ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.04.2024м. ХарківСправа № 922/43/24
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Калантай М.В.
при секретарі судового засідання Почуєвій А.А.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова, м.Харків, в інтересах держави, в особі Харківської обласної військової адміністрації, м.Харків, до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, м.Харків , Вовчанської міської ради, м.Вовчанськ Харківської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ), АДРЕСА_1 про визнання незаконним і скасування наказу та рішення, скасування державної реєстрації земельної ділянки, скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку, зобов`язання повернути земельну ділянкуза участю представників:
від прокуратури: Пєскова Ю.В.
від позивача: ОСОБА_1
від першого відповідача: ОСОБА_2
від другого відповідача: не з`явився
від третьої особи: ОСОБА_3
ВСТАНОВИВ:
Керівник Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова (надалі - прокурор) в інтересах держави в особі Харківської обласної військової адміністрації (надалі - позивач) звернувся до Господарського суду Харківської області до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (надалі - перший відповідач) та Вовчанської міської ради (надалі - другий відповідач), в якому просить:
1) Усунути перешкоди власнику - державі в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації у користуванні та розпорядженні землями оборони шляхом:
- визнання незаконним та скасування наказу Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 15.12.2020 за №38-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" в частині передачі у комунальну власність Вовчанської територіальної громади в особі Вовчанської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області;
- визнання незаконним та скасування рішення Вовчанської міської ради Харківської області VІІІ сесії VІІІ скликання №66.88-VІІІ від 11.03.2021 в частині прийняття у комунальну власність Вовчанської територіальної громади в особі Вовчанської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області;
- скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539 га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області, з припиненням речових прав Вовчанської міської ради (код ЄДРПОУ 04058663);
- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності за Вовчанською міською радою, код ЄДРПОУ 04058663, на земельну ділянку з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539 га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2393306963216; запис про право власності 42666228 від 24.06.2021, внесений державним реєстратором Вовчанської міської ради Харківської області ОСОБА_4 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 58930573 від 24.06.2021) з припиненням речових прав Вовчанської міської ради, код ЄДРПОУ 04058663, та закриттям розділу 2393306963216 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
2) Зобов`язати Вовчанську міську раду, код ЄДРПОУ 04058663, повернути державі в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації, код ЄДРПОУ 23912956, земельну ділянку з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539га, розташовану за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області.
Ухвалою від 08.01.2024 дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 07.02.2024.
12 січня 2024 року від першого відповідача (Головного управління Держгеокадастру у Харківській області) надійшов відзив на позовну заяву, в якому він проти вимог прокурора заперечує та просить у задоволенні позову відмовити.
Даний відзив прийнято судом та долучено до матеріалів справи.
15 січня 2024 року від прокурора надійшла відповідь на відзив першого відповідача, в якій він проти доводів ГУ Держгеокадастру у Харківській області заперечує та наполягає на правомірності позовних вимог.
Дана відповідь на відзив прийнята судом та долучена до матеріалів справи.
18 січня 2024 року від НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) надійшли письмові пояснення, в яких вкладено правову позицію щодо обґрунтованості позовних вимог прокурора.
Вказані письмові пояснення прийняті судом та долучені до справи.
24 січня 2024 року від позивача (Харківської обласної військової адміністрації) надійшли додаткові пояснення у справі, в яких він підтримав позовні вимоги прокурора.
Дані пояснення прийнято судом та долучено до матеріалів справи.
Ухвалою від 07.02.2024 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів; залученор до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - НОМЕР_1 прикордонний загін Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) (надалі - третя особа); підготовче засідання відкладено на 01.03.2024.
У підготовчому засіданні 01.03.2024 судом без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті, судове засідання призначено на 05.04.2024.
Прокурор у судовому засіданні 05.4.2024 позов підтримав, просив його задовольнити.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи прокурора, просив позов задовольнити в повному обсязі.
Представник першого відповідача у даному судовому засіданні проти вимог позивача заперечив з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву.
Другий відповідач відзиву не надав, представника в судове засідання не направив, причини неявки суду не повідомив. Про дату, час і місце судового засідання повідомлений належним чином.
Представник третьої особи у судовому засіданні просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно і повно дослідивши надані до матеріалів справи докази, суд встановив наступне.
Головним управлінням Держземагенства у Харківській області в 2013 році проведено інвентаризацію земель з метою встановлення місця розташування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, їхніх меж, розмірів, правового статусу, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, узгодження даних, отриманих в результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься в документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та у Державному земельному кадастрі, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади.
Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель від 17.10.2013 на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області, розроблена ТОВ "Ліс-Інформ".
В результаті виконаних робіт щодо інвентаризації несформованих земельних ділянок було сформовано, в тому числі, земельну ділянку загальною площею 36,4539га, розташовану на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області (кадастровий номер 6321681600:02:001:0135).
Відомості до Державного земельного кадастру про державну реєстрацію земельної ділянки внесено 05.11.2013 Відділом Держземагенства у Вовчанському районі (категорія землі - землі сільськогосподарського призначення; цільове призначення 16.00 - землі запасу, тобто земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам).
В подальшому на підставі наказу ГУ Держгеокадастру в Харківській області від 15.12.2020 за №38-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" передано у комунальну власність Вовчанської територіальної громади, в особі Вовчанської міської ради, 312 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 7036,6728га, які розташовані за межами населених пунктів Вовчанської міської ради на території Вовчанського району Харківської області згідно з додатком до цього наказу за актом приймання-передачі земельних ділянок.
Відповідно до додатку до вказаного наказу №38-ОТГ у комунальну власність Вовчанської територіальної громади, в особі Вовчанської міської ради, передана і земельна ділянка з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539 га розташована на території Гатищенської сільської ради з цільовим призначенням 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам).
На підставі рішення сесії Вовчанської міської ради 66.88-VIII від 11.03.2021 "Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок державної власності" та акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність від 15.12.2020, укладеного між ГУ Держгеокадастру в Харківській області та Вовчанським міським головою, прийнято у комунальну власність Вовчанської міської ради 312 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 7036,6728 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Вовчанської міської ради, згідно переліку.
В подальшому на підставі рішення сесії Вовчанської міської ради №66.88-VIII від 11.03.2021 "Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок державної власності", акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність від 15.12.2020 та наказу ГУ Держгеокадастру в Харківській області від 15.12.2020 за №38-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" за Вовчанською міською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539 га (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 58930573 від 24.06.2021 14:40:12; номер відомостей про речове право 42666228). Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2393306963216.
Звертаючись з позовом у даній справі, прокурор зазначає, що вибуття спірної земельної ділянки з державної власності до комунальної власності відбулось незаконно, оскільки вона в повному обсязі знаходиться в межах прикордонної смуги та відносяться до земель оборони.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 №1147 "Про прикордонний режим" установлено вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонну смугу завширшки 5 кілометрів від лінії державного кордону, де встановлюється прикордонний режим, але не менше від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруд.
Розпорядженням Харківської обласної адміністрації від 07.06.2011 №303 "Про додаткові заходи щодо забезпечення дотримання прикордонного режиму в межах території Харківської області" Вовчанській районній державній адміністрації доручено привести у відповідність до постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 №1147 "Про прикордонний режим" та цього розпорядження раніше видані розпорядження з питань прикордонного режиму.
Розпорядженням Харківської обласної адміністрації від 20.04.2016 №138 "Про додаткові заходи щодо забезпечення дотримання прикордонного режиму в межах території Харківської області" Вовчанській районній державній адміністрації доручено привести у відповідність до постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 №1147 "Про прикордонний режим" та цього розпорядження раніше видані розпорядження з питань прикордонного режиму.
Розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 14.09.2018 №522 "Про визначення ширини прикордонної смуги в межах території Харківської області" визначено ширину прикордонної смуги вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонну смугу завширшки 5 кілометрів від лінії державного кордону, де встановлюється прикордонний режим, але не менше від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруд.
Надалі, розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 01.11.2021 №539 "Про визначення ширини прикордонної смуги в межах території Харківської області" визначено ширину прикордонної смуги вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонну смугу завширшки 5 кілометрів від лінії державного кордону, де встановлюється прикордонний режим, але не менше від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруд.
Таким чином, спірна земельна ділянка в повному обсязі знаходиться в межах прикордонної смуги, а відтак належать до земель оборони та може перебувати виключно у державній власності.
З викопіювання з кадастрової карти України вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 розташована у північно-західній частині Вовчанського району Харківської області. За допомогою функції "лінійка" встановлено, що до Державного кордону України, якщо вимірювати із півдня, у найвіддаленішій точці близько 1 км метрів, якщо вимірювати із півночі, у найближчий точці менше 500 метрів.
Зі Схеми розміщення земельних ділянок у прикордонній смузі вбачається, що спірна земельна ділянка перебуває у межах орієнтовної межі прикордонної смуги (2 км від державного кордону).
Згідно інформації НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України №71/6824-23-вих від 19.10.2023, наданої на запит Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова №55-104-5776вих-23 від 11.10.2023, із врахуванням Постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 №1147 "Про прикордонний режим" земельна ділянка з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 в повному обсязі знаходиться в межах прикордонної смуги. Вказана земельна ділянка розташована від державного кордону на відстані до 2-ох кілометрів.
Знаходження спірної земельної ділянки в межах прикордонної смуги візуально підтверджується матеріалами, що додаються, а саме:
- схемою розміщення земельних ділянок в прикордонній смузі;
- додатком 1 до Договору між Україною і Російською Федерацією про українсько-російський державний кордон - Описом проходження державного кордону між Україною та Російською Федерацією;
- викопіюванням з Публічної кадастрової карти України.
Таким чином, у порушення вимог ст. 19 Конституції України, ст. ст. 77, 84 117, 122 Земельного кодексу України земельна ділянка, яка в силу Закону відноситься до земель оборони безпідставно вилучено з державної власності.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно ст. 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Земельні ділянки, що належать до земель оборони, використовуються виключно згідно із Законом України "Про використання земель оборони".
Відповідно до ст. 65 Земельного кодексу України, землями промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності. Порядок використання земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення встановлюється законом.
У відповідності до ч.ч. 1- 4 ст. 77 Земельного кодексу України, землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності. Навколо військових та інших оборонних об`єктів у разі необхідності створюються захисні, охоронні та інші зони з особливими умовами користування. Порядок використання земель оборони встановлюється законом.
Згідно ч. 4 ст. 84 Земельного кодексу України, до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, серед інших, належать землі оборони.
У відповідності до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про використання земель оборони", військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України.
За приписами ч.ч. 2, 3 ст. 115 Земельного кодексу України та ст. 3 Закону України "Про використання земель оборони", уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюється відповідно до закону.
Згідно ст. 3 Закону України "Про використання земель оборони", землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюються відповідно до закону.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про використання земель оборони", військові частини за погодженням з органами місцевого самоврядування або місцевими органами виконавчої влади і в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, можуть дозволяти фізичним і юридичним особам вирощувати сільськогосподарські культури, випасати худобу та заготовляти сіно на землях, наданих їм у постійне користування. Землі оборони можуть використовуватися для будівництва об`єктів соціально-культурного призначення, житла для військовослужбовців та членів їхніх сімей, а також соціального та доступного житла без зміни їх цільового призначення.
Статтею 22 Закону України "Про державний кордон України", передбачено, що з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони. Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України. До прикордонної смуги не включаються населені пункти і місця масового відпочинку населення.
В свою чергу, згідно ст. 23 Закону України "Про державний кордон України", у прикордонній смузі та контрольованому прикордонному районі в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, встановлюється прикордонний режим, який регламентує відповідно до цього Закону та інших актів законодавства України правила в`їзду, перебування, проживання, пересування громадян України та інших осіб, провадження робіт, обліку та тримання на пристанях, причалах і в пунктах базування самохідних та несамохідних суден, їх плавання та пересування у внутрішніх водах України.
Таким чином, сукупний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що земельні ділянки у межах прикордонної смуги, яка встановлена вздовж державного кордону України, відносяться до земель оборони, які можуть перебувати лише у державній власності та не підлягають передачі до комунальної чи приватної власності, а також щодо яких встановлений спеціальний режим їх використання.
Отже, встановлення факту розташування спірної земельної ділянки в межах прикордонної смуги свідчить про належність вказаної ділянки до земель оборони в силу законодавчого визначення цільового призначення земель, розташованих у межах прикордонної смуги.
Відповідно до вимог п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1147 від 27.07.1998 "Про прикордонний режим", з урахуванням особливостей місцевості та інших умов ширина прикордонної смуги може бути змінена обласними державними адміністраціями за поданням Адміністрації державної прикордонної служби, але вона не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.
Відповідно до затвердженого цією постановою Кабінету Міністрів України "Положення про прикордонний режим" прикордонна смуга - це ділянка місцевості, яка встановлюється безпосередньо уздовж державного кордону на його сухопутних ділянках або уздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм у межах територій селищних і сільських рад, прилеглих до державного кордону, але не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що розташована в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.
Лінія прикордонних інженерних споруд - спеціальна смуга місцевості в межах прикордонної смуги та інші земельні ділянки, які відповідно до законодавства надаються в постійне користування органам Державної прикордонної служби для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів.
При наданні земельної ділянки за відсутності проекту землеустрою зі встановлення прикордонної смуги необхідно виходити із її нормативних розмірів, встановлених ст. 22 Закону України "Про державний кордон України" та п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 1147 від 27.07.1998 "Про прикордонний режим".
Нерозроблення та незатвердження окремого проекту землеустрою щодо встановлення прикордонної смуги не свідчить про її відсутність, оскільки розміри (ширина) прикордонної смуги встановлені законом - від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень.
Такі висновки викладено у постановах Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 297/1395/15-ц та від 26.10.2020 у справі № 297/1408/15-ц.
При цьому, відповідні розміри та ширина прикордонної смуги на території Вовчанського району Харківської області визначено розпорядженням Харківської обласної державної адміністрації від 14.09.2018 №522 "Про визначення ширини прикордонної смуги в межах території Харківської області".
За таких обставин, оскільки землі в межах прикордонної смуги належать до земель оборони та можуть перебувати лише у державній власності, спірна земельна ділянка була неправомірно передана у комунальну власність.
Аналогічна правова позиція суду викладена у постановах Верховного Суду №297/1395/15-ц від 14.11.2018, №297/1408/15-ц від 26.10.2020, №924/174/18 від 11.09.2019, №163/2369/16-ц від 06.11.2019, №910/19932/17 від 23.07.2020.
Згідно з п.2. ч.1 ст. 6 Закону України "Про розмежування земель державної та комунальної власності" (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин), при розмежуванні земель державної та комунальної власності не можуть передаватися до земель комунальної власності землі оборони крім земельних ділянок під об`єктами соціально-культурного, виробничого та житлового призначення.
Відповідно до п.п. "в" ч. 4 ст. 84 ЗК України, до земель державної власності, які не можуть передаватися у приватну власність, належать землі оборони.
Статтею 3 Закону України "Про використання земель оборони", визначено, що уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель.
Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України.
Згідно з положеннями ст.18 Закону України "Про державний кордон України" користування землею, на державному кордоні України провадяться відповідно до законодавства України та міжнародних договорів України і здійснюються таким чином, щоб забезпечувався належний порядок на державному кордоні України. Компетентними органами України за погодженням з органами Державної прикордонної служби України з урахуванням місцевих умов установлюється порядок здійснення всіх видів господарської діяльності на державному кордоні України.
У відповідності до ч.1 ст. 4 Закону України "Про використання земель оборони" військові частини за погодженням з органами місцевого самоврядування або місцевими органами виконавчої влади і в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, можуть дозволяти фізичним і юридичним особам вирощувати сільськогосподарські культури, випасати худобу та заготовляти сіно на землях, наданих їм у постійне користування.
Ураховуючи викладене, спірна земельна ділянка, яка знаходиться в межах прикордонної смуги, відноситься до земель оборони, може перебувати виключно у державній власності, а її використання для ведення сільськогосподарської діяльності можливе лише з дозволу НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військової частини НОМЕР_2 ).
Наведене свідчить про обгрунтованість доводів прокурора про те, що ГУ Держгеокадастру в Харківській області не мало повноважень щодо передачі спірної земельної ділянки із земель державної власності до земель комунальної власності, а Вовчанська міська рада не правомочна приймати спірну земельну ділянку до земель комунальної власності.
Відповідно до частини 2 ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Частиною 1 статті 79 Земельного кодексу України визначено, що земельною ділянкою є частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
За приписами статті 79-1 цього Кодексу формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
За приписами ст. 3 Закону України "Про Державний земельний кадастр" основними принципами, на яких базується Державний земельний кадастр, є, зокрема, принципи об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України, ч. 10 ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Під час формування та реєстрації спірної земельної ділянки, невірно визначено її категорію як землі сільськогосподарського призначення при тому, що вказана земельна ділянка належить до земель оборони.
За наведених обставин, подальша наявність відомостей щодо спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі порушуватиме принципи об`єктивності, достовірності, повноти відомостей та унеможливить відновлення порушеного права держави, у власності якої має перебувати спірна земельна ділянка, оскільки реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки за категорією землі сільськогосподарського призначення відносить її до земель комунальної власності, що надає право Вовчанській міській раді продовжувати здійснювати розпорядження землею, яка є власністю Держави і за категорією відноситься до земель оборони.
Відповідно до ч. 1 ст. 182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом (частина 4 статті 182 ЦК України).
Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону (ч. 4 ст. 334 ЦК України).
Поряд з цим, відповідно до п. 3 ч.1 ст. 346 ЦК України право власності припиняється у разі припинення права власності на майно, яке за законом не може належати цій особі.
За змістом ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Статтею 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Заявником є власник, інший правонабувач, сторона правочину, у яких виникло речове право, або уповноважені ними особи - у разі подання документів для проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав.
Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам (ч. 4 ст. 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень).
Згідно з ч. 3 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, відомості про речові права, обтяженні речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.
Проте, відповідно до абз. 2 ч. З ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому п. 1 ч. 7 ст. 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
Згідно з абз. 3 ч. 3 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому п. 1 ч. 7 ст. 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
Таким чином, статтею 26 вищезазначеного Закону визначено, що у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.
На час пред`явлення цього позову згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка із кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 зареєстрована на праві комунальної власності за Вовчанською міською радою.
Верховний Суд у постанові від 20.10.2020 у справі №910/13356/17 виклав висновок про те, що способом захисту у негаторних правовідносинах є вимога, яка забезпечить законному володільцю реальну можливість користуватися і розпоряджатися майном тим чи іншим способом.
Водночас, за численними висновками, які послідовно робив Верховний Суд, "реєстрація права власності на нерухоме майно є лише офіційним визнанням права власності з боку держави. Сама собою державна реєстрація права власності за певною особою не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права власності, але створює спростовувану презумпцію права власності такої особи" (пункт 4. 17 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.02.2019 у справі №911/3594/17), "державна реєстрація права за певною особою не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права, але створює спростовувану презумпцію права такої особи" (пункт 6.13 постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19).
Отже, за наявності державної реєстрації права власності за певною особою державна реєстрація права власності на це ж майно за іншою особою може бути здійснена за згодою цієї особи або за судовим рішенням, що набрало законної сили, щодо права власності на нерухоме майно.
Спірна земельна ділянка належить до державної власності в силу ч. 2 ст. 77 Земельного Кодексу України, а відтак не може перебувати у комунальній власності й вищевказана реєстрація речового права комунальної власності на цю ділянку є незаконною.
Належними нині способами судового захисту порушених прав та інтересів особи є саме скасування рішення державного реєстратора щодо державної реєстрації прав, а також скасування державної реєстрації прав (постанови Верховного Суду від 03.08.2022 у справі №645/3067/19, від 17.08.2022 №450/441/19, від 22.08.2022 у справі № 597/977/21).
Таким чином, для забезпечення державі в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації реальної та безперешкодної можливості реалізувати усі правомочності власника щодо земельної ділянки із кадастровим номером 6321681600:02:001:0157 необхідно усунути перешкоди у здійсненні права користування та розпорядження майном шляхом скасування державної реєстрації права комунальної власності за Вовчанською міською радою на земельну ділянку із кадастровим номером 6321681600:02:001:0157 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, з одночасним припиненням прав та закриттям розділу.
Крім того, матеріали справи свідчать, що спірна земельна ділянка на цей час перебуває у комунальній власності Вовчанської міської ради Харківської області та може використовуватись як земля сільськогосподарського призначення та бути передана фізичним чи юридичним особам у власність та користування, проте в силу наведених вище вимог законодавства спірна земельна ділянка не може перебувати у приватній чи комунальній власності.
З огляду на викладене порушені права та законні інтереси держави підлягають захисту шляхом зобов`язання Вовчанської міської ради усунути перешкоди у здійсненні права володіння, користування та розпорядження спірною земельною ділянкою шляхом її повернення Державі в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації.
Така позиція узгоджується з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними у постановах від 28.11.2018 у справі № 504/2864/13-ц, від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц та від 07.04.2020 у справі № 372/1684/14-ц.
Підсумовуючи викладене, в контексті заявлених прокурором позовних вимог, суд вважає законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, вимоги прокурора про: визнання незаконним та скасування рішення Вовчанської міської ради Харківської області VІІІ сесії VІІІ скликання №66.88-VІІІ від 11.03.2021 в частині прийняття у комунальну власність Вовчанської територіальної громади в особі Вовчанської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області; скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539 га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області, з припиненням речових прав Вовчанської міської ради (код ЄДРПОУ 04058663); скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності за Вовчанською міською радою, код ЄДРПОУ 04058663, на земельну ділянку з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539 га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2393306963216; запис про право власності 42666228 від 24.06.2021, внесений державним реєстратором Вовчанської міської ради Харківської області ОСОБА_4 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 58930573 від 24.06.2021) з припиненням речових прав Вовчанської міської ради, код ЄДРПОУ 04058663, та закриттям розділу 2393306963216 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; зобов`язання Вовчанської міської ради, код ЄДРПОУ 04058663, повернути державі в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації, код ЄДРПОУ 23912956, земельну ділянку з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539га, розташовану за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області.
При цьому, суд не вбачає підстав для задоволення вимоги прокурора про визнання незаконним та скасування наказу Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 15.12.2020 за №38-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" в частині передачі у комунальну власність Вовчанської територіальної громади в особі Вовчанської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області.
Так, у постанові від 05.10.2022 у справі №922/1830/19 Велика Палата Верховного Суду зробила висновки щодо застосування статті 45 Господарського процесуального кодексу України, коли позов пред`явлений прокуратурою до іншого державного органу. Так, Велика Палата Верховного Суду зазначила наступне:
"Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що в разі якщо держава вступає у цивільні (господарські) правовідносини, вона має цивільну правоздатність на рівні з іншими учасниками цивільних правовідносин. Держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через відповідні органи, які діють у межах їхньої компетенції. Отже, поведінка органів, через які діє держава, зокрема, у цивільних (господарських) відносинах розглядається як поведінка держави у цих відносинах. Тому у відносинах, у які вступає держава (зокрема, цивільних, господарських), органи, через які діє держава, не мають власних прав і обов`язків, але наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних відносинах (пункти 6.21, 6.22 постанови Великої Палати Верховного Суду у справі № 5023/10655/11 від 20 листопада 2018 року, пункти 4.19, 4.20 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26 лютого 2019 року у справі № 915/478/18).
7.2. Крім того, Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу, що і в судовому процесі, зокрема в цивільному, держава бере участь у справі як сторона через відповідний її орган, наділений повноваженнями у спірних правовідносинах (пункт 35 постанови ВП від 27 лютого 2019 року, справа № 761/3884/18). Такий же висновок справедливий щодо господарського процесу.
7.3. Отже, під час розгляду спору в суді фактичною стороною у справі є держава, навіть якщо позивач визначив стороною у справі певний орган.
7.4. Законодавство передбачає два випадки представництва прокурором у суді законних інтересів держави у разі їх порушення або загрози порушення: захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; відсутній орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження щодо захисту інтересів держави.
7.5. Водночас в обох цих випадках прокурор здійснює представництво держави, яка і є фактичною стороною у справі.
7.6. У цій справі прокурор пред`явив, зокрема, вимогу про визнання незаконним та скасування наказу ГУ Держземагентства у Харківській області, відповідачем визначив ГУ Держгеокадастру у Харківській області. Отже, в частині цієї позовної вимоги позов фактично пред`явлений державою (в особі прокурора) до неї самої (в особі ГУ Держгеокадастру у Харківській області).
7.7. Зазначене не відповідає частині першій статті 45 ГПК України, відповідно до якої сторонами в судовому процесі позивачами і відповідачами можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу. Отже, позивач і відповідач не можуть збігатися, оскільки такий збіг унеможливлює наявність спору.
7.8. Подібних висновків, але щодо участі органів державної влади в адміністративному процесі Велика Палата Верховного Суду дійшла в постанові від 13 листопада 2019 року у справі № 826/3115/17."
У даній справі прокурор заявив вимогу про визнання незаконним та скасування наказу Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 15.12.2020 за №38-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" в частині передачі у комунальну власність Вовчанської територіальної громади в особі Вовчанської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області.
Отже, в частині цієї позовної вимоги позов фактично пред`явлений державою (в особі прокурора) до неї самої (в особі Головного управління). Проте позивач і відповідач не можуть збігатися, оскільки такий збіг унеможливлює наявність спору.
У зв`язку з цим, підстави для задоволення позову в цій частині вимог відсутні.
Доводи першого відповідача про сплив позовної давності, які наведені у його відзиві на позовну заяву, судом відхиляються з огляду на таке.
Згідно зі статтею 256 ЦК України позовна давність - де строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Набуття права на захист, для здійснення якого встановлено позовну давність, завжди пов`язане з порушенням суб`єктивного матеріального цивільного права.
Земельна ділянка, яка є предметом спору у цій справі, має спеціальний правовий титул, оскільки за своїми характеристиками належить до земель оборони, тому не може бути змінено її цільове призначення на землі сільськогосподарського призначення.
Вибуття такої земельної ділянки з державної власності шляхом незаконного віднесення її до земель сільськогосподарського призначення, свідчить про порушення прав держави на користування та розпорядження цими землями оборони, що триває.
Негаторний позов, який спрямований на захист прав законного володільця спірних земельних ділянок щодо користування і розпорядження ними, може бути заявлений упродовж всього часу тривання відповідного порушення.
При цьому власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права на земельну ділянку, у тому числі оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини та вимагаючи усунути перешкоди в користуванні та розпорядженні земельною ділянкою.
Подібні за змістом правові висновки викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.07.2018 у справі № 653/1096/16-ц, від 28.11.2018 у справі № 504/2864/13-ц, від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц, від 15.09.2020 у справі 19 № 469/1044/17, постановах від 11.09.2019 у справі № 924/174/18, постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 297/1395/15-ц.
Вимога про визнання вищезазначених актів незаконними, визнання недійсним договору оренди є елементами єдиного юридичного механізму захисту, спрямованого на досягнення реального результату у вигляді усунення законному власнику усіх перешкод щодо належного користування та розпорядження спірною земельною ділянкою.
Враховуючи правову природу спірних правовідносин, які за своїм характером є негаторними, та наведені вище правові висновки Великої Палати Верховного Суду щодо правильного застосування матеріального права у справах відповідної категорії, оскільки спірна земельна ділянка земель оборони із продовжує перебувати у комунальній власності Вовчанської міської ради і порушення прав її законного володільця - держави - на реалізацію усіх правомочностей власника триває, зазначений позов заявлено в межах позовної давності.
Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається:
- в розмірі 2684,00грн. на першого відповідача за вимогу про скасування в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135;
- в розмірі 8052,00грн. на другого відповідача за вимоги про визнання незаконним та скасування рішення Вовчанської міської ради Харківської області VІІІ сесії VІІІ скликання №66.88-VІІІ від 11.03.2021 в частині прийняття у комунальну власність спірної земельної ділянки; про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності за Вовчанською міською радою на спірну земельну ділянку з припиненням речових прав Вовчанської міської ради; про зобов`язання Вовчанської міської ради повернути державі в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації спірну земельну ділянку;
- в розмірі 2684,00грн. на прокурора за вимогу про визнання незаконним та скасування наказу Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області від 15.12.2020 за №38-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" в частині передачі у комунальну власність Вовчанської територіальної громади в особі Вовчанської міської ради спірної земельної ділянки.
Керуючись статтями 129, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати незаконним та скасувати рішення Вовчанської міської ради Харківської області VІІІ сесії VІІІ скликання №66.88-VІІІ від 11.03.2021 в частині прийняття у комунальну власність Вовчанської територіальної громади в особі Вовчанської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області.
Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539 га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області, з припиненням речових прав Вовчанської міської ради (код ЄДРПОУ 04058663).
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності за Вовчанською міською радою, код ЄДРПОУ 04058663, на земельну ділянку з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539 га, розташованої за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2393306963216; запис про право власності 42666228 від 24.06.2021, внесений державним реєстратором Вовчанської міської ради Харківської області Терещенко О.М. на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 58930573 від 24.06.2021) з припиненням речових прав Вовчанської міської ради, код ЄДРПОУ 04058663, та закриттям розділу 2393306963216 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Зобов`язати Вовчанську міську раду (62504, Харківська обл., Чугуївський р-н, м.Вовчанськ, вул.Соборна, буд.92, код 04058663) повернути державі в особі Харківської обласної державної (військової) адміністрації (61002, м.Харків, вул.Сумська, буд.64, код 23912956) земельну ділянку з кадастровим номером 6321681600:02:001:0135 загальною площею 36,4539га, розташовану за межами населених пунктів на території Гатищенської сільської ради Вовчанського району Харківської області.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (61165, м. Харків, вул. Космічна, буд.21, поверх 8-9, код 39792822) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, буд.4, код 02910108) 2684,00грн. судового збору.
Стягнути з Вовчанської міської ради (62504, Харківська обл., Чугуївський р-н, м.Вовчанськ, вул.Соборна, буд.92, код 04058663) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, буд.4, код 02910108) 8052,00грн. судового збору.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
В іншій частині позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено "15" квітня 2024 р.
СуддяМ.В. Калантай
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2024 |
Оприлюднено | 17.04.2024 |
Номер документу | 118356045 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Калантай М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні