Рішення
від 10.04.2024 по справі 300/440/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" квітня 2024 р. справа №300/440/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боброва Ю.О., розглянувши в письмовому провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області в особі Галицького районного відділу Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області (далі відповідач) про визнання протиправною відмову відповідача у видачі паспорта громадянина України у формі книжечки, відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-XII та зобов`язати видати позивачу такий паспорт.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач звернувся до Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області з вимогою видати йому паспорт у формі книжечки зразка 1994 року громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 р. №2503-ХІІ, у зв`язку із непридатністю для користування бланка паспорта громадянина України. Зазначає, що відповідач листом повідомив заявника, що за відсутності відповідного рішення суду, що набрало законної сили, у відповідача відсутні правові підстави оформлення та видачі паспорта у формі книжечки. Відповідач також зазначив про те, що відповідно до пункту 3 розділу І Тимчасового порядку, оформлення і видачу паспорта особі, щодо якої прийнято рішення суду, що набрало законної сили, про зобов`язання Державної міграційної служби оформити та видати паспорт громадянина України зразка 1994 року, здійснюють територіальні підрозділи Державної міграційної служби України. Таким чином відповідач відмовив заявнику оформити та видати паспорт громадянина України зразка 1994 року, з чим заявник оскаржує такі дії відповідача в порядку адміністративного судочинства.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду у даній справі відкрито провадження та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву. Представником відповідача зазначено, що реалізація волевиявлення громадян на отримання паспорта, незалежно від форми такого, здійснюється шляхом подання заяви-анкети до компетентного органу особисто особою, яка звертається за отриманням паспорта, із зазначенням інформації та долученням документів, які передбачені вимогами чинного законодавства. При цьому, дотримання особою певних правил, пов`язаних з процедурою оформлення та видачі паспорта, зокрема, щодо дотримання форми заяви, порядку її подання та надання визначеного переліку документів, є обов`язковим. Зазначає, що позивач не звертався до відповідача із заявою, сформованою відповідно до вимог законодавства, із долученням до такої заяви обов`язкового переліку документів. Розгляд поданої колективної заяви, на яку посилається позивач, проводився відповідно до Закону України Про звернення громадян з роз`ясненням законодавчо визначеного алгоритму дій, необхідних для видачі паспорта громадянина України, що не являється порушенням прав позивача з боку відповідача. Вказує, що листом відповідача не відмовлено позивачу у видачі паспорта громадянина України у формі книжечки, а надано відповідь відповідно до вимог Закону України Про звернення громадян, оскільки позивачем не використано право особистого звернення до територіального підрозділу міграційної служби із заявою-анкетою встановленого зразка про надання адміністративної послуги. Просив у задоволені позову відмовити.

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, дослідивши і оцінивши докази, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_1 звернулися із письмовою колективною заявою до Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області в якій просили здійснити обмін їх паспортів громадянина України у формі паспортної книжечки, зразка 1994 р.,у зв`язку із непридатністю для користування бланка паспорта громадянина України (а.с.8).

Листом відповідача за вих. №КО-149/6/2601-23/2601.4/7386-23 від 21.12.2023 заявників повідомлено про те, що діючим законодавством передбачено виготовлення паспорта громадянина України виключно у формі картки, що містить безконтактний електронний носій. Паспорт громадянина України у формі книжечки зразка 1994 року може бути видано на підставі відповідного рішення суду у порядку, визначеному Тимчасовим порядком оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 червня 2019 року № 456 (далі Тимчасовий порядок). Відповідно до пункту 3 розділу І Тимчасового порядку, оформлення і видачу паспорта особі, щодо якої прийнято рішення суду, що набрало законної сили, про зобов`язання ДМС оформити та видати паспорт громадянина України зразка 1994 року, здійснюють територіальні підрозділи Державної міграційної служби України.

Вважаючи протиправною відмову відповідача в обмінні паспорта громадянина України у формі книжечки зразка 1994 року позивач, з метою захисту порушеного права, звернувся із цією позовною заявою до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 5 Закону України Про громадянство України визначено, що документом, який підтверджує громадянство України, є зокрема паспорт громадянина України.

Постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року №2503-ХІІзатверджено Положення про паспорт громадянина України (далі Положення №2503-ХІІ).

Згідно з пунктами 1, 3 Положення №2503-ХІІ, паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу власника та підтверджує громадянство України. Бланки паспортів виготовляються у вигляді паспортної книжечки або паспортної картки за єдиними зразками, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Пункт 5 Положення №2503-ХІІ містить опис паспортної книжечки, її форми та змісту, а також порядок заповнення.

Відповідно до частини 2 статті 14 Закону України Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус від 20.11.2012 №5492-VI (далі Закон №5492-VI), документи залежно від змісту та обсягу інформації, яка вноситься до них, виготовляються у формі книжечки або картки, крім посвідчення на повернення в Україну, що виготовляється у формі буклета.

Згідно з частиною 1 статті 16 Закону №5492-VI,оформлення, видача, обмін документів, їх пересилання, вилучення, повернення державі та знищення відбуваються в порядку, встановленому законодавством, якщо інше не передбачено цим Законом.

Паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України (ч.1 ст.21 Закону №5492-VI).

Оформлення та видача паспорта регулюється Порядком оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №302 від 25.03.2015(далі - Порядок №302).

Відповідно до п.п. 5 п. 6. Порядку № 302 обмін паспорта здійснюється у разі непридатності паспорта для подальшого використання (паспорт/фотокартка має пошкодження (та/або відсутня його/її частина), що не дають змогу візуально ідентифікувати особу, прочитати прізвище, власне ім`я, по батькові, дату та місце народження, ким виданий паспорт, підпис посадової особи та дату видачі, пошкодження перфорованої серії та номера, що не дають змогу встановити реквізити паспорта, виправлення, зокрема внесення змін до персональних даних особи/найменувань органу/штампа/печатки, пошкодження, які блокують можливість зчитування, а також внесення змін до інформації безконтактного електронного носія);

Згідно з п.п.1 п.7 Порядку №302, оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін та видача паспорта здійснюються особі, яка досягла 14-річного віку, - на підставі заяви-анкети, поданої нею особисто.

Підпунктом 3 пункту 1 Розділу IV Обмін паспорта Тимчасового порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України (далі - Тимчасовий порядок), затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.06.2019 №456 встановлено, що обмін паспорта здійснюється у разі непридатності паспорта для користування (паспорт/фотокартка має потертості (та/або відсутня її частина), що не дають змогу візуально ідентифікувати особу, прочитати прізвище, ім`я, по батькові, дату та місце народження, ким виданий паспорт, підпис посадової особи та дату видачі, пошкодження перфорованої серії та номера, що не дає змогу встановити реквізити паспорта, виправлення, підчистки окремих літер у персональних даних/найменуванні органу/штампах/печатках або інші чинники, які впливають на цілісність документа.

Пунктом 1 Розділу IV Обмін паспорта Тимчасового порядку, для обміну паспорта заявник подає:1) заяву;2) рішення суду;3) паспорт, що підлягає обміну;4) дві (три - у разі одержання паспорта, який обмінюється в іншому територіальному підрозділі ДМС) фотокартки розміром 3,5 x 4,5 см;5) платіжний документ з відміткою банку про сплату державного мита (у разі обміну паспорта у зв`язку із непридатністю для користування) або оригінал документа про звільнення від його сплати;6) документи, що підтверджують обставини (крім обміну паспорта з причин непридатності його використання), на підставі яких паспорт підлягає обміну. Видані компетентними органами іноземної держави документи, що подаються для оформлення паспорта, засвідчуються в установленому законодавством порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, та подаються з перекладом українською мовою, вірність якого засвідчується нотаріально;7) довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (для внутрішньо переміщених осіб);8) посвідчення про взяття на облік бездомних осіб, видане відповідним центром обліку бездомних осіб (для бездомних осіб).

Пунктом 69 Порядку №302, пунктом 17 Положення №2503-ХІІ, пунктом 1 Розділу IV Обмін паспорта Тимчасового порядку визначено перелік документів, які необхідно подати заявнику для оформлення паспорта.

Відповідно до пп. 1 п. 3 Розділу I Загальні положення Тимчасового порядку територіальні підрозділи Державної міграційної служби України здійснюють оформлення і видачу паспорта особі, яка досягла 16-річного віку, на підставі заяви про видачу паспорта громадянина України за зразком, наведеним у додатку 1 до цього Тимчасового порядку, поданої нею особисто.

Згідно із п. 8 Розділу I Загальні положення Тимчасового порядку після заповнення заявником заяви працівник територіального підрозділу ДМС перевіряє правильність заповнення заяви та її відповідність наданим документам, про що вчиняє відповідний запис у графі 9 заяви.

Відповідно до п.26 Порядку №302, після формування заяви-анкети працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта друкує її та надає заявнику для перевірки правильності внесених до заяви-анкети відомостей. Реєстрація заяви-анкети здійснюється із застосуванням засобів Реєстру під час її формування.

Після перевірки заявник власним підписом підтверджує правильність внесених до заяви - анкети відомостей про особу (п.27 Порядку № 302).

Таким чином, передумовою оформлення та видачі паспорта громадянина України є особисте звернення особи до уповноваженого органу, а саме до територіального органу/територіального підрозділу ДМС з відповідною заявою встановленого зразка, з долученням відповідного переліку документів.

Верховний Суд в постанові від 21 серпня 2020 по справі №260/99/19 (провадження №К/9901/31910/19) зазначив, що реалізація волевиявлення громадянина на отримання паспорта, незалежно від форми такого, здійснювалась і здійснюється шляхом подання заяви за формою, встановленою Міністерством внутрішніх справ України до компетентного органу особисто особою, яка звертається за отриманням паспорта, із зазначенням інформації та долученням документів, які передбачені вимогами чинного законодавства. При цьому, дотримання особою певних правил, пов`язаних з процедурою оформлення та видачі паспорта, зокрема щодо дотримання форми заяви, є обов`язковим.

З матеріалів справи судом встановлено, що позивач не зверталася до територіального органу/територіального підрозділу ДМС особисто, з відповідною заявою встановленого зразка, з долученням відповідного переліку документів, натомість відповідачем було отримано колективну заяву про оформлення паспорта у формі книжечки зразка 1994 року довільної форми та без долучення документів передбачених чинним законодавством для обміну паспорта, у разі його непридатності для користування.

Отже, отримана відповідачем колективна заява щодо обміну паспорта громадянина України у формі книжечки зразка 1994 р., за суттю і формою не є підставою для оформлення паспорта громадянина України, процедура якого визначена Положенням №2503-ХІІ, до заяви не долучено законодавчо встановлених документів, що є передумовою для розгляду питання щодо видачі паспорта у формі паспортної книжечки.

Крім того, суд звертає увагу позивача на те, що в силу вимог п. 3 Розділу I Загальні положення Тимчасового порядку, позивач повинен звертатися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС особисто долучивши документи, що передбачені чинним законодавством для обміну паспорта, у разі його непридатності для користування.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що на час звернення позивача із колективною заявою від 01.12.2023 у відповідача були відсутні правові підстави для обміну позивачу паспорта громадянина України у формі книжечки, що не перешкоджає позивачу у встановленому порядку звернутися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС з метою обміну такого паспорта.

Таким чином, відповідач діяв у спосіб, визначений чинним законодавством України та у межах своїх повноважень, а відтак позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Щодо посилань позивача у позові на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 19 вересня 2018 року у зразковій справі № 806/3265/17, суд зазначає таке.

Предметом спору у справі № 806/3265/17 були вимоги щодо неправомірної відмови відповідача у видачі паспорта громадянина України у формі книжечки у зв`язку з ненаданням особою згоди на обробку персональних даних та зобов`язання відповідача видати позивачеві паспорт у формі книжечки, відповідно до Положення № 2503-ХІІ.

У цій справі відповідач не відмовляв позивачу у видачі паспорта у вигляді книжечки з підстав ненадання особою згоди на обробку персональних даних.

Відповідь відповідача стосувалася роз`яснення норм чинного законодавства та була надана за результатами розгляду колективного звернення.

З огляду на викладене у задоволенні позову слід відмовити повністю.

На підставі викладеного, керуючись статтями 139, 242-246, 255, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 295, 297 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Згідно статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач:

ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ;

Відповідач:

Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області, код в ЄДРПОУ 37794486, вул. А. Гнатюка, 29, м. Івано-Франківськ, 76000, в особі Галицького районного відділу Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області, вул. Шевченка,7, м. Галич, Івано-Франківська область, 77100.

Суддя Бобров Ю.О.

Дата ухвалення рішення10.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118267144
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —300/440/24

Рішення від 10.04.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні