Рішення
від 03.04.2024 по справі 440/18802/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/18802/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Сич С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання Литвин М.О.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Козін І.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області про скасування порядку та рішення,

В С Т А Н О В И В:

До Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) до виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області (надалі також відповідач), у якій позивач, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог від 13 лютого 2024 року, просить: скасувати, як незаконний, документ Порядок оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги Пирятинської міської ради, затверджений рішенням виконавчого комітету Пирятинської міської ради 12.01.2023 №20, оскільки до повноважень виконавчого комітету згідно Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (ст.28) не належать; скасувати, як незаконне, рішення виконавчого комітету Пирятинської міської ради №342 від 26.07.2023, як таке, що порушує права громади і не є конституційним.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Порядок оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги Пирятинської міської ради, що затверджений рішенням виконавчого комітету Пирятинської міської ради 12.01.2023 №20, прийнятий з порушенням вимог статей 13, 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", оскільки Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади, прийняття якого відноситься до повноважень відповідної ради, тоді як виконавчий комітет ради не має повноважень приймати оскаржуваний Порядок та вносити до нього зміни рішенням №342 від 26.07.2023.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2023 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2023 року відмовлено ОСОБА_1 в задоволенні клопотання про забезпечення позову ОСОБА_1 до виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області про скасування протоколу, порядку.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22 січня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/18802/23. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 14:00 год. 14 лютого 2024 року. Зобов`язано виконавчий комітет Пирятинської міської ради Полтавської області опублікувати оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі №440/18802/23 за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області про скасування протоколу, порядку у виданні, у якому спірний нормативно-правовий акт був або мав бути офіційно оприлюднений. Роз`яснено, що оголошення має бути опубліковано не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання, а також повинно містити вимоги ОСОБА_1 щодо оскаржуваного нормативно-правового акта, реквізити цього акта та дату, час і місце судового розгляду адміністративної справи. Витребувано від відповідача виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області докази /а.с. 34-37/.

07 лютого 2024 року через систему "Електронний суд" до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву /том 1 а.с. 43-45/, у якому представник виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області просить відмовити у задоволенні позовних вимогу повному обсязі, посилаючись на те, що відповідно до підпункту 2 пункту „а статті 28 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні до власних (самоврядних) повноважень виконавчого комітету міської ради належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги. 12.01.2023 з урахуванням вищенаведеного та частини 3 статті 4 Закону України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення" рішенням виконавчого комітету Пирятинської міської ради № 20 затверджено Порядок оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги. Пояснює, що у разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація обов`язково оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації (частина 6 статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації"). Тому, всі рішення виконавчого комітету Пирятинської міської ради невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа, обов`язково оприлюднюються на офіційному веб сайті Пирятинської міської ради у розділі "Документи", де зберігаються безстроково і доступні до перегляду у будь-який час. Зазначає, що повноваження виконавчого комітету міської ради на прийняття даного Порядку закріплено у частині 3 статті 4 Закону України „Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2024 року заяву представника відповідача виконавчого комітету Пирятинської міської ради Козін Ірини Іванівни про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду - задоволено. Підготовче судове засідання, призначене на 14:00 14 лютого 2024 року, вирішено провести за участю представника відповідача виконавчого комітету Пирятинської міської ради Козін Ірини Іванівни в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду /том 1 а.с. 75-76/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2024 року клопотання позивача ОСОБА_1 про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції в приміщенні суду - задоволено. Підготовче судове засідання, яке призначене на 14:00 14 лютого 2024 року, вирішено провести за участю позивача ОСОБА_1 в режимі відеоконференції. Доручено Пирятинському районному суду Полтавської області забезпечити проведення відеоконференції за участю позивача ОСОБА_1 на 14:00 14 лютого 2024 року /том 1 а.с. 79-80/.

Ухвалами суду від 14 лютого 2024 року витребувано від відповідача докази та встановлено строк для їх подання до суду до 22 лютого 2024 року, оголошено перерву у підготовчому засіданні до 14:00 28 лютого 2024 року.

15 лютого 2024 року до суду надійшов оригінал заяви ОСОБА_1 про збільшення позовних вимог від 13 лютого 2024 року у справі №440/18802/23 /том 1 а.с. 102/.

20 лютого 2024 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /том 1 а.с. 113-117/, у якій позивачем зазначено, що виконавчий комітет Пирятинської міської ради Полтавської області не мав повноважень на прийняття рішення №20 від 12.01.2023 "Про затвердження Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги" та рішення від 26.07.2023 №342 "Про внесення змін та доповнень до Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги". Вказує, що усупереч вимог закону проєкт Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги не був оприлюднений в засобах масової інформації, не обговорювався як регуляторний акт, та не оприлюднювався й після прийняття рішення про його затвердження, чим порушено право позивача та територіальної громади. Зазначає про бездіяльність відповідача щодо прийняття статуту територіальної громади. Вважає, що прийняття такого Порядку відноситься до компетенції відповідної ради, а не виконавчого комітету.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року заяву представника відповідача виконавчого комітету Пирятинської міської ради Козін Ірини Іванівни про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду - задоволено. Підготовче судове засідання, призначене на 14:00 28 лютого 2024 року, вирішено провести за участю представника відповідача виконавчого комітету Пирятинської міської ради Козін Ірини Іванівни в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду. /том 1 а.с. 190-191/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року закрито провадження у справі №440/18802/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області в частині вимоги про скасування як незаконного Протоколу проведення відкритих громадських слухань щодо тарифу на послуги з централізованого водопостачання КП Пирятинський міський водоканал від 20.12.2023./а.с. 209-212/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року прийнято до розгляду та приєднано до матеріалів справи заяву ОСОБА_1 про збільшення позовних вимог від 13 лютого 2024 року у справі №440/18802/23 в частині вимоги про скасування як незаконного рішення виконавчого комітету Пирятинської міської ради №342 від 26.07.2023. Відмовлено у прийнятті та повернуто без розгляду заяву ОСОБА_1 про збільшення позовних вимог від 13 лютого 2024 року у справі №440/18802/23 в частині вимоги про скасування незаконно прийнятого тарифу на централізоване водопостачання КП «Пирятинський водоканал» на 2024 рік. /том 1 а.с. 213-214/.

Ухвалами суду від 28 лютого 2024 року продовжено строк підготовчого провадження у справі 440/18802/23 на тридцять календарних днів, підготовче засідання відкладено на підставі пункту 3 частини 2 статті 181 КАС України до 10:00 19 березня 2024 року.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 березня 2024 року заяву представника відповідача виконавчого комітету Пирятинської міської ради Козін Ірини Іванівни про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду - задоволено. Підготовче судове засідання, призначене на 10:00 19 березня 2024 року, вирішено провести за участю представника відповідача виконавчого комітету Пирятинської міської ради Козін Ірини Іванівни в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 березня 2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу №440/18802/23 до судового розгляду по суті на 14:00 03 квітня 2024 року.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25 березня 2024 року клопотання позивача ОСОБА_1 про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції в приміщенні суду - задоволено. Судове засідання, яке призначене на 14:00 03 квітня 2024 року, вирішено провести за участю позивача ОСОБА_1 в режимі відеоконференції.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 березня 2024 року заяву представника відповідача виконавчого комітету Пирятинської міської ради Козін Ірини Іванівни про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду - задоволено. Судове засідання, призначене на 14:00 03 квітня 2024 року, вирішено провести за участю представника відповідача виконавчого комітету Пирятинської міської ради Козін Ірини Іванівни в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

Позивач у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Суд, заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

12.01.2023 виконавчим комітетом Пирятинської міської ради Полтавської області прийнято рішення №20 "Про затвердження Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги", яким керуючись статтею 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частиною 4 статті 3 Закону України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення", Законом України "Про житлово-комунальні послуги", постановами Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 №291); від 26.07.2006 №1010 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів" (зі змінами) з метою гарантування безперешкодного та безоплатного доступу до інформації про встановлення та зміну цін/тарифів, їх складових для всіх категорій споживачів, у сферах теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, поводження з побутовими відходами, вирішив:

1. Затвердити Порядок оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні-послуги.

2. Визнати таким, що втратило чинність, рішення виконавчого комітету Пирятинської міської ради від 26.12.2012 №368 "Про Порядок оприлюднення та проведення відкритих громадських слухань щодо тарифів на житлово-комунальні послуги в м. Пирятин" /том 1 а.с. 57-60/.

Порядок оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні-послуги є додатком до цього рішення виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області №20 від 12.01.2023 та його невід`ємною частиною.

26.07.2023 виконавчим комітетом Пирятинської міської ради Полтавської області прийнято рішення №342 "Про внесення змін та доповнень до Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги", яким керуючись статтею 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", частиною 4 статті 3 Закону України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення", Законом України "Про житлово-комунальні послуги", постанов Кабінету Міністрів України: від 01.06.2011 №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" (із змінами); від 26.07.2006 №1010 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами" (із змінами) з метою гарантування безперешкодного та безоплатного доступу до інформації про встановлення та зміну цін/тарифів, їх складових для всіх категорій споживачів, у сферах теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, поводження з побутовими відходами, вирішив

внести зміни та доповнення до розділу І Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги, затвердженого рішенням виконкому міської ради від 12.01.2023 №20, виклавши його в новій редакції, а саме:

"І. Загальні положення

1. Порядок оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги (далі - Порядок) розроблений відповідно до Конституції України, статті 13 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про житлово-комунальні послуги", Закону України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення", постанов Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги (із змінами); від 26 липня 2006 року №1010 "Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами" (із змінами).

2. Відкриті громадські слухання (далі - Слухання) щодо цін/тарифів на комунальні послуги для категорії споживачів "населення", проводяться у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами з метою доведення результатів розрахунку цін/тарифів на комунальні послуги, порядку його формування до відома споживачів (громадськості) та отримання від них зауважень та пропозицій.

Процедура підготовки та проведення Слухань для категорії споживачів "населення визначається цим Порядком.

3. Слухання щодо цін/тарифів на комунальні послуги для категорії споживачів "установ/організацій, що фінансуються з державного чи місцевого бюджету" та "інші споживачі" проводяться у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами шляхом направлення листа відповідним споживачам з метою доведення результатів розрахунку цін/тарифів на комунальні послуги, порядку їх формування та отримання зауважень і пропозицій у письмовій формі" /том 1 а.с. 165/.

Позивач ОСОБА_1 , зареєстрованим місцем проживання якої є м. Пирятин /том 1 зворот а.с. 3/, не погодилася з рішенням виконавчого комітету Пирятинської міської ради від 12.01.2023 №20 "Про затвердження Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги Пирятинської міської ради" та з рішенням виконавчого комітету Пирятинської міської ради №342 від 26.07.2023 "Про внесення змін та доповнень до Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги", у зв`язку з чим звернулася до суду з даним позовом.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Згідно з пунктом 18 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Оскаржуване позивачем рішення відповідає наведеним ознакам нормативно-правового акта, тому є нормативно-правовим актом органу місцевого самоврядування.

Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень врегульовані статтею 264 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України).

Частиною 2 статті 264 КАС України передбачено, що право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.

Позивач проживає у м. Пирятин, тому є суб`єктом правовідносин, у яких будуть застосовані рішення виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області від 12.01.2023 №20 "Про затвердження Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги Пирятинської міської ради" та №342 від 26.07.2023 "Про внесення змін та доповнень до Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги", відтак позивач має право на звернення до суду з позовом щодо оскарження зазначених вище рішень виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області.

Надаючи правову оцінку оскаржуваним рішенню виконавчого комітету Пирятинської міської ради від 12.01.2023 №20 "Про затвердження Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги Пирятинської міської ради" та рішенню виконавчого комітету Пирятинської міської ради №342 від 26.07.2023 "Про внесення змін та доповнень до Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги", суд дійшов таких висновків.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1 статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Закон України №2189-VIII від 09.11.2017 "Про житлово-комунальні послуги" регулює відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг.

Пунктом 2 частини 3 статті 4 Закону України №2189-VIII від 09.11.2017 "Про житлово-комунальні послуги" (далі по тексту - Закон № 2189-VIII, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 5 Закону № 2189-VIII до житлово-комунальних послуг належать комунальні послуги, а саме: послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

За приписами частини 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997 (далі по тексту - Закон № 280/97-ВР, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з частиною 1 статті 11 Закону №280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Статтею 13 Закону №280/97-ВР передбачено, що територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.

Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік.

Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.

Пунктом 48 частини 1 статті 26 Закону №280/97-ВР встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження статуту територіальної громади.

За приписами частини 1 статті 19 Закону №280/97-ВР з метою врахування історичних, національно-культурних, соціально-економічних та інших особливостей здійснення місцевого самоврядування представницький орган місцевого самоврядування на основі Конституції України та в межах цього Закону може прийняти статут територіальної громади села, селища, міста.

Аналіз положень частини 1 статті 19 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997 (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) дає змогу дійти висновку про відсутність імперативного обов`язку представницького органу місцевого самоврядування щодо прийняття статуту.

Пирятинська міська рада не має Статуту територіальної громади, зареєстрованого у встановленому законом порядку, що не звільняє ані орган місцевого самоврядування, ані інших осіб від виконання вимог Закону України від 10 грудня 2015 року №887-VIII "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення" (далі по тексту Закон №887-VIII, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), яким визначено особливості доступу споживачів до інформації про встановлення цін/тарифів, заходи з енергозбереження, формування та виконання інвестиційних програм у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення.

Частиною 3 статті 4 Закону №887-VIII передбачено, що державні органи та органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів на товари, послуги суб`єктів природних монополій у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, визначають порядок оприлюднення інформації, зазначеної у пункті 2 частини першої статті 1 цього Закону, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків.

У постанові Верховного Суду від 19.06.2020 у справі №420/3134/19 викладено такий правовий висновок щодо застосування норми права "…ця імперативна правова норма закріплює обов`язок органу місцевого самоврядування самостійно розробити порядок оприлюднення інформації щодо цін/тарифів, їхніх складових для всіх категорій споживачів, зміни цін/тарифів та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків".

Відповідно до підпункту 2 пункту "а" частини 1 статті 28 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.

Частиною 6 статті 59 Закону №280/97-ВР передбачено, що виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

У рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 зазначено, що системний аналіз наведених положень Конституції і законів України дає підстави вважати, що за органами місцевого самоврядування законодавцем закріплюється право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб`єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування. Це узгоджується із правовою позицією Конституційного Суду України, викладеною у Рішенні від 3 жовтня 1997 року № 4-зп у справі про набуття чинності Конституцією України, що конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не визначено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше (абзац п`ятий пункту 3 мотивувальної частини вказаного Рішення).

Отже, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Таким чином, виконавчий комітет Пирятинської міської ради з метою реалізації своїх повноважень щодо затвердження порядку оприлюднення інформації, зазначеної у пункті 2 частини першої статті 1 Закону №887-VIII, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків, має повноваження приймати нормативно-правові акти, вносити до них зміни та скасовувати їх.

Суд критично оцінює доводи позивача про незаконність оскаржуваних рішень виконавчого комітету Пирятинської міської ради з посиланням на частину 4 статті 7 Закону №887-VIII, адже цією нормою визначено, зокрема, органам місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, протягом двох місяців з дня опублікування цього Закону привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом, тоді як частиною 3 статті 4 Закону №887-VIII встановлено, що саме органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів на товари, послуги суб`єктів природних монополій у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, визначають порядок оприлюднення інформації, зазначеної у пункті 2 частини першої статті 1 цього Закону, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків.

Допущені відповідачем у оскаржуваних рішеннях описки, що полягають у зазначенні норми Закону України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення" як "частини 4 статті 3" замість "частини 3 статті 4" саме по собі не свідчать про незаконність оскаржуваних рішень, оскільки ці описки не змінюють зміст рішень та можуть бути виправлені відповідним органом місцевого самоврядування шляхом внесення змін до рішень у встановленому законом порядку.

Згідно з частинами 11, 12 статті 59 Закону №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Правові та організаційні засади реалізації державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності визначені Законом України від 11 вересня 2003 року № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Частиною 1 статті 9 цього Закону передбачено, що кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.

Відповідно частини 4 статті 15 Закону України від 13 січня 2011 року № 2939-VI "Про доступ до публічної інформації" проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Разом з тим, зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначається Законом України від 12 травня 2015 року № 389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Частиною 10 статті 9 Закону України від 12 травня 2015 року № 389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування, військово-цивільних адміністрацій та військових адміністрацій, а також їх посадових осіб не поширюються вимоги пункту 3 частини першої (у частині оприлюднення проектів актів), частини четвертої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та Закону України "Про державну допомогу суб`єктам господарювання".

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався та діяв на час прийняття спірних рішень.

Отже, оскільки відповідно до частини 10 статті 9 Закону України від 12 травня 2015 року №389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" у період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування не поширюються вимоги частини четвертої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації", Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", тому суд відхиляє доводи позивача про порушення відповідачем при прийнятті оскаржуваних рішень вимог частини 4 статті 15 Закону України від 13 січня 2011 року №2939-VI "Про доступ до публічної інформації" та Закону України від 11 вересня 2003 року № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Пунктом 1 частини 1 статті 5 Закону України від 13 січня 2011 року № 2939-VI "Про доступ до публічної інформації" (далі по тексту - Закон №2939-VI) передбачено, що доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом.

Згідно з частиною 6 статті 15 Закону № 2939-VI (у редакції Закону №2849-IX від 13.12.2022) розпорядники інформації можуть оприлюднювати публічну інформацію на своєму офіційному веб-сайті, у власних офіційних друкованих виданнях та/або у медіа на підставі договорів про висвітлення діяльності, укладених із суб`єктами у сфері медіа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація обов`язково оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.

Судом встановлено, що Пирятинська міська рада має офіційний веб-сайт, на якому було оприлюднене рішення виконавчого комітету Пирятинської міської ради від 12.01.2023 №20 "Про затвердження Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги Пирятинської міської ради" з Порядком оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги Пирятинської міської ради, який є додатком до цього рішення: (http://pyriatyn.org.ua/laws/t1/p2?laws=truelaw_text=%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%B4%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D1%85+%D1%81%D0%BB%D1%83%D1%85%D0%B0%D0%BD%D1%8Claw_number=law_type_id=1law_publisher_id=2law_session_number=law_session_convocation=date_type=nodatelaw_date_day1=1law_date_month1=1law_date_year1=2024law_date_day2=1law_date_month2=1law_date_year2=2024submit=pageNum=2); (http://pyriatyn.org.ua/data/laws/doc2023-1-12-20.pdf), а також було оприлюднене рішення виконавчого комітету Пирятинської міської ради №342 від 26.07.2023 "Про внесення змін та доповнень до Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги": (http://pyriatyn.org.ua/laws/t1/p2?laws=truelaw_text=%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%B4%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96+%D1%81%D0%BB%D1%83%D1%85%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8Flaw_number=law_type_id=1law_publisher_id=2law_session_number=law_session_convocation=date_type=nodatelaw_date_day1=1law_date_month1=1law_date_year1=2024law_date_day2=1law_date_month2=1law_date_year2=2024submit=); (http://pyriatyn.org.ua/data/laws/doc2023-6-26-1.pdf).

Суд зазначає, що згідно з частиною 5 статті 59 Закону №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Отже, не оприлюднені у встановленому законом порядку акти органів місцевого самоврядування нормативно-правового характеру не набирають чинності. Водночас, можливе не набрання нормативно-правовим актом чинності саме по собі не свідчить про незаконність такого нормативно - правового акту, оскільки єдиним наслідком офіційного не оприлюднення нормативно-правового акту є неможливість його використання для офіційного застосування до дня їх офіційного оприлюднення.

Підсумовуючи викладене вище, рішення виконавчого комітету Пирятинської міської ради від 12.01.2023 №20 "Про затвердження Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги Пирятинської міської ради" та №342 від 26.07.2023 "Про внесення змін та доповнень до Порядку оприлюднення інформації та проведення відкритих громадських слухань щодо цін/тарифів на комунальні послуги" прийняті відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України та Законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано. Підстави для визнання їх нечинними відсутні.

Позивач скористався правом на звернення до адміністративного суду, проте, враховуючи обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, підстави для задоволення адміністративного позову ОСОБА_1 відсутні.

При прийнятті рішення у даній справі суд враховував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Підстави для розподілу судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 243-245, 255, 264, 265, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до виконавчого комітету Пирятинської міської ради Полтавської області (ідентифікаційний код 04057296, вул. Соборна, буд. 42, м. Пирятин, Полтавська область, 37000) про скасування порядку та рішення - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 15 квітня 2024 року.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено17.04.2024
Номер документу118362078
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання

Судовий реєстр по справі —440/18802/23

Рішення від 03.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Рішення від 03.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні