Рішення
від 02.04.2024 по справі 922/5292/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.04.2024м. ХарківСправа № 922/5292/23

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Аріт К.В.

при секретарі судового засідання Пономар Є. А.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області, смт.Шевченкове, Куп`янський р-н, Харківська обл. (адреса: 63601, Харківська обл., Куп`янський р-н, смт.Шевченкове, вул.Лермонтова,2) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Золотой Вєк-2012", смт.Шевченкове, Куп`янський р-н, Харківська обл. (адреса: 63601, Харківська обл., Куп`янський р-н, смт.Шевченкове, вул.Джерельна,25) про стягнення 151613,93 грн та розірвання договорів за участю представників:

позивача не з`явився;

відповідача не з`явився.

ВСТАНОВИВ:

15.12.2023 року позивач - Шевченківська селищна військова адміністрація Куп`янського району Харківської області звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Золотой Вєк-2012", в якому просить суд:

- стягнути з ТОВ «ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012» заборгованість з орендної плати за земельні ділянки у розмірі 151613,93 грн;

- розірвати: договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:01:000:0115, площею 2,4325 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001659,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0004, площею 8,1986 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001649,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0011, площею 7,6013 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001655.

- повернути земельні ділянки у комунальну власність Шевченківської селищної територіальної громади Куп`янського району Харківської області.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 20.12.2023 року позовну заяву залишено без руху, встановивши позивачу строк та спосіб усунення недоліків.

29.12.2023 року позивач надав до суду заяву (вх.№35970) про усунення недоліків.

Разом з заявою про усунення недоліків позивач надав уточнення позовної заяви, а саме, в прохальній частині позову просить суд:

- стягнути з ТОВ «ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012» заборгованість з орендної плати з урахуванням пені та штрафних санкцій за орендовані земельні ділянки у розмірі 151613,93 грн;

- розірвати: договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:01:000:0115, площею 2,4325 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001659,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0004, площею 8,1986 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001649,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0011, площею 7,6013 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001655.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 03.01.2024 року відкрито провадження у справі №922/5292/22 та призначено підготовче засідання на 30.01.2024 року, яке протокольною ухвалою суду було відкладено на 20.02.2024 року.

31.01.2024 року представник позивача надав до суду заяву (вх.№2781) про розгляд справи, призначений на 20.02.2024 року, проводити без його участі на підставі наявних у суду матеріалів. Крім того, представник позивача просив стягнути з відповідача заборгованість з орендної плати з урахуванням пені та штрафних санкцій за орендовані земельні ділянки у розмірі 151613,93 грн та розірвати договори оренди землі.

19.02.2024 року представник позивача надав до суду документи для долучення до матеріалів справи (вх.№4588).

Надані документи прийняті судом до розгляду та долучені до матеріалів справи.

Протокольною ухвалою суду від 20.02.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.03.2024 року, яке було відкладено на 02.04.2024 року.

05.03.2024 року після судового засідання до суду надійшла заява представника відповідача про проведення судового засідання без участі представника відповідача (вх.№6065). Також, представник відповідача в своїй заяві повідомив суд, що позовну заяву визнає частково та не заперечує щодо розірвання договорів оренди землі.

Щодо стягнення заборгованості зазначав наступне, суму боргу визнає, проте, повідомив суд, що заборгованість з орендної плати за землю була частково стягнута з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012" за позовами Головного управління ДПС у Харківській області:

- рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.06.2021 по справі № 520/6616/21 - в сумі 135365,24 грн;

- рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15.01.2024 по справі № 520/13763/23 - в сумі 9385,05 грн.

Представник відповідача у своїй заяві також зазначав, що на даний час виконавчі документи пред`явлені до виконання, перебувають на примусовому виконанні в державній виконавчий службі, на рахунки підприємства накладено арешт на суму заборгованості. Отже, сума заборгованості з орендної плати за землю з юридичних осіб, що не стягнута за судовими рішеннями, складає 6863,64 грн. На підставі викладеного, з метою недопущення подвійного стягнення боргу з підприємства, вважає про необхідність часткового стягнення заборгованості з орендної плати з юридичних осіб в розмірі залишку такої заборгованості - 6863,64грн.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 06.03.2024 року позовну заяву Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області залишено без руху на підставі ч. 11 ст. 176 ГПК України.

12.03.2024 року представник позивача надав до суду клопотання (вх.№6731) про залучення 3-ої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору.

13.03.2024 року представник позивача надав до суду заяву про усунення недоліків (вх.№6873).

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 14.03.2024 року продовжено розгляд справи №922/5292/23 та призначено розгляд справи на 02.04.2024 року.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 18.03.2024 року відмовлено в задоволенні клопотання представника позивача про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору (вх.№6731 від 12.03.2024).

Представники сторін у судове засідання 02.04.2024 року не з`явились, про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, раніше надавали клопотання про розгляд справи без їх участі.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Між Шевченківською районною державною адміністрацією (позивач, орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012» (відповідач, орендар) 23.08.2012 року були укладені:

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:01:000:0115, площею 2,4325 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001659,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0004, площею 8,1986 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001649,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0011, площею 7,6013 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001655,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:05:000:0054, площею 3,8433 га, - договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0012, площею 4,1088 га, - договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0010, площею 7,1551га,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:01:000:0113, площею 11,4948 га, - договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0003, площею 7,5870 га, - договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0006, площею 8,1986 га, - договір оренди земельної ділянки №429, площею 7,4145 га.

Позивач зазначає, що частина договорів були припинені автоматично, оскільки була здійснена державна реєстрація права власності на земельні ділянки власниками земельних часток (паїв). На даний момент залишаються діючими 3 договори оренди земельних ділянок:

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:01:000:0115, площею 2,4325 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001659,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0004, площею 8,1986 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001649,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0011, площею 7,6013 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001655.

Зазначені договори оренди земельних ділянок були укладені Шевченківською державною районною адміністрацією в 2012 році, оскільки розпорядником даних земель згідно Земельного кодексу України в редакції від 19.08.2012 були районні державні адміністрації. Відповідно до частини 3 статті 122 Земельного кодексу України в редакції від 19.08.2012 року районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: сільськогосподарського використання.

До розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. {Абзац перший пункту 12 розділу X із змінами, внесеними згідно із Законами N 3123-VI (3123-17) від 03.03.2011, N 4226-VI (4226-17) від 22.12.2011.

З прийняттям Закону України від 10.07.2018 №2498-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», який набув чинності 01.01.2019, розділі X "Перехідні положення" Земельного кодексу був доповнений пунктом 21 такого змісту: «21.

Установити, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності".

З моменту набрання чинності даного закону, повноваження щодо розпорядження землями незапитаними спадкоємцями сертифікатів перейшли до повноважень місцевих органів місцевого самоврядування, на території яких дані земельні ділянки розташовані. Дані земельні ділянки розташовані на території колишньої Безмятежненської сільської ради, із земель реформованого КСП ім. Карла Маркса. З 01.01.2019 року розпорядником земель стала Безмятежненська сільська рада Шевченківського району Харківської області, оскільки дані земельні ділянки знаходилися на її території за межами населених пунктів.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №725-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження території територіальних громад Харківської області», території Шевченківської селищної і 15 сільських рад, зокрема Безмятежненської сільської ради, входять до складу Шевченківської територіальної громади з адміністративним центром територіальної громади в смт Шевченкове.

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо порядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» від 17.11.2020 №1009, сформована територіальна громад є правонаступником всього майна, прав і обов`язків розформованої територіальної громади. Юридична особа селищна рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб сільських, селищних рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою.

Відповідно до ч.4 ст.45 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада вважається повноважною за умови обрання не менше як двох третин депутатів від загального складу ради.

Згідно з рішенням І сесії VIII скликання Шевченківської селищної ради від 04.12.2020 «Про початок повноважень депутатів Шевченківської селищної ради», всі 26 депутатів (загальний склад) Шевченківської селищної ради набули повноваження 04 грудня 2020 року.

На ІІ сесії VIII скликання Шевченківської селищної ради прийняте рішення від 14.12.2020 «Про реорганізацію Безмятежненської сільської ради» №27/2- VIII згідно з яким Шевченківська селищна рада стала правонаступником прав та обов`язків Безмятежненської сільської ради.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807 «Про утворення і ліквідацію районів» Шевченківський район у Харківській області ліквідовано, а територія Шевченківської селищної територіальної громади входить до складу Куп`янського району.

Отже повноваження щодо розпорядження цими землями перейшли до Шевченківської селищної ради Куп`янського район Харківської області.

На виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 23 грудня 2022 року № 875/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області» створено Шевченківську селищну військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 06 лютого 2023 року №2897-ІХ «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів в Ізюмському, Куп`янському та Чугуївському районах Харківської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», частиною 2 статті 10 та частиною 2 статті 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», відповідно до статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.

Отже здійснення правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами комунальної власності перейшли до Шевченківської селищної військової адміністрації.

Згідно з договорами оренди земельних ділянок Шевченківська районна державна адміністрація Харківської області передала земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель незапитаних спадкоємцями сертифікатів на території колишньої Безмятежненської сільської ради на підставі розпорядження голови Шевченківської районної державної адміністрації від 23 серпня 2012 року за №308 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)».

Відповідно до пп 8, 9 даних договорів орендна плата встановлена у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок згідно Закону України «Про оренду землі» та Податкового кодексу України та вноситися орендарем рівними частками щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. Орендна плата вноситися орендарем в грошовій формі на відповідний розподільчий рахунок органу місцевого самоврядування, на території якого знаходиться дана земельна ділянка (Безмятежненська сільська рада).

Позивач зазначає, що орендна плата була встановлена мінімальна, оскільки відповідно до п.288.5.1. статті 288 ПКУ встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Пунктом 29 договорів встановлено, що орендар зобов`язується своєчасно вносити орендну плату та не допускати заборгованості з її оплати.

За твердженнями позивача, за період користування земельними ділянками на підставі договорів оренди, ТОВ «ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012» вчасно не сплачувало оренду плату, що призвело до виникненні заборгованості в сумі 151613,93 грн. На підтвердження наявності заборгованості позивач надав лист Головного Управління ДПС у Харківській області в формі розрахунку суми податкового боргу ТОВ «ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012», податковий номер 37327369 згідно даних інтегрованих карток платника станом на 01.09.2023 року.

Також, в позовній заяві позивач зазначає, що для погашення податкового боргу Головне управління ДПС у Харківській області звернулося з адміністративним позовом до ТОВ «ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012» про стягнення податкового боргу.

Так, 02.06.2021 року Харківський окружний адміністративний суд постановив рішення про задоволення позову та стягнення з розрахункових рахунків ТОВ «ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012» коштів в рахунок погашення податкового боргу у розмірі 135365,24 грн.

Однак на даний час борг збільшився та становить 151613,93 грн.

Шевченківська селищна військова адміністрація зверталася листом від 06.06.2023 №02-28/958 до директора ТОВ «ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012» з проханням погасити заборгованість зі сплати орендної плати у місячний термін, але відповіді не отримала.

Позивач вважає, що порушуються права всієї громади щодо наповнення бюджету та здійснення фінансування потреб громади у зв`язку з недоотриманням доходу у вигляді заборгованості з орендної плати ТОВ «ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012» у розмірі 151613,93 грн, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Стаття 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) вказує, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки, й серед підстав виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, передбачає договори та інші правочини.

Відповідно до статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Статтею 174 Господарського кодексу України (далі - ГК України) зазначено, що господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, із господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Відповідно до статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.

За змістом частини 1 статті 627 ЦК України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ч. 1 ст. 628 ЦК України).

Положення статті 525 ЦК України встановлює загальне правило щодо заборони односторонньої відмови від зобов`язання або односторонньої зміни його умов, що кореспондується із вимогами статті 629 ЦК України щодо обов`язковості договору для виконання сторонами.

Судом встановлено, що укладений договір за своїм змістом та правовою природою є договором найму (оренди), який підпадає під правове регулювання норм § 3 глави 58 Цивільного кодексу України та §5 глави 30 Господарського кодексу України.

Як визначено частиною 1 статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендною землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатом аукціону.

Відповідно до Закону України №1423-ІХ від 28.04.2021 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.

Відповідно до статті 283 ГК України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. У користування за договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або цілісний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ). В силу частини 6 названої статті до відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Згідно статті 792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

У відповідності до статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Суд зазначає, що статтею 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки визначено як засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Згідно з частиною другою статті 93 Земельного кодексу України земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземця та особам без громадянства, іноземних юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі- це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до пп 8, 9 даних договорів орендна плата встановлена у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок згідно Закону України «Про оренду землі» та Податкового кодексу України та вноситися орендарем рівними частками щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. Орендна плата вноситися орендарем в грошовій формі на відповідний розподільчий рахунок органу місцевого самоврядування, на території якого знаходиться дана земельна ділянка (Безмятежненська сільська рада).

Частиною 1 статті 24 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до статей 525, 526, 530 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору і у встановлений строк виконання, одностороння відмова від виконання зобов`язань не допускається.

Статтею 629 ЦК України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

У відповідності до частин 1,2, 3 статті 21 Закону "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно з вимогами частин 1, 2 статті 22 Закону "Про оренду землі" орендна плата справляється у грошовій формі.

За згодою сторін розрахунки щодо орендної плати за землю можуть здійснюватися у натуральній формі. Розрахунок у натуральній формі має відповідати грошовому еквіваленту вартості товарів за ринковими цінами на дату внесення орендної плати.

Частиною 1 статті 23 Закону "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Відповідно до положень абзацу 7 частини 2 статті 25 Закону "Про оренду землі" орендар зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку.

Також, Податковим кодексом України визначено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (ст. 288 ПК України).

У відповідності до підп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (п. 14.1.72).

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136).

Відповідно до ст. 61. Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ст. 41 Податкового кодексу України контролюючими органами є: податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Матеріалами справи установлено, що відповідно до розрахунку суми податкового боргу, наведеного у листі ГУ ДПС в Харківській області відповідач має податковий борг з орендної плати за землю, який станом на 01.09.2023 становить - 151613,93 грн (а.с. 119-123).

У відповідному розрахунку також зазначено, що частина заборгованості вже стягнута з відповідача рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 02.06.2021 по справі № 520/6616/21 - в сумі 135365,24 грн, та частина перебуває на розгляді у Харківському окружному адміністративному суді справа №520/13763/23 - в сумі 9385,05 грн.

Судом досліджено матеріали справи, а також відомості, які містить , з яких вбачається, що заборгованість з орендної плати за землю була частково стягнута з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012" за позовами Головного управління ДПС у Харківській області:

- рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.06.2021 по справі № 520/6616/21 - в сумі 135365,24 грн;

- рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15.01.2024 по справі № 520/13763/23 - в сумі 9385,05 грн.

Також, матеріали справи містять лист Відділу земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Шевченківської селищної ради від 12.03.2024 №46, з якого вбачається, що згідно з розрахунку суми податкового боргу наданого ГУ ДПС в Харківській області починаючи з 30.03.2021 року сума не виплаченої орендної плати в місяць та нестягнутої за рішенням суду становить 39638,72 грн (а.с.117).

Згідно з інформацією податкового органу у листі ГУ ДПС в Харківській області у відповідача наявний податковий борг з орендної плати за землю, який станом на 01.09.2023 року становить - 151613,93 грн, а також зазначено, що частина заборгованості вже стягнута з відповідача рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 02.06.2021 по справі № 520/6616/21 - в сумі 135365,24 грн, та частина перебуває на розгляді у Харківському окружному адміністративному суді справа №520/13763/23 - в сумі 9385,05 грн.

Також з листа Відділу земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Шевченківської селищної ради від 12.03.2024 №46 вбачається, що згідно з розрахунку суми податкового боргу, наданого ГУ ДПС в Харківській області, починаючи з 30.03.2021 року сума не виплаченої орендної плати в місяць та нестягнутої за рішенням суду становить 39638,72 грн.

Вказані у вищезазначених листах ГУ ДПС в Харківській області відомості суд приймає в якості належного та допустимого доказу, який неспростовно свідчить про наявність у відповідача заборгованості з орендної плати за спірний період за спірними договорами оренди землі.

Отже, враховуючи вищенаведені дані податкового органу, лист Відділу земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Шевченківської селищної ради, а також приписи статей 41 Податкового кодексу України, суд визнає обґрунтованими та доведеними належними та допустимими доказами позовні вимоги щодо стягнення орендної плати в розмірі 39638,72 грн.

Також суд зазначає, що відповідач у відзиві на позовну заяву щодо стягнення заборгованості зазначав наступне, суму боргу визнавав, проте, повідомив суд, що заборгованість з орендної плати за землю була частково стягнута з Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗОЛОТОЙ ВЄК-2012" за позовами Головного управління ДПС у Харківській області:

- рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.06.2021 по справі № 520/6616/21 - в сумі 135365,24 грн;

- рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15.01.2024 по справі № 520/13763/23 - в сумі 9385,05 грн.

З огляду на викладене суд зазначає, що податковий борг за період з 30.08.2018 на підставі податкової декларації з плати за землю N31468148 від 23.04.2018 та по 20.02.2021 року на підставі податкової декларації з плати за землю №10833565 від 20.02.2021 (резулятивна частина рішення суду) стягнуто за рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 02.06.2021 року № 520/6616/21 на суму 135365,24 грн, а розрахунок ГУ ДПС в Харківській області на суму 151613,93 грн поданий за період 30.06.2019 по 28.04.2023 року, отже в розрахунку ГУ ДПС в Харківській області не охоплюється період з 30.08.2018 по 30.06.2019, на який є стягнення рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 02.06.2021 року № 520/6616/21.

Щодо рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15.01.2024 року №520/13763/23 суд зазначає, що даним рішенням вирішено здійснити стягнення на суму 9385,00 грн, що являє собою лише пеню, не податковий борг у вигляді орендної плати за землю, що підтверджує розрахунок ГУ ДПС в Харківській області, який наявний в матеріалах справи.

Враховуючи наведене, оскільки в матеріалах справи відсутні належні докази сплати орендної плати у розмірі 39638,72 грн за договорами оренди землі від 23.08.2012 року, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в частині стягнення заборгованості із сплати орендної плати в розмірі 39638,72 грн.

В частині стягнення заборгованості в розмірі 111975,21 грн суд відмовляє, у зв`язку із недоведеністю та необґрунтованістю.

Щодо позовних вимог в частині розірвання договорів оренди від 23.08.2012 року:

- земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:01:000:0115, площею 2,4325 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001659;

- земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0004, площею 8,1986 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001649,;

- земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0011, площею 7,6013 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001655, суд зазначає наступне.

За змістом частин 1, 2 статті 5 ГПК України здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. У випадку якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного права чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

Статтею 15 ЦК України закріплено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Під захистом права розуміють державно-примусову діяльність, спрямовану на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначено як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату.

Способи захисту цивільного права чи інтересу - це визначені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких забезпечується поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника, і такі способи мають бути доступними й ефективними. Особа, права якої порушено, може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Це право чи інтерес суд має захистити у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Вимога захисту цивільного права чи інтересу має забезпечити їх поновлення, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі отримання відповідного відшкодування. Зазначені правові позиції неодноразово висловлювались Великою Палатою Верховного Суду і Верховним Судом та узагальнено викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19.

Ефективність позовної вимоги має оцінюватися, виходячи з обставин справи та залежно від того, чи призведе задоволення такої вимоги до дійсного захисту інтересу позивача без необхідності повторного звернення до суду (принцип процесуальної економії). Таким чином, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Крім того, Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17 (провадження № 14-144цс18), від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 (провадження № 12-187гс18), від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц (провадження № 14-338цс18), від 02.07.2019 у справі № 48/340 (провадження № 12-14звг19), від 22.10.2019 у справі № 923/876/16 (провадження № 12-88гс19).

З урахуванням викладеного, відповідно до частин 3, 4 статті 31 Закону України "Про оренду землі" (тут і далі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Крім того, частиною 1 статті 32 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір може бути достроково розірваний за рішенням суду у разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

При цьому, положення частини 1 статті 34 Закону України "Про оренду землі" імперативно передбачають, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

Відповідно до пункту 34 договорів оренди дія договору припиняється шляхом його розірвання за взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом. Після припинення дії договору оренди орендар повертає орендодавцю земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим у якому він одержав її в оренду (пункт 19 договору оренди).

Частиною 3 статті 152 Земельного кодексу України визначено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Пунктом 7 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України передбачено, що способом захисту цивільних прав та інтересів є, зокрема, припинення правовідношення.

Отже, розірвання договору оренди - це спосіб захисту прав та інтересів суб`єктів правовідносин, передбачений законодавством.

Обов`язок орендаря повернути земельну ділянку та привести її в придатний для подальшого використання стан невід`ємно пов`язаний з настанням певного юридичного факту - припинення чи розірвання договору оренди землі. А тому після припинення чи розірвання договору оренди у орендаря виникає обов`язок повернути земельну ділянку орендодавцю.

Подібний висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.10.2022 у справі № 922/3166/20.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Аналогічні положення викладено у частині 1 статті 93 Земельного кодексу України.

Частиною 1 статті 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі- це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" визначено істотні умови договору оренди, якими, зокрема є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з частинами 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Положеннями статей 24, 25 Закону України "Про оренду землі" визначено права та обов`язки орендодавця і орендаря, зокрема, орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати за земельну ділянку. Орендар, у свою чергу, зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку.

Відповідно до частин 3, 4 статті 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Частиною 1 статті 32 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір може бути достроково розірваний за рішенням суду у разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Пунктом "д" частини 1 статті 141 Земельного кодексу України визначено таку підставу припинення права користування земельною ділянкою, як систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Аналіз наведених положень законодавства дає можливість зробити висновок про те, що підставою для розірвання договору оренди землі є саме систематична несплата орендної плати (два та більше випадки).

При цьому систематична сплата орендної плати не у повному обсязі, визначеному договором, тобто як невиконання, так і неналежне виконання умов договору, є підставою для розірвання такого договору, оскільки згідно зі статтею 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Отже, систематична (два і більше разів) несплата орендної плати, визначеної умовами укладеного між сторонами правочину, в тому числі сплата орендної плати не у повному обсязі (часткове виконання зобов`язання), є підставою для розірвання такого договору. При цьому сам факт систематичного порушення договору оренди земельної ділянки щодо сплати орендної плати є підставою для розірвання такого договору, незважаючи на те, чи виплачена заборгованість в подальшому, оскільки згідно зі статтею 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Такі правові висновки викладено у постанові Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 06.03.2019 у справі №183/262/17, постановах Верховного Суду від 07.10.2020 у справі № 313/780/19, від 31.07.2020 у справі № 479/1073/18, від 23.03.2021 у справі № 922/2754/19, на які посилається скаржник у касаційній скарзі.

Разом з тим згідно із частиною 2 статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Виходячи із системного аналізу наведених положень законодавства та враховуючи, що до відносин, пов`язаних з орендою землі, застосовуються також положення Цивільного кодексу України, слід зазначити, що при вирішенні судом питання щодо розірвання договору оренди землі за обставин систематичного невнесення орендної плати застосуванню також підлягають положення частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України. Застосування такого правового наслідку, як розірвання договору судом саме з підстави істотності допущеного порушення договору, визначеної через іншу оціночну категорію - значну міру позбавлення того, на що особа розраховувала при укладенні договору, - відповідає загальним засадам цивільного законодавства, до яких за пунктом 6 частини 1 статті 3 Цивільного кодексу України належать, зокрема справедливість, добросовісність та розумність.

Подібні правові висновки викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі № 912/1385/17, постановах Верховного Суду від 22.10.2019 у справі № 923/826/18, від 10.02.2021 у справі № 923/1001/19, на які посилається скаржник у касаційній скарзі.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до листа ГУ ДПС у Харківській області, відповідач припинив виконувати свій обов`язок з оплати орендних платежів у 2019 році, та до 2023 року, відповідач своєчасно не здійснював сплату орендних платежів у встановлені договорами строки та розмірах.

Відповідно до пункту 34 договорів оренди, дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Після припинення дії договору оренди орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду (пункт 19 договорів оренди).

З огляду на викладене, зважаючи на систематичну несплату відповідачем орендної плати за Договорами оренди землі, про що свідчить, зокрема стягнення з відповідача 39638,72 грн заборгованості з орендної плати в судовому порядку, що є істотним порушенням договорів оренди землі, в розумінні частини 2 статті 651 ЦК України та що є самостійною підставою для їх розірвання на підставі ст. 651 ЦК України та ст.32 Закону України «Про оренду землі», та відсутність заперечень з боку відповідача щодо розірвання договорів, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність правових підстав для задоволення позову в частині розірвання договорів оренди земельних ділянок:

- за кадастровим номером 6325781500:01:000:0115, площею 2,4325 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001659;

- за кадастровим номером 6325781500:06:000:0004, площею 8,1986 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001649;

- за кадастровим номером 6325781500:06:000:0011, площею 7,6013 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001655.

Відповідно до ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За змістом ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З урахуванням наведеного, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді усіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, враховуючи часткову відмову в задоволенні позовних вимог в частині стягнення заборгованості із сплати орендної сплати, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню.

Вирішуючи питання розподілу судового збору суд керується положеннями п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, відповідно до яких, судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, враховуючи часткову відмову в позові щодо стягнення 111975,21грн орендної плати, судовий збір в розмірі 8753,72 грн покладається на відповідача, з вини якого виник спір, решта покладається на позивача, у зв`язку з частковою відмовою в позові.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 1, 2, 5, 7, 11, 13, 14, 15, 42, 46, 73, 74-80, 86, 129, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

В позові відмовити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Золотой Вєк-2012" (адреса: 63601, Харківська обл., Куп`янський р-н, смт.Шевченкове, вул.Джерельна,25; код ЄДРПОУ 37327369) на користь Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (адреса: 63601, Харківська обл., Куп`янський р-н, смт.Шевченкове, вул.Лермонтова,2; код ЄДРПОУ 45098470; код бюджетної класифікації 18010600, код території UA63080150000094794 - Шевченківська селищна територіальна громада) заборгованість з орендної плати у розмірі 39638,72 грн.

Розірвати:

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:01:000:0115, площею 2,4325 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001659,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0004, площею 8,1986 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001649,

- договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325781500:06:000:0011, площею 7,6013 га, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі у Відділі Держкомзему в Шевченківському районі від 31 серпня 2012 року за №632570004001655.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Золотой Вєк-2012" (адреса: 63601, Харківська обл., Куп`янський р-н, смт.Шевченкове, вул.Джерельна,25; код ЄДРПОУ 37327369) на користь Шевченківської селищної військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (адреса: 63601, Харківська обл., Куп`янський р-н, смт.Шевченкове, вул.Лермонтова,2; код ЄДРПОУ 45098470) 8753,72 грн судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення Господарського суду Харківської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги в порядку, встановленому статтями 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено "11" квітня 2024 р.

СуддяК.В. Аріт

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено15.04.2024
Номер документу118294007
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди

Судовий реєстр по справі —922/5292/23

Рішення від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 14.03.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 06.03.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 05.03.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 20.02.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 30.01.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 03.01.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні