РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 квітня 2024 року справа № 580/10806/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В., розглянувши у спрощеному позовному провадженні у письмовому провадженні в приміщенні суду адміністративну справу №580/10806/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Комтранскомплект" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним рішення,
ВСТАНОВИВ:
15.11.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулась товариство з обмеженою відповідальністю "Комтранскомплект" (далі позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0080030403 від 28.08.2023.
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що податковим повідомленням-рішенням №0080030403 від 28.08.2023 застосовані штрафні (фінансові) санкції за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) у сумі 922 572,74 грн. Позивач зазначає, що податкові накладні №156, №17, №166, №155, №46, №140, №173, №158 були направлені на реєстрацію 29.12.2022 та 30.12.2022, що підтверджується витягами із системи, які надаються, граничний строк їх реєстрації 31.12.2022, отже позивач виконав свій обов`язок щодо реєстрації вказаних податкових накладних, передбачений статтею 201 Податкового кодексу України. Питання, чому такі податкові накладні були зареєстровані в ЄРПН 02.01.2023, знаходиться поза межами компетенції позивача та не може бути підставою для застосування до нього штрафів.
Також у дні направлення на реєстрацію податкових накладних відбувалися відключення електроенергії на серверах ТОВ «Комтранскомплект» через стабілізаційні відключення світла, що були застосовані внаслідок військових дій та ракетних атак рф.
Крім цього відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних операційний день триває в робочі дні з 8 год 00 хв. до 20 год. 00 хв. і податкові накладні були направлені на реєстрацію протягом операційного дня.
ГУ ДПС у Черкаській області при винесенні спірного рішення керувалось тим, що тимчасово, на період до припинення чи скасування воєнного стану на території України приймання документів здійснюється у робочі дні з 8 год. до 18 год. (п.п. 69.18 підрозд. 10 розд. ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України» (наприклад при реєстрації податкової накладної №173 від 13.12.2022, яка була подана на реєстрацію 30.12.2022 о 18.07 год, а зареєстрована в ЄРПН 02.01.2023), проте така позиція не може бути прийнята, оскільки зміни до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних не вносились і він є чиннимв редакції від 23.04.2021. У зв`язку з цим діє презумпція правомірності рішень платника податків, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акту, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов`язків платників податків. внаслідок чого є можливість прийняття рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу (п.п. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України).
Також зазначає, що у спірний період діють одночасно норми пункту 521 та підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, які є суперечливими, що не відповідає практиці ЄСПЛ та практиці Великої Палати Верховного Суду щодо визначення якості закону.
Ухвалою судді від 20.11.2023 позовна заява прийнята до розгляду у спрощеному позовному провадженні без виклику учасників справи.
Відповідач проти позову заперечив. У відзиві на позовну заяву, наданому до суду 11.12.2023, зазначив, що у спірний період час приймання електронних документів від платників податків з 8 години до 18 години визначений підпунктом 69.18 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ. Законом України від 12.01.2023 №2876-1Х до вказаного пункту були внесені зміни та передбачено, що приймання електронних документів здійснюється з 8 години до 20 години; операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування , на який припадає граничний строк реєстрації, триває з 0.00 годин до 24.00 годин. Вказані норми діють з 08.02.2023.
Щодо відключення електроенергії, то періоди відключення були нетривалими і не могли стати підставою неможливості своєчасної реєстрації податкових накладних.
ТОВ «Комтранскомплект» до контролюючого органу не надав будь-які документи, які б підтверджували чи засвідчували форс-мажорні обставини для суб`єкта господарської діяльності в частині виконання ним податкового обов`язку, а саме дотримання граничних строків реєстрації податкових накладних.
Щодо обгрунтованості застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної від 13.12.2022 за №173, то відповідно до наданої платником копії протоколу перевірки в програмі «M-E.Doc» позивач направив її на реєстрацію о 18 годині 07 хвилин, тобто поза межами операційного часу. Крім цього, відповідно до даних «Архіву електронної звітності» контролюючим органом факту відправлення на реєстрацію 30.12.2022 року податкової накладної від 13.12.2022 року №173 не встановлено.
Щодо реєстрації податкової накладної від 13.12.2022 №140, то відповідно до даних «Архіву електронної звітності» контролюючим органом факту відправлення на реєстрацію 30.12.2022 року податкової накладної від 13.12.2022 №140 не встановлено.
В своїй скарзі до ДПС України платник зазначав, що податкову накладну від 13.12.2022 №140 було повернуто (не зареєстровано) у зв`язку із виявленими помилками, але так як операційного часу було недостатньо для виправлення помилки, то така податкова накладна була направлена на реєстрацію в ЄРПН повторно вже 02.01.2023 року. 02 січня 2023 року о 14:16:59 платником було отримано квитанцію про неприйняття документу у зв`язку з виявленими помилками: «Документ не прийнято. При необхідності виправте документ та надішліть його знову». Податкову накладну від 13.12.2022 №140 відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, зареєстровано 02.01.2023 року о 16:50:26 годині за реєстраційним номером 9285999725.
Таким чином, податкову накладну від 13.12.2022 за №173 та податкову накладну від 13.12.2022 за №140 платником ТОВ «КОМТРАНСКОМПЛЕКТ» зареєстровано в ЄРПН з порушенням строків реєстрації відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПКУ.
Надані до матеріалів позову копії податкових накладних з XML-форматом не є доказом технічного збою і не свідчать про направлення податкових накладних на реєстрацію 30.12.2022, оскільки згідно наказу від 29.11.2013 №729 «Про затвердження Формату (стандарту) електронного документа звітності суб`єктів господарювання та Опису довідників, що публікуються з Форматом (стандартом) електронного документа звітності суб`єктів господарювання» XML-формат - це шифрована структура податкової накладної в електронній формі для обміну звітності, яка не зазначає інформацію про стан документа та його властивості, а саме всі операції і події з документом із зазначенням дати та часу їх здійснення, тому встановити дату відправлення на реєстрацію податкової накладної від 13.12.2022р № 173 саме 30.12.2022р неможливо.
Крім цього, відсутня будь-яка інформація щодо технічних проблем у роботі сервера ДПС України саме 30.12.2022 року.
Щодо звільнення від відповідальності з тієї підстави, що реєстрація податкових накладних відбулась під час дії пункту 52і підрозділу 10 розділу XX ПКУ, яким звільнено від відповідальності за порушення строку реєстрації податкових накладних, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID -19), то тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів, переважають норми пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ.
Враховуючи зазначене вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Позивач 13.12.2023 надав відповідь на відзив, у якому вказав, що спірні податкові накладні з граничним строком реєстрації 31.12.2022 направлені на реєстрацію 29.12.2022 та 30.12.2022, що підтверджується витягами із системи. Посилання відповідача на внутрішній наказ як на підставу того, що документи позивача, подані до суду на підтвердження факту направлення податкових накладних на реєстрацію в ЄРПН не підтверджують такого є суб`єктивною думкою відповідача. Відносно трактування операційного дня, то згідно судової практики відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних операційний день триває у робочі дні з 8 години до 20 години; якщо граничні строки реєстрації податкових накладних припадають на вихідний, святковий або неробочий день, то такий день вважається операційним днем.
Крім цього вважає, що пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ фактично розповсюджується лише на осіб, чий бізнес постраждав від бойових дій/окупації/оточення або зупинився через мобілізацію ключових працівників.
Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив такі фактичні обставини.
Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «Комтранскомплект» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань код ЄДРПОУ 37639207 та перебуває на обліку як платник податків у Головному управлінні ДПС у Черкаській області (відповідач).
На підставі підпункту 191.1.1 пункту 191.1 статті 191 розділу І, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та пункту 86.2 статті 86 розділу II Податкового кодексу України від 02. 12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями) (далі - ПКУ), Головним управлінням ДПС у Черкаській області проведено камеральну перевірку ТОВ «КОМТРАНСКОМПЛЕКТ» (код за ЄДРПОУ 37639207) та складено акт від 27.07.2023 №7824/23-00-04-03-04/37639207 «Про результати камеральної перевірки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних». Встановлено факт несвоєчасної реєстрації 12 податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), виписаних за період грудень 2022 року, зокрема: податкової накладної від 13.12.2022 №173 та податкової накладної від 13.12.2022 №140, чим порушено пункт 201.10 статті 201 ПКУ.
Актом перевірки встановлено, що позивачем несвоєчасно зареєстровано в ЄРПН податкові накладні та розрахунки коригування, а саме:т...
від 12.07.2022 №252 та №253, граничним строком реєстрації 31.07.2022, фактично зареєстровано 19.08.2022 (протерміновано- 19 днів);
від 15.12.2022 №153, №155, №158, граничним строком реєстрації 31.12.2022, фактично зареєстровано 02.01,2023 (протерміновано - 2 дні);
від 01.12.2022 №17, граничним строком реєстрації 31.12.2022, фактично зареєстровано 02.01.2023 (протерміновано - 2 дні)
від 05.12.2022 №46, граничним строком реєстрації 31.12.2022, фактично зареєстровано 02.0Е2023 (протерміновано - 2 дні);
від 11.12.2022 №166, граничним строком реєстрації 31.12.2022, фактично зареєстровано 02.01.2023 (протерміновано - 2 дні);
від 13.12.2022 №140, №173, граничним строком реєстрації 31.12.2022, фактично зареєстровано 02.01.2023 (протерміновано - 2 дні);|
від 22.11.2022 №229, №230, граничним строком реєстрації 15.12.2022, фактично зареєстровано 15.03.2023 (протерміновано - 90 днів),
чим порушено пункт 201.10 статті 201 ПКУ.
На підставі акта перевірки відповідно до пункту 1201.1 статті 1201 розділу II ПКУ ГУ ДПС у Черкаській області прийнято податкове повідомлення - рішення (форма «Н») від 28.08.2023 №0080030403 застосовано штрафні санкції в розмірі 10%, 20% та 40% на загальну суму 922 572,74 гривень.
Позивач оскаржив податкове повідомлення-рішення від 28.08.2023 року за №0080030403 в адміністративному порядку.
Рішенням ДПС України від 31.10.2023 №32578/6/99-00-06-03-01-06 податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Черкаській області від 28.08.2023 року за №0080030403 залишено без змін.
Не погодившись з оспорюваним податковим повідомленням-рішенням позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам суд зазначає наступне.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.
Згідно з пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконаної влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно до пп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно пунктом 1201.1 статті1201 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» на території України діяв карантин, який було відмінено 30 червня 2023 року постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 року № 651.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1, яким передбачено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, зокрема, за порушення вимог законодавства в частині нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом України №2120 IX від 15.03.2022 пункт 69 був доповнений пунктом 18, яким було передбачено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
У подальшому Законом України від 12.01.2023 №2876-1Х, редакція якого діє з 08 лютого 2023 року, внесено зміни до підпункту 69.18 пункту 69 підрозділ}' 10 розділу ХХІ ПКУ, та установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.
Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
У подальшому Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктом 89, згідно якого тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що граничні терміни реєстрації податкових накладних, складених у період з 01.06.2022 до 16.01.2023, визначаються у загальному порядку відповідно до абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкові накладні/розрахунки коригування складені(ий) та зареєстровані поза межами дії мораторію, застосовується відповідальність за порушення строків їх реєстрації.
Судом встановлено, що відповідно до акта перевірки позивачем несвоєчасно зареєстровано в ЄРПН податкові накладні та розрахунки коригування, а саме:т...
від 12.07.2022 №252 та №253, граничним строком реєстрації 31.07.2022, фактично зареєстровано 19.08.2022 (протерміновано- 19 днів);
від 15.12.2022 №153, №155, №158, граничним строком реєстрації 31.12.2022, фактично зареєстровано 02.01,2023 (протерміновано - 2 дні);
від 01.12.2022 №17, граничним строком реєстрації 31.12.2022, фактично зареєстровано 02.01.2023 (протерміновано - 2 дні)
від 05.12.2022 №46, граничним строком реєстрації 31.12.2022, фактично зареєстровано 02.0Е2023 (протерміновано - 2 дні);
від 11.12.2022 №166, граничним строком реєстрації 31.12.2022, фактично зареєстровано 02.01.2023 (протерміновано - 2 дні);
від 13.12.2022 №140, №173, граничним строком реєстрації 31.12.2022, фактично зареєстровано 02.01.2023 (протерміновано - 2 дні);|
від 22.11.2022 №229, №230, граничним строком реєстрації 15.12.2022, фактично зареєстровано 15.03.2023 (протерміновано - 90 днів),
чим порушено пункт 201.10 статті 201 ПКУ.
З матеріалів справи вбачається, що позивач не надав до суду доказів направлення на реєстрацію в ЄРПН податкових накладних від 12.07.2022 №252 та №253, граничним строком реєстрації 31.07.2022, фактично зареєстровано 19.08.2022 (протерміновано- 19 днів); від 22.11.2022 №229, №230, граничним строком реєстрації 15.12.2022, фактично зареєстровано 15.03.2023 (протерміновано - 90 днів), а отже порушення граничного строку їх реєстрації не спростував.
Щодо наданих позивачем витягів із системи із зазначенням часу подання на реєстрацію податкових накладних №156 від 15.12.2022. №17 від 01.12.2022, №166 від 11.12.2022, №155 від 15.12.2022, №46 від 05.12.2022, №140 від 13.12.2022, №158 від 15.12.2022 суд зазначає наступне.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних регулюється Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок №1246).
Пунктом 5 Порядку №1246 передбачено, що Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно пункту 10 Порядку №1246 до Реєстру приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням: кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою; кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою - підприємцем.
Пунктом 11 Порядку №1246 передбачено, що після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку №1246).
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 15 Порядку №1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку №1246)
Відповідно до пункту 8 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого зареєстрованого Наказу Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (далі Порядок №557), перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.
У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 7 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.
Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.
Згідно пункту 9 Порядку №557 не пізніше наступного робочого дня з моменту формування першої квитанції, якщо інше не встановлено нормативно-правовими актами та цим Порядком, формується друга квитанція.
Друга квитанція є підтвердженням про прийняття (реєстрацію) або повідомленням про неприйняття в контролюючому органі електронного документа. В другій квитанції зазначаються реквізити прийнятого (зареєстрованого) або неприйнятого (із зазначенням причини) електронного документа, результати обробки в контролюючому органі (дата та час прийняття (реєстрації) або неприйняття, реєстраційний номер, дані про автора та підписувача (підписувачів) електронного документа та автора квитанції).
Згідно пункту 10 Порядку №557 на другу квитанцію накладається печатка відповідного контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник другої квитанції зберігається в контролюючому органі.
Згідно вказаних приписів у разі відсутності квитанції протягом операційного дня податкова накладна вважається такою, що не надійшла до ЄРПН.
Отже належним та допустимим доказом, який підтверджує реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, є квитанція про прийняття (реєстрацію податкової накладної.
Судом встановлено, що реєстрація податкових накладних №156 від 15.12.2022. №17 від 01.12.2022, №166 від 11.12.2022, №155 від 15.12.2022, №46 від 05.12.2022, №140 від 13.12.2022, №158 від 15.12.2022 здійснена 02.01.2023 і позивач вказану обставину не спростував.
Щодо несвоєчасної реєстрації податкової накладної від 13.12.2022 за №173, то граничний строк реєстрації даної податкової накладної в ЄРПН - 30.12.2022.
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової .накладної в ЄРПН податкова накладна від 13.12.2022 №173 зареєстрована 02.01.2023 року о 14:09:41 годині за реєстраційним номером -9235651385.''.:
Відповідно до наданої позивачем копії протоколу перевірки в програмі «M-E.Doc» позивач направив на реєстрацію податкову накладну від 13.12.2022 №173 о 18 годині 07 хвилин.і
Законом України від 15.03.2022 року№2120-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії і норм на період дії воєнного стану» підрозділ 10 розділу XX Перехідних положень ПКУ доповнено підпунктом 69.18 пункту 69, яким передбачено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Отже, позивач в порушення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділ} 10 розділу XX ПКУ відправлено на реєстрацію вищевказану податкову накладну поза межами операційного робочого дня.
Доводи позивача про те, що застосуванню підлягають норми пункту 3 Порядку №1246, згідно з якими операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем, є безпідставними, оскільки застосуванню підлягає закон як нормативний акт, що має вищу юридичну силу.
Щодо несвоєчасної реєстрації податкової накладної від 13.12.2022 за №140, то як зазначено вище наданий позивачем витяг із системи із зазначенням часу подання на реєстрацію податкової накладної (а.с. 37) не є належним доказом, оскільки таким доказом є квитанція про реєстрацію податкової накладної.
02 січня 2023 року о 14:16:59 позивачем було отримано квитанцію про неприйняття документу у зв`язку з виявленими помилками: «Документ не прийнято. При необхідності виправте документ та надішліть його знову».
Податкову накладну від 13.12.2022 №140, відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, зареєстровано - 02.01.2023 року о 16:50:26 годині за реєстраційним номером -9285999725.
Отже вказані обставини свідчать, що позивачем порушені граничні строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних, зазначених у акті перевірки.
Щодо неможливості своєчасної реєстрації податкових накладних через стабільні відключення електропостачання позивач зазначив, що орендує офісне та складське приміщення, які знаходяться за адресою: м. Київ, вул. Сирецька, 9, згідно з договором оренди нежитлового приміщення з ПрАТ «БВК «Маяк`від 30.01.2020 №485 станом на грудень 2022 року, та договором оренди нежитлового приміщення з ПрАТ «Маяк» від 01.06.2023 №567 станом на 03.08.2023. Також укладено договір з ТОВ «ІТЕР КОМ» на надання інформаційно-технічних послуг від 21.12.2018 №18/165-С, згідно Додатку №1 до якого сервер розміщується у технічному приміщенні за адресою: м. Київ. вул. Електриків, 29-а.
На підтвердження стабілізаційних відключень електроенергії позивач надав:
лист ДТЕК «Київські електромережі» від 28.06.2023 №1/3/012/19872, згідно з яким 30.12.2022 на об`єкті за адресою: м. Київ, вул. Сирецька, 9 за схемою живлення вищезазначеного об`єкта проводились відключення електроенергії згідно з графіком погодинних відключень з 12:13 до 14:13;
лист ДТЕК «Київські електромережі» від 12.07.2023 №1/3/012/21664, згідно з яким 30.12.2022 на об`єкті за адресою: м. Київ, вул. Електриків, 29-А за схемою живлення вищезазначеного об`єкта проводились відключення електроенергії згідно з графіком погодинних відключень з 15:20 до 18:33.
Судом встановлена розбіжність між письмовими доказами, наданими позивачем. Так, згідно витягів із системи (а.с. 32-37, 39) податкові накладні подані на реєстрацію 29.12.2022, в той час як позивач стверджує, що датою подання є 30.12.2022, та надав копії вищезазначених листів саме щодо відключень електроенергії 30.12.2022.
Також податкова накладна №173 від 13.12.2022 подана на реєстрацію 30.12.2022 о 18:07, в той час як відключення відбулось з 15:20 до 18:33.
Отже позивачем не доведено як час подання податкових накладних на реєстрацію в ЄРПН, так і відсутність електроенергії в цей час.
Крім цього суд зазначає, що термін реєстрації податкових накладних становить 15 календарних днів від дати їх виписки, однак позивач подав їх на реєстрацію у останній день. Отже позивач не виконав всі залежні від нього дії, які б свідчили про добросовісне виконання ним обов`язку щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН у передбачені статтею 201 ПКУ строки.
За вказаних обставин податкове повідомлення-рішення № 0080030403 від 28.08.2023 прийняте на законних підставах і скасуванню не підлягає.
Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Розглянувши заяву в межах заявлених позовних вимог, надавши оцінку наявним в матеріалах письмовим доказам, суд дійшов висновку, що позов є безпідставним і задоволенню не підлягає.
У зв`язку з відмовою у позові розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.
Керуючись статями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.
Суддя Алла РУДЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2024 |
Оприлюднено | 12.04.2024 |
Номер документу | 118271350 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Алла РУДЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні