СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі
16 квітня 2024 року Справа № 480/2829/24
Суддя Сумського окружного адміністративного суду Бондар С.О., розглянувши матеріали адміністративного позову ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства "Лебединська лікарня імені лікаря К.О. Зільберника" Лебединської міської ради, лікаря-психіатра Комунального некомерційного підприємства "Лебединська центральна районна лікарня ім. лікаря К.О. Зільберника" Реви Віктора Михайловича про визнання необгрунтованим і незаконним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
До Сумського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Комунального некомерційне підприємства "Лебединська лікарня імені лікаря К.О. Зільберника" Лебединської міської ради, лікаря- психіатра Комунального некомерційного підприємства "Лебединська центральна районна лікарня ім. лікаря К.О. Зільберника" Реви Віктора Михайловича, в якому просить:
- визнати необгрунтованим і незаконним та скасувати рішення лікаря-психіатра ОСОБА_2 про визнання позивача непридатним для роботи із зброєю викладене в медичній довідці від 09.10.2023 2 Серія ААН №641293;
- стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Лебединська лікарня ім. лікаря К.О. Зільберника" Лебединської міської ради на користь позивача 20 000 грн у відшкодування моральної шкоди.
Свої вимоги ОСОБА_1 обґрунтовує тим, що з метою встановлення придатності до служби в Збройних Силах України він вирішив пройти медичну комісію. При проходженні у жовтні 2023 року медичної комісії лікар-психіатр ОСОБА_2 визнав позивача непридатним до роботи зі зброєю, про що видав відповідну довідку. Оскільки впродовж 2022 року та 10 місяців 2023 року позивач виконував роботи зі зброєю та періодично чергував на блокпосту в м. Лебедин Сумської області, тому вважає таке рішенням лікаря-психіатра протиправним.
Відповідно до ч. 1 ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, серед іншого, чи: належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності; немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.
Вирішуючи питання про прийняття справи до свого провадження, суд дійшов висновку, що зазначений спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства України, виходячи з наступного.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з пунктами 1, 2 частини 1 статті 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому, зокрема, хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
При цьому, пунктом 7 ч. 1 ст. 4 КАС України встановлено, що суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
За приписами пунктів 1, 9 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України "Про психіатричну допомогу" психіатричний огляд проводиться з метою з`ясування: наявності чи відсутності в особи психічного розладу, потреби в наданні їй психіатричної допомоги, а також для вирішення питання про вид такої допомоги та порядок її надання.
Пунктом 1 Інструкції про проведення обов`язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженої наказ Міністра оборони України від 14.02.2006 № 81 (далі - Інструкція №81), визначено, що обов`язкові попередній (перед початком діяльності) та періодичний (у процесі діяльності) психіатричні огляди осіб, які призиваються (приймаються) на військову службу до Збройних Сил України (далі - ЗС України), кандидатів для вступу на навчання до вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, військовозобов`язаних, військовослужбовців (працівників) ЗС України проводяться з метою встановлення придатності цих осіб до виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби) з особливими вимогами до стану їх психічного здоров`я, для вирішення питання про наявність або відсутність у них психіатричних протипоказань згідно з Законом України "Про психіатричну допомогу", постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2000 року № 1465 "Про затвердження Порядку проведення обов`язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів і переліку медичних психіатричних протипоказань щодо виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи, яка проводить цю діяльність або оточуючих", та зі спільним наказом Міністерства охорони здоров`я України та Служби безпеки України від 13 травня 2002 року № 174/136 "Про затвердження Переліку психічних захворювань (розладів), які можуть завдати шкоди охороні державної таємниці і за наявності яких допуск до державної таємниці громадянинові не надається", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 травня 2002 року за N 458/6746.
Згідно з абз. 2 п. 2.1. Інструкції №81 обов`язкові попередні психіатричні огляди проводяться, зокрема особам, які приймаються на посади працівників ЗС України, - лікарями-психіатрами державних та комунальних закладів охорони здоров`я.
Абзацом 3 п. 2.2. Інструкції №81 визначено, що обов`язкові періодичні психіатричні огляди проводяться, зокрема військовозобов`язаним, які обслуговуються в державних та комунальних закладах охорони здоров`я, - лікарями-психіатрами цих закладів.
Відповідно до п. 3.1. Інструкції №81 обов`язкові попередній та періодичний психіатричні огляди проводяться в обсягах, передбачених Інструкцією про проведення обов`язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17 січня 2002 року № 12.
Положеннями п. 3.5. Інструкції №81 визначено, що у разі, якщо особа раніше страждала на тяжкий психічний розлад чи зверталась за допомогою до лікаря-психіатра або якщо результати огляду дають підстави підозрювати наявність психічного розладу, а також у разі незгоди особи з висновками психіатричного огляду лікар-психіатр може:
підготувати висновок про відсутність в особи психіатричних протипоказань до виконання певного виду діяльності (роботи, професії, служби), якщо наявні в неї психічні розлади не є протипоказаннями щодо виконання виду діяльності, у зв`язку з яким вона проходить огляд;
призначити додаткове амбулаторне чи стаціонарне обстеження, визначити його обсяг та після нього направити для огляду до військово-лікарської комісії, яка прийме остаточне рішення про наявність або відсутність психіатричних протипоказань для виконання окремих видів діяльності (роботи, професії, служби).
За приписами пункту 3.6. Інструкції №81 висновок після проведення обов`язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів оформляється медичною довідкою про проходження обов`язкових попереднього та періодичного психіатричних оглядів за формою № 122-2/о, яка наведена у додатку 3 до пункту 13 Інструкції про проведення обов`язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17 січня 2002 року № 12.
Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 18.04.2022 № 651 визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства охорони здоров`я України від 17січня 2002 року №12 "Про затвердження Інструкції про проведення обов`язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів" та затверджено Порядок проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин (далі - Порядок №651), який визначає організаційні засади проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, осіб, які виконують окремі види діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи або оточуючих.
Згідно з абз. 1 п. 2 Порядку №651 попередній, періодичний та позачерговий психіатричні огляди, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин проводяться лікарем-психіатром у закладі з надання психіатричної допомоги будь-якої організаційно-правової форми, або фізичними особами - підприємцями, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та забезпечують на її підставі медичне обслуговування населення, безпосередньо пов`язане з наданням психіатричної допомоги.
Пунктом 10 Порядку №651 визначено, що у разі незгоди особи з результатами огляду вона може пройти додаткове обстеження амбулаторно або в умовах стаціонару. За результатами додаткового обстеження рішення приймає комісія лікарів-психіатрів.
З позовної заяви вбачається, що ОСОБА_1 оскаржує медичну довідку про проходження обов`язкових попереднього та періодичного психіатрічних оглядів від 09.10.2023 2 Серія ААН №641293 форми 122-2/о, оформлену за результатами огляду лікарем-психіатром.
Відповідно до п. 10 Порядку №651 позивач у разі незгоди з результатами огляду може пройти додаткове обстеження амбулаторно або в умовах стаціонару. За результатами додаткового обстеження рішення приймає комісія лікарів-психіатрів.
Тобто, медична довідка видана ОСОБА_1 за результатами огляду лікарем-психіаторм не є остаточним рішенням медико-соціальної експертної комісії та інших подібних органів, яке є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб, в розумінні п. 9 ч. 1 ст. 19 КАС України.
Крім того, лікар-психіатр, який видав оскаржувану довідку, у даному випадку не є суб`єктом владних повноважень (посадовою особою).
Враховуючи викладене, даний спір не є публічно публічно-правовим, тому не може бути вирішений в порядку адміністративного судочинства.
Частиною першою статті 19 Цивільно-процесуального кодексу України встановлено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Таким чином, враховуючи характер спірних правовідносин та склад учасників, вирішення даного спору відноситься до юрисдикції місцевого загального суду в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до пункту 1 частини першоїстатті 170 КАС Українисуддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Керуючись ст.ст. 170, 248, 256, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства "Лебединська лікарня імені лікаря К.О. Зільберника" Лебединської міської ради, лікаря-психіатра Комунального некомерційне підприємства "Лебединська центральна районна лікарня ім. лікаря К.О. Зільберника" Реви Віктора Михайловича про визнання необґрунтованим і незаконним та скасування рішення.
Роз`яснити позивачу, що даній спір підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду в п`ятнадцятиденний строк з дня складання повного тексту ухвали. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Суддя С.О. Бондар
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2024 |
Оприлюднено | 18.04.2024 |
Номер документу | 118397615 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.О. Бондар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні