністерства охорони навколишнього природного се редовища України від 27.10.1997р. №171, так як, п. 3.3. даного наказу визн ачено, що факти забруднення (з асмічення) земель, встановлю ються уповноваженими особам и, які здійснюють державний к онтроль за додержанням вимог природоохоронного законода вства шляхом оформлення акті в перевірок, протоколів про а дміністративне правопоруше ння та інших матеріалів, що пі дтверджують факт забрудненн я та засмічення земель. Замір и засмічених ділянок землі т а інші обстеження і спеціаль ні вишукування на території Військового Інституту прово дились не уповноваженими та некомпетентними особами, від так в протоколі огляду місце вості міститься лише зазначе ння засмічених земельних діл янок різних розмірів, проте в ідсутня конкретизація відом остей про те, на яких землях ви явлено засмічення, об' єм за бруднюючої речовини, її назв а та група небезпечності, а та кож інші показники, які необх ідні для визначення розміру шкоди; при огляді, не врахован о, що основний об' єм сміттєз валищ (близько 80%, що очевидно з огляду на фотознімки приєдн ані до протоколу огляду місц евості) становить листя, трав а та опале гілля дерев, що є ор ганічними відходами та не не суть в собі небезпеку і не мож уть визнаватися небезпечним и. В матеріалах даної справи в ідсутні: розрахунки об' єму відходів, що ставить під сумн ів правильність визначення к оефіцієнту засмічення земел ьної ділянки (Кзз); обґрунтува ння віднесення даних відході в до ІV-го класу небезпеки; від повідь Держкомзему міста Оде си щодо визначення нормативн ої грошової оцінки (Г) та катег орії земель, які зазнали засм ічення, що унеможливлює пере вірку розрахунку розміру шко ди в цілому.

Судом не прийнято до уваг и той факт, що результати пров еденої перевірки до начальни ка Військового інституту не доводились, спростовуючи дан і обставини листом ТВО начал ьника Військового інституту на ім' я Військового прокур ора Одеського гарнізону від 29.04.2010р. № 1/46/898 щодо проведення зах одів для усунення виявленого порушення, наказом ТВО начал ьника Військового інституту від 28.04.10 №128-а, не з' ясувавши при цьому, що вищезазначені доку менти лише свідчать про вжит тя заходів реагування Військ ового інституту на подання В ійськового прокурора Одеськ ого гарнізону від 01.04.2010р. №1936 „Пр о усунення порушень законода вства про охорону навколишнь ого середовища, причин цих по рушень і умов, що їм сприяють, в діяльності посадових осіб Військового інституту Одесь кого національного політехн ічного університету”. Суд не надав належної оцінки ігнор уванню Державною екологічно ю інспекцією в Одеській обла сті вимог Постанови Кабінету Міністрів України „Про тимч асові обмеження щодо здійсне ння заходів державного нагля ду (контролю) у сфері господар ської діяльності на період д о 31 грудня 2010 року” від 21.05.2009р. №502. С удом, не враховано, що Військо вим інститутом вжиті всі нео бхідні заходи щодо вивозу ор ганічного сміття утвореного внаслідок прибирання внутрі шньої території військового містечка № 17 у 30 денний період, виконуючи вимоги вказаного подання Військового прокуро ра Одеського гарнізону (відп овідні фотографії є в матері алах справи).

Розглянувши матеріали сп рави та доводи апеляційної с карги Військового інституту Одеського національного пол ітехнічного університету, за слухавши представників стор ін та прокуратури, перевірив ши правильність юридичної оц інки встановлених фактичних обставин справи, застосуван ня господарським судом першо ї інстанції норм матеріально го та процесуального права п ри прийнятті рішення, колегі я суддів Одеського апеляційн ого господарського суду вваж ає, що рішення господарськог о суду Одеської області слід залишити без змін, а апеляцій ну скаргу - без задоволення з огляду на таке.

Дослідивши матеріали спра ви, колегія суддів Одеського апеляційного господарськог о суду встановила, що 29.03.2010р. Вій ськовим інститутом Одеськог о національного політехнічн ого університету отримано пр ипис військового прокурора О деського гарнізону від 29.03.2010р. № 19, згідно з яким помічнику вій ськового прокурора - Візнюк у О.П. та фахівцю, провідному с пеціалісту - державному інсп ектору Державної екологічно ї інспекції в Одеській облас ті Лукашевичу П.В. приписано п ровести перевірку додержанн я посадовими особами Військо вого інституту Одеського нац іонального політехнічного у ніверситету вимог чинного за конодавства про охорону навк олишнього природного середо вища.

Того ж дня, 29.03.2010р. Державною ек ологічною інспекцією в Одесь кій області за участю прокур атури Одеського гарнізону пр оведено перевірку дотриманн я природоохоронного законод авства Військовим інституто м Одеського національного по літехнічного інституту, під час якої було встановлено, що на території військового мі стечка № 17, що знаходиться за а дресою: м. Одеса, вул. Фонтансь ка дорога, 10, розташований Вій ськовий інститут Одеського н аціонального політехнічног о університету, під час діяль ності якого утворюються твер ді будівельні, побутові та ін ші типи відходів, які, всупере ч вимогам природоохоронного законодавства та ст.ст. 163, 167 Зем ельного кодексу України, роз міщуються безпосередньо на ґ рунті в необладнаному для їх тимчасового зберігання місц і, внаслідок чого Військовим інститутом Одеського націон ального політехнічного унів ерситету відбулося засмічен ня чотирьох земельних діляно к твердими відходами IV класу н ебезпеки, а саме будівельним и та побутовими відходами, за гальною площею 49,01 м, про що був складений відповідний прото кол про адміністративне прав опорушення та протокол огляд у місцевості, в яких зафіксов ані порушення природоохорон ного законодавства (арк. спр. 9 та 13-15).

Протокол про адміністрати вне правопорушення від 29.03.2010р. б уло підписано представником військового інституту Одесь кого національного політехн ічного університету - Шевче нко А.В. - заступником началь ника військового інституту О деського національного полі технічного університету з ма теріально-технічного забезп ечення.

На підставі вищевказаних п ротоколів 05.05.2010р. Державною еко логічною інспекцією в Одеськ ій області на підставі „Мето дики визначення розмірів шко ди, зумовленої забрудненням (засміченням) земельних ресу рсів через порушення природо охоронного законодавства”, з атвердженої наказом Міністе рства екологічної безпеки ві д 27.10.1997р. № 171, здійснено розрахун ок збитків (шкоди), заподіяних державі внаслідок засміченн я земель, (арк. спр. 12), розмір зби тків (шкоди) становить 171118,90 грн. .

Наведені вище порушення п риродоохоронного законодав ства України зумовили зверне ння Військового прокурора Од еського гарнізону до господа рського суду Одеської област і з позовною заявою в інтерес ах держави в особі Державної екологічної інспекції в Оде ській області до Військового інституту Одеського націона льного політехнічного уніве рситету про стягнення 171118,90 грн ..

Військовий інститут Оде ського національного політе хнічного університету запер ечував проти позову з тих під став, що шкода в сумі 171118,90 грн. ро зрахована за результатами пе ревірки, проведеної з поруше нням вимог чинного законодав ства, у зв' язку з чим застосу вання до відповідача штрафни х санкцій є неправомірним.

Дослідивши вимоги чинног о законодавства та матеріали справи апеляційний господар ський суд дійшов наступних в исновків:

Відповідно до ст. 16 Закону України „Про охорону навкол ишнього природного середови ща” державне управління в га лузі охорони навколишнього п риродного середовища здійсн юють Кабінет Міністрів Украї ни, ради та їх виконавчі і розп орядчі органи, а також спеціа льно уповноважені на те держ авні органи по охороні навко лишнього природного середов ища і використанню природних ресурсів та інші державні ор гани відповідно до законодав ства України.

Спеціально уповноваженими державними органами управлі ння в галузі охорони навколи шнього природного середовищ а і використання природних р есурсів у республіці є спеці ально уповноважений централ ьний орган виконавчої влади з питань екології та природн их ресурсів, його органи на мі сцях та інші державні органи , до компетенції яких законод авством України та Автономно ї Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функц ій.

Відповідно до ст. 20 Закону Ук раїни „Про охорону навколишн ього природного середовища” спеціально уповноваженим ор ганам державного управління у галузі охорони навколишнь ого природного середовища та використання природних ресу рсів надано право звертатися до господарського суду з поз овами про відшкодування збит ків і втрат, заподіяних у резу льтаті порушення законодавс тва про охорону навколишньог о природного середовища.

Відповідно до п. 2 ст. 121 Консти туції України на прокуратуру України покладається предст авництво інтересів громадян ина або держави в суді у випад ках, визначених законом, такі випадки визначені, зокрема, с т. 2 Господарського процесуал ьного кодексу України, яка пе редбачає обов' язок господа рського суду порушувати спра ви за позовними заявами прок урорів та їх заступників, які звертаються до господарсько го суду в інтересах держави.

При цьому ч. 2 ст. 2 зазначено го Кодексу зобов' язує проку рора самостійно визначати, в чому полягає порушення інте ресів держави та обґрунтовув ати необхідність їх захисту, а також визначати орган, упов новажений державою здійснюв ати відповідні функції у спі рних відносинах.

Не приймається до уваги кол егії суддів Одеського апеляц ійного господарського суду д оводи скаржника - Військово інституту Одеського націона льного політехнічного уніве рситету щодо порушення при з дійсненні перевірки Закону У країни „Про основні засади д ержавного нагляду (контролю) у сфері господарської діяль ності” від 05.04.2007р. № 877-V та постано ви Кабінету Міністрів Україн и „Про тимчасові обмеження щ одо здійснення заходів держа вного нагляду (контролю) у сфе рі господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року” в ід 21.05.2009р. №502, оскільки як вбачає ться з пояснень представникі в Військової прокуратури Оде ського гарнізону та Державно ї екологічної інспекції Одес ької області перевірка здійс нювалася відповідно до вимог ст. ст. 1, 19, 20 Закону України „Про прокуратуру”.

До того ж, 29.03.2010р. Військовим ін ститутом Одеського націонал ьного політехнічного універ ситету отримано припис війсь кового прокурора Одеського г арнізону від 29.03.2010р. №19, згідно з яким помічнику військового п рокурора - Візнюку О.П. та фах івцю, провідному спеціалісту - державному інспектору Держ авної екологічної інспекції в Одеській області Лукашеви чу П.В. приписано провести пер евірку додержання посадовим и особами Військового інстит уту Одеського національного політехнічного університет у вимог чинного законодавств а про охорону навколишнього природного середовища, що ві дповідає вимогам Закону Укра їни „Про основні засади держ авного нагляду (контролю) у сф ері господарської діяльност і” від 05.04.2007р. № 877-V.

Відповідно до ст. 35 Закону Ук раїни „Про охорону земель” в ласники і землекористувачі, у тому числі орендарі земель них ділянок, зобов' язані до тримуватись вимог земельног о та природоохоронного закон одавства, проводити на земел ьних ділянках господарську д іяльність способами, які не с причиняють шкідливого вплив у на стан земель, вживати захо дів щодо запобігання негатив ному екологонебезпечному вп ливу на земельні ділянки та л іквідації наслідків останнь ого.

Статтею 55 Закону України „ Про охорону навколишнього пр иродного середовища” встано влено обов' язок суб' єктів права власності на відходи в живати ефективних заходів дл я зменшення обсягів утворенн я відходів, а також для їх утил ізації, знешкодження або роз міщення.

Пунктом „б” ч. 1 ст. 96 Земельн ого кодексу України визначен о, що землекористувачі зобов ' язані додержуватися вимог законодавства про охорону д овкілля.

Відповідно до абз. 2 ст. 1 Зако ну України „Про відходи” від ходи - будь-які речовини, матер іали і предмети, що утворилис я у процесі виробництва чи сп оживання, а також товари (прод укція), що повністю або час тково втратили свої споживчі властивості і не мають подал ьшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і в ід яких їх власник позбуваєт ься, має намір або повинен поз бутися шляхом утилізації чи видалення.

Згідно з абз. 16 ст. 1 Закону Укр аїни „Про відходи” спеціальн о відведені місця чи об' єкт и - місця чи об' єкти (місця ро зміщення відходів, сховища, п олігони, комплекси, споруди, д ілянки надр тощо), на використ ання яких отримано дозвіл сп еціально уповноважених орга нів на видалення відходів чи здійснення інших операцій з відходами.

Пунктом „з” ст. 17 Закону Укра їни „Про відходи” передбачен о, що суб' єкти господарсько ї діяльності у сфері поводже ння з відходами зобов' язані не допускати зберігання та в идалення відходів у несанкці онованих місцях чи об' єктах .

Зі змісту ч. 7 ст. 33 Закону Укр аїни „Про відходи” вбачаєтьс я, що забороняється несанкці оноване скидання і розміщенн я відходів, у тому числі побут ових, у підземних горизонтах , на території міст та інших на селених пунктів, на територі ях природно-заповідного фонд у, на землях природоохоронно го, оздоровчого, рекреаційно го та історико-культурного п ризначення, в межах водоохор онних зон та зон санітарної о хорони водних об' єктів, в ін ших місцях, що може створюват и небезпеку для навколишньог о природного середовища та з доров' я людини. Захоронення відходів у надрах допускаєт ься у виняткових випадках за результатами спеціальних до сліджень з дотриманням станд артів, норм і правил, передбач ених законодавством України .

Положеннями п.п. а, б ч. 1 ст. 42 За кону України „Про відходи” о соби, винні в порушенні закон одавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністрати вну, цивільну чи кримінальну відповідальність за: поруше ння встановленого порядку по водження з відходами, що приз вело або може призвести до за бруднення навколишнього при родного середовища, прямого чи опосередкованого шкідлив ого впливу на здоров' я люди ни та економічних збитків, са мовільне розміщення чи видал ення відходів.

Статтею 43 Закону України „П ро відходи”, встановлено, що п ідприємства, установи, орган ізації та громадяни України, а також іноземні юридичні і ф ізичні особи та особи без гро мадянства, зобов' язані відш кодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення зак онодавства про відходи, в пор ядку і розмірах, встановлени х законодавством України.

Згідно з ч. 2 ст. 46 Закону Украї ни „Про охорону земель”, підп риємства, установи та органі зації, а також громадяни, діял ьність яких пов' язана з нак опиченням відходів, зобов' я зані забезпечувати своєчасн е вивезення таких відходів н а спеціальні об' єкти, що вик ористовуються для їх збиранн я, зберігання, оброблення, ути лізації, видалення, знешкодж ення і захоронення.

Статтею 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища” пере дбачено, що розміщення відхо дів дозволяється лише за ная вності спеціального дозволу на визначених місцевими рад ами територіях у межах устан овлених лімітів, з додержанн ям санітарних і екологічних норм, способом, що забезпечує можливість їх подальшого ви користання як вторинної сиро вини і безпеку для навколишн ього природного середовища т а здоров' я людей. Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об' єкти м ають використовуватися лише для заявлених на одержання д озволу відходів.

З матеріалів справи вбач ається, такий дозвіл спеціал ьно уповноваженого органу на розміщення відходів у відпо відача відсутній.

За ст. 56 Закону України „Про о хорону земель” юридичні і фі зичні особи, винні в порушенн і законодавства України про охорону земель, несуть відпо відальність згідно із законо м, застосування заходів дисц иплінарної, цивільно-правово ї, адміністративної або крим інальної відповідальності н е звільняє винних від відшко дування шкоди, заподіяної зе мельним ресурсам, шкода, запо діяна внаслідок порушення за конодавства України про охор ону земель, підлягає відшкод уванню в повному обсязі.

Як вбачається з протоколу о гляду місцевості від 29.03.2010р. та фототаблиць до нього відпові дачем здійснено засмічення з емельної ділянки побутовими та будівельними відходами (а р. спр. 13-20).

У протоколі про адміністра тивне правопорушення від 29.03.201 0р. №002610/143 зафіксовані розміри ч отирьох земельних ділянок, з аміри проводилися металевою рулеткою (повіреною 21.12.2009р.), зап еречень з боку представника військового інституту Одесь кого національного політехн ічного університету у проток олі висловлено.

На підставі вищевказаних п ротоколів 05.05.2010р. Державною еко логічною інспекцією в Одеськ ій області на підставі „Мето дики визначення розмірів шко ди, зумовленої забрудненням (засміченням) земельних ресу рсів через порушення природо охоронного законодавства”, з атвердженої наказом Міністе рства екологічної безпеки ві д 27.10.1997р. № 171, здійснено розрахун ок збитків (шкоди), заподіяних державі внаслідок засміченн я земель, (арк. спр. 12), розмір зби тків (шкоди) становить 171118,90 грн. .

Так, розрахунок розмірів сп ричиненої шкоди, внаслідок п орушення природоохоронного законодавства, визначається відповідно до Методики визн ачення розмірів шкоди, зумов леної забрудненням і засміче нням земельних ресурсів чере з порушення природоохоронно го законодавства, затверджен ої наказом Міністерства охор они навколишнього природног о середовища та ядерної безп еки України від 27.10.1997р. №171.

Засмічення земель - наявн ість на території земельних ділянок сторонніх предметів і матеріалів. Землі вважають ся засміченими, якщо на від критому ґрунті наявні сто ронні предмети і матеріали, с міття без відповідних дозвол ів, що призвело або може пр извести до забруднення навко лишнього природного середов ища. Факти забруднення (за смічення) земель встановлюют ься уповноваженими особами, які здійснюють державний кон троль за додержанням вимог п риродоохоронного законодав ства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопоруш ення та інших матеріал ів, що підтверджують фа кт забруднення та засмічення земель. Розміри шкоди обч ислюються уповноваженими ос обами, що здійснюють державн ий контроль за додержанням в имог природоохоронного зако нодавства, на основі актів пе ревірок, протоколів про адмі ністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтв ерджують факт забруднення зе мель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення. Ос новою розрахунків розміру шк оди від забруднення земель є нормативна грошова оцінка з емельної ділянки, яка зазнал а забруднення (п.п. 2, 3.2., 3.3., 4.1., 4.2. Мет одики).

Так, п. 3.5 та п.п. 3.5.1 Методики вст ановлено, що при виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відх одами та інші показники, які н еобхідні для визначення розм ірів шкоди; об' єм відх одів (м3), що спричинили засміч ення, встановлюють за об' єм ними характеристиками цього засмічення через добуток пл ощі засмічення земельної діл янки та товщини шару цих відх одів, товщину шару відходів д ілянки визначають вимірюван ням, відповідно до п. 4.7. Методик и довідку про нормативну гро шову оцінку земельної ділянк и, що зазнала забруднення, над ають територіальні органи сп еціально уповноваженого цен трального органу виконавчої влади з питань земельних рес урсів.

Пунктом 5 Методики визначен о порядок визначення розмірі в шкоди внаслідок засмічення земель: 5.1. розміри шкоди обчис люються уповноваженими особ ами, що здійснюють державний контроль за додержанням вим ог природоохоронного законо давства, на основі актів пере вірок, протоколів про адміні стративне правопорушення та інших матеріалів, що підтвер джують факт засмічення земел ь, протягом шести місяців з дн я виявлення порушення; 5.2. осно вою розрахунків розміру шкод и від засмічення земель є нор мативна грошова оцінка земел ьної ділянки, що засмічена; 5.3. в ідходи, що спричинили засміч ення земельної ділянки, клас ифікуються за 4 класами небез пеки згідно з ДСанПіН 2.2.7.029-99 „Де ржавні санітарні правила і н орми. Гігієнічні вимоги щодо поводження з промисловими в ідходами та визначення класу їх небезпеки для здоров' я н аселення”, що затверджені по становою Головного державно го санітарного лікаря Україн и від 01.07.1999р. № 29, чинними нормати вними документами у сфері по водження з відходами (додато к 5); 5.4. віднесення відходів, що с причинили засмічення земель ної ділянки, до категорії неб езпечних (токсичних) відході в здійснюється у відповіднос ті до чинних нормативних док ументів у сфері поводження з відходами, затверджених у вс тановленому порядку, перелік ів небезпечних (токсичних) ві дходів тощо; 5.5. розмір шкоди вн аслідок засмічення земель ви значається за формулою 6:

РШЗ = А х Б х ГОЗ х ПДЗ х КЗЗ х КН В х КЕГ,

де РШЗ - розмір шкоди від засмічення земель, грн.; А - пит омі витрати на ліквідацію на слідків засмічення земельно ї ділянки, значення якого дор івнює 0,5; Б - коефіцієнт перерах унку, що при засміченні земел ьної ділянки побутовими, про мисловими та іншими відходам и дорівнює 10, а небезпечними (т оксичними) відходами - 100; ГОЗ - нормативна грошова оцінка з емельної ділянки, що зазнала засмічення, грн./м2; ПДЗ - площа засміченої земельної ділянк и, м2; КЗЗ - коефіцієнт засмічен ня земельної ділянки, що хара ктеризує ступінь засмічення її відходами, який визначаєт ься за додатком 6; КНВ - коефіці єнт небезпеки відходів, який визначається за додатком 5; КЕ Г - коефіцієнт еколого-господ арського значення земель виз начається за додатком 2.; 5.6. дов ідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що зазнала засмічення, надають територіальні органи спеціа льно уповноваженого централ ьного органу виконавчої влад и з питань земельних ресурсі в; 5.6.1. грошова оцінка земель, по яких не проведено її визначе ння, здійснюється за підпунк том 4.7.1 цієї Методики; 5.6.2. Розрах ована за підпунктом 4.7.1 цієї Ме тодики грошова оцінка викори стовується в формулі (6) заміст ь нормативної грошової оцінк и земельної ділянки (ГОЗ); 5.7. зн ачення коефіцієнта засмічен ня земельної ділянки (КЗЗ) при ймається за ступенем її засм ічення, визначеного в залежн ості від об' єму відходів, зг ідно з додатком 6; 5.8. значення к оефіцієнта еколого-господар ського значення земель (КЕГ) п риймається відповідно до кат егорії земель, що зазнали зас мічення, або їх статусу як так их, що підлягають особливій о хороні, згідно з додатком 2; 5.8.1. я кщо за шкалою еколого-господ арського значення земель (до даток 2) земельна ділянка, що з азнала засмічення, може бути класифікована за декількома категоріями земель чи особл ивостями охорони, для розрах унків обирається коефіцієнт еколого-господарського знач ення земель (КЕГ) з максимальн им значенням серед відповідн их коефіцієнтів; 5.8.2. Довідку пр о віднесення земельної ділян ки, що зазнала засмічення, до к атегорій за цільовим признач енням надають територіальні органи спеціально уповноваж еного центрального органу ви конавчої влади з питань земе льних ресурсів; 5.8.3. Довідку про віднесення земельної ділянк и, що зазнала засмічення, до ос обливо цінних земель надають територіальні органи спеціа льно уповноваженого централ ьного органу виконавчої влад и з питань земельних ресурсі в.

Згідно з листом управлін ня держкомзему у м. Одесі „Про надання інформації” від 12.04.2010р . №01-03-04/1032 нормативна грошова оці нка 1 кв.м. земельної ділянки з а адресою: м. Одеса, вул. Фонтан ська дорога, 10, при Кф - землі г ромадського призначення скл адає - 476,92 грн..

Відповідно до розрахунку , виконаного Державною еколо гічною інспекцією в Одеській області на підставі Методик и визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням (за сміченням) земельних ресурсі в через порушення природоохо ронного законодавства, затве рдженої наказом Міністерств а екологічної безпеки від 27.10.19 97р. № 171, розмір шкоди від засміч ення земель вказаними відход ами на земельних ділянках ск лав:

- земельна ділянка № 1 (забруднена будівельними та побутовими відходами), площе ю 25,5 м2 - 91210,95 грн.;

- земельна ділянка № 2 (з абруднена будівельними та по бутовими відходами), площею 16, 49 м2 - 58983,08 грн.;

- земельна ділянка № 3 (з абруднена побутовими відход ами), площею 5,78 м2 - 17228,74 грн.;

- земельна ділянка № 4 (забруднена побутовими відхо дами), площею 1,24 м2 - 3696,13 грн.;

а всього, загальний розмі р шкоди від забруднення земе ль на чотирьох ділянках, зага льною площею 49,01 м2, складає 171118,90 г рн.

Відповідно до ст. 68 Закон у України „Про охорону навко лишнього природного середов ища” порушення законодавств а України про охорону навкол ишнього природного середови ща тягне за собою встановлен у цим Законом та іншим законо давством України дисципліна рну, адміністративну, цивіль ну і кримінальну відповідаль ність. Відповідальність за п орушення законодавства про о хорону навколишнього природ ного середовища несуть особи , винні, зокрема, у самовільном у спеціальному використанні природних ресурсів. Підприє мства, установи, організації та громадяни зобов' язані в ідшкодовувати шкоду, заподія ну ними внаслідок порушення законодавства про охорону на вколишнього природного сере довища, в порядку та розмірах , встановлених законодавство м України. Застосування захо дів дисциплінарної, адмініст ративної або кримінальної ві дповідальності не звільняє в инних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням нав колишнього природного серед овища та погіршенням якості природних ресурсів.

За ст. 69 вказаного Закону шко да, заподіяна внаслідок пору шення законодавства про охор ону навколишнього природног о середовища, підлягає компе нсації незалежно від погірше ння якості природних ресурсі в.

Оскільки порядок відшкод ування шкоди, заподіяної вна слідок порушення законодавс тва про охорону навколишньог о природного середовища пере дбачається, зокрема, нормами Цивільного кодексу України, а саме - ст. 1166, то правовіднос ини між сторонами у даній спр аві виникли з приводу заподі яння шкоди, тобто з делікту.

Для відшкодування шкоди , заподіяної внаслідок поруш ення природно-ресурсного, пр иродоохоронного законодавс тва про забезпечення екологі чної безпеки необхідна наявн ість таких умов відповідальн ості, як безпосередній причи нний зв' язок між відповідни ми діями (бездіяльністю), шкод ою та виною відповідача.

Господарським судом пер шої інстанції цілком правомі рно встановлено, що заподіян а шкода навколишньому природ ному середовищу підтверджує ться представленими Військо вим прокурором Одеського гар нізону доказами по справі: пр отоколом огляду місцевості, протоколом про адміністрати вне правопорушення, підписан ими представником відповіда ча без будь-яких заперечень, п исьмовими поясненнями засту пника начальника Військовог о інституту Одеського націон ального політехнічного унів ерситету (арк. спр. 9-29), поясненн ями старшого викладача кафед ри тактики - начальника служ би РХБ захисту Військового і нституту ОНПУ майора Ткачен ко В.В. по факту проведення вій ськовою прокуратурою Одеськ ого гарнізону перевірки доде ржання посадовими особами Ві йськового інституту вимог чи нного законодавства про охор ону навколишнього природног о середовища (арк. спр. 44-45), наказ начальника Військового інст итуту Одеського національно го політехнічного університ ету від 28.04.2010р. №128 - А (арк. спр. 69-71).

Також господарським суд ом першої інстанції правомір но не прийнято до уваги тверд ження відповідача про те, що р езультати проведеної переві рки до начальника Військовог о інституту Одеського націон ального політехнічного унів ерситету не доводились, оскі льки це спростовується листо м ТВО начальника Військового інституту на ім' я Військов ого прокурора Одеського гарн ізону від 29.04.2010р. №1/46/898 щодо прове дених заходів для усунення в иявленого порушення, наказом начальника Військового інст итуту Одеського національно го політехнічного університ ету від 28.04.2010 року № 128-А про притя гнення до дисциплінарної від повідальності посадових осі б інституту за результатами службового розслідування.

Таким чином, враховуючи вищ енаведене, колегія суддів Од еського апеляційного господ арського суду приходить до в исновку, що рішення господар ського суду Одеської області від 18.08.2010р. по справі №20/71-10-2520 залиш ити без змін, оскільки воно ві дповідає вимогам чинного зак онодавства та матеріалам спр ави, а апеляційну скаргу - бе з задоволення.

Керуючись ст. ст. 99, 101 - 103, 105 Гос подарського процесуального кодексу України, апеляційни й господарський суд, -

П о с т а н о в и в :

Рішення господарського су ду Одеської області від 18.08.2010р. по справі №20/71-10-2520 залишити без з мін, а апеляційну скаргу - бе з задоволення.

Постанова набирає законно ї сили з дня її проголошення т а може бути оскаржена в касац ійному порядку.

Повний текст постанови під писано 18.10.2010р..

Головуючий суддя Савицький Я.Ф.

Суддя Гладишева Т.Я.

Суддя Лавренюк О.Т.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення14.10.2010
Оприлюднено03.11.2010
Номер документу11825354
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —20/71-10-2520

Постанова від 14.10.2010

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні