Справа № 947/6349/24
Провадження № 3/947/1639/24
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.04.2024 року м. Одеса
Суддя Київського районного суду м.Одеси Чаплицький В.В., за участю прокурора Київської окружної прокуратури м.Одеси Зайкова Д.Б., розглянувши матеріали, що надійшли з Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України про притягнення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, директора Комунального закладу «Одеський начально-реабілітаційний центр «Зоресвіт» Одеської обласної ради», зареєстрованої та проживаючої за адресою: АДРЕСА_1 , до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.1727 КУпАП,
В С Т А Н О В И В :
Відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення, ОСОБА_1 , будучи директором Комунального закладу «Одеський навчально-реабілітаційний центр «Зоресвіт» Одеської обласної ради» (далі - КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради»), будучи посадовою особою юридичної особи публічного права, та суб`єктом відповідно до п.п. «а» п. 2 ч. 1 ст. З Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1700-УІІ «Про запобігання корупції» (далі - Закону) і Примітки до ст. 172-7 КУпАП, в порушення ст. 28 Закону, не повідомила безпосереднього керівника - Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації про виникнення у неї реального конфлікту інтересів під час підписання наказу № 137/К від 05.12.2022 р. «Про грошову винагороду педагогічних працівників у грудні 2022 року», згідно якого встановлено грошову винагороду у розмірі одного посадового окладу (11 716 гривень) їй особисто, як директору, чим вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією передбачене ч. 1 ст. 172-7 КУпАП.
Зібраними доказами встановлено: 20.12.2019 року між Одеською обласною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено контракт на посаді директора Комунального закладу «Одеська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №87 І-ІІ ступенів» строком з 20.12.2019 до 20.12.2025 року.
Згідно Рішення Одеської обласної ради №1254-?ІІ від 03.03.2020 року було змінено тип та найменування Комунального закладу «Одеська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №87 І-ІІ ступенів» на Комунальний заклад «Одеський навчально-реабілітаційний центр «Зоресвіт» Одеської обласної ради».
Статтею 81 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.1, п.2, підпункту «а», ст.3 Закону України «Про запобігання корупції», суб`єктами, особами, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на яких поширюються дія Закону, є посадові особи юридичних осіб публічного права, які не зазначені у пункті 1 частини першої цієї статті.
Відповідно до статей 167 та 169 Цивільного кодексу України, держава та територіальні громади можуть створювати юридичні особи публічного права (державні підприємства, комунальні підприємства тощо) у випадках та в порядку, встановлених Конституцією України та законом. Таким чином, державні та комунальні підприємства та інші юридичні особи, які створені розпорядчим актом Президента України, органу державної влади або органу місцевого самоврядування, є юридичними особами публічного права.
Таким чином, державні та комунальні підприємства та інші юридичні особи, які створені розпорядчим актом Президента України, органу державної влади або органу місцевого самоврядування, є юридичними особами публічного права.
Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, засновником Комунального закладу «Одеський навчально-реабілітаційний центр «Зоресвіт» Одеської обласної ради» (ЄДРПОУ 25428667, з юридичною адресою в м. Одеса вул. Львівська, буд. 5, є Одеська обласна рада (ЕДРПОУ 25042882), яка є органом місцевого самоврядування.
Статутом КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради», затвердженим рішенням Одеської обласної ради №1254-УІІ від 03.03.2020 року визначено, що заклад є об`єктом права спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст області, інтереси яких представляє Одеська обласна рада. Постійний контроль за виконанням статутних завдань закладу здійснює галузеве управління - Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації. Заклад є юридичною особою з моменту державної реєстрації, має відокремлене майно на праві оперативного управління, укладає від свого імені угоди, та особисті немайнові права, може бути позивачем та відповідачем у судах. Заклад має самостійний баланс, основний та інші рахунки, може мати рахунки в українських банках та у випадках, визначених законодавством в іноземних банках.
Таким чином, за вищевказаними ознаками, КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради» - є юридичною особою публічного права.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про запобігання корупції» посадова особа юридичної особи публічного права - голова та член наглядової ради, ради директорів, виконавчого органу, комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії), ліквідатор, керівник, заступник керівника, головний бухгалтер, корпоративний секретар такої юридичної особи публічного права, а також особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу, та її заступники, голова та члени іншого органу управління юридичної особи (крім консультативного), якщо утворення такого органу передбачено законом або статутом юридичної особи публічного права.
Відповідно до Статуту КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради» та Контракту визначено, що керівництво поточною діяльністю закладу здійснює директор, який: організовує діяльність закладу; вирішує питання фінансово-господарської діяльності закладу; призначає на посаду та звільняє з посади заступників директора та інших працівників, визначає їх функціональні обов`язки; забезпечує збереження та раціональне (ефективне) використання майна та коштів закладу; діє від імені закладу, представляє його інтереси на всіх підприємствах, в установах та в організаціях, в т.ч. у державних органах, органах державної влади та місцевого самоврядування, судах; укладає господарські та інші договори; видає доручення в межах повноважень, встановлених статутом та законом; накладає на працівників стягнення та застосовує заходи заохочення відповідно до положень трудового законодавства; в межах компетенції видає накази та інші акти, обов`язкові для всіх підрозділів та працівників закладу, тощо.
Отже, директор КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради» ОСОБА_1 є посадовою особою юридичної особи публічного права, яка прирівнюється до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, суб`єктом відповідно до підпункту «а» п.2 ч.1 ст.3 Закону та Примітки до ст. 172-7 КУпАП, та на неї поширюється дія цього Закону, а тому вона зобов`язана виконувати вимоги Закону, в тому числі зазначені у ст. 28 вказаного Закону.
Відповідно до п.9 ст.1 Закону правопорушення, пов`язане з корупцією - діяння, що не містить ознак корупції, але порушує встановлені цим Законом вимоги, заборони та обмеження, вчинене особою, зазначеною у ч.1 ст.3 Закону України «Про запобігання корупції», за яке законом встановлено кримінальну, адміністративну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність.
Статтею 1 Закону та п.2 Примітки до ст. 172-7 КУпАП, під реальним конфліктом інтересів слід розуміти суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання вказаних повноважень.
У ст.1 Закону визначено, що приватний інтерес - будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв`язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.
У ст.41 Закону встановлено: особи, зазначені у пункті 1, підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 3 цього Закону, діють неупереджено, незважаючи на приватні інтереси, особисте ставлення до будь-яких осіб, на свої політичні погляди, ідеологічні, релігійні або інші особисті погляди чи переконання.
Згідно частини першої статті 28 Закону, особи, зазначені у пунктах 1,2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов`язані: 1) вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; 2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно; 3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів; 4) вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У тому числі, відповідно до вимог ст.68 Конституції України, кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей, незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.
Відповідно до ч.1 ст.172-7 КУпАП встановлюється відповідальність за неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів.
Під час дослідження матеріалів встановлено, що директор КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради» ОСОБА_1 , виконуючи передбачені Статутом та контрактом службові повноваження, підписала наказ № 137/К від 05.12.2022 р. «Про грошову винагороду педагогічних працівників у грудні 2022 року», згідно якого встановлено грошову винагороду у розмірі одного посадового окладу (11 716 гривень) їй особисто як директору.
Відповідно до п.п. 2.3.1. Методичних рекомендацій від 12.01.2024 № 2 щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції визначено, що дискреційні повноваження - це повноваження осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначати повністю або частково зміст чи обсяг рішення, яке приймається органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, або обирати на власний розсуд один із кількох варіантів рішень, передбачених проектом акту, встановлювати строки, підстави та порядок прийняття рішень.
Так, 21.11.2022 за вих. №130/2022 головою профспілки ОСОБА_2 було направлено лист, щодо погодження виплати грошової винагороди у 2022 році директору КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради» ОСОБА_1 , відповідно до вимог ст. 57 ЗУ «Про освіти», Постанови КМУ «Про впорядкування умов оплати праці працівників установ, закладів та організаційний окремих галузей бюджетної сфери», п.п. 52, 53 Інструкції «Про порядок обчислення зарплати працівників освіти», затвердженої наказом МОН України №102 від 15.10.1993 р.
Відповідно дост.57Закону України«Про освіту»визначено,що Державазабезпечує виплатупедагогічним працівникамщорічної грошовоївинагороди врозмірі доодного посадовогоокладу (ставкизаробітної плати) за сумлінну працю, зразкове виконання покладених на них обов`язків.
Статтею 57 ЗУ «Про освіту» надається суб`єкту право самостійно визначати розмір грошової винагороди, але не більше одного посадового окладу.
Директором Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації Олександром Лончаком було погоджено виплату грошової винагороди ОСОБА_1 , без визначення конкретного розміру грошової винагороди.
Таким чином, директор КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради» ОСОБА_1 підписуючи наказ №137/К від 05.12.2022 року самостійно визначила конкретний розмір грошової винагороди - один посадовий оклад (11716 гривень), тобто реалізувала свої дискреційні повноваження, а саме на власний розсуд визначила частково зміст та обсяг рішення, яке погоджено органом управління.
Визначаючи на власний розсуд конкретний розмір грошової винагороди собі особисто директор КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради» ОСОБА_1 має право самостійно (на власний розсуд) вирішувати точний розмір грошової винагороди, в межах діапазону визначеного законодавством та відповідно має дискреційні повноваження під час вирішення питання щодо виплати грошової винагороди педагогічним працівникам, в т.ч. собі особисто.
Враховуючи вищевказане, директор КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради» ОСОБА_1 , маючи суперечність між приватним інтересом та її службовими повноваженнями, вираженими у одноосібній службовій можливості розпоряджатися коштами закладу, видавати у межах своєї компетенції накази, здійснювати матеріальні заохочення працівників, що вплинуло на об`єктивність та неупередженість прийняття рішення і виразилось у підписанні наказу № 137/К від 05.12.2022 року «Про грошову винагороду педагогічних працівників у грудні 2022 року», згідно якого встановлено грошову винагороду у розмірі одного посадового окладу (11 716 гривень) їй особисто, як директору та наявним майновим інтересом, вираженим в покращенні матеріального становища та отримання нею додаткових грошової коштів, перебувала в умовах реального конфлікту інтересів та не врегулювала його.
Крім того, у питанні 2.4. Методичних рекомендацій від 12.01.2024 № 2 щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції», стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції визначено, що навіть за умови, що особа, маючи приватний інтерес, приймає об`єктивні та неупереджені рішення, вона вчиняє дії в умовах реального конфлікту інтересів.
Згідно листа Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації №626/01-32/2-24/356 від 24.01.2024 встановлено, що в період з 01.01.2022 року по теперішній час повідомлення відповідно до ЗУ «Про запобігання корупції» від директора КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради» ОСОБА_1 щодо виникнення у неї реального конфлікту інтересів не надходили.
Моментом виникнення у директора КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради» ОСОБА_1 реального конфлікту інтересів, є момент прийняття рішення про підписання наказу про виплату грошової винагороди собі особисто.
Отже, з урахуванням викладеного встановлено, що ОСОБА_1 , перебуваючи на посаді директора КЗ «Одеський НРЦ «Зоресвіт» Одеської обласної ради», будучи посадовою особою юридичної особи публічного права, яка прирівнюється до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, тобто суб`єктом на якого поширюються дії ЗУ «Про запобігання корупції», відповідно до підпункту «а» п.2 ч.1 ст.3 Закону та суб`єктом відповідно до Примітки до ст.172-7 КУпАП, та розповсюджуються обов`язки, щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, передбачені статтею 28 Закону, достовірно знаючи, що приймає рішення, щодо підписання наказу № 137/К від 05.12.2022 року «Про грошову винагороду педагогічних працівників у грудні 2022 року», згідно якого встановлено грошову винагороду у розмірі одного посадового окладу (11716 гривень) їй особисто, як директору, не повідомила безпосереднього керівника - Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації про виникнення у неї реального конфлікту інтересів, чим порушила п.2 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції», чим вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, передбачене ч. 1 ст. 172-7 КУпАП, а саме неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів.
В судовому засіданні ОСОБА_1 пояснила, що працює на посаді директора комунального закладу «Одеський навчально-реабілітаційний центр «Зоресвіт» Одеської обласної ради», відповідно до контракту з Одеською обласною державною адміністрацією від 20 грудня 2019 року, у грудні 2022 року відповідно до наказу по закладу від 05 грудня 2022 року за № 137/К їй було нараховано грошову винагороду за сумлінну працю та зразкове виконання посадових обов`язків,у розміріодного посадовогоокладу складає 11716,00гривень,яке здійснювалосьна підставіпогодження галузевого управління-Департаменту освітиі наукиОдеської обласноїадміністрації від 21 листопада 2022 року.
Прокурор в судовому засіданні зазначив, що вбачає склад адміністративного правопорушення та просить притягнути до відповідальності ОСОБА_1 .
Суд, вислухавши учасників судового розгляду, дослідивши матеріали адміністративної справи приходить до наступного.
ОСОБА_1 працює на посаді директора комунального закладу «Одеський навчально-реабілітаційний центр «Зоресвіт» Одеської обласної ради», відповідно до контракту з Одеською обласною державною адміністрацією від 20 грудня 2019 року.
У грудні2022року відповіднодо наказупо закладувід 05грудня 2022року за№ 137/К ОСОБА_1 було нарахованогрошову винагородуза сумліннупрацю тазразкове виконанняпосадових обов`язків,у розміріодного посадовогоокладу складає 11 716,00 гривень.
Нарахування здійснювалосьна підставіпогодження галузевогоуправління -Департаменту освітиі наукиОдеської обласноїадміністрації від 21 листопада 2022 року.
Згідно наказу по закладу від 05 грудня 2022 року за № 137/К «Про грошову винагороду педагогічних працівників у грудні 2022 року» кожен педагогічний працівник закладу отримав грошову винагороду в розмірі одного посадового окладу за сумлінну працю, зразкове виконання покладених на них обов`язків.
Зменшення або збільшення розміру грошової винагороди не мало підстав.
Відповідно до ст.57 Закону України «Про освіту» держава забезпечує виплату педагогічним працівникам щорічної грошової винагороди в розмірі до одного посадового окладу (ставки заробітної плати) за сумлінну працю, зразкове виконання покладених на них обов`язків.
Відповідно до п. 8.3.1. Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України, Профспілками працівників освіти і науки України та Всеукраїнським об`єднанням організацій роботодавців у галузі вищої освіти на 2021-2025 роки: забезпечити надання відповідно до статей 57 та 61 Закону України «Про освіту»: педагогічним працівникам, зокрема закладів вищої освіти, щорічної грошової винагороди за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов`язків та допомоги на оздоровлення при наданні щорічних відпусток педагогічним та науково-педагогічним працівникам у розмірі одного посадового окладу, а також у випадках надання частини щорічної основної відпустки перед звільненням.
На підставідосліджених матеріалівсправи,приходжу довисновку,що обставини,викладені упротоколі проадміністративне правопорушенняне знайшлисвого підтвердження,оскільки судуне наданожодних належнихдоказів вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.172-7 КУпАП, тобто в діях ОСОБА_1 відсутні подія та склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.172-7 КУпАП.
Згідно п.1 ч.1 ст.247 КУпАП, провадження по справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Враховуючи, що в судовому засіданні наявними в справі матеріалами не було доведено наявності події та складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.172-7 КУпАП в діях ОСОБА_1 , суддя приходить до переконання, що провадження по справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст.38, ч.1 ст.1727, 247 КУпАП України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Провадження по справі про адміністративне правопорушення у відношенні ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , закрити, у зв`язку відсутністю вдіях останньогоподії таскладу адміністративногоправопорушення,передбаченого ч.1 ст.1727 КУпАП.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного суду, через Київський районний суду м.Одеси, протягом десяти днів з дня винесення постанови.
Суддя Чаплицький В. В.
Суд | Київський районний суд м. Одеси |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2024 |
Оприлюднено | 12.04.2024 |
Номер документу | 118285966 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів |
Адмінправопорушення
Київський районний суд м. Одеси
Чаплицький В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні