Рішення
від 08.04.2024 по справі 440/1229/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/1229/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області про скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області, в якому просив скасувати рішення №304 Виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області від 20.11.2023 про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для проведення підприємницької діяльності.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішення відповідача про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для проведення підприємницької діяльності є протиправним, оскільки прийняте всупереч п. 2.26 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

2. Стислий зміст заперечень відповідача

У наданому до суду відзиві на позовну заяву представник відповідача заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні у повному обсязі, посилаючись на те, що тимчасова споруда - кофейня на базі легкового автопричепа у м. Лохвиця позивачем не була встановлена у строк, передбачений рішенням № 389 від 16.12.2021, тому таке рішення втратило чинність через 6 місяців з дати його прийняття, у зв`язку з чим вирішено анулювати виданий паспорт прив`язки. Також зауважував, що ОСОБА_1 рішенням №389 від 16.12.2021 було погоджено розміщення пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - кофейні на базі легкового автопричепа, а не торгівельного павільйону - кав`ярні, а тому рішення №304 від 20.11.2023 про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для проведення підприємницької діяльності правомірне.

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.02.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

29.02.2024 від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив /а.с. 53-54/, в якій останній заперечував щодо доводів, викладених у відзиві на позовну заяву.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

У грудні 2021 року громадянин ОСОБА_1 звернувся до міського голови Лохвицької міської ради ОСОБА_2 із заявою, в якій просив винести на розгляд чергового засідання виконавчого комітету Лохвицької міської ради питання щодо надання дозволу на розміщення тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - торгівельного павільйону в АДРЕСА_1 (біля будівлі №17) /а.с. 31/. До заяви додано схему прив`язки тимчасової споруди /а.с. 32-33/.

Рішенням виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області "Про погодження гр. ОСОБА_1 розміщення пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - кофейні на базі легкового автопричепа в АДРЕСА_1 (біля будівлі №17)" №389 від 16.12.2021 /а.с. 34/ погоджено гр. ОСОБА_1 розміщення пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - кофейні на базі легкового автопричепа в АДРЕСА_1 ) (п. 1). Зобов`язано гр. ОСОБА_1 : ескіз фасаду тимчасової споруди погодити з відділом містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва виконавчого комітету Лохвицької міської ради; облаштувати фасад у відповідності до ескізу погодженого відділом містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва виконавчого комітету Лохвицької міської ради (п. 2).

Пунктом 3 вказаного рішення визначено, що дане рішення втрачає чинність за умов:

- недотримання вимог п. 2 цього рішення;

- не встановлення тимчасової споруди протягом 6 місяців з дати прийняття цього рішення.

25.04.2023 начальником відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва виконавчого комітету Лохвицької міської ради видано паспорт прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - торгівельного павільйону (закладу громадського харчування - кав`ярні) по вул. Спаська (біля будівлі №17) в м. Лохвиця Миргородського району Полтавської області /а.с. 36-37/.

Рішенням виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області "Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності" №304 від 20.11.2023 /а.с. 35/ анульовано дію паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - торгівельного павільйону (закладу громадського харчування - кав`ярні) по вул. Спаська (біля будівлі №17) в м. Лохвиця Миргородського району Полтавської області № 1 від 25 квітня 2023 року з наступних підстав: - паспорт прив`язки виданий 25 квітня 2023 року на підставі рішення виконавчого комітету №389 від 16 грудня 2021, яке відповідно до п. 3 даного рішення втратило чинність 17 липня 2022 року. Визначено гр. ОСОБА_1 провести демонтаж тимчасової споруди за адресою: вул. Спаська (біля будівлі №17), м. Лохвиця Миргородського району Полтавської області протягом 15 календарних днів з дати отримання вимоги про демонтаж тимчасової споруди відповідно до цього рішення.

Вважаючи рішення виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області "Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності" №304 від 20.11.2023 протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Законом України № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності», (далі - Закон № 3038-VI), Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21.10.2011 № 244 (далі - Порядок № 244), з урахуванням вимог Закону України № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97), іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини другої статті 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Частиною третьою статті 28 Закону № 3038-VI визначено, що розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів».

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина четверта статті 28 Закону № 3038-VI).

Змістом статті 21 Закону № 2807-IV визначено, що малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою.

Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Згідно з частиною другою статті 4 Закону № 3038-VI суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.

На виконання частини четвертої статті 28 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності (далі - Порядок № 244), який визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

За визначеннями, наведеними у пункті 1.4 Порядку № 244 (у відповідній редакції) паспорт прив`язки ТС - це комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;

схема розміщення ТС - це графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);

пересувна ТС - споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, у якій може бути розміщене торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, торговельний автомат, інші пристрої для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності;

стаціонарна ТС - це споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.

Відповідно до пункту 2.1. Порядку № 244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Згідно з пунктами 2.2. та 2.3 Порядку № 244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності.

Цей перелік документів є вичерпним.

Приписами пункту 2.4 Порядку № 244 передбачено, що для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідного комплекту документів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС (п. 2.5. Порядку № 244) .

Відповідно до пункту 2.6 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).

Згідно з пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 паспорт прив`язки ТС включає:

титульний аркуш із зазначенням реквізитів замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напряму підприємницької діяльності;

схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1: 500;

ескізи фасадів ТС у кольорі М 1 : 50 (для стаціонарних ТС);

технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж.

Цей перелік документів є вичерпним.

Паспорт прив`язки ТС підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

В силу вимог пункту 2.26. Порядку № 244 дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов:

недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні;

невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС;

надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.

Рішенням виконавчого комітету Лохвицької міської ради "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території Лохвицької міської територіальної громади" № 46 від 17.02.2023 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території Лохвицької міської територіальної громади /а.с. 41-48/ (далі - Порядок № 46).

Відповідно до пункту 3.2 Порядку № 46 дія паспорта прив`язки ТС анулюється, з прийняттям відповідного рішення виконавчого комітету Лохвицької міської ради, за таких умов: недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні; невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС; надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.5 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

Аналіз наведених вище положень законодавства свідчить про те, що паспорт прив`язки тимчасової споруди є підставою для розміщення тимчасової споруди та надається органом з питань містобудування та архітектури за заявою замовника після підтвердження відповідності намірів замовника щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідним органом з питань містобудування та архітектури.

Перелік підстав анулювання дії паспорта прив`язки ТС визначений пунктом 2.26. Порядку № 244, є вичерпним та включає такі умови:

1) недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні;

2) невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС;

3) надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.

Аналогічний перелік підстав анулювання дії паспорта прив`язки ТС передбачений і пунктом 3.2 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території Лохвицької міської територіальної громади.

Предметом спору у цій справі є рішення виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області "Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності" №304 від 20.11.2023 /а.с. 35/, яким анульовано дію паспорта прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - торгівельного павільйону (закладу громадського харчування - кав`ярні) по вул. Спаська (біля будівлі №17) в м. Лохвиця Миргородського району Полтавської області № 1 від 25 квітня 2023 року з наступних підстав: - паспорт прив`язки виданий 25 квітня 2023 року на підставі рішення виконавчого комітету №389 від 16 грудня 2021, яке відповідно до п. 3 даного рішення втратило чинність 17 липня 2022 року.

Оцінюючи вказане рішення, суд зазначає, що підстава, з якої анульовано дію паспорта прив`язки тимчасової споруди, не передбачена ані Порядком № 244, ані Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території Лохвицької міської територіальної громади.

Посилання відповідача у відзиві на те, що паспорт прив`язки розроблений на торгівельний павільйон (закладу громадського харчування - кав`ярні), тоді як рішенням було погоджено розміщення пересувної тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності - кофейні на базі легкового автопричепа, суд відхиляє, оскільки дані мотиви не були покладені в основу спірного рішення.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Отже, суб`єкт владних повноважень не може обґрунтовувати правомірність рішення, що оскаржується, іншими обставинами, ніж ті, що зазначені безпосередньо в документі, що оскаржується. За іншого підходу суб`єкт владних повноважень міг би самостійно та довільно змінювати (доповнювати) обґрунтування своїх дій (рішень) після їх вчинення (ухвалення), що не сумісне з принципами правової визначеності та належного урядування, які є фундаментальними для правової держави.

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 28 травня 2020 року у справі № 826/17201/17.

Отже, суд приходить до висновку, що рішення виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області "Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності" №304 від 20.11.2023 прийнято не на підставі законодавства та є необґрунтованим.

Враховуючи викладене, суд, з урахуванням частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, з метою повного захисту прав позивача, вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області "Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності" №304 від 20.11.2023.

Таким чином, позов підлягає задоволенню.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн.

Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати у сумі 1211,20 грн.

На підставі викладеного та керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області (вул. Перемоги, 19, м. Лохвиця, Миргородський район, Полтавська область, 37200, ідентифікаційний код 41812483) про скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області "Про анулювання паспорту прив`язки тимчасової споруди для провадження підприємницької діяльності" №304 від 20.11.2023.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять гривень 20 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяМ.В. Довгопол

Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118269722
СудочинствоАдміністративне
Сутьскасування рішення

Судовий реєстр по справі —440/1229/24

Рішення від 08.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні