ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 квітня 2024 рокуСправа №160/22741/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кучугурної Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Органік-Дніпро Плюс» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
Обставини справи: до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Органік-Дніпро Плюс» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.06.2023 №0147310713, прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Головне управління ДПС у Дніпропетровській області за результатами проведеної документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Органік-Дніпро Плюс» з питань перевірки дотримання вимог валютного законодавства України при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04.2023 дійшло хибних висновків про порушення позивачем ч. 3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції», за що на підставі ч.5 ст.13 ЗУ «Про валюту і валютні операції» нарахована пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД. Позивач наголошує, що Акт не містить доказів наявності умислу щодо порушення ним ч. 3 ст. 13 Закону України «Про валюту та валютні операції» при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 № 19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04.2023 в частині несвоєчасного одержання товару по імпорту. За твердженням податкового органу єдиною підставою для виявленого факту порушення норм валютного законодавства при виконанні позивачем вказаного зовнішньоекономічного контракту є податкова інформація Національного банку України від 20.02.2023 № 25-0008/42/ДСК. Однак, на переконання позивача, посилання контролюючого органу на податкову інформацію, що наявна в інформаційно-аналітичних базах відносно контрагента суб`єкта господарювання, а також податкова інформація надана іншими контролюючими органами, носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону. Крім того, позивач зазначає, що Кабінетом Міністрів України на момент прийняття наказу відповідача про проведення документальної планової виїзної перевірки позивача від 30.07.2021 №3549-п не приймалось рішення про завершення дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), а відтак діяв мораторій на проведення документальних планових та позапланових перевірок платників податків, за виключеннями, чітко визначеними пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК. З урахуванням викладеного, на думку позивача, оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 15.06.2023 №0147310713 є протиправним та підлягає скасуванню.
Справі за цією позовною заявою присвоєно №160/22741/23 та за результатами автоматизованого розподілу справу передано для розгляду судді Кучугурній Н.В.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.09.2023 прийнято до розгляду позовну заяву; відкрито провадження в адміністративній справі №160/22741/23; призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні); встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву (у разі заперечення проти позовної заяви) протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.
29.09.2023 до суду за допомогою засобів електронного зв`язку надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому відповідач пред`явлений позов не визнає та заперечує проти задоволення позовних вимог. Відповідач посилається на те, що згідно з Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7, на виконання статей 12 і 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» ГУ ДПС у Дніпропетровській області отримано податкову інформацію від НБУ від 20.02.2023 №25-0008/42/ДСК щодо виявлення фактів порушень ТОВ «Органік-Дніпро Плюс» норм валютного законодавства України при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 №19/04. Так, імпортна операція від 05.07.2022 в сумі 35 000,00 євро (екв. 1078035,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 31.12.2022; від 20.07.2022 в сумі 32125,00 євро, (екв. 963685,75 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 15.01.2023; від 02.08.2022 в сумі 50 000,00 євро, (екв. 1594375,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 28.01.2023; від 04.08.2022 в сумі 40000,00 євро, (екв. 1489952,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 30.01.2023. Перевіркою встановлено, що при виконанні імпортного контракту 19.04.2022 №19/04, який укладено з нерезидентом STACROLOFT INC. OU, ESTONIA, встановлено несвоєчасне одержання товару по імпорту з урахуванням наданих до перевірки аркушів коригування до митних декларацій, таким чином встановлено імпортна операція: від 05.07.2022 в сумі 35 000,00 Євро (екв. 1078035,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 31.12.2022, проте з урахування аркушу коригування митної декларації №22UA401020059803U6 від 23.12.2022 за результатами перевірки товар по імпорту надійшов своєчасно, порушень не встановлено; від 20.07.2022 в сумі 32125,00 Євро (екв. 1078035,00 грн) (екв. 963685,75 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 15.01.2023, проте з урахування аркушу коригування митної декларації №22UA401020059803U6 від 23.12.2022 за результатами перевірки товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 6 днів у сумі 4520,89 євро (екв. 178738,36 грн) є незначним; від 02.08.2022 в сумі 50 000,00 євро, (екв. 1594375,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 28.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 4 дні; від 04.08.2022 в сумі 40 000,00 євро, (екв. 1489952,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 30.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 18 днів; від 05.08.2022 в сумі 21 750,00 євро, (екв. 809 326,20 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 31.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 22 дні; від 05.08.2022 в сумі 12 500,00 Євро, (екв. 465130,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 31.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 22 дні; від 30.08.2022 в сумі 35000,00 Євро, (екв. 1279390,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 25.02.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 25 днів. Висновок Міністерства економіки України за імпортним контрактом від 19.04.2022 №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04.2023 ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» не надавався. До перевірки ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» не надано документального підтвердження невиконання умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04 2023 через дію форс-мажорних обставин. В підтвердження претензійної роботи у розумінні ч.7 ст.13 Закону від 21.06.2018 №2473-VIII ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» до перевірки не надано. Враховуючи викладене, відповідач зазначає, що перевіркою встановлено порушення ТОВ «ОРГАНІК- ДНІПРО ПЛЮС» ч.3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-VIII при виконанні імпортного контракту від 19.04.2022 №19/04, який укладено з нерезидентом компанією STACROLOFT INC. OU, ESTONIA, в частині несвоєчасного одержання товару, за що згідно з ч.5 ст. 13 Закону Украпи від 21.06.2018 №2473-VIIІ «Про валюту і валютні операції» нараховується пеня за порушення термінів розрахунків в сфері ЗЕД.
08.11.2023 позивачем до суду подані пояснення по справі, в яких висловлено позицію та зазначено аргументи, аналогічні тим, що викладені в позовній заяві.
29.09.2023 до суду за допомогою засобів електронного зв`язку від відповідача надійшла заява про вихід із спрощеного провадження.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.04.2024 відмовлено у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про вихід із спрощеного провадження в адміністративній справі №160/22741/23.
Ухвалою суду від 12.09.2023 витребувано у Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області належним чином засвідчені копії матеріалів перевірки, на підставі яких було прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 15.06.2023 № 0147310713.
Витребувані судом документи були надані відповідачем разом з відзивом на позовну заяву.
Відповідно до ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.
Розумність строків є одним із основоположних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до п.8 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним уважається строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального і процесуального права.
При цьому, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
УСТАНОВИВ:
ГУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі п.п. 191.1.4 п. 191.1, п.п.20.1.4, п.п. 20.1.19 п. 20.1 ст.20 розділу І та п.п. 75.1.2 п. 75.1. ст.75, пп. 78.1.1 п. 78.1, п. 82.2 ст. 82, пп. 69.2 п. 69 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у зв`язку з отриманням податкової інформації від Національного банку України від 20.02.2023 №25-0008/42/ДСК, щодо виявлених фактів порушень валютного законодавства України при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 №19/04, на підставі наказу на проведення документальної позапланової виїзної перевірки від 27.04.2023 №2190-п, проведена документальна позапланова виїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «Органік-Дніпро Плюс» (код ЄДРПОУ 44634581) з питань дотримання вимог валютного законодавства України при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04.2023.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 11.05.2023 №1844/04-36-07-13/44634581, відповідно до висновків якого, встановлено порушення ч. 3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04.2023 в частині несвоєчасного одержання товару по імпорту, за що на підставі ч.5 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» нарахована пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД.
Перевіркою встановлено, що Контракт від 19.04.2022 №19/04 укладено ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» (Покупець) з компанією STACROLOFT INC. OU, ESTONIA, (Продавець).
Предмет контракту: Продавець продає, а Покупець купує нафтопродукти (дизельне паливо, бензин, МТБЄ), надалі «Товар», асортимент, ціна та кількість яких оговорюється в підписаних обома сторонами додатках до даного контракту в кількості до 6000 метричних тон.
Умови та строки поставки: Строк поставки - 2022 рік. Товар поставляється автомобільним транспортом (автоцистернами) на умовах СРТ Ягодин, Україна, можливі поставки залізничним транспортом (ІНКОТЕРМС-2010).
Ціна і оплата: Ціна товару визначається на умовах поставки оговорених в даному контракті, а також в додатках до нього. Ціна товару визначається в доларах США та Євро та вказується в додатках до даного контракту, які являються невід`ємною частиною контракту. Порядок оплати - 100% передплата. Валюта платежу долари США або Євро, відповідно до підписаних Додатків обома сторонами, що є невід`ємними частинами даного контракту. Дата оплати - дата зарахування грошових коштів на рахунок банка Продавця. Всі витрати, пов`язані з платежем, а також банківська комісія, що утримується банком продавця або його банком кореспондентом сплачується Продавцем; всі витрати та комісії, що утримується банком Покупця або його банком кореспондентом, оплачується Покупцем. Загальна орієнтовна вартість товару складає 6000000,00 дол. США, кінцеві розрахунки за кожну поставлену партію товару проводиться сторонами не пізніше 5-ти календарних днів з моменту поставки товару.
Арбітраж: будь-які суперечки та розбіжності, які можуть виникнути у зв`язку з виконанням умов цього контракту, повинні бути улагоджені за допомогою переговорів. У разі неможливості вирішити суперечливі питання шляхом переговорів, спори за цим контрактом вирішуються в арбітражному суді Естонії при ТПП в м. Талині, мовою арбітражного виробництва російська мова, спір буде вирішуватись згідно з нормами матеріального права Естонії.
На виконання договірних зобов`язань по контракту від 19.04.2022 №19/04 у період з 19.04.2022 по 28.04.2023, на виконання умов контракту ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» перераховано нерезиденту компанії STACROLOFT INC. OU, ESTONIA, валютні кошти на загальну суму: 30576,70 дол. США (екв. 894518,30 грн); 951135,67 євро (екв. 30302052,92 грн), що зафіксовано в бухгалтерському обліку підприємства по рахунку Дт 3712 «Аванси видані іноземним постачальникам».
У період з 19.04.2022 по 28.04.2023 по контракту від 19.04.2022 №19/04 ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» отримав по імпорту від нерезидента компанії STACROLOFT INC. OU, ESТONIA товар (паливо дизельне Diesel Fuel ULSD 10 PPM, код товару 2710194300; розчинник складний органічний на основі етанолу: розчинник «ЭПСИЛОН», код товару 3814009019 та інш.) згідно МД типу ІМ40 ДЕ, що зафіксовано в бухгалтерському обліку підприємства Кт 632 «Розрахунки з іноземними постачальниками», у сумі: 30576,70 дол. США (екв. 894518,30 грн); 987385,18 євро (екв. 34 523 596,10 грн), товар по імпорту одержано несвоєчасно, з порушенням граничного терміну надходження товару.
Станом на 28.04.2023 по контракту від 19.04.2022 №19/04, укладеному з компанією STACROLOFT INC. OU, ESTONIA, зафіксовано кредиторська заборгованість у сумі 5672,81 євро (екв. 223 638,05 грн), яка обліковується на балансі підприємства станом на 28.04.2023 на рахунку Кт 632 «Розрахунки з іноземними продавцями».
При виконанні імпортного контракту 19.04.2022 №19/04, який укладено з нерезидентом STACROLOFT INC. OU, ESTONIA, встановлено несвоєчасне одержання товару по імпорту, з урахуванням наданих до перевірки аркушів коригування до митних декларацій №22UA401020059803U6 від 23.12.2022 та №22UА401020059859U3 від 23.12.2022, таким чином встановлено імпортна операція: від 05.07.2022 в сумі 35 000,00 Євро (екв. 1078035,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 31.12.2022, проте з урахування аркушу коригування митної декларації №22UA401020059803U6 від 23.12.2022 за результатами перевірки товар по імпорту надійшов своєчасно, порушень не встановлено; від 20.07.2022 в сумі 32125,00 Євро (екв. 1078035,00 грн) (екв. 963685,75грн) граничний термін надходження товару по імпорту 15.01.2023, проте з урахування аркушу коригування митної декларації №22UA401020059803U6 від 23.12.2022 за результатами перевірки товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 6 днів у сумі 4520,89 євро (екв. 178738,36 грн) є незначним; від 02.08.2022 в сумі 50 000,00 євро, (екв. 1594375,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 28.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 4 дні; від 04.08.2022 в сумі 40 000,00 євро, (екв. 1489952,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 30.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 18 днів; від 05.08.2022 в сумі 21 750,00 євро, (екв. 809 326,20 гр) граничний термін надходження товару по імпорту 31.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 22 дні; від 05.08.2022 в сумі 12 500,00 Євро, (екв. 465130,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 31.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 22 дні; від 30.08.2022 в сумі 35000,00 Євро, (екв. 1279390,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 25.02.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 25 днів.
Висновок Міністерства економіки України за імпортним контрактом від 19.04.2022 №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04.2023 ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» не надавався. До перевірки ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» не надано документального підтвердження невиконання умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04 2023 через дію форс-мажорних обставин.
Враховуючи викладене, перевіркою встановлено порушення ч.3 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції», при виконанні імпортного контракту від 19.04.2022 №19/04, який укладено з нерезидентом компанією STACROLOFT INC. OU, ESTONIA, в частині несвоєчасного одержання товару, за що на підставі ч.5 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» нараховується пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД.
Відповідно до Розрахунку пені за порушення строків розрахунків по зовнішньоекономічних операціях ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 44634581) за період з 19.04.2022 по 28.04.2023, що є додатком №2 до акту від 11.05.2023 №1844/04-36-07-13/44634581, підприємству нараховано пеню у загальному розмірі 224896,04 грн за порушення граничних строків розрахунків, а саме:
- з 16.01.2023 по 21.01.2023 на 6 днів, сума пені незначна сума;
- з 24.01.2023 по 30.01.2023 на 7 днів, сума пені незначна сума;
- з 29.01.2022 по 30.01.2023 на 2 дні, сума пені 11952,99 грн;
- з 31.01.2023 по 01.02.2023 на 2 дні, сума пені 6535,92 грн;
- з 31.01.2023 по 13.02.2023 на 14 днів, сума пені 65516,67 грн;
- з 14.02.2023 по 17.02.2023 на 4 дні, сума пені незначна сума;
- з 01.02.2023 по 17.02.2023 на 17 днів, сума пені 43920,42 грн;
- з 18.02.2023 по 22.02.2023 на 5 днів, сума пені незначна сума;
- з 01.02.2022 по 22.02.2023 на 22 дні, сума пені 32665,63 гр.;
- з 26.02.2023 по 22.03.2023 на 25 днів, сума пені 64304,42 грн.
25.05.2023 ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» були надані до ГУ ДПС у Дніпропетровській області заперечення до акту від 11.05.2023 №1844/04-36-07-13/44634581 про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 44634581) з метою перевірки дотримання вимог валютного законодавства України при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 р. №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04.2023 (вих.№25/05-01)
Листом ГУ ДПС у Дніпропетровській області «Про результати розгляду заперечень» №41530/6/04-36-07-13-12 від 09.06.2023 було повідомлено ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС», що висновки за результатами документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 44634581) з питань дотримання вимог валютного законодавства України при виконанні умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04.2023 є правомірними та такими, що відповідають чинному законодавству.
15 червня 2023 року ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення форми «С» №0147310713, яким до ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 44634581) на підставі пп 54.3.3 п.54.3 ст.54 Податкового кодексу України та ч.5 ст.13 Закону України «Про валюту і валютні операції» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності 225001,42 грн за платежем пеня за порушення термінів розрахунку у сфері ЗЕД, невиконання зобов`язань та штрафні санкції за порушення вимог валютного законодавства (код платежу 21081000).
Відповідно до розрахунку пені за порушення строків розрахунків по зовнішньоекономічних операціях ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 44634581) за період з 19.04.2022 по 28.04.2023, що є додатком до зазначеного податкового повідомлення-рішення, підприємству нараховано пеню у загальному розмірі 225001,42 грн за порушення граничних строків розрахунків, а саме:
- з 16.01.2023 по 21.01.2023 на 6 днів, сума пені незначна сума;
- з 24.01.2023 по 30.01.2023 на 7 днів, сума пені незначна сума;
- з 29.01.2022 по 30.01.2023 на 2 дні, сума пені 11952,99 грн.;
- з 31.01.2023 по 01.02.2023 на 2 дні, сума пені 6535,92 грн;
- з 31.01.2023 по 01.02.2023 на 1 день, сума пені 4785,14 грн;
- з 01.02.2023 по 13.02.2023 на 13 днів, сума пені 60836,91 грн;
- з 14.02.2023 по 17.02.2023 на 4 дні, сума пені незначна сума;
- з 01.02.2023 по 17.02.2023 на 17 днів, сума пені 43920,42 грн;
- з 18.02.2023 по 22.02.2023 на 5 днів, сума пені незначна сума;
- з 01.02.2022 по 22.02.2023 на 22 дні, сума пені 32665,63 грн;
- з 26.02.2023 по 22.03.2023 на 25 днів, сума пені 64304,42 грн.
05.07.2023 ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» було направлено на адресу Державної податкової служби України скаргу на податкове повідомлення-рішення від 15.06.2023 №0147310713, прийняте ГУ ДПС у Дніпропетровській області (вих. №05/07-1), проте рішенням про результати розгляду скарги від 03.08.2023 №21312/6/99-00-06-01-02-06 було залишено без змін вказане податкове повідомлення-рішення, а скарга без задоволення.
Незгода позивача з податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у Дніпропетровській області форми «С» від 15.06.2023 №0147310713 і стала підставою для звернення до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає про таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до положень підпункту 19-1.1.4. пункту 19-1.1.статті 19-1 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, зокрема, здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, наявністю торгових патентів.
Приписами статті 1 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» від 16.04.1991 №959-ХІІ (далі - Закон №959-ХІІ) встановлено, що господарська діяльність - будь-яка діяльність, в тому числі підприємницька, пов`язана з виробництвом і обміном матеріальних та нематеріальних благ, що виступають у формі товару.
Зовнішньоекономічна діяльність - діяльність суб`єктів господарської діяльності України та іноземних суб`єктів господарської діяльності, а також діяльність державних замовників з оборонного замовлення у випадках, визначених законами України, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами.
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ визначає Закон України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII від 21.06.2018 (далі - Закон № 2473-VIII в редакції на час спірних відносин). Цей закон також встановлює відповідальність за порушення валютного законодавства.
Метою цього Закону є забезпечення єдиної державної політики у сфері валютних операцій та вільного здійснення валютних операцій на території України.
За визначенням понять, наведених у статті 1 Закону № 2473-VIII, валютна операція - операція, що має хоча б одну з таких ознак: а) операція, пов`язана з переходом права власності на валютні цінності та (або) права вимоги і пов`язаних з цим зобов`язань, предметом яких є валютні цінності, між резидентами, нерезидентами, а також резидентами і нерезидентами, крім операцій, що здійснюються між резидентами, якщо такими валютними цінностями є національна валюта; б) торгівля валютними цінностями; в) транскордонний переказ валютних цінностей та транскордонне переміщення валютних цінностей;
Валютне регулювання - діяльність Національного банку України та в установлених цим Законом випадках Кабінету Міністрів України, спрямована на регламентацію здійснення валютних операцій суб`єктами валютних операцій і уповноваженими установами; валютний нагляд - система заходів, спрямованих на забезпечення дотримання суб`єктами валютних операцій і уповноваженими установами валютного законодавства.
Резиденти: а) фізичні особи (громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства), які мають постійне місце проживання на території України, у тому числі ті, які тимчасово перебувають за межами України; б) фізичні особи - підприємці, зареєстровані згідно із законодавством України; в) юридичні особи та інші суб`єкти господарювання з місцезнаходженням на території України, які здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства України; г) дипломатичні, консульські, торговельні та інші офіційні представництва України за кордоном, що мають імунітет і дипломатичні привілеї, а також філії та представництва підприємств і організацій України за кордоном, що не здійснюють підприємницької діяльності відповідно до законодавства України; ґ) відокремлені підрозділи юридичних осіб, зазначених в підпункті «б» пункту 8 частини першої цієї статті, а саме філії, представництва, відділення або інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи та здійснюють підприємницьку діяльність від імені юридичної особи на території України.
Відповідно до частини 1 статті 3 Закону № 2473-VIII відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Приписами статті 4 Закону України «Про валюту і валютні операції» визначено, що валютні операції здійснюються без обмежень відповідно до законодавства України, крім випадків, встановлених законами України, що регулюють відносини у сферах забезпечення національної безпеки, запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму чи фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, виконання взятих Україною зобов`язань за міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також випадків запровадження Національним банком України відповідно до цього Закону заходів захисту.
Свобода здійснення валютних операцій забезпечується шляхом дотримання принципів валютного регулювання, встановлених цим Законом.
Резиденти з урахуванням обмежень, визначених цим Законом та іншими законами України, мають право відкривати рахунки в іноземних фінансових установах та здійснювати через такі рахунки валютні операції.
Нерезиденти з урахуванням обмежень, визначених цим Законом та іншими законами України, мають право відкривати рахунки в українських фінансових установах та здійснювати через такі рахунки валютні операції.
Резиденти мають право придбавати валютні цінності за кордоном, здійснювати їх транскордонне переміщення та (або) транскордонний переказ з урахуванням обмежень, визначених цим Законом.
У сфері здійснення валютних операцій нерезиденти мають усі права, надані резидентам.
Положеннями частин третьої, шостої, дев`ятої та десятої Закону № 2473-VIII визначено, що валютний нагляд відповідно до частини другої цієї статті здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду без втручання у відповідні валютні операції та діяльність суб`єктів таких операцій, крім випадків запобігання агентами валютного нагляду проведенню валютних операцій, що не відповідають вимогам валютного законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства.
Органи валютного нагляду мають право проводити перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства визначеними частинами п`ятою і шостою цієї статті суб`єктами здійснення таких операцій. Під час проведення перевірок з питань дотримання вимог валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок, надання доступу до систем автоматизації валютних операцій, підтвердних документів та іншої інформації про валютні операції, а також пояснень щодо проведених валютних операцій, а агенти валютного нагляду та інші особи, які є об`єктом таких перевірок, зобов`язані безоплатно надавати відповідний доступ, пояснення, документи та іншу інформацію.
У разі виявлення порушень валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок і допустили такі порушення, дотримання вимог валютного законодавства та застосовувати заходи впливу, передбачені законом.
За змістом частини 5 статті 11 Закону № 2473-VIII Національний банк України у визначеному ним порядку здійснює валютний нагляд за уповноваженими установами.
Відповідно до частини 1 статті 13 Закону № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання (частина 2 статті 13 Закону № 2473-VIII).
Згідно з частиною 3 статті 13 Закону № 2473-VIII, у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
Статтею 44 Закону України «Про Національний банк України» №679-XIV від 20.05.1999 визначено, що Національний банк діє як уповноважена державна установа при застосуванні валютного законодавства. До компетенції Національного банку у сфері валютного регулювання та нагляду належать, зокрема, видання нормативно-правових актів щодо ведення валютних операцій.
Відповідно до пункту 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління НБУ від 02 січня 2019 року №5, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Порядок здійснення банком валютного нагляду за дотриманням його клієнтами-резидентами (крім банків) установлених Національним банком України (далі - Національний банк) граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів (далі - граничні строки розрахунків) та порядок інформування банком Національного банку про дотримання клієнтами-резидентами (крім банків) та банком граничних строків розрахунків встановлений Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року №7 (далі Інструкція №7).
Відповідно до пункту 6 розділу ІІ Інструкції №7 Банк згідно з цією Інструкцією здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентом граничних строків розрахунків за:
1) операцією резидента з експорту товарів, якщо на дату митного оформлення продукції або виконання резидентом робіт, надання послуг, експорту прав інтелектуальної власності, інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), розрахунки за такою операцією не завершені (кошти від продажу нерезиденту товару на поточний рахунок резидента не надійшли або надійшли не в повному обсязі) або в банку немає інформації про завершення розрахунків за такою операцією;
2) операцією резидента з імпорту товарів, якщо на дату оплати резидентом товару [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] нерезидентом не була здійснена поставка за операцією з імпорту товару з оформленням типів МД, зазначених у підпункті 3 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, та відображенням інформації про таке оформлення у реєстрі МД, або документів, зазначених у підпунктах 3, 4 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, або в банку немає інформації про здійснення поставки за такою операцією;
3) імпортною операцією резидента, якщо на дату оплати резидентом продукції [а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)] імпортна операція без увезення продукції на територію України не була завершена або в банку немає інформації про завершення імпортної операції без увезення продукції на територію України.
За змістом пункту 7 розділу ІІ Інструкції №7 Банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків розрахунків з дати:
1) оформлення МД типу ЕК-10 «Експорт», ЕК-11 «Реекспорт» на продукцію, що експортується (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню), або підписання акта або іншого документа, що засвідчує поставку нерезиденту товару відповідно до умов експортного договору (якщо товар згідно із законодавством України не підлягає митному оформленню), - за операціями з експорту товарів;
2) здійснення платежу (списання коштів з рахунку клієнта), а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - здійснення банком платежу на користь нерезидента (списання коштів з рахунку банку) - за операціями з імпорту товарів.
Датою здійснення платежу на користь нерезидента - постачальника товару вважається дата здійснення банком платежу на користь нерезидента - постачальника товару, якщо оплата зобов`язань резидента за операцією з імпорту товару здійснюється за рахунок коштів, отриманих від банку на підставі кредитного договору без зарахування цих коштів на поточний рахунок такого резидента в банку.
Відповідно до пункту 9 розділу ІІІ Інструкції №7 Банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків:
1) якщо сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів не перевищує незначної суми. У разі здійснення розрахунків за експорт, імпорт товарів в іноземній валюті сума незавершених розрахунків за операцією з експорту, імпорту товарів визначається за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату останньої події за відповідною операцією (остання дата платежу/надходження грошових коштів, дата поставки товару, дата зарахування зустрічних однорідних вимог);
2) у разі експорту товару - після зарахування на поточний рахунок резидента в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента за товар (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за експорт товару здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за товар), або від банку (резидента або нерезидента) за документарним акредитивом, відкритим на користь резидента за операцією з експорту товару, або в порядку, визначеному пунктом 16-2 розділу IV цієї Інструкції;
3) у разі імпорту продукції, яка ввозиться в Україну, - після отримання інформації з реєстру МД про здійснення поставки за імпортною операцією з оформленням МД типу IM-40 «Імпорт», IM-41 «Реімпорт», ІМ-51 «Переробка на митній території», IM-72 «Безмитна торгівля», IM-75 «Відмова на користь держави», IM-76 «Знищення або руйнування» (якщо продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню) або після пред`явлення резидентом документа (крім МД), який використовується для митного оформлення продукції (якщо на продукцію, що імпортується, згідно із законодавством України не оформляється МД);
4) у разі імпорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), - після пред`явлення резидентом акта, рахунку (інвойсу) або іншого документа, який згідно з умовами договору засвідчує виконання нерезидентом робіт, надання послуг, передавання прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі);
5) у разі імпорту продукції без її увезення на територію України - після зарахування грошових коштів від нерезидента на поточний рахунок резидента в банку в разі продажу нерезиденту продукції в повному обсязі за межами України (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за продаж нерезиденту продукції за межами України здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за продукцію) або подання документів, що підтверджують використання резидентом продукції за межами України на підставі договорів (контрактів, угод), інших форм документів, що застосовуються в міжнародній практиці та можуть уважатися договором;
6) у разі заміни кредитора в зобов`язанні за операцією з експорту товарів - після зарахування на поточний рахунок резидента - нового кредитора в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента-боржника за поставлений резидентом - первісним кредитором товар, та за наявності документів про заміну кредитора в зобов`язанні за операцією з експорту товарів.
При цьому, підпунктом 5 пункту 10 розділу ІІІ Інструкції №7 встановлено, що банк, крім підстав, передбачених у пункті 9 розділу III цієї Інструкції, має право завершити здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за наявності: документів про припинення зобов`язань за операціями з експорту, імпорту товарів зарахуванням зустрічних однорідних вимог у разі дотримання сукупності таких умов: вимоги випливають із взаємних зобов`язань між резидентом і нерезидентом, які є контрагентами за цими операціями; вимоги однорідні; строк виконання за зустрічними вимогами настав або не встановлений, або визначений моментом пред`явлення вимоги; між сторонами не було спору щодо характеру зобов`язання, його змісту, умов виконання.
Відповідно до частини 5 статті 13 Закону України № 2473-VIII порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
Пунктом 14-2 постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» зі змінами, внесеними постановою Національного банку України від 07.07.2022 № 142, передбачено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.
За змістом ч. 7 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» у разі прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, що виникла внаслідок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнішньоекономічним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом відповідної країни документа про стягнення такої заборгованості з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений відповідно до цієї статті, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження відповідного документа) і пеня за порушення строку в цей період не нараховується.
У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про відмову в позові повністю чи частково в частині майнових вимог або про відмову у відкритті провадження у справі чи про залишення позову без розгляду, а також у разі визнання документа про стягнення заборгованості з боржника-нерезидента таким, що не підлягає виконанню, недійсним, незаконним тощо та (або) закриття (припинення) провадження без зарахування грошових коштів на рахунки резидентів у банках України за таким документом строк, встановлений відповідно до цієї статті, поновлюється і пеня за його порушення нараховується за кожний день прострочення, включаючи період, на який цей строк було зупинено.
У разі ухвалення судом, міжнародним комерційним арбітражем рішення про задоволення позову сплаті підлягає лише пеня, нарахована до дня прийняття позовної заяви до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем.
Отже, підставою для зупинення строків, передбачених статтями 1, 2 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті», є факт прийняття до розгляду судом, Міжнародним комерційним арбітражним судом чи Морською арбітражною комісією при Торгово-промисловій палаті України позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості, яка виникла внаслідок недотримання нерезидентом строків, передбачених експортно-імпортними контрактами, а підставою для несплати пені за порушення відповідних строків - рішення суду про задоволення позову.
При цьому слід зазначити, що ведення претензійної роботи (надсилання позивачем претензій на адресу контрагента з проханням погасити заборгованість протягом 10 календарних днів з моменту отримання відповідного повідомлення), невстановлення судом протиправної поведінки, збитків держави, вини в порушенні правил здійснення господарської діяльності у розумінні статті 4 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» не є обставиною, за наявності якої резидент звільняється від сплати пені за порушення відповідних строків повернення валютної виручки.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 16 лютого 2021 року у справі №820/6335/17.
За змістом частини 8 статті 13 Закону № 2473-VIII Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.
Отже, виручка резидентів у іноземній валюті від експорту продукції підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки визначені законодавством, а у разі порушення встановлених строків до резидента застосовується відповідальність у виді пені у визначеному розмірі, а саме 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості, за кожний день прострочення. При цьому, валютним законодавством передбачено можливість зняття експортної операції з контролю (завершення здійснення банком валютного нагляду) через припинення зобов`язань між резидентом і нерезидентом як шляхом їх виконання, так і у разі припинення зобов`язання в інший спосіб, зокрема, відступленням права вимоги та зарахуванням зустрічних однорідних вимог у разі дотримання сукупності умов, передбачених підпунктом 6 пункту 9 та підпунктом 5 пункту 10 розділу ІІІ Інструкції №7.
Як встановлено судом, при виконанні імпортного контракту 19.04.2022 №19/04, який укладено з нерезидентом STACROLOFT INC. OU, ESTONIA, встановлено несвоєчасне одержання товару по імпорту, з урахуванням наданих до перевірки аркушів коригування до митних декларацій №22UA401020059803U6 від 23.12.2022 та №22UА401020059859U3 від 23.12.2022, таким чином встановлено імпортна операція: від 05.07.2022 в сумі 35 000,00 Євро (екв. 1078035,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 31.12.2022, проте з урахування аркушу коригування митної декларації №22UA401020059803U6 від 23.12.2022 за результатами перевірки товар по імпорту надійшов своєчасно, порушень не встановлено; від 20.07.2022 в сумі 32125,00 Євро (екв. 1078035,00 грн) (екв. 963685,75 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 15.01.2023, проте з урахування аркушу коригування митної декларації №22UA401020059803U6 від 23.12.2022 за результатами перевірки товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 6 днів у сумі 4520,89 євро (екв. 178738,36 грн) є незначним; від 02.08.2022 в сумі 50 000,00 євро, (екв. 1594375,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 28.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 4 дні; від 04.08.2022 в сумі 40 000,00 євро, (екв. 1489952,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 30.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 18 днів; від 05.08.2022 в сумі 21 750,00 євро, (екв. 809 326,20 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 31.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 22 дні; від 05.08.2022 в сумі 12 500,00 Євро, (екв. 465130,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 31.01.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 22 дні; від 30.08.2022 в сумі 35000,00 Євро, (екв. 1279390,00 грн) граничний термін надходження товару по імпорту 25.02.2023, товар по імпорту отримано несвоєчасно, прострочення 25 днів.
Висновок Міністерства економіки України за імпортним контрактом від 19.04.2022 №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04.2023 ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» не надавався. До перевірки ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» не надано документального підтвердження невиконання умов зовнішньоекономічного контракту від 19.04.2022 №19/04 за період з 19.04.2022 по 28.04 2023 через дію форс-мажорних обставин.
Однак, постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», починаючи з 12.03.2020 на всій території України встановлено карантин.
Згідно з абз.10 п.52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за інші порушення, які не охоплюються вказаною нормою права. В свою чергу, такий перелік не включає застосування штрафних санкцій за порушення вимог валютного законодавства.
Водночас, абз.11 п.52-1 підрозділу ХХ «Перехідні положення» ПК України передбачено, що протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи (п.п.14.1.162 п.14.1 ст.14 ПК України).
Постановою КМУ «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 27.06.2023 №651 відмінено з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Водночас, Законом України «Про внесення змін до ПК України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» №466-IX від 16.01.2020, в редакції від 01.01.2021, підпункт 14.1.162 ПК України викладено в наступній редакції: 14.1.162. пеня сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
За підпунктом 54.3.3. п. 54.3. ст. 54 ПК України, згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Вказане свідчить про те, що за нормами ПК України пеня за порушення строків розрахунків в іноземній валюті є різновидом грошового зобов`язання платника податків та застосовується контролюючим (податковим) органом в порядку, який передбачений для прийняття податкових повідомлень-рішень, а Закон України «Про валюту і валютні операції», зокрема стаття 13, містить лише встановлення такого виду відповідальності, як пеня за порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно з цією статтею.
Отже, пеня за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті відповідно до вимог ПК України з 01.01.2021 є одним із різновидів пені в розумінні приписів підпункту 14.1.162 п. 14.1 ст. 14 ПК України.
Суд дійшов висновку, що нарахування у період з 01.01.2021 до 30.06.2023 пені за порушення резидентами строку розрахунків в іноземній валюті як одного із різновидів пені у розумінні приписів пп.14.1.162 п.14.1. ст.14 ПК України суперечить п.52-1 підрозділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Оскільки у цьому випадку, відповідно до розрахунку пені за порушення строків розрахунків по зовнішньоекономічних операціях ТОВ «ОРГАНІК-ДНІПРО ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 44634581) за період з 19.04.2022 по 28.04.2023, що є додатком до податкового повідомлення-рішення від 15.06.2023 №0147310713, позивачу нараховано пеню у загальному розмірі 225001,42 грн за порушення граничних строків розрахунків, а саме: з 16.01.2023 по 21.01.2023 на 6 днів, сума пені незначна сума; з 24.01.2023 по 30.01.2023 на 7 днів, сума пені незначна сума; з 29.01.2022 по 30.01.2023 на 2 дні, сума пені 11952,99 грн; з 31.01.2023 по 01.02.2023 на 2 дні, сума пені 6535,92 грн; з 31.01.2023 по 01.02.2023 на 1 день, сума пені 4785,14 грн; з 01.02.2023 по 13.02.2023 на 13 днів, сума пені 60836,91 гр.; з 14.02.2023 по 17.02.2023 на 4 дні, сума пені незначна сума; з 01.02.2023 по 17.02.2023 на 17 днів, сума пені 43920,42 грн; з 18.02.2023 по 22.02.2023 на 5 днів, сума пені незначна сума; з 01.02.2022 по 22.02.2023 на 22 дні, сума пені 32665,63 грн; з 26.02.2023 по 22.03.2023 на 25 днів, сума пені 64304,42 грн, то оскаржуване податкове повідомлення-рішення не відповідає критеріям правомірності, визначеним у ч. 2 ст. 2 КАС України, є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За змістом положень частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на встановлені обставини справи, наведені положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем у цій справі був сплачений судовий збір у розмірі 3390,00 грн.
З огляду на суму штрафних санкцій, нарахованих згідно з оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням (225001,42 грн), та враховуючи встановлені Законом України «Про судовий збір» ставки судового збору за подачу юридичною особою позову майнового характеру (1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб), суд дійшов висновку, що за подачу цього позову судовий збір має складати 3375,02 грн, який і підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Відповідно до ст.7 Закону України «Про судовий збір», решта суми судового збору у розмірі 14,98 грн, повертається за клопотанням особи, яка його сплатила, за ухвалою суду.
Відповідно до ч.5 ст.250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Органік-Дніпро Плюс» (вул. Матросова, буд. 53, кв. 19, м. Кам`янське, Дніпропетровська обл., 51938, код ЄДРПОУ 44634581) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «С» від 15.06.2023 №0147310713, прийняте Головним управлінням Державної податкової служби у Дніпропетровській області.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Органік-Дніпро Плюс» (вул. Матросова, буд. 53, кв. 19, м. Кам`янське, Дніпропетровська обл., 51938, код ЄДРПОУ 44634581) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3375 (три тисячі сімдесят п`ять) грн 02 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Позивач: Товаристоа з обмеженою відповідальністю «Органік-Дніпро Плюс» (вул. Матросова, буд. 53, кв. 19, м. Кам`янське, Дніпропетровська обл., 51938, код ЄДРПОУ 44634581).
Відповідач: Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658).
Суддя Н.В. Кучугурна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2024 |
Оприлюднено | 15.04.2024 |
Номер документу | 118299821 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо валютного регулювання і валютного контролю, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучугурна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучугурна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучугурна Наталія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні