Рішення
від 12.04.2024 по справі 580/10732/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 квітня 2024 року справа № 580/10732/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В., розглянувши у спрощеному позовному провадженні у письмовому провадженні в приміщенні суду адміністративну справу №580/10732/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Завод «Буддеталь» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

14.11.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулося товариство з обмеженою відповідальністю «Завод «Буддеталь» (далі позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача № 0069240403 від 28.07.2023.

Обгрунтовуючи позовну заяву позивач зазначив, що актом камеральної перевірки від 05.07.2023 № 6730/23-00-04-03-04/24411015 встановлено порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН 33-х податкових накладних на суму 311 249,64 грн. та 28 липня 2023 року відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0069240403, яким до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 31 828,98 грн.

Не погоджуючись зі спірним податковим повідомленням-рішенням позивач зазначає, що левова частина штрафу, яка виникла, пов`язана з простроченням реєстрації 20-ти податкових накладних на один день, які були зареєстровані 01 листопада 2022 року, у зв`язку з відсутністю енергопостачання на підприємстві протягом всього дня 31.10.2022 і відповідач не надав оцінки вказаній обставині.

Зазначає, що стороною позивача визнається реєстрація 33-х податкових накладних з порушенням строків, визначених ПК України. Однак, Головним управлінням ДПС у Черкаській області встановлено порушення строків реєстрації ТОВ «Завод «Буддеталь» податкових накладних виписаних за період з 01.06.2022 по 31.10.2022, тобто у період дії на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 без врахування приписів пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, тому вважає, що підстав для застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій за своєчасно не зареєстровані податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних відсутні.

Посилається на аналогічну правову позицію, висловлену Верховним Судом у постанові від 10.12.2021 у справі № 420/10367/20 та у постанові від 26.07.2023 у справі № 520/1956/19.

Крім цього, зазначає, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення набули чинності зміни, внесені Законом України від 12.01.2023 №2876-1Х в частині доповнення підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України пунктами 89, 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, які, зокрема, пом`якшують відповідальність за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії воєнного стану.

Також посилається на пункт 11 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, згідно з яким штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу.

Зазначає, що у зв`язку зі збройною агресією російської федерації проти України починаючи з 11.10.2022 енергетична система України працювала в умовах надзвичайного стану та в умовах регулярних відключень, тому відключення електроенергії 31.10.2022 є форс-мажорними обставинами відповідно до ч. 2 ст. 141 Закону України «Про торгово-промислові палати України» та підтверджуються листом Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 і відповіддю ПАТ «Черкасиобленерго» від 07.08.2023 № 6037/10/2023 , які є належними доказами, що підтверджують виникнення форс-мажорних обставин з приводу прострочення реєстрації зокрема двадцяти податкових накладних на один день.

Відповідач проти позову заперечив, у відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 07.12.2023, вказав, що за порушення граничних термінів реєстрації 33-х податкових накладних, складених у червні-жовтні 2022 року, до позивача застосовані штрафні санкції, передбачені пунктом 1201.1 статті 1201 ПК України.

Крім цього, в результаті опрацювання даних системи «Архів електронної звітності» (СЕА ПДВ) встановлено, що сума ПДВ (ліміту), на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування станом на 31.10.2022 (граничний строк реєстрації податкових накладних) склала 132 785,68 грн, а загальна сума ПДВ по даним податковим накладним склала 281 325,23 грн, внаслідок чого реєстрація податкових накладних із вказаною сумою ПДВ була неможливою відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 ПК України. Згідно з даними «Архів електронної звітності» (СЕА ПДВ) позивачем було поповнено електронний рахунок 01.11.2022 о 09.06 год. на суму 150 000 грн, в результаті чого збільшено ліміт для реєстрації податкових накладних о 09.15 год. до суми 282 785,68 грн. Отже позивачем не виконано умову щодо забезпечення необхідної суми, на яку платник мав право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН.

Щодо доводів позивача про відсутність підстав для застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних відповідно до п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, то вказаний пункт не застосовується з 27.05.2022 відповідно до абзацу 18 п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.

Щодо застосування пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, які збільшують граничні терміни реєстрації податкових накладних та пом`якшують відповідальність за їх порушення, то вказані пункти внесені до підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України на підставі Закону України від 12.01.2023 №2876-1Х «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо встановлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав законної сили 08.02.2023. Отже порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, які припадають на період до набрання чинності Законом №2876, тягне за собою накладення на такого платника штрафу у розмірах, встановлених п. 1201.1 ст. 1201 ПК України. Щодо вказаного порядку застосування Закону №2876 посилається на лист ДПС України №4415/7/99-00-04-02-03-07 від 28.02.2023.

Щодо посилання позивача на форс-мажорні обставини, то позивачем не надано документів (сертифікату про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) що підтверджують чи засвідчують форс-мажорні обставини в частині виконання ним податкового обов`язку щодо дотримання граничних строків реєстрації податкових накладних.

11.12.2023 позивач надав відповідь на відзив, у якій вказав, що на момент прийняття спірного податкового повідомлення-рішення положення ПК України містило дві правові норми, які суперечили одна одній, зокрема положення пункту 521 та пункту 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. Отже підлягають застосуванню положення пункту 56.21 статті 56 ПК України, які передбачають, що в такому випадку рішення приймається на користь платника податку.

Щодо посилання відповідача на лист ДПС України №4415/7/99-00-04-02-03-07 від 28.02.2023, вважає, що вказаний лист прямо суперечить Закону №2876.

Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, суд встановив такі фактичні обставини.

Позивач у справі товариство з обмеженою відповідальністю «Буддеталь» зареєстроване як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських організацій, код ЄДРПОУ 24411015 та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Черкаській області як платник податку на додану вартість.

На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 та пункту 76.2 статті 76 розділу II Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі - ПК України) Головним управлінням ДПС у Черкаській області проведено камеральну перевірку дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) ТОВ «ЗАВОД «БУДДЕТАЛЬ» (код за ЄДРПОУ 24411015).

Під час проведення камеральної перевірки встановлено, що згідно даних ЄРПН платником податку ТОВ «ЗАВОД «БУДДЕТАЛЬ» несвоєчасно зареєстровано 33 податкові накладні:

від 03.06.2022 № 39, № 40, № 41, № 42, № 43, № 44, № 45, № 46 граничним строком реєстрації 30.06.2022, фактично зареєстровано 08.07.2022 (протерміновано - 8 днів);

від 16.06.2022 № 368, граничним строком реєстрації 15.07.2022, фактично зареєстровано 18.07.2022 (протерміновано - 3 дні);

від 17.06.2022 №369, граничним строком реєстрації 15.07.2022, фактично зареєстровано 18.07.2022 (протерміновано - 3 дні);

від 20.06.2022 №370, граничним строком реєстрації 15.07.2022, фактично зареєстровано 18.07.2022 (протерміновано - 3 дні);

від 26.07.2022 № 357, граничним строком реєстрації 15.08.2022, фактично зареєстровано 02.03.2023 (протерміновано - 199 днів);

від 03.10.2022 №6, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 05.10.2022 №37, №39, №50, №51, №52, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 06.10.2022 № 56, №60, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 07.10.2022 №71, №72, №74, №75, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 10.10.2022 № 97, № 100, № 101, № 107, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 12.10.2022 № 136, № 143, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 13.10.2022 № 147, № 148, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 14.10.2022 № 159, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день),

чим порушено пункт 201.10 статті 201 ПК України.

За результатами перевірки відповідачем складено акт від 05.07.2023 № 6730/23-00-04-03-04/24411015 «Про результати камеральної перевірки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних»

На підставі акта перевірки винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 28.07.2023 № 0069240403, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, визначених статтею 201 ПК України, та згідно з пунктом 1201.1 статті 1201 ПК України застосовано штрафні санкції в розмірі 10 % та 40 % в сумі 31 828,98 гривень.

Позивач оскаржив податкове повідомлення-рішення від 28.07.2023 № 0069240403 в адміністративному порядку до ДПС України. Згідно рішення ДПС України від 17.10.2023 року №31051/6/99-00-06-03-02-06 податкове повідомлення-рішення від 28.07.2023 № 0069240403 залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Не погоджуючись з спірним податковим повідомленням-рішенням. Позивач звернувся до суду.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Згідно з пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконаної влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до пп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно пунктом 1201.1 статті1201 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Судом встановлено, що згідно з актом камеральної перевірки від 05.07.2023 № 6730/23-00-04-03-04/24411015 позивач зареєстрував 33 податкових накладних з перевищенням граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, передбачених пунктом 201.10 ст. 201 ПК України, а саме:

від 03.06.2022 № 39, № 40, № 41, № 42, № 43, № 44, № 45, № 46 граничним строком реєстрації 30.06.2022, фактично зареєстровано 08.07.2022 (протерміновано - 8 днів);

від 16.06.2022 № 368, граничним строком реєстрації 15.07.2022, фактично зареєстровано 18.07.2022 (протерміновано - 3 дні);

від 17.06.2022 №369, граничним строком реєстрації 15.07.2022, фактично зареєстровано 18.07.2022 (протерміновано - 3 дні);

від 20.06.2022 №370, граничним строком реєстрації 15.07.2022, фактично зареєстровано 18.07.2022 (протерміновано - 3 дні);

від 26.07.2022 № 357, граничним строком реєстрації 15.08.2022, фактично зареєстровано 02.03.2023 (протерміновано - 199 днів);

від 03.10.2022 №6, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 05.10.2022 №37, №39, №50, №51, №52, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 06.10.2022 № 56, №60, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 07.10.2022 №71, №72, №74, №75, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 10.10.2022 № 97, № 100, № 101, № 107, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 12.10.2022 № 136, № 143, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 13.10.2022 № 147, № 148, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день);

від 14.10.2022 № 159, граничним строком реєстрації 31.10.2022, фактично зареєстровано 01.11.2022 (протерміновано - 1 день),

Факт порушення граничних строків реєстрації вказаних податкових накладних позивач визнає.

Отже за вказаних обставин відповідач на законних підставах застосував до позивача штрафні санкції у розмірах 10% та 40% відповідно до пунктом 1201.1 статті1201 ПК України.

Суд вважає безпідставними доводи позивача, зазначені ним у позовній заяві та відповіді на відзив.

Так, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» на території України діяв карантин, який було відмінено 30 червня 2023 року постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 року № 651.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).

У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1, яким передбачено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, зокрема, за порушення вимог законодавства в частині нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.

Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, підпунктом 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

У подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон № 2260-IX доповнив підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) на застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Судом встановлено, що спірні податкові накладні складені у період червень, липень, жовтень 2022 року, а тому мораторій (зупинення) на застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, який поширювався на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, на них не розповсюджується.

Щодо застосування штрафних санкцій у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, суд зазначає наступне.

Законом України від 12.01.2023 № 2876-IX підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89, 90.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ штраф за порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, встановлюється у таких розмірах: до 15 календарних днів - 2 % суми ПДВ, зазначеної в таких ПН/РК, від 16 до 30 календарних днів - 5 % такої суми ПДВ; від 31 до 60 календарних днів - 10 % такої суми ПДВ; від 61 до 365 календарних днів - 15 % такої суми ПДВ; на 366 і більше календарних днів - 25 % такої суми ПДВ.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Отже доводи позивача про те, що підлягають застосуванню розміри штрафних санкцій, передбачені пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, є безпідставними.

Аналогічні висновки зазначені у постанові Верховного Суду від 12.03.2024 у справі №160/13661/23 та у постанові Верховного Суду від 02.04.2024 у справі №520/8349/23 і відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України є обов`язковими для застосування судом.

Суд застосовує вказані висновки Верховного Суду як більш пізні, тому не підлягають застосуванню правові висновки у постановах Верховного Суду, на які посилається позивач, а саме: у постанові від 10.12.2021 у справі № 420/10367/20 та у постанові від 26.07.2023 у справі № 520/1956/19.

Щодо реєстрації 01.11.2022 податкових накладних у кількості 20 штук з кінцевим терміном реєстрації 31.10.2022, позивач посилається на дію форс-мажорних обставин а саме: відключення 31.10.2022 електроенергії у зв`язку з зі збройною агресією російської федерації проти України.

Судом встановлено, що на підтвердження відключення електроенергії 31.10.2022 позивач надав лист ПАТ «Черкасиобленерго» від 07.08.2023 № 6037/10/2023, лист Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022, та послався на ч. 2 ст. 141 Закону України «Про торгово-промислові палати України».

Згідно листа ПАТ «Черкасиобленерго» від 07.08.2023 № 6037/10/2023 31.10.2022 на об`єкті ТОВ «Завод «Буддеталь», що розташований за адресою м. Черкаси, вул. Смілянська. 147, зафіксовано перерву в електроживленні з 8:06 год по 01.11.2022 05:05 год.

Згідно листа Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».

Враховуючи це, ТПП України підтверджує, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Згідно з підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 ПК України обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Відповідно до пункту 1 статті 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 №671/97-ВР Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю.

Отже належним доказом невиконання обов`язку з реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у зв`язку з наявністю форс-мажорних обставин є сертифікат Торгово-промислової палати, проте позивач такий доказ не надав.

Щодо листа Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022, то ним засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме: військову агресію російської федерації проти України.

Проте вказаний лист не є підтвердженням того, що саме внаслідок військової агресії російської федерації позивач не виконав обов`язку щодо реєстрації 20 податкових накладних у граничний строк до 31.10.2022.

Крім цього суд зазначає, що пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлені граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, якими є: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Спірні 20 податкових накладних складені 03.10.2022, 05.10.2022, 06.10.2022, 07.10.2022, 10.10.2022, 12.10.2022, 13.10.2022 та 14.10.2022, отже у позивача було достатньо часу для їх реєстрації в ЄРПН у граничний строк до 31.10.2022, у зв`язку з чим суд не погоджується з доводами позивача про те, що граничний строк їх реєстрації порушено у зв`язку з відсутністю електроенергії у вказаний день.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Надавши оцінку наявним в матеріалах справи письмовим доказам суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення № 0069240403 від 28.07.2023 прийнято на законних підставах і скасуванню не підлягає, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 2, 90, 139-143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Суддя Алла РУДЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.04.2024
Оприлюднено15.04.2024
Номер документу118334312
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —580/10732/23

Постанова від 24.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Рішення від 12.04.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні