Рішення
від 09.04.2024 по справі 349/385/24
РОГАТИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 349/385/24

Провадження № 2-о/349/34/24

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

09 квітня 2024 року м. Рогатин

Рогатинський районний суд Івано-Франківської області

в складі судді Могили Р.Г.,

з участю секретаря судового засідання Мартиновської І.П.,

розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку окремого провадження цивільну справу №349/385/24 за заявою ОСОБА_1 про встановлення особи, заінтересовані особи: Рогатинський сектор Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області, віддалений структурний підрозділ № 2 Комунального некомерційного підприємства «Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради»,

учасники судового провадження:

заявник ОСОБА_1 ,

( у режимі відеоконференції)

представник Рогатинського сектору Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області Тихий А.В.,

представник віддаленого структурного підрозділу № 2 Комунального некомерційного підприємства «Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради» Любінець В.М.,

( у режимі відеоконференції),

ВСТАНОВИВ:

Стислий виклад позицій заявника та заінтеросованих осіб.

У лютому 2024 року ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою про встановлення особи, з метою отримання паспорта громадянина України.

Заява обґрунтована тим, що заявник народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в м.Рівне Рівненської області. У 80 - их роках 20 століття він переїхав на постійне місце проживання до м.Ходорова Жидачівського ( тепер - Стрийського ) району Львівської області, де отримав квартиру та проживав за адресою: АДРЕСА_1 .

Зазначає, що в період з 1994 року по 2012 роки працював на різних роботах у м.Ходорові, однак в травні 2012 року був звільнений через наявність психічних розладів, та доставлений на лікування в Обласну психіатричну лікарню №2 с.Підмихайлівці Рогатинського ( тепер - Івано-Франківського ) району Івано-Франківської області, де знаходиться по даний час.

У серпні 2023 року він звернувся до Рогатинського сектору Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області із заявою про видачу йому паспорта громадянина України, однак йому було відмовлено, у зв`язку з відсутністю підтвердження факту постійного проживання на території України станом на 24 серпня 1991 року або 13 листопада 1991 року, та рекомендовано звернутися до суду про встановлення даного факту.

Рішенням Рогатинського районного суду Івано-Франківської області від 21 листопада 2023 року встановлено факт його постійного проживання на території України станом на час проголошення незалежності України 24 серпня 1991 року та на час набрання чинності Закону України "Про громадянство України " 13 листопада 1991 року.

19 січня 2024 року він повторно звернувся до міграційної служби із заявою про видачу паспорта громадянина України , однак йому було відмовлено, у зв`язку з тим, що за результатами проведених перевірок такої особи не встановлено.

З метою отримання паспорта громадянина України звертається до суду із заявою про встановлення особи - ОСОБА_1 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в м.Рівне Рівненської області. Для встановлення його особи просить суд допитати свідків по справі.

Заінтересована особа - Рогатинський сектор Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області надав письмові пояснення щодо заяви.

В поясненнях зазначено, що оскільки особа, яка називає себе ОСОБА_1 не подала документи з фотокартками, тому було проведено процедуру встановлення особи, шляхом надсилання запитів щодо перевірки документів та інформації. За даними державних реєстрів та інших інформаційних баз вказану особу не ідентифіковано, тому листом від 02 лютого 2024 року заявника повідомлено про відмову йому в оформлені паспорта громадянина України. Заявнику рекомендовано звернутися до суду з заявою про встановлення його особи.

Заяви, клопотання та інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою судді Рогатинського районного суду Івано-Франківської області від 29 лютого 2024 року відкрито окреме провадження у справі та призначено її для розгляду по суті.

Ухвалою судді Рогатинського районного суду Івано-Франківської області від 05 березня 2024 року задоволено клопотання заявника ОСОБА_1 про його участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції.

У судовому засіданні ОСОБА_1 заяву підтримав з підстав наведених у ній, просить задовольнити, оскільки бажає отримати паспорт громадянина України.

Представник заінтересованої особи - віддаленого структурного підрозділу № 2 комунального некомерційного підприємства «Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради» лікар-психіатр ОСОБА_2 у судовому засіданні пояснив, що ОСОБА_1 з 26 травня 2010 року по даний час перебуває на лікуванні у їхньому закладі з надання психіатричної допомоги. Паспорта громадянина України у нього немає, що є перешкодою для реалізації його прав, зокрема, оформлення статусу особи з інвалідністю, переведення його до психоневрологічного інтернату для тимчасового або постійного проживання/перебування, як особи зі стійкими психічними порушеннями, яка за станом здоров`я потребує стороннього догляду та соціально-побутового обслуговування.

Представник заінтересованої особи - Рогатинського сектору Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області Тихий А.Б. у судовому засіданні не заперечував щодо встановлення особи ОСОБА_1 , з метою отримання ним паспорта громадянина України.

Фактичні обставини, встановлені судом.

Згідно копії свідоцтва про народження серія НОМЕР_1 , повторно виданого Рівненським міським відділом реєстрації актів громадянського стану 07 грудня 1995 року, ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Рівне Рівненської області, про що 25 грудня 1969 року було складено актовий запис за № 2090. Його батьками зазначені: ОСОБА_3 , українець, мати ОСОБА_4 , українка.

Відповідно до записів у трудовій книжці серія НОМЕР_2 , ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , 08 серпня 1994 року прийнятий на роботу на Ходорівський цукровий завод, підсобним робітником першого розряду на бурякопункт, де працював до 29 квітня 2002 року. У подальшому з 10 липня 2002 року працював в ДП "Комунальник" на посаді робітника, вантажника сміття, прибиральника територій до 09 червня 2009 року, а з 10 червня 2009 року - вантажником в ДП "Житловик" КП "ХУКГ", 31 травня 2012 року - звільнений з роботи з ДП "Житловик КП ХУКТ", відповідно до п.5 ст. 40 КЗпП України.

Згідно довідки №35/2, виданої 27 лютого 2024 року віддаленим структурним підрозділом № 2 комунального некомерційного підприємства "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради", ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , з 26 травня 2010 року по даний час перебуває на лікуванні у їхньому закладі з надання психіатричної допомоги, по АДРЕСА_2 .

08 серпня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Рогатинського сектору Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області із заявою про оформлення паспорта громадянина України, вперше після досягнення 18-річного віку та надав свідоцтво про народження, на підставі якого було сформовано заяву-анкету №9433748 від 08 серпня 2023 року.

05 жовтня 2023 року Рогатинським сектором Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області по вказаній заяві прийнято рішення про відмову в оформлені паспорта громадянина України , у зв`язку з тим, що особу не встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи. Рекомендовано звернутися до суду для встановлення особи в судовому порядку.

Рішенням Рогатинського районного суду Івано-Франківської області від 21 листопада 2023 року, яке набрало законної сили 26 грудня 2023 року встановлено факт постійного проживання ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженця м.Рівне Рівненської області на території України станом на час проголошення незалежності України 24 серпня 1991 року та на час набрання чинності Закону України "Про громадянство України " 13 листопада 1991 року.

В подальшому листом від 02 лютого 2024 року Рогатинський сектор Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області повідомив ОСОБА_1 про відмову в оформлені паспорта громадянина України, у зв`язку з тим, що за результатами проведених перевірок його особу не встановлено. Рекомендовано звернутися до суду з заявою про встановленя особи.

Свідок ОСОБА_5 надав суду показання про те, що особа, яка бере участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції йому відома, це колишній працівник КП "Ходорівське УКГ" ОСОБА_6 , який в 2008-2010 рр. працював на посаді вантажника твердих побутових відходів. В м.Ходорові йому було надано кімнату в гуртожитку, де він проживав один, а в подальшому за станом здоров`я його було відправлено на лікування в ОПЛ с.Підмихайлівці.

Аналогічні показання надалу суду свідок ОСОБА_7 , яка у вказаний період теж працювала разом із заявником в м.Ходорів.

Норми права, які застосував суд та мотиви їх застосування.

Відповідно до частини першої статті 3, статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів; здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи чи інтереси фізичних осіб у спосіб, визначений законами України.

У частині першій статті 293 ЦПК України визначено, що окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Згідно з пунктом 5 частини другої статті 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Частиною першою статті 315 ЦПК України регламентовано розгляд справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення. Це можуть бути справи про встановлення фактів: родинних відносин між фізичними особами; перебування фізичної особи на утриманні; каліцтва, якщо це потрібно для призначення пенсії або одержання допомоги по загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню; реєстрації шлюбу, розірвання шлюбу, усиновлення; проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу; належності правовстановлюючих документів особі, прізвище, ім`я, по батькові, місце і час народження якої, що зазначені в документі, не збігаються з прізвищем, ім`ям, по батькові, місцем і часом народження цієї особи, зазначеним у свідоцтві про народження або в паспорті; народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження; смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті; смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою від певного нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

Відповідно до частини другої статті 315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

Надання адміністративної послуги з оформлення паспорта громадянина України регламентовано Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», Законом України «Про громадянство України».

Згідно з підпунктом «а» пункту 1 частини першої статті 13 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», паспорт громадянина України відноситься до документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, і оформлення яких передбачається цим Законом із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру.

Частиною першою статті 4 вказаного Закону передбачено, що Єдиний державний демографічний реєстр ведеться з метою ідентифікації особи для оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсними та знищення передбачених цим Законом документів. Єдиний державний демографічний реєстр у межах, визначених законодавством про свободу пересування та вільний вибір місця проживання, використовується також для обліку інформації про реєстрацію місця проживання чи місця перебування.

Відповідно до пункту б частини першої статті 3 зазначеного Закону ідентифікація особи - встановлення особи шляхом порівняння наданих даних (параметрів), у тому числі біометричних, з наявною інформацією про особу в реєстрах, картотеках, базах даних тощо.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» розпорядник Реєстру - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.

Пунктом 1 Положення про Державну міграційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 360, визначено, що Державна міграційна служба України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 302 «Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України» визначено загальний порядок видачі та відновлення паспорта (далі - Порядок № 302).

В пунктах 38-40 Порядку № 302 передбачено, що після прийняття до розгляду заяви-анкети та доданих до неї документів працівник територіального підрозділу Державної міграційної служби України здійснює заходи з ідентифікації особи, на ім`я якої оформляється паспорт. Ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, отриманих з баз даних Реєстру. Ідентифікація особи, на ім`я якої оформляється паспорт і стосовно якої відсутня інформація в базах даних Реєстру, здійснюється відповідно до наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій.

У виключних випадках за результатами перевірок, за якими особу не ідентифіковано, проводиться процедура встановлення особи (пункт 43 Порядку № 302).

Зокрема, цим пунктом встановлено, що у разі неподання особою, яка досягла 18-річного віку, документів з фотокартками проводиться процедура встановлення особи шляхом надсилання запитів щодо перевірки документів та інформації, зазначеної заявником у письмовому зверненні, зокрема до Міністерства внутрішніх справ, Національної поліції, Міністерства юстиції України, органів Державної фіскальної служби, навчальних закладів, військових частин, військових комісаріатів, установ виконання покарань, для отримання інформації з наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій, у тому числі фотокартки особи, яка дасть змогу ідентифікувати особу. В процесі перевірки береться до уваги вся інформація, яку повідомив заявник. Одночасно проводиться перевірка за даними обліку територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС. Перевірка стосовно осіб, які проживають на тимчасово окупованій території України проводиться, зокрема, за даними Державного реєстру виборців шляхом надсилання запитів до відповідних відділів ведення Державного реєстру виборців. Крім того, у виключних випадках за відсутності фотокартки особи та за результатами перевірок, за якими особу не ідентифіковано, з метою встановлення особи проводиться опитування родичів, сусідів, які були зазначені у письмовому зверненні. За результатами їх свідчень складається акт встановлення особи за формою, встановленою МВС. Строк проведення процедури встановлення особи не повинен перевищувати двох місяців.

Згідно з частиною першою статті 10 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» у разі неможливості встановити особу розпорядником реєстру особа встановлюється за рішенням суду про встановлення факту, що має юридичне значення, для видачі документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України. До завершення процедури встановлення особи державною міграційною службою України та (або) прийняття відповідного рішення суду, документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, не видаються.

Враховуючи вищевикладені норми законодавства, заявник має право на встановлення відповідного факту, що має юридичне значення у порядку, визначеному частиною першою статті 10 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».

У розумінні частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право кожного на судовий розгляд справи означає право кожної особи на звернення до суду та право на те, що її справа буде розглянута і вирішена судом. Водночас, особі, яка звернулася до суду за захистом свого права, повинна бути забезпечена можливість реалізувати вказані вище права без будь-яких перепон чи ускладнень. Здатність особи безперешкодно отримати судовий захист визначає зміст права на доступ до суду (рішення ЄСПЛ від 28 жовтня 1998 року у справі «Perez deRada Cavanilles проти Іспанії» № 2809095).

Отже необхідною умовою забезпечення доступу заявника в цій справі до правосуддя є надання судом оцінки доводам його заяви.

Згідно до вимог вищевказаного законодавства України, вбачається, що у разі, якщо ДМС України не змогла встановити особу заявника після проведення процедури ідентифікації, то встановлення такого факту проводиться у судовому порядку.

До місцевого загального суду подається заява про встановлення факту, що має юридичне значення, для видачі документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України.

Згідно до вищевказаних нормативних актів, основними документами, які дозволяють особі звернутися до суду, мають бути: свідоцтво про народження особи та рішення ДМС України про неможливість встановити особу після проведення процедури ідентифікації.

У своїй заяві до суду заявник має вказати, який факт заявник просить встановити та з якою метою; причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт; докази, що підтверджують цей факт (показання свідків, біографічні дані заявника та будь-які документи, які надають можливість перевірити інформацію щодо його особи).

Такий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 19 жовтня 2022 року у справі № 511/409/20 .

На підтвердження заяви про встановлення особи заявник подав до суду, зокрема, свідоцтво про народження, копію трудової книжки, рішення суду про встановлення факту його постійного проживання а на території України станом на час проголошення незалежності України 24 серпня 1991 року та на час набрання чинності Закону України "Про громадянство України " 13 листопада 1991 року, лист Рогатинського сектору Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області про неможливість встановити особу, довідку Віддаленого структурного підрозділу № 2 комунального некомерційного підприємства "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради" від 27 лютого 2024 року №35/2 про те, що ОСОБА_1 з 26 травня 2010 року по даний час перебуває на лікуванні у їхньому закладі з надання психіатричної допомоги .

Також особу заявника підтвердили допитані в судовому засіданні свідки ОСОБА_5 та ОСОБА_7 , які разом з ним працювали в м.Ходорові в період часу з 2008 -2010 рр.

З огляду на викладене, дослідивши надані заявником докази на підтвердження його особи, а також з огляду на наявну в матеріалах справи інформацію про неможливість органу Державної міграційної служби України встановити особу заявника, на підставі ч.1 ст.10 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення вимог заявника про встановлення його особи - ОСОБА_1 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в м.Рівне Рівненської області, з метою отримання ним паспорта громадянина України.

Керуючись ст. ст. 259, 265, 315, 319 ЦПК України,

УХВАЛИВ:

Заяву ОСОБА_1 про встановлення особи - задовольнити.

Встановити особу ОСОБА_1 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в м.Рівне Рівненської області, з метою отримання паспорта громадянина України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце перебування: віддалений структурний підрозділ №2 Комунального некомерційного підприємства «Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради», вул. Медична, 1 с. Підмихайлівці Івано-Франківський район Івано-Франківська область, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 .

Заінтересовані особи:

Рогатинський сектор Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області, місцезнаходження: вул. Т.Шевченка,5 м. Рогатин Івано-Франківський район Івано-Франківська область.

Віддалений структурний підрозділ № 2 комунального некомерційного підприємства «Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради», місцезнаходження: вул. Медична, 1 с. Підмихайлівці Івано-Франківський район Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 01993262.

Суддя Р.Г. Могила

Повний текст рішення складено 15 квітня 2024 року.

СудРогатинський районний суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення09.04.2024
Оприлюднено18.04.2024
Номер документу118404565
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них:

Судовий реєстр по справі —349/385/24

Рішення від 09.04.2024

Цивільне

Рогатинський районний суд Івано-Франківської області

Могила Р. Г.

Рішення від 09.04.2024

Цивільне

Рогатинський районний суд Івано-Франківської області

Могила Р. Г.

Ухвала від 05.03.2024

Цивільне

Рогатинський районний суд Івано-Франківської області

Могила Р. Г.

Ухвала від 29.02.2024

Цивільне

Рогатинський районний суд Івано-Франківської області

Могила Р. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні