Рішення
від 17.04.2024 по справі 440/2924/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/2924/24Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Ясиновського І.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

До Полтавського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (надалі також - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (надалі також - відповідач), в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення №262140012097 Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області від 07 лютого 2024 року про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком за Списком №2 ОСОБА_1 ;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу за Списком № 1 період роботи на Сєвєродонецькому виробничому об`єднанні «Азот» з 28.06.1988 р. по 26.11.1990 р. (01 рік 10 місяців 26 днів) та за Списком № 2 період роботи на Сєвєродонецькому державному виробничому підприємстві «Азот» з 20.10.2001 р. по 31.12.2001 р. (02 місяці 12 днів), 02.11.2002 р. по 31.12.2002 р. (01 місяць 30 днів), 20.10.2003 р. по 31.12.2003 р. (02 місяці 12 днів), 11.11.2004 р. по 31.12.2004 р. (01 місяць 21 день), 19.11.2005 р. по 31.12.2005 р. (01 місяць 13 днів), 16.09.2006 р. по 31.12.2006 р. (03 місяці 16 днів), 12.11.2007 р. по 31.12.2007 р. (01 місяць 20 днів), 08.11.2008 р. по 31.12.2008 р. (01 місяць 24 дні), 11.07.2009 р. по 31.12.2009 р. (05 місяців 21 день), 17.01.2010 р. по 31.01.2010 р. (15 днів), 12.02.2010 р. по 28.02.2010 р. (17 днів), 18.03.2010 р. по 31.03.2010 р. (14 днів), 20.04.2010 р. по 07.06.2010 р. ( 01 місяць 19 днів) та повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 від 31.01.2024 р. на підставі пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Позов обґрунтований тим, що позивач звернувся до органу Пенсійного фонду зі заявою про призначення пенсії на пільгових умовах, однак рішенням ГУ ПФУ в Полтавській області позивачу відмовлено у призначенні такої пенсії. Вважає свої права порушеними, оскільки записами в трудовій книжці підтверджується наявність у позивача необхідного стажу роботи за Списками №1 та №2, а подання уточнюючої довідки передбачено лише у випадку відсутності записів у трудовій книжці. Також, позивач позбавлений можливості надати будь-які інші, передбачені п.10 Порядку №383 документи, оскільки установа, в якій працював, перебуває на тимчасово окупованій території, на якій ведуться активні бойові дії.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.03.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 32-36/ зазначив, що підставою для призначення пенсії за віком на пільгових умовах є, насамперед, наявність у відповідному списку виробництв, робіт, професій і посад, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення, професії (посади), яку обіймає (обіймав) працівник, виробництв, на якому працює (працював), та роботи, яку виконує (виконував). Зайнятість на вказаних роботах протягом повного робочого дня, а також підтвердження шкідливих умов праці працівників за результатами атестації робочих місць, а до 21.08.92 підтвердження документами відповідних умов праці. Відтак відповідачем правомірно відмовлено у призначенні пенсії, оскільки пільговий стаж позивача зарахований згідно з даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно з частиною третьою статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.

За приписами пункту 2 частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.

Відповідно до частини другої статті 263 КАС України справи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

При цьому, як визначено частиною другою статті 262 КАС України, якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернувся 31.01.2024 до ГУ ПФУ в м. Києві із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 /а.с. 48-50/.

Рішенням ГУПФ України в Полтавській області №262140012097 від 07 лютого 2024 року відмовлено в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком за Списком №2 ОСОБА_1 /а.с.39-40/.

Вважаючи свої права порушеними таким рішенням, позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи оцінку вимогам позивача, суд зазначає наступне.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, визначені Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 N 1058-IV (надалі - Закон N 1058-IV).

Статтею 8 Закону N 1058-IV передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 8 Закону N 1058-IV, право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані інвалідами в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.

Частиною 2 статті 24 Закону N 1058-IV встановлено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфіковано обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Пунктом 1 частини 1 статті 9 Закону N 1058-IV визначено, що відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються у т. ч. пенсія за віком.

Згідно п. 2 Розділу XV Прикінцевих положень Закону N 1058 пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовам праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та трудового стажу, передбаченого Законом України Про пенсійне забезпечення (далі - Закон N 1788).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

На пільгових умовах пенсія за віком призначається:

1) працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

За правилами статті 44 Закону N 1058-IV, заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії (частина 5статті 45 Закону N 1058-IV).

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій урегульовано "Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" ", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України N 22-1 від 25.11.2005 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України N 13-1 від 07.07.2014) (далі - Порядок N 22-1).

Пунктом 4.1. Порядку N 22-1 встановлено, що орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).

Частиною 4 статті 24 Закону N 1058-IV визначено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

За приписами статті 62 Закону України Про пенсійне забезпечення N 1788-XII від 05.11.91 (зі змінами) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Також, відповідно до ст. 48 Кодексу законів про працю України, трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

До трудової книжки заносяться відомості про роботу, заохочення та нагороди за успіхи в роботі на підприємстві, в установі, організації; відомості про стягнення до неї не заносяться.

Згідно з п. 2 Порядку застосування Списків N 1 і N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні пенсії за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 року N 383 (далі Порядок N 383) під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками (36-2003-п), не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків.

Згідно зі ст. 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Аналіз норм чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що необхідність підтверджувати періоди роботи для визначення стажу роботи виникає у разі відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.

Відповідно до п. 1.1 Розділу І Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005, (у редакції чинній на дату виникнення правових відносин), заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім`ї у зв`язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об`єднаного управління за місцем проживання (реєстрації).

Згідно з пунктом 1.7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005, днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.

Пунктом 4.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005, встановлено, що орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).

Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.

Відповідно до пункту 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005, при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності);

4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Згідно пункту 4.3 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005, не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Рішення органу про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший візується спеціалістом, який його підготував, та спеціалістом, який його перевірив. Рішення підписується начальником управління (заступником начальника управління відповідно до розподілу обов`язків) та завіряється печаткою управління.

Суд наголошує, що відповідно до оскарженого рішення зазначено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернувся 31.01.2024 року із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2, надавши наступні документи: трудову книжку, військовий квиток, диплом про навчання, паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного коду. До пільгового стажу роботи по Списку №2 зараховано періоди за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, оскільки підприємство знаходиться в зоні де ведуться бойові дії. Аналіз наданих документів показує, що страховий стаж становить 38 років 06 місяців 02 дні. Пільговий стаж роботи за Списком № 2 становить 07 років 02 місяці 14 днів, якого недостатньо для призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Головним управлінням ПФУ в Полтавській області прийнято рішення: відмовити гр ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в призначенні дострокової пенсії за віком на пільгових умовах згідно підпункту 2 пункту 2 cтатті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, підтвердженого в установленому законодавством порядку.

Суд наголошує, що вказане рішення не містить жодних зауважень до відомостей трудової книжки ОСОБА_1 , його трудового стажу тощо.

Натомість суд зазначає, що трудова книжка серії НОМЕР_1 /а.с. 60-71/ позивача містить належним чином здійснені записи щодо роботи позивача, а саме:

запис 3 - 28.06.1988 - прийнятий на посаду апаратника проколювання каталізаторного цеху № 2 по 5 розряду у Сєвєродонецьке виробниче об`єднання "Азот";

запис 4 - 23.05.1990 - переведений теслярем-бетонником будівельно-монтажного виробництва по 2 розряду (на будівництво МЖД-2);

запис 5 - 26.11.1990 - звільнений по переведенню в мале підприємство СМП СПО "Азот";

запис 13 - 06.02.2001 - прийнятий покрівельником по рулонних покрівлях і по покрівлі із штучних матеріалів цеху АВР будівельно-ремонтного виробництва по 5 розряду у Сєвєродонецькому державному виробничому підприємстві "Об`єднання Азот";

запис 14 - 02.07.2001 - переведений покрівельником по рулонним покрівлям і по покрівлі із штучних матеріалів з використанням мастик і ґрунтовок того ж цеху по 5 розряду;

За результатами атестації робочих місць підтверджено право на пенсію по віку на пільгових умовах по Списку № 2 згідно наказу № 795 від 16.10.2001 (запис між 14 і 15 рядком в трудовій книжці);

запис 15 - 04.01.2005 - звільнений по переведенню в ЗАТ «Сєвєродонецьке об`єднання Азот» згідно ст. 36 п. 5 КЗоТ України;

запис 16 - 05.01.2005 - прийнятий на ЗАТ «Сєвєродонецьке об`єднання Азот» покрівельником по рулонним покрівлям і покрівлям із штучних матеріалів з використанням мастик і ґрунтовок цеху АВР ремонтно-будівельного виробництва по 5 розряду по переведенню із СГПП «Об`єднання Азот» ;

За результатами атестації робочих місць підтверджено право на пенсію по віку на пільгових умовах по Списку № 2 згідно наказу № 107 від 08.02.2004 (запис між 16 і 17 рядком в трудовій книжці);

запис 17 - 01.11.2006 - переведений монтажником по монтажу сталевих і залізобетонних конструкцій в цех аварійно-відновлювальних робіт будівельно-ремонтного виробництва по 5 розряду;

За результатами атестації робочих місць підтверджено право на пенсію по віку на пільгових умовах по Списку № 2 згідно наказу № 107 від 08.02.2004 (запис 18 рядком в трудовій книжці);

запис 19 - 07.06.2010 р. звільнений за власним бажанням.

Однак, згідно наданого на вимогу суду Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області розрахунку стажу, з не встановлених підстав відповідачем зарахований до страхового стажу період роботи позивача лише в частині /а.с. 51-52/, а саме не зарахованими є наступні періоди (враховуючи межі позовних вимог) до пільгового стажу: за Списком № 1 період роботи на Сєвєродонецькому виробничому об`єднанні «Азот» з 28.06.1988 по 26.11.1990 та за Списком № 2 період роботи на Сєвєродонецькому державному виробничому підприємстві «Азот» з 20.10.2001 по 31.12.2001, 02.11.2002 по 31.12.2002, 20.10.2003 по 31.12.2003, 11.11.2004 по 31.12.2004, на ЗАТ «Сєвєродонецьке об`єднання Азот» (що перейменовано на Приватне акціонерне товариство «Сєвєродонецьке об`єднання Азот») 19.11.2005 по 31.12.2005, 16.09.2006 по 31.12.2006, 12.11.2007 по 31.12.2007, 08.11.2008 по 31.12.2008, 11.07.2009 по 31.12.2009, 17.01.2010 по 31.01.2010, 12.02.2010 по 28.02.2010, 18.03.2010 по 31.03.2010, 20.04.2010 по 07.06.2010.

Варто зауважити, що відповідно до індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 наявні відомості про сплату внесків його роботодавцем впродовж таких періодів: на Сєвєродонецькому державному виробничому підприємстві "Об`єднання Азот" (код 05761672) жовтень-грудень 2001 року, листопад-грудень 2002 року, жовтень-грудень 2003 року, листопад-грудень 2004 року, а також на Приватному акціонерному товаристві «Сєвєродонецьке об`єднання Азот» (код 33270581) листопад-грудень 2005 року, вересень-грудень 2006 року, листопад-грудень 2007 року, листопад-грудень 2008 року, липень-грудень 2009 року, січень-червень 2010 /а.с. 53-59/.

Відповідні періоди містять відмітку про кількість днів трудових відносин за повний місяць (31 або 30 у знаменник - ліва частина), окрім червня 2010 року, оскільки позивач звільнений 07.06.2010.

Формою ОК-5 позивача, який у відповідності до Додатку 3 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного соціального внеску органам Пенсійного фонду України, затвердженому Наказом Мінфіну від 23.04.2015 №460/26905, позначає працівників, зайнятих повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, стаж у періодах з 2001 року по 2010 рік визначено як пільговий відповідно до коду ЗП3013Б1.

Згідно пункту 2 Довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства, що є Додатком № 3 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435(у редакції наказу Міністерства фінансів України від 15.05.2018 № 511), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.2015 за № 460/26905), за кодом підстави для обліку спецстажу «ЗП3013Б1», починаючи з 05.11.1991 обліковуються працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, і за результатами атестації робочих місць.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.93 за N 637 "Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній" (далі Порядок N 637) передбачено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Пунктом 20 Порядку N 637, визначено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5).

У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.

У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на територіях, зазначених в абзаці другому пункту 18 цього Порядку, стаж роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

У разі відсутності правонаступника, а також у разі знищення архівів у зв`язку з воєнними (бойовими) діями підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи, а також до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням із Мінсоцполітики та Мінфіном.

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року №1085 (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2018 року №79-р) місто Сєвєродонецьк міститься у переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1275 (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 січня 2019 року № 28-р) місто Сєвєродонецьк міститься у переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.

Отже, враховуючи особливі обставини, що склалися в цих спірних правовідносинах, позивач внаслідок перебування документів, які б додатково підтверджували періоди роботи на території тимчасово непідконтрольній Україні, позбавлений можливості з об`єктивних причин отримати та надати уточнену довідку про наявність трудового стажу, яка б додатково підтверджувала зазначені періоди роботи.

Також, належить врахувати, що у випадку якщо поданих документів про призначення пенсії було не достатньо, то орган пенсійного фонду мав всі правові підстави для того, щоб самостійно витребувати документи, необхідні для перевірки трудового стажу позивача.

Аналогічна позиція суду висловлена у постанові Верховного Суду від 21.02.2018 р. у справі № 687/975/17, відповідно до яких, на особу не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у його трудовій книжці.

Натомість, відповідач не здійснював ніяких запитів на підтвердження спірних періодів роботи позивача та не надав доказів, які б ставили під сумнів дійсність внесених записів до трудової книжки та як наслідок правомірність не зарахування спірного періоду роботи до пільгового стажу роботи позивача.

При цьому, згідно з записами в трудовій книжці позивача, зазначені найменування його посади, місце та період її роботи за цією посадою, а також відмітки про проходження атестації робочого місця.

Відповідачем не ставиться під сумнів віднесення відповідних посад, які займав позивач, до робіт, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за списком №2, визначеного у Порядку застосування Списків N 1 і N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні пенсії за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 року N 383.

В свою чергу суд наголошує, що позивач звертався до пенсійного органу із заявою про призначення йому пенсії на пільгових умовах саме за списком №2 і рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, що оскаржується, досліджувалось питання наявності підстав для призначення йому пенсії на пільгових умовах саме за списком №2.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Тобто, захисту адміністративним судом підлягають порушені права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.

Як наслідок, суд зауважує, що питання зарахування ОСОБА_1 до пільгового стажу за Списком № 1 період роботи на Сєвєродонецькому виробничому об`єднанні «Азот» з 28.06.1988 по 26.11.1990 перед таким суб`єктом владних повноважень не ставилось і ним не оцінювалось, відтак відповідні вимоги суд вважає передчасними і, як наслідок, такими, що не підлягають задоволенню.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За таких обставин, суд визнає належним та необхідним способом захисту порушеного права позивача визнання протиправним та скасування рішення ГУПФ України в Полтавській області від 07 лютого 2024 року №262140012097 про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком за Списком №2 ОСОБА_1 , зобов`язавши відповідача зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу за Списком № 2 період роботи на Сєвєродонецькому державному виробничому підприємстві «Об`єднання Азот» з 20.10.2001 по 31.12.2001, 02.11.2002 по 31.12.2002, 20.10.2003 по 31.12.2003, 11.11.2004 по 31.12.2004, на Закритому акціонерному товаристві «Сєвєродонецьке об`єднання Азот» (що перейменовано на Приватне акціонерне товариство «Сєвєродонецьке об`єднання Азот») 19.11.2005 по 31.12.2005, 16.09.2006 по 31.12.2006, 12.11.2007 по 31.12.2007, 08.11.2008 по 31.12.2008, 11.07.2009 по 31.12.2009, 17.01.2010 по 31.01.2010, 12.02.2010 по 28.02.2010, 18.03.2010 по 31.03.2010, 20.04.2010 по 07.06.2010 та повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 від 31.01.2024 на підставі пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням висновків суду.

Зважаючи на встановлені в ході розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 1211,20 грн /а.с. 27/.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Разом з тим, частиною 8 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Суд бере до уваги те, що спір у даній справі виник внаслідок неправильних дій відповідача щодо перерахунку пенсії, відтак суд вважає за можливе на підставі частини 8 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України покласти на відповідача судові витрати позивача повністю.

Отже, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на позивача витрати зі сплати судового збору в розмірі 1211,20 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Гоголя, буд. 34, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код 13967927) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення ГУПФ України в Полтавській області від 07 лютого 2024 року №262140012097 про відмову в призначенні пенсії на пільгових умовах за віком за Списком №2 ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу за Списком № 2 період роботи на Сєвєродонецькому державному виробничому підприємстві «Об`єднання Азот» з 20.10.2001 по 31.12.2001, 02.11.2002 по 31.12.2002, 20.10.2003 по 31.12.2003, 11.11.2004 по 31.12.2004, на Закритому акціонерному товаристві «Сєвєродонецьке об`єднання Азот» (що перейменовано на Приватне акціонерне товариство «Сєвєродонецьке об`єднання Азот») 19.11.2005 по 31.12.2005, 16.09.2006 по 31.12.2006, 12.11.2007 по 31.12.2007, 08.11.2008 по 31.12.2008, 11.07.2009 по 31.12.2009, 17.01.2010 по 31.01.2010, 12.02.2010 по 28.02.2010, 18.03.2010 по 31.03.2010, 20.04.2010 по 07.06.2010 та повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 від 31.01.2024 на підставі пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням висновків суду.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Гоголя, буд. 34, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код 13967927) на користь ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ; фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять гривень двадцять копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному ч.8 ст. 18, ч.ч. 7-8 ст. 44 та ст. 297 КАС України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підп. 15.5 підп. 15 п. 1 р. VII "Перехідні положення" КАС України.

СуддяІ.Г.Ясиновський

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2024
Оприлюднено19.04.2024
Номер документу118428826
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —440/2924/24

Рішення від 17.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні