ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 квітня 2024 рокуСправа №160/5359/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Рябчук О.С.
розглянувши у м. Дніпрі в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ПОЗИТИВНА КОМПАНІЯ ТОП» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
УСТАНОВИВ:
26.02.2024 року за допомогою підсистеми «Електронний суд» до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ПОЗИТИВНА КОМПАНІЯ ТОП» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якій позивач просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області:
- рішення № 10107167/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 492 від 21.09.2023 року;
- рішення № 10107160/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 119 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107169/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 113 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107168/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 121 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107157/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 127 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107166/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 529 від 21.09.2023 року;
- рішення № 10107162/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 695 від 29.08.2023 року;
- рішення № 10107165/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 108 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107163/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 141 від 09.08.2023 року;
- рішення № 10107161/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 138 від 09.08.2023 року;
- рішення № 10107164/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 137 від 09.08.2023 року;
- рішення № 10107159/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 103 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107158/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 120 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107176/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 485 від 21.09.2023 року;
- рішення № 10107170/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 112 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107171/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 194 від 10.08.2023 року;
- рішення № 10107172/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 140 від 09.08.2023 року;
- рішення № 10107173/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 193 від 10.08.2023 року;
- рішення № 10107174/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 488 від 21.09.2023 року;
- рішення № 10107175/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 491 від 21.09.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року датою їх фактичного отримання.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що на виконання вимог п.201.1 ст.201 Податкового кодексу Українипозивачем в електронній формі було складено та надіслано до відповідача-2 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023. У результаті обробки надісланих накладних Автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України було сформовано та надіслано позивачу квитанції про доставку вказаних податкових накладних з інформацією про зупинення їх реєстрації. У квитанціях зазначено, що реєстрацію зупинено відповідно до пункту201.16 статті 201 ПК України, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку з чим запропоновано надати пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в ЄРПН. Позивачем були надані контролюючому органу пояснення та повний пакет копій первинних документів в електронному вигляді. Однак, рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було відмовлено у реєстрації податкових накладних № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів. Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості. Відповідач-2, приймаючи рішення, що оскаржується, допустив формальний підхід, вказавши у своїх рішенні інформацію про надання позивачем копій первинних документів, складених з порушенням законодавства без конкретизації, чіткості та зрозумілості, тобто рішення не мотивовані. З огляду на викладене, позивач просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) з 25.03.2024 року за наявними у справі матеріалами.
Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 року позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ПОЗИТИВНА КОМПАНІЯ ТОП» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху після відкриття провадження у справі.
Позивачеві запропоновано усунути недоліки позовної заяви шляхом надання до суду відомостей про зарахування суми судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України за подання адміністративного позову чи інший документ, який підтверджує сплату судового збору.
На виконання вимог ухвали суду позивачем 07.03.2024 року за допомогою підсистеми "Електронний суд" та електронною поштою надіслано платіжну інструкцію № 172 від 06.03.2024 року про сплату судового збору.
Зарахування коштів до спеціального фонду державного бюджету України підтверджується випискою, що надійшла до суду 08.03.2024 року.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 березня 2024 року прийнято заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Позитивна Компанія Топ» та продовжено розгляд справи № 160/5359/24.
19.03.2024 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області надана заява про заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.
19.03.2024 року відповідач-1 надав відзив на позов, в якому позовні вимоги не визнав, просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції зазначив наступне. Підстави для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, а також порядок та умови для прийняття рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації ПН/РК у ЄРПН визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» та наказом Мінфіну України від 12.12.2019 року №520 «Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Відповідач-1 вказує на те, що платником податку надано первинні документи, складені з порушенням законодавства. Відповідно до п.11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Відтак, рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, що оскаржується позивачем, прийнято на підставі, у спосіб та відповідно до вимог законодавства. У платника податку після отримання квитанції виникає право на подання документів, що були складені ним відповідно до Закону 996, та які можуть вважатись первинними та підтвердити факт наявності чи відсутності господарської операції. Обов`язок підтвердити правомірність та обґрунтованість витрат первинними документами покладається на платника. Податковий орган не зобов`язаний у квитанції вказувати перелік документів, який необхідно подати для підтвердження реальності господарської операції, оскільки таке прямо не передбачене нормативно-правовими актами. Натомість, у Порядку 1165, 520 зазначено не вичерпний перелік документів, а вжите сполучник «може включати», що свідчить про наявність у платника податків права підтвердить правомірність та обґрунтованість господарської операції, щодо якої направлено на реєстрацій ПН/РК усіма наявними в нього первинними документами, які він зобов`язаний скласти (та склав у разі фактичного здійснення) на підставі Закону 996 з обов`язковим дотриманням усіх вимог п.2 ст. 9 цього Закону. Щодовимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, відповідач-1 зазначив, що реєстрація податкових накладних в ЄРПН є дискреційнимповноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. З огляду на викладене, відповідач-1 вважає, що підстави для задоволення позову відсутні, просить відмовити у задоволенні позовної заяви.
19.03.2024 року відповідач-2 надав відзив на позов, в якому позовні вимоги не визнав, просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції зазначив наступне. Без надання правової оцінки рішенню регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є похідною вимогою до ДПС України від вимог до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішення відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 28 Порядку. Щодовимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, відповідач-2 зазначив, що реєстрація податкових накладних в ЄРПН є дискреційнимповноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.04.2024 року відмовлено в задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про розгляд справи 160/5359/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПОЗИТИВНА КОМПАНІЯ ТОП» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії за правилами загального позовного провадження або спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
У відповідності до положень ч.6ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно до ч.5ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Частиною 4статті 243 Кодексу адміністративного України встановлено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно з ч.5ст.250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Відповідно до ч. 8ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства Українипри розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.
Товариство з обмеженою відповідальністю«ПОЗИТИВНА КОМПАНІЯ ТОП» зареєстроване як юридична особа, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис про проведення державної реєстрації юридичної особи за кодом 44909737.
Відповідно до вимог п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань позивачем було оформлено податкові накладні № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року.
Вказані податкові накладні було надіслано позивачем для реєстрації у встановленому законодавством порядку до Єдиного реєстру податкових накладних.
Податкові накладні № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року прийнято, проте реєстрацію зупинено.
В квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН зазначено наступні підстави для зупинення реєстрації податкових накладних № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року:
«Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу Україниреєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
05.12.2023 р. позивачем контролюючому органу в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку були подані письмові пояснення №48 з підтверджуючими документами.
Однак, рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 10107167/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 492 від 21.09.2023 року; рішення № 10107160/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 119 від 12.10.2023 року; рішення № 10107169/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 113 від 12.10.2023 року; рішення № 10107168/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 121 від 12.10.2023 року; рішення № 10107157/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 127 від 12.10.2023 року; рішення № 10107166/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 529 від 21.09.2023 року; рішення № 10107162/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 695 від 29.08.2023 року; рішення № 10107165/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 108 від 12.10.2023 року; рішення № 10107163/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 141 від 09.08.2023 року; рішення № 10107161/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 138 від 09.08.2023 року; рішення № 10107164/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 137 від 09.08.2023 року; рішення № 10107159/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 103 від 12.10.2023 року; рішення № 10107158/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 120 від 12.10.2023 року; рішення № 10107176/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 485 від 21.09.2023 року; рішення № 10107170/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 112 від 12.10.2023 року; рішення № 10107171/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 194 від 10.08.2023 року; рішення № 10107172/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 140 від 09.08.2023 року; рішення № 10107173/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 193 від 10.08.2023 року; рішення № 10107174/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 488 від 21.09.2023 року; рішення № 10107175/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 491 від 21.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених/оформлених з порушенням законодавства. Додаткова інформація ( зазначити конкретні документи): наявність ризикових операцій.
Вважаючи, що у відповідача-2 не було підстав для зупинення реєстрації наведених податкових накладних, а прийняті рішення про відмову у їх реєстрації є необґрунтованими, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюєПодатковий кодекс України(даліПК України).
За приписами абзаців а,б пункту185.1 статті 185 ПК Україниоб`єктом оподаткування є операції платників податку з:
постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;
постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
В абзаці першому пункту 201.1 статті 201ПК Українизазначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами першим, другим пункту201.10 статті 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня(абзац 5 пункту201.10 статті 201 ПК України).
Згідно з абзацами 9-11 пункту 201.1 статті 201ПК Українидатою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац 13 пункту 201.1статті201ПК України).
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України встановлено, що Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних регламентований Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246(даліПорядок №1246).
Відповідно до п. 2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пунктів 12-15 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
В той же час, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).
За положеннями п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
За приписами п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з п. 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Пунктом 1 додатку 3 Порядку № 1165 «Критерії ризиковості здійснення операцій» є: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб - сайті ДПС.
В ході судового розгляду справи встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивачем було подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року прийнято, проте реєстрацію зупинено.
В квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН зазначено наступні підстави для зупинення реєстрації податкових накладних № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року:
«Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу Україниреєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу Українизупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно пунктів 9-11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, суд вказує, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.
Тобто, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Також, аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Проте, в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Посилання відповідача-1 у рішеннях на те, що позивачем не надано/ частково надано додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку не беруться до уваги суду.
05.12.2023 р. позивачем контролюючому органу в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку були подані письмові пояснення №48 з підтверджуючими документами.
В силу положень частини 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українисуб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності на дату виникнення податкових зобов`язань саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Матеріалами справи встановлено, про що відсутній спір між сторонами, що позивачем надавались в електронному вигляді до контролюючого органу пояснення щодо наявності підстав реєстрації податкових накладних № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року з копіями первинних документів.
Проте, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначене, прийнято оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року.
Отже, позиція відповідача-1 щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з п.201.16 статті 201 ПК України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, є необґрунтованою та недоведеною.
В рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
не конкретизовано, яких саме документів із зазначеного в рішенні переліку не надано позивачем,
яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію відповідної податкової накладної,
які документи з поданих позивачем не враховані відповідачем та підстави такого неврахування.
Зазначено лише загальне твердження ненадання копій документів, складених з порушенням законодавства та в графі «додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» контролюючим органом зазначено «наявність ризикових операцій».
Контролюючим органом всупереч формі самого рішення про відмову в реєстрації ПН не підкреслено, які саме документивідсутні (не надано).
При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17.
З огляду на зазначене, суд вважає, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 10107167/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 492 від 21.09.2023 року; рішення № 10107160/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 119 від 12.10.2023 року; рішення № 10107169/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 113 від 12.10.2023 року; рішення № 10107168/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 121 від 12.10.2023 року; рішення № 10107157/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 127 від 12.10.2023 року; рішення № 10107166/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 529 від 21.09.2023 року; рішення № 10107162/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 695 від 29.08.2023 року; рішення № 10107165/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 108 від 12.10.2023 року; рішення № 10107163/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 141 від 09.08.2023 року; рішення № 10107161/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 138 від 09.08.2023 року; рішення № 10107164/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 137 від 09.08.2023 року; рішення № 10107159/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 103 від 12.10.2023 року; рішення № 10107158/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 120 від 12.10.2023 року; рішення № 10107176/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 485 від 21.09.2023 року; рішення № 10107170/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 112 від 12.10.2023 року; рішення № 10107171/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 194 від 10.08.2023 року; рішення № 10107172/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 140 від 09.08.2023 року; рішення № 10107173/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 193 від 10.08.2023 року; рішення № 10107174/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 488 від 21.09.2023 року; рішення № 10107175/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 491 від 21.09.2023 року, якими було відмовлено у реєстрації податкових накладних № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідає вимогам п. п. 1, 3 ч. 2ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесено відповідачем безпідставно та не у спосіб, передбачений законодавством, тому підлягає скасуванню як протиправне.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає таке.
Положенням підпункту14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК Українивстановлено, що Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування.
У разі надходження до органу ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
З огляду на викладене, враховуючи встановлену судом протиправність рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку № 1246, а також абзацу 9 пункту201.10 статті 201 Податкового кодексу України, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача-2 зареєструвати податкову накладну №2 від 19.12.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх фактичного отримання податковим органом.
В даному випадку, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Відповідно до частини 1статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2 статті77статті77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Згідно з частиною 2статті 2 Кодексу адміністративного судочинства Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Суд зазначає, що відповідачами як суб`єктами владних повноважень не доведено правомірності своїх дій у спірних правовідносинах. Натомість, позивачем доведено та підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Частиною 1статті 139 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на викладене, сплачений позивачем судовий збір за подачу даного позову до суду в сумі 60560,00грн. підлягає стягненню з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 9, 73-78, 90, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ПОЗИТИВНА КОМПАНІЯ ТОП» до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області:
- рішення № 10107167/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 492 від 21.09.2023 року;
- рішення № 10107160/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 119 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107169/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 113 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107168/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 121 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107157/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 127 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107166/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 529 від 21.09.2023 року;
- рішення № 10107162/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 695 від 29.08.2023 року;
- рішення № 10107165/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 108 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107163/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 141 від 09.08.2023 року;
- рішення № 10107161/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 138 від 09.08.2023 року;
- рішення № 10107164/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 137 від 09.08.2023 року;
- рішення № 10107159/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 103 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107158/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 120 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107176/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 485 від 21.09.2023 року;
- рішення № 10107170/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 112 від 12.10.2023 року;
- рішення № 10107171/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 194 від 10.08.2023 року;
- рішення № 10107172/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 140 від 09.08.2023 року;
- рішення № 10107173/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 193 від 10.08.2023 року;
- рішення № 10107174/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 488 від 21.09.2023 року;
- рішення № 10107175/44909737 від 07.12.2023 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 491 від 21.09.2023 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 492 від 21.09.2023 року; № 119 від 12.10.2023 року; № 113 від 12.10.2023 року; № 121 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 127 від 12.10.2023 року; № 695 від 29.08.2023 року; № 108 від 12.10.2023 року; № 141 від 09.08.2023 року; № 138 від 09.08.2023 року; № 137 від 09.08.2023 року; № 103 від 12.10.2023 року; № 120 від 12.10.2023 року; № 485 від 21.09.2023 року, № 112 від 12.10.2023 року, № 194 від 10.08.2023 року, № 140 від 09.08.2023 року, № 193 від 10.08.2023 року, № 488 від 21.09.2023 року, № 491 від 21.09.2023 року датою їх фактичного отримання податковим органом.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПОЗИТИВНА КОМПАНІЯ ТОП» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 30280,00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби Українина користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПОЗИТИВНА КОМПАНІЯ ТОП» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 30280,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.С. Рябчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2024 |
Оприлюднено | 15.04.2024 |
Номер документу | 118328543 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рябчук Олена Сергіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рябчук Олена Сергіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рябчук Олена Сергіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рябчук Олена Сергіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рябчук Олена Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні