Рішення
від 10.04.2024 по справі 480/12371/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 квітня 2024 року Справа № 480/12371/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Савицької Н.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м.Суми адміністративну справу №480/12371/23 за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області до ФОП ОСОБА_1 про стягнення штрафних санкцій,-

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області (вул. Лихвинська Стінка, 25, м. Суми, Сумська область, 40021) звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до ФОП ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) про стягнення штрафних санкцій, і просить стягнути з ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП відсутній, серія та номер паспорта НОМЕР_1 адреса: АДРЕСА_2 на користь Державного бюджету (р/р UА 228999980313080106000018355, одержувач Сумська міська ОТГ, код одержувача 37970404, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), код платежу 21081100), штрафні санкції за порушення законодавства про рекламу у сумарній вартості 3570,00 грн, згідно рішень про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу №000113, №000114, №000115 від 06.09.2023.

Свої вимоги мотивує тим, що у зв`язку з порушенням ФОП ОСОБА_1 законодавства про рекламу до нього було застосовано штраф, який у добровільному порядку не сплачено, що стало підставою для звернення до суду.

Ухвалою від 27.11.2023 провадження у справі відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Копія ухвали про відкриття провадження у справі була направлена відповідачу за адресою зазначеною позивачем у позовній заяві, а також яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: АДРЕСА_1 , проте була повернута до суду із відміткою пошти "адресат відмовився".

Відповідно до ч. 11 ст. 126 Кодексу адміністративного судочинства України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

У встановлений судом строк відповідач відзиву на позовну заяву до суду не подав.

Згідно із ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

У ході здійснення контролю за дотриманням порядку розповсюдження реклами щодо захисту прав споживачів реклами на території міста Суми, 27 липня 2023 року було виявлено ряд порушень, які не відповідають вимогам Закону України «Про рекламу», в кав`ярні « ІНФОРМАЦІЯ_1 », за адресою: АДРЕСА_3 , діяльність в якому здійснює ФОП ОСОБА_1 :

На м`якому вікні з ПВХ літнього майданчику, білою фарбою зображено келих, наповнений напоєм з високою піною, над яким зазначено: «ПИВО», під яким: «від 30 грн». Даний рекламний контент розміщено на одній з центральних вулиць міста зі значною ступінню проходимості споживачів реклами, в тому числі автомобільного і громадського транспорту, і миттєво привертає до себе увагу. Вказане є порушенням ч.7 ст. 22 ЗУ «Про рекламу» (надалі - Закон).

На пішохідній доріжці біля входу до кав`ярні розміщений штендер, з рекламою наступного змісту:

- КЕР HOOKAN PUB КЕП КАЛЬЯН ПАБ ПІЦА зображено піцу

- САЛАТИ зображено порцію салату

- ПИВО зображено келих, наповнений напоєм з високою піною

- СНЕКИ зображено упаковку снеків

- КАВА зображено горнятко з кавою

- КАЛЬЯН зображено кальян.

Зверненням №90-05.1.23 від 09.01.2023 до Управляння архітектури та містобудування Сумської міської ради, встановлено, що білборди знаходяться у власності ДП «Суми-Аутдор» РА Стар у формі ТОВ.

Частиною першою та частиною другою статті 22 Закону України «Про рекламу» - реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів, реклама знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої та тютюнові вироби забороняється засобами зовнішньої реклами, слід констатувати факт порушення законодавства про рекламу, оскільки вищевказана реклама цим вимогам закону не відповідає.

Також ч.3 ст.16 Закону України «Про рекламу» забороняяється розташовувати засоби зовнішньої реклами на пішохідних доріжках та алеях.

Праворуч від барної стійки на стіні розміщено рекламну конструкцію, стилізовану під форму пробки для пляшки, із зображенням двох наповнених пивних бокалів та виконаним англійською мовою написом під ними: «COLD LARGER BEER allweys fresh», що в перекладі означає: «Холодне світле пиво завжди свіже».

Вказана реклама не супроводжується попереджувальним текстом такого змісту: «Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров`я», якому має бути відведено не менше 15 відсотків площі всієї реклами, колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження- білим, як передбачено частиною 7 статті 22 Закону України «Про рекламу», частина перша статті 6 цього ж Закону імперативно визначає державну мову як єдину можливу мову реклами, оскільки вищевказана внутрішня реклама цим вимогам закону не відповідає.

Відповідно до ч.2 ст. 22 ЗУ «Про рекламу» встановлено, що реклама алкогольних напоїв забороняється засобами зовнішньої реклами, враховуючи вищевказане слід констатувати факт порушення законодавства оскільки реклама не відповідає нормам законодавства.

Виявлені в ході контролю порушення були зафіксовані на відео і фото та складено протоколи про порушення законодавства про рекламу №000112, №000113, №000114 від 08 серпня 2023 року.

09.08.2023 винесені рішення №000113, № 000114 та № 000115 про початок розгляду справ про порушення законодавства про рекламу.

10.08.2023, в порядку ч.2 ст.26 Закону, направлено вимоги № 2804-05.4/23, 2805-05.4/23, 2806-05.4/23 від 09.08.2023 в яких зазначені встановлені порушення, повідомлено про необхідність надання письмових пояснень щодо виявлених порушень, зобов`язання надати їх у термін до 30.08.2023, а також повідомлено про розгляд справи на 06.09.2023 об 10.00 год. відносно нього про порушення законодавства про рекламу.

Одночасно відповідача повідомлено про наслідки неподання або подання завідомо недостовірної вартості розповсюдженої реклами та/або виготовлення реклами розповсюдженої з порушенням та повідомлено про право та можливість звернутися з додатковою письмовою заявою про розгляд матеріалів без участі, або прийняти участь у розгляді справи підключившись до конференції ZOOM. Дану вимогу направлено за місцем реєстрації ФОП ОСОБА_1 та суб`єкт господарювання відмовився отримати листа з вимогами щодо надання необхідної інформації, що засвідчив власним підписом на конвертах.

Відповідач на засідання справи 06.09.2023 не з`явився, інформацію про вартість розповсюдженої реклами чи пояснення по суті виявлених правопорушень не надав.

На підставі матеріалів справи (протокол, відео, фото реклами) було прийнято рішення №000113 від 06.09.2023 про накладення на відповідача штрафу в розмірі 510,00 грн за порушення порядку розповсюдження та розміщення реклами та у зв`язку з неможливістю встановлення вартості розповсюдженої реклами з порушенням вимог Закону України «Про рекламу».

На підставі матеріалів справи (протокол, відео, фото реклами) було прийнято рішення №000114 від 06.09.2023 про накладення на відповідача штрафу в розмірі 510,00 грн за порушення порядку розповсюдження та розміщення реклами та у зв`язку з неможливістю встановлення вартості розповсюдженої реклами з порушенням вимог цього Закону України «Про рекламу».

На підставі матеріалів справи (протокол, відео, фото реклами) було прийнято рішення №000115 від 06.09.2023 про накладення на відповідача штрафу в розмірі 2550,00 грн. за порушення порядку розповсюдження та розміщення реклами та у зв`язку з неможливістю встановлення вартості розповсюдженої розповсюдженої реклами з порушенням вимог цього Закону України «Про рекламу».

Докази оскарження зазначених вимог, рішень про накладення штрафу в адміністративному чи судовому порядку в матеріалах справи відсутні.

Відповідач до цього часу не надав Головному управлінню Держпродспоживслужби в Сумській області інформацію про сплату штрафних санкцій, тобто відповідачем в добровільному порядку не виконано рішення про накладення штрафу, в зв`язку з чим позивач змушений звернутись з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами є Закон України "Про рекламу" (далі - Закон № 270/96-ВР). Цей Закон регулює відносини, пов`язані з виробництвом, розповсюдженням та споживанням реклами на території України (ч. 1 ст. 2 Закону № 270/96-ВР).

Відповідно до ст. 1 вказаного Закону рекламою є інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару; а зовнішньою рекламою - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.

Частиною першою статті 6 Закону № 270/96-ВР встановлено, що мовою реклами є державна мова.

Статтею 7 Закону №270/96-ВР встановлено наступні принципи реклами:

1. Основними принципами реклами є: законність, точність, достовірність, використання форм та засобів, які не завдають споживачеві реклами шкоди.

2. Реклама не повинна підривати довіру суспільства до реклами та повинна відповідати принципам добросовісної конкуренції.

3. Реклама не повинна містити інформації або зображень, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності.

4. Реклама повинна враховувати особливу чутливість дітей і не завдавати їм шкоди.

Абзацом шостим статті 1 Закону №270/96-ВР визначено поняття недобросовісної реклами - реклама, яка вводить або може ввести в оману споживачів реклами, завдати шкоди особам, державі чи суспільству внаслідок неточності, недостовірності, двозначності, перебільшення, замовчування, порушення вимог щодо часу, місця і способу розповсюдження.

Згідно з ч.1 ст. 10 Закону №270/96-ВР недобросовісна реклама забороняється.

Відповідно до ч. 2 статті 26 Закону № 270/96-ВР на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов`язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.

Крім того, відповідний орган державної влади має право:

- вимагати від рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами усунення виявлених порушень вимог законодавства;

- вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю;

- надавати (надсилати) рекламодавцям, виробникам та розповсюджувачам реклами обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень;

- приймати рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження;

- приймати рішення про зупинення розповсюдження відповідної реклами.

Частиною 7 ст. 27 Закону №270/96-ВР встановлено, що у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог цього Закону, на рекламодавців та розповсюджувачів реклами рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Закон України «Про рекламу» не регулює відносини щодо виявлення та запобігання порушення вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, а лише визначає засади рекламної діяльності в Україні та регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами, тому контроль за дотриманням законодавства про рекламу не підпадає під дію Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Згідно зі ст. 26 Закону №270/96-ВР контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснює у межах своїх повноважень центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів - щодо захисту прав споживачів реклами.

Реалізацію повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів покладено на Держпродспоживслужбу та її територіальні органи в областях, як правонаступника Держспоживінспекції відповідно до постанови Кабінету Міністрів № 442 від 10.09.2014 та №1092 від 16.12.2015.

Питання щодо накладення штрафів на осіб, винних у порушенні законодавства про рекламу врегульовані Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 №693 (далі - Порядок).

За наявності ознак порушення законодавства про рекламу складається протокол та приймається рішення про початок розгляду справи (п. 9 - 11 Порядку).

Справа розглядається у місячний строк з дня прийняття рішення про початок її розгляду. До строку розгляду справи не зараховується час на отримання необхідних доказів і проведення експертизи.

Строк розгляду справи може бути продовжений Головою Держспоживінспекції, його заступниками, начальниками територіальних органів Держспоживінспекції, їх заступниками не більше ніж на три місяці.

За результатами розгляду справи приймається рішення, що оформляється у двох примірниках, один з яких залишається у Держспоживінспекції або її територіальному органі, другий - у 10-денний строк надсилається особі, стосовно якої було прийнято рішення, або видається її представникові під розписку.

Відповідно до ч. 7 ст. 27 Закону України "Про рекламу" у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог цього Закону, на рекламодавців та розповсюджувачів реклами рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У відповідності до ст. 12 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V) у разі несплати суб`єктом господарювання застосованої до нього штрафної санкції за результатами здійснених заходів державного нагляду (контролю) протягом 15 календарних днів з дня вручення або направлення розпорядчого документа в порядку, передбаченому абзацами дванадцятим і тринадцятим частини дев`ятої статті 7 цього Закону, якщо розпорядчі документи не були оскаржені до органу державного нагляду (контролю) та/або в судовому порядку та залишені в силі, сума санкції стягується в судовому порядку.

Як встановлено судом, на виконання своїх повноважень, позивачем в межах розгляду справи про порушення законодавства про рекламу було прийнято рішення №000113 від 06.09.2023 про накладання штрафу у розмірі 510,00 грн за порушення законодавства про рекламу, рішення №000114 від 06.09.2023 про накладання штрафу у розмірі 510,00 грн за порушення законодавства про рекламу та рішення №000115 від 06.09.2023 про накладання штрафу у розмірі 2550,00 грн за порушення законодавства про рекламу.

Відповідно до ч. 11 ст. 27 Закону України "Про рекламу" рішення у справах про порушення законодавства про рекламу можуть бути оскаржені до суду.

Доказів щодо оскарження вказаних рішень відповідачем не надано, як і не надано доказів на спростування обставин, викладених у рішеннях, чи підтвердження сплати штрафу, накладеного зазначеними рішеннями.

Згідно з вимогами п.20 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 693 "Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу" сума штрафів за порушення законодавства про рекламу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку відповідно до законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи встановлені судом обставини у справі та досліджені докази, приймаючи до уваги, що накладений чинними рішеннями на відповідача штраф у добровільному порядку та законодавчо визначені строки ФОП ОСОБА_1 не сплачений, доказів на спростування зазначеного не надано, позовні вимоги про стягнення штрафу у розмірі 10 166 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 77, 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області до ФОП ОСОБА_1 про стягнення штрафних санкцій задовольнити.

Стягнути з ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП відсутній, серія та номер паспорта НОМЕР_1 адреса: АДРЕСА_2 на користь Державного бюджету (р/р UА 228999980313080106000018355, одержувач Сумська міська ОТГ, код одержувача 37970404, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), код платежу 21081100), штрафні санкції за порушення законодавства про рекламу у сумарній вартості 3570,00 грн, згідно рішень про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу №000113, №000114, №000115 від 06 вересня 2023 року.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.В. Савицька

Дата ухвалення рішення10.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118270317
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення штрафних санкцій

Судовий реєстр по справі —480/12371/23

Рішення від 10.04.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні