Рішення
від 10.04.2024 по справі 921/112/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10 квітня 2024 року м. ТернопільСправа № 921/112/24

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Чопка Ю.О.

за участі секретаря судового засідання Саловська О.А.

розглянув матеріали справи

за позовом: Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради" (47004, Тернопільська область, м. Кременець, вул. Горбача ,1)

до відповідача: Кременецької міської ради (47001, Тернопільська область, м. Кременець, вул. Шевченка, 67)

про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним статуту (в частині), визнання протиправними дій щодо виключення окремих положень з нової редакції статуту.

За участі представників від:

Позивача: адвокат Авдєєнко Владислав Валерійович ;

Відповідача: юрисконсульт Галатович Ірина Петрівна

Зміст позовних вимог, позиція позивача

Комунальне некомерційне підприємство "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради звернулася до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Кременецької міської ради про :

- визнання незаконним та скасувати п.1 рішення Кременецької міської ради №5419 від 12.02.24 в частині викладення у новій редакції п.п. 1.4, 8.2.1, 8.3.3, 8.3.7, 8.4.9, 8.6, 8.7, 9.3 статуту позивача;

- визнання недійсними п.п. 1.4, 5.3, 6.3.3, 6.6, 7.1.5, 8.2.1, 8.3.3, 8.3.7, 8.4.9, 8.6, 8.7, 9.3 статуту КНП "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради в редакції, затвердженій рішенням Кременецької міської ради №5419 від 12.02.24;

- визнання протиправними дій відповідача щодо виключення з нової редакції статуту позивача, затвердженої рішенням Кременецької міської ради №5419 від 12.02.24, без ухвалення відповідачем про це відповідного рішення, положень п.п. 6.3.4, 6.8, 8.3.8, 8.3.9, 8.4, 8.5.17, 11.5 статуту позивача, затвердженого рішенням Кременецької міської ради №3904 від 23.06.22.

Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що зміни, які внесені оспорюваним рішенням Кременецької міської ради, не відповідають чинному законодавству.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.02.2024 справу №921/112/24 передано на розгляд судді Чопку Ю.О.

Позиція відповідача

Відповідач у відзиві на позовну заяву від 15.03.2024 (вх.№2180 від 15.03.2024) позовні вимоги заперечує та просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог, стверджуючи про те, що рішення прийняте відповідно до приписів законодавства та в межах повноважень відповідача як засновника комунального підприємства.

Процесуальні дії суду у справі.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 29.02.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 20 березня 2024 року.

Ухвалою суду від 18.10.2023 закрито підготовче провадження по справі №921/112/24 та призначено її до розгляду по суті на 10 квітня 2024 року.

У судовому засіданні 10.04.2024, суд після виходу з нарадчої кімнати, ухвалив вступну та резолютивну частини рішення.

Фактичні обставини справи, встановлені судом.

Рішенням сесії Кременецької міської ради №3904 від 23.06.2022 затверджено статут Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня".

Згідно п.1.2.2. Статуту, Засновником підприємства із 01.01.2020 є Кременецька міська рада відповідно до рішення третьої сесії VІІІ скликання Кременецької міської ради №49 від 24.12.2020.

Власником Підприємства є Кременецька міська територіальна громада в особі органу, до сфери управління якого входить Підприємство Кременецької міської ради. Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Власнику (п.1.4. Статуту).

12.02.2024 року на сорок першій сесії Кременецькою міською радою восьмого скликання прийняте рішення №5419 "Про внесення змін та затвердження Статуту Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради у новій редакції, відповідно до якого:

1.Внесено зміни до Статуту Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради та викладено його пункти п. 1.4., 5.8., 8.2., 8.2.1., 8.3.3., 8.3.7., 8.4.9., 8.4.12., 8.4.13., 8.4.15., 8.6., 8.7., 8.8., 9.3. в новій редакції.

2.З урахуванням змін, наведених в п.1 цього рішення, затверджено Статут Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради у новій редакції.

3.Директора Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради забезпечити проведення державної реєстрації нової редакції Статуту та змін відомостей про юридичну особу.

4.Начальнику управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради внести міни до контракту з директором Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради Кісілем П.В., шляхом підписання додаткової угоди.

5.Контроль за виконанням даного рішення покладено на постійну комісію з питань прав людини, законності, депутатської діяльності, етики та регламенту, постійну комісію з гуманітарних питань та першого заступника міського голови ОСОБА_1 .

Вказаним рішення відповідач викладає наступні пункти та підпункти статуту позивача у новій редакції:

1.4.Власником підприємства є Кременецька міська територіальна громада в особі Кременецької міської ради, Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Власнику, а також наглядовій раді, яка є колегіальним органом управління. Органом, до сфери управління якого належить підприємство, є Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради (Управління)".

Позивач не погоджується з даною новою редакцією Статуту, стверджуючи, що положення п.1.4 статуту суперечить вимогам законодавства в частині підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності позивача наглядовій раді. Законодавством не передбачено, що позивач є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним наглядовій раді, адже наглядова рада контролює лише діяльність керівника позивача та здійснює управління позивачем в межах, визначених законодавством відповідно до Типового положення.

Відповідач в підтримання правомірності нової редакції пункту 1.4. Статуту зазначає, що на виконання Постанови КМ України "Порядок утворення наглядової ради закладу охорони здоров`я" №1221від 21.11.2023 Кременецькою міською радою було прийнято Положення про наглядову раду закладу охорони здоров`я яке фактично ґрунтується на нормах постанови КМ України. Аналіз пунктів даного положення свідчить про те, що Підприємство підзвітне наглядовій раді.

8.2.1.Поточне керівництво (оперативне управління) Підприємством здійснює керівник Підприємства - директор, який призначається на посаду і звільняється з посади начальником управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради відповідно до чинного законодавства на конкурсній основі шляхом укладення з ним контракту. Управління укладає і розриває контракт з директором підприємства, здійснює контроль за його виконанням. Строк найму, права, обов`язки, відповідальність директора, умови його матеріального забезпечення, інші умови визначаються контрактом.

Позивач не погоджується з даною новою редакцією Статуту та посилається на те, що вказане положення Статуту суперечить вимогам п.10 ч.4 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування". На думку позивача, законодавством чітко обумовлено, що саме до повноважень Кременецького міського голови належить питання щодо призначення на посаду та звільнення з посади керівника позивача. Крім того, законодавством не передбачено можливості міською радою делегувати повноваження міського голови будь-яким виконавчим органам міського самоврядування.

Відповідач в підтримання правомірності нової редакції п.8.2.1. Статуту зазначив, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров`я" внесено зміни до Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я". Частину 9 статті 16 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" викладено в такій редакції: "Керівники державних та комунальних закладів охорони здоров`я призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту на строк від трьох до п`яти років. Таким уповноваженим органом є Управління соціального захисту та охорони здоров`я Кременецької міської ради.

8.3.3.Затверджує фінансовий план підприємства та заслуховує звіт про його виконання.

Позивач не погоджується з даною новою редакцією Статуту та посилається на те, що чинним законодавством не передбачено обов`язку комунального підприємства складання фінансового плану та надавати їх на затвердження власнику, а також звітувати про їх виконання.

Відповідач в підтримання правомірності нової редакції п.8.3.3. Статуту зазначив, що дійсно комунальні підприємства не мають прямого обов`язку складати фінплан. Водночас п.10 ст.78 ГК встановлено, що особливості господарської діяльності комунальних унітарних підприємств визначаються відповідно до вимог, встановлених цим Кодексом щодо діяльності державних комерційних або казенних підприємств, а також інших вимог, передбачених законом. Зауважує, що саме у фінансовому плані керівництво підприємства погоджує із засновником напрями й темпи свого розвитку на рік. Крім того, саме фінплан обґрунтовує відповідність витрат до статутної діяльності та допомагає зберегти статус неприбутковості. Оскільки на законодавчому рівні порядку складання фінансових планів для комунальних підприємств немає, саме тому Кременецькою міською радою за основу був взятий Порядок складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб`єкта господарювання державного сектору економіки, затверджений наказом Мінекономрозвитку від 02.03.2015 №205.

8.3.7.Може здійснювати відшкодування вартості за спожиті енергоносії.

Позивач не погоджується з даною новою редакцією Статуту та посилається на те, що згідно п.39 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного Кодексу України Кременецька районна рада не може, а зобов`язана здійснювати видатки на функціонування позивача з бюджету територіальної громади.

Відповідач в підтримання правомірності нової редакції п.8.3.7. Статуту зазначив, що Бюджетний кодекс України не забороняє, але і не зобов`язує органи місцевого самоврядування передбачати у місцевому бюджеті видатки на оплату комунальних послуг закладів охорони здоров`я будь-якої форми господарювання.

8.4.9.Подає в установленому порядку Управлінню квартальну, річну фінансову та іншу звітність підприємства, зокрема щорічно до 20 квітня, бухгалтерську та статистичну звітність, інформацію про рух основних засобів".

Позивач не погоджується з даною новою редакцією Статуту та посилається на те, що дане положення статуту не відповідає законодавству, оскільки останнім не передбачено право органів місцевого самоврядування примушувати комунальні підприємства подавати органам місцевого самоврядування квартальну, річну фінансову та іншу звітність.

Відповідач в підтримання правомірності нової редакції п.8.4.9. Статуту пояснив, що згідно з Порядком подання фінансової звітності, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 149 від 28 лютого 2000 фінансова звітність подається органам, до сфери управління яких належать підприємства, трудовим колективам (на їх вимогу), власникам (засновникам) відповідно до установчих документів, а також згідно із законодавством - іншим органам та користувачам.

8.6.У випадку тривалої відсутності директора, або неможливості виконувати свої обов`язки чи вакантної посади, особа, яка виконує обов`язки директора, визначається наказом начальника Управління.

Позивач не погоджується з даною новою редакцією Статуту та посилається на те, що законодавством не передбачено можливості делегування уповноваженому органу права призначати особу тимчасово виконуючим обов`язки керівника позивача випадку тривалої відсутності директора або неможливості виконувати ним свої обов`язки, а уповноважений орган має право призначати тимчасово відповідну особу разі лише наявності вакантної посади керівника закладу охорони здоров`я і лише на час проведення конкурсу тривалістю до двох місяців.

Відповідач в підтримання правомірності нової редакції п.8.6. Статуту пояснив, що Статутом передбачено право органу управління який наділений функціями роботодавця - Управління соціального захисту та охорони здоров`я Кременецької міської ради має право призначати виконувача обов`язків директора у разі тривалою відсутності керівника. Тобто у разі неможливості директора видати наказ про покладення таких обов`язків на одного із своїх заступників.

8.7.У випадку покладення виконання обов`язків наказом директора на одного із заступників чи іншу особу згідно з функціональними (посадовими обов`язками) кандидатура виконуючого обов`язків погоджується з органом управління (лист-погодження за підписом начальника управління)".

Позивач не погоджується з даною новою редакцією Статуту та посилається на те, що Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" не передбачає можливості делегувати виконавчим органам право погоджувати чи вимагати погодження кандидатури особи, на яку тимчасово покладаються обов`язки керівника комунального підприємства на час відсутності керівника.

Відповідач в підтримання правомірності нової редакції п.8.7. Статуту зазначив, що дана норма введена до Статуту на вимогу Власника Підприємства задля можливості Власника та Органу управління здійснювати контроль за тим хто виконує обов`язки директора.

9.3.Організаційна структура підприємства затверджується рішенням власника за поданням керівника підприємства".

Позивач не погоджується з даною новою редакцією Статуту та посилається на те, що вказані положення статуту суперечить вимогам ч.3 ст.64 ГК України, якою передбачено, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.

Відповідач в підтримання правомірності нової редакції п.9.3. Статуту зазначив, що в даному випадку у Підприємства не відбирається право формувати організаційну структуру, Власник її затверджує за поданням керівника.

Позивач також просить суд визнати недійсними положення п.п. 5.3, 6.3.3, 6.6, 7.1.5 Статуту нової редакції, так як вони не були змінені рішенням відповідача. Звертає увагу суду на те, що згадані пункти Статуту, не будучи зміненими оспорюваним рішенням, не відповідають попередній редакції Статуту затверджена рішенням відповідача №3904 від 23.06.22.

Щодо визнання недійсними п.п. 5.3., 6.3.3., 6.6., 7.1.5. Статуту відповідач зазначив, що зміни внесені в дані пункти Статуту є несуттєвими, а тому вони не викладені в рішенні, а викладені в новій редакції Статуту.

Крім того, позивач просить суд визнати протиправним дії відповідача щодо виключення з нової редакції Статуту, без ухвалення відповідного рішення, положень викладених у п.п. 6.3.4, 6.8, 8.3.8, 8.3.9, 8.4, 8.5.17, 11,5 статуту позивача, затверджених рішенням Кременецької міської ради №3904 від 23.06.22.

Відповідач щодо даної вимоги зазначив, що процедура затвердження Статуту не передбачає прийняття окремого рішення щодо кожного пункту. Така процедура передбачає затвердження Статуту в новій редакції. Тому Позивачем прописано у рішенні лише ті пункти, які вносять до Статуту суттєві зміни. Зміни які не були суттєвими викладені Позивачем в новій редакції Статуту, з врахуванням внесених змін.

Мотиви та джерела права, з яких виходить суд при ухвалені рішення, висновки суду.

Відповідно до статей 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

За змістом ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.23 Господарського кодексу України органи місцевого самоврядування здійснюють свої повноваження щодо суб`єктів господарювання виключно в межах, визначених Конституцією України, законами про місцеве самоврядування та іншими законами, що передбачають особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі, іншими законами. Органи місцевого самоврядування можуть здійснювати щодо суб`єктів господарювання також окремі повноваження органів виконавчої влади, надані їм законом.

За приписами ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

За змістом частини другої статті 16 ЦК України визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб є одним із способів захисту цивільних прав та інтересів.

Відповідно до ч.1 ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

За приписами ч.2 ст.20 ГК кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.

За викладеного, визнання незаконними (протиправними) рішень суб`єкта владних повноважень є способом захисту цивільних прав та інтересів особи в разі, якщо порушення своїх прав вона вбачає у наслідках, спричинених рішенням, дією чи бездіяльністю, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий або пов`язаний з реалізацією майнових або особистих немайнових інтересів особи характер.

Нова редакція пункту 8.2.1. Статуту позивача не відповідає приписам п.10 ч.4 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідно до якого сільський, селищний, міський голова призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім випадків, передбачених частиною другою статті 21 Закону України "Про культуру".

Таким чином саме до повноважень Кременецького міського голови належить питання щодо призначення на посаду та звільнення з посади керівника позивача. Суд також зазначає, що законодавством не передбачено можливості міською радою делегувати повноваження міського голови будь-яким виконавчим органам міського самоврядування.

Нова редакція пункту 8.3.7. Статуту позивача не відповідає п.39 прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, відповідно до якого районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом. З 1 січня 2021 року видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.

Відповідно до даної норми міська рада не може, а зобов`язана здійснювати відшкодування вартості за спожиті енергоносії в силу закону.

Враховуючи викладене позовні вимоги в частині визнання незаконними і скасування п.1 рішення Кременецької міської ради №5419 від 12.02.24 в частині викладення у новій редакції п.п. 8.2.1. і 8.3.7. статуту Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради підлягають задоволенню як обґрунтовано заявлені.

Відповідно підлягають до задоволення і вимоги щодо визнання п. 8.2.1. та п.8.3.7. Статуту недійсними.

В частині визнання недійсним та скасування п.1 рішення Кременецької міської ради №5419 від 12.02.2024 в частині викладення п. 1.4., 8.3.3., 8.4.9., 8.6., 8.7., 9.3. Статуту в новій редакції та відповідно визнання недійсними вказаних пунктів Статуту в редакції затвердженій рішенням Кременецької міської ради №5419 від 12.02.2024 в позві відмовляється, так як ч.1 ст.87 ЦК України передбачено, що для створення юридичної особи її учасники (засновники) розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками (засновниками), якщо законом не встановлений інший порядок їх затвердження.

Згідно ст.143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування, зокрема, утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи.

Відповідно до ч.1 ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Пунктом 30 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, управління закладами культури, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення (пп.1 п."а" ст.32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Таким чином, затвердження статуту підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади є прерогативою сільських, селищних, міських рад.

Статутом Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради як в редакції 2022 року так і в редакції 2024 року, встановлено, що:

- Комунальне некомерційне підприємство "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради є опорним закладом охорони здоров`я, комунальним унітарним підприємством;

- Засновником Підприємства з 01.01.2020 є Кременецька міська рада;

- Власником підприємства є Кременецька міська територіальна громада.

Тобто, з таких положень статуту вбачається, що Комунальне некомерційне підприємство "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради за організаційно-правовою формою є комунальним підприємством, його єдиним засновником та власником є Кремецька міська рада.

За визначенням, наведеним у ст.52 Господарського кодексу України, некомерційне господарювання - це самостійна систематична господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку.

Як вказано у ст.62 Господарського кодексу України, підприємство - самостійний суб`єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб`єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами. Підприємства можуть створюватись як для здійснення підприємництва, так і для некомерційної господарської діяльності. Підприємство, якщо законом не встановлено інше, діє на основі статуту або модельного статуту. Підприємства незалежно від форми власності, організаційно-правової форми, а також установчих документів, на основі яких вони створені та діють, мають рівні права та обов`язки. Підприємство є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки в установах банків та може мати печатки.

Залежно від форм власності, передбачених законом, в Україні можуть діяти, зокрема, комунальні підприємства, що діють на основі комунальної власності територіальної громади (ч.1 ст. 63 Господарського кодексу України).

Управління підприємством згідно з приписами ст.65 Господарського кодексу України здійснюється відповідно до його установчих документів на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і участі в управлінні трудового колективу. Власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів. Для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства (у разі її утворення) призначає (обирає) керівника підприємства, який є підзвітним власнику, його уповноваженому органу чи наглядовій раді. Керівник підприємства, головний бухгалтер, члени наглядової ради (у разі її утворення), виконавчого органу та інших органів управління підприємства відповідно до статуту є посадовими особами цього підприємства. Статутом підприємства посадовими особами можуть бути визнані й інші особи. Трудовий колектив підприємства становлять усі громадяни, які своєю працею беруть участь у його діяльності на основі трудового договору (контракту, угоди) або інших форм, що регулюють трудові відносини працівника з підприємством. Повноваження трудового колективу щодо його участі в управлінні підприємством встановлюються статутом або іншими установчими документами відповідно до вимог цього Кодексу, законодавства про окремі види підприємств, закону про трудові колективи. Рішення з соціально-економічних питань, що стосуються діяльності підприємства, виробляються і приймаються його органами управління за участі трудового колективу і уповноважених ним органів.

Стаття 78 Господарського кодексу регулює загальні питання щодо комунального унітарного підприємства. Так, комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління.

Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).

Органами управління комунального унітарного підприємства є:

- керівник підприємства, який призначається (обирається) органом, до сфери управління якого належить підприємство, або наглядовою радою цього підприємства (у разі її утворення) і є підзвітним органу, який його призначив (обрав);

- наглядова рада підприємства (у разі її утворення), яка в межах компетенції, визначеної статутом підприємства та законом, контролює і спрямовує діяльність керівника підприємства.

Особливості господарської діяльності комунальних унітарних підприємств визначаються відповідно до вимог, встановлених цим Кодексом щодо діяльності державних комерційних або казенних підприємств, а також інших вимог, передбачених законом.

Частинами 2 та 3 статті 76 Господарського кодексу України встановлено, що казенне підприємство створюється за рішенням Кабінету Міністрів України. У рішенні про створення казенного підприємства визначаються обсяг і характер основної діяльності підприємства, а також орган, до сфери управління якого входить підприємство, що створюється. Реорганізація і ліквідація казенного підприємства проводяться відповідно до вимог цього Кодексу за рішенням органу, до компетенції якого належить створення даного підприємства. Майно казенного підприємства закріплюється за ним на праві оперативного управління.

Органи місцевого самоврядування здійснюють планування розвитку мережі закладів охорони здоров`я комунальної форми власності, приймають рішення про створення, припинення, реорганізацію чи перепрофілювання закладів охорони здоров`я з урахуванням затвердженого у встановленому порядку плану розвитку госпітального округу. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють управління комунальними закладами охорони здоров`я, організацію їх матеріально-технічного, кадрового та фінансового забезпечення відповідно до закону (ст. 14, 16 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я").

Враховуючи викладене, суд вважає, що чинне законодавство надає виключне право засновнику Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради, яким відповідно до положень статуту, як в редакції 2022 року, так і в редакції 2024 року, є Кременецька міська рада, на затвердження установчих документів такого комунального закладу, у тому числі статуту.

При цьому законодавством не встановлено будь-яких винятків чи обмежень власника комунального закладу у визначенні змісту установчих документів.

Враховуючи наведене, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог в цій частині.

Щодо позовних вимог про визнання недійсними положень п.п. 5.3, 6.3.3, 6.6, 7.1.5 Статуту нової редакції, так як вони не були змінені відповідним рішенням Кременецької міської ради та визнання протиправними дій відповідача щодо виключення з нової редакції Статуту, без ухвалення відповідного рішення, положень викладених у п.п. 6.3.4, 6.8, 8.3.8, 8.3.9, 8.4, 8.5.17, 11.5 Статуту судом відхиляються так як нова редакція Статуту затверджена рішенням сесії Кременецької міської ради та підписана міським головою А.Смаглюк. З огляду на це можна зробити висновок, що нова редакція Статуту була предметом розгляду на сесії Кременецької міської ради.

Крім того, згідно ч.11 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

За приписами п.2 ч.1, ч.4 ст.15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Розпорядники інформації можуть оприлюднювати публічну інформацію на своєму офіційному веб-сайті, у власних офіційних друкованих виданнях та/або у медіа на підставі договорів про висвітлення діяльності, укладених із суб`єктами у сфері медіа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація обов`язково оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації (ч.6 ст.15 Закону України "Про доступ до публічної інформації").

Представник відповідача в судовому засіданні зазначив, що така інформація була оприлюднена на веб-сайті міської ради, що позивачем не заперечувалося.

Тобто, позивач так і депутати мали можливість ознайомитися з проектом оспорюваного рішення та Статуту на офіційному веб-порталі Кременецької міської ради.

За таких обставин, суд не вбачає правових підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 3, 4, 12,13, 20, 73-80, 86, 91, 123, 129, 233, 236-240 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги задовольнити частково.

2.Визнати незаконним і скасувати п.1 рішення Кременецької міської ради №5419 від 12.02.24 в частині викладення у новій редакції п.п. 8.2.1 і 8.3.7 статуту Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради.

3.В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Протягом двадцяти днів з дня виготовлення повного тексту рішення сторони вправі оскаржити його до Західного апеляційного господарського суду.

Повний текст рішення виготовлено 16 квітня 2024 року.

СуддяЮ.О. Чопко

Дата ухвалення рішення10.04.2024
Оприлюднено18.04.2024
Номер документу118392942
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —921/112/24

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Рішення від 24.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Рішення від 10.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 20.03.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

Ухвала від 29.02.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Чопко Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні