Постанова
від 04.04.2024 по справі 464/2257/17
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 464/2257/17 Головуючий у 1 інстанції: Пошивака Ю.П.

Провадження № 22-ц/811/3421/23 Доповідач в 2-й інстанції: Приколота Т. І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2024 року м.Львів

Справа № 464/2257/17

Провадження № 22-ц/811/3421/23

Львівський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - Приколоти Т.І.,

суддів : Мікуш Ю.Р., Савуляка Р.В.,

секретар Іванова О.О.

з участю: ОСОБА_1 , ОСОБА_2

розглянув апеляційнускаргу ОСОБА_1 на рішення Старосамбірського районного суду Львівської області, ухвалене у м.Старий Самбір 17 жовтня 2023року ускладі судді Пошивака Ю.П., у справі за позовом ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства «Львівобленерго», з участю третьої особи: Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області, про усунення перешкод та зобов`язання вчинити дії,-

встановив:

3 квітня 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до ПАТ «Львівобленерго» про зобов`язання відповідача демонтувати та перемістити за власні кошти трансформаторну підстанцію ТП-10/0,4 КВ за межі її приватизованої земельної ділянки з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , в 30-ти денний термін з дня набрання рішенням суду законної сили. В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідно до рішення ХХVIII сесії V-демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області від 20 травня 2008 року № 527 їй (позивачу) передано безкоштовно у власність земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку на АДРЕСА_1 . Працівниками Старосамбірського району електромереж ПАТ «Львівобленерго» без її відома і погодження було встановлено трансформаторну підстанцію ТП - 10/0,4 КВ на її ( ОСОБА_1 ) приватизованій земельній ділянці. Зазначає, що в грудні 2015 року вона звернулася з письмовою заявою до Старосамбірської міської ради Львівської області щодо вирішення питання про усунення перешкод в користуванні приватизованою земельною ділянкою. 14 грудня 2015 року за її (позивача) заявою комісія в складі ОСОБА_3 - керуючого справами Виконавчого комітету Старосамбірської міської ради, ОСОБА_4 - начальника відділу земельних ресурсів міської ради, ОСОБА_5 - директора КП «МВУЖКГ» Старий Самбір, ОСОБА_6 - голови постійної комісії міської ради по земельних питаннях провела обстеження та рекомендувала ПАТ «Львівобленерго» перенести підстанцію за межі приватизованої земельної ділянки до 29 січня 2016 року, а у разі невиконання рекомендації Старосамбірської міської ради їй (позивачу) порекомендувала вирішити спір в судовому порядку. Стверджує, що її неодноразові звернення до начальника Старосамбірського району електричних мереж ПАТ «Львівобленерго» про перенесення трансформаторної підстанції за межі приватизованої земельної ділянки залишені без реагування.

Рішенням Старосамбірського районного суду Львівської області від 17 жовтня 2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Рішення суду оскаржила ОСОБА_1 . Вважає рішення незаконним та необґрунтованим, таким, що винесене з порушенням норм матеріального права. Просить рішення суду скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову, посилаючись на доводи позовної заяви. Вказує, що працівниками Старосамбірського району електромереж ПАТ «Львівобленерго» без її відома і погодження взимку 2008/2009 року встановлено трансформаторну підстанцію ТП - 10/0,4 КВ на її земельній ділянці. Зазначає, що фундамент під будівництво будинку вона заклала ще до того як міська рада затвердила проект землеустрою на ділянку.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги; колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу належить залишити без задоволення.

Відповідно до ч.1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

На підставі ст.ст. 76-81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень належними, допустимими, достовірними та достатніми доказами, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно зі ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданням цивільного судочинства.

Відповідно до ст. 264 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовуються вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин; 5) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити; а також питання щодо розподілу судових витрат, допуску рішення до негайного виконання, скасування заходів забезпечення позову.

Встановлено, що рішенням ХІІІ сесії ІV демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про затвердження проекту квартальної розбивки індивідуальної житлової забудови на АДРЕСА_1 » вирішено затвердити проект квартальної розбивки індивідуальної житлової забудови на цій вулиці у м.Старий Самбір Львівської області.

30 січня 2008 року між Старосамбірською міською радою (замовник) та ВАТ «Львівобленерго» (власник) укладено договір приєднання до електричних мереж №131-658/2, відповідно до якого замовник доручив власнику виконати будівельно-монтажні роботи згідно технічних умов, виданих на електропостачання кварталу індивідуальної забудови Старосамбірської міської ради за адресою: м. Старий Самбір, вулиця О.Ольжича, які є додатком до цього договору.

Відповідно до п. 7.1.1. технічних умов замовнику необхідно запроектувати та побудувати трансформаторну підстанцію -10/0,4 кВ.

Згідно рішення ХХVIII сесії V демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області від 20 травня 2008 року №527 ОСОБА_1 передано безкоштовно у власність земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку на АДРЕСА_1 .

4 серпня 2008 року ТзОВ «Електроконтакт - Захід» погоджено робочий проект ЕКОЗ 565432.033 «Електропостачання кварталу індивідуальної забудови Старосамбірської міської ради за адресою: м.Старий Самбір, вулиця О. Ольжича», відповідно до якого на частині ділянки позивача запроектовано встановлення КТП-10/0,4 кВ.

З протоколу №148/09 випробування силового трансформатора від 5 травня 2009 року, замовник - Старосамбірська міська рада, об`єкт - КТП - 10/0,4 кВ, вбачається, що 5 травня 2009 року проводились випробування трансформатора перед введенням в експлуатацію після резервування. Дані випробування відповідають вимогам НВЕ та ПТЕЕС.

З акту комісії про прийнятті устаткування після комплексного випробування від 20 травня 2009 року вбачається, що ЛЕП 10 кВ, КТП - 10/0,4 кВ пройшли комплексне випробування, включаючи необхідні пусконалагоджувальні роботи разом з комунікаціями протягом 72 годин відповідно до встановленого замовником порядку і за протоколами випробувань. Комплексне випробування, включаючи необхідні пусконалагоджувальні роботи, виконано ЕТЛ Старосамбірського РЕМ, що діє на підставі дозволу на проведення випробувань №1701.07.30-74.30.0 від 8 червня 2007 року. Роботи з монтажу устаткування виконані згідно з проектом, стандартами, будівельними нормами, технічними умовами і відповідають вимогам прийняття його комплексного випробування. Представлене до прийняття устаткування вважається прийнятим з 20 травня 2009 року.

Рішенням ХХХХІХ сесії V демократичного скликання Старосамбірської міської ради «Про безоплатну передачу (прийняття на баланс) електроустаткування ВАТ «Львівобленерго» кварталу забудови на АДРЕСА_2 від 16 вересня 2023 року вирішено передати безоплатно ВАТ «Львівобленерго» для технічної експлуатації та оперативного обслуговування електроустаткування кварталу забудови АДРЕСА_2 , а саме: обладнання 10 кВ і силовий трансформатор 160 кВА в КТП - 725 10/0,4 кВ; ПЛ - 10 кВ від опори №86 Л-12, довжиною 0,055 км; КЛ - 10 кВ (кабельна вставка) до КТП - 725, довжиною 2х0,02 км (том 2).

З договору №12/09-469 безоплатної передачі майна від 10 грудня 2009 року вбачається, що Старосамбірська міська рада безоплатно передала у власність ВАТ «Львівобленерго» майно (КТП №725 у м.Старий Самбір, силовий трансформатор ТТV-160/10/0.4 кВ, ПЛ-кв від КПТ №725, 2 кЛ-10 кВ та вакуумний вимикач ВВЕЛ-10/630 на ПС 35/10 кВ 12), згідно акта приймання-передачі.

З відповіді представника ПрАТ «Львівобленерго» вбачається, що оформлення акту прийняття та введення в експлуатацію трансформаторної підстанції ТП-10-04, кВ не передбачено для прийняття трансформаторних підстанцій. А саме: комплексно-трансформаторна підстанція є встановленою не на фундаменті, а на бетонних блоках, не має з`єднань з землею, не має несучих конструкцій, а тому не є будівлею, а обладнанням, яке вводиться в експлуатацію після проведення пусконалагоджувальних робіт та комплексного випробування актом про прийняття устаткування після комплексного випробування.

14 грудня 2015 року ОСОБА_1 звернулася з письмовою заявою до Старосамбірської міської ради Львівської області з метою вирішити питання про усунення перешкод в користуванні її приватизованою земельною ділянкою. Актом обстеження за цією заявою, комісія 14 грудня 2015 року провела обстеження та встановила, що земельна ділянка на АДРЕСА_1 була надана у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку та господарських споруд, про що свідчить Державний акт на земельну ділянку від 25 травня 2009 року. Комісія рекомендувала Старосамбірському РЕМ перенести дану підстанцію за межі приватизованої земельної ділянки ОСОБА_1 до 29 січня 2016 року, а у разі невиконання рекомендації Старосамбірської міської ради, вирішити спір у суді.

З повідомлення начальника Старосамбірського РЕМ Волощака А. №225-017 від 13 січня 2016 року вбачається, що Старосамбірський РЕМ при встановленні електропідстанцій та ліній електропередач на АДРЕСА_1 керувався технічною документацією, яка була розроблена та затверджена Старосамбірською міською радою.

З повідомлення Відділу містобудування та архітектури Старосамбірської районної державної адміністрації №01-20/16 від 1 червня 2016 року вбачається, що у Відділі архітектури та містобудування Старосамбірської райдержадміністрації не має інформації, щодо погодження схематичного плану електропостачання кварталу індивідуальної забудови на АДРЕСА_1 .

Рішенням чергових Загальних зборів акціонерів ПАТ «Львівобленерго» від 13 квітня 2017 року (протокол №14) змінено тип товариства з ПАТ на ПрАТ.

З рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №33506618 від 20 січня 2017 року вбачається, що державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_7 Верхньолужоцької сільської ради Старосамбірського району розглянув заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 17 січня 2017 року за реєстраційним номером 20569847, яку подала ОСОБА_1 , та вирішив провести державну реєстрацію права приватної власності на житловий будинок АДРЕСА_1 .

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності власником в цілому житлового будинку, розташованого за вказаною адресою, від 25 січня 2017 року є ОСОБА_1

28 вересня 2018 року ОСОБА_1 звернулася до голови правління ПрАТ «Львівобленерго» із заявою, в якій просила вжити передбачених чинним законодавством України заходів, щодо демонтажу та перенесення високовольтної опори та трансформатора за зовнішні межі земельної ділянки.

З повідомлення заступника технічного директора з розподільних мереж ПрАТ «Львівобленерго» №132-6140 від 24 жовтня 2018 року, адресованого ОСОБА_1 та міському голові Старосамбірської міської ради Трухиму І., вбачається, що КТП-8, відгалуження ПЛ напругою 10 кВ до КТП-8 і ПЛ-0,4 кВ від КТП-8 були запроектовані і побудовані на замовлення Старосамбірської міської ради для електропостачання кварталу житлової забудови. У 2009 році ці об`єкти Старосамбірською міською радою були введені в експлуатацію і передані ПрАТ «Львівобленерго». Місце розташування КТП-8 і відгалуження ПЛ напругою 10 кВ до неї визначено замовником - Старосамбірською міською радою. Згідно із п. 18 ст. 21 Закону України «Про ринок електричної енергії» у разі якщо замовник має намір спорудити або реконструювати будівлі, дороги, мости, інші об`єкти архітектури, що потребує перенесення повітряних і підземних електричних мереж та інших об`єктів електроенергетики, послуги з перенесення електричних мереж та інших об`єктів електроенергетики надаються оператором системи передачі та/або операторами систем розподілу у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу. Плата за надані послуги визначається згідно з кошторисом, який є невід`ємною частиною відповідної проектної документації, розробленої замовником. Згідно вимог п. 4.1.37 Кодексу системи розподілу, затвердженого постановою НКРЕ КП України №310 від 14 березня 2018 року, для перенесення об`єктів електроенергетики замовник має звернутися до оператора системи розподілу (надалі ОСР) із відповідною заявою. До заяви додається експлуатаційний план. ОСР має надати вихідні дані та технічні вимоги для проектування перенесення належних йому об`єктів. Замовник має розробити проект, у тому числі здійснити заходи в межах чинного законодавства з метою вирішення питань щодо відведення на користь ОСР земельних ділянок для розташування об`єктів елктроенергетики, а ОСР - узгодити наданий замовником проект з оформленням технічного рішення. ОСР на договірних засадах надає замовнику послугу з перенесення визначених проектом об`єктів енергетики, вартість якої визначається згідно з кошторисом, який є невід`ємною частиною відповідної проектної документації. Вартість проектної документації, що передається замовником ОСР, враховується в загальній сумі вартості послуги з перенесення об`єктів електроенергетики. Тому, ОСОБА_1 та міському голові Старосамбірської міської ради Трухиму І. запропоновано для винесення КТП-8 та відгалуження ПЛ-10 кВ до КТП-8 у м. Старий Самбір діяти відповідно до вимог чинного законодавства України.

6 жовтня 2020 року мешканці житлових будинків на АДРЕСА_1 звернулися із заявою до міського голови м.Старий Самбір ОСОБА_8 , в якій просили розглянути питання щодо надання земельної ділянки для встановлення (перенесення) та обслуговування силового трансформатора, який забезпечує електропостачання житлових будинків на цій вулиці.

Рішенням 51-ї позачергової сесії сьомого скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про резервування земельної ділянки для встановлення (перенесення) та обслуговування електротрансформатора на АДРЕСА_1 » №1680 від 8 жовтня 2020 року вирішено зарезервувати земельну ділянку для встановлення (перенесення) та обслуговування електротрансформатора на АДРЕСА_1 орієнтованою площею 0,0020 га.

З довідки Виконавчого комітету Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області №1003/02-23 від 11 вересня 2023 року вбачається, що трансформаторна підстанція ТП-10/0,4 кВ, яка встановлена на АДРЕСА_1 , на балансі Старосамбірської міської ради не знаходиться.

Рішенням 21 сесії восьмого скликання Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду ПрАТ «Львівобленерго» у м.Старий Самбір на вулиці Івасюка» №1225 від 21 лютого 2023 року вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0009 га з кадастровим номером 4625110100:02:000:0117 з цільовим призначенням: для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів передачі електричної енергії (код КВЦПЗ-14.02) (для обслуговування трансформатора) у м.Старий Самбір на вулиці Івасюка на території Старосамбірської міської ради; передати ПрАТ «Львівобленерго» в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,0009 га з кадастровим номером 4625110100:02:000:0117 з цільовим призначенням: для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів передачі електричної енергії (код КВЦПЗ-14.02) (для обслуговування трансформатора) у м.Старий Самбір на вулиці Івасюка на території Старосамбірської міської ради; встановити орендну плату в розмірі 8 % річних від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, вказаної в п.1 цього рішення; зобов`язати ПрАТ «Львівобленерго» укласти та зареєструвати договір оренди земельної ділянки, вказаної в п.1 цього рішення в термін, передбачений законодавством.

Оскаржуване рішення мотивоване наступним.

Відповідно до ч. 1 ст. 319ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Згідно із ч. 1 цього Кодексу право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Відповідно до ч.ч. 1,2 ст. 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Згідно із ч. 2 ст. 95 цього Кодексу порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст.391ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Згідно із ч.ч. 2,3 ст.152ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

У разі будь-яких обмежень у здійсненні права користування та розпорядження своїм майном власник має право вимагати усунення відповідних перешкод, у тому числі шляхом звернення до суду за захистом свого майнового права, зокрема з позовом про усунення перешкод у розпоряджанні власністю (негаторний позов).

Відповідно до ч. 1 ст.110ЗК України на використання власником земельної ділянки або її частини може бути встановлено обмеження. Право власності на земельну ділянку може бути обтяжено правами інших осіб.

Перехід права власності на земельну ділянку не припиняє встановлених обмежень, обтяжень (ч. 2 ст.110ЗК України в редакції, чинній на момент набуття позивачем права власності на земельну ділянку).

Відповідно до ч. 1 ст.111ЗК України (у редакції, чинній на момент набуття позивачем права власності на земельну ділянку) обтяження прав на земельну ділянку встановлюється законом або актом уповноваженого на це органу державної влади, посадової особи, або договором шляхом встановлення заборони на користування та/або розпорядження, у тому числі шляхом її відчуження.

Обмеження у використанні земель встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, є чинними з моменту набрання чинності нормативно-правовими актами, якими вони були встановлені (абзац 2 ч. 4 цієї статті).

Охоронні зони створюються уздовж ліній зв`язку, електропередачі, земель транспорту, навколо промислових об`єктів для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодження, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об`єкти (пункт «б» ч. 1 ст. 112ЗК України у редакції, чинній на момент набуття позивачем права власності на земельну ділянку).

Згідно із ч. 1 ст. 112 ЗК України правовий режим земель охоронних зон визначається законодавством України.

Пунктом 8.23 ДБН 360-92 «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень», затверджених наказом Державного комітету у справах будівництва, архітектури і охорони історичного середовища від 17 квітня 1992 року № 44, визначено, що для повітряних і кабельних ліній електропередачі, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів пристроїв всіх напруг встановлюються охоронні і санітарно-захисні зони, розміри яких залежать від типу і напруги енергооб`єкта.

Згідно із ст.1Закону України«Про земліенергетики таправовий режимспеціальних зоненергетичних об`єктів» охоронними зонами об`єктів енергетики є зона вздовж повітряних і кабельних ліній електропередач, навколо електростанцій, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів та пристроїв і магістральних теплових мереж, споруд альтернативної енергетики тощо для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодженню, а також для зменшення їх негативного впливу на людей, суміжні землі, природні об`єкти та довкілля.

Відповідно до ч.ч. 1, 5 ст. 22 цього Закону охоронні зони об`єктів енергетики встановлюються вздовж повітряних та кабельних ліній електропередач та навколо електростанцій, електропідстанцій, струмопроводів і пристроїв, для забезпечення нормальних умов експлуатації об`єктів енергетики, запобігання ушкодженню, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об`єкти. Охоронні зони електричних станцій і підстанцій, струмопроводів та пристроїв встановлюються на певній відстані за периметром земельної ділянки, на якій ці об`єкти розміщені.

У пункті 5 Правил охорони електричних мереж визначено розміри охоронних зон об`єктів енергетики, зокрема за периметром трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв на відстані 3 метрів від огорожі або споруди.

Згідно із з пунктами 8, 9 Правил забороняється в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв виконувати будь-які дії, що можуть порушити нормальну роботу електричних мереж, спричинити їх пошкодження або нещасні випадки, а саме: перебувати стороннім особам на території і в приміщеннях трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв, відчиняти двері і люки цих споруд, здійснювати самовільне переключення електричних апаратів та підмикання до електричних мереж; будувати житлові, громадські та дачні будинки; влаштовувати будь-які звалища; складати добрива, корми, торф, солому, дрова, інші матеріали; розпалювати вогнища; розташовувати автозаправні станції або інші сховища пально-мастильних матеріалів; накидати на струмопровідні частини об`єктів електричних мереж і наближати до них сторонні предмети, підніматися на опори повітряних ліній електропередач, електрообладнання трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв, демонтувати їх елементи; саджати дерева та інші багаторічні насадження, крім випадків створення плантацій новорічних ялинок; влаштовувати спортивні майданчики для ігор, стадіони, ринки, зупинки громадського транспорту, проводити будь-які заходи, пов`язані з великим скупченням людей, не зайнятих виконанням дозволених у встановленому порядку робіт; запускати спортивні моделі літальних апаратів, повітряних зміїв; здійснювати зупинки усіх видів транспорту (крім залізничного) в охоронних зонах повітряних ліній електропередач напругою 330 кВ і вище; виконувати роботи із застосуванням ударних механізмів, скидати вантажі масою понад 5 тонн, скидати і зливати їдкі і ті, що спричиняють корозію, речовини, пально-мастильні матеріали (в охоронних зонах підземних кабельних ліній електропередачі); кидати якорі, проходити із закинутими якорями, ланцюгами, лотами, волокушами і тралами (в охоронних зонах підводних кабельних ліній електропередачі). У межах охоронних зон повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв без письмової згоди енергопідприємств, у віданні яких перебувають ці мережі, а також без присутності їх представника забороняється: будівництво, реконструкція, капітальний ремонт, знесення будівель і споруд; здійснення усіх видів гірничих, вантажно-розвантажувальних, землечерпальних, підривних, меліоративних, днопоглиблювальних робіт, вирубання дерев, розташування польових станів, загонів для худоби, установлення дротяного загородження, шпалер для виноградників і садів, а також поливання сільськогосподарських культур; проїзд в охоронних зонах повітряних ліній електропередачі машин, механізмів загальною висотою з вантажем або без нього від поверхні дороги понад 4,5 метра; виконання земляних робіт на глибині понад 0, 3 метра, а на орних землях - на глибині понад 0, 45 метра, а також розрівнювання ґрунту (в охоронних зонах підземних кабельних ліній електропередачі); риболовля, збирання рослин, влаштування водопою, заготівля льоду (в охоронних зонах підводних кабельних ліній електропередачі).

Відповідно до ст.30Закону України«Про земліенергетики таправовий режимспеціальних зоненергетичних об`єктів» власники і користувачі земельних ділянок у спеціальних зонах об`єктів енергетики мають право: самостійно господарювати на земельних ділянках з дотриманням установлених обмежень та обтяжень; на відшкодування збитків, завданих внаслідок виконання планових та аварійно-відновлювальних робіт. Власники і користувачі земельних ділянок у спеціальних зонах об`єктів енергетики зобов`язані здійснювати господарську та інші види діяльності на зазначених земельних ділянках з дотриманням вимог цього Закону.

Знаходження на земельній ділянці приватної особи КТП обмежує права такого власника на користування земельною ділянкою, оскільки трансформаторні підстанції згідно із зазначеними нормативно-правовими актами повинні перебувати в охоронній зоні об`єктів енергетики і до такої зони застосовується ряд обмежень.

У ч. 18 ст.21Закону України«Про ринокелектричної енергії» (у редакції, чинній на момент звернення до суду з позовом) у разі якщо замовник має намір спорудити або реконструювати будівлі, дороги, мости, інші об`єкти архітектури, що потребує перенесення повітряних і підземних електричних мереж та інших об`єктів електроенергетики, послуги з перенесення електричних мереж та інших об`єктів електроенергетики надаються оператором системи передачі та/або операторами систем розподілу у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу. Плата за надані послуги визначається згідно з кошторисом, який є невід`ємною частиною відповідної проектної документації, розробленої замовником.

У разі наміру спорудити, реконструювати будівлі, що потребує перенесення відповідних елементів електричних мереж, замовник має право на перенесення відповідних елементів електромереж оператором системи розподілу за плату, визначену згідно з проектно-кошторисною документацією за рахунок замовника.

Позивач у своїй позовній заяві посилається на те, що трансформатор має бути розташований на земельній ділянці, яка виділена рішенням Старосамбірською міською радою Львівської області рішенням від 18 жовтня 2020 року.

ОСОБА_1 не надала суду доказів того, що рішення міської ради стосувалося саме трансформаторної підстанції ТП-10/0,4 КВ, яка знаходиться на її (позивача) земельній ділянці.

Су4д прийшов до висновку, що позивач не довела належними та допустимими доказами порушення її прав як власника земельної ділянки розташуванням КТП на її земельній ділянці, адже законодавством передбачено певний порядок перенесення відповідних елементів електромереж оператором системи розподілу на звернення власника земельної ділянки.

Встановлено, що на час розміщення КТП земельна ділянка ще не перебувала у власності ОСОБА_1 . Позивач набула у власність земельну ділянку вже зі спорудженою на ній КТП, про що їй було відомо і цього вона не заперечувала та не вважала, що їй чиняться перешкоди. Суд прийшов до висновку, що позивач мала усвідомлювати, що користування земельною ділянкою матиме певні обмеження у зв`язку з розташуванням на ній КТП.

Відповідно до постанови Верховного Суду від 30 червня 2013 року у справі №369/10595/21, позивач, набуваючи ділянку у власність з уже збудованою КТП, мала усвідомлювати, що користування земельною ділянкою матиме певні обмеження у зв`язку із розташуванням на ній раніше спорудженої КТП.

Згідно із постановою Верховного Суду від 6 серпня 2019 року у справі № 911/2222/18 права землекористувача не порушуються встановленою раніше КТП на території земельної ділянки, яка надалі була передана у постійне користування позивачу.

З урахуванням встановленого, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про відмову в позові.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, які не спростовані доводами апеляційної скарги. Підстави для скасування оскаржуваного рішення не встановлені.

Керуючись: ст. 367, п.1 ч.1 ст.374, ст.ст. 375, 381-384, 388-391 ЦПК України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Старосамбірського районного суду Львівської області від 17 жовтня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено 9 квітня 2024 року.

Головуючий -


Т. І. Приколота

Судді:


Ю.Р. Мікуш
Р.В. Савуляк

Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено12.04.2024
Номер документу118274471
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —464/2257/17

Постанова від 04.04.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Постанова від 04.04.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Ухвала від 11.03.2024

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Ухвала від 04.12.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Рішення від 17.10.2023

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Рішення від 17.10.2023

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Ухвала від 22.06.2023

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Ухвала від 21.03.2023

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Ухвала від 19.08.2020

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Ухвала від 12.10.2018

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Ніточко Л. Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні