Рішення
від 15.04.2024 по справі 904/310/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.04.2024м. ДніпроСправа № 904/310/24

за позовом Акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк", м. Київ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "БМЛ Груп", м. Київ

про повернення авансу у розмірі 157 607,15 грн.

Суддя Ніколенко М.О.

Без участі представників сторін.

РУХ СПРАВИ.

Акціонерне товариство комерційний банк "Приватбанк" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "БМЛ Груп" про повернення авансу у розмірі 157 607,15 грн.

Ухвалою суду від 29.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі. Справу № 904/310/24 ухвалено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА.

Позивач зазначив, що між Акціонерним товариством комерційний банк "Приватбанк" (надалі замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "БМЛ ГРУП" (надалі - підрядник) було укладено договір підряду № Р-143621 від 20.12.2021 (надалі - договір).

Відповідно до пункту 1.1 договору, підрядник зобов`язується власними силами зі своїх матеріалів виконати роботу, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Вид та місце виконання робіт, ціна, порядок оплати, порядок та строки виконання зазначаються в Додатку № 1 до Договору та Кошторисі, які є невід`ємними частинами цього Договору (пункт 1.2 Договору).

Згідно додатку № 1 до договору, предметом робіт є капітальний ремонт в відділенні за адресою: Дніпропетровська обл., смт. Петропавлівка, вул. Соборна, 6/1 Загальна площа: 174, 1 кв. м.

Відповідно до пункту 2.1 Договору підряду, підрядник гарантує якісне виконання робіт, відповідність робіт технічним нормам і вимогам, встановлених договором, додатками та законодавством.

Відповідно до пункту 3.3 договору, всі зміни та доповнення за цим договором вносяться шляхом укладення додаткових угод.

Пунктами 4.1 4.2 договору встановлено, що приймання виконаних робіт здійснюється замовником у присутності представника підрядника.

Приймання оформляються актом здачі-приймання виконаних робіт,зокрема за формою КБ-2в (надалі акт здачі-приймання виконаних робіт), підписаним сторонами. Після виконання робіт підрядник зобов`язаний надати замовнику оригінали документів (рахунок, акт здачі-приймання робіт), оформлених державною мовою і відповідно до вимог п. 2.4. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку № 88 від 24.05.1995 із змінами та доповненнями.

Згідно з пунктом 4.3 договору, замовник зобов`язаний прийняти роботи, виконані підрядником протягом 3-х робочих днів з дня пред`явлення їх до приймання за умови, якщо вони виконані підрядником якісно і в повному обсязі. У разі виявлення недоліків у виконаних роботах замовник не підписує акт до повного усунення недоліків підрядником. В цьому разі сторони можуть скласти акт з переліком необхідних доопрацювань, які підрядник зобов`язаний здійснити в строки, погоджені сторонами.

Цей Договір набуває чинності з моменту його підписання Сторонами і діє протягом року з моменту його підписання, але в будь-якому разі до повного виконання зобов`язань обома Сторонами. Щодо гарантійних обов`язків Підрядника Договір діє до закінчення гарантійних строків (пункт 9.1 Договору).

Згідно з пунктом 10.1 договору підписання цього Договору, як і будь-яких документів, пов`язаних з цим Договором, може проводитись в електронному вигляді з проставленням кваліфікованого електронного підпису Сторін. Сторони можуть проводити оформлення, обмін та підписання Договору в електронному вигляді за допомогою сервісу Paperless на сайті https://paperless.com.ua.

Позивачем вказано, що на виконання умов договору, на підставі рахунку № 45 від 24.12.2021, ним перерахований аванс відповідачу в сумі 752 564,12 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № LCTO16HDIT від 29.12.2021.

В подальшому, за твердженням позивача, 10.06.2022 сторонами укладена додаткова угода №1 до Договору підряду № Р-0143621 від 20.12.2021, відповідно до якої змінена вартість робіт.

Позивач вказав, що сторонами, 15.07.2022 укладено додаткову угоду № 2 до Договору підряду № Р-0143621 від 20.12.2021 та додатків до неї, змінено строки виконання робіт та загальну вартість робіт.

Відповідно до пункту 3 Додатку № 1 Додаткової угоди № 2, підрядник приступає до виконання робіт 25.12.2021 протягом 5 календарних днів з моменту підписання цього Додатку № 1 та зобов`язується повністю завершити роботи до 16.08.2022. Підрядник зобов`язується власними силами, або залучаючи третіх осіб, своїми способами, зі своїх матеріалів, згідно з договірною ціною та іншим умовами Договору, виконати роботи на об`єкті Замовника.

Пунктом 4 Додатку № 1 Додаткової угоди № 2 встановлено, що загальна ціна роботи складає 1 855 981,65 грн. (Один мільйон вісімсот п`ятдесят п`ять тисяч дев`ятсот вісімдесят одна гривень 65 копійки), в тому числі ПДВ в розмірі 309 330, 27 грн. (Триста дев`ять тисяч триста тридцять грн. 27 коп.).

Позивачем зазначено, що на підставі рахунку № 17 від 15.07.2022, ним було перераховано відповідачу аванс в сумі 556 794,50 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №M89O1BL9PH від 09.08.2022.

Як вказав позивач, між сторонами укладено додаткову угоду № 3 від 26.12.2022 до Договору підряду № Р-0143621 від 20.12.2021, якою внесли зміни, зокрема, до пункту 6.3, який виклали в наступній редакції:

У разі порушення строків виконання робіт за цим Договором понад 10 календарних днів Підрядник сплачує Замовнику штраф у розмірі 15 % від повної вартості замовлених робіт. У разі прострочення понад 30 календарних днів, Замовник має право відмовитись від замовлених робіт та позбавляється від обов`язку сплати за роботу Підрядника, зокрема й ту, яка була фактично виконана. В цьому випадку Замовник має право вимагати повернення сплати, якщо така була проведена. Збільшити розмір штрафу за порушення строків виконання робіт понад 10 календарних днів .

Згідно з пунктом 3 Додатку № 1 Додаткової угоди № 3, підрядник приступає до виконання робіт 25.12.2021 протягом 5 календарних днів з моменту підписання цього Додатку № 1 та зобов`язується повністю завершити роботи через 17 календарних днів з моменту отримання третього авансового платежу, але не пізніше 07.02.2023. Підрядник зобов`язується власними силами, або залучаючи третіх осіб, своїми способами, зі своїх матеріалів, згідно з договірною ціною та іншим умовами Договору, виконати роботи на об`єкті Замовника.

Позивачем, за його твердженням, на підставі рахунку № 3 від 17.01.2023 було перераховано відповідачу кошти в сумі 140 000 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №N1JO1FKMD4 від 19.01.2023.

Як зазначив позивач, від Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "БМЛ ГРУП", 07.02.2023 надійшло повідомлення про завершення виконання робіт.

За твердженням позивача, 09.02.2023 ним було виявлено, що роботи завершені не в повному обсязі, про що складено акт із зауваженнями щодо виконаного ремонту за адресою: смт. Петропавлівка, вул. Соборна, 6/1, в якому зазначені недоліки та необхідність їх усунення а термін до 17.02.2023.

Позивач вказав, що на адресу відповідача також була надіслана претензія від 17.02.2023 №Е.83.0.0.0/3-230217/549 з вимогами припинити порушення умови Договору та завершити роботи в повному обсязі до 17.02.2023.

Позивач наполягає на тому, що відповідачем недоліки не були усунуті. Позивачем на його адресу надіслано повторну претензію 27.02.2023 № Е.83.0.0.0/3-230227/30783, з наступними вимогами: 1. Припинити порушувати умови Договору; 2. Завершити роботи в повному обсязі до 03.03.2023 року; 3. Надати гарантійний лист, що роботи по Договору будуть завершені в повному обсязі в строк до 03.03.2023 року. 4. Усунути вище перелічені недоліки в строк до 03.03.2023 року; 5. Перерахувати Банку штраф у розмірі 15% від повної вартості замовлених робіт, у зв`язку з простроченням строків виконання робіт понад 10 календарних днів, що складає 278 397,25 грн. протягом 3 банківських днів з дати отримання даної претензії на реквізити зазначені нижче.

Позивач зауважив, що вищевказані обставини встановлені рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 12.09.2023 у справі № 904/2976/23. Цим рішенням суду присуджено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "БМЛ ГРУП" на користь Акціонерного товариства Комерційний банк "Приватбанк" штраф в розмірі 278 397,25 грн. за порушення строків виконання робіт.

Позивач зазначив, що в подальшому, замовником було направлено на адресу підрядника вимоги від 15.06.2023 № Е.83.0.0.0/3-230615/35711 та від 25.08.2023 № Е.08.0.0.0/4-230825/11909 у яких повідомлялось про виявлені недоліки у виконаних роботах та зауважувалось, що підрядником не були завершені усі роботи, передбачені умовами договору.

За таких обставин, замовник просив підрядника підписати акти фактично виконаних робіт на суму 1 291 751,47 грн. (що додавались до таких вимог), а також вимагав повернути невикористану частини авансу у розмірі 157 607,15 грн.

Однак, відповідач порушив свої зобов`язання та не повернув замовнику невикористану частину авансу у розмірі 157 607,15 грн. Що і стало причиною виникнення спору.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА.

Відповідач відзиву на позов не надав.

ПЕРЕЛІК ОБСТАВИН, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Предметом цього судового розгляду є вимоги позивача про стягнення з відповідача невикористаної частини авансу у розмірі 157 607,15 грн. за договором підряду № Р-143621 від 20.12.2021.

Для правильного вирішення цього спору необхідно встановити, які саме правовідносини склались між сторонами, які взаємні права та обов`язки виникли між сторонами (чи був сплачений позивачем аванс, у якому розмірі; в які строки та якому обсязі відповідачем мали бути виконані роботи), чи мало місце порушення будь-яких зобов`язань (чи було використано відповідачем аванс у повному обсязі), які саме зобов`язання порушені боржником, яке право чи інтерес кредитора порушено, які наслідки порушення зобов`язань боржником (чи виникло у позивача право на повернення невикористаної частини авансу; якщо так, у які строки відповідачем мав бути повернутий аванс.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД. ПОЗИЦІЯ СУДУ.

Між Акціонерним товариством комерційний банк "Приватбанк" (надалі замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "БМЛ ГРУП" (надалі - підрядник) було укладено договір підряду № Р-143621 від 20.12.2021 (надалі - договір).

Відносини, що виникли між сторонами у справі на підставі цього договору, є господарськими зобов`язаннями, тому, згідно зі ст. 4, 173-175 і ч. 1 ст.193 ГК України, до цих відносин мають застосовуватися відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей передбачених Господарським кодексом України.

Відповідно до пункту 1.1 договору, підрядник зобов`язується власними силами зі своїх матеріалів виконати роботу, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Вид та місце виконання робіт, ціна, порядок оплати, порядок та строки виконання зазначаються в Додатку № 1 до Договору та Кошторисі, які є невід`ємними частинами цього Договору (пункт 1.2 Договору).

Згідно додатку № 1 до договору, предметом робіт є капітальний ремонт в відділенні за адресою: Дніпропетровська обл., смт. Петропавлівка, вул. Соборна, 6/1 Загальна площа: 174, 1 кв. м.

Відповідно до пункту 2.1 Договору підряду, підрядник гарантує якісне виконання робіт, відповідність робіт технічним нормам і вимогам, встановлених договором, додатками та законодавством.

Відповідно до пункту 3.3 договору, всі зміни та доповнення за цим договором вносяться шляхом укладення додаткових угод.

Пунктами 4.1 4.2 договору встановлено, що приймання виконаних робіт здійснюється замовником у присутності представника підрядника.

Приймання оформляються актом здачі-приймання виконаних робіт,зокрема за формою КБ-2в (надалі акт здачі-приймання виконаних робіт), підписаним сторонами. Після виконання робіт підрядник зобов`язаний надати замовнику оригінали документів (рахунок, акт здачі-приймання робіт), оформлених державною мовою і відповідно до вимог п. 2.4. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку № 88 від 24.05.1995 із змінами та доповненнями.

Згідно з пунктом 4.3 договору, замовник зобов`язаний прийняти роботи, виконані підрядником протягом 3-х робочих днів з дня пред`явлення їх до приймання за умови, якщо вони виконані підрядником якісно і в повному обсязі. У разі виявлення недоліків у виконаних роботах замовник не підписує акт до повного усунення недоліків підрядником. В цьому разі сторони можуть скласти акт з переліком необхідних доопрацювань, які підрядник зобов`язаний здійснити в строки, погоджені сторонами.

Цей Договір набуває чинності з моменту його підписання Сторонами і діє протягом року з моменту його підписання, але в будь-якому разі до повного виконання зобов`язань обома Сторонами. Щодо гарантійних обов`язків Підрядника Договір діє до закінчення гарантійних строків (пункт 9.1 Договору).

Згідно з пунктом 10.1 договору підписання цього Договору, як і будь-яких документів, пов`язаних з цим Договором, може проводитись в електронному вигляді з проставленням кваліфікованого електронного підпису Сторін. Сторони можуть проводити оформлення, обмін та підписання Договору в електронному вигляді за допомогою сервісу Paperless на сайті https://paperless.com.ua.

Позивачем на виконання умов договору, на підставі рахунку № 45 від 24.12.2021 перерахований аванс відповідачу в сумі 752 564,12 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № LCTO16HDIT від 29.12.2021.

В подальшому, 10.06.2022 сторонами укладена додаткова угода № 1 до Договору підряду №Р-0143621 від 20.12.2021, відповідно до якої змінена вартість робіт.

Сторонами, 15.07.2022 укладено додаткову угоду № 2 до Договору підряду № Р-0143621 від 20.12.2021 та додатків до неї, змінено строки виконання робіт та загальну вартість робіт.

Відповідно до пункту 3 Додатку № 1 Додаткової угоди № 2, підрядник приступає до виконання робіт 25.12.2021 протягом 5 календарних днів з моменту підписання цього Додатку № 1 та зобов`язується повністю завершити роботи до 16.08.2022. Підрядник зобов`язується власними силами, або залучаючи третіх осіб, своїми способами, зі своїх матеріалів, згідно з договірною ціною та іншим умовами Договору, виконати роботи на об`єкті Замовника.

Пунктом 4 Додатку № 1 Додаткової угоди № 2 встановлено, що загальна ціна роботи складає 1 855 981,65 грн. (Один мільйон вісімсот п`ятдесят п`ять тисяч дев`ятсот вісімдесят одна гривень 65 копійки), в тому числі ПДВ в розмірі 309 330, 27 грн. (Триста дев`ять тисяч триста тридцять грн. 27 коп.).

Позивачем на підставі рахунку № 17 від 15.07.2022 було перераховано відповідачу аванс в сумі 556 794,50 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № M89O1BL9PH від 09.08.2022.

Між сторонами укладено додаткову угоду № 3 від 26.12.2022 до Договору підряду № Р-0143621 від 20.12.2021, якою внесли зміни, зокрема, до пункту 6.3, який виклали в наступній редакції:

У разі порушення строків виконання робіт за цим Договором понад 10 календарних днів Підрядник сплачує Замовнику штраф у розмірі 15 % від повної вартості замовлених робіт. У разі прострочення понад 30 календарних днів, Замовник має право відмовитись від замовлених робіт та позбавляється від обов`язку сплати за роботу Підрядника, зокрема й ту, яка була фактично виконана. В цьому випадку Замовник має право вимагати повернення сплати, якщо така була проведена. Збільшити розмір штрафу за порушення строків виконання робіт понад 10 календарних днів .

Згідно з пунктом 3 Додатку № 1 Додаткової угоди № 3, підрядник приступає до виконання робіт 25.12.2021 протягом 5 календарних днів з моменту підписання цього Додатку № 1 та зобов`язується повністю завершити роботи через 17 календарних днів з моменту отримання третього авансового платежу, але не пізніше 07.02.2023. Підрядник зобов`язується власними силами, або залучаючи третіх осіб, своїми способами, зі своїх матеріалів, згідно з договірною ціною та іншим умовами Договору, виконати роботи на об`єкті Замовника.

Позивачем на підставі рахунку № 3 від 17.01.2023 було перераховано відповідачу кошти в сумі 140 000 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № N1JO1FKMD4 від 19.01.2023.

Від Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "БМЛ ГРУП", 07.02.2023 надійшло повідомлення про завершення виконання робіт.

Позивачем, 09.02.2023 було виявлено, що роботи завершені не в повному обсязі, про що складено акт із зауваженнями щодо виконаного ремонту за адресою: смт. Петропавлівка, вул. Соборна, 6/1, в якому зазначені недоліки та необхідність їх усунення а термін до 17.02.2023.

На адресу відповідача також була надіслана претензія від 17.02.2023 № Е.83.0.0.0/3-230217/549 з вимогами припинити порушення умови Договору та завершити роботи в повному обсязі до 17.02.2023.

Відповідачем недоліки не були усунуті. Позивачем на його адресу надіслано повторну претензію 27.02.2023 № Е.83.0.0.0/3-230227/30783, з наступними вимогами: 1. Припинити порушувати умови Договору; 2. Завершити роботи в повному обсязі до 03.03.2023 року; 3. Надати гарантійний лист, що роботи по Договору будуть завершені в повному обсязі в строк до 03.03.2023 року. 4. Усунути вище перелічені недоліки в строк до 03.03.2023 року; 5. Перерахувати Банку штраф у розмірі 15% від повної вартості замовлених робіт, у зв`язку з простроченням строків виконання робіт понад 10 календарних днів, що складає 278 397,25 грн. протягом 3 банківських днів з дати отримання даної претензії на реквізити зазначені нижче.

Вищевказані обставини встановлені рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 12.09.2023 у справі № 904/2976/23. Цим рішенням суду присуджено до стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "БМЛ ГРУП" на користь Акціонерного товариства Комерційний банк "Приватбанк" штраф в розмірі 278 397,25 грн. за порушення строків виконання робіт.

Частиною 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України визначено, що обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

В подальшому, замовником було направлено на адресу підрядника вимоги від 15.06.2023 №Е.83.0.0.0/3-230615/35711 та від 25.08.2023 № Е.08.0.0.0/4-230825/11909 у яких повідомлялось про виявлені недоліки у виконаних роботах та зауважувалось, що підрядником не були завершені усі роботи, передбачені умовами договору.

За таких обставин, замовник просив підрядника підписати акти фактично виконаних робіт на суму 1 291 751,47 грн. (що додавались до таких вимог), а також вимагав повернути невикористану частини авансу у розмірі 157 607,15 грн.

Аванс (попередня оплата) - це грошова сума, яка не забезпечує виконання договору, а є сумою, що перераховується згідно з договором наперед, у рахунок майбутніх розрахунків, зокрема, за товар який має бути поставлений, за роботи, які мають бути виконані. При цьому аванс підлягає поверненню особі, яка його сплатила, лише у випадку невиконання зобов`язання, за яким передавався аванс, незалежно від того, з чиєї вини це відбулося (Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справі № 918/631/19, постанові Верховного Суду від 21.02.2018 у справі № 910/12382/17).

До правовідносин з повернення невикористаної частини авансу за договором будівельного підряду не підлягає застосуванню ст. 1212 ЦК, а повернення авансу має відбуватись відповідно до вимог закону та договору. Подібні висновки наведені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2018 у справі № 910/9072/17 (п. 6.9), Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 16 вересня 2022 року у справі № 913/703/20.

Згідно з ч. 1 ст. 526 ЦК, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. В силу вимог ч.1 ст.525 ЦК одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (зазначене кореспондує статті 193 ГК).

Відповідно до ч. 1 ст. 875 ЦК, за договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.

Матеріально-технічне забезпечення будівництва покладається на підрядника, якщо інше не встановлено договором будівельного підряду (абз. 1 ст. 879 ЦК).

Пункт 18 Порядку державного фінансування капітального будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1764 (надалі - Порядок), розрахунки за виконані роботи, поставлену продукцію та надані послуги в будівництві (далі - роботи) здійснюються за договірними цінами відповідно до укладених договорів (контрактів), вимог законодавства та проводяться платежами за об`єкт у цілому або проміжними платежами (за етапи, черги будівництва, пускові комплекси або окремі види робіт, конструктивні елементи). Розрахунки здійснюються на підставі актів приймання виконаних робіт.

Відповідно до абз. 2 п. 19 Порядку, замовник перераховує підряднику аванс, якщо це передбачено договором (контрактом). Розмір авансу не може перевищувати 30 відсотків вартості річного обсягу робіт. Підрядник зобов`язується використати одержаний аванс на придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів протягом трьох місяців після одержання авансу. По закінченні тримісячного терміну невикористані суми авансу повертаються замовнику.

У п. 6.5 договору визначено, що якщо під час виконання робіт стане очевидним, що вони не будуть виконані належним чином, замовник має право призначити підрядникові строк для усунення недоліків, а в разі невиконання підрядником цієї вимоги - відмовитися від договору та вимагати відшкодувати завдані йому збитки або доручити виправлення роботи іншій особі за рахунок підрядника. У випадку такої відмови у замовника не виникає обов`язку оплачувати роботу підрядника, а якщо оплата була здійснена, підрядник зобов`язується повернути таку оплату протягом 5 робочих днів з моменту відмови.

Тобто, договір передбачає обов`язок повернення авансу у разі відмови замовника від договору внаслідок порушення підрядником строків виконання робіт. При цьому, така вимога щодо повернення авансу є імперативною, від якої сторони не могли відступити. Аналогічний правовий висновок викладений в постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 16 вересня 2022 року у справі № 913/703/20.

Як було вказано вище, платіжними інструкціями № LCTO16HDIT від 29.12.2021, №M89O1BL9PH від 09.08.2022, № N1JO1FKMD4 від 19.01.2023 замовником було сплачено підряднику аванс у загальному розмірі 1 449 358,62 грн.

Разом з цим, акти виконаних робіт між сторонами підписані не були. Відповідно до акту приймання виконаних будівельних робіт за квітень 2023 року, складеного замовником, підрядником були виконані роботи на загальну суму 1 291 751,47 грн.

Згідно з частинами 1, 2, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідачем під час розгляду справи не доведено належними та допустимими доказами факту виконання ним робіт за спірним договором на суму більшу, ніж вказано позивачем.

А отже, невикористана підрядником частина авансу складає 157 607,15 грн.

Як було вказано вище, рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 12.09.2023 у справі № 904/2976/23 було встановлено факт порушення підрядником строків виконання робіт за договором № Р-143621 від 20.12.2021.

У вимогах від 15.06.2023 № Е.83.0.0.0/3-230615/35711 та від 25.08.2023 № Е.08.0.0.0/4-230825/11909 замовник здійснив волевиявлення з відмови від подальшого виконання підрядником робіт та бажання повернути невикористану частини авансу.

За таких обставин, у підрядника виник обов`язок з повернення замовнику невикористаної частини авансу у розмірі 157 607,15 грн.

Щодо моменту виникнення у підрядника обов`язку з повернення невикористаної частини авансу, слід зазначити про таке.

З урахуванням приписів п. 6.5 договору, підрядник був зобов`язаний повернути невикористану частину авансу у розмірі 157 607,15 грн. протягом 5 робочих днів з моменту відмови замовника від договору підряду.

Згідно п.1.7. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.12.2013 № 14 "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань", днем пред`явлення вимоги кредитором слід вважати день, у який боржник одержав надіслану йому вимогу, а в разі якщо вимогу надіслано засобами поштового зв`язку і підприємством зв`язку здійснено повідомлення про неможливість вручення поштового відправлення, то днем пред`явлення вимоги є дата оформлення названим підприємством цього повідомлення.

Ухилення боржника від одержання на підприємстві зв`язку листа, що містив вимогу про виконання грошового зобов`язання (відмова від його прийняття, нез`явлення на зазначене підприємство після одержання повідомлення про надходження рекомендованого або цінного листа), не дає підстав вважати вимогу непред`явленою.

А отже, для визначення дати, від якої має відраховуватись термін для виконання відповідачем грошового зобов`язання, є визначальним саме день оформлення підприємством зв`язку повідомлення про неможливість вручення поштового відправлення.

Перша вимога замовника від 15.06.2023 № Е.83.0.0.0/3-230615/35711 про відмову від договору підряду та повернення авансу була направлена підряднику 25.08.2023 поштовим відправленням № 0505100851800.

Доказів вручення підряднику або повернення відправнику без отримання вимоги від 15.06.2023 № Е.83.0.0.0/3-230615/35711 позивачем до матеріалів справи не долучено.

За таких обставин, строки виникнення у підрядника обов`язку з повернення невикористаної частини авансу слід обліковувати таким чином.

Згідно з пп. 3 п. 1 частини ІІ Нормативів і нормативних строків пересилання поштових відправлень, нормативні строки пересилання простої письмової кореспонденції операторами поштового зв`язку (без урахування вихідних днів об`єктів поштового зв`язку) між районними центрами різних областей України (у тому числі для міст обласного підпорядкування) становлять Д+4, пріоритетної - Д+3;

де Д - день подання поштового відправлення до пересилання в об`єкті поштового зв`язку або опускання простого листа чи поштової картки до поштової скриньки до початку останнього виймання;

1, 2, 3, 4, 5 - кількість днів, протягом яких пересилається поштове відправлення.

Пунктом 116 Правил надання послуг поштового зв`язку встановлений строк зберігання поштових відправлень та поштових переказів. Так, уразі неможливості вручення одержувачам поштові відправлення, внутрішні поштові перекази зберігаються об`єктом поштового зв`язку місця призначення протягом одного місяця з дня їх надходження, відправлення "EMS" - 14 календарних днів, міжнародні поштові перекази - відповідно до укладених угод.

Відповідно до п. 117 Правил надання послуг поштового зв`язку, після закінчення встановленого строку зберігання поштові відправлення, поштові перекази повертаються відправнику.

З урахуванням вказаних положень чинного законодавства, спірні акти приймання - передачі та рахунки на оплату слід вважати отриманими відповідачем 30.09.2023 (25.08.2023 + 4 дня = 31.08.2022 (без урахування вихідних днів); 31.08.2022 + 1 місяць = 30.09.2023).

За таких обставин, відповідач мав повернути замовнику невикористану частину авансу у розмірі 157 607,15 грн. у строк до 06.10.2023 включно (з урахуванням вимог ч. 5. ст. 254 ЦК України).

Однак, відповідач порушив свої зобов`язання та не повернув замовнику невикористану частину авансу у розмірі 157 607,15 грн.

А отже, вимоги позивача про повернення авансу у розмірі 157 607,15 грн. - є обґрунтованими.

ПЕРЕЛІК ДОКАЗІВ, ЯКИМИ СТОРОНИ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ АБО СПРОСТОВУЮТЬ НАЯВНІСТЬ КОЖНОЇ ОБСТАВИНИ, ЯКА Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.

Обставини, на які посилається позивач, доводяться договором № Р-143621 від 20.12.2021 з додатками (т. 1 а.с. 8 - 36), платіжними інструкціями (т. 1 а.с. 37, 71, 76), додатковою угодою № 1 від 10.06.2022 з додатками (т. 1 а.с. 38 - 65), додатковою угодою № 2 від 15.07.2022 з додатками (т. 1 а.с. 66 - 70), додатковою угодою № 3 від 26.12.2022 з додатками (т. 1 а.с. 72 - 75), актом по зауваженням (т. 1 а.с. 77 - 78), вимогами з доказами направлення (т. 1 а.с. 79 - 94), довідкою про вартість виконаних будівельних робіт (т. 1 а.с. 95), актом приймання виконаних будівельних робіт (т. 1 а.с. 96 - 104), підсумковою вартістю ресурсів (т. 1 а.с. 105 - 115), судовим рішенням у справі № 904/2976/23 (т. 1 а.с. 119 - 122).

ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.

За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити у повному обсязі.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

Відповідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору за подання позову слід покласти на відповідача.

Керуючись положеннями Господарського Кодексу України, Цивільного кодексу України, ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "БМЛ Груп" (місце реєстрації: 01001, м. Київ, вул. Електротехнічна, 4А, кв. 412; ідентифікаційний код 37415250) на користь Акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк" (місце реєстрації: вул. Грушевського, 1Д, м. Київ, 01001; ідентифікаційний код: 14360570) 157 607,15 грн. не використаного авансу та витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 422,40 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України, протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений та підписаний 15.04.2024.

Суддя М.О. Ніколенко

Дата ухвалення рішення15.04.2024
Оприлюднено17.04.2024
Номер документу118352422
СудочинствоГосподарське
Сутьповернення авансу у розмірі 157 607,15 грн

Судовий реєстр по справі —904/310/24

Рішення від 15.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

Ухвала від 29.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ніколенко Михайло Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні