Рішення
від 11.04.2024 по справі 160/1753/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2024 рокуСправа №160/1753/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лозицької І.О.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО-ФОРВАРД ЛТД» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРО-ФОРВАРД ЛТД» з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просить суд:

-визнати протиправним та скасувати винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області податкове повідомлення-рішення від 04.12.2023р. № 0355110411 про нарахування ТОВ «АГРО-ФОРВАРД ЛТД» штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) в сумі 317 568,00 грн. за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення винесено після набрання чинності Законом України №2876-ІХ від 12.01.2023, яким доповнено підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних. Вважає, що контролюючий орган неправомірно застосував розмір штрафу, що був встановлений на день реєстрації спірних податкових накладних (пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України), а також граничні строки реєстрації податкових накладних, та не врахував пунктів 89 та 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України та 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України. Крім того, позивач вказує про те, що стосовно 41 розрахунку коригування, зареєстрованих з порушенням строків реєстрації, штрафні санкції застосовано безпідставно, оскільки вказаний розрахунок складений до податкових накладних, за операціями, що не підлягають оподаткуванню ПДВ. Також позивач наголошує на відсутності провини платника податків щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, оскільки розрахунки коригування були передані йому контаргентом із значним запізненням що обумовили порушення строків їх реєстрації, стосовно частини податкових накладних вказує, що реєстрації відбулась з запізненням через протиправні дії контролюючого органу, який здійснив реєстрації на наступний день після того, як вказані накладні були подані Товариством до реєстрації.

Ухвалою суду від 19.01.2024 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, а також встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позов та докази на його обґрунтування.

Відповідач, заперечуючи проти заявлених позовних вимог, звернувся до суду з відзивом, в якому вказував на таке.

На момент правопорушення діяла норма п.120-1.1 ст.120-1 ПК України, яка правомірно застосована відповідачем. З приводу Закону України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ, яким підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ доповнено пунктами 89 та 90 і збільшено строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, скаржник вважає, що нові строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до податкових накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876 (тобто з датою складання починаючи з 16 січня 2023 року), та діють тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано. Стосовно визначення розміру штрафної санкції скаржник зазначає, що сама норма має прямий відсил до порушення якого саме пункту ПК України вона відноситься. Таким чином на дату складання акту відповідальність платника передбачена п. 120-1.1 ст. 120-1 та п. 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України. Але п. 120-1.1 ст.120-1 передбачено відповідальність за порушення строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК, а пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України передбачено відповідальність за порушення строків, встановлених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України. Щодо несвоєчасної реєстрації накладних податковим органом, відповідач вказує, що введений в країні воєнний стан обумовлює певні обмеження роботи електронних сервісів ДПС, але, позивачем не надано доказів своєчасного подання на реєстрації спірних податкових накладних.

Позивачем на адресу суду було подано відповідь на відзив, в тексті якого зазначено, що позивач підтримує заявлені позовні вимоги та просить суд позов задовольнити у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Відповідно до п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75 та ст.76 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі - Кодекс) головним державним інспектором Кам`янського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ТУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі пункту 20.1 статті 20 розділу І Кодексу, у порядку підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 та статті 76 глави 8 розділу II Кодексу проведено камеральну перевірку 41563548 з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за червень, листопад, грудень 2022 року, січень, лютий, березень, квітень, червень 2023 року.

За даними ІКС «Податковий блок» в підсистемі «Податковий аудит» по підприємству ТОВ "АГРО-ФОРВАРД ЛТД" (код ЄДРПОУ 41563548) були автоматично розраховані штрафні санкції з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за червень, листопад, грудень 2022 року, січень, лютий, березень, квітень, червень 2023 року.

За результатами перевірки ТОВ "АГРО-ФОРВАРД ЛТД" (код ЄДРПОУ 41563548) складено акт камеральної перевірки від 08.11.2023 р. №41004/04-36-04-11-06/36855478 на загальну суму штрафних санкцій 317568,0 грн. з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складених за червень, листопад, грудень 2022 року, січень, лютий, березень, квітень, червень 2023 року та направлено засобами поштового зв`язку на юридичну адресу.

Акт надіслано платнику рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 09.11.2023 року №0600059175340. Поштове відправлення повернулося, як вручене від 10.11.2023 року. Платник не скористався правом, визначеним п. 86.7. ст. 86 Кодексу, та не надавав заперечення на акт перевірки від 08.11.2023 №41004/04-36-04-11- 06/36855478

В порядку, встановленому пунктом 86.7 статті 86 Кодексу, Кам`янським відділом податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було винесено податкове повідомлення- рішення від 30.11.2023 р. №0355110411 за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, загальна сума штрафу складає 317568,0 грн., згідно з автоматичним розрахунком штрафних санкцій в ІКС «Податковий блок» в підсистемі «Податковий аудит», яке вручено платнику 01.12.2023 року.

Не погодившись з визначеним розміром штрафу товариство звернулось до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку викладеному вище, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з абзацами 1, 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За змістом абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної встановлена статтею 120-1 ПК України.

За приписами пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу.

Пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України встановлено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Станом на час виписки податкових накладних в Україні діяв карантин, установлений постановою Кабінету Міністрів України, дія якого закінчилась 01 липня 2023 року.

Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину, є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року №2260-ІХ (далі - Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27 травня 2022 року, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з якими тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно з підпунктом 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України встановлено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Відповідно, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року, поновлена відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з ПК України та іншими законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому поновлено Законом № 2260-ІХ відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року по 27 травня 2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом № 2260-ІХ) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин, суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року, за умови реєстрації податкових накладних в ЄРПН до 15 липня 2022 року.

За правовим висновком, викладеним Верховним Судом в постанові від 30 січня 2024 року в справі № 280/4484/23, оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку, коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

Виходячи з акту камеральної перевірки та розрахунку штрафних санкцій, судом встановлено наступне:

Податкова накладна №8 від 03.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 01.07.2022 (кількість днів порушення терміну реєстрації 1);

Податкова накладна №12 від 15.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 01.07.2022 (кількість днів порушення терміну реєстрації 1);

Податкова накладна №7 від 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 01.07.2022 (кількість днів порушення терміну реєстрації 1).

Згідно до розрахунку до податкового повідомлення-рішення, контролюючим органом до вказаних податкових накладних застосовано штраф в розмірі 10% відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України. Разом з тим, з огляду на те, що податкові накладні складені платником податків починаючи з 27травня 2022року та зареєстровані в «Єдиному реєстрі податкових накладних» з порушенням строків, встановлених пунктом201.1 статті201 Податкового кодексу України, але не пізніше 15липня 2022рокуплатник податків звільняється від відповідальності на підставі пункту69.1 підрозділу10 розділуХХ Податкового кодексу України.

Також згідно до акту камеральної перевірки:

Податкова накладна №1 від 15.09.2022, зареєстрована в ЄРПН 04.10.2022 (кількість днів порушення терміну реєстрації 4);

Розрахунок коригування №15207//586 від 27.07.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 266);

Розрахунок коригування №11239//586 від 20.10.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 176);

Розрахунок коригування №18422//586 від 31.10.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 176);

Розрахунок коригування №980//586 від 02.11.2022, зареєстрована в ЄРПН 15.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 166);

Розрахунок коригування №3488//586 від 05.11.2022, зареєстрована в ЄРПН 18.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 169);

Розрахунок коригування №4878//586 від 08.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 130);

Розрахунок коригування №5578//586 від 09.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 130);

Розрахунок коригування №6788//586 від 12.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 130);

Розрахунок коригування №323//586 від 01.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 130);

Розрахунок коригування №6787//586 від 12.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 130);

Розрахунок коригування №11859//586 від 20.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 115);

Розрахунок коригування №1225//586 від 02.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 130);

Розрахунок коригування №1226//586 від 02.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 130);

Розрахунок коригування №7456//586 від 13.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 130);

Розрахунок коригування №11251//586 від 19.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 15.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 120);

Розрахунок коригування №13153//586 від 22.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 15.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 120);

Розрахунок коригування №14604//586 від 24.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 15.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 120);

Розрахунок коригування №13154//586 від 22.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 18.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 123);

Розрахунок коригування №14603//586 від 24.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 19.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 124);

Розрахунок коригування №12032//586 від 19.11.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 144);

Розрахунок коригування №16098//586 від 25.11.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 146);

Розрахунок коригування №18574//586 від 29.11.2022, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 146);

Розрахунок коригування №14602//586 від 24.12.2022, зареєстрована в ЄРПН 16.01.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 1);

Розрахунок коригування №7364//586 від 15.01.2023, зареєстрована в ЄРПН 13.02.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 13);

Розрахунок коригування №2502//586 від 06.01.2023, зареєстрована в ЄРПН 13.02.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 13);

Розрахунок коригування №7997//586 від 16.01.2023, зареєстрована в ЄРПН 20.02.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 2);

Розрахунок коригування №15750//586 від 28.01.2023, зареєстрована в ЄРПН 20.02.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 2);

Розрахунок коригування №15749//586 від 28.01.2023, зареєстрована в ЄРПН 20.02.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 2);

Розрахунок коригування №16110//586 від 29.01.2023, зареєстрована в ЄРПН 08.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 79);

Розрахунок коригування №17233//586 від 30.01.2023, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 81).

Ураховуючи, що податкові накладні, виписані після 26 травня 2022 року, контролюючим органом правомірно застосовано до платника податку штрафні санкції за порушення термінів реєстрації цих податкових накладних з врахуванням розміру штрафу визначеного відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

Так само, згідно до акту камеральної перевірки:

Розрахунок коригування №6294//586 від 10.02.2023, зареєстрована в ЄРПН 15.03.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 10);

Розрахунок коригування №6584//586 від 11.02.2023, зареєстрована в ЄРПН 20.03.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 15);

Розрахунок коригування №17266//586 від 24.02.2023, зареєстрована в ЄРПН 20.03.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 2);

Розрахунок коригування №17526//586 від 25.02.2023, зареєстрована в ЄРПН 20.03.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 2);

Розрахунок коригування №4748//586 від 08.02.2023, зареєстрована в ЄРПН 15.03.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 10);

Розрахунок коригування №7040//586 від 10.03.2023, зареєстрована в ЄРПН 11.04.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 6);

Розрахунок коригування №6907//586 від 12.02.2023, зареєстрована в ЄРПН 08.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 64);

Розрахунок коригування №1688//586 від 04.04.2023, зареєстрована в ЄРПН 10.05.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 5);

Розрахунок коригування №3730//586 від 08.06.2023, зареєстрована в ЄРПН 11.07.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 6);

Розрахунок коригування №7089//586 від 14.06.2023, зареєстрована в ЄРПН 11.07.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 6);

Розрахунок коригування №3729//586 від 08.06.2023, зареєстрована в ЄРПН 11.07.2023 (кількість днів порушення терміну реєстрації 6).

До даних накладних контролюючим органом правомірно розраховано штрафні санкції згідно до приписів пункту 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України.

Щодо доводів позивача стосовно того, що розрахунки коригування складені до податкових накладних, які оподатковуються нульовою ставкою ПДВ, а отже платник податків не підлягає притягненню до відповідальності за порушення строків їх реєстрації, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідальність за порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість передбачена приписами ст.120-1 ПК України.

Норма пункту 120-1.1 статті 120 ПК України встановлює юридичну відповідальність за порушення платником податку на додану вартість граничного строку для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної. При цьому законодавець окреслює ряд виключень, а саме окреслює коло різновидів податкових накладних, за несвоєчасну реєстрацію яких, платник податків не підлягатиме юридичній відповідальності у порядку цієї норми.

Так, диспозиція пункту 120-1.1 статті 120 ПК України передбачає, що штраф не застосовується за порушення граничних строків для реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

При цьому, для звільнення від відповідальності необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою).

Вказана правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду по справах № 816/1488/17, № 807/68/18, №808/3250/17, № 340/1857/19.

Порядок заповнення податкової накладної, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 р. № 1307 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.01.2016р. за №137/28267) в редакції на час виникнення спірних правовідносин.

Пункт 8 Порядку № 1307.

При складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини:

01 - Складена на суму збільшення компенсації вартості поставлених товарів/послуг (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 13 цього Порядку);

02 - Складена на постачання неплатнику податку;

03 - Складена на постачання товарів/послуг у рахунок оплати праці фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах із платником податку;

04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання;

05 - Складена у зв`язку з ліквідацією основних засобів за самостійним рішенням платника податку;

06 - Складена у зв`язку з переведенням виробничих основних засобів до складу невиробничих;

07 - Складена на операції з вивезення товарів за межі митної території України;

08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість;

09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість;

10 - Складена з метою визначення при анулюванні реєстрації платника податку податкових зобов`язань за товарами/послугами, необоротними активами, суми податку за якими були включені до складу податкового кредиту та не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності;

11 - Складена за щоденними підсумками операцій;

12 - Складена на постачання неплатнику, в якій зазначається назва покупця (для податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 10 цього Порядку);

13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності;

14 - Складена отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента;

15 - Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання.

В інших випадках у верхній лівій частині податкової накладної тип причини не зазначається (нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються).

Пункт 12 Порядку № 1307.

У разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, та у разі складання податкової накладної за щоденним підсумком операцій у графі "Отримувач (покупець)" зазначається "Неплатник", а у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "100000000000".

Дослідженням розрахунків коригування судом встановлено, що серед зазначених розрахунків, які зареєстровані позивачем з порушенням граничного строку, встановленого пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, відсутні розрахунки складені до податкових накладних, що складені як такі, що не надаються покупцю. Вказані розрахунки коригування не містять жодних ознак того, складені до податкових накладних, за операціями, що звільненні від оподаткування ПДВ. Згідно до інформації, в заповнених розрахунках коригування, вбачається що вони складені до звичайних податкових наклдних, а отже зазначені розрахунки, зареєстровані позивачем з порушенням граничних строків реєстрації, складені на постачання товарів/послуг за звичайною ставкою, та не містять особливостей, що можуть слугувати підставою для звільнення від обов`язку дотримуватись визначені законом строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.

Щодо доводів позивача стосовно відсутності провини за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних через несвоєчасне надання вказаних розрахунків контрагентом, суд зазначає наступне.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).

З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Системний аналіз наведених норм податкового законодавства дає підстави для висновку, що реєстрація податкової накладної в ЄРПН у строки, встановлені пунктом 201.10 статті 201 ПК України, є одним із елементів податкового обов`язку, який закріплений для усіх платників податків, незалежно від форм власності або специфіки діяльності.

Таким чином законодавець закріпив принцип рівності обов`язків суб`єктів господарювання перед державою та передбачуваності дій контролюючих органів за їх невиконання (неналежне або несвоєчасне виконання). Невиконання (неналежне або несвоєчасне виконання) такого обов`язку утворює склад податкового правопорушення.

До таких висновків дійшов також Верховний Суд у постанові від 01.07.2020 у справі №520/3640/19 (провадження №К/9901/31334/19), зазначивши, що платник податку має планувати свою господарську діяльність для належного виконання свого податкового обов`язку.

Крім того, позивачем не надано доказів несвоєчасного отримання розрахунків коригування від АТ «Укразалізниця».

Так само щодо посилань на несвоєчасність реєстрації податкових накладних з провини податкового органу, платником на доказ своєчасності подання на реєстрацію податкових накладних не надано до квитанцій, що надаються платнику у відповідності до Закону України №851-IV від 22.05.2003 р. «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку №557.

Підсумовуючи викладене, суд доходить висновку, що контролюючим органом розраховано та застосовано до підприємства штрафін санкції за несвоєчасну реєстрації податкових накладних №8 від 03.06.2022, №12 від 15.06.2022 та №7 від 01.06.2022 з порушенням норм чинного податкового законодавства, а отже спірне податкове повідомлення від 04.12.2023р. № 0355110411 підлягає скасуванню в частині нарахування штрафних санкцій на суму 54317,87 грн.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України і матеріалів справи, суд дійшов висновку про необхідність часткового задоволення позовних вимог.

З приводу розподілу судових витрат суд зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. Враховуючи відмову в задоволенні позову, сплачений позивачем судовий збір не підлягає відшкодуванню на його користь.

Таким чином, враховуючи часткове задоволення позовних вимог, стягненню з Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області на користь позивача підлягає сума 2381,73 грн. сплата яких підтверджується квитанцією № 965 від 10.01.2024 р., яка міститься в матеріалах справи

Керуючись ст. ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 250, 251, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО-ФОРВАРД ЛТД» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області податкове повідомлення-рішення від 04.12.2023р. № 0355110411 про нарахування ТОВ «АГРО-ФОРВАРД ЛТД» штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) в сумі 54 317,87 грн.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРО-ФОРВАРД ЛТД " за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області витрати зі сплати судового збору у розмірі 2381,73 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.О. Лозицька

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2024
Оприлюднено15.04.2024
Номер документу118299905
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/1753/24

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 04.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 11.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні