Постанова
від 11.04.2024 по справі 200/3939/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2024 року справа №200/3939/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сіваченко І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційні скарги Мирноградського виробничого управління водопровідно каналізаційного господарства Комунального підприємства Вода Донбасу та Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року у справі № 200/3939/21 (головуючий І інстанції Шувалова Т.О.) за позовом Державного агентства водних ресурсів України до Мирноградського виробничого управління водопровідно каналізаційного господарства Комунального підприємства Вода Донбасу, Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу, за участю третьої особи на стороні позивача: Державна екологічна інспекція у Донецькій області, третьої особи на стороні відповідачів: Департамент екології та природних ресурсів Донецької обласної державної адміністрації, Департамент житлово-комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації, Донецька обласна державна адміністрація Донецька обласна військово-цивільна адміністрація про анулювання дозволу на спеціальне водокористування від 18.08.2015 року №Укр-Дон-5993,-

У С Т А Н О В И В:

Державне агентство водних ресурсів України звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до 1) Мирноградського виробничого управління водопровідно каналізаційного господарства Комунального підприємства Вода Донбасу, 2) Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу, за участю третьої особи на стороні позивача: Державна екологічна інспекція у Донецькій області, третьої особи на стороні відповідачів: Департамент екології та природних ресурсів Донецької обласної державної адміністрації в якому просив суд: анулювати дозвіл на спеціальне водокористування, виданий Мирноградському виробничому управлінню водопровідно-каналізаційного господарства комунального підприємства Вода Донбасу від 18.08.2015 року № Укр-Дон-5993 терміном дії з 18.08.2015 року по 01.08.2018 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Департаментом екології та природних ресурсів Донецької обласної державної адміністрації 18.08.2015 року видано як водокористувачу Димитрівському виробничому управлінню водопровідно-каналізаційного господарства комунального підприємства Вода Донбасу (на теперішній час - Мирноградське ВУВКГ КП Вода Донбасу) дозвіл на спеціальне водокористування № Укр-Дон-5993 терміном дії до 01.08.2018 року.

Згідно дозволу водокористувач має право на: отримання води з мереж Красноармійського РВУ КП Компанія Вода Донбасу; використання води на власні потреби; господарсько-питне водопостачання населення, промислових підприємств, установ і організацій м. Димитрова; збір і очищення господарсько-побутових стічних вод населення, установ, організацій та виробничих стічних вод підприємств м. Димитров та КП Красноармійськводоканал; скид очищених зворотних вод з Димитровських очисних споруд до балки Орсовська, р. Казений Торець.

Державною екологічною інспекцією у Донецькій області з 11.06.2019 року по 25.06.2019 року проведено позапланову перевірку з питань дотримання Мирноградським виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства комунального підприємства Вода Донбасу вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатом проведення якої складено Акт від 25.06.2019 року №03/36.

За результатом перевірки встановлено порушення пунктів 3, 6 статті 44 Водного кодексу України, а саме: здійснюється скидання забруднюючих речовин у водний об`єкт балку Орсовська басейну р. Кривий Торець з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, що є порушенням п. 6 дозволу на спеціальне водокористування підприємства, виданого підприємству Департаментом екології та природних ресурсів Донецької обласної державної адміністрації 18.08.2015 року за № Укр-Дон-5993.

За результатами перевірки винесено припис від 25.06.2019 року № 03/36, який підприємством у встановлені терміни не виконано та порушення не припинено.

Державною екологічною інспекцією у Донецькій області у період з 16.09.2019 року по 10.11.2020 року проведено 4 перевірки підприємства щодо виконання припису та усунення виявлених порушень (акт від 27.09.2019 №03/59, акт від 11.12.2019 року № 03/84, акт від 18.03.2020 року № 03/59, акт від 10.11.2020 року № 03/56) за результатом яких встановлено, що підприємством приписи, складені за результатами перевірок не виконуються, порушення пункту 6 дозволу на спеціальне водокористування від 18.08.2015 року за № Укр-Дон-5993 не припиняється.

Також позивач зауважує, що дозволом на спеціальне водокористування від 18.08.2015 року № Укр-Дон-5993 встановлені гранично допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, які тривалий час порушуються підприємством. За вказані порушення відносно посадових осіб підприємства складені протоколи про адміністративне правопорушення та накладені адміністративні стягнення у вигляді штрафів.

У результаті порушення підприємством вимог природоохоронного законодавства, державі заподіяні збитки в сумі 247629,07 грн, 345298,04 грн та 282686,25 грн, які були пред`явлені Державною екологічною інспекцією у Донецькій області до відшкодування претензіями від 12.11.2019 року, від 07.05.2020 року, від 27.11.2020 року.

Оскільки підприємство порушує вимоги діючого законодавства та умови дозволу, позивач просив суд анулювати дозвіл на спеціальне водокористування, виданий Мирноградському ВУВКГ КП Вода Донбасу 18.08.2015 року № Укр-Дон-5993 терміном дії з 18.08.2015 року по 01.08.2018 року.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року у справі № 200/3939/21 позов задоволено, внаслідок чого анулювано дозвіл на спеціальне водокористування, виданий Мирноградському виробничому управлінню водопровідно-каналізаційного господарства комунального підприємства Вода Донбасу, від 18.08.2015 року № Укр-Дон-5993 терміном дії з 18.08.2015 року по 01.08.2018 року, який продовжено на період проведення антитерористичної операції відповідно до пункту 15 статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності.

Відповідачі не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подали апеляційні скарги, в яких просили скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційних скарг зазначено практично ті самі доводи якими обгрунтовано відзиви на позовну заяву.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.

Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Мирноградське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства комунального підприємства Компанія Вода Донбасу (далі - Мирноградське ВУВКГ КП Компанія Донбасу), код ЄДРПОУ 35580864, місцезнаходження: Донецька область, м. Мирноград, вул. Соборна, 40, зареєстровано в якості філії (відокремленого підрозділу) 19.11.2007 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 12661030004026990, основний вид діяльності - 36.00 Забір, очищення та постачання води (а.с.140 том 1).

Відповідно до Статуту Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу затвердженого розпорядженням голови Донецької обласної ради від 28.08.2007 року №98р підприємство є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що знаходиться в управлінні Донецької обласної ради. Органом управління підприємством є Донецька обласна рада (том.4 а.с.156-160).

У 2015 році Мирноградське ВУВКГ КП Компанія Донбасузвернулося до Департаменту екології та природних ресурсів Донецької обласної державної адміністрації із проектною документацію для затвердження та отримання дозволу на спеціальне водокористування.

У проектній документації Мирноградське ВУВКГ КП Компанія Донбасу визначило гранично - допустиме скидання забруднюючих речовин зі стічними водами у допустимій концентрації мг/дм3:

Завислі речовини - 15

БСК 5 - 15

ХСК - 80

Азот амонійний - 2,0

Нітрити - 3,3

Нітрати - 70

Сульфати - 500

Хлориди - 350

Мінералізація - 1200

Фосфати - 5,5

Залізо (загальне) - 0,3

СПАР - 0,5

Нафтопродукти - 0,3

Тобто, підприємство самостійно визначило гранично-допустиме скидання (ГДС) забруднюючих речовин та план заходів щодо досягнення ГДС речовин, що відповідачами у цій справі не заперечується (а.с.105-111, том 3).

Таким чином, підприємство фактично взяло на себе зобов`язання по дотриманню визначених показників у разі їх затвердження Департаментом екології та природних ресурсів Донецької обласної державної адміністрації та видачі дозволу на спеціальне водокористування

18 червня 2015 року Департаментом екології та природних ресурсів Донецької обласної державної адміністрації видано Мирноградському ВУВКГ КП Компанія Донбасу дозвіл на спеціальне водокористування № Укр-Дон-5993 терміном дії до 01.08.2018 року із затвердженням вищенаведених допустимих концентрацій гранично-допустимого скидання (ГДС) забруднюючих речовин (а.с.88-147, том 3).

20 червня 2019 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області проводився відбір проб поверхневих та зворотних вод Балки Орсовської басейну р. Казений Торець, про що складено Акт № 9 (а.с.96-97 том 1).

Відповідно до Акту відбору проб від 20 червня 2019 року № 9 Державною екологічною інспекцією складено протокол вимірювань показників складу та властивостей вод від 26 червня 2019 року № 9, в якому встановлено перевищення нормованого значення визначеного у дозволі за наступними речовинами:залізо - 0, 182 мг/дм3 (нормоване значення - 0,1), БСК5 - 3,25 мгО2/дм3(нормоване значення - 15,0), азот амон. - 13, 10мг/дм3 (нормоване значення - 2, 0), завислі речовини - 40 мг/дм3(нормоване значення - 15), АПАР - 0, 803мг/дм3 (нормоване значення - 0,5) (а.с.38-40 том 1).

За результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів у період з 11.06.2019 року по 25.06.2019 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області складено Акт № 03/36, яким встановлено порушення: 1) пункту 3 статті 44 Водного кодексу України - Мирноградським ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу порушені умови дозволу на спеціальне водокористування, а саме: здійснюється скидання забруднюючих речовин в водний об`єкт балка Орсовська басейну р. Кривий Торець з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин; 2) пункту 6 частини першої статті 44 Водного кодексу України очисні споруди та інші водогосподарські споруди і технічні пристрої утримуються в неналежному стані, а саме виявлено пошкодження стінки аеротенки (а.с.54-61 том 1).

За результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів у період з 16.09.2019 року по 27.09.2019 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області складено Акт № 03/59, яким встановлено порушення: 1) статті 68 Закону України Про охорону навколишнього середовища - Мирноградським ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу припис від 25.06.2019 року № 03/36 не виконано, а саме: допускається скидання зворотних вод в балку Орсовську басейну р. Кривий Торець з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин (а.с.66-72 том 1).

Державною екологічною інспекцією у Донецькій області винесено припис від 25 червня 2019 року за № 03/36 на підставі позапланової перевірки дотримання вимог законодавства охорони навколишнього природного середовища, проведеної в період з 11.06.2019 року по 25.09.2019 року, яким приписано позивачу: 1) розробити план організаційних заходів по усуненню виявлених недоліків, термін виконання до 15.08.2019 року; 2) забезпечити дотримання умов дозволу на спеціальне водокористування, а саме: не допускати скидання зворотних вод в балку Орсовську басейну р. Кривий Торець з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин, термін виконання з моменту отримання припису; 3) забезпечити утримання очисних споруд і технічних пристроїв в належному стані, термін виконання з моменту отримання припису (а.с.19 том 1).

20 червня 2019 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області винесено постанову № 152 про накладення адміністративного стягнення на підставі протоколу про адміністративне правопорушення від 11.06.2019 року № 001793, якою начальника об`єднаних очисних споруд Мирноградського ВУВКГ КП Компанія Донбасу ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за статтею 110 Водного кодексу України, а саме за те, що Мирноградське ВУВКГ здійснювало скид недостатньо очищених зворотних вод, що призводило до забруднення природних водних об`єктів балка Орсовська басейну р. Кривий Торець (а.с.102-103 том 1).

24 вересня 2019 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області проводився відбір проб поверхневих та зворотних вод Балки Орсовської басейну р. Казений Торець, про що складено Акт № 17 та на підставі Акту 26 вересня 2019 року складено протокол вимірювань показників складу та властивостей вод № 17,в якому встановлено перевищення нормованого значення визначеного у дозволі за наступними речовинами: залізо - 0, 446 мг/дм3 (нормоване значення - 0,3), ХСК - 179,8 мгО2/дм3 (нормоване значення - 80), азот амон. - 8,63мг/дм3 (нормоване значення - 2, 0), АПАР - 0, 572мг/дм3 (нормоване значення - 0,5), фосфати - 6, 7 мг/дм3 (нормоване значення - 5, 5)(а.с.47-49, том 1).

На підставі позапланової перевірки дотримання вимог законодавства охорони навколишнього природного середовища, проведеної в період з 16.09.2019 року по 27.09.2019 року, Державною екологічною інспекцією у Донецькій області винесено припис № 03/59, яким приписано позивачу: 1) забезпечити виконання припису від 25.06.2019 року № 03/36, а саме, п. 2 не допускати скидання зворотних вод в балку Орсовську басейну р. Кривий Торець з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин, термін виконання з моменту отримання припису (а.с.35 том 1).

12 листопада 2019 року Державною екологічною інспекцією на адресу КП Компанія Вода Донбасу направлено претензію №12-3171 про відшкодування збитків на суму 247 629,07 грн (а.с.104 том 1).

05 грудня 2019 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області проводився відбір проб поверхневих та зворотних вод Балки Орсовської басейну р. Казений Торець, про що складено Акт № 22 (а.с.98-99 том 1).

11 грудня 2019 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області на підставі Акту відбору проб вод від 05 грудня 2019 року № 22 складено протокол вимірювань показників складу та властивостей вод №22,в якому встановлено перевищення нормованого значення визначеного у дозволі за наступними речовинами: фосфати - 13, 11 мг/дм3 (нормоване значення - 5,5), БСК5 - 30,8 мгО2/дм3 (нормоване значення - 15), азот амон. - 11, 7мг/дм3 (нормоване значення - 2, 0), ХСК - 149, 3мгО2/дм3 (нормоване значення - 80), АПАР - 0, 56мг/дм3 (нормоване значення - 0,5), нафтопродукти - 0, 24 мг/дм3 (нормоване значення - 0, 3), (а.с.44-46 том 1).

За результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів у період з 05.12.2019 року по 11.12.2019 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області складено Акт № 03/84, яким встановлено порушення: 1) статті 68 Закону України Про охорону навколишнього середовища - Мирноградським ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу припис від 25.06.2019 року № 03/36 не виконано, а саме: допускається скидання зворотних вод в балку Орсовську басейну р. Кривий Торець з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин, а саме: завислі речовини, БСК-5, ХСК, азот амонійний, фосфати (а.с.62-65 том 1).

Державною екологічною інспекцією у Донецькій області винесено припис від 12 грудня 2019 року за № 03/84 на підставі позапланової перевірки дотримання вимог законодавства охорони навколишнього природного середовища, проведеної в період з 05.12.2019 року по 11.12.2019 року, яким приписано позивачу: 1) забезпечити дотримання припису від 25.06.2019 року № 03/36, а саме, п. 2 не допускати скидання зворотних вод в балку Орсовську басейну р. Кривий Торець з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин, термін виконання з моменту отримання припису (а.с.36 том 1).

17 березня 2020 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області проводився відбір проб поверхневих та зворотних вод Балки Орсовської басейну р. Казений Торець, про що складено Акт № 8 (а.с.100-101 том 1) та складено протокол вимірювань показників складу та властивостей вод, в якому встановлено перевищення нормованого значення визначеного у дозволі за наступними речовинами: фосфати - 6, 62 мг/дм3 (нормоване значення - 5,5), БСК5 - 20, 4мгО2/дм3(нормоване значення - 15), азот амон - 6, 29мг/дм3(нормоване значення - 2, 0), ХСК - 104, 5 мгО2/дм3 (нормоване значення - 80), АПАР - 0, 58мг/дм3 (нормоване значення - 0,5)(а.с.42 зворот бік том 1).

За результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів у період з 12.03.2020 року по 18.03.2020 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області складено Акт № 03/22, яким встановлено порушення: 1) припис від 25.06.2019 року № 03/36 не виконано, а саме: допускається скидання зворотних вод в балку Орсовську басейну р. Казений Торець з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин, а саме: завислі речовини, БСК-5, ХСК, азот амонійний, фосфати (а.с.87-95 том 1).

На підставі позапланової перевірки дотримання вимог законодавства охорони навколишнього природного середовища, проведеної в період з 12.03.2020 року по 18.03.2020 року, Державною екологічною інспекцією у Донецькій області винесено припис № 03/22, яким приписано позивачу: 1) забезпечити виконання припису від 25.06.2019 року № 03/36, а саме, п. 2 не допускати скидання зворотних вод в балку Орсовську басейну р. Сіверський Торець з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин, термін виконання з моменту отримання припису (а.с.37 том 1).

23 березня 2020 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області на підставі Акту відбору проб вод від 17 березня 2020 року № 8 складено протокол вимірювань показників складу та властивостей вод від №8 (а.с.41-43 том 1).

07 травня 2020 року Державною екологічною інспекцією на адресу КП Компанія Вода Донбасу направлено претензію №12-1342/20 про відшкодування збитків на суму 345 298,04 грн (а.с.105 том 1).

Рішенням Господарського суду Донецької області від 07 жовтня 2020 року у справі № 905/1038/20 позовні вимоги Державної екологічної інспекції у Донецькій області м. Костянтинівка Донецької області до КП Компанія Донбасу м. Маріуполь Донецької області про відшкодування збитків у розмірі 247 629,07 грн задоволено повністю. Стягнуто з КП Компанія Донбасу шкоду заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього середовища внаслідок господарської та іншої діяльності у розмірі 247 629,07 грн (а.с.108-111 том 1).

Державною екологічною інспекцією у Донецькій області на підставі Акту відбору проб вод від 05 листопада 2020 року № 31 складено протокол вимірювань показників складу та властивостей вод від 09.11.2020 року №31, в якому встановлено перевищення нормованого значення визначеного у дозволі за наступними речовинами: фосфати - 6, 48 мг/дм3 (нормоване значення - 5,5), азот амон - 7, 27мг/дм3(нормоване значення - 2, 0), ХСК - 89, 6, мгО2/дм3 (нормоване значення - 80), (а.с.30-34 том 1).

Як убачається з Акту від 10 листопада 2020 року № 03/56, складеного Державною екологічною інспекцією у Донецькій області за результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, наявні порушення вимог законодавства: припис від 19.03.2020 року № 03/22 підприємством не виконано, а саме: допускається скидання зворотних вод в балку Орсовську басейну р. Казений Торець з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин: ХСК в 1,1 рази, азот амонійний в 3,6 рази, фосфати в 1,2 рази та з перевищенням встановленого нормативу гранично допустимого скиду (а.с.73-86 том 1).

10 листопада 2020 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області винесено припис № 03/56 на підставі позапланової перевірки дотримання вимог законодавства охорони навколишнього природного середовища, проведеної в період з 28.10.2020 року по 10.11.2020 року, яким приписано позивачу: 1) розробити план організаційних заходів по усуненню виявлених недоліків, термін виконання до 20.1.2020 року; 2) не допускати скидання зворотних вод в балку Орсовську басейну р. Казений Торець з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин та з перевищенням встановленого нормативу гранично допустимого скиду, термін виконання з моменту отримання припису (а.с.20 том 1).

11 листопада 2020 року Державною екологічною інспекцією у Донецькій області винесено постанову № 03/174 про накладення адміністративного стягнення на підставі протоколу про адміністративне правопорушення від 10.11.2020 року № 004262, якою директора Мирноградського ВУВКГ КП Компанія Донбасу ОСОБА_2 притягнуто до адміністративної відповідальності за статтею 68 Закону України Про охорону навколишнього середовища, статтею 12 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, у зв`язку з тим, що ним не виконано припис від 19.03.2020 року № 03/122, а саме: допускається скидання зворотних вод з очисних споруд в балку Орсовську басейну ріки Казений Торець з перевищенням встановлених нормативів ГДК-ХСК в 1,1 рази, азот амонічний в 3,6 рази, фосфати в 1,2 рази та перевищення ГДС (а.с.50, 53 том 1).

27 листопада 2020 року Державною екологічною інспекцією на адресу КП Компанія Вода Донбасу направлено претензію №12-14/20 про відшкодування збитків на суму 282 686,25 грн (а.с.106-107 том 1).

27 листопада 2020 року Державною екологічною інспекцією України винесено припис № 12-4051/20 про анулювання дозволу на спеціальне водокористування Мирноградського ВУВКГ КП Компанія Донбасу, виданого Департаментом екології та природних ресурсів Донецької обласної державної адміністрації від 18.08.2015 року № Укр-Дон-5993, терміном дії по 01.08.2018 року (а.с.14-18 том 1).

17 грудня 2020 року Державною екологічною інспекцією України направлено Державному агентству водних ресурсів України, Державній екологічній інспекції у Донецькій області лист з пропозицією про анулювання дозволу на спеціальне водокористування Мирноградському ВУВКГ КП Компанія Донбасу (а.с.13 том 1).

У 2018 році по Мирноградським ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу виконані роботи на об`єднаних очисних спорудах на загальну суму 92 692 гривень, у 2019 році на 85 240 гривень, у 2020 році на 189 000 гривень, у 2021 році на 248 206 гривень (а.с.117-120 том 2).

У судовому засіданні суду першої інстанції представники відповідачів та третіх осіб на стороні відповідачів не заперечували проти того, що Мирноградське виробниче управління водопровідно каналізаційного господарства Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу допускає скидання зворотних вод з очисних споруд в балку Орсовську басейну ріки Казений Торець з перевищенням встановлених дозволом нормативів.

Встановлені вищевказаними перевірками перевищення показників представниками відповідачів не спростовувалися.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 Водного кодексу України встановлено, що завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об`єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування.

Водні відносини в Україні регулюються цим Кодексом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими актами законодавства.

Згідно зі статтею 1 Закону України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877) державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Статтею 48 Водного кодексу України визначено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Відповідно до статті 42 Водного кодексу України водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи. Водокористувачі можуть бути первинними і вторинними. Первинні водокористувачі - це ті, що мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води. Вторинні водокористувачі (абоненти) - це ті, що не мають власних водозабірних споруд і отримують воду з водозабірних споруд первинних водокористувачів та скидають стічні води в їхні системи на підставі договору про водопостачання (поставку води) та/або про водовідведення без отримання дозволу на спеціальне водокористування. Вторинні водокористувачі здійснюють скидання стічних вод у водні об`єкти на підставі дозволів на спеціальне водокористування.

Статтею 44 Водного кодексу України встановлено, що водокористувачі зобов`язані, зокрема: дбати про їх відтворення і поліпшення якості вод; використовувати воду (водні об`єкти) відповідно до цілей та умов їх надання; дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї; утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої; здійснювати засобами вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, облік забору та використання вод, контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин, здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу тощо.

Згідно зі статтею 55 Водного Кодексу України припинення права спеціального водокористування здійснюється шляхом анулювання дозволу на спеціальне водокористування. Орган, що видав дозвіл на спеціальне водокористування, звертається до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу з підстав порушення умов спеціального водокористування та охорони вод, стосовно яких центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони і раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів, раніше було видано припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Судом встановлено тривале здійснення відповідачем порушення умов пункту 6 дозволу на спеціальне водокористування від 18.08.2018 № Укр-Дон-5993, відносно якого Інспекцією у період з 25.06.2019 року по теперішній час видано 4 приписи (від 25.06.2019 року № 03/36, від 27.09.2019 року № 03/59, від 12.12.2019 року № 03/84, від 10.11.2020 року № 03/56) про усунення порушення.

Підтвердженням триваючого порушення умов спеціального водокористування, а саме перевищення нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин зі зворотними водами у р. Казений Торець є результати хімічних аналізів, проведених відділом інструментально-лабораторного контролю Інспекції (протокол вимірювань показників складу та властивостей проб вод № 9 від 26.09.2019 року, № 17 від 26.09.2019 року, № 22 від 11.12.2019 року, акт відбору проб № 17 від 24.09.2019 року, акт відбору проб № 31 від 05.11.2020 року,протокол вимірювань № 32 від 09.11.2020 року).

За даними досліджень фіксуються перевищення нормативів ГДС по сухому залишку, завислих речовинах, ХСК, БСК-5, фосфатах, азоту амонійному, нітрит-іонах, нітрат-іонах.

Підприємством залишаються не усунутими порушення в експлуатації очисних споруд (біологічна очистка стічних вод не здійснюється), що в свою чергу негативно впливає на водний об`єкт - балку Орсовську басейну річки Казений Торець басейну річки Сіверський Донець.

Посилання відповідачів на те, що технологічний процес очищення стічної води не дотримується, у зв`язку з тим, що очисні споруди Мирноградського ВУ ВКГК підприємства Компанія Вода Донбасу застаріли та потребують реконструкції, а підприємство не має сили зробити реконструкцію самотужки, у зв`язку із відсутністю необхідних коштів, а також те, що проблема очищення стічних вод буде усунута після реконструкції очисних споруд Мирноградського ВУ ВКГК підприємства Компанія Вода Донбасу відповідно до Регіональної цільової програми щодо здійснення розчистки та регулювання русел річок на 2018 -2022 роки, не приймається судом до уваги, оскільки у судовому засіданні представники третіх осіб на стороні відповідачів пояснили, що станом на час розгляду цієї справи за цільовою програмою лише розробляється та погоджується проектна документація. Дати виконання цих робіт та виділення коштів на реконструкцію очисних споруд не відомі.

Оскільки забруднення води фіксується з 2019 року та до теперішнього часу і жодних позитивних змін не відбувається, суд вважає вказані відповідачами підстави не обґрунтованими. При цьому, суд враховує, що невиконання вимог винесених приписів, які не були оскаржені відповідачами, свідчить про доведеність наявності порушень законодавства та умов дозволу на спеціальне водокористування.

Посилання відповідачів на те, що КП Компанія Вода Донбасу є монополістом з надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення у місті Мирноград та анулювання дозволу призведе до порушення права кожної людини на безпечну і чисту питну воду, відхиляється судом з огляду на наступне.

Стаття 50 Конституції України передбачає, що кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Стаття 10 Закону України Про охорону навколишнього середовища серед гарантій екологічних прав громадян містить як участь громадських організацій та громадян у діяльності щодо охорони навколишнього природного середовища, так і невідворотність відповідальності за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Тобто, кожна людина має право жити в довкіллі, сприятливому для її здоров`я та добробуту.

Стосовно загального контексту довкілля, то немає сумнівів у тому, що сильне забруднення води може негативно вплинути на громадське здоров`я загалом та погіршити якість життя людей, не лише у м. Мирноград, але у інших містах, оскільки його фактичний вплив неможливо визначити у кількісному вираженні, у зв`язку з тим, що забруднення стічними водами з високим вмістом шкідливих речовин впливає на балку Орсовську басейну річки Казений Торець басейну річки Сіверський Донець, які протікають іншими містами України.

Згідно даних Державної екологічної інспекції України у перелік суб`єктів господарювання, які є найбільшими забруднювачами довкілля по скидах забруднених стічних вод у водні об`єкти за 2019 рік увійшло Мирноградське ВУ ВКГК (том3,а.с.62-65).

Суд звертає увагу на те, що недодержання Мирноградським ВУ ВКГК вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища призводить до порушень законодавства щодо охорони земель, надр, раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів, охорони атмосферного повітря та поводження з відходами та свідчить про грубе порушення підприємством положень статті 50 Конституції України, статей 44, 49, 70, 71, 95, 98 Водного кодексу України та умов дозволу, зокрема пункту 6, на спеціальне водокористування від 18.08.2018 року №Укр-Дон-5993.

Прийняті Державною екологічною інспекцією у Донецькій області заходи адміністративного випливу не призвели до усунення порушень вимог чинного законодавства зафіксованих в актах перевірки та приписах, Мирноградське ВУ ВКГК і надалі порушує умови дозволу на спеціальне водокористування, що призводить до забруднення поверхневих вод, об`єктів навколишнього природного середовища та негативно впливає на довкілля та порушення прав громадян та народу України на безпечне для життя та здоров`я довкілля, передбачених статтями 50, 66 Конституції України, статтею 50 Закону України Про охорону навколишнього середовища.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачами не спростовані встановлені порушення умов спеціального водокористування та охорони вод, невиконання вимог приписів щодо усунення вказаних порушень у необхідному обсязі, відтак суд першої інстанції перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази учасників справи дійшов висновку щодо задоволення адміністративного позову у повному обсязі.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позову.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.

Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційні скарги Мирноградського виробничого управління водопровідно каналізаційного господарства Комунального підприємства Вода Донбасу та Комунального підприємства Компанія Вода Донбасу на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року у справі № 200/3939/21 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 листопада 2021 року у справі № 200/3939/21 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 11 квітня 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя А.А. Блохін

Судді Т.Г. Гаврищук

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2024
Оприлюднено15.04.2024
Номер документу118332235
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —200/3939/21

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шувалова Т.О.

Постанова від 11.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 13.06.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні