ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.04.2024р. Справа № 904/5557/23
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України», м. Київ
До: Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Укрніхром», м. Дніпро
Про: стягнення 3 263 267,94грн.
Суддя Васильєв О.Ю.
секретар судового засідання Помазан А.Р.
ПРЕДСТАВНИКИ:
Від позивача: Мясков О.Є. (адвокат);
Від відповідача: Сивун Т.С. (адвокат)
ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (позивач) звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до ТОВ ВКФ «Укрніхром» (відповідач) про стягнення 3 263 267,94грн. (в т.ч.: 899 325,81 грн. - штраф та 2 363 942,13 грн. - пеня) штрафних санкцій, які нараховані внаслідок порушення відповідачем своїх зобов`язань зі своєчасної поставки товару за договором про закупівлю товарів №46000006009 від 18.04.22р. (укладеним між сторонами).
Ухвалою суду від 24.10.23р. було відкрито провадження у справі №904/5557/23, справу призначено до розгляду за правилами загального провадження у підготовчому засіданні на 14.11.23р.
ТОВ ВКФ «Укрніхром» (відповідач) проти задоволення позовних вимог заперечував, стверджуючи (поміж-іншим), що неможливість поставити товар у певні строки була обумовлена неотриманням від позивача відповідної заявки у спосіб, погоджений сторонами у договорі; та незалежними від його волі форс-мажорними обставинами - обмеження діяльності компанії-виробника у зв`язку із надзвичайною екологічною ситуацією в провінції Шаньдун (КНР).
ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (позивач) у відповіді на відзив заперечував проти обставин, викладених відповідачем у відзиві на позов, вказуючи, що ним своєчасно була направлена відповідна заявка №1 від 18.04.22 р. на електронну адресу відповідача. Окрім того, обізнаність відповідача про строки поставки підтверджуються низкою листів, які той направляв на адресу позивача в період з 20.05.22 р. до18.08.22 р. з пропозицією про зміну моделі товару, що повинен був поставлятися за договором. Також вказує на ту обставину, що в порушення умов договору відповідач своєчасно не повідомив позивача про настання форс-мажорних обставин .
ТОВ ВКФ «Укрніхром» (відповідач) у запереченнях на відповідь на відзив зазначає, що позивачем не доведено належними доказами факт направлення на електронну адресу відповідача заявки на поставку товару; та наполягає на наявності форс-мажорних обставин, підтверджених відповідним сертифікатом регіональної ТПП України, що унеможливлює покладання на відповідача відповідальності за несвоєчасне виконання умов договору.
Ухвалою суду від 22.02.24р. закрите підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті в засіданні на 19.03.24р.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
18.04.22р. між ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (покупець) та ТОВ ВКФ «Укрніхром» (постачальник) укладено договір про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) № 4600006009, за умовами якого постачальник зобов`язався у визначений строк передати у власність покупця конструкційні матеріали (панель полімерна для будівництва тимчасових доріг, товари), зазначені в специфікації, яка наведена в додатку 1 до цього договору, а покупець - прийняти і оплатити такі товари (п.1.1.) Найменування (номенклатура, асортимент), кількість товарів, одиниця виміру. ціна за одиницю, строк поставки, місце поставки, інші умови зазначаються у специфікації (п.1.2.) Якість, комплектність, тара, упаковка та маркування товару погоджена сторонам в розділі 2 договору. В розділі 3 сторони погодили, що ціна цього договору становить 12 847 511,57 грн. Порядок розрахунків узгоджений сторонами в розділі 4 договору - покупець зобов`язаний оплатити вартість переданих товарів не раніше 20 та не пізніше 30 календарних днів з дати поставки.
Розділом 5 передбачено, що постачальник зобов`язується передати покупцю товари в кількості, строки та в місці поставки відповідно до специфікації. Покупець залишає за собою право змінити місце поставки товару, про що сторони складають додаткову угоду (п.5.1.) Поставка товарів здійснюється на умовах DDP «Поставка зі сплатою мита» (місце поставки згідно специфікації) , відповідно до правил Інкотермс 2010 р. (п.5.3.).
Розділом 6 договору визначено, що покупець має право (поміж-іншим): відмовитися в односторонньому порядку від цього договору, якщо постачальник не виконує або виконує неналежним чином умови цього договору, а також передає неякісні товари на підставі ч.3 ст.651 ЦК України, повідомивши його про це у письмовій формі шляхом направлення відповідного повідомлення із зазначенням дати розірвання договору на адресу постачальника, вказану у розділі 15договору, та/або електронну адресу постачальника, вказану в п.14.12. цього договору. В цьому випадку договір вважається розірваним (припиненим) з дати, зазначеної в повідомленні покупця (п.6.2.1.) Вимагати від постачальника здійснення поставки товарів на умовах цього договору (п.6.2.6.). Постачальник зобов`язаний забезпечити поставку товарів у строки, встановлені цим договором (п.6.3.1.) Негайно письмово інформувати покупця про ускладнення, які виникають в ході виконання своїх зобов`язань за договором , або про наявність обставин, що впливають на якість товарів, строки поставки товарів (п.6.3.6.).
У розділі 7 договору сторони погодили види та розміри відповідальності за неналежне виконання зобов`язань, а саме у випадку несвоєчасної оплати товару покупець сплачує продавцю пеню в розмірі 0,01 % від суми простроченого платежу за кожен день прострочення, але на більше подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який сплачується пеня (п.7.1.). За порушення строків поставки товарів або недопоставку товарів постачальник сплачує покупцю пеню в розмірі 0,1% вартості товарів, поставку яких прострочено та /або недопоставлена. А за прострочення поставки товарів понад 30 календарних днів постачальник додатково сплачує штраф в розмірі 7 % вартості товарів, поставку яких прострочена та /або недопоставлена. Сплата пені та /або штрафу не звільняє постачальника від виконання зобов`язань за цим договором (п.7.4.).
Розділом 8 договору передбачено, що жодна із сторін не нестиме відповідальності за повне або часткове невиконання будь-яких умов цього договору у разі настання надзвичайних та невідворотних обставин, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору, а саме: загрози війни, збройного конфлікту або серйозної погрози такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись, ворожі атаки, блокади, військове ембарго, дії іноземного ворога, загальну військову мобілізацію, військові дії, оголошену та неоголошену війну, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратство, безлади, вторгнення, блокаду, революцію, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантин, встановлений КМУ або уповноваженим органом країни виробника товару *, експропріацію, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізицію, громадську демонстрацію, блокаду, страйк, аварію, протиправні дії третіх осіб, пожеж, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборону (обмеження) експорту /імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо (п.8.1.).
Сторони протягом 10 календарних днів повинні сповістити одна одну про початок обставин непереборної сили (форс-мажора) у письмовій формі. Повідомлення про початок дії обставин непереборної сили (форс-мажора) та строк їх дії підтверджується сертифікатом ТПП України та /або відповідним документом, виданим уповноваженим органом країни виробника товару *, де виникли дані обставини ( п.8.2.)
Неповідомлення або несвоєчасне повідомлення однієї із сторін про неможливість виконання прийнятих за цим договором зобов`язань внаслідок дії обставин непереборної сили та/або не надання сертифікат, не позбавляє сторону права посилатися на будь-яку вищевказану обставину, як на підставу, що звільняє від відповідальності за невиконання зобов`язань.
* Віповідний документ повинен бути належним чином легалізовано на території України (наприклад, шляхом проставлення апостилю, легалізовано в консульській установі України в державі, де відбулися обставини непереборної сили) та мати нотаріально засвідчений переклад на українську мову (п.8.3.).
Сторони дійшли згоди, що при настанні обставин непереборної сили виконання зобов`язань за цим договором продовжується на строк , відповідний строку дії вказаних обставин (п.8.4.).
Якщо обставини непереборної сили безперервно триватимуть понад 90 календарних днів, кожна із сторін матиме право в односторонньому порядку розірвати договір, письмово повідомивши про це іншу сторону не пізніше ніж за 20 календарних днів до очікуваної дати розірвання (п.8.5.).
Відповідно до п.12.1. цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 30 листопада 2022 р., а в частині розрахунків - до їх повного виконання.
Закінчення терміну (строку) дії цього договору не звільняє сторони від виконання обов`язків , взятих на себе за цим договором , та від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії цього договору (п.12.2.).
В розділі 13 сторони узгодили порядок здійснення електронного документообігу за договором та відповідні дефініції. Відповідно до п.13.1. сторони домовилися про те, що з метою виконання умов договору будуть здійснювати обмін документами, як електронними документами у розумінні Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» . Під «обміном електронними документами» сторони розуміють їх створення, відправлення, передавання, одержання, зберігання, оброблення, підписання, використання тощо за допомогою Системи електронного документообігу, що визначена у п. 13.6. договору.
Електронний документ - це документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов?язкові реквізити документа ( п.13.2.) .
У п.13.3. сторони встановили, що до електронних документів, обмін якими сторони зобов?язані здійснювати за допомогою Системи електронного документообігу, що визначена у п. 13.6. договору, вони відносять первинні (бухгалтерські) документи (рахунок на оплату / рахунок-фактура, акт звірки взаєморозрахунків, акти виконаних робіт, наданих послуг тощо), а також будь-які інші документи, необхідні для виконання договору та/або які створюються у процесі його виконання.
Згідно до п.13.4. кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Кваліфікований електронний підпис має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису.
Кваліфікована електронна печатка - удосконалена електронна печатка, яка створюється з використанням засобу кваліфікованої електронної печатки і базується на кваліфікованому сертифікаті електронної печатки. Кваліфікована електронна печатка має презумпцію цілісності електронних даних і достовірності походження електронних даних, з якими вона пов`язана (п.13.5.).
У п.13.6. сторони домовились здійснювати обмін електронними документами, у тому числі створювати, пересилати та підписувати електронні документи, із застосуванням визначеної у цьому пункті договору системи, яка забезпечує обмін електронними документами (далі - Система електронного документообігу): комп?ютерна програма «Система зовнішнього обігу електронних документів «DEALS», та відповідно до положень Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
У п.13.7. сторони домовилися, що створення електронного документа завершується накладенням кваліфікованого електронного підпису уповноваженої на підписання такого документа особи (далі ??КЕП). При цьому КЕП прирівнюється до власноручного підпису, якщо: ??КЕП підтверджено з використанням кваліфікованого сертифіката відкритого ключа; ??під час перевірки використовувався кваліфікований сертифікат відкритого ключа, чинний на момент накладення КЕП; особистий ключ підписувача відповідає відкритому ключу, зазначеному у сертифікаті.
Згідно до п.13.8. КЕП може завірятися електронною печаткою, а електронний документ є дійсним як за умови його скріплення електронною печаткою, так і за умови не скріплення електронною печаткою.
У п.13.9. сторони погодили, що первинний електронний документ (акт виконаних робіт/наданих послуг, видаткова накладна тощо) складається в момент здійснення господарської операції. Дата складання, зазначена як обов?язковий реквізит в первинному електронному документі, вважається датою належним чином оформленого первинного документа для цілей бухгалтерського та податкового обліку, за умови його підписання стороною, яка отримала цей електронний документ. Датою виникнення податкового зобов?язання з ПДВ та складання податкової накладної буде вважатися дата складання первинного документа, який містить відомості про господарську операцію, незалежно від дати накладання сторонами КЕП.
Відповідно до п.13.10. у випадку коли у договорі не встановлено строків підписання конкретного електронного документа, сторони погодили, що строк підписання такого документа у порядку, визначеному договором, становить 5 (п?ять) робочих днів з дати отримання електронного документа. У разі не підписання стороною електронного документа у строки, визначені відповідно до цього пункту договору, та ненадання мотивованої відмови у такий строк, електронний документ вважається підписаним такою стороною без зауважень. Мотивована відмова від підписання електронного документа надсилається через Систему електронного документообігу з використанням механізму відхилення електронного документа.
Згідно до п.13.11. момент отримання електронного документа стороною фіксується Системою електронного документообігу шляхом присвоєння такому електронному документу відповідного статусу, що дозволяє стороні яка його отримала, прийняти і підписати електронний документ або ж відхилити його із зазначенням відповідних зауважень та надіслати мотивовану відмову від підписання цього електронного документу.
У п.13.12. сторони домовилися, що електронний документ, підписаний КЕП та відправлений за допомогою Системи електронного документообігу, має юридичну силу, породжує права та обов`язки для сторін, може бути представлений до суду як належний доказ та визнається рівнозначним документу на паперовому носієві.
Відповідно до п.13.13. підтвердження передачі електронних документів (відправлення, отримання тощо) вважається легітимним підтвердженням фактичного приймання-передачі таких документів уповноваженими представниками сторін і не вимагає додаткового доказування.
Згідно до п.13.14. сторони підтверджують, що всі КЕП, які використовуються ними для підписання електронних документів, належать їх уповноваженим представникам, та неправомірне чи помилкове накладання КЕП на електронний документ однією зі сторін не може бути підставою, для невизнання/оспорювання/невиконання нею таких підписаних електронних документів, що відправлені іншій стороні за допомогою Системи електронного документообігу. Усі ризики негативних наслідків неправомірного/помилкового накладання КЕП на електронний документ стороною покладаються на цю сторону.
Відповідно до п.13.15. у разі наявності створених ідентичних за документарною інформацією та реквізитами електронного документа та документа на папері, кожен з документів є оригіналом і має однакову юридичну силу. У разі наявності розбіжностей за документарною інформацією або за реквізитами в електронному документі та в документі на папері, електронний документ має переважну силу.
В розділі 14 сторони погодили інші умови договору, зокрема що будь-які повідомлення за цим договором мають юридичну силу, якщо вони викладені письмово і направлені іншій стороні на її адресу, зазначену в розділі 15 договору, рекомендованим або цінним листом (з описом вкладення) з повідомленням про вручення або доведені до відома іншої сторони кур`єром під розписку та/або на електронну адресу , зазначену в п.14.12.цього договору (п.14.9.).
У п.14.12. сторони узгодили, що для надіслання повідомлення електронною поштою у випадках, передбачених цим договором, використовуються такі електронні адреси сторін: 14.12.1. електронна адреса покупця: info@tsoua.com.(п.14.12.1.); електронна адреса постачальника : inf@ukrnichrom.ua ( п.14.12.2.)
Відповідно до п.14.13. невід`ємною частиною цього договору є наступні додатки : додаток №1 - специфікація (п.14.13.1.); додаток №2 - технічні та якісні характеристики товарів (п.14.13.2.) (т.1, а.с.11-22).
Згідно специфікації (додатку №1 до договору) сторони погодили : найменування товарів - панель полімерна для будівництва тимчасових доріг; виробника товарів - Ground-Mat K Ocean Land; технічні та якісні характеристики товарів - згідно додатку №2 до договору; одиниці виміру - шт.; кількість - 166; ціна за одиницю, без ПДВ, грн. - 64 495,54; загальна вартість без ПДВ, грн. - строк поставки (зазначається кількість календарних днів з дати укладання договору) - згідно заявки протягом 90 днів; місце поставки (відвантажувальні реквізити, поштова адреса місця поставки) - 08170, с. Юрівка, вул. Кооперативна,37,Київська обл., Києво - Святошинський район; гарантійний строк - 12 місяців (т.1, а.с.23).
Відповідно до технічних вимог і якісних характеристик предмета закупівлі «Конструкційні матеріали (панель полімерна для будівництва тимчасових доріг (ДК 021-2015-44110000-4) » погоджена кількість - 166 шт.; найменування та характеристики комплектності; назва та ідентифікаційний код підприємства виробника - Ningjin Hongbao Chemscal Sndustry Co., Ltd, код 9137142277101753F; країна виробництва - Китай; документ, що підтверджує технічні характеристики предмету закупівлі - технічна специфікація товару, сертифікат якості, сертифікат ISO 9001:2015, тощо ( т.1, а.с.24-26).
За твердженням позивача, 26.04.22 р. його представником - Чернявською М.В. на електронну адресу ТОВ ВКФ «Укрніхром» - inf@ukrnichrom.ua було направлено заявку на поставку №1 до договору № 4600006009 від 18.04.22 р. із супровідним листом, в якому пропонувалося відповідачу не пізніше 30.04.22 р. надати контактні дані представника або адміністратора зазначеного договору зі сторони постачальника та повідомити про вдале отримання та прийняття в опрацювання цієї заявки ( т.1, а.с.28).
До матеріалів справи позивачем надано копію заявки на поставку №1 до договору № 4600006009 від 18.04.22 р. , в якій вказано про необхідність постачання конструкційних матеріалів (панель полімерна для будівництва тимчасових доріг ) в кількості 166 шт. за адресою поставки: Київська обл., Києво - Святошинський район, с. Юрівка, вул. Кооперативна, 37; адміністратор договору - Чернявська М.В., e-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1 ; моб.тел. НОМЕР_1 (т1, а.с.27) та скріншот звіту про направлення електронного повідомлення : відправник - «info», відправлено - 26 квітня 2022 р. 11:51; отримувач - inf@ukrnichrom.ua; копія - Чернявська М.В.; тема - «товвих - 22-4250», вкладення - «товвих-22-4250.pdf;_(5).zip» (т.1, а.с.29).
21.11.22 р. ТОВ ВКФ «Укрніхром» звернувся до ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» з листом вихідний №21.11.22-1, в якому проінформував покупця про стан виконання зобов`язань за вищенаведеним договором. Повідомив, що постачальник проходить процедуру засвідчення форс-мажорних обставин у ТПП України за проханням покупця; яка має бути розглянута у найближчий час. Окрім того, зазначив, що виробник товару вже прийняв замовлення і почав його виробництво, яке триватиме 40 днів, тобто до першої половини січня ( т.1, а.с.38).
ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» у відповіді від 21.11.22 р. на вищезазначений лист ТОВ ВКФ «Укрніхром» вказав (поміж іншим) про те, що постачальник листом № 16.05.2022-2 від 16.05.22 р. інформував покупця про настання обставин непереборної сили, проте наразі документального підтвердження не отримано. Інформував про зміст п.8.2. договору щодо порядку та строків повідомлення про настання форс-мажорних обставин та пропонував укласти додаткову угоду про продовження строку дії договору до 31.03.23 р. (т.1, а.с.39).
30.11.22 р. сторони уклали додаткову угоду №1 до вищезазначеного договору , виклавши п.12.1. в наступній редакції: «Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31 грудня 2022 року, а в частині розрахунків - до їх повного виконання» (т.1, а.с.122).
27.12.22 р. ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» направив на адресу відповідача лист № ТОВВИХ-22-14154, в якому вказав, що покупцем було надано заявку на поставку (вих. № ТОВВИХ-22-4250 від 26.04.2022 р.), проте ТОВ ВКФ «Укрніхром» листом від 16.05.22 р. повідомив про настання форс-мажорних обставин та триваючий процес оформлення відповідного сертифікату в ТПП України. Інформував постачальника, що станом на 27.12.22 р. не здійснено жодної поставки, не надано документального підтвердження настання обставин непереборної сили та попереджав, що термін договору спливає 31.12.22 р., та у разі невиконання або неналежного виконання ТОВ ВКФ «Укрніхром» своїх зобов`язань за договором можливе стягнення банківської гарантії забезпечення договору та застосування штрафних санкцій . Одночасно, зазначав, що закінчення терміну дії договору не звільняє сторони від виконання обов`язків за договором (т.1, а.с.40).
03.05.23 р. ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» направив на адресу відповідача лист № ТОВВИХ-23-5655 , в якому зазначив (поміж іншим), що заявка на поставку товару булла направлена ТОВ «ВКФ «Укрніхром» листом № ТОВВИХ-22-4520 від 26.04.22 р. з направленням її копії на електронну пошту - inf@ukrnichrom.ua; надана відповідачем копія сертифікату не містить посилання на номер договору, укладений між сторонами; отже не може вважатися належним доказом настання форс-мажорних обставин ( т.1. а.с.41-42).
26.05.23 р. ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» направив на адресу відповідача лист № ТОВВИХ-23-6746, в якому вказав про те, що станом на 26.05.23 р. не здійснено жодної поставки товару та не надано належного підтвердження настання обставин непереборної сили, а тому відповідно до вимог ЗУ «Про публічні закупівлі» договір «буде закритий 26.05.2023 р.» (т.1, а.с.44).
З урахуванням умов договору та вищенаведеної заявки кінцевим днем поставки товару на переконання позивача є 25.07.2022 р. Оскільки товар у вищезазначений строк не був поставлений , позивач надіслав відповідачу претензію №1 від 01.06.23 р. № ТОВВИХ-23-7210 про сплату штрафних санкцій у розмірі 3 263 267,94 грн. (т.1, а.с.31-32).
ТОВ ВКФ «Укрніхром» 07.07.23 р. за вих. № 07/07-23 направило на адресу ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» відповідь на претензію, в якій зазначило, що на адресу постачальника з дати укладання договору та до 24.04.23 р. від покупця не надходило заявки на поставку товару, тобто 90-денний строк на поставку (згідно специфікації) не починав свій перебіг. Заявка на поставку товару булла надана постачальнику тільки наприкінці квітня 2023 р. після того, як останній відправив покупцю лист від 24.04.23 р. № 24/04-23.Окрім того, вказував на те, що з 24.02.22 р. на території України розпочалися масштабні бойові дії, що ускладнило умови ведення господарської діяльності. Незважаючи на ці обставини, ТОВ ВКФ «Укрніхром» здійснювало всі дії, які були направлені на виконання умов договору, зокрема неодноразово пропонувало покупцю змінити виробника замовленого товару на підприємство у Словенії . Зазначило, що в подальшому відразу після оформлення всіх необхідних документів надало покупцю сертифікат про форс-мажорні обставини від 24.04.23 р. № 2300-23-2017, яким засвідчено факт настання форс-мажорних обставин по договору в період з 21.04.22 р. по 31.03.23 р. , що унеможливлює поставку товару за специфікацією з країни виробництва - Китай. Тому вважало, що застосування до ТОВ ВКФ «Укрніхром» штрафних санкцій за невиконання умов договору внаслідок наявності форс-мажорних обставин є безпідставним. Також повідомило, що станом на теперішній час замовлення за договором на загальну суму 12 847 511,57 грн. готове до передачі у власність покупця, про що постачальник вже повідомляв відповідним листом, тощо. (т.1, а.с.34-35). На підтвердження направлення на адресу позивача цієї відповіді на претензію надано опис вкладення у цінний лист зі штампом Укрпошти 10.07.2023 р. (т.1,а.с.36).
06.12.21 р. між ТОВ ВКФ «Укрніхром» ( Україна, покупець ) та Qingdao Ocean Land Industry Co.Ltd. (Китай, продавець) укладено договір № 87/1, за яким продавець зобов`язався поставити покупцю систему композитних плит Ocean - Land K-MAT ( т.1, а.с.117-120) На підставі виставленого Qingdao Ocean Land Industry Co.Ltd. інвойсу ( т.1, а.с.121) ТОВ ВКФ «Укрніхром» сплатив на користь продавця обумовлену суму грошових коштів в якості оплати за товар (т.1, а.с.121, зворотній бік).
Але, станом на час подачі цього позову товар відповідачем не було поставлено, що і стало причиною звернення ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» до суду з позовом про стягнення з ТОВ ВКФ «Укрніхром» штрафних санкцій за не поставку товару.
Як зазначалося вище, ТОВ ВКФ «Укрніхром» (відповідач) проти задоволення позовних вимог заперечував, стверджуючи (поміж-іншим), що не отримував від покупця заявку на постачання товару у спосіб, погоджений сторонами під часу укладання договору, а неможливість поставити товар у певні строки була обумовлена незалежними від його волі форс-мажорними обставинами - масштабними бойовими діями з росією та обмеженням діяльності компанії - виробника товару у зв`язку з надзвичайною екологічною ситуацією в провінції Шаньдун (КНР).
Як свідчать встановлені судом обставини, правовідносини між сторонами виникли з договору поставки, за умовами якого відповідач зобов`язався поставити позивачу товар - конструкційні матеріали (панель полімерна для будівництва тимчасових доріг у кількості та строки, визначені цим договором.
Частинами першою, другою статті 712 ЦК України передбачено, що за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Згідно зі статтею 663 ЦК України продавець зобов`язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього Кодексу.
Частиною першою статті 530 ЦК України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Частиною першою статті 525 ЦК України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) за положенням статті 610 ЦК України.
Відповідно до частини першої статті 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.
Згідно із статтею 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Умовами розділу 7 укладеного сторонами договору поставки сторони погодили, види та розміри відповідальності за неналежне виконання зобов`язань, а саме: за порушення строків поставки товарів або недопоставку товарів постачальник сплачує покупцю пеню в розмірі 0,1% вартості товарів , поставку яких прострочено та /або недопоставлена. А за прострочення поставки товарів понад 30 календарних днів постачальник додатково сплачує штраф в розмірі 7 % вартості товарів, поставку яких прострочена та /або недопоставлена. Сплата пені та /або штрафу не звільняє постачальника від виконання зобов`язань за цим договором (п.7.4.). На підставі цих пунктів договору позивач нарахував відповідачу за період з 26.07.22 р. по 25.01.23 р. 899 325,81 грн. - штрафу та 2 363 942,13 грн. - пені.
Як встановлено судом, відповідач не виконав умови договору поставки та не здійснив поставку товару в обумовленому сторонами обсязі та строки. Відповідач зазначив, що невиконання ним умов договору відбулося через настання обставин надзвичайного характеру, які він не міг передбачити на час укладення договору, на підтвердження чого надав сертифікат № 2300-23-2017 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) від 28.04.23р., виданий Запорізькою торгово-промисловою палатою на підставі ст.ст.14,141 ЗУ «Про торгово-промислові палати України», яким засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): обмеження діяльності компанії-виробника у зв`язку із надзвичайною екологічною ситуацією в провінції Шаньдун (Китайська Народна Республіка); Товариству з обмеженою відповідальністю «Виробничо-Комерційній фірмі «Укрніхром» (місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, пр. Пушкіна,буд.40Б ,код ЄДРПОУ 40873173) щодо обов`язку (зобов`язання), а саме: поставка конструкційних матеріалів, а саме - панелей полімерних для будівництва тимчасових доріг, у кількості 166 шт., виробництва компанії Ground-Mat K Ocean Land, у термін до 25.07.2022 р. за договором про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) № 4600006009 від 18.04.22р., укладеним з ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (код ЄДРПОУ 42795490), відповідно до:
- договору про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) № 4600006009 від 18.04.22р.; додатку №1 (специфікація) до договору про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) № 4600006009 від 18.04.22р.;
- додатку №2 (технічні вимоги і якісні характеристики предмета закупівлі ) до договору про закупівлю товарів (матеріально-технічних ресурсів) № 4600006009 від 18.04.22р.;
- заявки на поставку №1 ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» № ТОВВИХ-22-4250 від 26.04.2022 р.;
- договору № 87/1 від 06.12.2021 р. з Qingdao Ocean Land Industry Co.Ltd., з додатком №1 ;
- проформи -інвойсу від 18.02.2022 р. ;
- сертифікату Китайської палати міжнародної торгівлі № 234413ВО/000163 від 14.04.2023 р.;
які унеможливили його виконання в зазначений термін.
Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): дата настання - 21 квітня 2022р., дата закінчення - 31 березня 2023 р. (т.1, а.с.130).
Наведені докази свідчать про те, що відповідач отримав від позивача заявку на поставку товару №1 (вих. № ТОВВИХ-22-4250 від 26.04.2022 р.); але встановити, коли саме ця заявка була отримана відповідачем не надається можливим оскільки позивач направляв її не в порядку ,передбаченому умовами договору.
Відповідно до частини другої статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні»: Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Статтями 4.1, 4.2, 4.3 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженого рішенням Президії Торгово-промислової палати України від 18.12.2014 № 44 (5), Торгово-промислова палата України відповідно до статті 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» здійснює засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з усіх питань договірних відносин, інших питань, а також зобов`язань/обов`язків, передбачених законодавчими, відомчими нормативними актами та актами органів місцевого самоврядування, крім договірних відносин, в яких сторонами уповноваженим органом із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) визначено безпосередньо регіональну ТПП.
ТПП України уповноважує регіональні ТПП засвідчувати форс-мажорні обставини з усіх питань, що належать до компетенції ТПП України, за винятком засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), що стосуються зобов`язань за:
- умовами зовнішньоторговельних угод і міжнародних договорів України;
- умовами зовнішньоекономічних договорів, контрактів, типових договорів, угод, в яких безпосередньо передбачено віднесення такої функції до компетенції ТПП України;
- умовами договорів, контрактів, типових договорів, угод між резидентами України, в яких безпосередньо передбачено віднесення такої функції до компетенції ТПП України.
У випадку настання тимчасової неможливості виконання регіональною ТПП своєї функції із засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), зокрема, через відсутність уповноваженої особи, окупацію території, настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) тощо дану функцію виконує ТПП України або інша регіональна торгово-промислова палата, найближча за розташуванням, якщо це не суперечить умовам договору, контракту, угоди тощо між сторонами, або за письмовою угодою сторін.
З огляду на викладене, виходячи з наведених норм законодавства та умов договору поставки, належним підтвердженням існування форс-мажорних обставин в період часу, який покриває період часу, за який позивачем нараховані штрафні санкції, є наданий відповідачем сертифікат Запорізької Торгово-промислової палати, тому господарський суд дійшов висновку про те, що надані ТОВ ВКФ «Укрніхром» (відповідачем) докази є належним свідченням існування обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), які звільняють сторону від відповідальності за невиконання умов договору поставки, а саме стягнення неустойки та штрафу .
За наведених мотивів господарський суд відхиляє доводи позивача про те, що суд не взяв до уваги його заперечення стосовно доведення відповідачем належними та допустимими доказами настання форс-мажорних обставин, які не надали відповідачу змоги своєчасно та в повному обсязі виконати свої зобов`язання за вищенаведеним договором поставки. А тому в задоволенні позовних вимог слід відмовити в повному обсязі.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 232,233236,237,238,240,241 ГПК ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог відмовити, судові витрати по справі покласти на позивача.
Відповідно до вимог ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно до вимог ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до вимог ст. 257 ГПК України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повне рішення складено 12.04.24р.
Суддя Васильєв О.Ю.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2024 |
Оприлюднено | 16.04.2024 |
Номер документу | 118319166 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чус Оксана Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні