Постанова
від 11.04.2024 по справі 500/6798/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/6798/23 пров. № А/857/2942/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Затолочного В.С., Качмара В.Я.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 03 січня 2024 року, головуючий суддя Чепенюк О.В., ухвалене у м. Тернопіль, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

ВС ТА Н О В И В :

В жовтні 2023 року позивач ТзОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» звернулося в суд з позовом до ГУ ДПС у Тернопільській області, ДПС України, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 06.07.2023 року №9141412/44802394 про відмову у реєстрації податкової накладної №143 від 23.05.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №143 від 23.05.2023 року датою її подання 23.05.2023 року.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач надав контролюючому органу достатні письмові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарської операції за податковою накладною, реєстрацію якої зупинено, а тому вважає, що така підлягає реєстрації в ЄРПН. Відмовляючи у реєстрації податкової накладної контролюючий орган діяв протиправно, без урахування дійсних обставин, відтак оскаржуване рішення підлягає скасуванню.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 03 січня 2024 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.07.2023 року №9141412/44802394 про відмову у реєстрації податкової накладної №143 від 23.05.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №143 від 23.05.2023 року, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА, датою її фактичного подання.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС у Тернопільській області оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, не надано належної правової оцінки наявним доказам, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що ТзОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА не надало в повному обсязі усіх матеріалів щодо господарської операції за зупиненою податковою накладною. Товариством не подано первинних документів щодо транспортування продукції (добових індичат), придбаних у підприємства Gerczak Nord-Pol Hatchery Sp.k. (Республіка Польща), товарно-транспортної накладної, ветеринарних сертифікатів, сертифікатів походження товарів. Також не підтверджено розрахунки між ПАП «Агросервіс», ПП «Ветеринарія».

На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, ТОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА (код ЄДРПОУ 44802394) 12.02.2022 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є: розведення свійської птиці (код видів економічної діяльності 01.47); серед інших видів діяльності значиться: виробництво м`яса свійської птиці (код видів економічної діяльності 10.12); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість.

Господарську діяльність Товариство здійснює, зокрема, на виробничих потужностях підприємства-засновника ТзОВ АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ (код ЄДРПОУ 38364705) за адресою: 80732, Львівська область, Золочівський район, с. Велика Вільшаниця, вул. Незалежності, 2а, про що укладений відповідний договір оренди. Вказаний об`єкт основних засобів відображено у повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за ф. № 20-ОПП.

20.04.2023 року між ТзОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА (постачальник) та ТзОВ НАША ПТИЦЯ (покупець) укладено договір поставки №ГК-23/04/20 (далі Договір), згідно з пунктом 1.1 якого постачальник зобов`язується відпускати покупцю курку живою вагою, індика живою вагою, продукцію забою птиці (далі - товар) у кількості, що вказується покупцем у замовленнях-заявках, а покупець зобов`язується приймати замовлений товар і оплачувати його вартість згідно умов Договору.

Ціна товару встановлюється в національній валюті України (гривня) і вказується у видаткових накладних, які є невід`ємними частинами Договору.

Оплата за поставлений товар здійснюється покупцем протягом 14 (чотирнадцяти) банківських днів на підставі рахунку-фактури (видаткових накладних) з моменту фактичної поставки товару та прийняття його покупцем (пункти 2.1, 2.3 Договору).

Відповідно до пунктів 3.2, 3.3 Договору поставка товару здійснюється на умовах: франко-склад постачальника за адресою:

- 47221, Тернопільська область, Тернопільський район, село Гарбузів, вул. Заріка, 29А

- 80732, Львівська область, Золочівський район, село Велика Вільшаниця, вул. Незалежності, 2а,

або франко-склад покупця за вказаною ним адресою у розділі 11 даного Договору.

Передача товару від постачальника покупцю здійснюється за видатковою накладною. Дата, вказана покупцем у видатковій накладній про прийняття товару, є датою поставки товару постачальником (а.с.193-194).

На виконання умов договору поставки №ГК-23/04/20 від 20.04.2023 року ТзОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА поставлено ТОВ НАША ПТИЦЯ товар за номенклатурою: «Тушка індика охолоджена/1 категорія/», «Печінка індика охолоджена», «Шлунок індика охолоджений», «Серце індика охолоджене», «Шия індика охолоджена» за видатковою накладною №673 від 23.05.2023 року на суму 59949,20 грн, у тому числі ПДВ у розмірі 9991,53 грн (том 1 а.с.181).

Товар поставлено за товарно-транспортною накладною №Р673 від 23.05.2023 року на умовах франко-склад покупця за адресою: Тернопільська область, с. Острів, вул. Промислова, 1 (том 1 а.с.181 зворот, 189). Доставка здійснювалась вантажним автомобілем марки Mercedes-Benz, номер державної реєстрації НОМЕР_1 (а.с.199), орендованим ТзОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА відповідно до укладеного з ТзОВ «Агропродсервіс Вест» договору оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022 року та акту приймання-передачі від 01.10.2022 року (том 1 а.с.196-197, 208), водій ОСОБА_1 (посвідчення водія НОМЕР_2 , том 1 а.с.201) перебуває у трудових відносинах з Товариством (том 1 а.с.203). Позивачем також подано до контролюючого органу повідомлення за ф. 20-ОПП про наявність в оренді вказаного транспортного засобу (том 1 а.с.216). Якість поставленої продукції підтверджується декларацією виробника (посвідчення про якість) (том 1 а.с.191).

Оплату за поставлений за Договором товар здійснено 29.05.2023, що вбачається з акту звірки взаємних розрахунків з ТзОВ «НАША ПТИЦЯ» за травень 2023 року та виписки з банківського рахунку ТзОВ ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА в АТ Райффайзен Банк за 29.05.2023 року (том 1 а.с.212, 214).

За фактом господарської операції з поставки товару за правилом першої події (відвантаження товару), постачальником ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА сформовано покупцю ТзОВ НАША ПТИЦЯ податкову накладну №143 від 23.05.2023 на суму 59949,20 грн, в тому числі ПДВ у розмірі 9991,53 грн, і направлено її на реєстрацію у ЄРПН (том 1 а.с.226).

Відповідно до квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної від 14.06.2023 її зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (том 1 а.с.227).

Для підтвердження господарської операції, відображеної у податковій накладній №143 від 23.05.2023, платником подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено №29 від 21.06.2023 року (том 1 а.с.218), з такими документами (їх копіями): пояснення №29 від 21.06.2023 року; акт приймання-передачі №1 до договору оренди нежитлового приміщення з обладнанням №16-08/Б-2022 від 23.08.2022 року; повідомлення форми №20-ОПП від 27.09.2022 року; договір поставки №ГК-23/04/20 від 20.04.2023 року; видаткова накладна ТзОВ «НАША ПТИЦЯ» №673 від 23.05.2023 року; товарно-транспортна накладна №Р673 від 23.05.2023 року; акт звірки взаємних розрахунків за травень 2023 року між ТзОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» і ТзОВ «НАША ПТИЦЯ»; договір купівлі-продажу ПП «Ветеринарія» №75/01/23 від 02.01.2023 року; видаткова накладна №РН-0000005 від 11.01.2023 року; видаткова накладна №РН-0000052 від 16.03.2023; договір №00066 від 02.01.2023 року; договір оренди нежитлового приміщення з обладнанням №16-08/Б-2022 від 16.08.2022 року; додаток №1 до договору оренди нежитлового приміщення з обладнанням №16-08/Б-2022 від 16.08.2022 року; договір поставки №F-290822/3 від 29.08.2022 року; платіжне доручення в іноземній валюті №4 від 06.12.2022 року; видаткова накладна №230 від 14.01.2023 року; контракт №20-2022 від 24.06.2022 року; наказ №4-ШР від 26.12.2022 року; штатний розпис на 2023 рік; платіжна інструкція №155 від 03.03.2023; митна декларація (форма МД-2); наказ №1 від 12.02.2022 року; рішення про державну реєстрацію потужності оператора ринку; товарно-транспортна накладна №1048 від 17.02.2023 року; фактура №ЕХ/000008/12/22 від 27.12.2022 року; видаткова накладна №60006589 від 27.12.2022 року; товарно-транспортна накладна №ДУ-60006589 від 27.12.2022 року; якісне посвідчення; товарно-транспортна накладна №2499 від 18.04.2023 року року; акт виконання робіт №25 від 28.02.2023 року; акт виконання робіт №73 від 30.04.2023 року; договір поставки №10/08/22-1 від 10.08.2022 року; товарно-транспортна накладна №293 від 14.01.2023 року; акт виконання робіт №31 від 28.02.2023 року; видаткова накладна №1600 від 17.02.2023 року; товарно-транспортна накладна №1700 від 20.03.2023 року; акт виконання робіт №68 від 30.04.2023 року; видаткова накладна №1924 від 10.03.2023 року; товарно-транспортна накладна №1532 від 10.03.2023 року; договір про надання послуг №02-08/22-П від 02.08.2022 року; накладна вимога від 22.05.2023 року; видаткова накладна №2052 від 20.03.2023 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 272 за 22.05.2023 року-23.05.2023 року; видаткова накладна №2777 від 18.04.2023 року; товарно-транспортна накладна №3194 від 14.05.2023 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 208 за грудень 2022 року травень 2023 року; акт №ОУ-0000023 28.02.2023 року; акт №ОУ-0000040 01.03.2023 року; видаткова накладна №РН-0000024 від 01.02.2023 року; видаткова накладна №3601 від 14.05.2023 року; акт виконання робіт №95 від 31.12.2022 року; декларація виробника від 23.05.2023 року; акт виконання робіт №93 від 31.05.2023 року; договір поставки №23/03/24/1 від 24.03.2023 року; акт виконання робіт №6 від 31.01.2023 року; акт виконання робіт №45 від 31.03.2023 року; акт виконання робіт №85 від 31.05.2023 року; посвідчення водія ( ОСОБА_1 ); ліцензія №648 від 11.07.2019; акт №ОУ-0000011 від 31.01.2023 року; акт виконання робіт №12 від 31.01.2023 року; акт виконання робіт №88 від 31.05.2023 року; акт виконання робіт №50 від 31.03.2023 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за січень 2023 року травень 2023року; акт звірки за січень 2023 року- травень 2023 року ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» і ПАП «АГРОПРОДСЕРВІС» за договором №10/08/22-1 від 10.08.2022 року; накладна на передачу готової продукції від 22.05.2023 року; акт звірки за січень 2023 року - травень 2023 року ТОВ «ГАРБУЗІВСЬКІ КУРЧАТА» і ПАП «АГРОПРОДСЕРВІС ВЕСТ»; повідомлення про приймання працівника на роботу від 03.10.2022 року; договір оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022 року; повідомлення форми №20-ОПП від 16.10.2022 року; акт приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022 року; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу Mercedes-Benz Sprinter НОМЕР_1 ; банківська виписка за 29.05.2023 року.

Усі основні первинні документи по господарській операції за зупиненою податковою накладною містяться також в матеріалах справи.

Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області у повідомленні від 28.06.2023 про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано Товариству надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній: а саме первинних документів щодо придбання товарів, транспортування продукції, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (том 1 а.с.209-210).

30.06.2023 року Товариство подало повідомлення №21 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН (том 1 а.с.228), надавши при цьому пояснення від 30.06.2023 року та копії таких документів: акт виконання робіт №88 від 31.05.2023 року; договір оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022 року; банківська виписка за 29.05.2023 року; акт приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу №22/10/01 від 01.10.2022 року; видаткова накладна №673 від 23.05.2023; товарно-транспортна накладна №Р673 від 23.05.2023 року; накладна на передачу готової продукції від 22.05.2023 року; накладна вимога від 22.05.2023 року.

Копії вказаних документів вже подавались позивачем до повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено №29 від 21.06.2023 року.

Рішенням Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 06.07.2023 року №9141412/44802394 відмовлено у реєстрації податкової накладної №143 від 23.05.2023 року. Підставою відмови у реєстрації податкової накладної вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (том 1 а.с.237).

Не погоджуючись із цим рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку (том 1 а.с.233-236). Однак рішенням комісії ДПС України від 28.07.2023 року №60035/44802394/2 скарга позивача залишена без задоволення, а рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (том 1 а.с.223).

Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що контролюючим органом у квитанції не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Як встановлено п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із п.201.10статті201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно допункту 201.16 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту74.2статті74цьогоКодексу.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту201.16статті201 ПК Україниу разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас за приписами пункту 74.2 статті74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

На виконання цієї нормипостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі- Порядок № 1165).

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відтак, встановлена контролюючим органом невідповідність податкової накладної жодній з ознак безумовної реєстрації є підставою для її перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника, а також критеріям ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 якого передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Так, відповідно до отриманих позивачем квитанції, реєстрація спірної накладної зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16статті201 Податкового кодексу Українизупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Платником податків надано до податкового органу всі первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій, із здійснення яких була виписана відповідна податкова накладна.

Всупереч зазначеній у рішенні підставі його прийняття, контролюючим органом у оскаржуваному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не надано для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної та не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Із оскарженого рішення видно, що відмова податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є ненадання копій документів.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної №143 від 23.05.2023 року не відповідає вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкові накладні в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

У квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.

Аналізуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду попередньої інстанції про те, що оскаржене рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної прийняте не у спосіб, визначений законом, а відтак належним способом порушеного права позивача є необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну податкову накладну.

При цьому, колегія суддів зазначає, що відповідно до правової позиції, викладеної в постанові Верховного Суду від 07.12.2022 року у справі №500/2237/20, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не вправі здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Крім цього, згідно із ч. 2ст. 6 КАС Українитаст. 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини»передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.

Так, у п. 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 03 січня 2024 року у справі №500/6798/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді В. С. Затолочний В. Я. Качмар

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2024
Оприлюднено15.04.2024
Номер документу118305127
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —500/6798/23

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 11.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 03.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 21.11.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні