Рішення
від 10.04.2024 по справі 914/149/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.04.2024 Справа № 914/149/24

м.Львів

за позовом: Керівника Самбірської окружної прокуратури Львівської області, м.Турка в інтересах держави в особі позивача : Турківської міської ради Самбірського району Львівської області, м.Турка

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Карпатська ВЕС», с.Завадівка Самбірського району Львівської області

про розірвання договору оренди землі б/н (ділянка №17-з) від 01.04.2014, зобов`язання повернути земельну ділянку з кадастровим номером 4625582900:11:000:0095 площею 1,0000 га.

Суддя Кітаєва С.Б.

За участі секретаря Сосницької А.А.

Представники сторін:

від прокуратури: Леонтьєва Н.Т. прокурор

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

Суть спору:

На розгляд Господарського суду Львівської області поступив позов Керівника Самбірської окружної прокуратури Львівської області, м.Турка в інтересах держави в особі позивача: Турківської міської ради Самбірського району Львівської області, до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «Карпатська ВЕС», про: розірвання договору оренди землі б/н (ділянка №17-з) від 01.04.2014, зобов`язання повернути земельну ділянку з кадастровим номером 4625582900:11:000:0095 площею 1,0000 га.

Ухвалою суду від 22.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 21.02.2024.

20.02.2024, за вх.№4956/24, через систему «Електронний суд» від позивача надійшла заява про розгляд справи та всіх наступних засідань без участі представника, в якому зазначає, що позовні вимоги підтримує та просить їх задоволити.

Ухвалою від 21.02.2024 судом повідомлено позивача та відповідача про відкладення розгляду справи на 20.03.2024.

Ухвалою суду від 20.03.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті, судове засідання з розгляду справи по суті призначено на 10.04.2024.

Прокурор в судове засідання 10.04.2024 з`явився, позовні вимоги підтримав.

Позивач явки уповноваженого представника не забезпечив, у клопотанні від 20.02.2024 (вх.№4956/24) просив про розгляд справи без його участі.

Відповідач явки представника не забезпечив, причин неявки не повідомив. Жодних заяв, клопотань від відповідача не поступило.

Як вбачається з Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань юридичною адресою ТзОВ «Карпатська ВЕС» є адреса: 82540, Львівська область, Турківський район, с.Завадівка, вул.Середня, буд.10.

07.03.2024 поштове відправлення за штрих-кодовим ідентифікатором 0600081187131 (ухвала суду від 22.01.2024), повернулося до Господарського суду Львівської області не врученим з відміткою про причини повернення «адресат відсутній за вказаною адресою». Відмітка засвідчена підписом відповідального представника поштового відділення із проставленням відбитка календарного штемпеля.

07.03.2024 поштове відправлення за штрих-кодовим ідентифікатором 0600091652274 (ухвала суду від 21.02.2024), повернулося до Господарського суду Львівської області не врученим з відміткою про причини повернення «адресат відсутній за вказаною адресою». Відмітка засвідчена підписом відповідального представника поштового відділення із проставленням відбитка календарного штемпеля.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 15.05.2018 у справі № 904/6063/17, отримання поштової кореспонденції залежить від волевиявлення юридичної особи і на неї, як на суб`єкта господарської діяльності покладається обов`язок належної організації отримання поштової кореспонденції пов`язаної із здійснюваною господарською діяльністю. Сам лише факт неотримання скаржником кореспонденції, якою суд із додержанням вимог процесуального закону надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою та яка повернулася до суду у зв`язку з її неотриманням адресатом, не може вважатися поважною причиною невиконання ухвали суду, оскільки наведене зумовлено не об`єктивними причинами, а суб`єктивною поведінкою сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на її адресу (аналогічна позиція викладена в постановах КГС ВС від 16.05.2018 у справі № 910/15442/17, від 10.09.2018 у справі № 910/23064/17, від 24.07.2018 у справі № 906/587/17).

Таким чином, суд констатує, що сторони є належним чином повідомлені про розгляд їхньої справи у суді та мали можливість передбачену законом на реалізацію своїх прав та законних інтересів, з урахуванням сформованої позиції судів вищих інстанцій щодо належного повідомлення учасників процесу.

Згідно ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Враховуючи, що зібраних в матеріалах справи доказів достатньо для з`ясування обставин справи та прийняття рішення, в судовому засіданні 10.04.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.

Позиція прокуратури.

01.04.2014 між Головним управлінням Держземагентства у Львівській області та ТОВ «Карпатська ВЕС» укладено Договір оренди землі (ділянка №17-з) кадастровий номер 4625582900:11:000:0095 площею 1,0000 га для будівництва і обслуговування вітрової електростанції (далі-Договір).

За умовами п.1 Договору, ГУ Держземагентства у Львівській області (Орендодавець) передає, а ТОВ «Карпатська ВЕС» (орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку під будівництво та обслуговування вітрової електростанції, яка знаходиться за межами населеного пункту села Мельничне Турківського району (на даний час-Турківської територіальної громади).

Відповідно до п.2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,0000 га з кадастровим номером 4625582900:11:000:0095.

Право оренди земельної ділянки кадастровий номер 4625582900:11:000:0095 на підставі вказаного Договору за Відповідачем зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.04.2014 (номер запису про право: 5309725), що підтверджується інформаційною довідкою №348729708.

Пунктом 8 Договору визначено, що такий укладено на 49 років.

З`ясовано, що в ТОВ «Карпатська ВЕС» упродовж 2022-2023 років наявна систематична заборгованість зі сплати орендної плати за вказану земельну ділянку в розмірі 2,4 тис. грн.

Підставою для передачі земельної ділянки став наказ ГУ Держземагентства у Львівській області від 03.04.2019 №ЛВ/4625582900:11:000/00001871 «Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки», яким надано в оренду ТОВ «Карпатська ВЕС» терміном на 49 років земельну ділянки площею 1,0000 га, кадастровий номер-4625582900:11:000:0095, яка розташовано за межами населеного пункту Завадівської міської ради Турківського району Львівської області, під будівництво і обслуговуванням вітроелектростанції.

За інформацією Турківської міської ради Самбірського району від 12.12.2023 №2277-02.17 в ТОВ «Карпатська ВЕС» станом на 01.12.2023 наявні систематична заборгованість за 2022-2023 роки по орендній платі за використання земельної ділянки кадастровий номер 4625582900:11:000:0095 в сумі 2482,07 грн.

Згідно інформації ГУ ДПС у Львівській області від 05.12.2023 №13195/5/13-01-13-08-07 ТОВ «Карпатська ВЕС» має заборгованість по сплаті орендної плати за всі земельні ділянки на загальну суму 1 млн. 835,1 тис. грн.

Щодо ТОВ «Карпатська ВЕС» Львівським окружним адміністративним судом 26.03.2021 прийнято рішення у справі №380/719/21 про стягнення заборгованості по сплаті орендної плати на землю в сумі 114,4 тис. грн. та 06.12.2021 прийнято рішення у справі №380/11214/21 про стягнення заборгованості по сплаті орендної плати на землю в сумі 231,5 тис. грн.

Також, в 2023 році ГУ ДПС у Львівській області до суду направило матеріали про стягнення новоствореного боргу. 31.05.2023 року судом задоволено позов в адміністративній справі №380/3666/23 і стягнуто з боржника 1,4 млн.грн.

Заборгованість ТОВ «Карпатська ВЕС» з орендної плати за землю за оренду земельної ділянки з кадастровими номером 4625582900:11:000:0095 обліковується по Турківській територіальній громаді, оскільки відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області» території села Мельничне, увійшли до території Турківської територіальної громади.

Таким чином, при наявності заборгованості починаючи з березня 2022 року по орендній платі за землю в сумі 2,4 тис. грн. та договірного зобов`язання про щомісячне внесення орендної плати за землю, встановлено відсутність передбачених щомісячних проплат з орендної плати за оренду земельної ділянки кадастровий номер 4625582900:11:000:0095 площею 1,0000 га в період з березня 2022 року по грудень 2023 року.

В ТОВ «Карпатська ВЕС» була заборгованість по орендній платі за землю і в 2021 році, яка погашена платежами 12.02.2022 і 17.11.2022, а заборгованість за січень-лютий 2022 року сплачена 25.09.2023, 21.03.2022 та 02.10.2023.

Турківська міська рада, незважаючи на направлений Самбірською окружною прокуратурою лист віл 27.11.2023 №14.56/04-22-4829вих-23 про наявну систематичну заборгованість не зверталася в господарський суд з позовною заявою про розірвання договору оренди землі.

Отже, Орендар не виконує взяті на себе за Договором від 01.04.2014 зобов`язання, та систематично (більше 3-х місяці) не сплачує передбаченої Договором орендної плати за оренду землі. Це є підставою для звернення до суду з позовом про розірвання договору оренди землі від 01.04.2014 та повернення земельної ділянки.

Вищенаведене також свідчить про систематичне порушення Відповідачем умов Договору в частині повноти та своєчасності сплати орендної плати та є самостійною підставою для розірвання договору оренди землі.

З огляду на те, що Відповідачем в порушення п.9 Договору і ч.1 ст. 24 Закону України постійно допускалася заборгованість з орендної плати за землю, а саме плата не вносилася більше 3 місяців-наявна підстава припинення Договору шляхом його розірвання за рішенням суду відповідно до п.38 Договору, ч. 1 ст.32 Закону України та ч.2 ст.651 Цивільного кодексу України.

Прокурор зазначає, що Турківська міська рада, як сторона договору, незважаючи на очевидний характер порушень з боку відповідача, володіючи інформацією про систематичну несплату та значну заборгованість Орендаря з орендної плати за землю, що є істотним порушенням договору оренди землі, не вживала достатніх заходів на припинення його права користування земельною ділянкою та розірвання договору оренди земельної ділянки, усвідомлюючи порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Більше того, заходів не вжито міською радою, незважаючи на отримання листа Самбірської окружної прокуратури від 27.11.2023 №14.56/04-22-4829вих-23, у якому повідомлялося про наявність заборгованості у ТОВ «Карпатська ВЕС» з орендної плати, за землю, зокрема, за оренду земельної ділянки з кадастровим номером 4625582900:11:000:0095.

Таким чином, упродовж тривалого часу Турківською міською радою не вживаються заходи по захисту майнових прав та інтересів держави, в тому числі, шляхом звернення із позовною заявою до суду про розірвання Договору та повернення земельної ділянки, що свідчить про неналежне здійснення уповноваженим органом захисту інтересів держави захисту як стороною договору.

Вказані обставини є достатнім аргументом для підтвердження бездіяльності Позивача та обгрунтованою підставою для застосування представницьких повноважень прокурором з метою захисту порушених інтересів держави.

Враховуючи вищенаведене, прокурор просить розірвати договір оренди землі від 01.04.2014 (ділянка №17-з) укладений з ТзОВ «Карпатська ВЕС»; зобов`язати ТзОВ «Карпатська ВЕС» повернути на користь держави в особі органу , уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах-Турківської міської ради Самбірського району Львівської області, земельну ділянку з кадастровим номером 4625582900:11:000:0095 площею 1,0000 га розташовану за межами населеного пункту села Мельничне на території Турківської міської ради Самбірського району Львівської області; стягнути з ТзОВ «Карпатська ВЕС» на користь Львівської обласної прокуратури судовий збір в сумі 6056,00 грн. за подання позовної заяви.

Позиція позивача.

Позивачем пояснення по суті позовних вимог не подано. У клопотанні від 20.02.2024 позивач зазначив, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі. Розгляд справи просить здійснювати без участі представника Турківської міської ради.

Позиція відповідача.

Відповідач відзиву на позовну заяву не надав, доказів погашення заборгованості не представив.

Обставини справи.

01.04.2024 Головне управління Держземагентства у Львівській області, в особі заступника начальника Головного управління Падляка Ігора Михайловича, що діє на підставі Положення про Головне управління Держземагентства у Львівській області, затвердженого наказом Держземагентства України від 09.08.2012 р №376 (зі змінами) та наказу ГУ Держземагентства у Львівській області від 11.09.2013 р. №114/1 з одного боку, та Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю «Карпатська ВЕС» в особі директора Рончевича Ігора Чедомировича, що діє на підставі Статуту, з другого боку, уклали Договір оренди землі (ділянка №17-з).

За умовами п.1 Договору, Орендодавець на підставі наказу ГУ Держземагентства у Львівській області від 03.03.2014 р. №ЛВ/4625582900:11:000/00001871 надає в оренду земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення для будівництва і обслуговування вітрової електростанції, яке знаходиться за межами села Мельничне, Турківського району, Львівської області.

Відповідно до п. 2. Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,0000 га з кадастровим номером 4625582900:11:000:0095, у тому числі-1,0000 га.

На земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфрастуктури (п. 3 Договору).

Згідно з п.8 Договору, договір укладено на 49 ( сорок дев`ять) років.

Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Орендна плата складає 666,09 грн. (шістсот шістдесят шість грн. 09 коп.) на рік, встановлюється в трикратному розмірі ( стаття 288.5.1) від земельного податку визначеного статтями 276.3 та 278.1 розділу 13 Податкового кодексу України. Орендна плата вноситься у грошовій формі рівними частинами щомісячно.

Відповідно до п.11 Договору, орендна плата вноситься шляхом безготівкового перерахунку, рівними частинами, не пізніше як через 30 днів після закінчення звітного періоду на р/р 33215812700675 в УДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 04373465, одержувач платежу Завадівська сільська рада.

Згідно з п.15 Договору, земельна ділянка передається в оренду для: розміщення, будівництва, обслуговування, експлуатації вітрової електростанції ТОВ «Карпатська ВЕС», яка виробляє електричну енергію з відновлювальних джерел.

Цільове призначення земельної ділянки за КВЦПЗ:-землі енергетики код 14.01-для будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій. (п.16 Договору)

Відповідно до п.18 Договору, передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення.

Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є: розпорядження Голови Львівської обласної державної адміністрації від 03.05.2012 року №277/0/5-12.

Організація розроблення проекту відведення земельної ділянки і витрати, пов`язані з цим, покладаються на орендаря.

Проект відведення земельної ділянки затверджено наказом ГУ Держземагентства у Львівській області від 03.04.20145 №ЛВ/4625582900:11:000/00001871.

Відповідно до п.28 Договору, Орендодавець має право вимагати від орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди, забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил, щодо використання землі, своєчасного внесення орендної плати.

Згідно з п.31 Договору, орендар зобов`язаний відповідності до цього договору своєчасно вносити орендну плату.

Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:

-взаємною згодою сторін;

-рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором. (п. 38 Договору)

Згідно з п.39 Договору, розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Цей договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий-в орендаря, третій-в органі, який провів його державну реєстрацію: Реєстраційна служба у Турківському районі Львівської області.

Право оренди земельної ділянки кадастровий номер 4625582900:11:000:0095 на підставі вказаного Договору за Відповідачем зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.04.2014 (номер запису про право: 5309725), що підтверджується інформаційною довідкою №348729708.

Право власності земельної ділянки за Позивачем зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 03.10.2022 (номер запису 48095485).

Підставою для передачі земельної ділянки став наказ ГУ Держземагентства у Львівській області від 03.03.2014 №ЛВ/4625582900:11:000/00001871. «Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки», яким надано в оренду ТОВ «Карпатська ВЕС» терміном на 49 років земельну ділянку площею 1,0000 га, кадастровий номер - 4625582900:11:000:0095, яка розташована за межами населеного пункту Завадівської сільської ради Турківського району Львівської області, під будівництво і обслуговування вітроелектростанції.

27.11.2023 року Львівська обласна прокуратура Самбірської окружної прокуратури звернулася з листом №14.56/04-22-4829вих-23 до Турківської міської ради з проханням надати наступні відповіді, а саме:

-розрахунок боргу по ТОВ «Карпатська ВЕС» щодо земельної ділянки кадастровий номер 4625582900:11:000:0095, з відображенням щомісячних нарахувань, розміру здійсненої оплати та суми боргу;

-чи проведена державна реєстрація вказаної земельної ділянки за Турківською міською радою;

-чи подавалася міською радою позовна заява до орендаря про розірвання договору оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку комунальної власності площею 1,0000 га;

-вказати підстави не вжиття заходів в судовому порядку з приводу розірвання договору оренди та повернення вищенаведеної земельної ділянки.

Турківська міська рада Самбірського району листом від 12.12.2023 №2277-02.17 повідомила, що по ТОВ «Карпатська ВЕС» щодо земельної ділянки з кадастровим номером: 4625582900:11:000:0095, проведена державна реєстрація за громадою Турківської міської ради. Позовні заяви до вищевказаного орендаря про розірвання договору оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку, міською радою не подавались у зв`язку з відсутністю коштів для сплати витрат судового збору. Станом на 01.12.2023 року загальна сума заборгованості по вказаній ділянці становить 2482,07 грн, а саме: за березень-грудень 2022 року-1017,31 грн, січень-листопад 2023 року-1464,76 грн. Сплачені суми коштів «Карпатською ВЕС» у 2022 році (12.05.2022 року; 17.11.2022 року) в сумі -312,13 грн., зараховуються на погашення заборгованості з орендної плати за землю за попередній рік (2021 рік та 2022 рік), відповідно, сплачені суми коштів у 2023 році (25.09.2023 року; 02.10.2023 року) в сумі-62,17 грн. зараховуються на погашення сум заборгованості за 2022 рік.

Згідно інформації ГУ ДПС у Львівській області від 05.12.2023 №13195/5/13-01/13-08-07 ТОВ «Карпатська ВЕС» має заборгованість по сплаті орендної плати за всі земельні ділянки на загальну суму 1 млн. 835,1 тис. грн.

Щодо ТОВ «Карпатська ВЕС» Львівським окружним адміністративним судом 26.03.2021 прийнято рішення у справі №380/719/21 про стягнення заборгованості по сплаті орендної плати на землю в сумі 114,4 тис. грн. та 06.12.2021 прийнято рішення у справі №380/11214/21 про стягнення заборгованості по сплаті орендної плати на землю в сумі 231,5 тис. грн.

ГУ ДПС у Львівській області до суду направлено матеріали про стягнення новоствореного боргу. 31.05.2023 року судом задоволено позов в адміністративній справі №380/3666/23 і стягнуто з боржника 1,4 млн.грн.

Заборгованість ТОВ «Карпатська ВЕС» за оренду земельної ділянки з кадастровим номером 4625582900:11:000:0095 обліковується по Турківській територіальній громаді, оскільки відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області» території села Мельничне, увійшли до території Турківської територіальної громади.

Таким чином, при наявності заборгованості за березня 2022 року по орендній платі за землю в сумі 2,4 тис. грн. та договірного зобов`язання про щомісячне внесення орендної плати за землю, встановлено відсутність передбачених щомісячних проплат з орендної плати за оренду земельної ділянки кадастровий номер 4625582900:11:000:0095 площею 1,0000 га в період з березня 2022 року по грудень 2023 року.

Турківська міська рада, незважаючи на направлений Самбірською окружною прокуратурою лист від 27.11.2023 № 14.56/04-22-4826вих-23 про наявну систематичну заборгованість, не зверталася в господарський суд з позовною заявою про розірвання договору оренди землі.

Оцінка суду.

Між сторонами за договором виникли договірні правовідносини з оренди земельних ділянок комунальної власності на підставі укладених договорів оренди землі, на які поширюється дія загальних норм Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України і Закону України «Про оренду землі».

Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно ст.1 Закону України «Про оренду землі», ч.1 ст.93 ЗК України, орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою.

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі, яка необхідна орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст.13 Закону України «Про оренду землі», договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об`єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки (статті 14, 15 Закону України «Про оренду землі»).

Статтею 206 Земельного кодексу України передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України). Орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, згідно з яким за положенням частини 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі», визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди землі (частина 1 статті 15 Закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Суд зазначає, що відповідач у порядку та на підставі договору оренди землі (ділянки №17-з) отримав у строкове платне користування земельну ділянку. Правовідносини з користування цією земельною ділянкою орендар та орендодавець урегулювали шляхом укладення договору оренди, у якому між ними досягнуто згоди з усіх істотних умов для такого виду договору, зокрема, визначено права та обов`язки сторін, строки, розмір та порядок внесення орендної плати.

За умовою договору оренди орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі рівними частинами щомісячно.

Судом встановлено, що у порушення цих зобов`язань орендарем не виконувалися обов`язки з оплати орендної плати за користування орендованою земельною ділянкою та за період з березня 2022 року по грудень 2023 року заборгованість відповідача з орендної плати становить 2482,07 грн. Відповідач своїм право на подачу відзиву на позовну заяву не скористався та доказів протилежного суду не надав.

Водночас, стягнення заборгованості з орендної плати з відповідача не є предметом спору у цій справі, а прокурор звернувся із позовом про розірвання договору оренди землі та зобов`язання повернути земельну ділянку, у зв`язку із порушенням відповідачем умов договору у частині несплати орендної плати.

Умовами договорів оренди землі визначені підстави припинення договору. Зокрема, дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором.

Відповідно до частини 1 статті 32 Закону України «Про оренду землі» на вимогу однієї із сторін договір може бути достроково розірваний за рішенням суду у разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Пунктом 6 частини 2 статті 25 Закону України «Про оренду землі» серед іншого передбачено, що орендар земельної ділянки зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку.

Положеннями пункту «д» частини 1 статті 141 Земельного кодексу України встановлено, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.

При цьому систематична сплата орендної плати не у повному обсязі, визначеному договором, тобто як невиконання так і неналежне виконання умов договору є підставою для розірвання такого договору, оскільки згідно зі статтею 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Тобто, систематична (два і більше разів) несплата орендної плати, яка визначена умовами укладеного між сторонами правочину, у тому числі сплата орендної плати не у повному обсязі (часткове виконання зобов`язання) є підставою для розірвання такого договору.

Подібні правові висновки викладено у постановах Верховного Суду від 02.05.2018 у справі №925/549/17, від 06.03.2019 у справі №183/262/17, від 07.10.2020 у справі №313/780/19, від 10.02.2021 у справі №923/1001/19.

Згідно із частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Виходячи із системного аналізу наведених положень законодавства та враховуючи, що до відносин, пов`язаних з орендою землі, застосовуються також положення Цивільного кодексу України, слід зазначити, що при вирішенні судом питання щодо розірвання договору оренди землі за обставин систематичного невнесення орендної плати, застосуванню також підлягають положення частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України. Застосування такого правового наслідку, як розірвання договору судом саме з підстави істотності допущеного порушення договору, визначеної через іншу оціночну категорію - значну міру позбавлення того, на що особа розраховувала при укладенні договору, - відповідає загальним засадам цивільного законодавства, до яких за пунктом 6 частини 1 статті 3 Цивільного кодексу України належать, зокрема, справедливість, добросовісність та розумність.

Отже, стороною, якою заявлено вимоги про розірвання договору, повинно бути доведено наявність істотного порушення договору та наявність шкоди, завданої цим порушенням другою стороною, тобто існування цих двох умов у їх сукупності.

Неналежне виконання відповідачем своїх зобов`язань щодо сплати орендної плати, призвели до істотного порушення умов договору.

Матеріалами справи підтверджується факт систематичної несплати відповідачем орендної плати.

Таким чином, уклавши з відповідачем договір, позивач розраховував на належне виконання відповідачем своїх зобов`язань у відповідності до умов зазначеного договору та вимог чинного законодавства України, тому позовні вимоги щодо розірвання договору правомірні, обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Згідно ч. 1 ст. 34 Закону України «Про оренду землі», у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Враховуючи те, що суд дійшов висновку про наявність підстав для розірвання договору, у відповідача з моменту розірвання договору відсутні правові підстави для використання спірної земельної ділянки.

З огляду на вищевикладене, суд прийшов до висновку про обґрунтованість та доведеність належними доказами, дослідженими судом, позовних вимог про зобов`язання відповідача повернути земельну ділянку площею 1,0000 га з кадастровим номером 4625582900:11:000:0095 позивачу, у зв`язку з чим позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Згідно з п.3 ч.1 ст.131 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Закон України «Про прокуратуру» визначає правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, порядок здійснення прокурорського самоврядування, а також систему прокуратури України.

Згідно з частинами 3, 4 статті 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань. Представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Генеральної прокуратури України або регіональної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора України або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.

Аналізуючи зазначені вище положення, слід дійти висновку, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках:

- якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження;

- у разі відсутності такого органу.

Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду.

Як встановлено судом, органом уповноваженим державою здійснювати функції у спірних правовідносинах є Турківська міська рада Самбірського району Львівської області, до компетенції якої віднесено розпорядження спірною земельною ділянкою.

Однак, з огляду на систематичну несплату орендної плати позивачем не вживалися заходи щодо розірвання договору та повернення земельної ділянки.

Таким чином, бездіяльність міської ради щодо звернення до суду з відповідним позовом свідчить про нездійснення органом місцевого самоврядування захисту інтересів в сфері контролю за додержанням земельного законодавства та є підставою для представництва прокурором в суді інтересів держави в особі Турківської міської ради Самбірського району Львівської області.

Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про прокуратуру», право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам обласних та окружних прокуратур, їх першим заступникам та заступникам, прокурорам Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що в даному випадку, Керівник Самбірської окружної прокуратури Львівської області правомірно звернувся до суду в інтересах держави в особі Турківської міської ради Самбірського району Львівської області, належним чином обґрунтував порушення інтересів держави, необхідність їх захисту та неналежного здійснення, зокрема, вказавши, що ненадходження коштів зі сплати орендної плати, надходження їх несвоєчасно та не в повному обсязі призводить до спричинення шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави та економічної безпеки громади та держави в цілому, зокрема, органу місцевого самоврядування з огляду на наповненість місцевого бюджету через ненадходження коштів.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно ч. 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Частиною 2 статті 86 ГПК України передбачено, що жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Сплата прокурором судового збору за подання до суду позовної заяви підтверджується платіжною інструкцією №17 на суму 6056,00 грн.

Згідно п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, судовий збір у справі покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги підлягають до задоволення, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 4, 7, 13, 14, 73, 74, 76-80, 91, 123, 129, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Розірвати Договір оренди землі від 01.04.2014 (ділянка № 17-з) укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю «Карпатська ВЕС» (82540, вул. Середня, 10, с. Завадівка, Самбірський район, Львівська область, код ЄДРПОУ - 36787838).

3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Карпатська ВЕС» (82540, вул. Середня, 10, с. Завадівка, Самбірський район, Львівська область, код ЄДРПОУ - 36787838) повернути на користь держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах - Турківської міської ради Самбірського району Львівської області (82500, м. Турка, вул. Січових Стрільців, 62, Самбірського району Львівської області, ідентифікаційний код 04056026) земельну ділянку з кадастровим номером 4625582900:11:000:0095 площею 1,0000 га, розташовану за межами населеного пункту села Мельничне на території Турківської міської ради Самбірського району Львівської області.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Карпатська ВЕС» (82540, вул. Середня, 10, с. Завадівка, Самбірський район, Львівська область, код ЄДРПОУ - 36787838) на користь Львівської обласної прокуратури судовий збір в сумі 6056,00 грн за подання позовної заяви (отримувач: Львівська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910031, UА 138201720343140001000000774 у ДКСУ у м. Києві, 79005, м. Львів, проспект Шевченка, 17/19).

5. Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили в порядку ст. 327 ГПК України.

Рішення суду набирає законної сили у строки передбачені ст. 241 ГПК України.

Рішення може бути оскаржене в порядку та строки передбачені ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повний текст рішення підписано 16.04.2024.

СуддяКітаєва С.Б.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення10.04.2024
Оприлюднено18.04.2024
Номер документу118392519
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —914/149/24

Рішення від 10.04.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кітаєва С.Б.

Ухвала від 20.03.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кітаєва С.Б.

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кітаєва С.Б.

Ухвала від 21.02.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кітаєва С.Б.

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кітаєва С.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні