Постанова
від 03.08.2023 по справі 760/4055/23
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Київський апеляційний суд

П О С Т А Н О В А

І м е н е м У к р а ї н и

3 cерпня 2023 року суддя судової палати з розгляду кримінальних справ Київського апеляційного суду Тютюн Т.М. за участю представника митного органу Короля Л.І., захисника Баумана Ю.Т., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві справу про порушення митних правил за апеляційною скаргою представника митного органу на постанову судді Солом`янського районного суду м. Києва від 19 травня 2023 року щодо

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Києва, громадянина України, посадової особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Тактичні системи", що зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ,

у с т а н о в и в :

Постановою судді Солом`янського районного суду м. Києва від 19.05.2023 провадження в справі про порушення митних правил, передбачене ст.472 МК України, щодо ОСОБА_1 закрито на підставі п.1 ст.247 КУпАП у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.

Цією ж постановою тимчасово вилучений відповідно до протоколу про порушення митних правил № 2238/10000/22 від 26.12.2022 товар, а саме:

1) приціл оптичний "Viper PST GEN II 1-6x24 SFP VMR-2 MRAD" - 15 шт.;

2) приціл оптичний "Viper PST GEN II 3-15х44 FFP EBR-7C MRAD" - 10 шт.;

3) приціл оптичний "Viper PST GEN II 5-25х50 FFP EBR-7C MRAD" - 10 шт.;

4) призматичний приціл оптичний "Spitfire HD GEN II 3x Prism Scope AR-BDC4 Reticle" - 5 шт.;

5) призматичний приціл оптичний "Spitfire HD GEN II 5x Prism II Scoрe AR-BDC4 Reticle" - 3 шт.;

6) приціл оптичний "Strike Eagle 1-6x24 AR-BDC3" - 35 шт.;

7) приціл оптичний "Strike Eagle 1-8x24 AR-BDC3" - 20 шт.;

8) приціл оптичний "Venom 5-25x56 FFP EBR-7C MRAD" - 5 шт.;

9) кріплення для оптичного прицілу "Precision Extended Cantilever 34 mm Tube 20moa" - 20 шт.;

10) кріплення для оптичного прицілу швидкоз?ємний "Precision QR Cantilever Mount 30 mm 2" offset" - 5 шт.;

11) далекомір "Razor HD 4000 7х25" - 2 шт., - повернуто власнику - Товариству з обмеженою відповідальністю "Тактичні системи" (далі - ТОВ "Тактичні системи").

Як вбачається з постанови судді, щодо ОСОБА_1 складено протокол про порушення митних правил, вчинене за наступних обставин.

08.11.2022 до зони митного контролю Київської митниці, відділу митного оформлення № 1 митного поста "Чайки" (08130, Київська область, с. Чайки, вул. Антонова, 1-А) автомобільним транспортом з реєстраційним номером НОМЕР_2 був доставлений вантаж, одержувачем якого виступало ТОВ "Тактичні системи" (01054, м. Київ, вул. О. Гончара, 42, код ЄДРПОУ 39191254).

Того ж дня з метою здійснення митного оформлення та випуску у вільний обіг вказаного вантажу декларантом, а саме посадовою особою ТОВ "Тактичні системи" ОСОБА_1 до відділу митного оформлення № 1 митного поста "Чайки" було подано електронну митну декларацію (далі - ЕМД) типу "M40EA", якій присвоєно номер UA100380/2022/365378 (MRN № 22UA100380365378U0).

Декларантом ОСОБА_1 було заявлено наступні відомості про товари:

товар № 1 - "Ключі гайкові ручні нерозвідні: - Ключ для монтажу/демонтажу та ремонту прицілів з обмеженням крутного моменту Torgue Wrench., арт. СТW2 - 5 шт. Торгівельна марка: Vortex; Виробник: Sheltered Wings, Inc DBA Vortex Optics; Країна виробництва: TW".

товар №2 - "Монокулярні та інші оптичні труби для полювання: - Збільшувач Магніфер VMX-3T Magnifier, w/built in flip mount, aрт. VMX-3T - 5 шт. - Збільшувач Магніфер Micro 3X Magnifier, aрт. V3XM - 5 шт. - Зорова трубка Viper 85 мм Straight-HD, aрт. V503 - 1 шт. Не призначені для військового використання. Торгівельна марка: Vortex; Виробник: Sheltered Wings, Inc DBA Vortex Optics; Країна виробництва: СN".

товар № 3 - "Приціли до стрілецької зброї (мисливських карабінів та спортивних рушниць) призначені для точного наведення на ціль, не є "спеціально призначеними" або модифікованими для військового "використання", не містять будь-які прицільні сітки (марки), "спеціально призначені для військового використання": - Коліматорний приціл Venom Red Dot 3MOA, aрт. VMD-3103 - 10 шт. - Приціл оптичний Viper PST GEN II 1-6x24 SFP VMR-2 MRAD, aрт. PST-1607 - 15 шт. - Приціл оптичний Viper PST GEN II 3-15х44 FFP EBR-7C MRAD, aрт. PST-3159 - 10 шт. Торгівельна марка: Vortex; Виробник: Sheltered Wings, Inc DBA Vortex Optics; Країна виробництва: PH".

товар № 4 - "Приціли до стрілецької зброї (мисливський карабінів та спортивних рушниць) призначені для точного наведення на ціль, не є "спеціально призначеними" або модифікованими для військового "використання", не містять будь-які прицільні сітки (марки), "спеціально призначені для військового використання": - Коліматорний приціл Crossfire Red Dot (LED Upgrade), aрт. CF-RD2 - 10 шт. - Коліматорний приціл SPARC AR Red Dot (LED Upgrade), aрт. SPC-AR2 - 10 шт. - Коліматорний приціл SPARC Solar Red Dot, aрт. SPC-404 - 10 шт. - Коліматорний приціл Spitfire 3x Prism II Scoрe, aрт. SPR-300 - 5 шт. - Коліматорний приціл Spitfire 5x Prism II Scoрe, aрт. SPR-500 - 3 шт. - Коліматорний приціл Spitfire AR 1x Prism Scoрe DRT reticle, aрт. SPR-200 - 5 шт. - Приціл оптичний Strike Eagle 1-6x24 AR-BDC3, aрт. SE-1624-2 - 35 шт. - Приціл оптичний Strike Eagle 1-8x24 AR-BDC3, aрт. SE-1824-2 - 20 шт. - Приціл оптичний Venom 5-25x56 FFP EBR-7C MRAD, aрт. VEN-52502 - 5 шт. Торгівельна марка: Vortex; Виробник: Sheltered Wings, Inc DBA Vortex Optics; Країна виробництва: CN".

товар № 5 - "Частини та приладдя для прицілів до стрілецької зброї призначених для точного наведення на ціль, не є "спеціально призначеними" або модифікованими для військового "використання", не містять будь-які прицільні сітки (марки): - Рівень нахилу оптичного прицілу Lo ProBubblevel 30 mm, aрт. LBL-30 - 10 шт. - Рівень нахилу оптичного прицілу Lo ProBubblevel 34 mm, aрт. LBL-34 - 5 шт. - Моноблок кріплення для оптичного прицілу Precision Extended Cantilever 34 mm 20moa, aрт. CM-534-20 - 20 шт. - Моноблок кріплення для оптичного прицілу швидкоз?ємний Precision QR Cantilever 30 mm 2" offset, aрт. CM-404 - 5 шт. - Кріплення для коліматорних прицілів Red Dot Mount 45 degrees, aрт. 45RDM - 20 шт. - Кільце кріплення оптичного прицілу Tactical 30 mm Low Ring (21 mm) - SINGLE, aрт. TRL - 50 шт. - Кільце кріплення оптичного прицілу Tactical 30 mm Med Ring 24.6 mm 1 pc, aрт. TRM - 40 шт. Торгівельна марка: Vortex; Виробник: Sheltered Wings, Inc DBA Vortex Optics; Країна виробництва: US".

товар № 6 - "Далекоміри електронні для полювання: - Далекомір Razor HD 4000 Laser Rangefinder, арт. LRF-250 - 2 шт. Не призначені для військового використання. Торгівельна марка: Vortex; Виробник: Sheltered Wings, Inc DBA Vortex Optics; Країна виробництва: PH".

10.11.2022 інспектором митного органу прийнято рішення про необхідність пред`явлення товару та транспортного засобу до митного огляду.

11.11.2022 державним інспектором відділу митного оформлення № 1 митного поста "Чайки" проведено митний огляд вказаних товарів, за результатами якого відібрано проби (зразки) товарів, у зв`язку з чим було складено акт про взяття проб (зразків) товарів від 11.11.2022, відповідно до якого вищезазначені товари було відібрано для проведення досліджень (аналізу, експертизи) з метою ідентифікації та встановлення характеристик, визначальних для віднесення товарів до товарів військового призначення та або подвійного використання.

Відповідно до висновку експерта Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Державної митної служби України (далі - СЛЕД) № 1420003302-0348 від 15.12.2022 надані на дослідження предмети ідентифіковано як оптичні приціли, далекомір та монтажні кріплення для оптичних прицілів виробництва корпорації "Vortex Optics Corporation USA", а саме, зорова труба "Viper HD 20-60x85 (Straight)" не має ознак товарів, внесених до відповідних списків товарів, що підлягають державному експортному контролю. Надані на дослідження оптичні приціли "Viper PST GEN II 1-6x24 SFP VMR-2 MRAD", "Viper PST GEN II 3-15х44 FFP EBR-7C MRAD", "Viper PST GEN II 5-25x50 FFP EBR-7C MRAD", призматичний оптичний приціл "Spitfire HD Gen II 3x Prism II Scoрe AR-BDC4 Reticle", оптичні приціли "Strike Eagle 1-6x24 AR-BDC3 (MOA) Reticle", "Strike Eagle 1-8x24 AR-BDC3 (MOA) Reticle", "Venom 5-25x56 FFP EBR-7C (MRAD)", кріплення для оптичних прицілів з трубою діаметром 34 мм "Precision Extended Cantilever Mount, 34 mm Tube 20 MOA", швидкороз`ємне кріплення для оптичних прицілів з трубою діаметром 30 мм "Precision QR Cantilever Mount 30 mm 2" offset", мають ознаки оптичних збройових прицілів, зазначених в позиції ML1.d Списку товарів військового призначення, що є додатком до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, оскільки містять прицільні сітки (марки), спеціально призначені для військового використання. У списку товарів військового призначення в позиції МL5.b зазначені товари з описом "системи розвідки цілей, цілепоказу, визначення дальності...", ознаки яких за призначенням відповідно до вищенаведених відомостей має наданий на дослідження далекомір "Razor HD 4000 7х25".

Товари, ввезені на територію України з наданням гарантій щодо використання у заявлених цілях, які оформлюються у тому числі й у вигляді сертифікату кінцевого споживача, підлягають державному експортному контролю відповідно до Положення про порядок надання гарантій та здійснення державного контролю за виконанням зобов`язань щодо використання у заявлених цілях товарів, які підлягають державному експортному контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 920 від 27.05.1999. Міжнародна передача таких товарів може здійснюватися суб`єктом здійснення міжнародних передач товарів або іноземним суб`єктом господарської діяльності за наявності у нього відповідного дозволу чи висновку Держекспортконтролю, оригінал якого під час митного оформлення разом з іншими документами, необхідними для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, зобов`язаний надати відповідний суб`єкт.

Будь-яка документація (висновки попередньої ідентифікації в сфері державного експортного контролю, дозволи Держекспортконтролю на міжнародне переміщення товарів), що за описом відповідають наданим на дослідження зразкам пристроїв, митному органу не надавались.

Отже, за висновком митного органу, ОСОБА_1 у графі 31 митної декларації "Вантажні місця та опис товарів - Маркування та кількість - Номери контейнерів - Кількість та розпізнавальні особливості", в якій згідно з Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженим наказом Міністерства фінансів України № 651 від 30.05.2012, зазначаються, крім іншого, основні властивості товару, в тому числі призначення, а для товарів, відносно яких законодавством визначена інформація, необхідна для ідентифікації та/або класифікації таких товарів, передбачена відповідними актами законодавства інформація про товар, у тому числі у вигляді кодів, та у графі 33 "Код товару", у п`ятому підрозділі якої проставив цифрове значення "0" - товар не підлягає експортному контролю, не заявив за встановленою формою точні та достовірні відомості (наявність, найменування або назва, кількість тощо) про товари, які підлягають обов`язковому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України, а тому в його діях наявні ознаки порушення митних правил, передбаченого ст.472 МК України.

Закриваючи провадження в справі, суд першої інстанції послався на процедуру декларування, передбачену ч.1 ст.257 МК України, яке здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення, Порядок заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затверджений наказом Міністерства фінансів України № 651 від 30.05.2012, і дійшов висновку, що ОСОБА_1 при заповненні ЕМД № 22UA100380365378U0, в тому числі граф 31 і 33, виконано зазначені вимоги, що свідчить про відсутність об`єктивної сторони складу адміністративного правопорушення.

Одночасно з цим суд послався на положення ч.1 ст.268 МК України, згідно з якою допущення у митній декларації помилок, які не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, до незабезпечення дотримання заходів тарифного та/або нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, не тягне за собою застосування санкцій, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами України, з огляду на що вказав і про відсутність суб`єктивної сторони складу правопорушення.

Суд взяв до уваги висновок недержавної експертизи щодо попередньої ідентифікації товару № 417 (№ 1/01-019) від 23.01.2023, виконаний ТОВ "Науково-технічний центр оборонних досліджень", яке має повноваження на здійснення діяльності щодо попередньої ідентифікації товарів у галузі державного експортного контролю, та висновок Українського науково-дослідного інституту спеціалізованої техніки та судових експертиз Служби безпеки України № 18/В-544 від 20.02.2023, з яких вбачається, що товари, які були ввезені на територію України за електронною митною декларацією 22UA100380365378U0 від 08.11.2022 та тимчасово вилучені Київською митницею, не відповідають найменуванню (опису) та технічним параметрам товарів, що підлягають державному експортному контролю, які зазначені в Єдиному списку товарів Додатку до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 86 від 28.01.2004. Відтак, вказав у постанові, що не потрібно здійснювати державний контроль за міжнародною передачею (отримувати спеціальні дозволи) при ввезені на митну територію України таких товарів.

При цьому висновок СЛЕД №1420003302-0348 від 15.12.2022 судом враховано не було, оскільки при проведенні дослідження експерт використав візуальний метод та інші методи в межах процедур митного контролю і оформлення та вказав у висновку, що до його компетенції та уповноважень СЛЕД не входить проведення експертизи в розумінні та для цілей, описаних в ст.11 Закону України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання".

Отже, оцінивши ці докази, суд з огляду на положення ст.62 Конституції України витлумачив усі сумніви щодо доведеності вини особи на її користь і дійшов висновку про відсутність у діях ОСОБА_2 складу порушення митних правил.

В апеляційній скарзі з доповненнями представник митного органу - Київської митниці Державної митної служби України Маркова Г.Ю. просить постанову судді місцевого суду скасувати та прийняти нову постанову, якою визнати ОСОБА_2 винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого ст.472 МК України, і накласти на нього стягнення відповідно до санкції цієї норми.

Обґрунтовуючи свої вимоги, викладає зміст протоколу про порушення митних правил, який зазначено раніше, і вказує, що в діях ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил.

Також вказує, що, врахувавши висновок Українського науково-дослідного інституту спеціалізованої техніки та судових експертиз Служби безпеки України № 18/В-544 від 20.02.2023, в якому зазначено, що далекомір "Razor HD 4000 Laser Rangefinder", що ввозиться в Україну за контрактом № 11 від 04.07.2017 та інвойсом № 79270 від 03.08.2022, не належить до частини 3 розділу 5 Єдиного списку товарів подвійного використання - Додатку до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 86 від 28.01.2004, суд не взяв до уваги, що в цій же частині розділу 5 Єдиного списку товарів подвійного використання містяться описи товарів подвійного призначення, які є спеціальними технічними засобами, призначеними для зняття інформації з каналів зв`язку та негласного одержання інформації, до яких оптичний прилад далекомір не може бути віднесений. У висновку ж СЛЕД №1420003302-0348 від 15.12.2022 зазначено, що оптоелектронний (лазерний) далекомір моделі "Razor HD 4000 7х25" має збільшення 7х, вимірює пряму відстань від 1 до 4 000 ярдів (від 0,91 м до 3 685 м) та кут нахилу від -700 до +700 відповідно до пояснень до товарної позиції 9015 УКТЗЕД: "(VII) Далекоміри" і до цієї групи товарів відносяться всі типи оптичних або оптоелектронних далекомірів для визначення відстані між приладом і певним об`єктом. Вони використовуються для топографічного знімання, фотографії і кінематографії, збройними силами т.п.

У висновку ТОВ "Науково-технічний центр оборонних досліджень" № 417 (№ 1/01-019) від 23.01.2023 вказано, що товари, зазначені у п.п.1-10, не відповідають опису та технічним параметрам товарів, що підлягають державному експортному контролю, які зазначені в Списках товарів Додатку до постанови Кабінету Міністрів України № 86 від 28.01.2004. Разом з тим, у висновку СЛЕД № 1420003302-0348 від 15.12.2022 вказано, що товари, які надані на дослідження, містять ознаки товарів військового призначення, які підлягають державному експортному контролю та описи яких наведено у Додатку до постанови Кабінету Міністрів України № 1807 від 20.11.2003. Так, оптичні приціли (п.п.1-8) мають ознаки оптичних збройових прицілів, зазначених в позиції ML1.d Списку товарів військового призначення, оскільки містять прицільні сітки (марки), спеціально призначені для військового використання. Надані на дослідження кріплення (монтажні кріплення) (п.п.9-10) мають ознаки товарів, зазначених у позиції ML1.d. У Списку товарів військового призначення в позиції ML5.b зазначені товари з описом "системи розвідки цілей, цілепоказу, визначення дальності…", ознаки яких за призначенням відповідно до цих відомостей має наданий на дослідження далекомір (п.11).

Згідно з ст.12 Закону України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання" попередня ідентифікація товарів, які підлягають державному експортному контролю, а також здійснення необхідних заходів, пов`язаних з отриманням дозвільних документів на здійснення міжнародних передач таких товарів, є обов`язком суб`єкта господарювання, державного замовника у сфері оборони та суб`єктів, зазначених у ч.3 ст.15 цього Закону.

Проте така попередня ідентифікація товарів проведена не була, а висновок недержавної експертизи - ТОВ "Науково-технічний центр оборонних досліджень" № 417 (№ 1/01-019) від 23.01.2023 та висновок Українського науково-дослідного інституту спеціалізованої техніки та судових експертиз Служби безпеки України № 18/В-544 від 20.02.2023 містять інформацію про те, що товари не відносяться до товарів, які зазначені в Додатку до постанови Кабінету Міністрів України № 86 від 28.01.2004. У графі 31 ЕМД UA100380/2022/365378 щодо товарів №№ 3, 4 ОСОБА_1 зазначив, що вони не є "спеціально призначеними" або модифікованими для військового "використання", товар № 5 - не є "спеціально призначеними" або модифікованими для військового "використання". У графі 33 "Код товару" у п`ятому підрозділі проставив цифрове значення "0", яке є заявою про те, що товар не підлягає експортному контролю. Вказані відомості суперечать висновку СЛЕД №1420003302-0348 від 15.12.2022 і не спростовуються висновками, наданими стороною захисту.

У запереченнях на апеляційну скаргу захисник Бауман Ю.Т. зазначає про процесуальні порушення, допущені при складанні протоколу про порушення митних правил та проведенні дослідження експертом СЛЕД. Так, вилучення проб (зразків) товарів з метою встановлення характеристик, визначальних для віднесення товарів до товарів військового призначення та/або подвійного використання не передбачена чинним законодавством, зокрема, ч.1 ст.356 МК України, яка містить вичерпний перелік підстав для взяття проб (зразків). Також всупереч вимогам ч.2 ст.356 МК України при взятті проб (зразків) товарів посадові особи Київської митниці не пред`явили вмотивоване письмове рішення.

Що стосується висновку СЛЕД № 1420003302-0348 від 15.12.2022, в якому акцентується увага на положення Закону України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання", то до компетенції та повноважень СЛЕД проведення такої експертизи в розумінні та для цілей, описаних у ст.11 вказаного Закону, не входить. Єдиним органом, який може надавати однозначну відповідь про те, чи відносяться товари до товарів подвійного використання та/або військового призначення, є лише Державна служба експортного контролю України. До того ж, митним органом було порушено вимоги ст.ст.356, 357 МК України щодо строків надання проб (зразків) до СЛЕД, не було надано примірник результатів у встановлений законом строк декларанту, порушено строки проведення дослідження, а сам висновок не відповідає вимогам чинного законодавства. Допитаний в судовому засіданні спеціаліст, який складав висновок, підтвердив, що вилучені товари мають ознаки товарів військового призначення, і що дійсно мали місце випадки, коли він в аналогічних висновках хоча і стверджував, що конкретні товари мають ознаки товарів військового призначення, проте в подальшому, коли такі товари досліджувались Державною службою експортного контролю України, вона з цим не погоджувалась. Тобто висновок СЛЕД містить лише припущення, а тому не може бути доказом у відповідності з ч.3 ст.62 Конституції України.

На користь того, що вилучені Київською митницею товари не є товарами військового призначення та/або подвійного використання свідчать: лист виробника товару "Vortex"; факт ввезення на територію України ТОВ "Тактичні системи" та іншими суб`єктами господарювання аналогічних товарів без зауважень з боку митного органу; вільний продаж цих товарів без певних дозволів та ліцензій; висновок недержавної експертизи - ТОВ "Науково-технічний центр оборонних досліджень" № 417 (№ 1/01-019) від 23.01.2023 та висновок Українського науково-дослідного інституту спеціалізованої техніки та судових експертиз Служби безпеки України № 18/В-544 від 20.02.2023; лист Міністерства оборони України № 419/290 від 27.04.2023; довідка ТОВ "Тактичні системи" № 274 від 08.05.2023 щодо здійснення попередньої ідентифікації вилучених товарів, згідно з якою вони не визначені в позиціях Єдиних списків товарів подвійного використання та товарів військового призначення.

Також звертає увагу, що на ті позиції товарів військового призначення, якими, на думку митного органу, є вилучені товари, не поширюється дія Закону України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання" у період воєнного стану на території України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1378 від 09.12.2022, а міжнародна передача таких товарів не супроводжується сплатою митних платежів, у той час як ТОВ "Тактичні системи" як власник вилученого товару, навпаки, сплатило всі необхідні платежі. Наполягає на тому, що декларант вказав точні і достовірні відомості за наявними у нього документами, що товар не є товаром військового призначення та/або подвійного використання, у тому числі у графах 31, 33 ЕМД № 22UA100380365378U0 від 08.11.2022.

З огляду на викладене просить постанову судді залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Згідно з ст.487 МК України провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

До апеляційного суду не прибув ОСОБА_1 , який належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання і не повідомив про поважні причини неявки. А тому згідно з ч.4 ст.526 КУпАП його неявка не перешкоджає розгляду справи.

Вислухавши пояснення представника митного органу Короля Л.І., який підтримав апеляційну скаргу і просив її задовольнити, пояснення захисника Баумана Ю.Т., який заперечував проти задоволення апеляційної скарги з наведених раніше мотивів, вивчивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, вважаю, що в її задоволенні належить відмовити, з таких підстав.

Вивченням матеріалів справи встановлено, що суд першої інстанції згідно з ст.ст.486, 489, 496 МК України всебічно, повно та об`єктивно з`ясував обставини справи, дав належну оцінку доказам у їх сукупності і виніс постанову, зміст якої відповідає вимогам ст.527 МК України, ст.283 КУпАП. Висновки суду про відсутність у діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення є обґрунтованими і підтверджуються наявними в справі доказами.

Згідно з ч.1 ст.257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Згідно з ч.7 ст.257 МК України перелік відомостей, що підлягають внесенню до митних декларацій, обмежується лише тими відомостями, які є необхідними для цілей справляння митних платежів, формування митної статистики, а також для забезпечення додержання вимог цього Кодексу та інших законодавчих актів.

У відповідності з ч.8 ст.257 МК України митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів, про товари: найменування, звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар, торговельна марка та виробник товарів (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах), код товару згідно з УКТ ЗЕД, назва країни походження товарів (за наявності), опис упаковки (кількість, вид), кількість у кілограмах (вага брутто та вага нетто) та інших одиницях виміру, фактурна вартість товарів, митна вартість товарів та метод її визначення, статистична вартість товарів, відомості про нарахування митних та інших платежів, а також про надання забезпечення сплати митних платежів, відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України, тощо.

Відповідно до розділу ІІ Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 651 від 30.05.2012, у графі 31 митної декларації під номером 1 зазначаються найменування та звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар (фізичні характеристики товару в обсязі, достатньому для однозначного віднесення його до коду згідно з УКТ ЗЕД, у кількості знаків, визначеній правилами заповнення графи 33 митної декларації для відповідного митного режиму та особливостей переміщення): наприклад, комплектність або завершеність (зібраний/незібраний), кількісний та якісний склад (матеріал, речовина, суміш, сполука тощо), основні властивості товару (призначення, розмір, розфасування, пакування тощо); якщо код задекларованих товарів згідно з УКТ ЗЕД збігається з кодом товару, що підлягає експортному контролю, але товари за своїм описом або характеристиками не відповідають товару, щодо якого цей контроль застосовується, то опис товарів має однозначно підтверджувати таку невідповідність.

В першому підрозділі графи 33 зазначаються перші 8 знаків коду товару згідно з УКТЗЕД. У другому підрозділі графи зазначаються дев`ятий та десятий знаки коду товару згідно з УКТЗЕД. У п`ятому підрозділі графи проставляється: "0", якщо товар не підлягає експортному контролю; "1", якщо товар внесений до списків товарів військового призначення чи подвійного використання, міжнародні передачі яких підлягають державному експортному контролю, та вивезення такого товару за межі митної території України потребує дозволу або висновку Держекспортконтролю; "3", якщо товар не внесений до списків товарів військового призначення чи подвійного використання, міжнародні передачі яких підлягають державному експортному контролю, але відповідно до статті 10 Закону України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання" вивезення такого товару за межі митної території України потребує дозволу або висновку Держекспортконтролю.

З матеріалів справи вбачається, що декларантом ТОВ "Тактичні системи" ОСОБА_1 при заповненні митної декларації типу "M40EA" № UA100380/2022/365378 (MRN № 22UA100380365378U0) від 08.11.2022 вказані вимоги закону виконані.

Так, відповідно до пояснень ОСОБА_1 вилучені товари не є товарами військового призначення та/або товарами подвійного використання, що підтверджується листом виробника, який також було додано до ЕМД. Ці товари призначені для цивільного ринку, використовуються для мисливської спортивної зброї, а також для полювання, спортивної стрільби та не є товарами військового призначення та/або подвійного використання (призначення).

На підтвердження цих обставин сторона захисту долучила лист компанії "Vortex", згідно з яким товари, перелічені у рахунку-фактурі, контролюються Бюро промисловості та безпеки Міністерства торгівлі США (BIS), яке відповідає за адміністрування експорту. Товари, які регулює BIS, часто називають "подвійним використанням", оскільки вони мають як комерційне, так і військове застосування. Однак, оскільки оптичні пристрої "Vortex Optics" не створені за військовими специфікаціями та не мають нічного бачення, вони не належать до категорії військового використання і призначені для цивільного ринку.

Крім того, згідно з висновком Українського науково-дослідного інституту спеціалізованої техніки та судових експертиз Служби безпеки України № 18/В-544 від 20.02.2023 далекомір "Razor HD 4000 Laser Rangefinder", що ввозиться в Україну за контрактом № 11 від 04.07.2017 та інвойсом № 79270 від 03.08.2022, не належить до частини 3 розділу 5 Єдиного списку товарів подвійного використання - Додатку до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 86 від 28.01.2004.

Згідно з висновком ТОВ "Науково-технічний центр оборонних досліджень" № 417 (№ 1/01-019) від 23.01.2023 товари, зазначені у п.п.1-10, не відповідають опису та технічним параметрам товарів, що підлягають державному експортному контролю, які зазначені в Єдиному списку товарів подвійного використання - Додатку до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 86 від 28.01.2004.

Також сторона захисту надала роздруківки з мережі Інтернет на підтвердження того, що приціли перебувають у вільному продажу, зокрема, у магазинах "Ібіс" і призначені для полювання. З листа за підписом начальника відділу експортного контролю Міністерства оборони України від 04.05.2023 вбачається, що в Міністерстві оборони України відсутня інформація щодо використання у військовій сфері зазначених у листі товарів виробництва "Sheltered Wings, Inc DBA Vortex Optics".

В суді апеляційної інстанції були досліджені копії ЕМД № UA100230/2018/48149 від 09.10.2018, № UA100310/2021/190563 від 30.08.2021, № UA100310/2021/472407 від 21.12.2021, які доводять, що аналогічний товар, а саме, приціл оптичний "Strike Eagle 1-8x24 AR-BDC3", кріплення для оптичного прицілу швидкоз?ємний "Precision QR Cantilever Mount 30 mm 2" offset", приціл оптичний "Viper PST GEN II 1-6x24 SFP VMR-2 MRAD", призматичний приціл оптичний "Spitfire HD GEN II 3x Prism Scope AR-BDC4 Reticle", приціл оптичний "Venom 5-25x56 FFP EBR-7C MRAD" і раніше імпортувались ТОВ "Тактичні системи" на територію України як товари, які не є "спеціально призначеними" або модифікованими для військового "використання", не містять будь-які прицільні сітки (марки) "спеціально призначені для військового використання", і це не викликало жодних зауважень з боку митного органу.

Згідно з висновком експерта СЛЕД № 1420003302-0348 від 15.12.2022 надані на дослідження предмети ідентифіковано як оптичні приціли, далекомір та монтажні кріплення для оптичних прицілів виробництва корпорації "Vortex Optics Corporation USA", а саме, зорова труба "Viper HD 20-60x85 (Straight)" не має ознак товарів, внесених до відповідних списків товарів, що підлягають державному експортному контролю. Надані на дослідження оптичні приціли "Viper PST GEN II 1-6x24 SFP VMR-2 MRAD", "Viper PST GEN II 3-15х44 FFP EBR-7C MRAD", "Viper PST GEN II 5-25x50 FFP EBR-7C MRAD", призматичний оптичний приціл "Spitfire HD Gen II 3x Prism II Scoрe AR-BDC4 Reticle", оптичні приціли "Strike Eagle 1-6x24 AR-BDC3 (MOA) Reticle", "Strike Eagle 1-8x24 AR-BDC3 (MOA) Reticle", "Venom 5-25x56 FFP EBR-7C (MRAD)", кріплення для оптичних прицілів з трубою діаметром 34 мм "Precision Extended Cantilever Mount, 34 mm Tube 20 MOA", швидкороз`ємне кріплення для оптичних прицілів з трубою діаметром 30 мм "Precision QR Cantilever Mount 30 mm 2" offset", мають ознаки оптичних збройових прицілів, зазначених в позиції ML1.d Списку товарів військового призначення, що є додатком до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів військового призначення, оскільки містять прицільні сітки (марки), спеціально призначені для військового використання. У списку товарів військового призначення в позиції МL5.b зазначені товари з описом "системи розвідки цілей, цілепоказу, визначення дальності...", ознаки яких за призначенням відповідно до вищенаведених відомостей має наданий на дослідження далекомір "Razor HD 4000 7х25".

Суд дав належну оцінку цьому доказу і правильно не взяв його до уваги, оскільки, як зазначив сам експерт у висновку, експертизу в галузі державного експортного контролю, одним із основних завдань якої є визначення належності найменувань та описів товарів, поданих на експертизу, до найменувань та описів товарів, внесених до відповідних списків товарів, що підлягають державному експортному контролю, проводить Державна служба експортного контролю України. До компетенції та повноважень СЛЕД не входить проведення експертизи в розумінні та для цілей, описаних в ст.11 Закону України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання", у тому числі з метою визначення належності найменувань та описів товарів, поданих на експертизу, до найменувань та описів товарів, внесених до відповідних списків товарів, що підлягають державному експортному контролю.

Допитаний в суді першої інстанції спеціаліст ОСОБА_4 , який складав цей висновок, підтвердив ці обставини та пояснив, що зазначив у висновку лише, що товари мають "ознаки" товарів військового призначення. Також спеціаліст не заперечував, що мали місце випадки, коли він в аналогічних цьому висновках вказував, що конкретні товари мають ознаки товарів військового призначення, з чим у подальшому не погоджувалась Державна служба експортного контролю України.

У той же час, ТОВ "Науково-технічний центр оборонних досліджень", правильність висновку якого ставить під сумнів представник митного органу, має свідоцтво про отримання повноважень на здійснення діяльності щодо попередньої ідентифікації товарів у галузі державного експортного контролю № 002-06/2025 від 02.06.2022.

Додатково належить зауважити, що позиція ML1.d - з'ємні обойми (магазини), глушники, кріплення (монтажні кріплення), оптичні збройові приціли та вогнегасники для зброї, яка контролюється згідно з позиціями ML1.a, ML1.b або ML1.c та позиція ML5.b - системи розвідки цілей, цілепоказу, визначення дальності, спостереження чи супроводження цілі; апаратура виявлення цілей, узагальнення даних, розпізнання або ідентифікації цілей; апаратура інтеграції датчиків наразі, взагалі, містяться у Переліку товарів, на міжнародні передачі (імпорт) яких не поширюється дія Закону України "Про державний контроль за міжнародними передачами товарів військового призначення та подвійного використання" у період воєнного стану на території України, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1378 від 09.12.2022.

Отже, подана митному органу декларація не містила неточні або недостовірні відомості про товари, у зв`язку з чим апеляційний суд погоджується з рішенням про закриття провадження у справі щодо ОСОБА_1 на підставі п.1 ст.247 КУпАП у зв`язку з відсутністю події і складу правопорушення.

За таких обставин постанова судді місцевого суду є законною та обґрунтованою, а тому підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст.294 Кодексу України про адміністративні правопорушення,

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу представника митного органу - Київської митниці Держмитслужби України Маркової Г.Ю. залишити без задоволення, а постанову судді Солом`янського районного суду м. Києва від 19 травня 2023 року, якою провадження в справі про порушення митних правил, передбачене ст.472 МК України, щодо ОСОБА_1 закрито у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.

Суддя Київського

апеляційного суду Т.М. Тютюн

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2023
Оприлюднено18.04.2024
Номер документу118403521
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —760/4055/23

Постанова від 03.08.2023

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Тютюн Тетяна Миколаївна

Постанова від 19.05.2023

Адмінправопорушення

Солом'янський районний суд міста Києва

Жовноватюк В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні