ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2024 року м. Ужгород№ 260/10735/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Рейті С.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Каскад Агро Трейд" до Головного управління ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Каскад Агро Трейд" (далі позивач, ТОВ "Каскад Агро Трейд") звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Закарпатській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС у Закарпатській області) про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9488904/44985729 від 08.09.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 26.05.2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України в особі відокремленого підрозділу Головне управління ДПС у Закарпатській області зареєструвати податкову накладну № 6 від 26.05.2023 року датою її фактичного отримання.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що на підставі п. 201.10 ст. 201 ПК України позивачем сформовано податкову накладну за № 6 від 26.05.2023 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте реєстрація податкової накладної була зупинена. Зазначено, що у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинні документи щодо постачання/прибирання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, а саме первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції протягом 5 робочих днів.
08.09.2023 року відповідачем по справі прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію № 9488904/44985729 яких зупинено в ЄРПН при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийнятгя комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.
Позивачем відповідні дані не було надано у зв`язку із тим, що податкова накладна, яка є об`єктом оскарження, реєструвалася через платформу електронної звітності ОСОБА_1 .Doc, у якій не відображається відповідне повідомлення. Станом на момент отримання повідомлення у ТОВ був відсутній відповідний працівник, який має доступ по ЄРПН-бухгалтер. Тільки із 22.09.2023 року було прийнято працівника на дану посаду, через центр зайнятості.
В подальшому 22.11.2023 року було надано розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 26.05.2023 року № 6, де зазначена сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту за основною ставкою - 78,34 грн. Усього підлягають коригуванню обсяги постачання без урахування податку на додану вартість, що оподатковуються за основною ставкою (код ставки 20%) - 391,68 грн.
22.11.2023 року відповідно до Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН документ не прийнято, у зв`язку із тим, порушено вимоги абзацу 7 п.12 порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 №1246, а саме: відсутня зареєстрована накладна для покупця з ІПН 421278007071 від 26.05.2023 року № 6. Так, як податкова накладна коригування зареєстрована не було, то позивач подав податкову накладну № 9 від 26.05.2023 року на різницю розбіжності, а саме зазначена сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту за основною ставкою - 78,34 грн. Усього відкориговано обсяги постачання без урахування податку на додану вартість, що оподатковуються за основною ставкою (код ставки 20%) - 391,68 грн. Загальна сума коштів заявлена у розрахунку коригування 470,02 грн.
Позивач вважає, що відповідачем безпідставно зупинено реєстрацію податкової накладної та, як наслідок, зазначені рішення вважає необгрунтованими та такими, що порушують норми податкового законодавства, права та охоронювані законом інтереси позивача, є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалою судді від 18.12.2023 року відкрито провадження у даній адміністративній справі та справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
27.12.2023 року до суду надійшов відзив від ГУ ДПС у Закарпатській області, зі змісту якого, заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що згідно Повідомлення від 30.08.2023 №9435450/44985729 ТОВ "Каскад Агро Трейд" повідомлено про необхідність надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН по податковій накладній №6 від 26.05.2023.
Тобто, відповідач 1 конкретно визначив перелік документів які необхідно було надати додатково позивачу.
При цьому, у разі не надання запитуваних контролюючим органом документів та пояснень законодавець визначив безальтернативне рішення регіональної Комісії - відмова в реєстрації податкової накладної.
Ухвалою суду від 29.01.2024 року залучено до участі в адміністративній справі в якості співвідповідача Державну податкову службу України (далі відповідач 2, ДПС України).
06.02.2024 року до суду надійшов відзив від ДПС України, в якому зазначено, що відповідачі як суб`єкти владних повноважень не мають жодного відношення до зупинення реєстрації податкової накладної позивача, оскільки не наділені такими повноваженнями і технічними можливостями, як і будь-яких інший орган або посадова особа, відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Вказує, що повідомлення про зупинення реєстрації податкових накладних не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні п.19 ч. 1 ст. 4 КАС України, так як не містять волі суб`єкта, який здійснює владні управлінські функції, позаяк їх формує та направляє платнику Автоматизована система «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України.
Спростовуючи висновок позивача про залежність дій платника податків від зазначення в квитанції переліку документів, вказує, що можливі дії платника у випадку автоматичного зупинення системою реєстрації податкової накладної чітко врегульовано Порядком №1165.
Також наголошує, що відсутність у квитанції конкретного переліку документів жодним чином не впливає на критерії чіткості, зрозумілості та обгрунтованості рішення комісії ГУ ДПС у Закарпатській області, оскільки квитанція і рішення - це 2 окремих та не пов`язаних документи. При цьому квитанція не є рішенням суб`єкта владних повноважень, а є тільки повідомленням платнику про зупинення реєстрації накладної, не впливає на права платника податків і не створює будь-яких обов`язків для нього.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши думку представника відповідачів, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши всі докази, які мають юридичне значення для вирішення справи і розгляду спору по суті, судом встановлено наступне.
26.05.2023 року між ТОВ "Каскад Агро Трейд" і ТОВ "АГРОСТАР ЮГ" укладено договір купівлі-продажу №1/26. Предметом даного договору є купівля-продажу добрив мінеральних, азотних: сечовина (карбамід гранульований). Кількість Товару за цим договором визначається згідно видаткових накладних та рахунків. Кількість Товару, для кожної поставки за цим Договором, визначається за домовленістю між Сторонами в заявці, яка погоджується сторонами у формі листування за допомогою електронної пошти, або на підставі усного замовлення. Даний договір набуває силу з моменту підписання і діє до 31.12.2023 року, але у будь- якому випадку, до моменту повного виконання сторонами своїх зобов`язань.
Так, між сторонами Договору було досягнуто згоду, щодо доставлення 24,100 тонн. В результаті домовленості було сформовано Видаткову накладну №4 від 26.05.2023 р оку на загальну суму 566369,28 грн., в тому числі ПДВ 20%, в сумі 94394,88 грн. Вантаж, що був доставлений, не відповідав вимогам домовленості, а саме вага вантажу була менша, в результаті чого було здійснено коригування суми вартості доставленого Товару, а саме на загальну суму: 566899,26 виправити на (565899,26) грн., в тому числі ПДВ 20%, в сумі 94316,54 грн.
26.05.2023 року ТОВ "Каскад Агро Трейд" сформовано та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 на загальну суму коштів, що підлягає сплаті, з урахуванням податку на додану вартість - 565899,26 грн., сума податку на додану вартість 94316,54 грн., проте реєстрація податкової накладної була зупинена.
Згідно Повідомлення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Закарпатській області від 30.08.2023 року №9435450/44985729 ТОВ "Каскад Агро Трейд" повідомлено про необхідність надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН по податковій накладній № 6 від 26.05.2023 року, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме: первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції. У графі Додаткова інформація зазначено: Надати підтверджуючі документи щодо придбання реалізованих товарів, видаткову накладну на реалізацію, ТТН, ОСВ по рах 361.
Відповідно до Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.09.2023 року № 9488904/44985729 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 26.05.2023 року № 6 у зв`язку з ненаданням/частковим ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Як зазначає позивач, відповідні дані не було надано у зв`язку із тим, що податкова накладна, яка є об`єктом оскарження, реєструвалася через платформу електронної звітності ОСОБА_1 .Doc, у якій не відображається відповідне повідомлення. Станом на момент отримання повідомлення у позивача був відсутній відповідний працівник, який має доступ по ЄРПН- бухгалтер. Тільки із 22.09.2023 року було прийнято працівника на дану посаду, через центр зайнятості.
В подальшому, 22.11.2023 року позивачем було надано розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної від 26.05.2023 року № 6, де зазначена сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту за основною ставкою - 78,34 грн. Усього підлягають коригуванню обсяги постачання без урахування податку на додану вартість, що оподатковуються за основною ставкою (код ставки 20%) - 391,68 грн.
22.11.2023 року відповідно до Квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН документ не прийнято, у зв`язку із тим, що порушено вимоги абзацу 7 п.12 порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 року №1246, а саме: відсутня зареєстрована накладна для покупця з ІПН 421278007071 від 26.05.2023 року № 6.
Так, як податкова накладна коригування зареєстрована не була, то позивач подав податкову накладну № 9 від 26.05.2023 року на різницю розбіжності, а саме зазначена сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту за основною ставкою - 78,34 грн. Усього відкориговано обсяги постачання без урахування податку на додану вартість, що оподатковуються за основною ставкою (код ставки 20%) - 391,68 грн. Загальна сума коштів заявлена у розрахунку коригування 470,02 грн.
Згідно квитанції № 1 від 26.11.2023 року податкова накладна № 9 від 26.05.2023 року була прийнята.
Відтак, вважаючи протиправним рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 9488904/44985729 від 08.09.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 26.05.2023 року, позивач звернувся до суду із даним позовом про його скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим Кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового Кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.10 Порядку зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою КМ України від 11.12.2019 № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Порядок №1165) у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520 (далі - Порядок №520) у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до п. 7 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 року № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до п.10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 12 Порядку №520 передбачено, що Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до п. 12 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМ України від 11.12.2019 року № 1165 передбачено, що за результатами розгляду скарги комісії центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Відповідно до фактичних обставин справи, згідно Повідомлення від 30.08.2023 року № 9435450/44985729, ТОВ "Каскад Агро Трейд" повідомлено про необхідність надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН по податковій накладній № 6 від 26.05.2023 року, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, а саме: первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції. У графі Додаткова інформація зазначено: Надати підтверджуючі документи щодо придбання реалізованих товарів, видаткову накладну на реалізацію, ТТН, ОСВ по рах 361.
Тобто, відповідач 1 конкретно визначив перелік документів які необхідно було надати додатково позивачу.
Законодавець у п. 9 Порядку № 520 передбачив ситуацію яка склалася відносно ТОВ "Каскад Агро Трейд", що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Відповідно до п.10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення.
Позивач зазначає, що відповідні дані не були надані у зв`язку із тим, що податкова накладна, яка є об`єктом оскарження, реєструвалася через платформу електронної звітності ОСОБА_1 .Doc, у якій не відображається відповідне повідомлення. Станом на момент отримання повідомлення у ТОВ був відсутній відповідний працівник, який має доступ до ЄРПН-бухгалтер. Тільки із 22.09.2023 року було прийнято працівника на дану посаду.
Слід зазначити, що у разі не надання запитуваних контролюючим органом документів та пояснень податковим законодавством визначено безальтернативне рішення регіональної Комісії - відмова в реєстрації податкової накладної.
При цьому, суд наголошує що позивачем ні станом на момент прийняття на роботу працівника з доступом до ЄРПН (22.09.2023 року), ні станом на момент направлення розрахунку коригування (22.11.2023 року), не було надано зазначених у Повідомленні від 30.08.2023 року № 9435450/44985729 додаткових документів, а також, не надано з цього приводу жодних пояснень.
Також, суд наголошує, що позивач не скористався процедурою адміністративного оскарження спірного рішення (з одночасним наданням пояснень стосовно неможливості вчасного подання зазначених у Повідомленні від 30.08.2023 року № 9435450/44985729 додаткових документів та відповідних документів).
При цьому, що стосується наведеної у позовній заяві судової практики стосовно зупинення реєстрації податкових накладних, зокрема, що у квитанції не зазначено конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в єдиному реєстрі податкових накладних, та як наслідок, порушення податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обругнтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії, суд вважає таку не релевантною по відношенню до даних правовідносин, з огляду на наступне.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Цей Порядок було затверджено наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року №520 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216.
12.01.2023 року наказом Міністерства фінансів № 19 до зазначеного Порядку було внесено зміни.
Як зазначалось вище, було змінено підхід щодо надання пояснень та документів у разі зупинення реєстрації податкових накладних.
Пункт 9 Порядку №520 було доповнено рядом суттєвих змін в контексті існуючої та той час судової практики стосовно не конкретизації пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування.
Так, було запроваджено механізм направлення повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.
Відповідно до обставин справи відповідачем 1 було визначено конкретний перелік копій документів які пропонувалося додатково надати позивачеві, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, а саме: первинних документів щодо постачання, придбання товарів, транспортування продукції. У графі Додаткова інформація зазначено: Надати підтверджуючі документи щодо придбання реалізованих товарів, видаткову накладну на реалізацію, ТТН, ОСВ по рах 361.
Таким чином, не є доречним посилання на судову практику яка була сформована до 08.09.2023 року та не враховувала вищенаведені законодавчі зміни.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На думку суду, відповідачем доведено правомірність винесення оскарженого рішення, з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Каскад Агро Трейд" (Закарпатська область, Мукачівський район, с. Старе Давидково, вул. Зелена, буд. 129 Ж код ЄДРПОУ 44985729) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина, 52 код ЄДРПОУ ВП 44106694), Державної податкової служби України (м. Київ, пл. Львівська, 8 код ЄДРПОУ 43005393), про визнання протиправними і скасування рішенння та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
2. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення.
СуддяС.І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2024 |
Оприлюднено | 15.04.2024 |
Номер документу | 118300056 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні