Рішення
від 09.04.2024 по справі 380/20043/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/20043/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 квітня 2024 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження в м. Львові адміністративну справу за позовом керівника Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, Львівської районної державної адміністрації, Зимноводівської сільської ради Львівського району Львівської області до Дочірнього підприємства «Львівський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан та готовність до укриття населення,

в с т а н о в и в :

Керівник Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, Львівської районної державної адміністрації, Зимноводівської сільської ради Львівського району Львівської області (далі позивачі) звернувся до суду з позовом до Дочірнього підприємства «Львівський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (далі відповідач), в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття №51426, що розміщене за адресою: вул. Кармелюка, 20, с. Лапаївка, Львівського району, Львівської області;

- зобов`язати відповідача привести захисну споруду ПРУ №51426, що розміщена за адресою: вул. Кармелюка, 20, с. Лапаївка, Львівського району, Львівської області, у стан готовності.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що згідно до акту оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення від 03.06.2023, наданого ГУ ДСНС України у Львівській області, встановлено, що захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття № 51426 (с. Лапаївка, вул. Кармелюка, 20) є неготова для експлуатації за призначенням. Зимноводівською сільською радою скеровувався лист до Дирекції філії Пустомитівської ДЕД з вимогою привести протирадіаційне укриття №51426 до задовільного стану. Однак відповідачем не було вжито будь-яких заходів та не усунуто порушення. Протиправна бездіяльність відповідача полягає у тому, що всупереч положень частини 8 статті 32 Кодексу цивільного захисту України, п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138, упродовж тривалого проміжку часу не забезпечено належне утримання та приведення у період воєнного часу до стану готовності захисної споруди з метою використання її за призначенням. Внаслідок протиправної бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та територіальної громади, що і є підставою для звернення із даним позовом прокурором. Захисна споруда є не готова до використання за призначенням, а тому не здатна забезпечити захист цивільного населення та, у разі використання за призначенням, може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Відповідачем позову не визнано з підстав, викладених у письмових пояснення по справі, суть яких полягає у відсутності у керівника Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області права на звернення до суду із вказаними позовом. Посилаючись на статтю 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.04.2014 №1697-VII, вказує, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, та у разі відсутності такого органу. Звертає увагу що, мешканці будинку № 20 по вул. Кармелюка в с. Лапаївка та ДП «Львівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» не мають жодних договорів на утримання даного майна за вказаною адресою. Стверджує, що ДП «Львівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» не надає жодних послуг з утримання даного будинку та прибудинкової території (в тому числі прибирання внутрішньо-будинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньо-будинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо). Окрім того, ДП «Львівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» є неналежним відповідачем, оскільки захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №51426 за адресою с. Лапаївка, вул. Кармелюка, 20 входить до статутного капіталу ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України». Просить відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою від 30.08.2023 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін.

ГУ ДСНС у Львівській області 07.09.2023 (вх. №68390) подано пояснення по справі, відповідно до яких ГУ ДСНС України у Львівській області немає повноважень на звернення до суду із позовною заявою про «визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан та готовність до укриття населення», а отже і жодної протиправною бездіяльності зі сторони ГУ ДСНС України у Львівській області немає.

Керівником Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області 13.09.2023 подано пояснення по справі (вх. №69815) та 10.10.2023 заяву про заміну відповідача та уточнення позовних вимог(вх. №76656).

ГУ ДСНС у Львівській області 16.10.2023 (вх. №78279) подано пояснення по справі.

Ухвалою від 17.10.2023 прийнято до розгляду заяву про уточнення позовних вимог та замінено відповідача у справі.

Відповідачем 13.11.2023 (вх. №86833) подано письмові пояснення по справі.

Керівником Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області 30.11.2023 (вх. №92473) подано пояснення по справі.

Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

На території Зимноводівської сільської ради наявна захисна споруда цивільного захисту ПРУ №51426, яка знаходиться по вул. Кармелюка, 20 в с. Лапаївка та використовується працівниками Філії «Пустомитівська ДЕД» Дочірнього підприємства «Львівський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України».

Відповідно до наданого Зимноводівською сільською радою паспорту та облікової картки захисної споруди цивільного захисту сховище (протирадіаційне укриття) №51426 таке знаходиться за адресою: с. Лапаївка, вул. Кармелюка, 20, місткість 50 осіб (для працюючого персоналу та їх сімей), вбудоване (підвал) в будівлю на 4 поверхи (житловий будинок), загальна площа захисної споруди 50 м кв., введено в експлуатацію у 1991 році.

Паспорт сховища (ПРУ) №51426 та Облікову карту сховища (ПРУ) №51426 заповнено 06.11.2006 головою та членами комісії в складі: першого заступника голови Пустомитівської райдержадміністрації Кравця М.М., начальника інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Тимчишина І.П., начальника відділу з питань надзвичайних ситуацій райдержадміністрації ОСОБА_1 , завідувача сектором взаємодії з правоохоронними органами, оборонної та мобілізаційної роботи райдержадміністрації ОСОБА_2 та іншими.

В Паспорті та Обліковій картці зазначено, що час приведення сховища (протирадіаційного укриття) в готовність 11 год., наявний 1 вхід та 1 аварійний вихід (металеві двері); система повітропостачання: природна; система енергопостачання: повітряна лінія; системи водопостачання: аварійні резервуари; система опалення та каналізації відсутня. Використання сховища (ПРУ) у мирний час - підвальне приміщення. Оцінка стану сховища (ПРУ) задовільна.

Відповідно до висновків Акту перевірки технічного стану та утримання протирадіаційного укриття №51426 від 06.11.2006, укриття за адресою: с.Лапаївка, вул.Кармелюка, 20; відомча належність: Філія «Пустомитівська ДЕД», потребує дообладнання, а в основному готове. Пропозиції комісії: провести ремонт, відвести ґрунтові води, забезпечити водою, каналізацією.

В подальшому начальником філії Пустомитівської ДЕД 12.04.2019 повторно заповнено Паспорт захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційне укриття №51426) та 15.05.2019 заповнено Облікову карту захисної споруди, з яких вбачається що вищевказані недоліки не усунуто (відсутнє водопостачання, каналізація). Оцінка стану сховища (ПРУ) задовільна.

З Технічного паспорта на захисну споруду цивільного захисту №51426 (с.Лапаївка, вул.Кармелюка, 20), виготовленого 26.11.2012 Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки», вбачається, що загальна площа приміщень захисної споруди становить 39,5 кв. м, (літера за планом А-4, в житловому будинку) та складається з приміщення підвалу, площею 28, 9 кв. м (основна площа). Технічний опис конструктивних елементів та інженерного обладнання захисної споруди цивільного захисту №51426: фундамент - бетонні блоки; покриття - бетонні плити; зовнішні несучі стіни - бетонні блоки; внутрішні стіни - цегляні; внутрішні двері - металеві не утеплені; гідроізоляція порушена, в цілому - 5% зносу.

Інформація в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо об?єкта нерухомого майна по вул. Кармелюка, 20 в с. Лапаївка відсутня.

За результатами розгляду запиту окружної прокуратури №14.55/04-27-5027 вих-23 від 03.08.2023, Обласне комунальне підприємство «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки» листом №3171 від 10.08.2023 повідомило, що станом на 29.12.2012 інформація про реєстрацію права власності на протирадіаційні укриття №51425 та №51426, що в будівлях №18 та №20 по вул. Кармелюка в с. Лапаївка - в БТІ відсутня. Зазначено, що на замовлення філії «Пустомитівська ДЕД» 26.11.2012 здійснювалась інвентаризація захисних споруд ПРУ в будинках по вул. Кармелюка, 18 та 20 в с. Лапаївка.

Листом від 15.08.2023 Філією «Пустомитівська ДЕД» ДП «Львівський облавтодор» ВАТ «ДАК Автомобільні дороги України» повідомлено, що житлові будинки №18 та №20 по вул. Кармелюка в с. Лапаївка відповідно до акту передачі майна і фінансових ресурсів від 27.05.2002 та згідно до п. 4.1 ст. 4 Положення про філію, затвердженого наказом ДП «Львівський облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» від 12.06.2002 №5, перебувають на балансі та в оперативному управлінні філії «Пустомитівська ДЕД».

Згідно до Актів оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 14.03.2022 та від 14.03.2023, підписаних балансоутримувачем - начальником філії «Пустомитівська ДЕД» та головним інженером філії «Пустомитівська ДЕД» - ПРУ №51425 оцінено як обмежено готове.

Зимноводівською сільською радою надано інформацію №1543-22 від 26.08.2022 про те, що захисна споруда цивільного захисту, розташована в с.Лапаївка по вул. Кармелюка, 20, перебуває на балансі та обслуговуванні філії «Пустомитівська ДЕД» та на даний час знаходиться в аварійному стані.

Львівським РУ ГУ ДСНС України у Львівській області 12.06.2023 надано інформацію №58-010-1028/58-010 від 21.06.2023 про те, що на виконання вимог листа ДСНС України від 02.06.2023 №16-10061/162-2 протягом червня 2023 року спільно з представниками органу місцевого самоврядування, Національної поліції проведено оперативні комісійні обстеження об?єктів фонду захисних споруд, а саме сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, які призначені для укриття населення та працюючого персоналу.

При цьому, до листа долучено Акт оперативного огляду об?єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення від 03.06.2023, а саме протирадіаційного укриття №51426 в с.Лапаївка по вул.Кармелюка, 20, балансоутримувачем якої є філія «Пустомитівська ДЕД» ДІ «Львівський облавтодор» ВАТ Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України».

Як вказано у цьому Акті, ПРУ не приведено в готовність, загальний стан приміщень задовільний, укриття чисте, сухе, не захаращене, стан входу задовільний, санітарний стан задовільний, додаткові аварійні виходи відсутні, показники руху відсутні.

Висновок про можливість використання об?єкта для укриття населення: не придатне.

Акт оперативного огляду підписано головним фахівцем відділу цивільного захисту ЛРУ ГУ ДСНС України у Львівській області, дільничним офіцером поліції СВ ВП №3 ЛРУП №2 НП у Львівській області та завідувачем сектором з питань НС ЦЗ ВО Зимноводівської сільської ради.

Львівським РУ ГУ ДСНС України у Львівській області у відповідь на запит прокуратури листом від 10.08.2022 №10-2886/58 повідомлено, що відповідних заходів державного нагляду (контролю) вжито не було.

Окружною прокуратурою до Львівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області скеровано запит №14.55/04-16-4895 вих-22 від 02.09.2022 про здійснення заходів державного нагляду (контролю) у зв`язку з неготовністю до використання захисної споруди по вул.Кармелюка,20 в с.Лапаївка (з врахуванням вищевказаної інформації Зимноводівської сільської ради №1543-22 від 26.08.2022) та інших.

За результатами розгляду запиту отримано лист №10- 3213/58 від 09.09.2022, зміст якого полягає у тому, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №303 від 13.03.2022 проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану припинено, в зв`язку з чим Львівське РУ ГУ ДСНС України у Львівській області не може провести заходи державного нагляду (контролю) на зазначених в запиті суб`єктах господарювання.

Аналогічні листи Львівського РУ ГУ ДСНС України у Львівській області №58-010-24.58-010 від 11.01.2023 та №58.010-644/58-010 від 02.05.2023 про неможливість проведення заходів державного нагляду (контролю) суб`єктів господарювання, у володінні (користуванні) яких знаходяться захисні споруди, що на території колишніх Пустомитівського, Городоцького та Перемишлянського районів, отримано окружною прокуратурою за результатами розгляду запитів від 03.01.2023 та 20.04.2023.

За результатами розгляду запиту окружної прокуратури №14.55/04-27-3509вих-23, Львівським РУ ГУ ДСНС України у Львівській області надано (лист №58-010-973/58-010 від 09.06.2023) лише копії актів оцінки готовності захисних споруд цивільного захисту колишнього Городоцького, Пустомитівського та Перемишлянського районів за період з 01.08.2022 по 01.06.2023 та зазначено про припинення проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану.

Вказані обставині та неготовність до експлуатації захисної споруди цивільного захисту сховище №51426 в умовах запровадженого в Україні воєнного стану, зумовили звернення прокурора до суду з даним позовом.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Відповідно до правових висновків, викладених Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 у справі №820/4717/16, вимоги про зобов`язання відповідача привести захисну споруду цивільного захисту в належний стан та готовність до укриття є належним способом захисту інтересів держави у цій сфері.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та діє і на даний час.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 №1932-ХІІ (далі - Закон №1932-ХІІ) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно до статті 3 Закону №1932-ХІІ підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

В силу вимог пункту 14 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України ( далі КЦЗ України) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання (пункт 2 частини 1 статті 21 КЦЗ України).

Частиною 4 статті 32 КЦЗ України встановлено, що для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини 5 статті 32 КЦЗ України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядок №138) визначено, що утримання захисних споруд це комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням, в силу правового регулювання частини 8 статті 32 КЦЗ України, здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку №138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку №138 балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно до пункту 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укритів.

Частиною 1 статті 20 КЦЗ України визначено, що до завдань та обов`язків, суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни (пункт 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 за №579 (далі Вимоги №579).

Відповідно підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог №579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статі 32 КЦЗ України та пункту 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

Судом з наявних у матеріалах справи належних доказів встановлено, що сховище №51426 перебуває на балансі філії «Пустомитівська ДЕД» ДП «Львівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», що в силу частини 8 статті 32 КЦЗ України та наведеного вище аналізу нормативно-правових актів зумовлює обов`язок по утриманню цієї захисної споруди цивільного захисту у готовності до використання за призначенням за рахунок власних коштів.

Сховище №51426 оцінено як не готове до використання за призначенням.

Факт знаходження захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття №51426) у незадовільному до використання стані не є спірним питанням у даній справі та підтверджується Актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту.

Отже, відповідачем не забезпечено утримання захисної споруди цивільного захисту (сховища №51426) у готовності до використання за призначенням.

З моменту здійснення останньої оцінки стану об`єкта відповідачем не надано доказів вчинення будь-яких робіт для приведення до стану готовності та використання за призначенням сховища №51426, тому поведінка відповідача судом кваліфікується як бездіяльність компетентного органу, що суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Такий висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Стосовно доводів відповідача про відсутність у прокурора повноважень на звернення до суду з даним позовом, суд виходить з такого.

Згідно до правових висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постанові від 26.05.2020 по справі №912/2385/18, прийнятої з метою врегулювання розбіжностей у викладених раніше правових позиціях, прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.04.2014 №1697-VII (далі - Закон №1697-VII), прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону №1697-VII і, якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх на обґрунтування підстав для представництва, яке міститься в позові, однак якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Такий правовий висновок підтриманий в подальшому у постановах Верховного Суду від 02.09.2021 по справі №280/3319/20, від 13.04.2022 по справі №815/1484/18 і взято судом до уваги при розгляді цієї справи.

Викладене в сукупності зумовлює висновок суду про наявність у прокурора підстав для звернення до суду із цим позовом.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Даючи оцінку доводам сторін, суд виснує про обґрунтованість заявлених позовних вимог, які відповідачем не спростовано.

Даючи оцінку поведінці відповідача, яка зумовила звернення до суду з даним позовом, суд дійшов висновку, що невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту №51426, свідчить про бездіяльність, яка не відповідає критеріям поведінки відповідача у спірних правовідносинах, тому першу позовну вимогу слід задовольнити шляхом визнання такої бездіяльності протиправною.

Друга позовна вимога є похідною від першої та підлягає до задоволення шляхом зобов`язання відповідача привести захисну споруду ПРУ №51426, що розміщена за адресою: вул. Кармелюка, 20, с. Лапаївка, Львівського району, Львівської області у стан готовності.

Оцінюючи зібрані у справі докази в сукупності та мотиви суду щодо кожної з позовних вимог, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до положень статті 139 КАС України відсутні підстави вирішення питання про розподіл судових витрат.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 262, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

Позов керівника Пустомитівської окружної прокуратури Львівської області (вул. Шевченка, буд. 3, м. Пустомити, Львівська область, 81110, код ЄДРПОУ 02910031) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (вул. Підвальна, буд. 6, м. Львів, 79008, код ЄДРПОУ 38627339), Львівської районної державної адміністрації (вул. Винниченка, буд. 18, м. Львів, 79008, код ЄДРПОУ 4404683), Зимноводівської сільської ради Львівського району Львівської області (вул. Р. Шухевича, буд. 83, с. Зимна Вода, Львівський район, Львівська область, 81110, код ЄДРПОУ 04372282) до Дочірнього підприємства «Львівський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (код ЄДРПОУ 31978981, вул. Володимира Великого, буд. 54, м. Львів, 79053) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан та готовність до укриття населення, - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Дочірнього підприємства «Львівський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (код ЄДРПОУ 31978981, вул. Володимира Великого, буд. 54, м. Львів, 79053) щодо невжиття заходів для приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття №51426, що розміщена за адресою: вул. Кармелюка, 20, с. Лапаївка, Львівського району, Львівської області.

Зобов`язати Дочірнє підприємство «Львівський облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (код ЄДРПОУ 31978981, вул. Володимира Великого, буд. 54, м. Львів, 79053) привести захисну споруду протирадіаційне укриття №51426, що розміщена за адресою: вул. Кармелюка, 20, с. Лапаївка, Львівського району, Львівської області у стан готовності.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О. П. Хома

Дата ухвалення рішення09.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118268276
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан та готовність до укриття населення

Судовий реєстр по справі —380/20043/23

Рішення від 09.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Хома Олена Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні