ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/1545/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Украгропромлізинг" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Украгропромлізинг" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області № 9879960/39859255 від 07.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 01.09.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 01.09.2023 в день її подання, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Украгропромлізинг" (код ЄДРПОУ 39859255);
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області №9879961/39859255 від 07.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 06.09.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №16 від 06.09.2023 в день її подання, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Украгропромлізинг" (код ЄДРПОУ 39859255).
Позовні вимоги обґрунтовані неправомірністю та безпідставністю прийняття оскаржуваних рішень, оскільки такі рішення не містять чіткого визначення підстав та мотивів для їх прийняття. Первинні документи засвідчують на сьогоднішній день факт реального здійснення ТОВ "Украгропромлізинг" господарських зобов`язань за спірними податковими накладними. Таким чином, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16.
Полтавський окружний адміністративний суд своєю ухвалою від 14.02.2024 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі 440/1545/24 за позовом ТОВ "Украгропромлізинг" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішень; розгляд справи вирішив проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи; витребував докази.
У наданому до суду відзиві на позов представник ГУ ДПС у Полтавській області просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /том 1 а.с. 178-185/. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність рішень вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Зазначив, що автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України направлено платнику квитанції від 01.11.2023, у яких зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару 01.61 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"= 7.1524 %, "Р"=33796.67". Надання контролюючому органу документів складених з порушенням законодавства є прямою підставою для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. В ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "УКРАГРОПРОМЛІЗИНГ" (39859255) до податкових накладних: - від 01.09.2023 №15, виписаної на адресу TOB "ТПК "АГРОІНВЕСТ+" (40319447) на реалізацію послуг обмолоту (збирання) зернових, встановлено, до повідомлення платником надано копії первинних документів, які бyли надані раніше до пакету документів на підтвердження підстави складання податкових накладних №1, №4, №6, №13 від 01.09.2023; - від 06.09.2023 №16, виписаної на адресу TOB "ТПК "АГРОІНВЕСТ+" (40319447) на реалізацію послуг обмолоту (збирання) зернових, встановлено, до повідомлення платником надано копії первинних документів, які бyли надані раніше до пакету документів на підтвердження підстави складання податкових накладних №5, №7, №14 від 06.09.2023. Вказане слугувало підставою для прийняття рішень про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16.
Також у відзиві на позовну заяву представник ГУ ДПС у Полтавській області просив розглядати справу за правилами загального позовного провадження з викликом сторін, обґрунтовуючи це тим, що предмет доказування потребує повного та всебічного встановлення обставин, а характер та кількість доказів по даній справі потребує детального вивчення та надання додаткових письмових пояснень, що потребують спеціальних знань.
Суд своєю ухвалою від 27.03.2024 у задоволенні заперечень Головного управління ДПС у Полтавській області проти розгляду справи за правилами спрощеного провадження відмовив.
У відповіді на відзив на позовну заяву, що надійшла до суду 12.03.2024, позивач наполягає на тому, що ТОВ "Украгропромлізинг" були надані усі наявні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Проте відповідні документи не були взяті контролюючим органом до уваги, з урахуванням чого прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН /том 2 а.с. 23-29/.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
ТОВ "Украгропромлізинг" у визначеному законом порядку зареєстроване як юридична особа, якій присвоєно ідентифікаційний код 39859255 /том 1 а.с. 60/, платник податків перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Полтавській області та є платником податку на додану вартість, що учасниками справи не заперечується.
26.07.2023 між ТОВ "Украгропромлізинг" (орендодавець) та ТОВ "Торгово-промислова компанія "Агроінвест+" (орендар) укладено договір №2607/23-4 суборенди сільськогосподарської техніки з екіпажем /том 1 а.с. 61-63/, згідно з пунктом 1.1 якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець зобов`язується передати, а орендар зобов`язується прийняти у строкове платне користування сільськогосподарську техніку з екіпажем, що визначена у цьому договорі та зобов`язується сплачувати орендодавцеві орендну плату відповідно до умов цього договору. За цим договором в оренду передається наступна сільськогосподарська техніка з екіпажем: - комбайн JOHN DEERE S690І 2009 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 , кількість екіпажу - 2; - JOHN DEER W650, 2013 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2 , кількість екіпажу - 2; - NEW HOLLAND, 2017 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_3 , кількість екіпажу - 2.
Згідно з пунктом 5.1 договору розмір орендної плати за користування об`єктом оренди (сільськогосподарської техніки з екіпажем) визначається від кількості оброблених гектарів сільськогосподарських земель: обмолот (збирання) урожаю зернових культур - 1208,33 грн без ПДВ за 1 га площі сільськогосподарських земель.
Передача сільськогосподарської техніки між сторонами договору оформлена актами приймання-передачі сільськогосподарської техніки /том 1 а.с. 64-66/.
Згідно платіжної інструкції від 01.09.2023 №8458 ТОВ "Торгово-промислова компанія "Агроінвест+" здійснило на користь ТОВ "Украгропромлізинг" оплату коштів за обмолот урожаю зернових культур в сумі 159335,28 грн /том 1 а.с. 225/.
01.09.2023 між сторонами договору підписано акт розрахунку розміру орендної плати за орендовану техніку б/н, яким погоджено розмір орендної плати за орендовану сільськогосподарську техніку в сумі 199169,10 грн, в тому числі ПДВ 33194,85 грн /том 1 а.с. 204/.
Позивач склав та направив для реєстрації в ЄРПН податкову накладну від 01.09.2023 №15 на суму 199169,10 грн, в тому числі ПДВ 33194,85 грн /том 1 а.с. 108/.
Також 06.09.2023 сторони договору підписали акт №2 розрахунку розміру орендної плати за орендовану техніку, яким погоджено розмір орендної плати за орендовану сільськогосподарську техніку в сумі 285442,00 грн, в тому числі ПДВ 47573,67 грн /том 1 а.с. 207/.
06.09.2023 позивач склав та направив для реєстрації в ЄРПН податкову накладну від 06.09.2023 №16 на суму 285442,00 грн, в тому числі ПДВ 47573,67 грн /том 1 а.с. 110/.
01.11.2023 позивач надіслав податкову накладну від 01.09.2023 №15 для реєстрації у ЄРПН та того ж дня отримав квитанцію /том 1 а.с. 109/, у якій його повідомлено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами) реєстрація податкової накладної від 01.09.2023 №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 01.61 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=7,1524%, "Р"=33796,67". Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.".
01.11.2023 позивач надіслав податкову накладну від 06.09.2023 №16 для реєстрації у ЄРПН та того ж дня отримав квитанцію /том 1 а.с. 109/, у якій його повідомлено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами) реєстрація податкової накладної від 06.09.2023 №16 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 01.61 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=7,1524%, "Р"=33796,67". Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.".
Згідно повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 03.11.2023 №3 позивач через ДПІ у м. Полтаві 03.11.2023 надав податковому органу пояснення щодо податкових накладних від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16 разом з копіями документів /том 1 а.с. 112-152, 239-241/.
У подальшому, 07.11.2023 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення:
- №9879960/39859255 про відмову в реєстрації податкової накладної від 01.09.2023 №15 у ЄРПН з огляду на надання платником податку до повідомлення копій первинних документів, які були раніше надані до пакету документів на підтвердження підстави складання податкових накладних №1, №4, №6, №13 від 01.09.2023 /том 1 а.с. 42/;
- №9879961/39859255 про відмову в реєстрації податкової накладної від 06.09.2023 №16 у ЄРПН з огляду на надання платником податку до повідомлення копій первинних документів, які були раніше надані до пакету документів на підтвердження підстави складання податкових накладних №5, №7, №14 від 06.09.2023 /том 1 а.с. 41/.
Не погодившись з рішеннями податкового органу про відмову у реєстрації податкових накладних від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16 у ЄРПН, позивач оскаржив їх до суду.
Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з наступного.
За змістом підпунктів "а" та "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Пунктом 1 Порядку №1165 (в редакції, чинній на момент зупинення реєстрації спірної ПН) встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
У силу пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції станом на дату прийняття рішення про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН, надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 2 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №520 платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Згідно з пунктом 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України №378 від 21.04.2021), внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16, складених ТОВ "Украгропромлізинг".
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України).
Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).
У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Зі змісту залучених до матеріалів справи копій квитанцій судом встановлено, що контролюючим органом сформовано наступний висновок - документ збережено, реєстрація зупинена, відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами) реєстрація податкових накладних від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, обсяг постачання товару/послуги 01.61 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 3 Порядку), пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як свідчать матеріали справи, з метою прийняття позитивного рішення про реєстрацію податкових накладних від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податків контролюючому органу були направлені письмові пояснення та первинні та бухгалтерські документи щодо господарських операцій за цими накладними.
Так, у письмових поясненнях товариство повідомило про те, що згідно договору ТОВ "Украгропромлізинг" виставив рахунок-фактуру №6 від 16.08.2023 на суму 199169,10 грн та рахунок-фактуру №7 від 25.08.2023 на суму 285442,00 грн, згідно цих рахунків-фактур ТОВ "ТПК "Агроінвест+" сплатило оренду платіжною інструкцією №8458 від 01.09.2023 на суму 159335,28 грн та виписано акти виконаних робіт б/н від 01.09.2023 та №2 від 06.09.2023 , що відображено в оборонто-сальдовій відомості по рахунку 361 /том 1 а.с. 240/.
Серед первинних та бухгалтерських документів щодо господарських операцій за податковими накладними від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16 платник в якості документів, що свідчать про настання "першої події" для складення податкових накладних, надав: - платіжну інструкцію від 01.09.2023 №8458 про здійснення ТОВ "Торгово-промислова компанія "Агроінвест+" на користь ТОВ "Украгропромлізинг" оплати коштів за обмолот урожаю зернових культур в сумі 159335,28 грн /том 1 а.с. 225/; - акт розрахунку розміру орендної плати за орендовану техніку від 01.09.2023 б/н про погодження розміру орендної плати за орендовану сільськогосподарську техніку в сумі 199169,10 грн, в тому числі ПДВ 33194,85 грн /том 1 а.с. 204/; - акт №2 розрахунку розміру орендної плати за орендовану техніку від 06.09.2023 про погодження розміру орендної плати за орендовану сільськогосподарську техніку в сумі 285442,00 грн, в тому числі ПДВ 47573,67 грн /том 1 а.с. 207/.
Водночас, наявними у матеріалах справи документами підтверджується та обставина, що вказані вище платіжна інструкція та акти розрахунку розміру орендної плати за орендовану техніку надавалися платником податків до контролюючого органу при поданні на реєстрацію в ЄРПН інших податкових накладних від 01.09.2023 та від 06.09.2023 в якості документів, що свідчать про настання "першої події" для складення таких податкових накладних /том 1 а.с. 43-47/.
Суд зауважує також, що в направленому до ГУДПС у Полтавській області листі від 17.11.2023 №17/11-1 ТОВ "Украгропромлізинг" просило не враховувати, зокрема, податкові накладні від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16, так як такі накладні не відображалися в господарській діяльності підприємства /а.с. 157/.
У позовній заяві позивач посилається на те, що у квитанціях не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що вплинуло на можливість надання платником податків контролюючому органу усіх необхідних документів.
Разом з тим, суд не погоджується з такою позицією платника податків, оскільки останнім контролюючому органу фактично були надані усі наявні у нього первинні, бухгалтерські та інші документи, які стосувалися підстав складення товариством податкових накладних від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16.
Таким чином, в ході розгляду справи судом не встановлено наявності у позивача інших документів, які стосувалися підстав складення товариством податкових накладних від 01.09.2023 №15 та від 06.09.2023 №16, але саме з підстав не визначення контролюючим органом вичерпного переліку документів не були надані ним податковому органу під час вирішення питання щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Зі змісту спірних рішень про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 01.09.2023 та від 06.09.2023 №16 суд встановив, що підставою для відмови у їх реєстрації контролюючий орган визначив саме надання платником податку до повідомлення копій первинних документів, які були раніше надані до пакету документів на підтвердження підстави складання інших податкових накладних, а саме, податкових накладних №1, №4, №6, №13 від 01.09.2023 (стосовно ПН від 01.09.2023 №15) та податкових накладних №5, №7, №14 від 06.09.2023 (стосовно ПН від 06.09.2023 №16) /том 1 а.с. 41-42/.
За викладених обставин, суд вважає, що у спірному випадку відносно позивача обґрунтовано винесені рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.11.2023 №9879960/39859255 та №9879961/39859255 про відмову в реєстрації податкових накладних від 01.09.2023 №16 та від 06.09.2023 №16, а тому відсутні підстави для визнання вказаних рішень протиправними та їх скасування.
Як наслідок, позовна вимога товариства про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.11.2023 №9879960/39859255 та №9879961/39859255 задоволенню не підлягає.
За відсутності підстав для задоволення основної позовної вимоги відсутні й підстави для задоволення похідної позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 01.09.2023 №16 та від 06.09.2023 №16 датами їх фактичного подання на реєстрацію.
Отже, у задоволенні позову ТОВ "Украгропромлізинг" слід відмовити повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Украгропромлізинг" (вул. Соборності, буд. 27, кв. 18, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код 39859255) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) про визнання протиправним та скасування рішень відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2024 |
Оприлюднено | 15.04.2024 |
Номер документу | 118330745 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні