КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 квітня 2024 року № 320/1523/24
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Парненко В.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" до Антимонопольного комітету України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Комунальне некомерційне підприємство «Львівське територіальне медичне об`єднання «Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги», Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОП ФАЄР" про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
13.01.2024 до Київського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" із позовом до Антимонопольного комітету України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Комунальне некомерційне підприємство «Львівське територіальне медичне об`єднання «Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги», Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОП ФАЄР", у якому просить суд:
- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 18889-р/пк-пз від 23.11.2023.
В обґрунтування позовної заяви вказано, що позивач не погоджується з прийнятим рішенням відповідача, вважає безпідставним та необґрунтованим виходячи з наступного. Щодо не підтвердження позивачем відповідності вимогам, встановленим Замовником у тендерній документації вказано, що в пункті 2.1.3 Розділу 5 Тендерної документації наявна наступна вимога: Декларація відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці (роботи, що виконуються на висоті понад 1.3 м.; земляні роботи, що виконуються на глибині понад 2 м. або в зоні розташування підземних комунікацій; роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В; зварювальні роботи). У разі, якщо для робіт по даній процедурі не потрібно наявності дозволу/декларації - тоді учасник надає лист-пояснення в довільній формі, в якому зазначає законодавчі підстави ненадання вищезазначеного документ (сканований оригінал). На виконання зазначеної вимоги учасником закупівлі ТОВ «БІЛДІНГ ПРОТЕКТ» в складі пропозиції надано: 1. Декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, зареєстрована у журналі обліку суб?єктів господарювання у територіальному органі Держпраці 27 квітня 2020 року №629 (файл 41. Декларація відповідності.pdf) на: - роботи, що виконуються на висоті понад 1.3 м. (пункт 3 додатка 6); - земляні роботи, що виконуються на глибині понад 2 м. або в зоні розташування підземних комунікацій (пункт 6 додатка 6);- зварювальні роботи (пункт 15 додатка 6). 2. Дозвіл №208.22.61 на виконання робіт підвищеної небезпеки, виданий 04.08.2022 року та чинний до 04 серпня 2022 року (файл 40 Дозвіл_електроустановки_pdf): -роботи в діючих електроустановках і на кабельних лініях напругою понад 1000 В, в зонах дії струму високої частоти. В примітці до вище зазначеної вимоги передбачено надання учасниками закупівлі дозволу/декларації. Відповідно учасником закупівлі ТОВ «БІЛДІНГ ПРОТЕКТ» дана вимога виконана в повному обсязі та необхідність надання листа-пояснення щодо ненадання декларації відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці на виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В була відсутня. Крім того, роботи в діючих електроустановках і на кабельних лініях напругою понад 1000 В, в зонах дії струму високої частоти можна виконувати як на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, так і на підставі дозволу, виданого до набрання чинності постанови КМУ №357 від 24.03.2022 р. Щодо спростування невідповідності цінової пропозиції позивача умовам технічної специфікації вказано, що критерієм вибору переможця закупівлі Капітальний ремонт з влаштуванням пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу для КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» на вул. І. Миколайчука, 9» (Код ДК 021:2015: 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація) - на 100% є ціна пропозиції учасника. Відповідно до п.4.3 «Настанови з визначення вартості будівництва», затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 року №281: Вартість людино-години робітників по об?єктах будівництва, що споруджуються за рахунок державних коштів, обчислюється з урахуванням положень, викладених у «Порядку розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується під час визначення вартості будівництва», затвердженому наказом Мінрегіону від 20 жовтня 2016 року №281 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 11 листопада 2016 року за №1469/29599 (в редакції наказу Мінрегіону від 27 липня 2018 року №196, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2018 року за №931/32383). Згідно з п.5 «Порядку розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується під час визначення вартості будівництва», визначення розміру кошторисної заробітної плати при складанні ціни пропозиції учасника (підрядника) конкурсних торгів (договірної ціни) здійснюється учасником виходячи із середньомісячної заробітної плати одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник планує отримувати на об?єкті будівництва. Тобто, прийнятий рівень заробітної плати підрядником визначається самостійно, виходячи із ситуації, яка скалася в організації, враховуючи складність робіт та наявності персоналу необхідного для виконання робіт, об?єми робіт та інші фактори. Таким чином, зменшуючи трудовитрати працівників в кошторисних нормах ТОВ «Білдінг Протект» відповідно зменшує кошторисну заробітну плату, яку планує отримати на об?єкті будівництва, в підсумку економить кошти замовника, не суперечить Настанові та Законам України. Крім цього, відповідач, обґрунтовуючи оскаржуване рішення не врахував, що працівники позивача TOB «БІЛДІНГ ПРОТЕКТ» ОСОБА_1 (налагоджувальник контрольно-вимірювальних приладів і автоматики) та ОСОБА_2 (електромонтер охоронно-пожежної сигналізації) обидва мають 5-й розряд, про що свідчить файл викладений позивачем на сторінці закупівлі UA-2023-06-07- 011705-a у складі своєї тендерної пропозиції « 14.Кваліфікація ОСОБА_1. ОСОБА_4. ОСОБА_5.pdf». У свою чергу кількість людино-годин, приведених в Кошторисних нормах України і обгрутовуючих рішення відповідача, взяті для середнього розряду робіт від 3-го до 4-го.
За результатами автоматизованого розподілу справ між суддями Київського окружного адміністративного суду справа №320/1523/24 передана 19.01.2024 до розгляду судді Парненко В.С.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.01.2024 р. адміністративну справу №320/1523/24 прийнято до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
08.02.2024 до суду від відповідача надійшла заява із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, яка ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.02.2024 була залишена без задоволення.
Також, 08.02.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач заперечує проти вимог позову у повному обсязі.
Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).
Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
07.06.2023 року Комунальним некомерційним підприємством «Львівське територіальне медичне об?єднання «Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги» (надалі -Замовник) була оголошена процедура закупівлі: Капітальний ремонт з влаштуванням пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу для КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» на вул. І. Миколайчука, 9» (Код ДК 021:2015: 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація), ідентифікатор закупівлі: UA-2023-06-07-011705-а.
16.06.2023 року відбулося розкриття тендерних пропозицій, за результатами якого було встановлено, що свої тендерні пропозиції для участі у даній закупівлі подали наступні учасники: ТОВ "ЄВРОФЕСТ", ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ", ТОВ "ТОП ФАЄР", ТОВ "КОМПАНІЯ "ВСЕСВІТ КОМФОРТУ".
Електронною системою закупівель було визначено тендерну пропозицію ТОВ "ЄВРОФЕСТ" найбільш економічно вигідною, проте Протоколом від 27.06.2023 року тендерну пропозицію ТОВ "ЄВРОФЕСТ" було відхилено на підставі підпункту 2 пункту 44 Постанови КМУ від 12 жовтня 2022 р. №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» у редакції від 25.02.2023 року.
За результатами розгляду наступної найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції ТОВ «БІЛДІНГ ПРОТЕКТ», Протоколом від 19.07.2023 року, ТОВ «БІЛДІНГ ПРОТЕКТ» було визначено переможцем процедури закупівлі та оприлюднено повідомлення про намір укласти з цим учасником договір.
24.07.2023 на сторінці закупівлі ТОВ «ТОП ФАЄР» в електронній системі закупівель оприлюднено на сторінці скаргу UA-2023-06-07-011705-a.c1 щодо неправомірного визначення переможцем ТОВ «БІЛДІНГ ПРОТЕКТ».
Рішенням Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №12320-р/пк-пз від 08.08.2023 року, скаргу було задоволено частково, зобов?язано Комунальне некомерційне підприємство "Львівське територіальне медичне об?єднання "Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги" скасувати рішення про визначення Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" переможцем процедури закупівлі - "Капітальний ремонт з влаштуванням пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу для КНП "Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова" на вул. І. Миколайчука, 9" (Код ДК 021:2015: 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація)", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2023-06-07-011705-а.
Не погодившись із таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об?єднаних територіальних громад встановлює Закон України "Про публічні закупівлі" (надалі - Закон).
Зазначеним Законом на Комітет покладено функції органу оскарження.
Порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування визначається Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників. передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 (далі - Особливості).
Відповідно до частини першої статті 18 Закону Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів осіб, пов?язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює Комісію (комісії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та здійснює інші повноваження, визначені цим Законом та Законом України "Про Антимонопольний комітет України". Рішення Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель ухвалюються від імені Антимонопольного комітету України.
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до пункту 56 Особливостей Скарга до органу оскарження подається суб?єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази. Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
За подання скарги до органу оскарження справляється плата через електронну систему закупівель.
Відповідно до пункту 57 Особливостей після здійснення оплати скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка, яка разом із скаргою автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель.
Товариством з обмеженою відповідальністю "ТОП ФАЄР" (надалі - Скаржник) через електронну систему закупівель до органу оскарження була подана скарга від 24 липня 2023 №UA-2023-06-07-011705-а.с1 (надалі - Скарга) щодо порушення Комунальним некомерційним підприємством "Львівське територіальне медичне об?єднання "Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги" (надалі - Замовник) порядку проведення процедури закупівлі за предметом "Капітальний ремонт з влаштуванням пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу для КНП "Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова" на вул. І. Миколайчука, 9" (Код ДК 021:2015: 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація)", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за №UA-2023-06- 07-011705-а (надалі - Процедура закупівлі).
Скаржник повідомляв про порушення Замовником порядку проведення Процедури закупівлі та просив, зокрема, зобов?язати Замовника скасувати рішення про визначення переможця Процедури закупівлі.
Рішенням Комісії від 26.07.2023 №11433-р/пк-пз Скарга була прийнята до розгляду.
Замовник шляхом розміщення на веб-порталі Уповноваженого органу листа надав пояснення по суті Скарги.
Згідно з інформацією, розміщеною на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель, свої Пропозиції для участі в Процедурі закупівлі надали наступні учасники:
1) Товариство з обмеженою відповідальністю "ЄВРОФЕСТ"
2) Товариство з обмеженою відповідальністю "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ"
3) Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОП ФАЄР"
4) Товариство з обмеженою відповідальністю "КОМПАНІЯ "ВСЕСВІТ КОМФОРТУ".
Згідно з інформацією, розміщеною на веб-порталі Уповноваженого органу, розкриття Пропозицій відбулось 16.06.2023, Пропозицію ТОВ "ЄВРОФЕСТ" було відхилено Замовником; переможцем Процедури закупівлі визначено ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ".
Повідомлення про намір укласти договір з ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу 19.07.2023.
1.Скаржник, зокрема, зазначав, що в складі Пропозиції ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" відсутня декларація на виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 B.
Також, в складі Пропозиції відсутній лист-пояснення з зазначенням законодавчих підстав ненадання декларації на виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В.
Тому, Замовник не виявивши дану невідповідність Пропозиції умовам Документації, незаконно визнав учасника ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" переможцем закупівлі.
Замовник зазначав, що ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" в складі Пропозиції надано відповідні документи.
Замовник стверджував, що у примітці до вимог Документації передбачено надання учасниками закупівлі дозволу/декларації. Відповідно, як вказував Замовник, учасником закупівлі ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" дана вимога виконана в повному обсязі та необхідність надання листа-пояснення щодо ненадання декларації відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці на виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В відсутня.
Замовник зазначав, що відповідно до пункту 9 Додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки" від 26 жовтня 2011 р. №1107 роботи в діючих електроустановках і на кабельних лініях напругою понад 1000 В, в зонах дії струму високої частоти відносяться до робіт підвищеної небезпеки, що виконуються на підставі дозволу.
В березні 2022 року була прийнята постанова Кабінету Міністрів України "Деякі питання виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки на період дії воєнного стану" №357, згідно якої на період дії воєнного стану види робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у пунктах 4, 7-9, 11-21, 23-27, 29 і 30 групи А додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. №1107 (Офіційний вісник України, 2011 р., №84, ст. 3077; 2021 р., №13, ст. 543), виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, проте постанова КМУ №357 від 24.03.2022 р. не скасовує чинність постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки" від 26 жовтня 2011 р. №1107 та постанови Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 №77 "Про затвердження переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України".
Замовник зазначав, що враховуючи вище зазначену інформацію, роботи в діючих електроустановках і на кабельних лініях напругою понад 1000 В, в зонах дії струму високої частоти можна виконувати як на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, так і на підставі дозволу, виданого до набрання чинності постанови КМУ №357 від 24.03.2022.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Відповідно до пункту 24 Особливостей Замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. №1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною другою статті 22 Закону передбачено, що у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема, інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби).
Відповідно до частини третьої статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Відповідно до статті 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Відповідно до пункту 31 Особливостей тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям у разі їх (його) встановлення, наявність відсутність підстав, установлених у пункті 47 цих особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Відповідно до пункту 37 Особливостей Замовник розглядає найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію відповідно до вимог статті 29 Закону (положення частин другої, п?ятої - дев?ятої, дванадцятої, шістнадцятої, абзацу першого частини чотирнадцятої, абзаців другого і третього частини п?ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей.
Замовник розглядає найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту щодо її відповідності вимогам тендерної документації.
Відповідно до пункту 1 розділу 3 Документації Пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
Пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема, інших документів, необхідність подання яких у складі тендерної пропозиції передбачена умовами цієї документації.
Відповідно до пункту 2 розділу 5 Документації:
2.1. Для підтвердження тендерної пропозиції іншим вимогам документації, учаснику необхідно надати наступні документи, зокрема:
2.1.3. Інформація про наявність чинної на дату розкриття пропозицій ліцензії учасника на виконання робіт протипожежного призначення (монтаж систем пожежогасіння, пожежної сигналізації, пристроїв блискавкозахисту, вогнезахисне просочування та обробляння) та/або- субпідрядної організації*. Дана інформація може подаватися або у формі безпосередньо ліцензії з додатками, або посилання на офіційний інтернет-ресурс, де можна перевірити в електронному вигляді наявність/відсутність ліцензії.
У разі, якщо для робіт по даній процедурі не потрібно наявності ліцензії - тоді учасник надає лист-пояснення в довільній формі, в якому зазначає законодавчі підстави ненадання вищезазначеного документ (сканований оригінал).
Дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки (випробування устаткування напругою понад 1000 В).
Декларація відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці (роботи, що виконуються на висоті понад 1.3 м.; земляні роботи, що виконуються на глибині понад 2 м. або в зоні розташування підземних комунікацій; роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В; зварювальні роботи).
У разі, якщо для робіт по даній процедурі не потрібно наявності дозволу/декларації - тоді учасник надає лист-пояснення в довільній формі, в якому зазначає законодавчі підстави ненадання вищезазначеного документ (сканований оригінал).
У складі Пропозиції Переможця містяться:
- дозвіл №208.22.61 (файл "40. Дозвіл електроустановки.pdf"), виданий Управління Держпраці у Тернопільській області, яким дозволяється ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" "виконувати роботи підвищеної небезпеки:
роботи в діючих електроустановках і на кабельних лініях напругою понад 1000 В, в зонах дії струму високої частоти";
- декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці (файл "41. Декларація відповідності.pdf"), у якій ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" зазначає, зокрема:
"Я, ОСОБА_3 (прізвище, ім?я та по батькові керівника юридичної особи) цією декларацією підтверджую відповідність матеріально-технічної бази та умов праці вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання таких робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації (застосування) таких машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки:
1) роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 м (пункт 3 додатка 6);
2) роботи в траншеях, котлованах (пункт 5 додатка 6);
3) земляні роботи, що виконуються на глибині понад 2 метри або в зоні розташування підземних комунікацій (пункт 6 додатка 6);
4) зварювальні роботи (пункт 15 додатка 6);
5) роботи верхолазні (пункт 11 додатка 6);
(найменування виду робіт підвищеної небезпеки)
6) посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа (пункт 9 додатка)
7) балонів із стисненими (вуглекислота - 5 шт.) газами.
(та/або машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, тип або марка (за наявності), номер партії, дата виготовлення, країна походження, які виконуються та/або експлуатуються (застосовуються) без отримання відповідного дозволу)";
- лист-пояснення (файл "42. Лист-пояснення ліцензія та дозвіл.pdf"), яким ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" "на вимогу Замовника надати в складі пропозиції Дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки (випробування устаткування напругою понад 1000 В) інформує Замовника про те, що роботи, що є предметом закупівлі та визначені в Додатку 2 до тендерної документації будуть виконуватися під напругою 220 В, відповідно даний дозвіл не надається учасником в складі пропозиції".
Судом встановлено, що у складі Пропозиції Переможця відсутня саме декларація відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці (на роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В).
Таким чином, відповідно до підпункту 2.1.3. пункту 2 розділу 5 Документації Замовник передбачив, що учасники у складі Пропозиції повинні надати декларацію відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці, зокрема, для робіт в діючих електроустановках з напругою понад 1000 В.
Також Замовник зазначив, що у разі, якщо для робіт по даній процедурі не потрібно наявності дозволу/декларації - тоді учасник надає лист-пояснення в довільній формі, в якому зазначає законодавчі підстави ненадання вищезазначеного документ (сканований оригінал).
Разом з тим, у складі Пропозиції Позивача міститься декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, в якій відсутня інформація щодо робіт в діючих електроустановках з напругою понад 1000 В.
Враховуючи викладене, Комісія правомірно встановила, що наявні невідповідності в документах Пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 43 Особливостей.
Відповідно до пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Згідно з частиною дев?ятою статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Враховуючи викладене, Замовник, не виявивши невідповідність в наведених вище документах та не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 43 Особливостей та частини дев?ятої статті 26 Закону.
2. Скаржник, також зазначав, що з умов документації чітко слідує, що ціна тендерної пропозиції повинна бути розрахована відповідно до кошторисних норм України "Настанова з визначення вартості будівництва", затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281 (надалі - Настанова).
Скаржник, посилаючись на пункти 1.1, 2.1 Настанови, зазначав, що оскільки Локальний кошторис це документ що визначає кошторисну вартість, тому він являється документом, що відноситься до розрахунку ціни тендерної пропозиції, тому, згідно умов тендерної документації, даний документ повинен бути складений відповідно з кошторисними нормами України "Настанова з визначення вартості будівництва", затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281.
Також, Скаржник зазначав, що Локальний кошторис є розрахунком, що підтверджує статті витрат договірної ціни, а умовами тендерної документації (пункт 6.4 Розділу 3) вказано також надати "підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни відповідно до кошторисних норм України "Настанова з визначення вартості будівництва", затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281.
Відповідні до пункту 2.1 Настанови - кошторисні нормативи - нормативні показники витрат ресурсів (трудовитрат, часу роботи будівельних машин та механізмів, витрат матеріалів, виробів і комплектів), встановлені на прийняті вимірники будівельних робіт, виражених у натуральних (фізичних) одиницях виміру; нормативні показники (вартісні, відсоткові, індексні, ресурсні) встановлені на прийняті одиниці виміру робіт (послуг) у будівництві.
Відповідно пункту 2.3 Настанови до кошторисних норм України належать ресурсні елементні кошторисні норми (далі - КНУ РЕКН):
1) на будівельні роботи (далі - КНУ РЕКНб);
2) на монтаж устаткування (далі - КНУ РЕКНму);
3) на ремонтно-будівельні роботи (далі - РЕКНр);
4) на реставраційно-відновлювальні роботи (далі - КНУ РЕКНрв);
5) на пусконалагоджувальні роботи (далі - КНУ РЕКНпн);
6) експлуатації будівельних машин та механізмів (далі - КНУ РКНЕМ).
Проаналізувавши локальний кошторис на будівельні роботи №02-01-01 наданий в складі пропозиції ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" вбачається що він розрахований з порушенням кошторисних норм України, а саме:
- Порушено вимоги КНУ РЕКН (Ресурсні елементні кошторисні норми на будівельні роботи);
- Порушено вимоги КНУ РЕКНму (Ресурсні елементні кошторисні норми на монтаж устаткування).
Скаржник зазначав про невідповідності локального кошторису наданого в складі пропозиції ТОВ "Білдінг Протект" вимогам кошторисних норм України виходячи з наступного:
1. В пункті 2 локального кошторису, вказана робота "Блок живлення і контролю ультразвуковий" шифр роботи "КМ10-669-3" в графі 11 вказано витрати труда робітників в кількості 1,6 люд/год. Відповідно Таблиці 258 КНУ РЕКНму (Збірник №10), передбачено, що витрати труда робітників для робіт за шифром "10-669-3" повинна становити 8 люд/год. Скаржник надав скріншот з КНУ РЕКНму.
2. В пункті 5 локального кошторису, вказана робота "Сповіщувач ПС автоматичний димовий фотоелектричний, радіоізотопний, світловий у нормальному виконанні" шифр роботи "КМ10-668-2" в графі 11 вказано витрати труда робітників в кількості 0,64 люд/год. Відповідно Таблиці 257 КНУ РЕКНму (Збірник №10), передбачено, що витрати труда робітників для робіт за шифром "10-668-2" повинна становити 3,2 люд/год. Скаржник надав скріншот з КНУ РЕКНму.
3. В пункті 15 локального кошторису, вказана робота "Гучномовець або звукова колонка у приміщенні" шифр роботи "КМ10-386-7" в графі 11 вказано витрати труда робітників в кількості 0,32 люд/год. Відповідно Таблиці 163 КНУ РЕКНму (Збірник №10), передбачено, що витрати труда робітників для робіт за шифром "10-386-7" повинна становити 3,2 люд/год. Скаржник надав скріншот з КНУ РЕКНму.
4. В пункті 19 локального кошторису, вказана робота "Сповіщувач ПС автоматичний тепловий електроконтактний, магнітоконтактний у нормальному виконанні" шифр роботи "КМ10-668-1" в графі 11 вказано витрати труда робітників в кількості 0,48 люд/год. Відповідно Таблиці 257 КНУ РЕКНму (Збірник Nє10), передбачено, що витрати труда робітників для робіт за шифром "10-668-1" повинна становити 1.6 люд/год. Скаржник надав скріншот з КНУ РЕКНму.
5. В пункті 20 Локального кошторису, вказана робота "Прокладання коробів пластикових" шифр роботи "КБ21-12-2" в графі 11 вказано витрати труда робітників в кількості 3,936 люд/год Відповідно Таблиці 25 КНУ РЕКНб (Збірник Nє21), передбачено, що витрати труда робітників для робіт за шифром "21-12-2" повинна становити 32,8 люд/год. Скаржник надав скріншот з КНУ РЕКНб.
6. В пункті 24 Локального кошторису, вказана робота "Прокладання ізольованих проводів перерізом до 6 мм2 у коробах" шифр роботи "КБ21-13-1" в графі 11 вказано витрати труда робітників в кількості 0,8764 люд/год. Відповідно Таблиці 26 КНУ РЕКНб (Збірник Nє21), передбачено, що витрати труда робітників для робіт за шифром "21-13-1" повинна становити 6,26 люд/год. Скаржник надав скріншот з КНУ РЕКНб.
7. В пункті 32 Локального кошторису, вказана робота "Установлення розподільних коробок" шифр роботи "КБ21-31-3" в графі 11 вказано витрати труда робітників в кількості 11,04 люд/год Відповідно Таблиці 60 КНУ РЕКНб (Збірник Nє21), передбачено, що витрати труда робітників для робіт за шифром "21-31-3" повинна становити 36,8 люд/год. Скаржник надав скріншот з КНУ РЕКНб.
На думку Скаржника, з вищевикладеного випливає, що кошторисний розрахунок (а саме - локальний кошторис який є складовим кошторисного розрахунку) учасника ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" розрахований з порушенням КНУ РЕКНб та КНУ РЕКНму.
Тому, і підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни складені з порушенням вимог КНУ РЕКН6 та КНУ РЕКНму.
Скаржник вказував, що так як локальний кошторис є основним документом в якому визначається вартість усіх робіт, і сукупність усіх витрат згідно локального кошторису відображується в договірній ціні, а саме в пункті "ПРЯМІ ВИТРАТИ".
4303919,65 (Прямі витрати з локального кошторису ЛС1_02-01-01) + 1696,20 (Прямі витрати з локального кошторису ЛС1_02-01-01) = 4305615,85 (Сума Прямих витрат відображена в договірній ціні).
Дані прямі витрати включають в себе такий розрахунок як "Розрахунок N1" (Заробітна плата).
Відповідно до пункту 4.3 Настанови вказано "4.3 Розрахунок заробітної плати провадиться на підставі нормативно-розрахункових трудовитрат і вартості людино-години відповідного середнього нормативного розряду робіт, які виконуються ланкою робітників-будівельників, монтажників, та середнього нормативного розряду ланки робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні будівельних машин та механізмів."
Таким чином, трудовитрати в локальному кошторису Переможця не відповідають тим трудовитратам, котрі передбачені Кошторисними нормами України, з чого слідує, що "Розрахунок N1" (Заробітна плата) складений з порушенням Кошторисних норм України, оскільки при його визначення були застосовані трудовитрати людино годин не такі як передбачені в КНУ РЕКНб та КНУ РЕКНму.
Замовник зазначав, що відповідно до статті 845 Ощадливість підрядника Цивільного кодексу України підрядник має право на ощадливе ведення робіт за умови забезпечення належної їх якості.
Замовник повідомляв, що відповідно до статті, виявляючи належну турботу та обачність, майстерність і професіоналізм при проведенні робіт, підрядник може домогтися зниження витрат у порівнянні з тим, як вони визначені в кошторисі. Оскільки, на думку Замовника, зниження витрат не впливає на якість виконаних робіт і досягнуто внаслідок уміння і професіоналізму підрядника, то справедливо, що підрядник збереже за собою зекономлені кошти. Ощадливість підрядника - це зниження фактичних витрат підрядника в порівнянні з кошторисом. Обов?язок замовника оплатити виконану роботу при цьому не підлягає перегляду.
Замовник звертав увагу, що відповідно до пункту 4.3 "Настанови з визначення вартості будівництва", затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281":
Вартість людино-години робітників по об?єктах будівництва, що споруджуються за рахунок державних коштів, обчислюється з урахуванням положень, викладених у "Порядку розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується під час визначення вартості будівництва", затвердженому наказом Мінрегіону від 20 жовтня 2016 року №281 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 11 листопада 2016 року за №1469/29599 (в редакції наказу Мінрегіону від 27 липня 2018 року №196, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2018 року за №931/32383).
Також Замовник зазначав, що згідно з пунктом 5 "Порядку розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується під час визначення вартості будівництва": Визначення розміру кошторисної заробітної плати при складанні ціни пропозиції учасника (підрядника) конкурсних торгів (договірної ціни) здійснюється учасником виходячи із середньомісячної заробітної плати одного працівника в режимі повної зайнятості, яку учасник планує отримувати на об?єкті будівництва.
Тобто, на думку Замовника, прийнятий рівень заробітної плати підрядником визначається самостійно, виходячи із ситуації, яка склалася в організації, враховуючи складність робіт та наявності персоналу необхідного для виконання робіт, об?єми робіт та інші фактори.
Таким чином, Замовник вважав, що зменшуючи трудовитрати працівників в кошторисних нормах ТОВ "Білдінг Протект" відповідно зменшує кошторисну заробітну плату, яку планує отримати на об?єкті будівництва, в підсумку економить кошти Замовника, що на його думку, не суперечить Настанові та законам України.
Відповідно до пункту 1 розділу 3 Документації Пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
Пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема: - інформацією про відповідність робіт технічним вимогам/технічному завданню (згідно з вимогами частини шостої розділу 3 Документації та додатку 2 Документації); - інших документів, необхідність подання яких у складі тендерної пропозиції передбачена умовами цієї документації.
Відповідно до пункту 6 розділу 3 Документації:
6.1. Предметом закупівлі є Капітальний ремонт з влаштуванням пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу для КНП "Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова" на вул. І. Миколайчука, 9" (Код ДК 021:2015: 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація).
6.2. Перелік і обсяги робіт, які підлягають виконанню в рамках договору про закупівлю, подані у Додатку 2 до цієї Документації.
6.3. Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі тендерної пропозиції документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником.
6.4. Документальне підтвердження відповідності робіт (послуг) тендерної документації включає в себе:
- договірну ціну;
- локальні кошториси (мають бути складені відповідно до Технічного завдання з урахуванням будівельного технологічного процесу);
- підсумкову відомість ресурсів; - підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни відповідно до кошторисних норм України "Настанова з визначення вартості будівництва", затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281;
- проєкт графіку виконання робіт, складеного в розрізі розділів локальних кошторисів. Під час укладання договору графік може бути відкоригований щодо проміжних робіт. Кінцевий строк виконання робіт може змінюватися виключно у випадках, передбачених Законом;
- проєкт плану фінансування робіт.
6.5. До складу цієї ціни учасник включає прямі, загально-виробничі та інші витрати на будівництво об?єкту (відрядження, перевезення працівників, тощо), прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття додаткових витрат, пов?язаних з інфляційними процесами, кошти на покриття ризику всіх учасників будівництва, кошти на сплату податків, зборів, обов?язкових платежів.
Примітка: документи мають бути подані учасником в складі тендерної пропозиції шляхом завантаження в систему у вигляді окремого електронного файлу у форматі Microsoft (Word, Excele) та додатково в програмному забезпечені АВК або у програмному комплексі, який взаємодіє з ним в частині передачі кошторисної документації та розрахунків договірних цін. Учасник надає скан-копію ліцензії програмного комплексу "АВК-5" (або аналогічного) із зазначенням номеру на право використання даного програмного комплексу учасником.
У випадку зниження ціни тендерної пропозиції учасника за результатом проведення електронного аукціону учасник-переможець, надсилає замовнику на електронну пошту: 1_tmo_tender@ukr.net документи, перелік яких передбачений в п. 6.4. частини шостої розділу 3 Документації протягом 3 днів з дня аукціону. Переможець вважається таким, що відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю, а його тендерна пропозиція підлягає відхиленню, у випадку ненадання переможцем у визначений тендерною документацією термін або надання з порушенням вимог тендерної документації розрахунку договірної ціни. Учасник надає у складі пропозиції гарантійний лист про виконання ним зобов?язань передбачених у даному пункті.
Розрахунок ціни тендерної пропозиції.
6.6. Ціна тендерної пропозиції учасника повинна бути визначена за твердою договірною ціною згідно з кошторисними нормами України "Настанова з визначення вартості будівництва", затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281.
Ціна тендерної пропозиції учасника означає суму (з урахуванням ПДВ), за яку учасник зобов?язується виконати всі види робіт, передбачених проектною документацією.
6.7. Учасник визначає вартість робіт, які він пропонує виконати за договором, з урахуванням усіх своїх витрат, податків і зборів, що сплачуються або мають бути сплачені (витрати на страхування та інші витрати). До розрахунку ціни входять усі види робіт, у тому числі й ті, які доручатимуться для виконання третім особам. Не врахована учасником вартість окремих робіт не сплачуються замовником окремо, а витрати на їх виконання вважаються врахованими у загальній його ціні тендерної пропозиції. Учасник повинен гарантувати, що його ціна розрахована відповідно до вимог чинного законодавства і включає усі необхідні витрати.
6.9. Вартість пропозиції та всі інші ціни повинні бути чітко визначені.
Додаток 2 Документації містить технічну специфікацію.
У разі, якщо нижче по тексту технічні специфікації містять посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб?єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. - читати "або еквівалент". В разі наявності в технічному завданні (технічній специфікації) посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, таке посилання обгрунтоване тим, що технічна специфікація сформована з відомостей обсягів робіт, які є частиною проектно-кошторисної документації, яка розроблена проектною організацією, яка має відповідні знання та компетенцію, та затверджена експертним звітом.
Найменування робіт і витрат; одиниця виміру; кількість:
2) Блок живлення і контролю ультразвуковий шт 18;
5) Сповіщувач ПС автоматичний димовий фотоелектричний, радіоізотопний, світловий у нормальному виконанні шт 1714;
15) Гучномовець або звукова колонка у приміщенні шт 1551;
19) Сповіщувач ПС автоматичний тепловий електроконтактний, магнітоконтактний у нормальному виконанні шт 2;
20) Прокладання коробів пластикових 100м 51;
24) Прокладання ізольованих проводів перерізом до 6 мм2 у коробах; 100м 854,02;
32) Установлення розподільних коробок; 100шт; 16,11.
Документація не містить окремих вимог до розміру заробітної плати працівників учасника.
Відповідно до пункту 1.1 Кошторисних норм України "Настанова з визначення вартості будівництва", затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281:
Ця Настанова визначає основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об?єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам??яток архітектури та містобудування (далі - будівництво).
Ця Настанова є обов?язковою для визначення вартості будівництва об?єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі - державні кошти).
Застосування цієї Настанови при будівництві об?єктів із залученням інших джерел фінансування обумовлюється договором.
Відповідно до пункту 1.2 Настанови:
- кошторисні нормативи - нормативні показники витрат ресурсів (трудовитрат, часу роботи будівельних машин та механізмів, витрат матеріалів, виробів і комплектів), встановлені на прийняті вимірники будівельних робіт, виражених у натуральних (фізичних) одиницях виміру; нормативні показники (вартісні, відсоткові, індексні, ресурсні) встановлені на прийняті одиниці виміру робіт (послуг) у будівництві;
- локальний кошторис - первинний кошторисний документ, який визначае кошторисну вартість окремих видів будівельних робіт та витрат по об?єктах і складається на підставі обсягів робіт, визначених проектною документацією.
Відповідно до пункту 2.1 Настанови:
Система ціноутворення у будівництві базується на кошторисних нормах, нормативах, розрахункових показниках і поточних цінах трудових та матеріально-технічних ресурсів. Система ціноутворення у будівництві складається з цієї Настанови, Настанови з розроблення ресурсних елементних кошторисних норм, Настанови з визначення вартості проектних, науково-проектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво, Настанови щодо визначення вартості наукових та науково-технічних робіт у будівництві, збірників кошторисних норм України, збірників укрупнених кошторисних норм, галузевих нормативних документів з ціноутворення, що прийняті відповідно до законодавства, кошторисних норм підприємств, індивідуальних кошторисних норм тощо.
Відповідно до пункту 2.2 Настанови:
Кошторисні норми України затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури та є обов?язковими для застосування всіма організаціями, установами і підприємствами незалежно від їх галузевої приналежності і форм власності при визначенні вартості об?єктів будівництва, що споруджуються із залученням державних коштів.
Відповідно до пункту 2.3 Настанови:
До кошторисних норм України належать ресурсні елементні кошторисні норми (далі - КНУ РЕКН):
1) на будівельні роботи (далі - КНУ РЕКНб);
2) на монтаж устаткування (далі - КНУ РЕКНму);
3) на ремонтно-будівельні роботи (далі - РЕКНр);
4) на реставраційно-відновлювальні роботи (далі - КНУ РЕКНрв);
5) на пусконалагоджувальні роботи (далі - КНУ РЕКНпн);
6) експлуатації будівельних машин та механізмів (далі - КНУ РКНЕМ).
Відповідно до Кошторисних норм України "Ресурсні елементні кошторисні норми на монтаж устаткування. Збірник 10 "Устаткування зв?язку":
1.1 Даний збірник містить ресурсні елементні кошторисні норми на монтаж устаткування (витрати труда робітників-монтажників та машиністів, норми часу експлуатації будівельних машин і механізмів, кошторисні норми витрат будівельних матеріалів), необхідні для визначення потреби у ресурсах при виконанні робіт з монтажу, електричної перевірки, регулювання, тренування і настроювання обладнання підприємств проводового зв?язку, радіозв?язку, радіо-мовлення, радіофікації, телебачення, сигналізації, поштового зв?язку і монтажу антеннофідерних споруд.
Група 669 Прилади та пристрої сигналізуючі об?єктові
Вимірник: шт [норми 1-6,8,9]; комплект [норма 7]
10-669-3 Блок живлення і контролю ультразвуковий.
Таблиця 258 - Група 669 Норми з 1 по 5
Шифр ресурсу; найменування ресурсу; одиниця виміру; 10-669-3:
27 Витрати труда робітників-монтажників; люд.год; 8.
Група 668 Сповіщувачі Вимірник: шт
Сповіщувач ПС автоматичний у нормальному виконанні:
10-668-1 тепловий електроконтактний, магнітоконтактний
10-668-2 димовий фотоелектричний, радіоізотопний, світловий
Таблиця 257 - Група 668 Норми з 1 по 6
Шифр ресурсу; найменування ресурсу; одиниця виміру; 10-668-1; 10-668-2:
27 Витрати труда робітників-монтажників; люд.год; 1,6; 3,2.
Група 386 Абонентське та інше устаткування Вимірник: шт
Трансформатор абонентський потужністю до 25 Вт:
10-386-7 Гучномовець або звукова колонка у приміщенні.
Таблиця 163 - Група 386 Норми з 6 по 10
Шифр ресурсу; найменування ресурсу; одиниця виміру; 10-386-7:
27 Витрати труда робітників-монтажників; люд.год; 3,2.
Відповідно до Кошторисних норм України "Ресурсні елементні кошторисні норми на будівельні роботи. Збірник 21 "Електроосвітлення будинків":
Група 12 Прокладання коробів металевих
Вимірник: 100м короба
21-12-2 Прокладання коробів пластикових.
Таблиця 25 - Група 12 Норми з 1 по 2
Шифр ресурсу; найменування ресурсу; одиниця виміру; 21-12-2:
1 Витрати труда робітників-будівельників; люд.год; 32,8.
Група 13 Прокладання проводів ізольованих в коробах
Вимірник: 100м дроту
Прокладання ізольованих проводів
21-13-1 перерізом до 6 мм2 у коробах
Таблиця 26 - Група 13 Норми з 1 по 2
Шифр ресурсу; найменування ресурсу; одиниця виміру; 21-13-1:
1 Витрати труда робітників-будівельників; люд.год; 6,26.
Група 31 Установлення елементів внутрішніх мереж електропостачання та електроосвітлення в залізобетонні монолітні конструкції при їх спорудженні
Вимірник: 100м
21-31-3 Установлення розподільних коробок
Таблиця 60 - Група 31 Норми з 1 по 3
Шифр ресурсу; найменування ресурсу; одиниця виміру; 21-31-3:
1 Витрати труда робітників-будівельників; люд.год; 36,8.
У складі Пропозиції Переможця містяться:
- договірна ціна (архівна папка "Кошторисна документація rar"), у якому ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" зазначає, зокрема: "Вид договірної ціни: тверда.
Визначена згідно з: -.
Складена в поточних цінах станом на 13 червня 2023 р.
Обгрунтування; найменування витрат; вартість, тис. грн.: всього:
Розділ І. Будівельні роботи
Прямі витрати: 4305,61585
у тому числі
Розрахунок N1; Заробітна плата; 260,56532
Всього договірна ціна (p.I + p.II) 9384,08500"; - документ "Розрахунки №№ 1 - 4. Прямі витрати і загальновиробничі витрати: будівельні роботи / монтажні роботи, тис. грн." (архівна папка "Кошторисна документація.rar"), у якому ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" зазначає, зокрема: "Розрах.№1 Заробітна плата: 260,56532";
- локальний кошторис на будівельні роботи №02-01-01 "на монтажні роботи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу Комунальне некомерційне підприємство "Львівське територіальне медичне об?єднання "Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги" (архівна папка "Кошторисна документація rar"), у якому ТОВ "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" зазначає, зокрема: "Кошторисна заробітна плата 258,95341 тис. грн.
Обґрунтування (шифр норми); найменування робіт і витрат; одиниця виміру; кількість:
2) КМ10-669-3 Блок живлення і контролю ультразвуковий шт 18.
Витрати труда робітників, люд.год. не зайнятих обслуговуванням машин на одиницю: 1,6000.
Обґрунтування (шифр норми); найменування робіт і витрат; одиниця виміру; кількість:
5) KM10-668-2 Сповіщувач ПС автоматичний димовий фотоелектричний, радіоізотопний, світловий у нормальному виконанні шт 1714.
Витрати труда робітників, люд.год. не зайнятих обслуговуванням машин на одиницю: 0,6400.
Обґрунтування (шифр норми); найменування робіт і витрат; одиниця виміру; кількість:
15) KM10-386-7; Гучномовець або звукова колонка у приміщенні шт 1551.
Витрати труда робітників, люд.год. не зайнятих обслуговуванням машин на одиницю: 0,3200.
Обґрунтування (шифр норми); найменування робіт і витрат; одиниця виміру; кількість:
19) KM10-668-1; Сповіщувач ПС автоматичний тепловий електроконтактний, магнітоконтактний у нормальному виконанні шт 2.
Витрати труда робітників, люд.год. не зайнятих обслуговуванням машин на одиницю: 0,4800.
Обґрунтування (шифр норми); найменування робіт і витрат; одиниця виміру; кількість:
20) КБ21-12-2; Прокладання коробів пластикових 100м 51.
Витрати труда робітників, люд.год. не зайнятих обслуговуванням машин на одиницю: 3,9360.
Обґрунтування (шифр норми); найменування робіт і витрат; одиниця виміру; кількість:
24) КБ21-13-1; Прокладання ізольованих проводів перерізом до 6 мм2 у коробах; 100м 854,02.
Витрати труда робітників, люд.год. не зайнятих обслуговуванням машин на одиницю: 0,8764.
Обгрунтування (шифр норми); найменування робіт і витрат; одиниця виміру; кількість:
32) КБ21-31-3 Установлення розподільних коробок 100шт 16,11.
Витрати труда робітників, люд.год. не зайнятих обслуговуванням машин на одиницю: 11,0400", що не відповідає умовам технічної специфікації.
Таким чином, Замовник чітко встановив умовами Документації, що ціна тендерної пропозиції учасника повинна бути визначена за твердою договірною ціною згідно з кошторисними нормами України "Настанова з визначення вартості будівництва", затвердженої наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281 та жодних додаткових умов визначення ціни не передбачив.
Відтак, учасники повинні були розрахувати ціну тендерної пропозиції щодо робіт, які пропонуються Замовнику, у чіткій відповідності до кошторисних норм України "Настанова з визначення вартості будівництва", що затверджені наказом Мінрегіону від 01.11.2021 №281, зокрема, і розрахунок розміру заробітної плати працівників.
Разом з тим, у складі Пропозиції позивача надано договірну ціну, де відсутня інформація за якими нормами була розрахована така договірна ціна, а зазначено лише «Визначена згідно з: - », що не підтверджує розрахунок договірної ціни саме за Настановою, як цього вимагав Замовник умовами Документації.
Крім того, відповідно до локального кошторису на будівельні роботи Nє 02-01-01, що наданий Позивачем у складі Пропозиції, розрахунок витрат труда робітників суперечить умовам Настанови.
Щодо тверджень позивача в адміністративному позові, що зменшуючи трудовитрати працівників в кошторисних нормах, він економить кошти Замовника, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 37 Особливостей Замовник розглядає найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту щодо її відповідності вимогам тендерної документації.
Таким чином, тендерна пропозиція позивача, як учасника процедури закупівлі, повинна відповідати усім вимогам Документації. Тому аргументи позивача щодо економії коштів Замовника є необґрунтованими.
Окрім зазначеного, слід звернути увагу, що позивач не заперечує зменшення заробітної плати працівників, шляхом зменшення трудовитрат, що, свою чергу, не може гарантувати якісне виконання робіт.
Відповідно до пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:
2) тендерна пропозиція: - не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Зазначена норма Особливостей є імперативною та не передбачає виключень. Відхилення тендерних пропозицій учасників процедури закупівлі у разі наявності зазначених вище підстав є обов?язком Замовника.
Враховуючи викладене, у Замовника були підстави для відхилення Пропозиції Переможця, визначені підпунктом 2 пункту 44 Особливостей. Не відхиливши Пропозицію Переможця, Замовник порушив вимоги пункту 44 Особливостей, відповідно до якого замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли, зокрема, тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); 2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов?язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз?яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника могли бути захищені шляхом зобов?язання Замовника скасувати рішення про визначення переможця Процедури закупівлі.
Орган оскарження розглядає скаргу та приймає рішення на її підставі в межах одержаної за скаргою інформації та інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, виходячи з положень частини шістнадцятої статті 18 Закону.
На підставі наведеного суд дійшов висновку, що в межах одержаної за скаргою інформації та інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, керуючись положеннями Закону та Особливостей, Комісія правомірно прийняла рішення від 08.08.2023 №12320-р/пк-пз, яким було зобов`язано Комунальне некомерційне підприємство "Львівське територіальне медичне об?єднання "Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги" скасувати рішення про визначення товариства з обмеженою відповідальністю "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" переможцем процедури закупівлі - "Капітальний ремонт з влаштуванням пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу для КНП "Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова" на вул. І. Миколайчука, 9" (Код ДК 021:2015: 45453000-7 - Капітальний ремонт і реставрація)", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за №UA-2023-06- 07-011705-а.
Також при розгляді даної справи суд враховує, що Замовником рішення Комісії від 08.08.2023 №12320-р/пк-пз не оскаржувалось, та відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, Замовник виконав вказане рішення та скасував рішення про визначення позивача переможцем процедури закупівлі. В подальшому дана процедура закупівлі була відмінена на підставі підпункту 1 пункту 51 Особливостей відкриті торги автоматично відміняються електронною системою закупівель у разі: відхилення всіх тендерних пропозицій (у тому числі, якщо була подана одна тендерна пропозиція, яка відхилена замовником) згідно з цими особливостями.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права та застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини, рішення якого є джерелом права та обов`язковими для виконання Україною відповідно до статті 46 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (надалі по тексту також - Конвенція).
Так, Європейський Суд з прав людини (надалі по тексту також - Суд) у своєму рішенні по справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (від 9 грудня 1994 року №18390/91), вказав, що статтю 6 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень, детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Міра цього обов`язку може варіюватися залежно від характеру рішення. Необхідно також враховувати численність різноманітних тверджень, з якими сторона у справі може звернутися до судів, та відмінності, наявні в Договірних державах, стосовно передбачених законом положень, звичаєвих норм, правових висновків, викладення та підготовки рішень. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
В рішенні "Салов проти України" (заява №65518/01; від 6 вересня 2005 року) Суд також звернув увагу на те, що статтю 6 параграф 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін.
У своїх рішеннях Європейський Суд з прав людини неодноразово зазначав, що рішення національних судів мають бути обґрунтованими, зрозумілими для учасників справ та чітко структурованими; у судових рішеннях має бути проведена правова оцінка доводів сторін, однак, це не означає, що суди мають давати оцінку кожному аргументу та детальну відповідь на нього. Тобто мотивованість рішення залежить від особливостей кожної справи, судової інстанції, яка постановляє рішення, та інших обставин, що характеризують індивідуальні особливості справи.
Разом з цим, згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За приписами статті 74 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із положеннями статті 75 КАС України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому, в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За наведених обставин у сукупності, враховуючи, що позивачем по суті спору не наведені конкретні порушення, допущені відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення, а усі його доводи зводяться лише до незгоди із зазначеним рішенням Комісії, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.
Решта доводів учасників справи висновків суду по суті справи не змінюють.
З огляду на відмову у задоволенні позову, розподіл судових витрат у відповідності до положень ст. 139 КАС України, за наслідками розгляду даної справи, не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "БІЛДІНГ ПРОТЕКТ" до Антимонопольного комітету України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Комунальне некомерційне підприємство «Львівське територіальне медичне об`єднання «Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги», Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОП ФАЄР" про визнання протиправним та скасування рішення, -відмовити.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Парненко В.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2024 |
Оприлюднено | 17.04.2024 |
Номер документу | 118361038 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Парненко В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні