Рішення
від 11.04.2024 по справі 420/2720/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/2720/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Бутенка А.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області про визнання противоправною бездіяльність стягнення заборгованості, -

ВСТАНОВИВ:

Стислий зміст позовних вимог.

ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області, в якій просив:

- визнати противоправною бездіяльність Управління Державного меліорації та рибного господарства у Херсонській області під час розгляду моїх заяв про стягнення заборгованості в частині виплати грошової компенсацій по заробітній платі після звільнення та середнього заробітку за час затримки розрахунку;

- стягнути з Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області на користь ОСОБА_1 заборгованість в частині виплати заробітної плати та за невикористані календарні дні щорічних основних відпусток у сумі 32 692,51 грн.;

- стягнути з Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області на користь ОСОБА_1 119 750,88 грн. середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні за період з 25 жовтня 2023 року по 24 січня 2024 року.

Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач з 24.09.2019 по 24.10.2023 року працював на посаді провідного державного інспектора відділу охорони водних біоресурсів «Рибоохоронний патруль» Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області. З квітня 2023 року я виконував свої посадові обов`язки в штатному режимі у місті Херсон. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» (зі змінами), місто Херсон визначено територією активних бойових дій з 01.05.2023 р. Відповідно до підпункту 3 пункту 1 Постанови керівник державного органу визначає розташування робочого місця працівника шляхом затвердження відповідного переліку працівників, які здійснюють свої повноваження безпосередньо на території можливих чи активних бойових дій. Таким чином, до відповідного переліку, затвердженого керівником, включаються працівники, які безпосередньо виконують свої повноваження на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії у штатному режимі чи за межами робочого приміщення (дистанційно) на такій території. Відповідно до пункту 2 Постанови підвищення розмірів посадових окладів з урахуванням коефіцієнтів здійснюється з урахуванням фактично відпрацьованого часу протягом місяця. Коефіцієнти встановлюються за ознакою території, на якій працівники здійснюють свої повноваження, а не за ознакою формату роботи. За ознакою території місто Херсон та де окупована частина Херсонської області станом на 01 травня 2023 року відноситься до території активних бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, тобто посадові оклади визначаються з урахуванням коефіцієнта 2. Отже, саме з 01 травня 2023 року позивач має право на підвищення посадового окладу з урахуванням коефіцієнта 2. Однак, при звільненні з посади відповідачем не проведено повного розрахунку з урахуванням коефіцієнта 2. Вважаючи таку бездіяльність протиправною позивач звернувся до суду з цим позовом.

29.02.2024 року від Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області надійшов відзив на позовну заяву в обґрунтування якого зазначено, що 24 жовтня 2023 року позивача звільнено з займаної посади, видано трудову книжку, проведено відповідні розрахунки щодо виплати заробітної плати та компенсації 69 невикористаних днів відпустки. Станом на 01 травня 2023 року Постановою №301 було визначено, що на період воєнного стану для працівників державних органів, які безпосередньо здійснюють свої повноваження: - на територіях активних бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій, посадові оклади визначаються з урахуванням коефіцієнта 2; - на територіях можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, посадові оклади визначаються з урахуванням коефіцієнта 1,5. Також абзацом 2 підпункту 2 пункту 1 Постанови №391 визначено, що заробітна плата працівникам державних органів нараховується з урахуванням підвищених розмірів посадових окладів, які визначені та затверджені у штатному розписі відповідного державного органу. Дане положення Постанови №391 ще раз підтверджує, що Управління є неналежним відповідачем у даній справі, оскільки розміри посадових окладів визначаються Агентством. Наказом №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року (далі Наказ №309) затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Станом на 01 травня 2023 року Наказом №309 Херсонська міська територіальна громада відносилося до території можливих бойових дій. 21.07.2023 року до Наказу №309 були внесені чергові зміни, за якими Херсонська міська територіальна громада була віднесена до території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, з датою початку бойових дій з 01.05.2023 року. Зміни в Наказі №309 набули чинності 21.07.2023 року і в силу ч. 1 ст. 58 Конституції України не мають зворотної дії в часі, тобто не можуть бути застосовані до правовідносин, які виникли раніше. Закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правових актів в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання чинності і припиняється за втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовують той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали, або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акту не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим атом (Висновки у Рішеннях Конституційного Суду України від 09.02.1999 №1-рп/99, 05.04.2001 №3-рп/2001, від 13.03.2012 №6-рп/2012). Враховуючи вищенаведені норми законодавства, зміни в ньому та неможливість зворотної дії нормативно-правового акту в часі слід зазначити, що в період травень-липень 2023 року Агентством правомірно посадові оклади штатних працівників (в тому числі і Позивача) визначалися з урахуванням коефіцієнту 1,5 та становили для провідного спеціаліста державного органу категорії В підкатегорії В2 5600,00 х 1,5 = 8400,00 грн.

01.03.2024 року від позивача надійшла відповідь на відзив в якій позивач підтримав позицію викладену в позовній заяві та просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

06.03.2024 року надійшли заперечення на відповідь на відзив.

Заяви чи клопотання від сторін.

19.03.2024 року надійшли додаткові пояснення по справі.

Процесуальні дії, вчинені судом.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Обставини справи.

ОСОБА_1 працював на посаді провідного державного інспектора відділу охорони водних біоресурсів «Рибоохоронний патруль» Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області з 24.09.2019 року.

11 жовтня 2023 року позивачем до Управління було подано заяву про звільнення з займаної посади з 24 жовтня 2023 року в порядку переведення до Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Одеській області.

12 жовтня 2023 року Управлінням видано Наказ №117-ОС щодо звільнення Позивача з займаної посади з 24.10.2023 року.

24 жовтня 2023 року позивача звільнено із займаної посади, видано трудову книжку, проведено відповідні розрахунки щодо виплати заробітної плати та компенсації 69 невикористаних днів відпустки.

Позивач звернувся до Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області із заявою про донарахування та виплату грошової компенсації у сумі 35 488,03 за 2022-2023 роки.

Листом від 17.11.2023 року Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області повідомило, що в червні місяці позивачу була нарахована заробітна плата виходячи із посадового окладу з урахуванням коефіцієнту 1,5, що склало 25 584,00 гривні, а саме 8400,00 посадовий оклад (5600,00 х1,5); 300,00 гривень надбавка за ранг державного службовця; 1764,00 гривень 21% надбавки за вислугу років на державній службі; 2520,00 гривень 30% премії за підсумками роботи за червень місяць; 12600,00 гривень 150% надбавка за інтенсивність праці у червні місяці (не знаю із якого розрахунку ви вийшли на 137,5%). Наряду з цим у червні місяці поточного року було проведено перерахування заробітної плати нарахованої у травні місяці у розмірі 14 588,00 гривень, а саме: 2800,00 гривень доплата до посадового окладу з урахуванням коефіцієнту 1,5 (8400,00 гривень із виключенням 5600,00 гривень посадового окладу нарахованого у травні); 588,00 гривень 21% надбавки за вислугу років на державній службі; 840,00 гривень 30% премії за підсумками роботи за травень місяць; 2800,00 гривень 100% надбавка за інтенсивність праці у травні місяці. В липні місяці було нараховано заробітну плату також виходячи із посадового окладу з урахуванням коефіцієнту 1,5, що склало 23 904,00 гривні, а саме 8400,00 посадовий оклад (5600,00 х1,5); 300,00 гривень надбавка за ранг державного службовця; 1764,00 гривень 21% надбавки за вислугу років на державній службі; 2520,00 гривень 30% премії за підсумками роботи за липень місяць; 10920,00 гривень 130% надбавка за інтенсивність праці у липні місяці. Згідно змін внесених наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 19 липня 2023 року № 200, відповідно до змін від 13 липня 2023 року № 199 до постанови Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 202 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004, Херсонська міська територіальна громада, Херсонській район, Бериславський район та деякі населені пункти Каховського району визначено територією активних бойових дій. З метою дотримання норм чинного законодавства України, для підвищення мотивації, стимулювання та підтримки працівників Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області, які виконують свої посадові обов`язки безпосередньо у зоні активних бойових дій, на виконання пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 391 «Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану», Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області звернулось до Державного агентства меліорації та рибного господарства України щодо забезпечення фінансування видатків для реалізації виплати заробітної плати працівникам Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області, які працюють в штатному режимі, з урахуванням підвищення посадового окладу з застосуванням коефіцієнта 2. Розглянувши листа, наказом Державного агентства меліорації та рибного господарства України від 29.08.2023 року № 323 «Про введення в дію змін до штатного розпису на 2023 рік Державного агентства меліорації та рибного господарства України», було введено в дію штатний розпис з урахуванням посадових окладів з коефіцієнтом 2 з серпня місяця 2023 року. Отримавши штатний розпис з урахуванням коефіцієнту 2 який вводиться в дію с серпня місяця поточного року було підготовлено листа до Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Національного агентства з питань державної служби України стосовно надання роз`яснення щодо необхідності проведення перерахунку розмірів посадових окладів з урахуванням коефіцієнту 2 за період з 01 травня 2023 року (дати початку бойових дій відповідно до пункту 3.4 Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією) до 21 липня 2023 року (дати набрання чинності змінами до вказаного Переліку територій в частині визначення статусу м. Херсона територією активних бойових дій, на якій функціонують державні електронні інформаційні ресурси). Наряду з цим був зроблений попередній перерахунок заробітної плати з урахуванням посадових окладів з коефіцієнтом 2 з 01 травня 2023 року по 01 серпня 2023 року та направлено листа до Державного агентства меліорації та рибного господарства України стосовно виділення додаткових коштів на виплату перерахунку у разі отримання позитивного рішення цього питання. До теперішнього часу роз`яснення від вищезазначених державних установ щодо вирішення питання проведення перерахунку розмірів посадових окладів з урахуванням коефіцієнту 2 за період з 01 травня 2023 року не надходило.

Позивач вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не застосування коефіцієнту 2 при розрахунку заробітної плати за травень-липень 2023 року та за невикористані календарні дні щорічних основних відпусток, звернувся до суду з цим позовом.

Джерела права й акти їх застосування.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про запобігання корупції» державний орган - це орган державної влади, в тому числі колегіальний державний орган, інший суб`єкт публічного права, незалежно від наявності статусу юридичної особи, якому згідно із законодавством надані повноваження здійснювати від імені держави владні управлінські функції, юрисдикція якого поширюється на всю територію України або на окрему адміністративно-територіальну одиницю.

Державні органи можуть бути класифіковані за різними критеріями. Залежно від способу прийняття рішень, територіальних меж діяльності тощо розрізняють такі види органів держави:

1) за способом прийняття рішень:

одноособові - рішення приймаються керівником особисто, який несе за нього персональну відповідальність;

колегіальні - рішення приймаються після обговорення шляхом голосування (простою чи кваліфікованою більшістю голосів);

2) за територіальними межами діяльності:

центральні - рішення яких поширюються на всю територію та населення держави;

місцеві - рішення яких поширюються на певну адміністративно-територіальну одиницю;

3) за змістом, напрямом діяльності:

законодавчі органи - мають представницький характер та правотворчі функції;

виконавчі органи - здійснюють виконавчо-розпорядчі функції;

судові органи - мають незалежний характер, підкоряються лише закону і здійснюють функції правосуддя тощо.

Відповідно до чинного законодавства у державних органах можуть бути такі категорії посад: керівництво (керівник та його заступники), державні службовці, працівники апарату (працівники, які виконують функції з обслуговування, робітники) тощо.

Основним завданням Херсонського рибоохоронного патруля є реалізація повноважень Держрибагентства у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання і відтворення водних біоресурсів, регулювання рибальства, меліорації земель та експлуатації державних водогосподарських об`єктів комплексного призначення, міжгосподарських зрошувальних і осушувальних систем в районі діяльності (Положення про Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Херсонській області, затверджене наказом Держрибагентства від 15.02.2024 року №77).

Відповідно до п. 1 Положення, Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Херсонській області (Херсонський рибоохоронний патруль) є територіальним органом Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм (Держрибагентство), діє у складі Держрибагентства як відокремлений структурний підрозділ і йому підпорядковується.

Повноваження Херсонського рибоохоронного патруля поширюються на Херсонську область, територію та акваторію водного об`єкта в межах районів діяльності, визначених Держрибагентством (далі район діяльності).

Пунктом 2 Положенням, Херсонський рибоохоронний патруль у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, наказами та дорученнями Держрибагентства, актами місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, а також цим Положенням.

Відповідно до п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 391 «Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану» (в редакції від 25.04.2023 року), на період воєнного стану для працівників державних органів, які безпосередньо здійснюють свої повноваження:

на територіях активних бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій, посадові оклади визначаються з урахуванням коефіцієнта 2;

на територіях можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, посадові оклади визначаються з урахуванням коефіцієнта 1,5.

Підвищення розмірів посадових окладів з урахуванням коефіцієнтів, передбачених підпунктом 1 цього пункту, здійснюється з урахуванням фактично відпрацьованого часу протягом місяця.

Для цілей цієї постанови розташування робочого місця працівника визначається керівником державного органу (керівником державної служби) шляхом затвердження відповідного переліку працівників, які здійснюють свої повноваження безпосередньо на території можливих чи активних бойових дій.

Працівникам державних органів, які безпосередньо здійснюють свої повноваження на територіях можливих чи активних бойових дій та яким підвищуються розміри посадових окладів відповідно до підпункту 1 цього пункту, інші виплати за роботу з особливими умовами праці, визначені актами Кабінету Міністрів України, не встановлюються.

Пунктом 4 постанови № 391 передбачено, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується до припинення чи скасування воєнного стану в Україні.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16 червня 2023 року № 612 до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 391 внесено зміни, а саме підпункт 2 доповнено абзацом такого змісту: заробітна плата працівникам державних органів нараховується відповідно до абзацу першого цього підпункту з урахуванням підвищених розмірів посадових окладів, передбачених підпунктом 1 пункту 1 цієї постанови, які визначені та затверджені у штатному розписі відповідного державного органу;.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Так, відповідно до п.1 Переліку, Херсонська міська територіальна громада з 11.11.2022 року по 01.05.2023 року відносилася до території можливих бойових дій.

Згідно з п.3 Переліку, з 01.05.2023 року Херсонська міська територіальна громада відноситься до території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (із змінами від 21.07.2023 року).

Висновки суду.

Суд зазначає, що 28.04.2023 року опублікована постанова Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 391 якою визначені посадові оклади з урахуванням коефіцієнтів для працівників державних органів, які безпосередньо здійснюють свої повноваження на територіях активних бойових дій та на територіях можливих бойових дій.

Так, відповідно до роз`яснення Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, Міністерства економіки України та Національного агентства України з питань державної служби «Щодо оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування, які безпосередньо здійснюють свої повноваження на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії під час воєнного стану» від 19.05.2023 року, працівники державних органів та органів місцевого самоврядування мають право на підвищення окладів передбачених пунктом 1 Постанови №391 саме з 28 квітня 2023 року.

Отже, з 28.04.2023 року позивач має право на отримання з 01.05.2023 року посадового окладу з урахуванням коефіцієнту 1,5 за умови затвердження відповідного переліку працівників, які здійснюють свої повноваження безпосередньо на території можливих чи активних бойових дій.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, наказом першого заступника Голови Державного агентства меліорації та рибного господарства України затверджено перелік працівників територіальних органів Державного агентства меліорації та рибного господарства України, які здійснюють свої повноваження безпосередньо на територіях можливих чи активних бойових дій, відповідно до якого Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області віднесено до території можливих бойових дій.

Таким чином, працівникам Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області, в тому числі й позивачу, визначено посадовий оклад з урахуванням коефіцієнту 1,5 з 01.05.2023 року.

В подальшому постановою Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 року № 612 до Постанови № 391 внесено зміни, відповідно до яких підпункт 2 пункту 1 Постанови № 391 доповнено новим абзацом, згідно з яким заробітна плата працівникам державних органів нараховується відповідно до абзацу першого цього підпункту з урахуванням підвищених розмірів посадових окладів, передбачених підпунктом 1 пункту 1 цієї постанови, які визначені та затверджені у штатному розписі відповідного державного органу.

Постанова Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 року № 612 набрала чинності 22.06.2023 року.

Таким чином, з 22.06.2023 року посадові оклади, визначені за посадами згідно із законодавством, встановлюються у штатних розписах з урахуванням коефіцієнтів передбачених абзацами другим та третім підпункту 1 пункту 1 Постанови.

Судом встановлено, що Наказом Державного агентства меліорації та рибного господарства України від 29.08.2023 року № 323 «Про введення в дію змін до штатного розпису на 2023 рік Державного агентства меліорації та рибного господарства України», введено в дію штатний розпис з урахуванням посадових окладів з коефіцієнтом 2 з серпня місяця 2023 року.

Отже, Наказом від 29.08.2023 року № 323 внесено зміни до штатного розпису і працівникам Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області, в тому числі й позивачу, визначено посадовий оклад з урахуванням коефіцієнту 2 з 01.08.2023 року.

Суд зазначає, що Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 13.07.2023 року № 199, який набрав чинності 22.07.2023 року, внесено зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, відповідно до якого Херсонська міська територіальна громада з 01.05.2023 року відноситься до території активних бойових дій.

Таким чином, у зв`язку із віднесенням Херсонської міської територіальної громади до території активних бойових дій, у позивача виникло право на отримання посадового окладу з урахуванням коефіцієнту 2 з 01.05.2023 року.

Суд не приймає до уваги твердження відповідача, що оскільки зміни в Наказі №309 набули чинності 21.07.2023 року і в силу ч. 1 ст. 58 Конституції України не мають зворотної дії в часі, тому не можуть бути застосовані до правовідносин, які виникли раніше.

Так, позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів неодноразово висловлював Конституційний Суд України. Так, згідно з висновками щодо тлумачення змісту ст. 58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп, від 9 лютого 1999 року № 1-рп/99, від 5 квітня 2001 року № 3-рп/2001, від 13 березня 2012 року № 6-рп/2012, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Єдиний виняток з даного правила, закріплений у ч. 1 ст. 58 Конституції України, складають випадки, коли закони та інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Конституційний Суд України також висловив позицію, згідно з якою закріплення принципу незворотності дії нормативно-правового акта у часі на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта (Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп).

Залежно від порядку набрання чинності нормативно-правового акта, може бути застосовано декілька способів його дії у часі. Зокрема, як зазначено у пункті 2 рішення Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року № 1-рп/99, перехід від однієї форми регулювання суспільних відносин до іншої може здійснюватися, зокрема: негайно (безпосередня дія), шляхом перехідного періоду (ультраактивна форма) і шляхом зворотної дії (ретроактивна форма).

На підставі аналізу наведених вище рішень Конституційного Суду України, що містять офіційні тлумачення положень Основного Закону стосовно дії нормативно-правового акта у час, доцільно зробити висновок про те, що судом під час розгляду справи має застосовуватися той нормативно-правовий акт, який набув чинності та залишається чинним на момент виникнення та припинення спірних правовідносин.

З урахуванням зазначеного, ОСОБА_1 має право на отримання посадового окладу з урахуванням коефіцієнту 2, передбаченого п.1 постанови КМУ від 25.04.2023 року № 391, з 01.05.2023 року.

Щодо позовних вимог в частині визнання противоправною бездіяльність Управління Державного меліорації та рибного господарства у Херсонській області під час розгляду заяв про стягнення заборгованості в частині виплати грошової компенсацій по заробітній платі після звільнення та середнього заробітку за час затримки розрахунку, суд зазначає, що такі вимоги є безпідставними та необґрунтований, оскільки відповідачем розглянуті всі звернення позивача та своєчасно надано відповіді на них, що підтверджується матеріалами справи.

Щодо позовних вимог в частині стягнення з Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області заборгованість в частині виплати заробітної плати та за невикористані календарні дні щорічних основних відпусток у сумі 32 692,51 грн., суд зазначає наступне.

Суд зазначає, що основним питанням щодо якого виник спір є право позивача на отримання посадового окладу з урахуванням коефіцієнта 2, передбаченого п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 391.

Таким чином, у разі задоволенні позовної вимоги в цій частині, на відповідача автоматично покладається обов`язок щодо проведення остаточного розрахунку заробітної плати та компенсації за невикористані відпустки при звільнені.

Рішенням Конституційного Суду України у справі № 3-рп/2003р від 30.01.2003 року визначено, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст.1 Протоколу № 1 до Європейської Конвенції з прав людини, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

При цьому суд зазначає, що 19.01.2024 року Постановою Кабінету Міністрів України №57 назву Державне агентство меліорації та рибного господарства України було замінено на Державне агентство України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм.

15.02.2024 року Наказом Державного агентства України з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм №77 перейменовано територіальні органи Державного агентства меліорації та рибного господарства України. За даним Наказом Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області перейменовано на Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Херсонській області.

З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне зобов`язати Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Херсонській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 розмір посадового окладу за період з 01.05.2023 по 01.08.2023 року з урахуванням коефіцієнту 2, передбаченого п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 391.

Суд вважає, що саме такий спосіб захисту порушеного права позивача є належним та достатнім в даному випадку.

Щодо позовних вимог в частині стягнення з Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області на користь ОСОБА_1 119 750,88 грн. середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні за період з 25 жовтня 2023 року по 24 січня 2024 року, суд зазначає наступне.

Згідно зі статтею 116 Кодексу законів про працю України при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.

В разі спору про розмір сум, належних працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган в усякому випадку повинен в зазначений у цій статті строк виплатити неоспорювану ним суму.

Статтею 117 Кодексу законів про працю України передбачено відповідальність за затримку розрахунку при звільненні.

Так, у разі невиплати з вини власника або уповноваженого ним органу належних звільненому працівникові сум у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу, при відсутності спору про їх розмір підприємство, установа, організація повинні виплатити працівникові його середній заробіток за весь час затримки по день фактичного розрахунку.

При цьому, суд звертає увагу на те, що аналіз наведених норм матеріального права дає підстави вважати, що невиплата звільненому працівникові всіх сум, що належать йому від власника або уповноваженого ним органу, є триваючим правопорушенням, а отже, працівник може визначити остаточний обсяг своїх вимог на момент припинення такого правопорушення, яким є день фактичного розрахунку.

Аналогічні правові висновки висловлені Верховним Судом в постанові від 06 лютого 2020 року по справі №806/305/17.

Крім того, у постанові від 15 вересня 2015 року (справа №21-1765а15) Верховний Суд України зробив правовий висновок про те, що передбачений частиною 1 статті 117 Кодексу законів про працю України обов`язок роботодавця щодо виплати середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні, настає за умови невиплати з його вини належних звільненому працівникові сум у строки, зазначені статтею 116 Кодексу законів про працю України. При цьому визначальними є такі юридично значимі обставини, як невиплата належних працівникові сум при звільненні та факт проведення з ним остаточного розрахунку.

Таким чином, суд зазначає, позивач має право на отримання середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні. Однак, стягнення такого середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні є можливим за наявності двох умов, а саме - факту невиплати належних працівникові сум при звільненні та факту проведення з працівником остаточного розрахунку.

Як вбачається з матеріалів справи, станом на час звернення позивача до суду з цим позовом та станом на теперішній час, остаточного розрахунку із позивачем ще не було проведено.

За таких підстав, суд дійшов висновку про передчасність вимоги про стягнення середнього заробітку за час затримки повного розрахунку при звільненні.

З урахуванням встановленого та для належного захисту прав позивача, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог шляхом: визнання протиправними дії Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Херсонській області щодо не нарахування та виплати позивачу посадового окладу за період з 01.05.2023 по 01.08.2023 року з урахуванням коефіцієнту 2, передбаченого п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 391; зобов`язання Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Херсонській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 розміру посадового окладу за період з 01.05.2023 по 01.08.2023 року з урахуванням коефіцієнту 2, передбаченого п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 391.

Частиною першою статті 9 КАС України визначено, що розгляд та вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Розподіл судових витрат.

Згідно з вимогами ст.139 КАС України судові витрати не стягуються, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п.1 ч.1 ст.5 Закону України «Про судовий збір» як учасник бойових дій.

Керуючись ст.ст.2, 6, 7, 9, 12, 77, 139, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Херсонській області (вул. М. Фортус, буд. 89, м. Херсон, 73021, код ЄДРПОУ 40915019) про визнання противоправною бездіяльність стягнення заборгованості задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Херсонській області щодо не нарахування та виплати позивачу посадового окладу за період з 01.05.2023 по 01.08.2023 року з урахуванням коефіцієнту 2, передбаченого п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 391.

3. Зобов`язати Управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм у Херсонській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 розміру посадового окладу за період з 01.05.2023 по 01.08.2023 року з урахуванням коефіцієнту 2, передбаченого п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 року № 391.

4. В іншій частині позовних вимог відмовити.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

СуддяА.В. Бутенко

Дата ухвалення рішення11.04.2024
Оприлюднено15.04.2024
Номер документу118330288
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/2720/24

Рішення від 11.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бутенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні