Рішення
від 15.04.2024 по справі 400/677/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 квітня 2024 р. № 400/677/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Лісовської Н.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомтовариства з обмеженою відповідальністю "УКРЕКСІМ", вул. Потьомкінська, 32/1,Миколаїв,54001, до відповідачаДержавної служби України з безпеки на транспорті, вул. Фізкультури, 9,м. Київ,03150, провизнання протиправною та скасування постанови №ПШ018743 від 30.11.2023,ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрексім» звернулося з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови від 30.11.2023 р. № ПШ018743.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що в акті перевірки порушення сформульовано таким чином: «у водія транспортного засобу, який обладнано цифровим тахографом не працює тахограф, неможливо отримати роздруківку з тахографу режиму праці та відпочинку водія за 30.09.2023р.», що не відповідає фактичним обставинам справи під час перевірки. Так, водій ОСОБА_1 надав інспектору необхідну роздруківку з тахографу ще до завершення перевірки та складання Акту, про що свідчить його пояснення в Акті №017443 від 30.09.2023р., де він зазначив про те, що о 18:36 год зміг зробити роздруківку, а до цього стрічка в друкуючому пристрої стояла навиворіт, та від того друк був ускладнений. Той факт, що роздруківка з тахографа була надана водієм транспортного засобу посадовій особі Укртрансбезпеки, а остання отримала її від водія із наведеним вище письмовим поясненням водія в Акті №017443, підтверджується й відеофайлом, що входить до відеоматеріалів перевірки. Так, із вказаного відеофайлу вбачається, зокрема, що Посадова особа Укртрансбезпеки ОСОБА_2 отримав роздруківку із тахографа від водія (роздруківка з тахографа лежить на столі посадової особи Укртрансбезпеки; посадова особа Укртрансбезпеки тримає її в руках, завершуючи складення Акта №017443) та каже, що приколить роздруківку з тахографа до Акту. При цьому, сам інспектор ОСОБА_2 допомагає водію сформулювати зміст пояснень щодо наданої роздруківки із тахографа в Акті №017443. 30.11.2023р. Відділом державного нагляду (контролю) в Миколаївській області Державної служби України з безпеки на транспорті в присутності директора ТОВ «Укрексім» ОСОБА_3 розглянуто справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт на підставі складеного Акту №017443 та на підставі абз.ч.1 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» притягнуто позивача до відповідальності у вигляді адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000,00 грн згідно Постанови №ПШ018743 за відсутність на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 цього Закону. При цьому, тієї роздруківки, яку водій ОСОБА_1 надав інспектору ОСОБА_2 під час перевірки та яку останній обіцяв долучити до матеріалів справи, в матеріалах справи не виявилося. З огляду на викладене, позивач вважає оскаржувану постанову протиправною та просить її скасувати.

Відповідач подав відзив на позов, відповідно до якого за наслідками перевірки транспортного засобу позивача було складено Акт №017443, в якому зазначено, що під час здійснення вантажних перевезень у транспортному засобі, який оснащений цифровим контрольним пристроєм (тахографом), не працював тахограф, відповідно водій на момент проведення перевірки не міг надати роздруківку з тахографу щодо режиму праці та відпочинку водія за 30.09.2023 року, автомобільний перевізник не забезпечив належну експлуатацію тахографа в транспортному засобі, відповідно водія роздруківкою даних роботи тахографа за 30.09.2023, чим порушено вимоги статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт». Відтак, під час перевірки було виявлені порушення вимог абзацу 3 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Як наслідок, за порушення вимог додержання законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом було складено постанову від 30.11.2023 № ПШ018743.

Ухвалою від 30.01.2024 р. за заявою позивача суд забезпечив позов шляхом зупинення дії постанови від 30.11.2023 р. № ПШ018743.

Справу розглянуто в письмовому провадженні.

З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Посадовими особами Укртрансбезпеки 30.09.2023 р. проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт, про що складено акт № 017443. В акті зафіксовано, що 30.09.2023 р. на автодорозі М-15 Одеса-Рені, 12 км + 125 м проведено перевірку транспортного засобу MAN, НОМЕР_1 з причепом KRONE НОМЕР_2 . Водій ОСОБА_1 . Перевіркою виявлено, що у водія транспортного засобу, який обладнаний цифровим контрольним пристроєм (тахографом), не працює тахограф, неможливо отримати роздруківку з тахографу режиму праці та відпочинку водія за 30.09.2023р.

В акті перевірки водій записав свої пояснення про те, що о 18:36 год зміг зробити роздруківку, а до цього стрічка в друкуючому пристрої стояла навиворіт.

30.11.2023 р. позивач подав відповідачу письмові пояснення до справи за актом № 017443.

Справу розглянуто за участю директора товариства і 30.11.2023 р. винесено постанову ПШ018743, якою до позивача застосовано штраф у розмірі 17000,00 грн за порушення абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (далі Закон № 2344), а саме: перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 Закону № 2344, а саме: роздруківки за 30.09.2023 р. водія ОСОБА_1 транспортного засобу MAN, НОМЕР_1 (акт № 017443).

11.12.2023 р. позивач оскаржив постанову до керівника Укртрансбезпеки, але скаргу залишено без задоволення.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. № 103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 8 вказаного Положення).

Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 р. № 1567 (далі - Порядок № 1567), визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.

Відповідно до п. 3 вказаного Порядку органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Згідно з п. 4 Порядку № 1567 державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Пунктом 15 Порядку № 1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода); відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; оснащення таксі справним таксометром; відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху; наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення; додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Пунктом 20 Порядку № 1567 визначено, що виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Згідно з п. 21 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Статтею 1 Закону № 2344 визначено, що рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів суб`єкта господарювання на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, контрольно-вагові комплекси та інші об`єкти, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту).

Відповідно до ч. 12 ст. 6 Закону № 2344 та п. 2 Порядку № 1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством (ст. 48 Закону № 2344).

Відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці 1979 р. № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, ст. 18 Закону № 2344 та з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв колісних транспортних засобів наказом Міністерства транспорту і зв`язку України від 07.06.2010 р. № 340 затверджено Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі - Положення № 340).

Пунктом 1.3 Положення № 340 визначено, що його вимоги поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.

Використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті визначає Інструкція з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затверджена наказом Міністерства транспорту і зв`язку України від 24.06.2010 р. № 385 (далі Інструкція № 385).

Відповідно до п. 1.1. цю Інструкцію розроблено відповідно до вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, а також Законів України "Про автомобільний транспорт, "Про дорожній рух".

За визначенням абз. 3 Інструкції № 385 картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі.

Згідно з п. 3.3. Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом.

Разом з цим, абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344 встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт, зокрема, надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарський штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

На підставі вищевикладеного, з огляду на наявні у справі матеріали, у тому числі відеопокази, суд приходить до висновку, що на момент проведення перевірки транспортний засіб був обладнаний тахографам, водій після зупинки надав інспекторові роздрукований протокол з тахографу (що підтверджується письмовими поясненнями водія та відео файлом), а відтак, у діях водія відсутні порушення «неможливо отримати роздруківку з тахографу режиму праці та відпочинку водія за 30.09.2023р.».

Відсутність роздруківки з тахографу під час винесення спірної постанови не дає Відповідачеві права на притягнення до відповідальності Товариства, оскільки є об`єктивні докази відсутності правопорушення з боку Позивача.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Позивач надав квитанції про сплату судового збору в загальній сумі 3936,40 грн (3028,00 грн за позовну заяву + 908,40 грн за заяву про забезпечення позову), що й підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Укрексім" (вул. Потьомкінська, 32/1 м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 30396546) до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Фізкультури, 9, м. Київ, 03150, ідентифікаційний код 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови від 30.11.2023 р. № ПШ018743 задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 30.11.2023 р. № ПШ018743.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Фізкультури, 9, м. Київ, 03150, ідентифікаційний код 39816845) судовий збір у сумі 3936,40 грн (три тисячі дев`ятсот тридцять шість грн 40 коп.) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Укрексім" (вул. Потьомкінська, 32/1 м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 30396546).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення 15.04.2024 р.

СуддяН.В. Лісовська

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2024
Оприлюднено17.04.2024
Номер документу118361754
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —400/677/24

Ухвала від 26.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 25.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 05.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Рішення від 15.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні