Постанова
від 04.04.2024 по справі 240/9284/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/9284/23

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Токарева Марія Сергіївна

Суддя-доповідач - Сапальова Т.В.

04 квітня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сапальової Т.В.

суддів: Ватаманюка Р.В. Капустинського М.М. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Надольна М.С.,

позивача: ОСОБА_1 ,

представника відповідача: Єрьоменко І.П.,

представника третьої особи: Горкуші М.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, третя особа - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, про визнання протиправним та скасування рішення та наказу, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, оформлене протоколом від 26.01.2023 № 1 про внесення подання до Держгеокадастру в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 року № 014607;

- скасувати наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.02.2023 року № 41 в частині анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607;

- зобов`язати Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру в 5-денний термін після набуття рішення суду законної сили внести відомості до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників про поновлення дії кваліфікаційного сертифікату ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2023 року позовні вимоги задоволено.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

В судовому засіданні представники відповідача та третьої особи підтримали доводи апеляційної скарги та просили суд задовольнити її.

Позивач заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до ч.1 та ч.3 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Заслухавши доповідь судді, пояснення представників сторін, які прибули в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що 05.11.2019 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру було видано ОСОБА_1 кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника № 014607, яким підтверджено його відповідність кваліфікаційним характеристикам професії та спроможність самостійно складати окремі види документації із землеустрою та документації з оцінки земель (крім експертної грошової оцінки земельних ділянок), виконувати топографо-геодезичні і картографічні роботи, проводити інвентаризацію земель, перевіряти якість ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень при здійсненні землеустрою (а.с. 12).

Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області звернулось до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру України та Кваліфікаційної комісії по видачі та анулюванню кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та інженера-геодезиста з листом від 26.12.2022 № 21-6-0.2-3180/2-22 про виявлення фактів систематичного порушення вимог чинного законодавства сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 , в якому просило Кваліфікаційну комісію розглянути викладені факти порушень та вжити необхідні заходи реагування відповідно до ст. 39 Закону України «Про державний земельний кадастр». До листа долучено: технічна із землеустрою на 50 арк.; технічна документація із землеустрою на 29 арк.; лист Служби безпеки України від 16.11.2022 № 57/5/2-1789 на 1 арк. з додатками на 28 арк.; заява про вчинення злочину на 1 арк. (а.с. 15-17).

За результатами розгляду листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 26.12.2022 № 21-6-0.2-3180/2-22 Кваліфікаційною комісією 26.01.2023 було прийнято рішення, оформлене протоколом № 1, про звернення до Держгеокадастру з поданням про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат від 05.11.2019 № 014607) (а.с.18-23).

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.02.2023 № 41 Про анулювання кваліфікаційного сертифікату інженера-землевпорядника кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 від 05.11.2019 № 014607 анульовано (а.с. 13-14).

Пунктом 2 наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.02.2023 № 41 Управлінню сертифікації наказано внести відомості про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників не пізніше ніж через три робочі дні після видання цього наказу.

Наказ прийнято відповідно до частини дев`ятнадцятої статті 66, частини третьої статті 66-1 та частини другої та третьої статті 68 Закону України «Про землеустрій», пункту 16 розділу ІІІ Порядку роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.10.2021 № 317 «Про питання сертифікації інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів», зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 07.12.2021 за №1582/37204 (Порядок № 317), керуючись Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 (Положення №15), на підставі подання Кваліфікаційної комісії від 01.02.2023 № 23/09.

Не погодившись з такими рішеннями суб`єкта владних повноважень, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Оцінюючи спірні правовідносини, які виникли між сторонами, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів враховує наступне.

Спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України, Законом України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV , Законом України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI, Законом України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» від 23.12.1998 № 353-XIV, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V, Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 17.10.2012 № 1051, Порядком роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.10.2021 № 317,які підлягають застосуванню в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин.

Пунктом «г» частини 1 статті 14 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у сфері землеустрою належить, зокрема здійснення сертифікації інженерів-землевпорядників, утворення Кваліфікаційної комісії та ведення Державних реєстрів сертифікованих інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів.

Частина 3 ст. 5-1 Закону України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» визначає, що топографо-геодезичні і картографічні роботи при здійсненні землеустрою виконуються особами, які отримали кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Згідно із абз. 6 ст. 1 Закону України "Про землеустрій" землеустрій це сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Особливим видом такої документації є документація із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, - комплексні плани просторового розвитку територій територіальних громад, генеральні плани населених пунктів, детальні плани територій. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.

Частинами 3 та 4 статті 25 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом. Відповідність документації із землеустрою в електронному вигляді положенням нормативно-технічних документів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується кваліфікованим електронним підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, з використанням кваліфікованої електронної позначки часу, а в паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою.

Згідно з п. «а» ч. 2 ст. 28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою зобов`язані, зокрема дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, відносини у сфері охорони навколишнього природного середовища, оцінки впливу на довкілля, а також норм і правил при здійсненні землеустрою.

Розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією (ч. 5 ст. 28 Закону України "Про землеустрій").

Відповідно до ст. 60 Закону України "Про землеустрій" державний контроль за проведенням землеустрою, виконанням запроектованих заходів із землеустрою і дотриманням вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, при розробленні документації із землеустрою здійснюється органами, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до повноважень, визначених законом.

Порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) регулюється Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V. Дія цього закону поширюється, зокрема, на відносини, пов`язані із здійсненням державного контролю за використанням та охороною земель.

Відповідальність за порушення законодавства у сфері землеустрою встановлена статтею 68 Закону України "Про землеустрій", згідно з якою особи, винні в порушенні законодавства у сфері землеустрою, несуть відповідальність згідно із законом.

Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав:

встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування;

рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником;

наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення;

з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного сертифіката.

На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.

Рішення про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржено в судовому порядку.

Рішення про видачу кваліфікаційного сертифіката інженеру-землевпоряднику, який був позбавлений його на підставі цього Закону, приймається Кваліфікаційною комісією в порядку, передбаченому для видачі кваліфікаційного сертифіката.

Рішення про зупинення дії кваліфікаційного сертифіката сертифікованого інженера-землевпорядника приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у разі:

невиконання вимог частини шостої статті 32, частини тринадцятої статті 66 цього Закону;

зазначення завідомо неправдивих даних, що призвело до викривлення інформації в Державному реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників.

Дія кваліфікаційного сертифіката поновлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у тижневий строк після усунення особою наявних зауважень.

Складення документації із землеустрою особою, яка не отримала кваліфікаційного сертифіката, яку позбавлено кваліфікаційного сертифіката або дія кваліфікаційного сертифіката якої зупинена, забороняється. Документація із землеустрою та технічна документація з оцінки земель, яка була підписана такою особою, є недійсною.

Притягнення осіб, винних у порушенні законодавства у сфері землеустрою, до відповідальності, передбаченої законами України, не звільняє їх від обов`язку відшкодувати шкоду, заподіяну в результаті порушення цього законодавства.

Пунктом 5 розділу І Порядку роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.10.2021 № 317 передбачено, що до повноважень Комісії належать зокрема, розгляд письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою стосовно професійної діяльності сертифікованих інженерів-землевпорядників, а також актів, складених за результатами здійснених заходів державного нагляду (контролю) Держгеокадастром; прийняття рішень про внесення подання до Держгеокадастру стосовно анулювання сертифіката інженера-землевпорядника у випадках, визначених законом.

Так, відповідач обґрунтовує оскаржуване рішення Кваліфікаційної комісії, тим, що позивачем не було дотримано норм у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, та визначає дві підстави його прийняття, а саме:

1) відсутність в поданому проекті із землеустрою для державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Здвиж ресурс» площею 73,3446 га, яка розміщена 1,6 км на південний схід від села Карабачин Брусилівської селищної ради Житомирської області в оренду терміном на 15 років для геологічного вивчення торфу, у тому числі дослідно-промислова розробка родовища (Карабачинська ділянка) матеріалів кадастрової зйомки та відповідних погоджень меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами, що порушує ст. 198 Земельного кодексу України, ст.,ст. 24, 39 Закону України «Про державний земельний кадастр», ст.,ст. 28, 50 Закону України «Про землеустрій», що могло призвести до порушення вимог ст. 14 та 41 Конституції України;

2) систематичне обрання позивачем в період 26.07.2022 по 05.10.2022 невірного типу трансакції при поданні через особистий електронний кабінет заяви про виправлення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561, які стосувалися відомостей про власника земельної ділянки та форми власності цієї земельної ділянки, подання для цієї цілі документів, які не пов`язані з речовими правами на нерухоме майно.

Водночас, відповідно до змісту протоколу № 1 від 26.01.2023 Кваліфікаційна комісія зазначила: «Головне управління вважає, що розробником документації не дотримано норм статті 198 Земельного кодексу України, оскільки у поданому для державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі проекті із землеустрою відсутні матеріали кадастрової зйомки та, зокрема, відповідні погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами».

В свою чергу позивачем до Кваліфікаційної комісії були подані заперечення, в яких він зазначив, що повідомлення про виявлення технічних помилок у відомостях Державного земельного кадастру про земельну ділянку подавалися для внесення відомостей, передбачених пунктом 119 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051. Позивач пояснює, що під час розробки вказаного проекту при вивченні землевпорядної ситуації, в тому числі і на Публічній карті України, було виявлено, що попередні землевпорядні роботи (після 2000 року) в межах земельної ділянки з різних причин не враховували наявність корисних копалин (торфу). Виникли наступні помилки, проблемні питання (накладки): при інвентаризації земель колишнього Брусилівського району Житомирської області ділянки з кадастровими номерами 120982000:02:000:8102 площею 45,5120 га та 1820982000:02:000:8100 площею 23,7198 га, не узгоджувались з Брусилівською СР; при формуванні ділянок для приватної власності 1820982000:02:000:0613 пл. 1,0000 га, 1820982000:02:000:0611 пл. 1,8000 га) не враховано склад ґрунтів - 140 торфовища низинні карбонатні - між іншим, ці ділянки (сільськогосподарського призначення) не можуть оброблятися досі, бо місцевість там заболочена.

Зміни до документації із землеустрою вносяться особою, яка відповідно до вимог цього Закону може бути розробником документації із землеустрою за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою. Погодження та затвердження змін до документації із землеустрою здійснюються в порядку, передбаченому для погодження та затвердження документації із землеустрою, що передбачено ст. 31 Закону України "Про землеустрій".

Відповідно до п. 119 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, до поземельної книги без подання заяви вносяться відомості (зміни до них) про:

1) віднесення земельної ділянки до земель іншої адміністративно-територіальної одиниці;

2) зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки в результаті проведення нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальних одиниць;

3) обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, містобудівною документацією;

4) власників, користувачів земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

5) затвердження документації із землеустрою та оцінки земель, на підставі якої внесено зміни до відомостей про земельну ділянку та/або нові (додаткові) відомості про земельну ділянку;

6) зареєстровані земельні ділянки, отримані в результаті інформаційної взаємодії між кадастрами та іншими інформаційними системами;

7) координати поворотних точок меж земельних ділянок, приведені адміністратором Державного земельного кадастру згідно з пунктами 156-3, 156-4 цього Порядку у відповідність з фактичним місцем розташування земельних ділянок.

Так, відповідно до абзацу 3 пункту 4 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що у разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв`язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.

Таким чином, законодавством визначено, що у разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки, то такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.

Крім того, відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру.

При цьому, рішення державного кадастрового реєстратора про відмову у внесенні до Державного земельного кадастру виправлених відомостей про земельну ділянку не підтверджує факт недотримання позивачем норм законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвели до порушення прав та інтересів суб`єктів землеустрою (причинно-наслідковий зв`язок).

Колегія суддів враховує, що у ст.68 Закону Україн "Про землеустрій" визначено, що для прийняття рішення про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) має існувати чітка підстава, зокрема, встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування.

Тобто, необхідною умовою є встановлення порушення, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування.

З матеріалів справи встановлено, що на засіданні кваліфікаційної комісії 26.01.2023, оформленому протоколом №1, обставини щодо наявності порушення ОСОБА_1 прав та/або законних інтересів третіх осіб не встановлювались та не досліджувались.

В частині протоколу засідання №1 від 26.01.2023 "Встановлені під час розгляду звернення (скарги) обставини" зазначено наступне: до Кваліфікаційної комісії надійшла скарга від Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на дії сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1 , що порушують норми законодавства у сфері землеутрою та Державного земельного кадастру".

Отже, докази, які б підтверджували викладені у скарзі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області обставини, комісією не досліджувались та не перевірялись на відповідність їх вимогам ст.68 Закону України "Про землеустрій", та наявності обов`язкових підстав для прийняття рішення про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката.

Посилання апелянта в обґрунтування правомірності прийнятого наказу на ймовірне порушення в майбутньому діями позивача ст. 14 та ст.41 Конституції України не відповідає вимогам ч.2 ст.68 Закону України "Про землеустрій" щодо наявності порушення прав та/або законних інтересів третіх осіб як обов`язкової умови для позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката, а також умовам встановлення правомірності рішення суб`єкта владних повноважень згідно з ч.2 ст.2 КАС України.

Сам факт встановлення порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру відповідно до ч.2 ст.68 Закону України "Про землеустрій" не є достатньою підставою для внесення подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання).

Оцінюючи доводи апелянта щодо систематичного обрання позивачем в період 26.07.2022 по 05.10.2022 невірного типу трансакції при поданні через особистий електронний кабінет заяви про виправлення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561, суд враховує наступне.

Відомості, що містились у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561 були змінені, у зв`язку з її поділом на дві земельні ділянки з кадастровими номерами: 1822084100:05:000:0663 площею 0,0093 га (землі сільськогосподарського призначення) та 1822084100:05:000:0662 площею 0,2353 га (землі сільськогосподарського призначення).

Дані зміни позивач намагався внести до Державному земельному кадастрі через особистий електронний кабінет в зазначений період в межах здійснення ним професійної незалежної діяльності при виконанні ним робіт із землеустрою.

Неправильне обрання позивачем трансакції було підставою для прийняття рішення державним кадастровим реєстратором про відмову у реєстрації змін до відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1822084100:05:000:0561. Колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції про те, що рішення державного кадастрового реєстратора не встановлює факт недотримання позивачем норм законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру.

Крім того, в спірному рішенні відсутнє посилання на норму законодавства, яку порушив позивач, обравши неправильну трансакцію.

Доводи апелянта про те, що дії позивача створили надмірне навантаження на Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області як державний орган та, зокрема, на державних реєстраторів як суб`єктів надання адміністративних послуг, що в свою чергу уповільнило їх роботу та порушило право інших сертифікованих інженерів-землевпорядників та швидке та якісне опрацювання їх документів, колегія суддів вважає необґрунтованими в контексті розгляду даних спірних правовідносин. Оскільки зазначені обставини не підтверджують наявності підстав, передбачених ч.2 ст.68 Закону України "Про землеустрій", для розгляду питання про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката. Відповідна інформація є узагальненою та не містить даних окремих порушень прав конкретних фізичних та юридичних осіб, наявності від осіб скарг або звернень, тому не спростовує висновків, які були покладені в основу подання про анулювання сертифікату інженера-землевпорядника.

Крім того, в обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на лист СБУ в Житомирській області від 16.11.2022 №57/5/2-1789, відповідно до якого в діях ОСОБА_1 можливо наявні порушення чинного земельного законодавства. Водночас, відповідно до змісту протоколу №1 від 26.01.2022 обставини, викладені в зазначеному листі СБУ, не розглядались, не підлягали оцінці під час проведення засідання та не були підставою для прийняття оскаржуваного рішення відповідача. З урахуванням зазначеного, колегія суддів не бере до уваги посилання відповідача та третьої особи на лист СБУ в Житомирській області від 16.11.2022 №57/5/2-1789.

З урахуванням вищезазначеного за відсутності встановленого факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, подання Кваліфікаційної комісії центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката є безпідставним, а відповідний наказ центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин про анулювання такого сертифікату, є незаконним та підлягає скасуванню.

Таким чином, доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах законодавства та не спростовують висновків суду першої інстанції, суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.315,316 КАС Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2023 року - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття відповідно до ч.1 ст.325 КАС України та може бути оскаржена в касаційному порядку виключно з підстав, передбачених ч.4 ст.328 КАС України.

Згідно з ч.1 ст. 329 КАС України касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Постанова суду складена в повному обсязі 15 квітня 2024 року.

Головуючий Сапальова Т.В. Судді Ватаманюк Р.В. Капустинський М.М.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено17.04.2024
Номер документу118365457
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —240/9284/23

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 20.09.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні