Рішення
від 26.02.2024 по справі 910/17727/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

26.02.2024Справа № 910/17727/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Ковтуна С.А., секретар судового засідання Мамонтова О.О., розглянувши матеріали справи

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Овід Вінд»

до державного підприємства «Гарантований покупець»

про стягнення 310383727,93 грн,

Представники:

від позивача Волкова Ю.В.

від відповідача Франюк А.В.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До суду звернулося з позовом товариство з обмеженою відповідальністю «Овід Вінд» до державного підприємства «Гарантований покупець» про стягнення 310383727,93 грн, в тому числі: 248961470,82 грн боргу, 36021559,49 грн пені, 15123494,52 грн штрафу, 4635882,71 грн 3%, 5641320,39 грн інфляційних втрат.

Позовні вимоги мотивовані неналежним невиконанням відповідачем свого обов`язку щодо оплати поставленої позивачем у жовтні 2021 року, січні-березні 2022 року та серпні 2022 року - вересні 2023 року електричної енергії за договором № 15398/01 від 02.08.2018 (далі - Договір). Обґрунтовуючи настання строку оплати позивач посилається на Порядок купівлі електричної енергії за зеленим тарифом, що затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) 26 квітня 2019 року № 641 (далі - Порядок), за яким протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення регулятора щодо затвердження вартості послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці, відповідач повинен здійснити остаточний розрахунок з продавцем.

Суд своєю ухвалою від 21.11.2023 відкрив провадження у справі № 910/17727/23, постановив розглядати справу у порядку загального позовного провадження.

Відповідач позов відхилив з таких підстав:

- позивач невірно визначив дату остаточного розрахунку за поставлену електричну енергію, яку слід обчислювати протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення Регулятора щодо затвердження розміру вартості послуг із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел. Крім того строк сплати за період вересень 2022 року - вересень 2023 року не настав, оскільки відсутнє відповідне рішення Регулятора;

- розрахунок за придбану електричну енергію з енергії вітру здійснюється відповідно до порядку, встановленого наказами Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022 (був чинний до 05.07.2022) та № 206 від 15.06.2022 - у відсотковому відношенні до середньозваженого розміру «зеленого» тарифу за 2021 рік. За наказом № 140 він становив 16 відсотків, а за наказом № 206 - 18 відсотків;

- при нарахуванні пені слід застосовувати договірний розмір, а не подвійну облікову ставку Національного банку України, крім того, на період воєнного стану постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) № 332 від 25.02.2022 зупинено та нарахування санкцій, передбачених договорами ;

- невиконання Договору пов`язано з настанням обставин непереборної сили у зв`язку з введенням з 24.02.2022 на території України воєнного стану.

Позивач подав заяву про закриття провадження у справі на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 Господарського кодексу України у зв`язку з відсутністю предмету спору, оскільки відповідач сплатив 46353210,82 грн боргу (платіжні інструкції від 30.11.2023, 06.12.2023, 29.12.2023, 28.12.2023, 31.01.2024).

Відповідач подав заяву про зменшення розміру неустойки, 3% річних та інфляційних втрат.

Розглянувши надані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Овід Вінд» є суб`єктом господарювання з виробництва електричної енергії. Цю діяльність позивач здійснює на підставі ліцензії, виданої за рішенням (постанова) НКРЕКП № 1228 від 18.10.2018.

Продаж виробленої електричної енергії позивач здійснює за договором № 15398/01. Зокрема, 02.08.2018 товариство з обмеженою відповідальністю «Овід Вінд» (ВАД) та державне підприємство «Енергоринок» (ДПЕ) уклали договір № 15398/01 (далі - Договір), відповідно до умов якого ВАД продає, а ДПЕ купує електроенергію, вироблену ВАД, та сплачує за неї.

Згідно з додатковою угодою № 313/1 від 30.06.2019 до Договору в преамбулі Договору слова «Державне підприємство «Енергоринок», що діє на підставі ліцензії на право здійснення підприємницької діяльності з оптового постачання електричної енергії від 18.01.2012 № 579645 та має статус платника податку на прибуток на загальних умовах» змінити на слова «Державне підприємство «Гарантований покупець» (далі - гарантований покупець), що діє на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності зі здійснення функцій гарантованого покупця».

Відповідно до п. 1.1 Договору виробник за «зеленим» тарифом зобов`язується продавати, а гарантований покупець зобов`язується купувати всю відпущену електричну енергію, вироблену виробником за «зеленим» тарифом, та здійснювати її оплату відповідно до умов цього договору та законодавства України, у тому числі Порядку купівлі електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел за «зеленим» тарифом, затвердженого постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641 (далі - Порядок № 641).

Пунктом 3.1 Договору передбачено, що обсяг фактично проданої та купленої електричної енергії визначається відповідно до положень глави 8 Порядку 641 на підставі даних обліку, наданих гарантованому покупцю адміністратором комерційного обліку відповідно до глави 7 Порядку № 641.

У додатковій угоді від 23.02.2021 до Договору сторони доповнили Договір новим пунктом 1.2 в такій редакції: «За цим договором гарантований покупець зобов`язується надавати, а продавець за «зеленим» тарифом зобов`язується отримувати частку відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця та здійснювати її оплату відповідно до умов цього договору та законодавства України, у тому числі Порядку № 641 або Порядку продажу електричної енергії споживачами».

Відповідно до пункту 3.3 Договору (в редакції додаткової угоди від 23.02.2021) оплата електричної енергії, купленої гарантованим покупцем у продавців за «зеленим» тарифом у розрахунковому місяці, оплата продавцем за «зеленим» тарифом частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, формування актів купівлі-продажу електричної енергії та актів приймання-передачі частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця здійснюється згідно з главою 10 Порядку № 641 або главою 6 Порядку продажу електричної енергії споживання».

Правовідносини, що є предметом регулювання Договору, стосуються поставки електроенергії як товарної продукції, а Договір за своєю правовою природою є договором поставки, до якого застосовуються загальні положення про купівлю-продаж.

Пункт 8.3 Порядку № 641 встановлює, що фактичний обсяг відпущеної/відібраної продавцем електричної енергії визначається в кожному розрахунковому місяці, щодо якого здійснюється оплата відповідно до договору.

Згідно з пунктами 7.1, 7.2 Порядку адміністратор комерційного обліку (надалі - «АКО») на другий робочий день після розрахункового дня надає гарантованому покупцю сертифіковані дані комерційного обліку електричної енергії про погодинні обсяги відпуску та споживання електричної енергії кожною генеруючою одиницею продавців гарантованому покупцю, у яких гарантований покупець купує електричну енергію. Обсяг відпуску електричної енергії, а також обсяг відбору генеруючими одиницями продавців у гарантованого покупця електричної енергії, що надійшла із зовнішніх мереж на власні потреби по кожній генеруючій одиниці продавців, у кожному розрахунковому місяці визначається на основі даних, що надаються гарантованому покупцю адміністратором комерційного обліку.

Розрахунок платежів та порядок їх здійснення між гарантованим покупцем та продавцем електричної енергії врегульовано розділом 10 Порядку.

Зокрема, п. 10.1 Порядку передбачено, що:

- до 15 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої АКО, підписаної кваліфікованим електронним підписом (далі - КЕП), за перші 10 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію;

- до 25 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої АКО, підписаної КЕП, за перші 20 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію.

З метою уникнення неправильного тлумачення п. 10.1 Порядку НКРЕКП прийняла постанову від 15.01.2021 № 46, якою були внесені зміни до постанови НКРЕКП від 26.04.2019 № 641 та відповідно до яких п. 4.6 Типового договору про купівлю-продаж електричної енергії за зеленим» тарифом викладено у такій редакції: гарантованому покупцю нараховується пеня в розмірі 0,1% від неоплаченої згідно з пунктом 10.4 глави 10 Порядку або пунктом 6.3 глави 6 Порядку продажу електричної енергії споживачами суми (але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, яка діє на день розрахунку) за кожен день прострочення оплати. З гарантованого покупця може стягуватися додатково штраф у розмірі 7% від неоплаченої згідно з пунктом 10.4 глави 10 Порядку або пунктом 6.3 глави 6 Порядку продажу електричної енергії споживачами суми за ненадходження понад 30 днів на рахунок продавця за «зеленим» тарифом належних коштів відповідно до порядку оплати. Сплата гарантованим покупцем пені та штрафу здійснюється з поточних рахунків гарантованого покупця на поточні рахунки продавців за «зеленим» тарифом.

Отже, розрахунковим періодом є місяць, а не перших 10 та 20 днів відповідного місяця.

Згідно з п. 10.2 Порядку з урахуванням положень глави 8 цього Порядку гарантований покупець протягом перших трьох робочих днів місяця, наступного за розрахунковим, здійснює розрахунок вартості електричної енергії, за яку здійснюється оплата продавцю за розрахунковий місяць, та направляє йому два примірники акта купівлі-продажу, підписані зі своєї сторони.

Відповідно до п. 10.3 Порядку після отримання від гарантованого покупця двох примірників акта купівлі-продажу відповідно до пункту 10.2 цієї глави, підписаних з його сторони, продавець повертає протягом перших п`яти робочих днів місяця, наступного за розрахунковим, гарантованому покупцю один примірник акта купівлі-продажу, підписаний зі своєї сторони.

Пунктом 10.4 Порядку встановлено, що після отримання від продавця акта купівлі-продажу протягом трьох робочих днів з дати затвердження Регулятором розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці, гарантований покупець здійснює остаточний розрахунок з продавцем із забезпеченням йому 100 % оплати відпущеної електричної енергії попереднього розрахункового періоду (місяця) з урахуванням авансових платежів.

Вирішуючи питання строку платежу за поставлену за Договором електричну енергію суд виходить з такого.

Однією з ознак договору купівлі-продажу, правові механізми регулювання якого застосовуються до договору поставки, є оплатність, оскільки майновому наданню продавця відповідає зустрічне грошове задоволення за отриманий товар з боку покупця.

За загальним правилом покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього. Водночас, закон містить застереження, що договором або актом цивільного законодавства може бути встановлений інший строк оплати (ч. 1 ст. 692 ЦК України).

З метою запровадження конкурентних механізмів функціонування ринку електричної енергії відносини щодо купівлі-продажу, постачання електричної енергії прийнято Закон України «Про ринок електричної енергії».

Закон України «Про ринок електричної енергії», наділяючи виробника електричної енергії правом на своєчасне та у повному обсязі отримання коштів за продану ним електричну енергію (п. 2 ч. 3 ст. 30), водночас містить припис, що порядок купівлі гарантованим покупцем електричної енергії за «зеленим» тарифом та за аукціонною ціною визначається порядком купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, що затверджується Регулятором (ч. 6 ст. 65).

Порядок купівлі електричної енергії за «зеленим» тарифом затверджено постановою НКРЕКП від 26.04.2019 № 641, відповідно до якого позивач має право на своєчасне та у повному обсязі отримання коштів за поставлену ним електричну енергію відповідно до укладеного договору, а відповідач зобов`язаний здійснювати оплату у кожному розрахунковому місяці за куплену електричну енергію у виробника за «зеленим» тарифом у три етапи (два авансових та один - за фактом закінчення розрахункового місяця), а саме: перший (авансовий) - до 15 числа (включно) розрахункового місяця; другий (авансовий) - до 25 числа (включно) розрахункового місяця; третій (остаточний, у розмірі 100%) - протягом трьох робочих днів з дати затвердження НКРЕКП розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці.

Отже, строк остаточного розрахунку за електричну енергію відповідного періоду сторони, в тому числі керуючись і принципом свободи договору, визначили з вказівкою на подію, яка має неминуче настати (затвердження вартості послуги Комісією) з посиланням на пункт 10.4 Порядку № 641.

В рамках виконання Договору мало місце постачання позивачем електричної енергії відповідачу у жовтні 2021 року, січні-березні 2022 року та серпні 2022 року - вересні 2023 року, яке супроводжувалось підписанням щомісячних актів купівлі-продажу електроенергії. Сторони підписали такі акти:

- за жовтень 2021 року на суму 37002485,76 грн;

- за січень 2022 року на суму 52027128,33 грн;

- за лютий 2022 року на суму 33501685,86 грн;

- за березень 2022 року на суму 21589686,36 грн;

- за серпень 2022 року на суму 21975967,73 грн;

- за вересень 2022 року на суму 37027172,64 грн;

- за жовтень 2022 року на суму 40388733,97 грн;

- за листопад 2022 року на суму 34398760,70 грн;

- за грудень 2022 року на суму 52630645,87 грн;

- за січень 2023 року на суму 62157435,65 грн;

- за лютий 2023 року на суму 56271605,81 грн;

- за березень 2023 року на суму 40280967,94 грн;

- за квітень 2023 року на суму 42685651,01 грн;

- за травень 2023 року на суму 29912955,07 грн;

- за червень 2023 року на суму 30754438,92 грн;

- за липень 2023 року на суму 46012050,74 грн;

- за серпень 2023 року на суму 32684388,35 грн;

- за вересень 2023 року на суму 33004968,13 грн.

Розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП «Гарантований покупець» за жовтень 2021 року та лютий-червень 2022 року, затверджено постановою НКРЕКП від 09.09.2022 № 1117; за січень 2022 року, затверджено постановою НКРЕКП від 31.05.2022 № 557; за серпень 2022 року, затверджено постановою НКРЕКП від 14.03.2023 № 473.

Наразі не затверджений розмір вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії, наданої ДП «Гарантований покупець», за період з вересня 2022 року по вересень 2023 року.

Отже, оскільки остаточний розрахунок за приписами пункту 10.4 Порядку підлягає здійсненню протягом трьох робочих днів з дати затвердження Регулятором розміру вартості послуги, а не оприлюднення такого рішення, остаточним днем оплати за жовтень 2021 року та лютий, березень 2022 року є 14.09.2022; за січень 2022 року - 03.06.2022; за серпень 2022 року - 17.03.2023.

Позивач заявив до стягнення з відповідача 248961470,82 грн боргу (жовтень 2021 року на суму 3662346,71 грн; січень 2022 року - 458,95 грн; лютий 2022 року - 3744328,57 грн; березень 2022 року - 17751456,62 грн; серпень 2022 року - 11681266,82 грн; вересень 2022 року - 12752095,96 грн; жовтень 2022 року - 9129795,70 грн; листопад 2022 року - 5951039,79 грн; грудень 2022 року - 7319131,27 грн; січень 2023 року - 4692917,11 грн; лютий 2023 року - 27351916,47 грн; березень 2023 року - 22997361,19 грн; квітень 2023 року - 23855924,06 грн; травень 2023 року - 18000035,06 грн; червень 2023 року - 18380615,20 грн; липень 2023 року - 26290528,87 грн; серпень 2023 року - 16159290,84 грн; вересень 2023 року - 19240961,63 грн).

При вирішенні питання розміру коштів, що підлягають сплаті за поставлену електричну енергію у жовтні 2021 року, січні-березні 2022 року та серпні 2022 року - вересні 2023 року, слід керуватись нормативно-правовим актами, які встановлювали та встановлюють регуляторні механізми щодо розміру розподілу грошових коштів у ці періоди.

Такими актами є накази Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022, який був чинний до 05.07.2022 (втратив чинність на підставі наказу № 221 від 05.07.2022) та № 206 від 15.06.2022. Накази Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022 та № 206 від 15.06.2022 зареєстровані в Міністерстві юстиції України і є нормативно-правовими актами.

Як наказ № 140, так і наказ № 206 видані відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Згідно з наказом № 140 ДП «Гарантований покупець» з дати набрання чинності цим наказом на період дії воєнного стану в Україні з коштів, що наявні на поточному рахунку та надходять від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, забезпечує перерахування коштів на сплату авансових платежів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з ДП «Гарантований покупець», із дотриманням Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, від 26.04.2019 №641, та з урахуванням таких положень:

за результатами продажу електричної енергії за перші 10 днів розрахункового місяця розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП «Гарантований покупець» станом на 10 число розрахункового місяця, для виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії з енергії вітру, здійснюється відповідно до таких показників: сума, що дорівнює значенню 16 відсотків від середньозваженого розміру «зеленого» тарифу за 2021 рік (підпункт 1.1.1 наказу № 140);

у випадку нестачі грошових коштів для забезпечення виплати сум, передбачених підпунктом 1.1.1 - 1.1.5, наявні грошові кошти розподіляються між виробниками пропорційно до показників, зазначених у підпунктах 1.1.1 - 1.1.5 (пункт 1.2 наказу № 140);

за результатами продажу електричної енергії за подальші 10 днів розрахункового місяця, а також за результатами розрахункового місяця, розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП «Гарантований покупець» станом на 20 число (або на кінець) розрахункового місяця, здійснюється таким чином, щоб за результатами 20 днів розрахункового місяця (або за результатами розрахункового місяця) було збережено показники розрахунків передбачених підпунктами 1.1.1- 1.1.5 (пункт 1.3 наказу № 140).

Аналогічний механізм розподілу коштів після втрати чинності наказу Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022 запроваджено наказом Міністерства енергетики України № 206 від 15.06.2022, який діє протягом періоду воєнного стану в Україні.

Наказом № 206 наказано ДП «Гарантований покупець» на період дії воєнного стану в Україні з коштів, що наявні на поточному рахунку та надходять від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, забезпечити перерахування коштів на сплату платежів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з державним підприємством «Гарантований покупець», із дотриманням вимог Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, від 26 квітня 2019 року № 641, та з урахуванням положень, викладених у пункті 2 наказу:

установити, що за результатами продажу електричної енергії за перші 10 днів розрахункового місяця розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку ДП «Гарантований покупець» станом на 10 число розрахункового місяця, для виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії з енергії вітру здійснюється відповідно до таких показників:

сума, що дорівнює значенню 18 відсотків від середньозваженого розміру «зеленого» тарифу за 2021 рік (підпункт 1 пункту 2);

у випадку наявності залишку грошових коштів, що залишився на поточному рахунку після виконання підпунктів 1-5 цього пункту 2, цей залишок розподіляється та спрямовується виробникам пропорційно розміру нарахувань для відповідного виробника, здійснених з урахуванням підпунктів 1-5 цього пункту, але не більше вартості товарної продукції розрахункового періоду, розрахованої за «зеленим» тарифом для такого виробника (підпункт 6 пункту 2);

у випадку нестачі грошових коштів для забезпечення виплати сум, передбачених підпунктами 1-5 цього пункту, наявні грошові кошти розподіляються між виробниками пропорційно до показників, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 2 (підпункти 7 пункту 2);

установити, що за результатами продажу електричної енергії за подальші 10 днів розрахункового місяця, а також за результатами розрахункового місяця, розподіл грошових коштів, наявних на поточному рахунку державного підприємства «Гарантований покупець» станом на 20 число (або на кінець) розрахункового місяця, здійснюється таким чином, щоб за результатами 20 днів розрахункового місяця (або за результатами розрахункового місяця) було збережено показники розрахунків, передбачених підпунктами 1-5 пункту 2 цього наказу (пункт 3).

Правомірність наказу Міністерства енергетики України від 15.06.2022 № 206 «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом» була предметом дослідження Окружним адміністративним судом міста Києва у справі № 640/10894/22 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Солар-Груп» до Міністерства енергетики України про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства енергетики України від 15.06.2022 № 206 «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом». Рішенням адміністративного суду у цій справі від 06.12.2022 у позові відмовлено, і це рішення залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.03.2023.

Адміністративні суди дійшли висновку про наявність повноважень та компетенції у Міністерства енергетики України щодо прийняття наказу № 206. Суди зазначили, що:

- Міненерго здійснює нормативно-правове регулювання відносин у електроенергетичному комплексі в особливий період шляхом видання наказів, які мають відповідати вимогам Конституції та законів України, а електроенергетичні підприємства у своїй діяльності в особливий період повинні керуватись прийнятими актами Міненерго;

- наказ від 15.06.2022 № 206 прийнятий в межах повноважень та з метою забезпечення розрахунків за електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії;

- державна реєстрація наказу відбулась відповідно до Указу Президента України від 03.10.1992 № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади», постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 № 731 «Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади», Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністра юстиції України від 12.04.2005 № 34/5;

- відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 172 «Про внесення зміни до пункту 13 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади» передбачено, що у невідкладних випадках, пов`язаних із введенням в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану, що потребують негайного прийняття рішення, суб`єкт нормотворення може видати відповідний нормативно-правовий акт без узгодження із суб`єктами нормотворення та/або з іншими заінтересованими органами;

- приймаючи оскаржуваний наказ Міненерго реалізувало передбачену компетенцію по регулюванню сталого функціонування підприємства паливо-енергетичного комплексу (ДП «Гарантований покупець») в особливий період, а саме: під час воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64;

- регулювання порядку здійснення ДП «Гарантований покупець» протягом періоду дії воєнного стану в Україні перерахування коштів на сплату платежів за придбану електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, виробникам електричної енергії з альтернативних джерел енергії, що мають договірні відносини з ДП «Гарантований покупець», не відноситься до виключної компетенції Кабінету Міністрів України щодо управління ДП «Гарантований покупець», а тому підстави стверджувати про те, що видання оскаржуваного наказу є перевищенням повноважень Міненерго, є необґрунтованими.

Оцінюючи зміст наказу № 206 адміністративні суди констатували, що:

- у зв`язку із збройною агресією російської федерації проти України введено воєнний стан Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», та продовжено Указами Президента України від 14.03.2022 № 133 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», від 17.05.2022 № 341 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»;

- статтею 1 Закону України «Про оборону України» визначено, що особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій;

- з моменту введення воєнного стану, з урахуванням положень статті 1 Закону України «Про оборону України», в Україні діє особливий період;

- відповідно до статті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій;

- наказ Міністерства енергетики України від 15.06.2022 № 206 «Про розрахунки з виробниками за «зеленим» тарифом» був виданий для стабілізації ситуації в енергетичному секторі країни в період дії воєнного стану та з метою збереження можливості для всіх без винятку генерацій здійснювати виробництво електричної енергії з альтернативних джерел в умовах значного дефіциту коштів на ринку електричної енергії;

- оскаржуваний наказ не надає необґрунтованих переваг іншим виробникам електричної енергії, реалізація якої здійснюється за «зеленим» тарифом та не передбачає поводження з особами у різний спосіб у відносно схожих ситуаціях, отже прояви дискримінації відсутні.

Відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на справедливий суд) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Концепція справедливого судового розгляду також включає вимогу правової певності. Одним із аспектів правової певності є те, що сторони можуть покластися на остаточне рішення суду і діяти відповідним чином. У справі «Брумареску проти Румунії» (Brumarescu v. Romania) Європейський суд з прав людини зазначив таке:

«Суд повторює, що право на справедливий судовий розгляд справи, гарантоване пунктом 1 статі 6 Конвенції, має тлумачитися в світлі преамбули до Конвенції, яка проголошує - у відповідній частині - верховенство права як складову спільної спадщини Договірних Сторін. Одним із основних аспектів верховенства права є принцип правової певності, який, крім іншого, вимагає, щоб остаточні рішення судів не піддавалися сумнівам».

Виходячи з наведеного вище суд констатує наявність правових підстав для застосування наказів Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022 та № 206 від 15.06.2022 при вирішенні питання розміру коштів, що підлягають сплаті за поставлену електричну енергію у жовтні 2021 року, січні-березні 2022 року та серпні 2022 року - вересні 2023 року.

Середньозважений «зелений» тариф за 2021 рік за електроенергію, вироблену з енергії вітру, відповідно до офіційного веб-сайту ДП «Гарантований покупець» за посиланням https://www.gpee.com.ua/news_item/1050, становив 618,11 грн/МВт-год з ПДВ (16%) та 695,37 грн/МВт-год з ПДВ (18%).

В рамках виконання Договору позивач поставив відповідачу: жовтень 2021 року - 10383,340 МВт-год.; січень 2022 року - 14963,740 МВт-год.; лютий 2022 року - 9635,560 МВт-год.; березень 2022 року - 6209,500 МВт-год.; серпень 2022 року - 6320,600 МВт-год.; вересень 2022 року - 10649,540 МВт-год.; жовтень 2022 року - 9836,420 МВт-год.; листопад 2022 року - 8377,600 МВт-год.; грудень 2022 року - 12817,860 МВт-год.; січень 2023 року - 14241,920 МВт-год.; лютий 2023 року - 12893,320 МВт-год.; березень 2023 року - 9229,440 МВт-год.; квітень 2023 року - 9675,600 МВт-год.; травень 2023 року - 6780,400 МВт-год.; червень 2023 року - 6971,140 МВт-год.; липень 2023 року - 10293,800 МВт-год.; серпень 2023 року - 7312,140 МВт-год.; вересень 2023 року - 7383,860 МВт-год.

Виходячи з наказів Міністерства енергетики України № 140 від 28.03.2022 та № 206 від 15.06.2022, розмір оплат у спірні місяці не повинен був бути меншим ніж:

6418046,29 грн у жовтні 2021 року (10383,340 МВт-год. х 618,11 грн/МВт-год.);

9249237,33 грн у січні 2022 року (14963,740 МВт-год. х 618,11 грн/МВт-год.);

5955835,99 грн у лютому 2022 року (9635,560 МВт-год. х 618,11 грн/МВт-год.);

3838154,05 грн у березні 2022 року (6209,500 МВт-год. х 618,11 грн/МВт-год.);

4395155,62 грн у серпні 2022 року (6320,600 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

7405370,63 грн у вересні 2022 року (10649,540 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

6839951,38 грн у жовтні 2022 року (9836,420 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

5825531,71 грн у листопаді 2022 року (8377,600 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

8913155,31 грн у грудні 2022 року (12817,860 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

9903403,91 грн у січні 2023 року (14241,920 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

8965627,93 грн у лютому 2023 року (12893,320 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

6417875,69 грн у березні 2023 року (9229,440 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

6728121,97 грн у квітні 2023 року (9675,600 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

4714886,75 грн у травні 2023 року (6780,400 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

4847521,62 грн у червні 2023 року (6971,140 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

7157999,71 грн у липні 2023 року (10293,800 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

5084642,79 грн у серпні 2023 року (7312,140 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.);

5134514,73 грн у вересні 2023 року (7383,860 МВт-год. х 695,37 грн/МВт-год.)

В рамках виконання Договору відповідач сплатив за поставлену йому електричну енергію: у жовтні 2021 року 33305704,71 грн; у січні 2022 року 52026669,38 грн; у лютому 2022 року 29757357,29 грн; у березні 2022 року 3838229,74 грн; у серпні 2022 року 10294700,91 грн; у вересні 2022 року 24275076,68 грн; у жовтні 2022 року 31258938,27 грн; у листопаді 2022 року 28447720,91 грн; у грудні 2022 року 45311514,60; у січні 2023 року 57464518,54 грн; у лютому 2023 року 28919689,34 грн; у березні 2023 року 17283606,75 грн; у квітні 2023 року 18829726,95 грн; у травні 2023 року 11912920,01 грн; у червні 2023 року 12373823,72 грн; у липні 2023 року 19721521,87 грн; у серпні 2023 року 16525097,51 грн; у вересні 2023 року 13764006,50 грн.

Наведене свідчить про те, що відповідач не порушив умови Договору та регуляторних актів щодо обсягу оплати отриманої електричної енергії, поставленої йому у спірний період.

Відсутність прострочення відповідача є підставою для відмови у позові в цілому як за вимогами про стягнення заборгованості, так і за вимогами про стягнення санкцій (пені та штрафу) та нарахування інфляційної складової на суму боргу, оскільки відсутність порушення зобов`язання в частині прострочення грошового зобов`язання унеможливлює застосування відповідальності за це.

Також суд вважає, що внаслідок встановленої відсутності порушення Договору зі сторони відповідача відсутні підстави для оцінки доводів цієї сторони про настання обставин непереборної сили.

Під час розгляду справи в суді відповідач сплатив позивачеві 46353210,82 грн боргу (платіжні інструкції від 30.11.2023 на суму 24007,47 грн за жовтень 2021 року; від 06.12.2023 на суму 3501306,23 грн за вересень 2023 року; від 29.12.2023 на суму 4113169,24 грн за вересень 2023 року; від 29.12.2023 на суму 1366487,28 грн за вересень 2023 року; від 28.12.2023 на суму 40991,98 грн за жовтень 2021 року; від 31.01.2024 на суму 2701317,17 грн за вересень 2023 року; від 31.01.2024 на суму 6457890,70 грн за червень 2023 року; від 31.01.2024 на суму 10754001,44 грн за серпень 2023 року; від 31.01.2024 на суму 17394039,31 грн за липень 2023 року). За таких обставин суд закриває провадження у частині стягнення 46353210,82 грн у зв`язку з відсутністю предмета спору.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача. Одночасно згідно із приписами ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» суд повертає позивачеві 140291,52 грн судового збору.

На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 248 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Закрити провадження у справі в частині стягнення 46353210,82 грн боргу.

Повернути товариству з обмеженою відповідальністю «Овід Вінд» (вул. Дальницька, 1, смт Овідіополь, Овідіопольський район, Одеська область, 67801, код 36851672) з Державного бюджету України 140291,52 грн судового збору.

Відмовити товариству з обмеженою відповідальністю «Овід Вінд» у позові до державного підприємства «Гарантований покупець» в частині стягнення 264030517,11 грн.

Покласти на товариство з обмеженою відповідальністю «Овід Вінд» 799108,48 грн судового збору.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана до Північного апеляційного господарського суду.

Повний текст рішення складений 17.04.2024.

Суддя С. А. Ковтун

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.02.2024
Оприлюднено18.04.2024
Номер документу118417100
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/17727/23

Ухвала від 05.02.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Постанова від 29.01.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 03.02.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 31.01.2025

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ємець А.А.

Постанова від 18.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 24.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 18.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 15.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Вовк І.В.

Ухвала від 28.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Вовк І.В.

Ухвала від 10.05.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Вовк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні