Ухвала
від 16.04.2024 по справі 42/39б
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA368999980313151206083020649


У Х В А Л А

у справі про банкрутство

16.04.2024 Справа №42/39б

Господарський суд Донецької області у складі судді Лейби М.О., за участі секретаря судового засідання Ісмаілової М.Я., розглянувши у судовому засіданні матеріали справи за заявою кредитора (заявника) Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, м.Слов`янськ, Донецька область

до боржника Відкритого акціонерного товариства Шляхводбуд, м.Маріуполь, Донецька область

про банкрутство

ліквідатор - арбітражний керуючий Терещенко О.В.

Представники:

від кредиторів: не з`явилися

ліквідатор: не з`явився

ВСТАНОВИВ:

В проваджені Господарського суду Донецької області на стадії ліквідаційної процедури знаходиться справа про банкрутство Відкритого акціонерного товариства Шляхводбуд.

Ухвалою від 16.03.2021 ліквідатором боржника ВАТ "Шляхбуд" призначено арбітражного керуючого Терещенко О.В. По закінченні ліквідаційної процедури ліквідатора Терещенко О.В. зобов`язано подати до господарського суду на затвердження звіт та ліквідаційний баланс банкрута у відповідності до вимог статті 65 Кодексу України з процедур банкрутства.

Ухвалою від 18.03.2021 задоволено клопотання ліквідатора арбітражного керуючого Терещенко О.В. про встановлення основної грошової винагороди; встановлено ліквідатору арбітражному керуючому Терещенко О.В. основну грошову винагороду в розмірі трьох мінімальних заробітних плат за кожен місяць виконання повноважень.

Ухвалою від 29.01.2024 ліквідатора - арбітражного керуючого Терещенко О.В. у строк до 01.03.2024 зобов`язано надати до суду звіт про проведену роботу в ході ліквідаційної процедури з документами в підтвердження проведених заходів та ліквідаційний баланс банкрута.

14.03.2024 до суду надійшов звіт ліквідатора ВАТ "Шляхводбуд" - арбітражного керуючого Терещенко О.В. вих.№01-32/07 від 31.12.2023. До звіту додані ліквідаційний баланс банкрута та реєстр вимог кредиторів.

У поданому звіті ліквідатор просить суд затвердити звіт про проведену роботу в період з 16.01.2021 по 01.12.2023 та ліквідаційний баланс банкрута, затвердити грошову винагороду ліквідатора - арбітражного керуючого Терещенко О.В. за період з 16.01.2021 по 31.12.2023 в розмірі 655300,00грн., стягнути з ініціюючого кредитора на користь арбітражного керуючого Терещенко О.В. грошову винагороду за період з 16.01.2021 по 31.12.2023 в розмірі 655300,00грн. та видати відповідний наказ.

Ухвалою від 14.03.2024 розгляд звіту ліквідатора призначено в судовому засіданні 02.04.2024 та ліквідатора зобов`язано надати суду визначений перелік додаткових документів, а саме:

- відомості з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна; матеріали інвентаризації майна банкрута;

- довідку податкового органу про наявність або відсутність відкритих рахунків у банкрута, а вразі наявності відкритих рахунків - довідки банків про рух (або його відсутність) та залишок грошових коштів по поточних рахунках за весь час здійснення ліквідаційної процедури та про закриття рахунків банкрута; у разі виявлення грошових коштів на рахунках банкрута надати докази розподілу грошових коштів;

- довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню;

- докази звернення до засновників підприємства з метою отримання печаті та штампів, бухгалтерської документації;

- інформацію державних органів та установ, що здійснюють реєстрацію та облік рухомого і нерухомого майна, щодо наявності/відсутності зареєстрованих за боржником на праві власності майнових активів;

- довідку органу ДВС щодо наявності/відсутності на виконанні в органах ДВС виконавчих провадження, в яких боржником є банкрут;

- інші документи в підтвердження усіх проведених дій (заходів) в ході ліквідаційної процедури у т.ч щодо пошуку, виявлення, реалізації майна та задоволення вимог кредиторів.

Ухвалою від 02.04.2024 розгляд звіту ліквідатора відкладено на 16.04.2024 та ліквідатора повторно зобов`язано надати суду витребувані документи.

В судове засідання 16.04.2024 ліквідатор не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.

При цьому, до початку судового засідання 16.04.2024 до суду від ліквідатора надійшло клопотання (вих.№01-32/15 від 15.04.2024) про долучення до матеріалів справи документів та пояснень.

До клопотання додані: звіт попереднього ліквідатора Ціхоцького В.М. про його діяльність станом на 26.01.2015 вих.№02-04/90 від 26.01.2015, звіт попереднього ліквідатора Ціхоцького В.М. про його діяльність вих.№02-04/7 від 30.03.2020, інформацію про архівні дані про рахунки платників.

У клопотанні також повідомлено про те, що згідно інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна ВАТ «Шляхводбуд» (код ЄДРПОУ 01237106) відомості відсутні. Згідно виписки по рахунках всі рахунки, які використовувало ВАТ «Шляхводбуд» закриті. Із звітів попереднього арбітражного керуючого Ціхоцького В.М вбачається те, що здача документів підприємства до архівної установи відбулося раніше, додаткових активів не виявлено.

Інші учасники у справі про банкрутство в судове засідання 16.04.2024 також не з`явилися, про дату, час та місце розгляду звіту ліквідатора були повідомлені своєчасно та належним чином. Будь-яких заяв чи клопотань з процесуальних питань, в тому числі про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, від кредиторів до суду не надходило.

Враховуючи не визнання явки учасників справи обов`язковою, беручи до уваги поточну ситуацію щодо введення на території України воєнного стану, а також тривалість здійснення провадження у даній справі, суд розглядає звіт ліквідатора ВАТ "Шляхводбуд" - арбітражного керуючого Терещенко О.В. вих.№01-32/07 від 31.12.2023 за відсутності учасників справи за наявними в матеріалах справи документами.

Дослідивши наявні матеріали справи, суд зазначає про таке:

За своєю суттю ліквідація є припиненням існування суб`єкта підприємницької діяльності, визнаного банкрутом. Порядок проведення цієї процедури врегульований у розділі IV Кодексу України з процедур банкрутства.

Згідно з частиною 1 статті 62 Кодексу України з процедур банкрутства усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або господарського відання, включаються до складу ліквідаційної маси.

Відповідно до частини 1 статті 65 Кодексу України з процедур банкрутства після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: відомості за результатами інвентаризації майна боржника та перелік ліквідаційної маси; відомості про реалізацію об`єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу; копії документів, що підтверджують відчуження активів боржника під час ліквідаційної процедури (у тому числі протоколи про проведення аукціону, договори купівлі-продажу, акти приймання-передачі майна, акти про придбання майна на аукціоні тощо); реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, що підтверджують погашення вимог кредиторів; довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню; для акціонерних товариств - розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій, видане Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; для емітентів боргових цінних паперів - звіт про результати погашення цінних паперів.

Правильне завершення ліквідаційної процедури є основним завданням ліквідатора, який, з урахуванням покладених на нього законом повноважень повинен наполегливо та добросовісно працювати упродовж всієї процедури ліквідації.

Звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс є підсумковими документами, які підтверджують належне проведення ліквідатором всіх необхідних заходів ліквідаційної процедури, вчинення адекватних дій щодо виявлення кредиторів та активів боржника, за результатами розгляду яких суд приймає ухвалу про ліквідацію боржника та закриття провадження у справі.

КУзПБ передбачена певна сукупність дій, яку необхідно вчинити ліквідатору в ході ліквідаційної процедури та перелік додатків, які додаються до звіту ліквідатора і є предметом дослідження в судовому засіданні за підсумками ліквідаційної процедури, що проводиться за участю кредиторів (комітету кредиторів); подання звіту та ліквідаційного балансу здійснюється ліквідатором за наслідком всіх проведених ним дій в ході ліквідаційної процедури. Обов`язком ліквідатора є здійснення всієї повноти заходів спрямованих на виявлення активів боржника, при цьому ні у кого не повинен виникати обґрунтований сумнів, щодо їх належного здійснення (принцип безсумнівної повноти дій ліквідатора у ліквідаційній процедурі).

Повноваження ліквідатора визначені статтею 61 Кодексу України з процедур банкрутства, зокрема, згідно з частиною 2 якої під час здійснення своїх повноважень ліквідатор має право заявити вимоги до третіх осіб, які відповідно до законодавства несуть субсидіарну відповідальність за зобов`язаннями боржника у зв`язку з доведенням його до банкрутства. Розмір зазначених вимог визначається з різниці між сумою вимог кредиторів і ліквідаційною масою. У разі банкрутства боржника з вини його засновників (учасників, акціонерів) або інших осіб, у тому числі з вини керівника боржника, які мають право давати обов`язкові для боржника вказівки чи мають змогу іншим чином визначати його дії, на засновників (учасників, акціонерів) боржника - юридичної особи або інших осіб у разі недостатності майна боржника може бути покладена субсидіарна відповідальність за його зобов`язаннями. Стягнені суми включаються до складу ліквідаційної маси і можуть бути використані лише для задоволення вимог кредиторів у порядку черговості, встановленому цим Кодексом.

На необхідності дотримання зазначеного принципу неодноразово зверталася увага Касаційним господарським судом у складі Верховного Суду під час касаційного перегляду судових рішень (постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 28.11.2019 у справі № 18/1971/12, від 27.02.2020 у справі № 910/21227/16).

Принцип безсумнівної повноти дій ліквідатора встановлює, зокрема, критерій обґрунтованості сумнівів щодо повноти дій ліквідатора, таким чином покладає на особу, яка оспорює дотримання цієї домінанти, обов`язок обґрунтовувати, що саме не вчинив ліквідатор і як це вплинуло на результат формування ліквідаційної маси (висновки викладені у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.06.2018 у справі № 904/4863/13, від 28.11.2019 у справі № 904/6144/16).

Слід зазначити, що ухвала суду про затвердження звіту ліквідатора і ліквідаційного балансу є за своєю правовою природою судовим рішенням, яке підсумовує хід ліквідаційної процедури, в якому необхідно повно відобразити обставини, що мають значення для даної справи. Затверджуючи звіт ліквідатора, господарський суд повинен дати оцінку належності проведення ліквідатором всієї ліквідаційної процедури, дотримання ним черговості задоволення вимог кредиторів, відповідності законодавству про банкрутство всіх обов`язкових додатків до звіту ліквідатора, зокрема, оцінити повноту пошуку, виявлення майнових активів банкрута, для включення їх в ліквідаційну масу, дати оцінку діям ліквідатора щодо пошуку, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб, надати оцінку повноті реалізації ліквідатором активів боржника, а також з`ясувати чи здійснювались ліквідатором заходи для виявлення та повернення дебіторської заборгованості банкрута. Висновки суду про встановлені обставини і їх правові наслідки повинні бути вичерпними, відповідати дійсності та підтверджуватися достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні. Розглядаючи ліквідаційний баланс та звіт ліквідатора, в судовому засіданні господарський суд перевіряє обґрунтованість, правомірність та повноту дій ліквідатора, а також, достовірність змісту ліквідаційного балансу (постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 08.08.2019 у справі №922/2817/18, від 12.09.2019 у справі №914/3812/15).

Суд зауважує, що завданням ліквідатора у ліквідаційній процедурі є не проста констатація факту відсутності майна, а дієвий і належний пошук майна банкрута. Отже, під час ліквідаційної процедури, ліквідатор має здійснювати заходи спрямовані на пошук, виявлення і повернення майна, яке перебуває у третіх осіб. Крім того, ліквідатор має здійснювати обґрунтовані і логічні дії, а також здійснювати запити до відповідних органів, з врахуванням минулої діяльності банкрута. При цьому, кількість запитів не є критерієм якості роботи ліквідатора. Таким критерієм є наповнення ліквідаційної маси (постанова Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 31.10.2018 у справі №903/975/14).

Звіт та ліквідаційний баланс, як підсумковий документ, що подається ліквідатором господарському суду в зв`язку з закінченням ліквідаційної процедури, не може бути затверджений господарським судом у відсутності доказів аналізу ліквідатором первісної бухгалтерської документації боржника, а також, у відсутності аналізу судом дій ліквідатора щодо виявлення майна банкрута що підлягає включенню до ліквідаційної маси, а також, його дій щодо пошуку нерухомого, рухомого майна банкрута і дебіторської заборгованості (висновок про застосування норм права, який викладений у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 29.03.2018 у справі NБ-39/134-10, від 26.07.2018 у справі № 904/9631/15).

Як зазначено ліквідатором арбітражним керуючим Терещенко О.В. у звіті, поданому на затвердження, попереднім ліквідатором Ціхоцьким В.М. з метою вжиття заходів, спрямованих на пошук майна банкрута було направлено ряд запитів до державних органів, які ведуть облік активів та мають інформацію щодо матеріальних активів юридичних осіб. За результатами отриманих відповідей додаткових активів не виявлено, виконавчі документи про стягнення заборгованості з ВАТ «Шляхводбуд» відсутні.

В свою чергу доказів вчинення ліквідатором арбітражним керуючим Терещенко О.В. дій, спрямованих на виявлення та повернення активів банкрута у ліквідаційній процедурі (запити до реєструючих органів щодо наявності/відсутності майна у банкрута, відповіді реєструючих органів на такі запити ліквідатора, тощо) суду не надано. Ліквідатором арбітражним керуючим Терещенко О.В. зазначено про направлення запитів до кредиторів банкрута з метою підтвердження наявності заборгованості. При цьому, копій цих запитів, докізів їх направлення та копій відповідей на запити суду не надано.

Доказів направлення запитів до державних органів, які ведуть облік та реєстрацію активів та відповідно володіють інформацією щодо матеріальних активів юридичних осіб, ліквідатором Терещенко О.В. також не надано.

Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі статтею 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на не вчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину не вчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

У клопотанні про долучення документів від 15.04.2024 ліквідатором арбітражним керуючим Терещенко О.В. повідомлено про те, що згідно інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна ВАТ «Шляхводбуд» (код ЄДРПОУ 01237106) відомості відсутні. Згідно виписки по рахунках всі рахунки, які використовувало ВАТ «Шляхводбуд» закриті.

Проте, витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна з інформацією про відсутність будь якого зареєстрованого за ВАТ «Шляхводбуд» майна, та довідка податкового органу про рахунки ВАТ «Шляхводбуд», в підтвердження зазначено ліквідатором, в матеріалах справи відсутні та ліквідатором не подані.

Крім того в звіті ліквідатора відсутня інформації щодо вжиття заходів з виявлення дебіторської заборгованості і чи були заявлені вимоги щодо її стягнення (у разі виявлення), а також відсутній висновок про відсутність підстав для покладення субсидіарної відповідальності за зобов`язаннями банкрута на його керівника чи засновників тощо з огляду на дослідження обставин щодо підстав виникнення заборгованості банкрута перед кредиторами у справі про банкрутство.

Ліквідатор арбітражний керуючий Терещенко О.В. обмежився зазначенням того, що в звітах попереднього ліквідатора було відображено про здійснені заходи з виявлення майнових активів банкрута.

Отже, судом встановлено, що ліквідатором арбітражним керуючим Терещенко О.В. після 16.03.2021 не було проведено додаткових заходів щодо ліквідаційної процедури.

Зазначене у своїй сукупності свідчить про невжиття ліквідатором належних, дієвих та вичерпних заходів щодо формування ліквідаційної маси банкрута.

З огляду на зазначене суд вважає за необхідне в затвердженні звіту ліквідатора вих.№01-32/07 від 31.12.2023. та ліквідаційного балансу банкрута станом на 01.03.2024, відмовити.

Щодо клопотання ліквідатора - арбітражного керуючого Терещенко О.В. в частині затвердження та сплати грошової винагороди, суд зазначає про таке:

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 12 Кодексу України з процедур банкрутства, арбітражний керуючий користується усіма правами розпорядника майна, керуючого санацією, керуючого реструктуризацією, керуючого реалізацією, ліквідатора відповідно до законодавства, у тому числі має право, зокрема, отримувати винагороду в розмірі та порядку, передбачених цим Кодексом.

Згідно з частиною 6 статті 30 Кодексу України з процедур банкрутства, звіт арбітражного керуючого про нарахування і виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат має бути схвалений зборами кредиторів (у справі про неплатоспроможність фізичної особи) чи комітетом кредиторів (у справі про банкрутство юридичної особи), а в частині витрат, що стосуються заставного майна, - забезпеченим кредитором.

Звіт про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат за підсумками процедур розпорядження майном, санації, ліквідації, погашення боргів боржника подається арбітражним керуючим до господарського суду за п`ять днів до закінчення відповідної процедури, розглядається судом та затверджується ухвалою, що може бути оскаржена у встановленому порядку.

Враховуючи вищенаведені положення Кодексу України з процедур банкрутства суд констатує, що частина 6 статті 30 Кодексу України з процедур банкрутства встановлює порядок затвердження судом звіту арбітражного керуючого про нарахування і виплату грошової винагороди не інакше, як через попереднє затвердження (схвалення, погодження тощо) комітетом кредиторів.

Доказів того, що звіт про нарахування основної грошової винагороди за виконання повноважень ліквідатора доведений до відома кредиторів матеріали справи не містять. При цьому, законом чітко визначена єдина процедура його затвердження, що не виокремлює певних особливих випадків.

Поряд з цим суд зауважує про те, що сам звіт арбітражного керуючого про нарахування і виплату грошової винагороди суду не наданий. Звіт ліквідатора про проведену роботу, в якому ліквідатор просить про затвердження та сплату грошової винагороди, містить лише наведений ліквідатором розрахунок основної грошової винагороди, який не є в розумінні статті 30 звітом про нарахування і виплату грошової винагороди, як окремий документ.

Оскільки звіт арбітражного керуючого Терещенко О.В. про нарахування і виплату грошової винагороди відсутній в матеріалах справи та такий звіт не подавався на розгляд комітету кредиторів банкрута, у суду відсутні підстави для його затвердження. Та як наслідок у суду відсутні підстави для стягнення з ініціюючого кредитора на користь арбітражного керуючого Терещенко О.В. грошової винагороди.

З огляду на вищенаведене, суд вважає за необхідне зобов`язати ліквідатора - арбітражного керуючого Терещенко О.В. вжити всіх необхідних заходів для завершення ліквідаційної процедури та подати суду звіт з додатками та ліквідаційний баланс боржника у відповідності до норм Кодексу України з процедур банкрутства.

Керуючись статтями 2, 9, 30, 61, 65 Кодексу України з процедур банкрута, статтями 12, 73, 74, 202, 232, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Відмовити у задоволенні клопотань ліквідатора арбітражного керуючого Терещенко О.В., викладених у звіті вих.№01-32/07 від 31.12.2023: про затвердження звіту ліквідатора про проведену роботу в період з 16.01.2021 по 01.12.2023 та ліквідаційного балансу банкрута; про затвердження грошової винагороди ліквідатора - арбітражного керуючого Терещенко О.В. за період з 16.01.2021 по 31.12.2023 в розмірі 655300,00грн.; стягнення з ініціюючого кредитора на користь арбітражного керуючого Терещенко О.В. грошової винагороди за період з 16.01.2021 по 31.12.2023 в розмірі 655300,00грн.

Зобов`язати ліквідатора ВАТ «Шляхводбуд» - арбітражного керуючого Терещенко О.В. вжити всіх необхідних заходів для завершення ліквідаційної процедури та подати суду звіт з додатками та ліквідаційний баланс боржника у відповідності до норм Кодексу України з процедур банкрутства.

Ухвала набрала законної сили 16.04.2024 та може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги до Східного апеляційного господарського суду у строки передбачені ГПК України.

Суддя М.О. Лейба

Дата ухвалення рішення16.04.2024
Оприлюднено18.04.2024
Номер документу118416676
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —42/39б

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 14.03.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 29.01.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 15.11.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 27.09.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 05.06.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 18.03.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 16.03.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

Ухвала від 16.03.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Лейба Максим Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні