ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/848/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної установи "Крюківська виправна колонія (№29)" про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної установи "Крюківська виправна колонія (№29)" про визнання протиправною та скасування постанови від 10.11.2023 про накладення дисциплінарного стягнення на засудженого - ОСОБА_1 у вигляді суворої догани.
Ухвалою суду від 29.01.2024 позовну заяву залишено без руху.
15.02.2024 представником позивача надано квитанцію про сплату судового збору.
Ухвалою суду від 20.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/848/24. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Відповідач позов не визнав. У наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити посилаючись на їх необґрунтованість та безпідставність.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
В Державній установі "Крюківська виправна колонія (№29)" утримується (перебуває під вартою) ув`язнений згідно рішення Герцаївського районного суду Чернівецької області від 12.12.2022 за ч. 2 ст.286 Кримінального кодексу України ОСОБА_1 , громадянин України ІНФОРМАЦІЯ_1 , що учасниками справи не заперечується.
Відповідно до рапортів службових осіб Державної установи "Крюківська виправна колонія (№29)", складених 07.11.2023 на ім`я начальника Державної установи "Крюківська виправна колонія (№29)" підполковника внутрішньої служби Довженка С.П. , під час проведення вечірньої поіменної перевірки засуджених 07.11.2023 близько 18 години 00 хвилин було виявлено, що засуджений ОСОБА_1 , котрий проживає у відділенні СПС №3 відійшов від загального строю засуджених, зарахованих до відділення СПС №3. На вимогу адміністрації стати до загального строю засуджених відділення СПС №3 відмовився в категоричній формі.
09.11.2023 засудженого ОСОБА_1 повідомлено про засідання дисциплінарної комісії з приводу вчиненого ним дисциплінарного правопорушення, призначене на 10.11.2023 о 14.00 годині, від ознайомлення з яким позивач відмовився, про що складено акт від 09.11.2023.
За змістом Витягу з протоколу №50 від 10.11.2023 засідання дисциплінарної комісії установи за результатами розгляду питання щодо порушення вимог режиму утримання ув`язненим ОСОБА_1 дисциплінарна комісія вирішила оголосити сувору догану.
10.11.2023 начальником установи виконання покарань прийнята постанова про накладення дисциплінарного стягнення.
З вказаним рішенням позивач відмовився ознайомитися, про що наявна відмітка у спірному рішенні.
Не погодившись з рішенням дисциплінарної комісії про накладення дисциплінарного стягнення, позивач оскаржив його до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок і умови виконання та відбування кримінальних покарань урегульовані Кримінально-виконавчим кодексом України.
Згідно зі статтею 131-1 Кримінально-виконавчого кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) дисциплінарним проступком особи, яка відбуває покарання у виді позбавлення волі, є протиправне, винне діяння (дія або бездіяльність), що посягає на встановлений порядок у сфері виконання покарань, вчинене цією особою.
Персонал установи виконання покарань зобов`язаний довести наявність у діях чи бездіяльності особи, яка відбуває покарання у виді позбавлення волі, усіх ознак дисциплінарного проступку. Відсутність таких ознак виключає застосування до особи, яка відбуває покарання у виді позбавлення волі, заходів стягнення.
Відповідно до частин першої та другої статті 9 Кримінально-виконавчого кодексу України засуджені зобов`язані: виконувати встановлені законодавством обов`язки громадян України, неухильно додержуватися правил поведінки, які передбачені для засуджених, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших осіб; виконувати встановлені законодавством вимоги адміністрації органів і установ виконання покарань, уповноваженого органу з питань пробації; ввічливо ставитися до персоналу, інших осіб, які відвідують установи виконання покарань, а також до інших засуджених; з`являтися за викликом адміністрації органів і установ виконання покарань, уповноваженого органу з питань пробації.
Невиконання засудженими своїх обов`язків і встановлених законодавством вимог адміністрації органів і установ виконання покарань тягне за собою встановлену законом відповідальність.
Порядок і умови виконання та відбування кримінальних покарань у виді арешту, обмеження волі, позбавлення волі на певний строк та довічного позбавлення волі урегульовано Правилами внутрішнього розпорядку установ виконання покарань, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 28.08.2018 №2823/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.09.2018 за №1010/32462 (надалі - Правила).
Відповідно до пункту 3 розділу ІІ "Правовий статус засуджених. Основні права та обов`язки засуджених в установах виконання покарань" Правил засуджені зобов`язані, зокрема, виконувати встановлені законодавством обов`язки громадян України, неухильно додержуватися правил поведінки, які передбачені для засуджених, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших осіб; дотримуватися норм, які визначають порядок і умови відбування покарання, розпорядок дня установи виконання покарань, правомірні взаємовідносини з іншими засудженими, персоналом установи виконання покарань та іншими особами; ввічливо ставитися до адміністрації та персоналу, інших осіб, які відвідують установи виконання покарань, а також до інших засуджених; виконувати встановлені законодавством вимоги адміністрації органів і установ виконання покарань.
Частиною першою статті 132 Кримінально-виконавчого кодексу України визначено, що за невиконання покладених обов`язків та порушення встановлених заборон до осіб, які відбувають покарання у виді позбавлення волі, можуть застосовуватися такі заходи стягнення: попередження; догана; сувора догана; грошовий штраф до двох мінімальних розмірів заробітної плати; скасування поліпшених умов тримання; поміщення засуджених чоловіків, які тримаються у виправних колоніях, у дисциплінарний ізолятор з виведенням або без виведення на роботу чи навчання на строк до чотирнадцяти діб, а засуджених жінок - до десяти діб; поміщення засуджених, які тримаються в приміщеннях камерного типу виправних колоній максимального рівня безпеки, у карцер без виведення на роботу на строк до чотирнадцяти діб; переведення засуджених, які тримаються у виправних колоніях, крім засуджених, які тримаються у виправних колоніях мінімального рівня безпеки з полегшеними умовами тримання, до приміщення камерного типу (одиночної камери) на строк до трьох місяців.
Відповідно до частини першої статті 134 Кримінально-виконавчого кодексу України при призначенні заходів стягнення враховуються причини, обставини і мотиви вчинення порушення, поведінка засудженого до вчинення проступку, кількість і характер раніше накладених стягнень, а також пояснення засудженого щодо суті проступку. Стягнення, що накладаються, мають відповідати тяжкості і характеру проступку засудженого.
Згідно з частиною першою статті 135 Кримінально-виконавчого кодексу України питання про доцільність застосування стягнення до осіб, які відбувають покарання у виді позбавлення волі, вирішується на засіданні дисциплінарної комісії установи виконання покарань. Дисциплінарна комісія установи виконання покарань діє на постійній основі. Засідання дисциплінарної комісії є повноважним, якщо на ньому присутні більше половини членів дисциплінарної комісії.
До складу дисциплінарної комісії входять начальник установи виконання покарань, його заступники та начальники служб установи, які за своїми функціональними обов`язками безпосередньо спілкуються з особами, які відбувають покарання у виді позбавлення волі. Очолює дисциплінарну комісію начальник установи виконання покарань або особа, яка виконує його обов`язки.
На засідання дисциплінарної комісії запрошуються й інші особи, присутність яких є доцільною для встановлення обставин вчинення правопорушення та визначення міри відповідальності. Члени спостережних комісій на відповідній території мають право бути присутніми на засіданні дисциплінарної комісії та мають право дорадчого голосу.
Особа, яка відбуває покарання у виді позбавлення волі, має бути повідомлена про місце і час засідання дисциплінарної комісії не пізніше ніж за одну добу до його проведення. За заявою засудженого цей термін може бути продовжено, але не більш як на дві доби.
Особа, яка відбуває покарання у виді позбавлення волі, має право користуватися послугами адвоката або фахівця в галузі права за власним вибором під час підготовки до засідання дисциплінарної комісії, який представлятиме її інтереси під час засідання комісії. Якщо особа, яка відбуває покарання у виді позбавлення волі, не має доступу до адвоката або фахівця в галузі права, адміністрація установи виконання покарання зобов`язана надати йому можливість звернутися за отриманням правової допомоги до суб`єктів надання такої допомоги.
Засуджений та/або його представник мають право:
отримати інформацію про притягнення до дисциплінарної відповідальності, у тому числі документи, що стосуються справи, не пізніш як за одну добу до початку засідання дисциплінарної комісії;
бути присутнім на засіданні дисциплінарної комісії під час розгляду питання про його притягнення до дисциплінарної відповідальності;
ознайомлюватися з матеріалами дисциплінарного провадження та особової справи, робити виписки, знімати копії з них;
надавати пояснення, заперечення та заявляти клопотання в усному та письмовому вигляді, надавати докази;
подавати клопотання не пізніш як за двадцять чотири години до визначеного часу засідання про залучення до засідання дисциплінарної комісії осіб, присутність яких є доцільною для встановлення обставин вчинення правопорушення та визначення міри відповідальності.
Матеріали про порушення доповідаються на засіданні дисциплінарної комісії начальником відділення соціально-психологічної служби у присутності особи, яка вчинила порушення, та інших запрошених осіб.
Під час засідання дисциплінарної комісії заслуховуються пояснення засудженого та його представника, свідків, інших осіб, залучених відповідно до частини третьої та абзацу сьомого частини п`ятої цієї статті, адміністрації установи виконання покарань, особи, яка ініціювала притягнення до дисциплінарної відповідальності, та осіб, які мають право дорадчого голосу.
Рішення про притягнення до відповідальності приймається більшістю голосів членів дисциплінарної комісії.
Суд зауважує, що обрання виду стягнення за дисциплінарний проступок перебуває у площині дискреційних повноважень суб`єкта його накладення, який, приймаючи рішення про обрання конкретного виду дисциплінарного стягнення, повинен урахувати, зокрема, тяжкість проступку, обставини, за яких його скоєно, попередню поведінку особи, її ставлення до виконання посадових обов`язків тощо.
З матеріалів справи встановлено, що на ім`я ув`язненого ОСОБА_1 посадовими особами установи були оформлені 134, 135 КВК України, повідомлення про дату та час проведення засідання дисциплінарної комісії, витяг та розписка про отримання витягу з протоколу №50 від 10.11.2023 засідання дисциплінарної комісії.
При цьому, вказані вище документи містять записи посадових осіб установи про відмову від їх підписання засудженим ОСОБА_1 .
Також у матеріалах справи міститься акт комісії у складі посадових осіб установи від 10.11.2023, в якому зафіксовано ту обставину, що засуджений ОСОБА_1 в категоричній формі та без поважної причини відмовився ставити свій особистий підпис в рішенні, постанові дисциплінарної комісії установи, в розписці процедури дисциплінарного провадження, в повідомленні про засідання дисциплінарної комісії, у витязі та розписці.
Також у матеріалах справи міститься акт комісії у складі посадових осіб установи від 07.11.2023, в якому зафіксовано, що засуджений ОСОБА_1 відмовився надавати будь-які пояснення з приводу порушення правил внутрішнього розпорядку.
Підстави вважати вказані вище документи дефектними чи такими, що не відображають дійсні обставини, що мали місце (фактична відмова засудженого ОСОБА_1 від підписання відповідних документів), у суду відсутні.
Відтак, суд доходить висновку, що установою вживалися усі належні дії та заходи з метою інформування засудженого ОСОБА_1 про процедуру дисциплінарного провадження, дату та час проведення засідання дисциплінарної комісії, прийняті комісією за наслідками засідання рішення та протокол, однак ув`язнений по суті відмовився від підписання та ознайомлення з усіма матеріалами, що слугували підставою для накладення на нього дисциплінарного стягнення у вигляді догани.
Посилання ж позивача на те, що його було позбавлено гарантованого конституційного права на належну допомогу, суд вважає необгрунтованим, оскільки згідно Витягу з протоколу засідання дисциплінарної комісії установи №50 від 10.11.2023 на засіданні комісії був присутній адвокат Караулов Олександр Олексійович по захисту інтересів засудженого ОСОБА_1 .
Вказаного адвоката надано позивачу та запрошено на засідання згідно його заяви від 09.11.2023 про надання безоплатної вторинної правової допомоги з питання захисту прав позивача на засіданні дисциплінарної комісії 10.11.2023.
Надаючи оцінку твердженню позивача про невчинення ним дисциплінарного проступку суд зважає на таке.
Факт невиконання засудженим ОСОБА_1 обов`язків, визначених Правилами внутрішнього розпорядку установ виконання покарань, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 28.08.2018 №2823/5, зокрема, пунктом 3 розділу ІІ та пунктом 1 розділу ІV, підтверджується рапортами службових осіб Державної установи "Крюківська виправна колонія (№29)", складених 07.11.2023 на ім`я начальника Державної установи "Крюківська виправна колонія (№29)" підполковника внутрішньої служби Довженка С.П. .
Аналіз змісту пояснень ОСОБА_1 , копія яких наявна у матеріалах справи, наданих по суті вчиненого ним порушення, також свідчить про те, що ОСОБА_1 відмовився на вимогу адміністрації стати до загального строю засуджених відділення СПС №3.
Питання про застосування до позивача дисциплінарного стягнення розглянуто на засіданні дисциплінарної комісії.
При призначенні позивачу заходу стягнення дисциплінарної комісією враховані причини, обставини і мотиви вчинення вказаного порушення, поведінку засудженого до вчинення проступку, кількість і характер раніше накладених стягнень, а також тяжкість і характер проступку.
Зокрема, дисциплінарною комісією враховано, що за час перебування в установах відбування покарань ОСОБА_1 має стягнення та не має заохочень.
За змістом залученої до матеріалів справи характеристики засуджений ОСОБА_1 характеризується негативно, порушував режим відбування покарання, не виконує роботи з самообслуговування, не виконує передбачені законом вимоги персоналу установи, допускає порушення вимог пожежної безпеки. Уникає робіт із благоустрою установи або перекладає їх виконання на інших засуджених. Д участі у виховних закладах які проводяться в установі, ставиться упереджено. До участі у реалізації програм відноситься незадовільно. Не відвідує заплановані заходи.
Згідно з частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Разом з цим, як визначено частиною першою цієї статті, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідач у ході розгляду справи сукупністю наданих письмових доказів довів правомірність й обґрунтованість рішення дисциплінарної комісії про застосування до позивача стягнення у вигляді оголошення суворої догани за порушення правил внутрішнього розпорядку, тоді як позивач не надав суду належних та допустимих доказів, що з достатньою переконливістю свідчили б про недотримання ДУ "Крюковська виправна колонія (№29)" вимог частини другої статті 2 КАС України та порушення його прав внаслідок прийняття оскарженого рішення.
Зважаючи на встановлені у ході розгляду фактичні обставини справи та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Враховуючи положення статті 139 КАС України понесення сторонами судових витрат, які б підлягали розподілу при ухваленні рішення про відмову у задоволенні позову, судом не встановлено.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Державної установи "Крюківська виправна колонія (№29)" (вул. Миру, 4, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська область, ідентифікаційний код 08564328) про визнання протиправним та скасування постанови відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2024 |
Оприлюднено | 18.04.2024 |
Номер документу | 118428870 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу забезпечення функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату та юстиції (крім категорій 107000000), зокрема у сфері |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні