ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
11 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 340/2535/23
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання: Бендес А.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 року (суддя Петренко О.С., м. Кропивницький, повний текст рішення виготовлено 08.11.2023 року) у адміністративній справі №340/2535/23 за позовом ОСОБА_1 до Управління освіти Олександрійської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Олександрійська міська рада, про визнання протиправним та скасування наказу, суд
в с т а н о в и в:
У травні 2023 року ОСОБА_1 (далі по тексту позивач) звернулася до суду з позовом до Управління освіти Олександрійської міської ради (далі по тексту відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Олександрійська міська рада, в якому просила визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 04.04.2023 року №90 «Про оголошення конкурсу на посаду директора ліцею імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області».
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.
З рішенням суду першої інстанції не погодилась ОСОБА_1 та подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги. Свої вимоги обґрунтувала тим, що рішення суду є незаконним та необґрунтованим у зв`язку з неповним та неправильним встановленням судом обставин справи внаслідок вибіркового дослідження і оцінки доказів, та помилковим застосуванням законодавства. Апелянт зазначив. що предметом спору є рішення відповідача про оголошення конкурсу, а не рішення конкурсної комісії та результати конкурсу на зайняття посади керівника закладу освіти. Апелянт зазначав, що суд помилково визначив характер спірних правовідносин, не оцінюючи правомірність та наслідки наказу відповідача саме про оголошення конкурсу, натомість вдався до оцінки процедурних конкурсних етапів та наслідку укладення контракту з третьою особою, що виходить за межі предмета позову. На думку апелянта, суд залишив поза увагою та не дав оцінки застосуванню відповідачем в оскаржуваному наказі законодавчих актів, які втратили чинність та які не стосуються змісту наказу і регульованих ним відносин, а саме ст.26 Закону України «Про повну загальну середню освіту», наказ Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 року №291 «Про затвердження Типового положення про конкурс на посаду керівника державного комунального заклад загальної середньої освіти». На думку апелянта, хибним є висновок суду про те, що на момент оголошення конкурсу (04.04.2022 року) посада директора ліцею вважалася вакантною, оскільки станом на 04.04.2022 року посада директора ліцею не була вакантною і підстав для оголошення конкурсу в цей день у відповідача не було. На думку апелянта, суд не дав оцінки безпідставному скороченню відповідачем строку подання документів для участі у конкурсному відборі, який відповідно до п.15 Положення про конкурс, затвердженого рішенням Олександрійської міської ради від 27.10.2017 року №356, становить 30 календарних днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурсного відбору, фактично строк склав 28 днів. Апелянт зазначив, що відповідачем порушено ч.7 ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту, відповідачем недотримано порядок формування конкурсної комісії, недотримано порядок залучення представників від трудового колективу. На думку апелянта, хибним є висновок суду про те, що оскаржуваний наказ вичерпав свою дію у часі внаслідок укладення трудового контракт з переможцем конкурсу.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 займала посаду директора ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області до 04.04.2023 року, з якої була звільнена на підставі наказу управління освіти Олександрійської міської ради від 04.04.2023 №06-к. 04.04.2023 року Управлінням освіти міської ради винесено наказ від 04.04.2023 року №90 «Про оголошення конкурсу на посаду директора ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області», яким оголошено конкурс на посаду директора ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області 05.04.2023 року, затверджено склад конкурсної комісії, затверджено оголошення про проведення конкурсу на посаду директора ліцею, визначено етапи та терміни проведення конкурсу: 1) розміщення оголошення про проведення конкурсу 05.04.2023 року; 2) прийом документів від кандидатів на посаду до 04.05.2023 року; 3) 04.05.2023 року та 05.05.2023 року - перевірка комісією поданих кандидатами документів на відповідність установленим законодавствам вимогам; - прийняття рішення про недопущення до участі в конкурсі осіб, які подали не всі документи, необхідні для участі в конкурсі, відповідно до вимог законодавства; - оприлюднення на веб-сайті управління освіти міської ради переліку осіб, яких допущено до участі в конкурсному відборі; 4) 08 травня 2023 день проведення конкурсу. ОСОБА_1 зазначала, що в тексті наказу є посилання на ст.26 Закону України «Про повну загальну середню освіту», наказ Міносвіти України №291 від 28.03.2018 року «Про затвердження Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти», які втратили чинність та регулюють інклюзивне навчання; в порушення ч.2 ст.39 Закону України «Про повному загальну середню освіту» оскаржуваний наказ прийнято передчасно, оскільки на момент його винесення посада директора ліцею не була вакантною; оголошення про проведення конкурсу, опубліковане на вебсайті з порушенням п.15 Положення №356 від 21.10.2017 року - не оприлюднено наказ від 04.04.2023 року №90; скорочено строк подання документів для участі у конкурсному відборі; порушено ч.7 ст. 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» в частині обов`язку засновника організувати та забезпечити ознайомлення кандидатів із закладом освіти, його трудовим колективом та представниками органів місцевого самоврядування; ч. 4 ст. 39 Закону та Положення про конкурс, затвердженого рішенням Олександрійської міської ради від 27.10.2017 року №356 до складу комісії не включено голову загальношкільного батьківського комітету закладу освіти, в якому оголошено конкурс та двох представників Ради керівників закладів освіти. Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції керувався ч.2 ст.31, ч.1 ст.32, ч.2 ст.37, ч.1 ст.38, частинами 1, 3 ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», пунктами 12, 14, 15 Положення про конкурс на посади керівників закладів загальної середньої освіти, що перебувають у комунальній власності територіальної громади м. Олександрії, затвердженого рішенням міської ради від 27.10.2017 року №356. Суд врахував, що 05.04.2023 року на офіційному вебсайті Управління освіти Олександрійської міської ради оприлюднено оголошення проведення конкурсного відбору на посаду директора ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради, однак, всупереч п.15 вище вказаного Положення №356, рішення про проведення конкурсу не оприлюднено; при цьому суд врахував. Що Закон України «Про повну загальну середню освіту» не зобов`язують публікувати рішення про призначення конкурсу, що свідчить про правомірність дій відповідача. Суд врахував. Що до складу конкурсної комісії ввійшли представники управління освіти Олександрійської міської ради; представник трудового колективу ліцею; представник батьківської громадськості ліцею ім. Т.Г. Шевченка; представник Ради керівників закладів освіти. Суд врахував, що оскаржуваний наказ прийнятий уповноваженим органом управлінням освіти Олександрійської міської ради; члени комісії відповідають вимогам визначених ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту». ОСОБА_1 з будь-якими зауваженнями чи запереченнями щодо затверджених умов конкурсу або затвердженого складу членів конкурсної комісії до відділу освіти чи до інших відповідних органів не зверталась, під час проведення конкурсу також не висловлювалася, а тому, на думку суду, позивач станом на час проведення конкурсу фактично погодилась з його умовами та затвердженим складом конкурсної комісії; відсутність в складі конкурсної комісії ще одного представника громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці суд не вважає суттєвим порушенням, яке категорично вплинуло на процедуру конкурсу. Суд врахував, що конкурс на заміщення вакантної посади директора ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради проведено, за його наслідками визначено переможця конкурсного добору на зазначену посаду, з яким укладено контракт, обраний ОСОБА_1 спосіб захисту порушених прав не забезпечує їх реального захисту; оскаржуваний наказ №90 від 04.04.2023 року вичерпав свою дію внаслідок укладання трудового контракту.
Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_1 працювала на посаді директора ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області.
Наказом Управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 04.04.2023 року №06-к ОСОБА_1 була звільнена з посади директора ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області 04.04.2023 року відповідно до п.3 ст.40 КЗпП України.
Встановлено, що ОСОБА_1 оскаржила вищевказаний наказ про своє звільнення до суду та в Олександрійському міськрайонному суду Кіровоградської області (провадження №2/398/1494/23) перебуває на розгляді цивільна справа за позовом ОСОБА_1 до Управління освіти Олександрійської міської ради про скасування наказу, поновлення на роботі. Справа на даний момент не розглянута.
Встановлено, що 04.04.2023 року Управлінням освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області 04.04.2023 року прийнято наказ №90 «Про оголошення конкурсу на посаду директора ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області», яким оголошено конкурс на посаду директора ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області 05.04.2023 року; затверджено склад конкурсної комісії, згідно з додатком: ОСОБА_2 , начальник управління освіти Олександрійської міської ради - голова конкурсної комісії; С. Гейко, інспектор з кадрів відділу правового, кадрового та організаційного забезпечення централізованої бухгалтерії управління освіти Олександрійської міської ради секретар конкурсної комісії; члени конкурсної комісії В. Чернецька заступник начальника управління освіти Олександрійської міської ради; ОСОБА_3 , завідувач відділу правового, кадрового та організаційного забезпечення централізованої бухгалтерії управління освіти Олександрійської міської ради; Т. Черниш, заступник директора з навчально-виховної роботи, представник трудового колективу ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області; О. Ворона, представник батьківської громадськості ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області; О. Буц, директор санаторного ЗДО (ясел-садка) №16 компенсуючого типу Олександрійської міської ради Кіровоградської області, представник Ради керівників закладів освіти Олександрійської міської ради); затверджено оголошення про проведення конкурсу на посаду директора ліцею, згідно з додатком; визначено етапи та терміни проведення конкурсу: 1) розміщення оголошення про проведення конкурсу 05.04.2023 року; 2) прийом документів від кандидатів на посаду до 04.05.2023 року; 3) 04.05.2023 та 05.05.2023 року - перевірка комісією поданих кандидатами документів на відповідність установленим законодавствам вимогам; - прийняття рішення про недопущення до участі в конкурсі осіб, які подали не всі документи, необхідні для участі в конкурсі, відповідно до вимог законодавства; - оприлюднення на веб-сайті управління освіти міської ради переліку осіб, яких допущено до участі в конкурсному відборі. 4) 08.05.2023 день проведення конкурсу.
Встановлено, що рішенням Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 27.10.2017 року №356 затверджено Положення про конкурс на посади керівників закладів середньої освіти, що перебувають у комунальній власності територіальної громади м. Олександрії.
Згідно пунктів 3, 4, 12 Положення керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять: - начальник управління освіти, молоді та спорту міської ради; - директор науково-методичного центру управління освіти, молоді та спорту міської ради; завідувач юридичним відділом управління освіти, молоді та спорту міської ради; представник трудового колективу (обраний на загальних зборах трудового колективу) закладу загальної середньої освіти, в якому оголошується конкурс на заміщення посади керівника; голова позашкільного батьківського комітету закладу загальної середньої освіти, в якому оголошується конкурс на заміщення посади керівника; представники Ради керівників закладів освіти міста (обрані на загальних зборах ради) в кількості 2 осіб. Персональний склад комісії визначається наказом управління освіти, молоді та спорту міської ради. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти. Підставою для прийняття Управлінням освіти, молоді та спорту міської ради рішення про проведення конкурсного відбору є: утворення нового закладу; наявність вакантної посади директора закладу прийняття рішення щодо припинення (розірвання) трудового договору (контракту) з директором закладу.
Встановлено, що наказом управління освіти Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 06.04.2023 року №104 затверджено Порядок проведення іспиту на заміщення вакантної посади директора ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області, згідно п.1 якого спита проводиться конкурсною комісією, склад якої затверджується наказом начальника управління освіти Олександрійської міської ради.
Рішенням Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 26.02.2021 року №112 (в редакції, чинній на момент прийняття наказу про проведення конкурсу), змінено повне найменування управління освіти, молоді та спорту Олександрійської міської ради на управління освіти Олександрійської міської ради та затверджено Положення про управління освіти Олександрійської міської ради.
Згідно Статуту ліцею ім. Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради Кіровоградської області, ліцей є закладом освіти, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття професійної середньої освіти відповідно до потреб громадян (п.1).
Відповідно до ч.2 ст.37, частин 1, 2, 3, 4, 7 ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» засновник закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа), зокрема, приймає рішення про проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти. Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою). Рішення про проведення конкурсу приймається засновником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженим ним органом (посадовою особою): одночасно з прийняттям рішення про утворення нового закладу загальної середньої освіти; не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору, укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти; не пізніше десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся. Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на офіційному вебсайті засновника та на офіційному вебсайті закладу освіти (за наявності) наступного робочого дня після прийняття рішення про проведення конкурсу. Для проведення конкурсу засновник формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю від 6 до 15 осіб, до складу якої на паритетних засадах входять представники: засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи); відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці); інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо).
Аналізуючи докази у справі та законодавство, як регулює спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції враховує, що однією із підстав для прийняття управлінням освіти міської ради рішення про проведення конкурсного відбору є, зокрема, прийняття рішення щодо припинення (розірвання) трудового договору (контракту) з директором закладу.
Матеріалами справи встановлено, що наказом Управління освіти міської ради від 04.04.2023 року №06-к ОСОБА_1 звільнена з посади директора ліцею імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради.
Суд апеляційної інстанції враховує, що наказом Управління освіти Олександрійської міської ради від 04.04.2023 року №90 оголошено конкурс на посаду директора ліцею імені Т.Г. Шевченка Олександрійської міської ради 05.04.2023 року, тобто Управлянням освіти міської ради не порушено таку підставу, як наявність вакантної посади директор ліцею.
Крім того, ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» зазначено, що рішення про проведення конкурсу приймається не пізніше десяти робочих днів з дня дострокового припинення договору, укладеного з керівником відповідного закладу загальної середньої освіти, чи визнання попереднього конкурсу таким, що не відбувся, тобто Закон регулює лише останній строк, коли приймається рішення про проведення конкурсу.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що Управлінням освіти Олександрійської міської ради відповідно до Положення про конкурс на посади керівників закладів загальної середньої освіти, що перебувають у комунальній власності територіальної громади м. Олександрії та ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» створено конкурсну комісію, розміщено оголошення про проведення конкурсу на вебсайті Управління освіти міської ради та затверджено етапи конкурсу.
Суд апеляційної інстанції вважає, що прийняття наказу Управління освіти міської ради про проведення конкурсу на посаду директора ліцею імені Т.Г. Шевченка не порушує прав та інтересів ОСОБА_1 , у зв`язку з чим нею вибрано невірний спосіб захисту своїх прав та інтересів.
Встановлено, що ОСОБА_1 оскаржує у судовому порядку наказ від 04.04.2023 року №06-к про звільнення з посади директора ліцею імені Т.Г. Шевченка та у разі її поновлення на посаді за рішенням суду, вона підлягатиме поновленню на посаді.
Враховуючи вище викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322 КАС України, суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 року у адміністративній справі №340/2535/23 залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду відповідно до статей 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддяО.М. Лукманова
суддяЛ.А. Божко
суддяЮ. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2024 |
Оприлюднено | 15.04.2024 |
Номер документу | 118332458 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні