Справа № 420/34071/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 квітня 2024 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді ТанцюриК.О., розглянувши у порядку письмового провадження у м.Одесі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до начальника Новопсковської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, Новопсковської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне некомерційне підприємство Новопсковський центр первинної медико санітарної допомоги Новопсковської селищної ради, про визнання протиправним та скасування розпорядження,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до начальника Новопсковської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, Новопсковської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне некомерційне підприємство Новопсковський центр первинної медико санітарної допомоги Новопсковської селищної ради, про визнання протиправним та скасування розпорядження начальника селищної військової адміністрації Миколи Старцева №133-к від 23.11.2023 року про притягнення до дисциплінарної відповідальності та оголошення догани з 23.11.2023 року в.о. директора Комунального некомерційного підприємства Новопсковський центр первинної медико-санітарної допомоги Новопсковської селищної ради, заступнику директора з економічних питань ОСОБА_1 за порушення трудової дисципліни.
Ухвалою суду від 12.12.2023 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Під час з`ясування офіційних обставин справи, судом встановлено наступне.
Згідно наказу виконувача обов`язки директора Комунального некомерційного підприємства Новопсковський центр первинної медико - санітарної допомоги Новопсковської селищної ради Старобільського району Луганської області Тетяни Трофименко №35/1 АДМ к від 11.09.2023 ОСОБА_1 приступила до виконання обов`язків КНП Новопсковський центр первинної медико санітарної допомоги Новопсковської селищної ради з 11.09.2023, до фактичного виходу на роботу ОСОБА_2 (а.с.19).
Розпорядження начальника селищної військової адміністрації Миколи Старцева №133-к від 23.11.2023 притягнуто до дисциплінарної відповідальності та оголошено догану з 23.11.2023 в.о. директора Комунального некомерційного підприємства Новопсковський центр первинної медико-санітарної допомоги Новопсковської селищної ради, заступнику директора з економічних питань ОСОБА_1 за порушення трудової дисципліни, а саме неналежне виконання обов`язків директора Комунального некомерційного підприємства Новопсковський центр первинної медико санітарної допомоги Новопсковської селищної ради, покладених на неї у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю директора наказом від 04.04.2023 №9 АДМ-к, що виявилось у наступному: в порушення вимог статті 29 КпП України, за відсутності затвердженої посадової інструкції економіста (відсутності затверджених посадових інструкцій підтверджується листом підприємства від 17.11.2023 №257/11-0027) ОСОБА_1 видала наказ від 02.10.2023 №39 АДМ к «Про прийняття на роботу ОСОБА_3 », яким прийняла ОСОБА_3 на посаду економіста, про що органу управління майном стало відомо лише 15.11.2023 №250/11-00250). У подальшому ОСОБА_1 видала наказ від 31.10.2023 №45 АДМ к «Про переведення ОСОБА_3 », яким ОСОБА_3 , переведено на посаду головного бухгалтера підприємства (посадова інструкція відсутня). Таким чином, виконуючи обов`язки директора підприємства, ОСОБА_1 допустила порушення трудового законодавства, що виявилось в допуску нового працівника до роботи без його ознайомлення з посадовими обов`язками.
Постановою Верхової Ради України «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 03 листопада 2022 року № 2705-IX, період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування постановлено:
1) начальники Сватівської міської, Білокуракинської, Красноріченської, Лозно-Олександрівської, Нижньодуванської, Троїцької селищних та Коломийчиської сільської військових адміністрацій Сватівського району, Старобільської міської, Біловодської, Білолуцької, Марківської, Міловської, Новопсковської селищних, Чмирівської та Шульгинської сільських військових адміністрацій Старобільського району, Щастинської міської, Новоайдарської, Станично-Луганської селищних, Нижньотеплівської та Широківської сільських військових адміністрацій Щастинського району Луганської області: крім повноважень, віднесених до їх компетенції Законом України "Про правовий режим воєнного стану", здійснюють повноваження відповідних сільських, селищних та міських рад, їх виконавчих комітетів, відповідних сільських, селищних, міських голів; можуть затвердити тимчасову структуру виконавчих органів відповідної сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду).
2) апарати Коломийчиської, Нижньотеплівської, Чмирівської, Широківської, Шульгинської сільських, Біловодської, Білокуракинської, Білолуцької, Красноріченської, Лозно-Олександрівської, Марківської, Міловської, Нижньодуванської, Новоайдарської, Новопсковської, Станично-Луганської, Троїцької селищних, Сватівської, Старобільської, Щастинської міських рад та їх виконавчих комітетів, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 частини другої статті 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану"), комунальні підприємства, установи та організації відповідних територіальних громад підпорядковуються начальникам відповідних військових адміністрацій населених пунктів у Сватівському, Старобільському, Щастинському районах Луганської області.
Відповідно до пункту 1.1. Статуту КОМУНАЛЬНОГО НЕКОМЕРЦІЙНОГО ПІДПРИЄМСТВА «НОВОПСКОВСЬКИЙ ЦЕНТР ПЕРВИННОЇ МЕДИКО-САНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ НОВОПСКОВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ» (а.с.24-29), затвердженого розпорядженням начальника селищної військової адміністрації від 06.02.2022 № 32-о «КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО «НОВОПСКОВСЬКИЙ ЦЕНТР ПЕРВИННОЇ МЕДИКО-САНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ НОВОПСКОВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ» (надалі - КНП «НОВОПСКОВСЬКИЙ ЦЕНТР ПМСД», Підприємство) є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством Новопсковської селищної ради, що надає первинну медичну допомогу будь-яким особам в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим Статутом, а також вживає заходів із профілактики захворювань населення та підтримання громадського здоров`я».
Відповідно до абзацу 2 пункту 1.4. Статуту на період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Новопсковській селищній військовій адміністрації Старобільського району Луганської області (ідентифікаційний код 44732521; місцезнаходження: 92303, Луганська область, Старобільський район, селище міського типу Новопсков, вулиця Історичний, 1). Для цієї мети Новопсковська селищна військова адміністрація Старобільського району Луганської області тимчасово здійснює всі функції Засновника, Власника та органу управління майном.
Відповідно до пункту 7.2 Статуту поточне керівництво Підприємством здійснює керівник Підприємства - Директор, який призначається на посаду і звільняється з неї за розпорядженням Новопсковського селищного голови, та який відповідає кваліфікаційним вимогам МОЗ. Строк найму, права, обов`язки і відповідальність Директора, умови його матеріального забезпечення, інші умови найму визначаються контрактом.
З аналізу норм постанови Верхової Ради України від 03 листопада 2022 року №2705-IX та Статуту вбачається, що у період введення воєнного стану, саме Новопсковська селищна військова адміністрація Старобільського району Луганської області, здійснює функції засновника, власника та органу управління майном Комунальної установи.
Пунктом 1 ч.1 ст.4 визначено, що адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Частиною 1 ст.5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Відповідно до п. 1 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 4 КАС України, публічно-правовий спір спір, зокрема, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Водночас, помилковим є застосування статті 19 КАС та поширення юрисдикції адміністративних судів на усі спори, стороною яких є суб`єкт владних повноважень, оскільки при вирішенні питання про розмежування компетенції судів щодо розгляду адміністративних і господарських справ недостатньо застосування виключно формального критерію визначення суб`єктного складу спірних правовідносин. Визначальною ознакою для правильного вирішення спору є характер правовідносин, з яких виник спір. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним публічно-владних управлінських функцій. Ці функції суб`єкт повинен виконувати саме в тих правовідносинах, у яких виник спір.
При цьому, сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Тобто суд повинен з`ясовувати, у зв`язку із чим виник спір та за захистом яких прав особа звернулася до суду.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач оскаржує розпорядження начальника селищної військової адміністрації Миколи Старцева №133-к від 23.11.2023 про притягнення до дисциплінарної відповідальності та оголошення догани з 23.11.2023 року в.о. директора Комунального некомерційного підприємства Новопсковський центр первинної медико-санітарної допомоги Новопсковської селищної ради, заступнику директора з економічних питань ОСОБА_1 за порушення трудової дисципліни.
При цьому, як встановлено судом, саме Новопсковська селищна військова адміністрація Старобільського району Луганської області, у період введення воєнного стану здійснює функції засновника, власника та органу управління майном вказаної комунальної установи, у тому числі щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності її керівника.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про державну службу 10 грудня 2015 року № 889-VIII державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави.
Згідно з пунктом 4 частини першої статті 2 вказаного Закону посадою державної служби є визначена структурою і штатним розписом первинна структурна одиниця державного органу з установленими відповідно до законодавства посадовими обов`язками у межах повноважень, визначених частиною першою статті 1 цього Закону.
Зі змісту встановлених судом обставин та наведених приписів законодавства випливає, що посада директора комунального підприємства не є посадою державного (місцевого) органу та його апарату, а робота на ній не належить до публічної служби.
Також, згідно з правовими висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постанові від 12.02.2020 у справі № 693/1140/16-ц, спори з приводу прийняття громадянина на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби охоплюють весь спектр спорів, що виникають у відносинах публічної служби. Водночас до цієї категорії не належать трудові спори: а) керівників та інших працівників державних і комунальних підприємств, установ та організацій; б) працівників, які працюють за трудовим договором у державних органах і органах місцевого самоврядування; в) працівників бюджетних установ.
Наведена правова позиція також викладена Верховним Судом у постанові від 28 жовтня 2021 року у справі № 361/5784/18.
Отже, порушений позивачем спір про притягнення виконувача обов`язків директора комунальної установи до дисциплінарної відповідальності, з огляду на суб`єктний склад сторін спору, має вирішуватися за правилами цивільного судочинства.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Враховуючи та на підставі наведеного, з метою запобігання порушення прав позивача на справедливий, неупереджений розгляд адміністративної справи повноважним судом, суд вважає за необхідне закрити провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до начальника Новопсковської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, Новопсковської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне некомерційне підприємство Новопсковський центр первинної медико санітарної допомоги Новопсковської селищної ради, про визнання протиправним та скасування розпорядження.
Керуючись ст.238, 248, 294 КАС України, суд,-
УХВАЛИВ:
Закрити провадження у справі №420/34071/23 за позовом ОСОБА_1 до начальника Новопсковської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, Новопсковської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Комунальне некомерційне підприємство Новопсковський центр первинної медико - санітарної допомоги Новопсковської селищної ради, про визнання протиправним та скасування розпорядження.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку визначеному ст. 295 та п.15.5 розділу VII КАС України. Ухвала набирає законної сили відповідно до приписів ст. 256 КАС України.
Суддя К.О. Танцюра
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2024 |
Оприлюднено | 12.04.2024 |
Номер документу | 118269040 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні