ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" квітня 2024 р. м. РівнеСправа № 918/135/24
Господарський суд Рівненської області у складі судді О.Андрійчук, за участю секретаря судового засідання О.Гуменюк, розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестбудагро"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненське Аграрне Підприємство"
про стягнення 1 333 167,21 грн,
за участю представників сторін:
від позивача: не з`явився,
від відповідача: не з`явився,
УСТАНОВИВ:
У лютому 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестбудагро" (позивач) звернулося до Господарського суду Рівненської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненське Аграрне Підприємство" (відповідач) про стягнення 1 333 167,21 грн, з яких: 1 195 679,48 грн основного боргу, 112 039,70 грн пені, 10 676,96 грн 3% річних та 14 771,07 грн інфляційних за неналежне виконання грошового зобов`язання за договорами оренди техніки з екіпажем.
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
Згідно із позовною заявою, між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договори оренди техніки з екіпажем № JD4940 від 11.07.2023, № ХТЗ 3777 від 19.07.2023, № МТЗ1221.2 від 26.07.2023, № 936 від 02.08.2023, № CL580 від 12.08.2023 (договори), на виконання яких позивач передав відповідачу в тимчасове строкове платне користування техніку, а відповідач зобов`язався прийняти в тимчасове володіння та користування техніку під керування екіпажем орендодавця і сплачувати орендну плату згідно з додатками до договору. Між сторонами підписано акти здачі - приймання робіт, за яким вартість орендної плати становила 1 195 679,48 грн. Відповідач орендну плату за вказаними договорами не сплатив, відтак за ним рахується заборгованість у зазначеному розмірі. Крім цього, позивач нарахував 112 039,70 грн пені, 10 676,96 грн 3% річних та 14 771,07 інфляційних, які просить стягнути з відповідача у судовому порядку.
У матеріально-правове обґрунтування заявлених позовних вимог посилається на ст. 11, 509, 525, 526, 530, 549, 610, 611, 612, 625, 629, 759, 759, 761, 763, 901 ЦК України та ст. 179, 193, 216, 230, 283, 286ФЦ ГК України.
07.06.2023 від відповідача надійшов відзив на позов, у якому останній позовні вимоги не визнає у повному обсязі, оскільки акти здачі - прийняття робіт (надання послуг) не містять опису та переліку виконаних робіт, їх змісту та обсягу, не відповідають умовам договору та не дають змоги визначити вартість орендної плати, оскільки вона має розраховуватися виходячи з розміру орендної плати та актів приймання - передачі виконаних робіт, а не актів надання послуг, тому загальна вартість орендної плати є не підтвердженою первинними документами. У зв`язку з цим не можуть підлягати задоволенню заявлені позивачем вимоги щодо стягнення пені, річних та інфляційних, оскільки останні нерозривно пов`язані з виконанням основного зобов`язання, та, як наслідок, моментом настання такого зобов`язання.
Процесуальні рішення, заяви і клопотання сторін та результати їх розгляду.
Ухвалою суду від 07.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 918/135/24 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначене на 04.03.2024.
23.02.2024 від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
04.03.2024 від позивача надійшла заява про відкладення розгляду справи.
Ухвалою суду від 04.03.2024 підготовче засідання відкладене на 18.03.2024.
08.03.2024 на адресу суду від представника відповідача надійшла заява про проведення судового засідання у цій справі в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, яка задоволена ухвалою суду від 18.03.2024.
18.03.2024 від позивача надійшло клопотання про долучення доказів.
Ухвалою суду від 18.03.2024 закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті на 15.04.2024.
15.04.2024 від позивача надійшла заява про розгляд справи без участі його представника.
Інших заяв і клопотань від представників сторін не надходило.
Дослідивши матеріали справи в їх сукупності та взаємозв`язку, оцінивши надані докази, суд установив таке.
Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.
11.07.2023 між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди техніки з екіпажем № JD4940 (договір 1), відповідно до п. 1.1. якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець зобов`язується передати орендареві в тимчасове платне користування оприскувач самохідний (техніка) з екіпажем, а орендар зобов`язується прийняти в тимчасове володіння та користування цю техніку під керуванням екіпажів орендодавця і сплачувати орендну плату згідно з додатками до цього договору.
Строк оренди за цим договором починається з 12.07.2023 по 31.07.2023 (п. 4.2. договору -1).
Відповідно до п. 5.1., 5.3. договору -1 розмір орендної плати встановлюється протягом дії договору та визначається з розрахунку 310 грн за кожен гектар, у тому числі 20% ПДВ. Оплата проводиться за кожні відпрацьовані 150 га з моменту початку виконання робіт на основі підписаних сторонами актів приймання передачі виконаних робіт протягом 5 днів від дати складання таких актів шляхом перерахунку грошових коштів на банківський рахунок орендодавця.
12.07.2023 між позивачем та відповідачем підписаний акт приймання передачі техніки, що є додатком № 1 до договору оренди техніки з екіпажем № JD4940 від 11.07.2023, відповідно до якого позивач передав відповідачу обприскувач самохідний, INO4940XJB0018468, який 11.08.2023 орендар повернув орендодавцю на підставі акту приймання передачі.
На виконання умов договору-1 між сторонами підписані акт здачі - приймання робіт № 10 від 24.07.2023, в якому сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 17.07.2023 по 24.07.2023 у розмірі 103 583,40 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 20 від 12.08.2023, у якому сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 09.08.2023 по 11.08.2023 у розмірі 89 187,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 14 від 20.08.2023, у якому сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 25.07.2023 по 08.08.2023 у розмірі 122 915,00 грн з ПДВ.
Всього за договором -1 позивачем надано відповідачу послуги оренди техніки з екіпажем на загальну суму 315 685,40 грн.
Відповідач частково оплатив оренду техніки за цим договором на загальну суму 296 012,57 грн, що підтверджується платіжними інструкціями № 311 від 28.07.2023 на суму 103 583,40 грн, № 363 від 10.08.2023 на суму 50 000,00 грн, № 425 від 25.08.2023 на суму 52 429,17 грн, № 511 від 07.09.2023 на суму 50 000,00 грн, № 533 від 14.09.2023 на суму 40 000,00 грн.
Згідно з актом звірки взаємних розрахунків, підписаним сторонам, сума заборгованості за договором-1 становить 19 672,83 грн (315 685,40 грн - 296 012,57 грн).
19.07.2023 між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди техніки з екіпажем № ХТЗ 3777 (договір 2), відповідно до п. 1.1. якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець зобов`язується передати орендареві в тимчасове платне користування трактор з бункером навантажувачем (техніка) з екіпажем, а орендар зобов`язується прийняти в тимчасове володіння та користування цю техніку під керуванням екіпажів орендодавця і сплачувати орендну плату згідно з додатками до цього договору.
01.09.2023 між сторонами підписано додаткову угоду № 1 до договору -2, за умовами якої продовжено строк оренди с/г техніки та строк оплати.
Строк оренди за цим договором починається з 19.07.2023 по 31.10.2023 (п. 4.2. договору -2).
Відповідно до п. 5.1., 5.3. договору -2 розмір орендної плати встановлюється протягом дії договору та визначається з розрахунку 18 700,00 грн за кожен га використання, у тому числі 20% ПДВ. Оплата проводиться за кожні 15 днів оренди на основі підписаних сторонами актів приймання передачі виконаних робіт протягом 5 днів від дати складання таких актів шляхом перерахунку грошових коштів на банківський рахунок орендодавця.
17.09.2023 додатковою угодою № 2 до цього договору доповнено п. 5.1., а саме: з 18.09.2023 розмір орендної плати встановлюється протягом дії договору та визначається з розрахунку 14 170,00 грн за кожен день використання з ПДВ.
25.07.2023 між позивачем та відповідачем підписаний акт приймання передачі техніки, що є додатком № 1 до договору оренди техніки з екіпажем № ХТЗ 3777 від 19.07.2023, відповідно до якого позивач передав відповідачу трактор самохідний з бункером навантажувачем, серійний номер 70217473/39953, а 19.09.2023 відповідач повернув орендодавцю бункер, а 10.10.2023 - трактор самохідний на підставі актів приймання передачі.
На виконання умов договору-2 між сторонами підписано акт здачі - приймання робіт № 21 від 14.08.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 09.08.2023 по 13.08.2023 у розмірі 74 800,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 15 від 20.08.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 25.07.2023 по 08.08.2023 у розмірі 224 400,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 26 від 01.09.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 18.08.2023 по 25.08.2023 у розмірі 74 800,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 32 від 18.09.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 05.09.2023 по 17.09.2023 у розмірі 224 400,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 46 від 01.10.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 18.09.2023 по 30.09.2023 у розмірі 141 700,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 47 від 16.10.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 03.10.2023 по 10.10.2023 у розмірі 85 019,98 грн з ПДВ;
Всього за договором -2 позивачем надано відповідачу послуги оренди техніки з екіпажем на загальну суму 825 119,98 грн.
Відповідач частково оплатив вартість оренди техніки за цим договором на загальну суму 606 700,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями № 362 від 10.08.2023 на суму 100 000,00 грн, № 426 від 25.08.2023 на суму 87 000,00 грн, № 535 від 14.09.2023 на суму 253 000,00 грн, № 670 від 26.09.2023 на суму 66 700,00 грн, № 651 від 05.10.2023 на суму 50 000,00 грн, № 660 від 09.10.2023 на суму 47 000,00 грн, № 729 від 10.10.2023 на суму 3 000,00 грн.
Відтак сума боргу за договором-2 становить 218 419,98 грн (825 119,98 грн - 606 700,00 грн).
Згідно з актом звірки взаємних розрахунків, підписаним між позивачем та відповідачем, сума заборгованості за договором- 2 становить 330 619,98 грн.
26.07.2023 між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди техніки з екіпажем № МТЗ1221.2 (договір-3), відповідно до п. 1.1. якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець зобов`язується передати орендареві в тимчасове платне користування трактор з бункером навантажувачем (техніка) з екіпажем, а орендар зобов`язується прийняти в тимчасове володіння та користування цю техніку під керуванням екіпажів орендодавця і сплачувати орендну плату згідно з додатками до цього договору.
01.09.2023 між сторонами підписано додаткову угоду № 1 до цього договору.
Строк оренди за цим договором починається з 26.07.2023 по 31.10.2023 (п. 4.2. договору -3).
Відповідно до п. 5.1., 5.3. договору -3 розмір орендної плати встановлюється протягом дії договору та визначається з розрахунку 18 700,00 грн за кожен га використання, у тому числі 20% ПДВ. Оплата проводиться за кожні 15 днів оренди на основі підписаних сторонами актів приймання передачі виконаних робіт протягом 5 днів від дати складання таких актів шляхом перерахунку грошових коштів на банківський рахунок орендодавця.
26.07.2023 між позивачем та відповідачем підписаний акт приймання передачі техніки, що є додатком № 1 до договору оренди техніки з екіпажем № МТЗ1221.2 від 26.07.2023, відповідно до якого позивач передав відповідачу трактор самохідний з бункером навантажувачем, серійний номер 12026179/5530, який 10.10.2023 орендар повернув орендодавцю на підставі акту приймання передачі.
На виконання умов договору-3 між сторонами підписані акт здачі - приймання робіт № 16 від 09.08.2023 сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 28.07.2023 по 08.08.2023 у розмірі 187 000,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 19 від 14.08.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 09.08.2023 по 13.08.2023 у розмірі 93 500,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 23 від 01.09.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 18.08.2023 по 25.08.2023 у розмірі 74 800,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 34 від 18.09.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 05.09.2023 по 17.09.2023 у розмірі 224 400,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 37 від 01.10.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 18.09.2023 по 26.09.2023 у розмірі 130 900,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 41 від 16.10.2023, за яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 03.10.2023 по 10.10.2023 у розмірі 112 200,00 грн з ПДВ.
Всього за договором -3 позивачем надано відповідачу послуги оренди техніки на загальну суму 822 800,00 грн.
Відповідач частково оплатив вартість оренди техніки за цим договором на загальну суму 317 033,33 грн, що підтверджується платіжними інструкціями № 364 від 10.08.2023 на суму 50 000,00 грн, № 427 від 25.08.2023 на суму 105 333,33 грн, № 534 від 14.09.2023 на суму 45 000,00 грн, № 671 від 26.09.2023 на суму 66 700,00 грн, № 646 від 04.10.2023 на суму 50 000,00 грн.
Відтак сума боргу за договором - 3 становить 505 766,67 грн (822 800,00 грн - 317 033,33 грн).
Згідно з актом звірки взаємних розрахунків, підписаним між сторонами, сума заборгованості за договором- 3 становить 330 619,98 грн.
02.08.2023 між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди техніки з екіпажем № 936 (договір 4), відповідно до п. 1.1. якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець зобов`язується передати орендареві в тимчасове платне користування трактор з бункером навантажувачем (техніка) з екіпажем, а орендар зобов`язується прийняти в тимчасове володіння та користування цю техніку під керуванням екіпажів орендодавця і сплачувати орендну плату згідно з додатками до цього договору.
01.09.2023 між сторонами підписано додаткову угоду № 1 до цього договору.
Строк оренди за цим договором починається з 02.08.2023 по 31.10.2023 (п. 4.2. договору -4).
Відповідно до п. 5.1., 5.3. договору-4 розмір орендної плати встановлюється протягом дії договору та визначається з розрахунку 18 700,00 грн за кожен га використання, у тому чилі 20% ПДВ. Оплата проводиться за кожні 15 днів оренди на основі підписаних сторонами актів приймання передачі виконаних робіт протягом 5 днів від дати складання таких актів шляхом перерахунку грошових коштів на банківський рахунок орендодавця.
02.08.2023 між позивачем та відповідачем підписаний акт приймання передачі техніки, що є додатком № 1 до договору оренди техніки з екіпажем № 936 від 02.08.2023, відповідно до якого позивач передав відповідачу трактор самохідний з бункером навантажувачем, серійний номер 934211853/21, який 10.10.2023 орендар повернув орендодавцю на підставі акту приймання передачі.
Нf виконання умов договору-4 сторонами підписані акт здачі - приймання робіт № 19 від 14.08.2023, відповідно до якого сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 05.08.2023 по 13.08.2023 у розмірі 149 600,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 23 від 01.09.2023, відповідно до якого сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 18.08.2023 по 25.08.2023 у розмірі 74 800,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 34 від 18.09.2023, відповідно до якого сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 05.09.2023 по 17.09.2023 у розмірі 224 400,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 37 від 01.10.2023, відповідно до якого сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 18.09.2023 по 26.09.2023 у розмірі 142 120,00 грн з ПДВ; акт здачі - приймання робіт № 40 від 16.10.2023, відповідно до якого сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 03.10.2023 по 10.10.2023 у розмірі 149 600,00 грн з ПДВ.
Всього за договором-4 позивачем надано відповідачу послуги оренди техніки на загальну суму 740 520,00 грн.
Відповідач частково оплатив оренду техніки за цим договором на загальну суму 303 700,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями № 512 від 07.09.2023 на суму 100 000,00 грн, № 531 від 14.09.2023 на суму 87 000,00 грн, № 669 від 26.09.2023 на суму 66 700,00 грн, № 642 від 29.09.2023 на суму 50 000,00 грн.
Відтак сума боргу за договором - 4 становить 436 820,00 грн (740 520,00 грн - 303 700,00 грн).
Згідно з актом звірки взаємних розрахунків, підписаним між сторонами, сума заборгованості за договором- 4 становить 436 820,00 грн.
12.08.2023 між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди техніки з екіпажем CL580 (договір 5), відповідно до п. 1.1. якого в порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець зобов`язується передати орендареві в тимчасове платне користування оприскувач самохідний (техніка) з екіпажем, а орендар зобов`язується прийняти в тимчасове володіння та користування цю техніку під керуванням екіпажів орендодавця і сплачувати орендну плату згідно з додатками до цього договору.
Строк оренди за цим договором починається з 12.08.2023 по 31.08.2023 (п. 4.2. договору -5).
Відповідно до п. 5.1., 5.3. договору -5 розмір орендної плати встановлюється протягом дії договору та визначається з розрахунку 1 800,00 грн за кожен га, у тому числі 20% ПДВ. Оплата проводиться за кожні відпрацьовані 150 га з моменту початку виконання робіт на основі підписаних сторонами актів приймання передачі виконаних робіт протягом 5 днів від дати складання таких актів шляхом перерахунку грошових коштів на банківський рахунок орендодавця.
16.08.2023 між позивачем та відповідачем підписаний акт приймання передачі техніки, що є додатком № 1 до договору оренди техніки з екіпажем № CL580 від 12.08.2023, відповідно до якого позивач передав відповідачу оприскувач самохідний CLAAS LEXION 580, з жаткою, серійний номер 58600928, який 25.08.2023 орендар повернув орендодавцю на підставі акту приймання передачі.
На виконання умов договору-5 між сторонами підписаний акт здачі - приймання робіт № 25 від 01.09.2023, згідно з яким сторонами встановлена та погоджена загальна вартість оренди з 18.08.2023 по 28.08.2023 у розмірі 90 000,00 грн з ПДВ.
Відповідач частково оплатив вартість оренди техніки за цим договором, що підтверджується платіжною інструкцією № 532 від 14.09.2023 від 75 000,00 грн.
Відтак сума боргу за договором - 5 становить 15 000,00 грн (90 000,00 грн 75 000,00 грн).
Згідно з актом звірки взаємних розрахунків, підписаним між сторонами, сума заборгованості за договором- 5 становить 15 000,00 грн.
Окрім того, як установлено судом із договорів оренди, ознаки техніки, її характеристики тощо, в розрізі кожної одиниці відображаються в додатку № 1 до цих договорів (п. 1.2. договорів).
Відповідно до п. 2.1. цих договорів орендар зобов`язується використовувати техніку виключно за її цільовим призначенням з метою проведення господарської діяльності та іншої діяльності, не забороненої чинним законодавством, а саме: обприскуванням сільськогосподарських культур.
За п. 3.1. 3.3. договорів техніка передається орендарю не пізніше 5 днів після підписання цих договорів. Місце приймання та повернення техніки: с. Мутвиця Рівненської області. Передача техніки в оренду здійснюється за актом приймання передачі (додаток № 1).
Техніка вважається переданою з оренду з дати підписання сторонами відповідного акту приймання передачі (п. 4.1. договорів).
Згідно з п. 5.2. договорів загальна вартість орендної плати за весь строк оренди техніки орендодавця складає суму, розраховану виходячи з розміру орендної плати та актів приймання передачі виконаних робіт, що підписуються між сторонами.
Ці договори набувають чинності з моменту їх підписання і діють до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за ними. Закінчення терміну дії цих договорів не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії цих договорів, а також від проведення взаєморозрахунку у частині фактично виконаних зобов`язань (п. 9.1., 9.4. договорів).
Отже, як установлено судом із матеріалів справи, позивач надав послуги з оренди технічки з екіпажем на загальну суму 2 794 125,38 грн, у свою чергу, відповідач свій обов`язок з оплати оренди с/г техніки з екіпажем виконав частково, сплативши 1 598 445,90 грн, внаслідок чого за ним рахується заборгованість в сумі 1 195 679,48 грн.
У п. 8.1.- 8.3. договорів сторони погодили відповідальність за неналежне виконання умов договору, а саме у разі порушення своїх зобов`язань за цим договором сторони несуть відповідальність, визначену цим договором і чинним в Україні законодавством. Порушення зобов`язання є його невиконання або неналежне виконання, тобто виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання. За порушення строків сплати орендної плати згідно з підписаними сторонами актами приймання передачі наданих послуг орендар сплачує орендодавцю пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від неоплаченої суми за кожен день прострочення. Нарахування пені починається з дня, коли зобов`язання з оплати мало бути виконане орендарем та припиняється у день повної оплати. Сторони дійшли згоди встановити позовну давність у три роки до вимог про стягнення пені.
Оскільки відповідач належним чином не виконав умови договору в частині сплати орендної плати, позивач нарахував та заявив до стягнення 112 039,70 грн пені, 10 676,96 грн 3% річних та 14 771,07 грн інфляційних.
З урахуванням викладеного судом установлено, що між сторонами виникли правовідносини, пов`язані із неналежним виконанням умов договору оренди техніки з екіпажем в частині здійсненні орендних платежів та відповідальністю за порушення строків оплати, регулювання яких здійснюється ГК України та ЦК України.
Норми права, що підлягають до застосування, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів, наведених сторонами.
Відповідно до ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.
За змістом ст. 626, 627 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Судом установлено, що правовідносини сторін виникли з договорів, які за своєю правовою природою є договорами найму транспортного засобу з екіпажем, який його обслуговує.
Згідно з ч. 1 ст. 759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у володіння та користування за плату на певний строк.
За ч. 1, 2 ст. 798 ЦК України предметом договору найму транспортного засобу можуть бути повітряні, морські, річкові судна, а також наземні самохідні транспортні засоби тощо. Договором найму транспортного засобу може бути встановлено, що він передається у найм з екіпажем, який його обслуговує.
Частиною 1 ст. 805 ЦК України передбачено, що управління та технічна експлуатація транспортного засобу, переданого у найм з екіпажем, провадяться його екіпажем. Екіпаж не припиняє трудових відносин з наймодавцем. Витрати на утримання екіпажу несе наймодавець.
Приписами ч. 1 ст. 762 ЦК України унормовано, що за найм (оренду) майна з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Стаття 204 ЦК України закріплює презумпцію правомірності правочину. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. У разі неспростування презумпції правомірності договору всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а обов`язки, що виникли внаслідок укладення договору, підлягають виконанню.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦК України).
Частиною 1 ст. 530 ЦК України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
У силу вимог ч. 1, 6, 7 ст. 193 ГК України, які кореспондуються зі ст. 525, 526 ЦК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
Згідно з ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
За ч. 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Як установлено судом із матеріалів справи, заборгованість відповідача зі сплати орендної плати за договорами перед позивачем становить 1 195 679,48 грн, доказів сплати орендних платежів станом на дату розгляду справи відповідачем суду не надано, відтак вимога в цій частині є обґрунтованою та такою, що підлягає до задоволення.
Стосовно нарахувань 3% річних та інфляційних, то слід зазначити таке.
За ст. 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
З наведеної норми матеріального права, яка регулює відповідальність за неналежне виконання грошового зобов`язання, вбачається право кредитора здійснити нарахування 3% річних.
Відповідно до висновку Великої Палати Верховного Суду у постанові від 07.04.2020 у справі № 910/4590/19 зобов`язання зі сплати інфляційних втрат та 3 % річних є акцесорним, додатковим до основного, залежить від основного зобов`язання і поділяє його долю. Відповідно, й вимога про їх сплату є додатковою до основної вимоги.
Нарахування інфляційних втрат на суму боргу та 3 % річних відповідно до ст. 625 ЦК України є мірою відповідальності боржника за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступає способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації боржника за неналежне виконання зобов`язання. Ці кошти нараховуються незалежно від вини боржника, зупинення виконавчого провадження чи виконання рішення суду про стягнення грошової суми.
Подібні правові висновки сформульовані, зокрема, в постановах Великої Палати Верховного Суду від 19.06.2019 у справах № 703/2718/16-ц та № 646/14523/15-ц, від 13.11.2019 у справі № 922/3095/18, від 18.03.2020 у справі № 902/417/18.
Нарахування інфляційних втрат здійснюються окремо за кожен період часу, протягом якого діяв відповідний індекс інфляції, а одержані таким чином результати підсумовуються за весь час прострочення виконання грошового зобов`язання. Розмір боргу з урахуванням індексу інфляції визначається виходячи з суми боргу, що існувала на останній день місяця, в якому платіж мав бути здійснений, помноженої на індекс інфляції, визначений Державною службою статистики України, за період прострочення починаючи з місяця, наступного за місяцем, у якому мав бути здійснений платіж, і за будь-який місяць (місяці), у якому (яких) мала місце інфляція. При цьому до розрахунку мають включатися й періоди часу, в які індекс інфляції становив менше одиниці (тобто мала місце дефляція).
Нарахування інфляційних втрат за наступний період здійснюється з урахуванням збільшення суми боргу на індекс інфляції попереднього місяця, оскільки інфляційні втрати не є штрафними санкціями, а входять до складу грошового зобов`язання. Вказана правова позиція щодо порядку нарахування інфляційних викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 916/190/18 від 04.06.2019 та у постанові об`єднаної палати Верховного Суду у справі № 905/600/18 від 05.07.2019.
Суд, перевіривши розрахунок 3% річних та інфляційних, проведений позивачем, встановив, що розмір перших становить 10 565,70 грн (при заявленому - 10 676,96 грн), а других 14 771,06 грн (при заявленому 14 771,07 грн), отже, 3% річних та інфляційні підлягають частковому задоволенню.
Щодо стягнення пені, то суд зазначає таке.
За порушення умов договору позивачем нараховано та заявлено до стягнення 112 039,70 грн пені.
Згідно з ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, зокрема сплата неустойки.
Статтею 549 ЦК України унормовано, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Відповідно до ч. 1. ст. 230 ГК України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Отже, одним із видів господарських санкцій є штрафні санкції, до яких віднесено пеню.
Розмір штрафних санкцій відповідно до ч. 4 ст. 231 ГК України встановлюється законом, а в разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в передбаченому договором розмірі. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або в певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано (ч. 6 ст. 232 ГК України).
Особливість пені у тому, що вона нараховується з першого дня прострочення та доти, поки зобов`язання не буде виконане. Період, за який нараховується пеня за порушення зобов`язання, обмежується правила ч. 6 ст. 232 ГК України, якщо інше не встановлено договором. Її розмір збільшується залежно від тривалості порушення зобов`язання. Тобто вона може нараховуватись на суму невиконаного або неналежно виконаного грошового зобов`язання протягом усього періоду прострочення, якщо інше не вказано у законі чи в договорі. Пеню належить рахувати з наступного дня після дати, в яку зобов`язання мало бути виконано, і по переддень фактичного виконання грошового зобов`язання, або по відповідний день через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано, але в межах періоду, визначеного позивачем.
Перевіривши наданий позивачем розрахунок пені, суд установив, що її розмір становить 110 875,20 грн (при заявленому - 112 039,70 грн), (розрахунок додається), а відтак пеня підлягає частковому задоволенню.
Стосовно заперечень відповідача про те, що акти не містять опису та переліку виконаних робіт, їх змісту та обсягу, не відповідають умовам договору та не дають змоги визначити вартість орендної плати, то, як установлено судом, вартість послуг оренди техніки з екіпажем визначається шляхом множення кількості оброблених гектарів на вартість оренди, обмовлену у відповідному договорів, що і відображено у підписаних між сторонами актах наданих послуг, відтак вказані заперечення визнаються судом необґрунтованими, так само як і заперечення щодо невідповідності у назві актів, а саме: наданих послуг замість приймання - передачі виконаних робіт, оскільки така невідповідність має формальний характер та не впливає на факт наданих позивачем та отриманих відповідачем послуг та їх оплати. Окремо суд зазначає, що відповідач не заперечив сам факт надання обумовлених договорами послуг оренди техніки з екіпажем, упродовж строку дії договорів приймав такі послуги, без жодних зауважень, у тому числі щодо назви акти, підписував їх та проводив часткову оплату, а отже, поведінка відповідача є непослідовною та недобросовісною, оскільки, вочевидь, спрямована на спробу ухилення від виконання зобов`язання зі сплати заборгованості та застосованої до нього за неналежне виконання грошових зобов`язань відповідальності.
Висновки суду за результатами вирішення спору.
За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст. 75-79, 86 ГПК України, суд дійшов висновку про порушення майнових прав позивача та про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Розподіл судових витрат.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи (ч. 1 ст. 124 ГПК України).
У позовній заяві позивачем зазначено попередній розрахунок судових витрат, що складаються із судового збору в розмірі 19 997,52 грн.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи, що позов задоволено частково, відтак судовий збір в розмірі 19 977,52 грн покладається на відповідача, а решта на позивача.
Керуючись ст. 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 233, 238, 240, 241 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестбудагро" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненське Аграрне Підприємство" про стягнення 1 333 167,21 грн задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненське Аграрне Підприємство" (34020, Рівненська область, Вараський район, с. Мутвиця, вул. Центральна, 3Б, ідентифікаційний код 41467769) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестбудагро" (12201, Житомирська область, м. Радомишль, вул. Велика Житомирська, буд. 21, ідентифікаційний код 33651676) 1 195 679,48 грн орендної плати, 110 875,20 грн пені, 10 565,70 грн 3% річних та 14 771,06 грн інфляційних.
У задоволенні позовних вимог про стягнення 111,26 грн 3% річних, 1 164,50 грн пені та 0,01 грн інфляційних відмовити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненське Аграрне Підприємство" (34020, Рівненська область, Вараський район, с. Мутвиця, вул. Центральна, 3Б, ідентифікаційний код 41467769) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестбудагро" (12201, Житомирська область, м. Радомишль, вул. Велика Житомирська, буд. 21, ідентифікаційний код 33651676) 19 977,52 грн судового збору.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестбудагро" (12201, Житомирська область, м. Радомишль, вул. Велика Житомирська, буд. 21, ідентифікаційний код 33651676).
Відповідач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненське Аграрне Підприємство" (34020, Рівненська область, Вараський район, с. Мутвиця, вул. Центральна, 3Б, ідентифікаційний код 41467769).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).
Інформацію у справі, що розглядається, можна отримати на сторінці суду на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет за вебадресою: http://rv.arbitr.gov.ua/sud5019/.
Повне рішення складене та підписане 17.04.2024.
Суддя О.Андрійчук
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2024 |
Оприлюднено | 18.04.2024 |
Номер документу | 118417506 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Андрійчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні