Рішення
від 02.04.2024 по справі 160/1813/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 квітня 2024 рокуСправа №160/1813/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Сліпець Н.Є.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (в письмовому провадженні) у місті Дніпро адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю-підприємства «Продмашстрой» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

19.01.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю-підприємства «Продмашстрой» (далі - позивач) звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач), в якому просить суд:

- скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 13.02.2023 за №8610/6/04-36-07-02-13.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що до вересня 2022 року Товариство знаходилось на обліку в ГУ ДПС у Луганській області та було зареєстровано за адресою: 93402, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Маяковського, буд. 2-В. У зв`язку із збройною агресією російської федерації, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в України» з 24 лютого 2022 року по всій території України введено воєнний стан. У червні 2022 року, внаслідок проведення бойових дій збройними формуваннями російської федерації, Товариство з обмеженою відповідальністю-підприємство «Продмашстрой» було змушене залишити м. Сєвєродонецьк та перемістити діяльність до м.Дніпро. Враховуючи вказані обставини та керуючись підпунктом 69.28. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідних положень" Податкового Кодексу України, позивач звернувся до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області із повідомленням від 20.01.2023р. № 1/1 про неможливість вивезення та втрату первинних документів. Розглянувши повідомлення, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області прийшло до висновку про відсутність підстав для застосування положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України. Позивач вважає, вказане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.01.2024 відкрито провадження та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами з 16.02.2024, відповідно до ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Цією ж ухвалою відповідачам було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

12.02.2024 представником Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надано до суду відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити у задоволенні позовної заяви, зазначив, що 23.03.2023 року позивач на адресу ГУ ДПС у Дніпропетровській області направив друге повідомлення за № 1/1 про неможливість вивезення та втрату первинних документів з підстав знищення офісного приміщення із зазначенням податкових (звітних) періодів. У відповіді на вказане повідомлення зазначено, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області вже розглянуло Повідомлення № 1/1 від 20.01.2023 року про неможливість вивезення та втрату первинних документів та надало позивачу вмотивоване рішення щодо застосування п.п. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу України. Так, відповідно до п.п. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу України до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності. Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади. У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів). Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів. Так, позивачем надано повідомлення від 20.01.2023 року № 1/1 про неможливість вивезення та втрату первинних документів, до якого додано затверджений перелік первинних документів, які втрачено або неможливо вивезти. Але при поданні вищезазначеного повідомлення, не було надано жодних документальних підтверджень обставин, які свідчили б про неможливість вивезення первинних документів. Також у вказаному повідомленні від 20.01.2023 року не зазначено податкові (звітні) періоди цих документів, що є порушенням абз. 3 п.п. 69.28 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу України. Слід зазначити, що за даними форми 20-ОПП позивач має декілька об`єктів оподаткування. Тобто пошкоджене приміщення позивача не є єдиним об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків. Позивач до повідомлення від 20.01.2023 року №1/1 про неможливість вивезення та втрату первинних документів не надав документів, які підтверджують пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку, первинної документації, неможливість ведення бухгалтерського та податкового обліку. Відсутні документи, що підтверджують пошкодження будинків або споруд, в яких знаходяться приміщення бухгалтерської служби, архіву, серверу, бази даних бухгалтерських програм. Жодного документа з офіційних уповноважених джерел, який підтверджує нанесені пошкодження (акт, що посвідчує факт пожежі, інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення, витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо) позивачем не надано. Згідно інформаційно-комунікаційних систем ДПС позивачем у 2022 році подавалась податкова звітність та сплачувались податкові зобов`язання. Відповідно до Єдиного реєстру податкових накладних платників податків позивачем було виписано податкові накладні на протязі 2022 року. Реєстрація податкових накладних відновлена з 29.06.2022 по теперішній час, отже факт реєстрації податкових накладних спростовує відсутність можливості доступу до первинних документів. На думку відповідача, вищевикладене доводить відсутність підстав для застосування до позивача п.п. 69.28 п.69 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу України щодо мораторію на проведення перевірок контролюючим органом, відтак, винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області рішення від 13.02.2023 року № 8610/6/04-36-07-02-13 правомірним та таким, що не підлягає скасуванню, а адміністративний позов не підлягає задоволенню.

Крім того, разом із відзивом відповідач звернувся до суду з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.02.2024 у задоволенні клопотання представника Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін в адміністративній справі №160/1813/24 відмовлено.

Відповідно до положень ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Згідно ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи, або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази у сукупності з нормами чинного законодавства України, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю-підприємства «Продмашстрой» зареєстроване 21.11.1994, як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

Видами діяльності позивача є: 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами (основний); 03.22 Прісноводне рибництво (аквакультура); 20.59 Виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 71.20 Технічні випробування та дослідження; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 35.13 Розподілення електроенергії; 49.20 Вантажний залізничний транспорт; 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 64.99 Надання інших фінансових послуг (крім страхування та пенсійного забезпечення), н.в.і.у; 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів.

З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань вбачається, та не заперечується відповідачем, що Товариство з обмеженою відповідальністю-підприємства «Продмашстрой» до 07.09.2022 знаходилось на обліку в ГУ ДПС у Луганській області, Сєверодонецька ДПС (м.Сєвєродонецьк), податкова адреса: 93402, Луганська обл., с.Сєвєродонцьк, вул.Маяковського, буд.2-В.

З 07.09.2022 податкова адреса підприємства: 49033, Дніпропетровська обл., Шевченківський район, вул. 152-ї дивізії, буд.3, оф.423.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, вбачається, що у власності Товариства з обмеженою відповідальністю-підприємства «Продмашстрой» перебуває нежитлова будівля та споруда, об`єкт житлової нерухомості, яка знаходиться за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул.Маяковського, буд.2В.

24 лютого 2022 року, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, в Україні запроваджено воєнний стан.

20.01.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю-підприємства «Продмашстрой» звернулося до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області із повідомленням №1/1 в порядку передбаченому підпунктом 69.28. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідних положень" Податкового Кодексу України, яким інформувало контролюючий орган про неможливість вивезення первинних документів, підстав знищення офісного приміщення за адресою: Україна, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вулиця Маяковського, будинок 2-В, внаслідок проведення бойових дій збройними формуваннями Російської Федерації в місті Сєвєродонецьку Луганської області в період часу з лютого по червень місяці 2022 року. Вивезення первинних документів на даний час пов`язане з ризиком для життя та здоров`я керівника платника податків, або є неможливим у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади, про що керівнику товариства достеменно не відомо. До наданого повідомлення долучено перелік документів, над якими втрачено контроль.

Розглянувши повідомлення позивача, відповідач прийняв рішення від 13.02.2023 за №8610/6/04-36-07-02-13, в якому зазначив про відсутність підстав для застосування пп.69.28. п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідних положень" Податкового Кодексу України до ТОВ-підприємства «Продмашстрой». Підставами для відмови у застосуванні до позивача наведених приписів стало наступне: «В повідомленні зазначено, що обставини, які призвели до неможливості вивезення первинних документів та їх втрату є знищення офісного приміщення за адресою: Україна, 93402, Луганська обл., с.Сєвєродонцьк, вул.Маяковського, буд.2-В, внаслідок проведення бойових дій збройним формуванням російської федерації в місті Сєвєродонецьку, Луганської області в період часу з лютого по червень місяці 2022 року. В додатку до листа наведено перелік первинних документів, на підставі яких здійснювався облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування, але не зазначено податкові (звітні) періоди цих документів».

16.03.2023 не погоджуючись із рішенням від 13.02.2023 за №8610/6/04-36-07-02-13, позивач звернувся із скаргою до Держаної податкової служби України.

29.09.2023 року Державною податковою службою України було прийнято рішення за результатами розгляду скарги №29091/6/99-00-06-02-01-06, яким залишено без змін рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про результати розгляду повідомлення про неможливість вивезення первинних документів та їх втрату від 13.02.2023 за №8610/6/04-36-07-02-13, а скаргу позивача - без задоволення. Таке рішення було прийнято з огляду на те, що: «В Повідомленні зазначено, що обставини, які призвели до неможливості вивезення первинних документів та їх втрату є знищення офісного приміщення за адресою Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Маяковського, руд, 2-В, внаслідок бойових дій. збройними формуваннями Російської Федерації в місті Сєвєродонецьку Луганської області в період часу з лютого по червень 2022 року. В додатку до листа наведено перелік первинних документів, на підставі яких здійснювався облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування, але не зазначено податкові (звітні) періоди. Слід зазначити, пошкоджені приміщення Скаржника за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Маяковського, буд. 2-В не е єдиним об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків. ТОВ-підприємство «Продмашстрой» не надано документи, які підтверджують пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку, первинної, документації, неможливість ведення бухгалтерського та податкового обліку. Відсутні документи, які підтверджують пошкодження будинків або споруд, в яких знаходяться приміщення бухгалтерської служби, архіву, серверу, бази даних бухгалтерських програм. Жодного документа з офіційних уповноважених джерел, який підтверджує нанесені пошкодження (акт, що засвідчує факт пожежі, інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення, витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, документ виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо) ТОВ-підприємство "Продмашстрой" не надано. Водночас, слід зазначити, що згідно інформаційно-комунікаційних систем ДПС, ТОВ-підприємство "Продмашстрой" у 2022 році подавалась податкова звітність та сплачувались податкові зобов`язання. Так, згідно Єдиного реєстру податкових накладних платником податків ТОВ-підприємство "Продмашстрой" виписувало податкові накладні на протязі 2022 року. Реєстрація податкових накладних відновлена з 29.06.2022 по теперішній час, отже факт реєстрації податкових накладних спростовує відсутність можливості доступу до первинних документів».

Вважаючи протиправним та таким, що підлягає скасуванню рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 13.02.2023 за №8610/6/04-36-07-02-13 про результати розгляду повідомлення про неможливість вивезення документів та про втрату первинних документів позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року №2755-VІ.

Згідно з підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України (далі - ПК України) платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

На підставі пункту 36.1 статті 36 Податкового кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 36.5 статті 36 Податкового кодексу України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

В подальшому, затвердженими відповідними законами України дія воєнного стану продовжувалася та діє на теперішній час.

Законом України від 12.05.2022 року №2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" (далі - Закон №2260), який набрав чинності 27.05.2022 року, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

При цьому, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Пунктом 69.28 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, а саме на 15.06.2022 року, установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.

Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.

У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що у разі, якщо платник податків позбавлений можливості вивезти первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, у зв`язку з їх знаходженням на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, зокрема, такий суб`єкт господарювання зобов`язаний повідомити про ці обставини податковий орган. Контролюючий орган в свою чергу розглядає таке повідомлення та відповідно приймає вмотивоване рішення про мораторій на проведення перевірок або відмову у задоволенні повідомлення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Згідно з пунктом 45.2. статті 45 Податкового кодексу України податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

На підставі статті 93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

Так, судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що на момент виникнення спірних правовідносин, зареєстрованим місцезнаходженням позивача була Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Маяковського, буд. 2-В.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за №1668/39004, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, а також визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 року за № 453/37789 (із змінами). Наказ від 22 грудня 2022 року № 309 набрав чинності з 27 грудня 2022 року.

Згідно з підпунктом 2.5 Луганська область пункту 2 Території активних бойових дій розділу І Території, на яких ведуться (велися) бойові дії Переліку № 309 (із змінами) до території активних бойових дій віднесені деякі селища та територіальні громади Луганської області: Сватівського, Сєвєродонецького, Старобільського і Щастинського районів.

Відповідно до пункту 6 Луганська область розділу II Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України Переліку № 309 (із змінами) до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України віднесені:

- Сватівський район: Білокуракинська селищна територіальна громада з 05 березня 2022 року, Коломийчиська сільська територіальна громада з 14 березня 2022 року; Красноріченська селищна територіальна громада з 01 березня 2022 року, Лозно-Олександрівська селищна територіальна громада з 05 березня 2022 року, Нижньодуванська селищна територіальна громада з 09 березня 2022 року, Сватівська міська територіальна громада з 08 березня 2022 року, Троїцька селищна територіальна громада з 06 березня 2022 року; дата припинення можливості бойових дій ще не визначена;

- Сєвєродонецький район: Гірська міська територіальна громада з 23 червня 2022 року, Кремінська міська територіальна громада з 18 квітня 2022 року, Лисичанська міська територіальна громада з 03 липня 2022 року, Попаснянська міська територіальна громада з 07 травня 2022 року, Рубіжанська міська територіальна громада з 13 травня 2022 року, Сєвєродонецька міська територіальна громада з 25 червня 2022 року; дата припинення можливості бойових дій ще не визначена;

- Старобільський район: Біловодська селищна територіальна громада з 24 лютого 2022 року, Білолуцька селищна територіальна громада з 24 лютого 2022 року, Марківська селищна територіальна громада з 24 лютого 2022 року, Міловська селищна територіальна громада з 24 лютого 2022 року, Новопсковська селищна територіальна громада з 03 березня 2022 року, Старобільська міська територіальна громада з 28 лютого 2022 року, Чмирівська сільська територіальна громада з 26 лютого 2022 року, Шульгинська сільська територіальна громада з 27 лютого 2022 року; дата припинення можливості бойових дій ще не визначена;

- Щастинський район: Нижньотеплівська сільська територіальна громада з 24 лютого 2022 року, Новоайдарська селищна територіальна громада з 25 лютого 2022 року, Станично-Луганська селищна територіальна громада з 24 лютого 2022 року, Широківська сільська територіальна громада з 24 лютого 2022 року, Щастинська міська територіальна громада з 25 лютого 2022 року; дата припинення можливості бойових дій ще не визначена.

Як вбачається з матеріалів справи та підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, податкова адреса позивача, фактичне знаходження його виробничих потужностей, а саме Луганська область, м. Сєвєродонецьк, розташоване в районі проведення воєнних (бойових) дій та перебуває в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) російською федерацією.

Доводи відповідача, викладенні у оскаржуваному рішенні про те, що позивач в наданому додатку до листа зазначив перелік первинних документів, на підставі яких здійснювався облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування, але не зазначив податкові (звітні) періоди цих документів, суд не приймає до уваги, оскільки відповідно до вимог підпункту 69.28 повідомлення подається в довільній формі, що свідчить про те, що відсутня жодна затверджена форма такого повідомлення.

При цьому, з повідомлення від 20.01.2023 про неможливість вивезення первинних документів, позивачем було надано перелік первинних документів, які неможливо вивезти з міста Сєвєродонецьк по вулиці Маяковського 2-В, та які втрачені в місті Сєвєродонецьку по вулиці Маяковського, 2-В, в період часу з лютого по червень місяці 2022 року.

Тобто, податковий (звітній) періоди цих документів визначені позивачем з лютого по червень 2022 року.

При цьому, відповідно до підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України не зазначення звітного періоду окремо по кожному документу не є підставою не застосування положення зазначеної норми Кодексу.

Щодо доводів представника відповідача у рішенні про результати розгляду скарги та у відзиві на позовну заяву про те, що при поданні повідомлення від 20.01.2023 року № 1/1 про неможливість вивезення та втрату первинних документів, а саме, що позивачем не було надано жодних документальних підтверджень обставин, які свідчили б про неможливість вивезення первинних документів, що пошкоджене приміщення позивача не є єдиним об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків, не надання позивачем документів, які підтверджують пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку, первинної документації, неможливість ведення бухгалтерського та податкового обліку, відсутність документів, що підтверджують пошкодження будинків або споруд, в яких знаходяться приміщення бухгалтерської служби, архіву, серверу, бази даних бухгалтерських програм, про відсутність жодного документа з офіційних уповноважених джерел, який підтверджує нанесені пошкодження (акт, що посвідчує факт пожежі, інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення, витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо), доводів, що позивачем у 2022 році подавалась податкова звітність та сплачувались податкові зобов`язання, виписувались податкові накладні на протязі 2022 року, суд зазначає наступне.

Відповідно до змісту оскаржуваного рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 13.02.2023 за №8610/6/04-36-07-02-13, висновком про відсутність підстав для застосування пп.69.28. п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідних положень" Податкового Кодексу України до ТОВ-підприємства «Продмашстрой» стало: не зазначення податкових (звітних) періодів у переліку первинних документів, на підставі яких здійснювався облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування.

Тобто, обставини викладені у рішенні про результати розгляду скарги та у відзиві на позовну заяву про те, що при поданні повідомлення від 20.01.2023 року № 1/1 про неможливість вивезення та втрату первинних документів, позивачем не було надано жодних документальних підтверджень обставин, які свідчили б про неможливість вивезення первинних документів, що пошкоджене приміщення позивача не є єдиним об`єктом оподаткування та джерелом для сплати податків, не надання позивачем документів, які підтверджують пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку, первинної документації, неможливість ведення бухгалтерського та податкового обліку, відсутність документів, що підтверджують пошкодження будинків або споруд, в яких знаходяться приміщення бухгалтерської служби, архіву, серверу, бази даних бухгалтерських програм, про відсутність жодного документа з офіційних уповноважених джерел, який підтверджує нанесені пошкодження (акт, що посвідчує факт пожежі, інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення, витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо), доводів, що позивачем у 2022 році подавалась податкова звітність та сплачувались податкові зобов`язання, виписувались податкові накладні на протязі 2022 року, не були зазначені у оскаржуваному рішенні Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 13.02.2023 за №8610/6/04-36-07-02-13, як підстави для висновку про відсутність підстав для застосування пп.69.28. п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідних положень" Податкового Кодексу України до ТОВ-підприємства «Продмашстрой», а отже не можуть братися до уваги під час дослідження правомірності рішення відповідача від 13.02.2023 за №8610/6/04-36-07-02-13.

В цьому випадку, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, до вересня 2022 року Товариство знаходилось на обліку в ГУ ДПС у Луганській області та було зареєстровано за адресою: 93402, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Маяковського, буд. 2-В. У зв`язку із збройною агресією російської федерації, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в України» з 24 лютого 2022 року по всій території України введено воєнний стан. Відповідно до пункту 6 розділу II Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України Переліку № 309 (із змінами) до тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України віднесена, зокрема - Луганська область, а саме Сєвєродонецька міська територіальна громада з 25 червня 2022 року. У червні 2022 року, в наслідок проведення бойових дій збройними формуваннями російської федерації, Товариство з обмеженою відповідальністю-підприємство «Продмашстрой» було змушене залишити м. Сєвєродонецьк та перемістити діяльність до м. Дніпро. Враховуючи вказані обставини та керуючись підпунктом 69.28. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідних положень" Податкового Кодексу України, позивач звернувся до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області із повідомленням від 20.01.2023р. № 1/1 про неможливість вивезення та втрату первинних документів.

Отже позивачем, виконано всі дії, які передбачені підпунктом 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.

В свою чергу, відповідачем не доведено правомірності прийняття рішення від 13.02.2023 за №8610/6/04-36-07-02-13, а тому позовні вимоги про визнання його протиправним та скасування є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частина 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.

В той же час, і ч. 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України покладено обов`язок на позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходить із того, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За таких обставин, підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору у сумі 3028,00 грн., понесені позивачем згідно платіжного доручення за №13 від 11.01.2024.

Оцінуючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, а також обставини, встановлені у ході судового розгляду справи, суд доходить висновку, що відповідач-1, як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності свого рішення, а тому заявлені позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно із ч. 5 ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

У зв`язку із перебуванням головуючого судді у період з 25.03.2024 по 29.03.2024 у відпустці, текст рішення суду складений 02.04.2024.

Керуючись ст.ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 250, 251, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю-підприємства «Продмашстрой» (49033, Дніпропетровська обл., м.Дніпро, вул.152-ї дивізії, буд.3, оф.423, код ЄДРПОУ 21817337) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м.Дніпро, вул. Сімферопольська, 17А, код ЄДРПОУ ВП 44118658) про скасування податкового повідомлення- рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 13.02.2023 за №8610/6/04-36-07-02-13.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49600, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ 44118658) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю-підприємства «Продмашстрой» (49033, Дніпропетровська обл., м.Дніпро, вул.152-ї дивізії, буд.3, оф.423, код ЄДРПОУ 21817337) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.Є. Сліпець

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118265593
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/1813/24

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 01.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 02.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сліпець Надія Євгенівна

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сліпець Надія Євгенівна

Ухвала від 24.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сліпець Надія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні