Справа № 560/2161/24
РІШЕННЯ
іменем України
15 квітня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Ра-дом" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області , Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовною заявою, в якій просить:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №10420833/41555207 від 23.01.2024 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "РА-ДОМ" №11 від 22.11.2023р.
2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "РА-ДОМ" № 11 від 22.11.2023р. датою її фактичного подання на реєстрацію.
3. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області № 10420831/41555207 від 23.01.2024 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "РА-ДОМ" №14 від 28.11.2023р.
4. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "РА-ДОМ" № 14 від 28.11.2023р. датою її фактичного подання на реєстрацію.
5. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області № 10420834/41555207 від 23.01.2024 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "РА-ДОМ" №1 від 01.12.2023р.
6. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "РА-ДОМ" №1 від 01.12.2023р. датою її фактичного подання на реєстрацію.
7. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області № 10420832/41555207 від 23.01.2024 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "РА-ДОМ" № 2 від 05.12.2023р.
8. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Ра-дом» № 2 від 05.12.2023р. датою її фактичного подання на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що позивачем до податкового органу було направлено пояснення з копіями документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції. Рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних містить безпідставне твердження про ненадання позивачем документів.
Ухвалою суду від 19.02.2024 відкрито провадження у справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Представник ГУ ДПС у Хмельницькій області та ДПС України подав до суду відзив на позовну заяву, згідно якого просив у задоволенні позову відмовити. Вказав про те, що комісією було прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів. В «додатковій інформації» зазначено, що платником не надано первинні документи щодо підтвердження перевезення вантажів: акт виконаних робіт з ФОП ОСОБА_1 , та розрахункові документи з ним (банківська виписка чи платіжне доручення), також не надано угоду довільної форми зазначену у п.5.3 договору перевезення вантажу автомобільним транспортом від 01.11.2023 р. перевізник ФОП ОСОБА_1 .
Позивачем для контролюючого органу надано акт надання послуг №31 від 18.12.2023 та акт звірки взаємних розрахунків за період 2023 року між ТОВ «Ра-дом» і ТОВ «АреАБуд». В такому випадку, акти (підтверджують факт постачання послуг) є первинними документами, що в розумінні вимог п. «б» п. 187.1 ст. 187 ПК України, визначають «першу подію», що є підставою для складання податкових накладних.
Разом із тим, у наданих до контролюючого органу актів відсутні основні реквізити, а саме прізвище посадових осіб, які прийняли послуги, що свідчить що такі документи складено із порушенням вимог ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
За результатом розгляду пояснень та поданих позивачем документів комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації були прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій вказує, що неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Надані до пояснень первинні бухгалтерські документи по взаємовідносинах з ТОВ «ІБК «АреАБуд» містять необхідну для цілей оподаткування інформацію щодо змісту спірних операцій та мають усі необхідні реквізити первинних документів, що дозволяють ідентифікувати учасників цих операцій та встановити факт надання послуги.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ра-дом" є юридичною особою, основним видом економічної діяльності якої є будівництво житлових і нежитлових будівель (код КВЕД: 41.20). З 01.10.2017 зареєстровано платником податків на додану вартість.
Між товариством з обмеженою відповідальністю "Ра-дом" (підрядник) та ТОВ «ІБК «АреАБуд» (замовник) було укладено договір підряду №8 від 01.08.2023.
Відповідно до п.1.1 договору підрядник зобов`язується власними силами і засобами виконати будівельні роботи, а саме: «Виконання робіт з влаштування промислової бетонної підлоги система (TOP-Бетон)», згідно технічного завдання, наданого замовником, на об`єкті: «Нове будівництво адміністративно-логістичного комплексу за адресою: Одеська область, Біляївський район, Нерубайська сільська рада, Масив, 21, ділянка 345-347».
Відповідно до п.2.2 договору термін виконання робіт становить 90 (дев`яносто) календарних днів, з моменту передачі будівельного майданчика у розпорядження підрядника.
Відповідно до п.2.3 договору документом, що підтверджує приймання виконаних робіт є підписаний підрядником та затверджений замовником акт виконаних підрядних робіт.
Відповідно до п.3.1 договору прогнозована загальна ціна договору становить 5040000,00 грн. (п`ять мільйонів сорок тисяч грн.. 00 коп.), в тому числі ПДВ 20%.
Сторони погодили, що загальна ціна договору буде складатись з сум зазначених в актах виконаних робіт підписаних сторонами та скріплених печатками (п.3.2 договору).
Договір набуває чинності з моменту укладення. Договір вважається укладеним, якщо сторони підписали його текст та скріпили цей документ відбитками печаток. Договір діє до повного виконання сторонами своїх зобов`язань по договору або до моменту його розірвання (п.6.1, п.6.2 договору)
Відповідно до акту прийому-передачі будівельного майданчика під виконання робіт з влаштування промислової бетонної підлоги система (ТОР-бетон) від 01.10.2023 підрядник прийняв майданчик (земельна ділянка площею 10541,0 м2) за адресою: Одеська область, Біляївський район, Нерубайська сільська рада, Масив, 21, ділянка 345-347 для початку виконання робіт.
На виконання умов договору ТОВ «ІБК «АреАБуд» були здійсненні наступні авансові платежі для ТОВ «Ра-дом»: 11.10.2023 - 400000,00 грн., 16.10.2023 - 400000,00 грн., 17.10.2023 - 500000,00 грн., 18.10.2023 - 800000,00 грн., 08.11.2023 - 250000,00 грн., 22.11.2023 - 400000,00 грн., 28.11.2023 1 000000,00 грн., 01.12.2023 - 500000,00 грн., 05.12.2023 - 790 000,00 грн., що підтверджується актом звірки взаєморозрахунків за період: 2023 року та карткою рахунку 361 за 4 квартал 2023 року.
У подальшому сторонами складено акт надання послуг №31 від 18.12.2023 про те, що ТОВ «Ра-дом» було виконано комплекс робіт по влаштуванню промислової підлоги відповідно до договору №8 від 01.08.2023, загальна вартість робіт склала 5040000,00 грн. у тому числі ПДВ 840000,00 грн.
За результатами здійснення господарської операції ТОВ «Ра-дом» було складено податкові накладні: №11 від 22.11.2023 на загальну суму 400 000,00 грн., у тому числі ПДВ 66 666,67 грн.;№14 від 28.11.2023 на загальну суму 1000 000,00 грн., ПДВ 166666,67 грн.; №1 від 01.12.2023 на загальну суму 500 000,00 грн., у тому числі ПДВ 83333,33 грн.;№2 від 05.12.2023 на загальну суму 790 000,00 грн., у тому числі ПДВ 131666,67 грн., які були направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, позивачем отримано квитанції за реєстраційним номером №9342577150 від 15.12.2023, №9340255576 від 14.12.2023, №9354019090 від 27.12.2023, №9357139324 від 29.12.2023, в яких зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачаннятовару/послуги 43.33 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем направлено до Головного управління ДПС в Хмельницькій області повідомлення про надання пояснення та подано документи про підтвердження реальності здійснення операції по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Контролюючим органом підтверджується, що позивачем 16.01.2024 було подано повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних від 01.12.2023 №1, від 05.12.2023 №2, від 22.11.2024 №11, від 28.11.2023 №14, а саме:
-копія акту надання послуг №31 від 18.12.2023р.;
-копія акту звірки за період 2023 року між ТОВ «РА-ДОМ» та ТОВ «ІБК «АреАБуд» за договором №8 від 01.08.2023;
-копія аналізу рахунку ТОВ «РА-ДОМ» 231 за грудень 2023р.;
-копія накладної - вимоги на відпуск матеріалів від 18.12.2023р.;
-копія фільтрованої виписки за період з 01.10.2023 по 31.12.2023р., контрагент ТОВ «Аванті Пробут»;
-копія фільтрованої виписки за період з 01.10.2023 по 31.12.2023р. контрагент «АТД Україна»;
-копія фільтрованої виписки за період з 01.10.2023 по 31.12.2023р., контрагент «АреАБуд»;
-копія фільтрованої виписки за період з 01.10.2023 по 31.12.2023р., контрагент ТОВ «Стиротерм»;
-копія довіреності від 01.03.2021 року;
-копія договору підряду №8 від 01.08.2023 року;
-копія договору поставки №15/03/21 від 13.03.2021 року;
-копія договору поставки №11/09/23-2 від 11.09.2023 року;
-копія договору безоплатного користування приміщенням від 01.03.2021 року;
-копія договору №БП-06/22-49 від 01.06.2022 року;
-копія договору перевезення вантажу автомобільним транспортом від 01.11.2023 року;
-копія договору оренди складського приміщення №01-01 від 01.01.2023 року;
-копія договору поставки №23/10/14Кр від 02.10.2023 року;
-копія договору поставки №80 від 15.12.2021 року;
-копія акту звірки взаємних розрахунків №456 від 31.12.2023 року;
-копія акту звірки взаємних розрахунків за період 2023 року між ТОВ «АТД Україна» та ТОВ «Ра-Дом»;
-копія акту звірки взаємних розрахунків за період 2023 року між ТОВ «Будова - С» та ТОВ «Ра-Дом»;
-копія акту звірки взаємних розрахунків за період травень 2023 року - грудень 2023 року між ТОВ «Стиротерм» та ТОВ «Ра-Дом»;
-копія картки рахунку 361 за 4 квартал 2023 року, з контрагентом ТОВ «АреАБуд»;
-копія картки рахунку 631 за листопад 2023 року - грудень 2023 року, з контрагентом ТОВ «Аванті Пробут»;
-копія картки рахунку 631 за листопад 2023 року - грудень 2023 року з ТОВ «АТД Україна»;
-копія картки рахунку 631 за 4 квартал 2023 року, з контрагентом ТОВ «Стиротерм»;
-копія видаткової накладної №1818 від 08.11.2023 року, копія ТТН №305 від 08.11.2023 року, копія ТТН № 306 від 08.11.2023 року;
-копія видаткової накладної №601 від 22.11.2023 року;
-копія видаткової накладної №600 від 22.11.2023 року;
-копія видаткової накладної №5678 від 01.12.2023 року;
-копія видаткової накладної №3197/2 від 13.11.2023 року, копія ТТН №3197/2 від 13.11.2023 року;
-копія видаткової накладної №3669/2 від 05.12.2023 року, копія ТТН №3669/2 від 05.12.2023 року;
-копія видаткової накладної №2832/1 від 17.10.2023 року, копія ТТН №2832/1 від 17.10.2023 року;
-копія видаткової накладної №3199 від 14.11.2023 року, копія ТТН №3199 від 14.11.2023 року;
-копія видаткової накладної №3669 від 05.12.2023 року, копія ТТН №3669 від 05.12.2023 року;
-копія видаткової накладної №3669/1 від 05.12.2023 року, копія ТТН №3669/1 від 05.12.2023 року;
-копія видаткової накладної №3197 від 13.11.2023 року, копія ТТН №3197 від 13.11.2023 року;
-копія видаткової накладної №3197/1 від 13.11.2023 року, копія ТТН №3197/1 від 13.11.2023 року;
-копія видаткової накладної №2832 від 17.10.2023 року, копія ТТН №2832 від 17.10.2023 року;
-копія видаткової накладної №3190/1 від 09.11.2023 року, копія ТТН №3190/1 від 09.11.2023 року;
-копія видаткової накладної №3190 від 08.11.2023 року, копія ТТН №3190/1 від 08.11.2023 року;
- копія видаткової накладної №1821 від 15.11.2023 року, копія ТТН №307 від 15.11.2023 року;
- копія видаткової накладної №1816 від 02.11.2023 року, копія ТТН №299 від 02.11.2023 року;
-копія видаткової накладної №ББСУ0000142 від 29.11.2023 року, копія ТТН №29/11/23 від 29.11.2023 року;
-копія оборотно - сальдової відомості по рахунку 10 за 2023 рік;
-копія оборотно - сальдової відомості по рахунку 11 за 2023 рік;
-копія накладної - вимоги на відпуск матеріалів від 02.11.2023 року, копія ТТН №2 від 02.11.2023 року;
-копія накладної - вимоги на відпуск матеріалів від 08.11.2023 року, копія ТТН №3 від 08.11.2023 року;
-копія накладної - вимоги на відпуск матеріалів від 29.11.2023 року, копія ТТН №13 від 29.11.2023 року;
-копія накладної - вимоги на відпуск матеріалів від 01.12.2023 року, копія ТТН №15 від 01.12.2023 року;
-копія накладної - вимоги на відпуск матеріалів від 15.11.2023 року, копія ТТН №4 від 15.11.2023 року;
-копія накладної - вимоги на відпуск матеріалів від 22.11.2023 року, копія ТТН №9 від 22.11.2023 року;
-копія накладної - вимоги на відпуск матеріалів від 22.11.2023 року, копія ТТН №10 від 22.11.2023 року;
-пояснення;
-копія штатного розпису на 2023 рік.
За результатом розгляду документів було прийняте повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, у якому вкзаано, що платником не надано первинні документи щодо підтвердження перевезення вантажів: акт виконаних робіт з ФОП ОСОБА_1 , та розрахункові документи з ним (банківська виписка чи платіжне доручення), також не надано угоду довільної форми зазначену у п.5.3 Договору перевезення вантажу автомобільним транспортом від 01.11.2023р. перевізник ФОП ОСОБА_1
19.01.2024 року було подано повідомлення №1 про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
-копія акт звірки взаємних розрахунків за період 01.10.2023 - 19.01.2024 між ТОВ «Ра-Дом» та ФОП ОСОБА_1 ;
-копія фільтрованої виписки за період з 01.01.2024 по 19.01.2024;
-копія договору заявки про надання послуг по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом №3-П від 08.11.2023 року;
-копія договору заявки про надання послуг по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом №4-П від 15.11.2023 року;
-копія договору заявки про надання послуг по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом №9-П від 22.11.2023 року;
-копія договору заявки про надання послуг по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом №10-П від 22.11.2023 року;
-копія договору заявки про надання послуг по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом №13-П від 29.11.2023 року;
-копія договору заявки про надання послуг по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом №15-П від 01.12.2023 року;
-копія договору заявки про надання послуг по організації перевезення вантажів автомобільним транспортом №2-П від 02.11.2023 року.
За результатом розгляду пояснень та поданих позивачем документів комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації було прийнято рішення:
№10420833/41555207 від 23.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №11 від 22.11.2023;
№10420831/41555207 від 23.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 28.11.2023;
№10420834/41555207 від 23.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 01.12.2023;
№10420832/41555207 від 23.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 05.12.2023.
Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних в рішеннях зазначено:ненадання / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
В додатковій інформації конкретизації обґрунтування прийнятого рішення не наведено.
Не погоджуючись з такими рішеннями комісії, позивач оскаржив його в адміністративному порядку шляхом подачі скарги до ДПС України.
Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної від 31.01.2024 №5975/41555207, №5973/41555207/2, №5977/41555207/2, №5974/41555207/2, скарги позивача залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі -ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджений, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
За правилами пункту 7 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Згідно отриманої платником податків квитанції, реєстрація ПН зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно квитанції про зупинення реєстрації ПН, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН / РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520(далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
- інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Отже, пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Відповідно до п.9 Порядку №520 за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Згідно пункту 10 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тобто, рішення Комісії регіонального рівня повинно містити чітку підставу для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Відповідно до пункту 44 Порядку №1165, Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи.
Позивачем були надані пояснення та копії ряду первинних документів, складених під час здійснення відповідної господарської операції, що підтверджується контролюючим органом.
Підставою для відмови в реєстрації податкових накладних в оскаржуваних рішеннях відповідач зазначив, що платником не надано додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
В повідомленні про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зазначена додаткова інформація, а саме: платником не надано первинні документи щодо підтвердження перевезення вантажів: акт виконаних робіт з ФОП ОСОБА_1 , та розрахункові документи з ним (банківська виписка чи платіжне доручення), також не надано угоду довільної форми зазначену у п.5.3 договору перевезення вантажу автомобільним транспортом від 01.11.2023 р. перевізник ФОП ОСОБА_1 .
Проте посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Суд також зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути саме по собі підставою для відмови в реєстрації розрахунку коригування.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Таким чином, у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Отже, оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд зазначає наступне.
Згідно з п.19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246(у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. №3341) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 12112грн.
Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню, суд вважає за необхідне судовий збір у розмірі 9689,60 грн. (який підлягав сплаті при поданні цього позову за 4 вимоги немайнового характеру) стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Решта сплаченого судового збору в сумі 2422,40 грн. є надміру сплаченим судовим збором.
Водночас, згідно п.1 ч.1 ст.7 Закону України "Про судовий збір"сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Враховуючи зазначене, суд роз`яснює позивачу його право подати до суду клопотання про повернення надмірно сплаченого судового збору в сумі 2422,20 грн.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов товариства з обмеженою відповідальністю "Ра-дом" задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 23.01.2024 №10420833/41555207, №10420831/41555207, №10420834/41555207, №10420832/41555207 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю "Ра-дом" №11 від 22.11.2023, №14 від 28.11.2023, №1 від 01.12.2023, №2 від 05.12.2023 датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Ра-дом" судовий збір у розмірі 9689 (дев`ять тисяч шістсот вісімдесят дев`ять) грн. 60 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 15 квітня 2024 року
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Ра-дом" (просп. Миру, 94/1-А, оф. 5, Хмельницький, Хмельницька область,29015 , код ЄДРПОУ - 41555207) Відповідачі:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171) Державна податкова служба України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053 , код ЄДРПОУ - 43005393)
Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2024 |
Оприлюднено | 17.04.2024 |
Номер документу | 118362918 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні