Рішення
від 09.04.2024 по справі 380/3834/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 квітня 2024 рокусправа № 380/3834/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Брильовського Р.М.

секретар судового засідання Мудрик Б.П.

за участю:

представника позивача Дрогомирець О.Р.

представника відповідача Мерзи Д.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Львові справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТБ ФРУТ КАПІТАЛ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ТБ ФРУТ КАПІТАЛ» до Головного управління ДПС у Львівській області, у якій просить суд: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.02.2024 № 0042450410, винесене Головним управління ДПС у Львівській області.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що визначаючи граничний термін реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних, контролюючий орган керувався виключно датами складення відповідних розрахунків коригування. Вважає такий підхід податкового органу до питання визначення граничних термінів реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН помилковим та таким, що грубо порушує вимоги чинного законодавства. Розрахунки коригування, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних отримувачем (покупцем) товарів/послуг протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем) від постачальника (продавця) товарів/послуг. З Акта перевірки вбачається, що контролюючий орган при визначенні граничних термінів реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних не враховував дат їх отримання ТОВ «ТБ ФРУТ КАПІТАЛ» від постачальників (продавців) товарів/послуг, а керувався виключно датами складення відповідних розрахунків коригування, що суперечить вимогам чинного законодавства. Інформація про дати отримання розрахунків коригування до податкових накладних від постачальників (продавців) товарів/послуг міститься в відповідних протоколах руху документа програмного комплексу M.E.DOC, аналіз яких свідчить про відсутність порушення з боку ТОВ «ТБ ФРУТ КАПІТАЛ» граничних термінів реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, передбачених приписами пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Вважає, що зазначені вище розрахунки коригування до податкових накладних, були зареєстровані ТОВ «ТБ ФРУТ КАПІТАЛ» в Єдиному реєстрі податкових накладних своєчасно та без порушення вимог, передбачених п.201.1 ст. 201 та/або п. 192.1 ст.192, п. 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу. Просив позов задовольнити.

Відповідач у відзиві на позов зазначив, що проведеною камеральною перевіркою порядку реєстрації податкових накладних (далі ПН) та розрахунків коригування (далі - РК) до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено, що ТОВ "ТБ Фрут Капітал" (ЄДРПОУ 39878629), несвоєчасно зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідно до висновку засідання постійно діючої комісії ГУ ДПС у Львівській області з розгляду спірних питань зазначеного в акті від 02.02.2024 року № 39/13-01-04-10 за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної передбачено відповідальність відповідно абзацу 1 пункту 1201.1 статті 1201 розділу II , п. 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України . ТОВ "ТБ ФРУТ КАПІТАЛ" не подало до податкового органу згідно п. 69.1 Закон України № 2260-ІХ «Заяву про відсутність можливість виконання податкового обов`язку». порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто застосовується до податкових накладних/розрахунків коригувань з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених пунктом 1201.1 статті 1201 Кодексу. ТОВ "ТБ ФРУТ КАПІТАЛ" було обізнано з вимогами Кодексу в частині своєчасності реєстрації розрахунків коригування, у визначені законодавством терміни, а також з порядком відображенням їх в «Електронному кабінеті платника податку» без використання системи роботи з податковою звітністю. З наданих позивачем доказів (скріншотів та квитанцій з програмного комплексу M.E.DOC) неможливо достовірно встановити якого документа такі стосуються та що вони відносяться сама господарських операцій між постачальника (продавцем) товарів/послуг та отримувачем (покупцем). ПК України не передбачено механізм Фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування. Тому, з метою не допущення помилок при складанні звітності та уникнення непорозумінь при обрахунку у системі електронного адміністрування ПДВ суми перевищення податкових зобов`язань, зазначеним платником накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних , зареєстрованих в ЄРПН, доцільно здійснювати реєстрацію розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг з урахуванням термінів, визначених п. 201.10 ст.201 ПК України. ТзОВ «ТБ Фрукт Капітал» не здійснено (не забезпечено) своєчасну реєстрацію розрахунку коригування до податкових накладних в ЄРПН, за наслідками проведеної камеральної перевірки ГУ ДПС у Львівській області правомірно застосовано штрафні санкції податковим повідомленням - рішенням від 05.02.2024 №0042450410. Просив у задоволенні позову відмовити.

Позивач надав відповідь на відзив, у якому зазначив, що відповідач, посилаючись на інструкцію роботи з інформаційно-телекомунікаційною системою «Електронний кабінет», доступною за посиланням: https://cabinet.tax.gov.ua/help/help.pdf (далі - Інструкція), зазначає, що у вікні «Отримані ПН/РК» користувачі електронного кабінету отримують список від`ємних розрахунків коригувань до податкових накладних, що надійшли їм на підпис від контрагентів, зокрема вказує, що «Від`ємні РК, створені (завантажені) у режимі «Видані ПН/РК», автоматично переадресовуються контрагентові (покупцеві) і будуть доступні йому, у режимі «Отримані РК».» З аналізу вказаної вище інструкції вбачається, що доступ до списку від`ємних розрахунків коригувань до податкових накладних, виданих постачальником, отримувач (покупець) отримає лише після їхнього відправлення постачальником, а не лише створення чи завантаження у режимі «Видані ПН/РК». Згідно з розділом 9 Інструкції «Реєстрація ПН/РК», користувачі електронного кабінету отримують доступ до двох режимів: «Видані ПН/РК» та «Отримані ПН/РК». У вікні «Видані ПН/РК» користувачі електронного кабінету отримують перелік всіх накладних і розрахунків коригування, поданих через електронний кабінет у відповідному звітному періоді, та мають можливість створювати, редагувати, підписувати і направляти їх до ДПС. Створені чи завантажені податкові накладні можна вилучити, редагувати, підписати чи відправити за допомогою відповідних кнопок в панелі навігаційного меню. Створені та відправлені в цьому режимі від`ємні розрахунки коригування до податкових накладних автоматично переадресовуються контрагенту (покупцю) та будуть доступні цьому контрагенту в інших системах роботи з податковою звітністю, включаючи режим Реєстрація ПН/РК електронного кабінету. Таким чином, для того, щоб видані постачальником (продавцем) РК стали доступними для отримувача (покупця) У режимі «Отримані РК». постачальник (продавець) повинен відправити вказаний РК, а не лише створити та/або завантажити його у режимі «Видані ПН/РК». Вважає, що платник податків не повинен нести відповідальність за невпровадження державою належних механізмів фіксації дати отримання покупцем розрахунків коригування до податкових накладних за обставин, коли платник податків дотримався встановленої законодавством процедури та своєчасно направив на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригування до податкових накладних.

Відповідач надав додаткові пояснення, в яких зазначив, що несвоєчасне отримання позивачем розрахунків коригування від контрагентів, не можуть бути підставою для звільнення від відповідальності. Загальні строки реєстрації ПН/РК встановлено у п. 201.10 ст. 201 ПКУ, в якому визначено спеціальні граничні строки реєстрації. Водночас під час дії воєнного стану в Україні та 6 місяців після місяця, в якому його припинять чи скасують, тимчасово застосовуються граничні строки зазначені у п. 89 підрозділу 2 розділу XX Кодексу для розрахунків коригувань, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунків коригувань до податкових накладних отримувачем (покупцем). Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у відповідних квитанції абз. 9 п. 201.10 ст.201 ПК України та п. 4 Постанови КМУ «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних » № 1246. Відповідно до правового висновку, сформованим Верховним Судом у постановах від 10.06.2019 у справі № 802/1825/16-а, від 12.07.2019 у справі № 0940/1600/18 відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладання штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цієї статтею. Тобто, реєстрація вищевказаних податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних підтверджено даними ЄРПН, зокрема даними відповідних квитанцій. Копії витягів з програмного забезпечення М.Е.Рос про надіслання розрахунків коригування контрагенту з яких посилається позивач, в контексті спірних правовідносин не можуть слугувати обставинами, що звільняють платника податків від відповідальності за порушення податкового законодавства. Просив суд при розгляді справи врахувати правову позицію Верховний суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 13 серпня 2020 року у справі № 816/2269/16. Стверджує, що що ТзОВ «ТБ Фрукт Капітал» порушило терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що, підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2024 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 11 березня 2024 року суд перейшов до розгляду справи №380/3834/24 за правилами загального позовного провадження.

Протокольною ухвалою від 2.04.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду на 9.04.2024.

Всебічно дослідивши та об`єктивно оцінивши наявні в матеріалах справи докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, суд встановив наступне.

Відповідно до п. п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, ст. 75, ст. 76, ст. 86 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями) ГУ ДПС У Львівській області провело камеральну перевірку ТОВ "ТБ Фрут Капітал" з питання дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проведеною камеральної перевіркою порядку реєстрації податкових накладних (далі ПН) та розрахунків коригування (далі - РК) до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено, що ТОВ "ТБ Фрут Капітал" несвоєчасно зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: №50, складений 30.04.2022, дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН15.07.2022 09:55 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН1 на суму податку на додану вартість -158756,83 грн; №50, складений 31.08.2022, дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 19.09.2022 12:23 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 4 на суму податку на додану вартість 8906,06 грн; №10, складений ПН/РК04.10.2022, дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 25.01.2023 04:05 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 86 на суму податку на додану вартість -166666,67 грн; №11, складений ПН/РК14.10.2022, дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 26.01.2023 02:49 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 87 на суму податку на додану вартість -37329,97 грн; №374, складений ПН/РК28.12.2022, дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.01.2023 11:40 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 3 на суму податку на додану вартість -21,05 грн; №84, складений ПН/РК03.07.2023, дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 21.08.2023 04:20 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 16 на суму податку на додану вартість 192грн.

28.12.2023 Головне управління ДПС у Львівській області склало Акт №36610/13-01-04-10/39878629 про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «ТБ ФРУТ КАПІТАЛ» (код ЄДРПОУ 39878629).

Перевіркою було встановлено порушення вимог, передбачених п.201.1 ст. 201 та/або п. 192.1 ст.192, п. 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу щодо граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних за період квітень, липень, серпень, жовтень, грудень 2022 року на суму 371 872,58 грн.

На підставі акта перевірки від 28.12.2023 № 36610/13-01-04-10/39878629 Головне управління ДПС у Львівській області прийняло податкове повідомлення-рішення від 05.02.2024 № 0042450410, відповідно до якого до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТБ ФРУТ КАПІТАЛ» застосовано штраф в сумі 98 376,66 грн. за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201, та згідно зі ст.120-1 Податкового кодексу України.

ТОВ «ТБ ФРУТ КАПІТАЛ» вважає вказане податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що прийняте з порушенням норм чинного законодавства у зв`язку з чим звернулося з позовом до суду.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операції з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Згідно з п. 192.1 ст. 192 ПКУ якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язаньта податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідного коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в ЄРПН пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України.

Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

Пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) передбачено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.

Суд встановив, що вказані штрафні санкції застосовано в результаті несвоєчасної реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригувань (далі ЄРПН), а саме: від 30.04.2022 № 50 на 1 календарний день - граничний термін 14.07.2022, від 31.08.2023 № 50 на 4 календарних дні - граничний термін 15.09.2022, від 04.10.2022 № 10 на 86 календарних днів- граничнийтермін 31.10.2022,від 14.10.2022№11на 87 календарних днів- граничнийтермін 31.10.2022,від 28.12.2022№374на 3 календарнихдні- граничнийтермін 15.01.2023,від 03.07.2023№84на 16 календарних дні - граничний термін 05.08.2023.

Суд зазначає, що відповідно до пункту 201.10 ст.201 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI № 2755-VI (із змінами та доповненнями) реєстрація податкових накладних/розрахунків коригувань у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригувань, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригувань, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Згідно з п.89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних І розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних І розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Уразі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з Податковим кодексом України.

Абзацом першим підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу визначено, що платники податків, які не мають можливості своєчасно виконувати податкові обов`язки, зобов`язані забезпечити в ЄРПН реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригувань, складених за операціями, здійсненими за лютий- травень 2022 року, протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, з урахуванням положень Порядку підтвердження можливості чи не можливості виконати платником податків обов`язків, визначених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, та переліку документів на підтвердження, які затверджені наказом Кабінетом Міністрів України. Поряд з цим, п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 Кодексу (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Відповідач стверджує, що позивач не подав до податкового органу відповідно до п. 69.1 Закон України № 2260-ІХ «Заяву про відсутність можливість виконання податкового обов`язку».

Слід зазначає, що позивач не заперечує факту порушення граничних строків реєстрації ПН/РК, окрім у частині розрахунків коригування складених, постачальниками товарів/послуг, які у свою чергу несвоєчасно отримані ТзОВ «ТБ ФРУТ КАПІТАЛ».

Позивач зазначає, що контролюючий орган при визначенні граничних термінів реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних не враховував дат їх отримання ТОВ «ТБ ФРУТ КАПІТАЛ» від постачальників (продавців) товарів/послуг, а керувався виключно датами складення відповідних розрахунків коригування, що суперечить вимогам чинного законодавства. Інформація про дати отримання розрахунків коригування до податкових накладних від постачальників (продавців) товарів/послуг міститься в відповідних протоколах руху документа програмного комплексу M.E.DOC.

Щодо таких доводів позивача суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.192 Податкового кодексу України, у разі складання розрахунків коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкових накладних, виписаних на покупця - платника ПДВ, тоді такий РК має зареєструвати покупець.

Загальні строки реєстрації ПН/РК встановлено у п.201.10 ст.201 ПКУ, в якому визначено спеціальні граничні строки реєстрації. Водночас під час дії воєнного стану в Україні та 6 місяців після місяця, в якому його припинять чи скасують, тимчасово застосовуються граничні строки зазначені у п.89 підрозділу 2 розділу XX для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Суд зазначає, що Податковий кодекс України не передбачає механізму фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування. Тому, з метою недопущення помилок при складанні податкової звітності та уникнення непорозумінь при обрахунку у системі електронного адміністрування ПДВ суми перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, доцільно здійснювати реєстрацію розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг з урахуванням термінів, визначених п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України.

Суд наголошує, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абз.9 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України та п.4 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» №1246 від 29.12.2010). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Враховуючи наведене, суд вважає, що копії витягів з програмного забезпечення ОСОБА_1 про надіслання розрахунків коригування контрагенту, в контексті спірних правовідносин не можуть слугувати обставинами, що звільняють платника податків від відповідальності за порушення податкового законодавства.

Щодо розрахунку розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, суд зазначає наступне.

Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Таким чином, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Аналогічні висновки викладені Верховним Судом у постанові від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23, у постанові від 06.02.2024 № 160/10740/23.

Відповідно до ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно, безпідставними є доводи позивача щодо можливості поширення на податкові накладні зменшеного розміру штрафних (фінансових) санкцій, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України. Адже такі накладні були зареєстровані до набрання чинності Законом № 2876-IX, а тому підлягали реєстрації у строк, встановлений пунктом 201.10 ст. 201 ПК України.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що контролюючим органом правильно здійснений розрахунок штрафних санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Враховуючи те, що ТзОВ «ТБ Фрут Капітал» не здійснено (не забезпечено) своєчасну реєстрацію розрахунку коригування до податкових накладних в ЄРПН, за наслідками проведеної камеральної перевірки ГУ ДПС у Львівській області правомірно застосовано штрафні санкції податковим повідомленням - рішенням від 05.02.2024 №0042450410.

Відповідно до ч. 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Підсумовуючи вищевикладене, суд вважає, що під час прийняття оскаржуваного рішення податковий орган діяв на підставі та у спосіб, передбачені чинним законодавством України.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 11.04.2024.

СуддяБрильовський Роман Михайлович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.04.2024
Оприлюднено15.04.2024
Номер документу118301479
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/3834/24

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 25.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 13.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 09.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Брильовський Роман Михайлович

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Брильовський Роман Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні