Рішення
від 15.04.2024 по справі 400/2609/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 квітня 2024 р. № 400/2609/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Біоносенко В. В. за участю секретаря судового засідання Дидіної А.О. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Батьківщина", вул. Миру, 40,с. Новофедорівка,Миколаївська обл., Баштанський р-н,56051, до Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001, провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21.12.2023 року № 00129260407,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області з вимогами визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області №00129260407 від 21.12.2023, яким до ТОВ «Батьківщина» застосовано штрафні санкції в сумі 720000,00 гривень.

Свої позовні вимоги товариство обґрунтувало тим, що не погоджується з розміром штрафних санкцій, оскільки відповідачем застосовано положення п.120-1.1 ст.120-1 ПК України, відповідно до якого, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого ст.201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складено на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість, податкової накладної/розрахунку коригування, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а»-«г» цього пункту, та розрахунку коригування, складного до такої податкової накладної, податкової накладної. У той же час, у період дії воєнного стану діє спеціальна норма ПК України, щодо визначення розміру штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого ст.201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄДРПН. Так, відповідно до п.90 підрозділу 2 Розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України, введеного Указом Президента України, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого п.89 цього підрозділу для реєстрації податкового накладної встановлюються у інших розмірах. Отже, враховуючи, що діючим ПК України, на дату прийняття оскаржуваного рішення встановлено спеціальні розмірі штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого ст.201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, застосування контролюючим органом штрафних санкцій, розмір яких передбачено п.120.1.1 ст.120-1 ПКУ є неправомірним. Наведене відповідає закріпленому у ст.58 Конституції України принципу «зворотної дії закону», відповідно до якого, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часу, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Конституція України, закріпивши ч.1 ст.58 положення щодо неприпустимості зворотної дії в часі законів та інших нормативно-правових актів, водночас передбачає їх зворотну дію в часі у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують юридичну відповідальність застосовується новий закон чи інший нормативно-правовий акт, що пом`якшує або скасовує відповідальність особи за вчинене правопорушення під час дії нормативно-правового акту, яким визначались поняття правопорушення і відповідальність за нього. Також, відповідно до п.90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, містить пряму вказівку на зворотну дію в часі, оскільки визначає початок своєї дії введенням воєнного стану в України. Отже, враховуючи, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте на момент дії саме положень п.90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, то застосування контролюючим органом при розрахунку штрафних санкцій п.120-1.1 ст.120-1 ПК України, який не діє у період воєнного стану, є протиправним.

Відповідач позов не визнав, надав відзив, в якому просив у задоволенні позову відмовити. Свою позицію аргументував тим, що відповідачем у порядку передбаченому Податковим кодексом України проведено камеральну перевірку позивача, та встановлено несвоєчасність подання ним податкових накладних на реєстрацію до ЄРПН, за наслідками чого складено Акт від 24.11.2023. Щодо застосування норм пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України слід зазначити наступне, на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних були чинними обидві норми щодо визначення розмірів штрафі, а саме п.120.1 ст.120 ПК України та п.90 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу. Оскільки, позивачем було допущено порушення граничних строків до набрання чинності законом «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», яким було внесенні зміни до Податкового кодексу України, зокрема п.п.89, 90 розділу XX "Перехідні положення", то повинні застосовуватися граничні строки та розміри санкцій передбачені п.120.1.1 ст.120-1 ПКУ. На правильність саме такого підходу вказує судова практика, зокрема постанова Верховного Суду від 30.10.2024 у справі №280/4484/23.

В судовому засіданні представники сторін підтримали власні позиції, викладені у процесуальних заявах по суті справи. Представник позивача просив позов задовольнити, представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити.

Суд розглянув справу 15.04.2024 у відкритому судовому засіданні за участі сторін, в режимі відеоконференції.

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.

ТОВ «Батьківщина» зареєстровано юридичною особою 05.07.2001. Основним видом діяльності товариства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

З 08.08.1997 ТОВ «Батьківщина» зареєстровано платником податку на додану вартість.

24.11.2023 Головне управління ДПС у Миколаївській області провело камеральну перевірку щодо своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН ТОВ «Батьківщина» за березень 2022 року та склало Акт №11185/14-29-04-07-09/03764809.

Під час перевірки встановлено, що ТОВ «Батьківщина» порушено терміни подачі на реєстрацію податковою накладної №634 від 05.03.2022 на обсяг постачання 9000000 гривень, сума ПДВ 1800000 гривень.

Зазначена накладна була зареєстрована лише 21.09.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної склала 68.

21.12.2023 уповноваженою особою Головного управління ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення-рішення №00129260407 про застосування до ТОВ «Батьківщина» штрафу за порушенням термінів реєстрації податкової накладної у розмірі 720000 гривень. Розмір штрафу обраховано контролюючим відповідно до вимог п.120.1 ст.120 ПК України 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.

Відповідно до положень п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно із п. 120-1.1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штраф, в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Разом з тим, 08.02.2023 набув чинності Закон України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», яким було внесенні зміни до Податкового кодексу України, зокрема п.п.89, 90 розділу XX "Перехідні положення":

89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, станом на час ухвалення відповідачем спірного податкового повідомлення-рішення діяли дві норми Податкового кодексу України, які по різному регулюють строки реєстрації податкових накладних, а також передбачають різну міру відповідальності за порушення цих строків.

Факт порушення строків реєстрації податкової накладної позивач не заперечує, але вважає, контролюючим органом повинен був застосований розмір штрафу передбачений саме 90 Перехідних положень, тобто 15% від суми податку на додану вартість, а не 40%, як це передбачено. п.120-1.1 ст.120 ПК України.

З цього приводу, Верховним Судом у постанові від 30.10.2024 у справі №280/4484/23 висловлено правову позицію що Закон України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Враховуючи викладене, суд приймає до уваги зазначений правовий висновку Верховного Суду, та не знаходить підстав для задоволення позову.

Розмір штрафної санкції контролюючим органом обраховано правильно, в задоволенні позову необхідно відмовити повністю.

Судові витрати покласти на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Батьківщина" (вул. Миру, 40,с. Новофедорівка,Миколаївська обл., Баштанський р-н,56051 03764809) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001 44104027) відмовити повністю.

2. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 17.04.2024

Дата ухвалення рішення15.04.2024
Оприлюднено19.04.2024
Номер документу118428499
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —400/2609/24

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 15.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Рішення від 15.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні