ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
10 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 280/7638/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Кругового О.О., Баранник Н.П.,
за участю секретаря судового засідання: Дивнич Д.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Соціальні ініціативи Запоріжжя на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року (суддя 1-ї інстанції Богатинський Б.В.) в адміністративній справі №280/7638/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Соціальні ініціативи Запоріжжя до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
19.09.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю СОЦІАЛЬНІ ІНІЦІАТИВИ ЗАПОРІЖЖЯ звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0011180407 від 20.06.2023.
В обґрунтування позовних вимог зазначає про незгоду з оскарженим рішенням, оскільки при його прийняття податковим органо не враховано приписів п.п. 89, 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року у задоволенні позову відмовлено.
Позивачем на вказане рішення суду подана апеляційна скарга, в якій зазначено на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, та просить скасувати рішення суду та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не надано належної оцінки нормам матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу в якому просить відмовити у її задоволенні.
Розгляд справи здійснювався із застосуванням режиму відеоконференції.
Представник позивача до суду апеляційної інстанції не з`явився, повідомлений про день, час та місце розгляду справи. Також не прийняв участь в режимі відеоконференції (не під`єднався).
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник відповідача підтримав доводи відзиву, у задоволенні апеляційної скарги просили відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, представника відповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів доходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що 21 червня 2023 року відповідачем складено Акт про результати камеральної перевірки щодо Головним управлінням ДПС у Запорізькій області на підставі пп.20.1.4, п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75 у порядку ст.76 ПК України, проведено 04.05.2023 камеральну перевірку позивача з питань своєчасності реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних з датою виписки листопад 2022 року.
За результатами перевірки встановлено порушення вимог п.201.10 ст.201 ПК України, з урахуванням вимог п.89 Підрозділу 2 Розділу XX Перехідних положень ПК України, п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 Розділу XX Перехідних положень ПК України, а саме - перевищення термінів реєстрації ПН/РК до ПН в ЄРПН, які відображено в акті камеральної перевірки №744/08-01-04-07/38626382 від 04.05.2023, а саме податкова накладна від 14.11.2022 №2 із сумою ПДВ 1400000,00 зареєстрована 01.12.2022, кількість днів прострочень реєстрації 1. (а.с. 15 на звороті)
Не погоджуючись з висновками Акту перевірки, на підставі п. 86.7 ст. 86, ТОВ СОЦІАЛЬНІ ІНІЦІАТИВИ ЗАПОРІЖЖЯ 06.06.2023 на адресу ГУ ДПС у Запорізькій області надані заперечення вих. № 74 від 05.06.2023р. до акту перевірки № 744/08-01-04-07/38626382 від 04.05.2023 Про результати камеральної перевірки щодо своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в ЄРПН ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНОСТЮ СОЦІАЛЬНІ ІНІЦІАТИВИ ЗАПОРІЖЖЯ (код ЄДРПОУ 38626382) листопад 2022.
ГУ ДПС у Запорізькій області надана відповідь № 23833/6/08-01-04-07 від 15.06.2023 згідно якої заперечення залишені без задоволення, висновки акту перевірки - без змін.
На підставі акту камеральної перевірки від 04.05.2023 № 744/08-01-04-07/38626382, винесено податкове повідомлення - рішення форми Н від 20.06.2023 № 0011180407 на суму штрафних санкцій в розмірі 140 000 грн.
За результатами адміністративного осарження спірного податкового повідомлення-рішення, скарга залишена без задоволення, а рішення без змін.
Не погоджуючись з правомірністю прийнятого відповідачем рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції відмовляючи у задоволенні позову дійшов висновку, що оскаржене податкове повідомлення-рішення прийнято вірно.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх помилковими, з наступних підстав.
Спірним у справі є правомірність застосування відповідачем штрафних санкцій за ст. 120-1 ПК України за реєстрацію податкової накладної з порушенням строку визначеного ст. 201 ПК України.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).
Приписами п. 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі зокрема 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.
Наведені норми ПК України свідчать, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Як свідчать встановлені обставини справи, податковим органом під час проведення камеральної перевірки встановлено, що податкова накладна від 14.11.2022 №2 із сумою ПДВ 1400000,00 зареєстрована позивачем 01.12.2022, кількість днів прострочень реєстрації 1. (а.с. 15 на звороті)
Враховуючи вищезазначені норми та фактичні обставини справи, відповідачем вірно встановлено під час перевірки, здійснення реєстрації позивачем податкової накладної від 14.11.2022 №2, з порушенням термінів визначених приписами статті 201 ПК України.
Щодо доводів скаржника про протиправне незастосування податковим органом розміру штрафних санкцій, передбачених п.п. 89, 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, колегія суддів зазначає наступне.
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX Про внесення змін до розділу XX Прикінцеві положення Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, зазначив, що стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Враховуючи зазначене, розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Також скаржник помилково посилається на застосування конституційного принципу, що визначений приписами ч. 1 ст. 58 Конституції України, оскільки він стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб, що і виснував Конституційний Суд України у рішенні від 09.02.1999 №1-рп/1999.
Враховуючи те, що податкова накладна складена позивачем 14.11.2022, зареєстрована 01.12.2023, а отже з порушенням строку визначеного ст. 201 ПК України, а отже контролюючий орган правомірно застосував штрафні (фінансові) санкції відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Також не знайшли свого підтвердження доводи скаржника про наявність неоднозначного або множинного тлумачення Закону.
Колегія суддів відхиляє посилання товариства на практику апеляційних судів з аналогічних правовідносин, враховуючи приписи ч. 5 ст. 242 КАС України.
Враховуючи зазначене, суд першої інстанції при ухваленні судового рішення дійшов вірних висновків відмовляючи у задоволенні позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Розподіл судових витрат не здійснюється у відповідності до норм ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 315, ст. 316, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Соціальні ініціативи Запоріжжя залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16 лютого 2024 року в адміністративній справі №280/7638/23 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.
Повне судове рішення складено 11 квітня 2024 року
Головуючий - суддяН.І. Малиш
суддяО.О. Круговий
суддяН.П. Баранник
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2024 |
Оприлюднено | 15.04.2024 |
Номер документу | 118303930 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні